Рішення
від 07.10.2024 по справі 320/20574/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 жовтня 2024 року № 320/20574/24

Київський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПарненко В.С.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Києві адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - відповідач-1), Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі відповідач-2), в якій просить:

- визнати протиправними дії Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (ЄДРПОУ 34926981) щодо включення до переліку розміщених (встановлених) з порушенням Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051 малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків біля стаціонарних закладів ресторанного господарства та елементів благоустрою на території міста Києва, а також демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, які викладені в пункті 35 доручення від 26.10.2023 № 064-5136, а саме огорожі поряд з вул. Сергія Колоса, 181 (назва підприємства - невідомий), припис № 2325496 від 26.09.2023);

- визнати протиправним та скасувати пункт 35 доручення Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради, (Київської міської державної адміністрації) ЄДРПОУ: 34926981 від 26.10.2023 № 064- 5136, в частині вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою зазначених в таблиці, а саме: огорожі поряд з вул. Сергія Колоса, 181 (назва підприємства - невідомий), припис №2325496 від 26.09.2023;

- зобов`язати Комунальне підприємство «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ЄДРПОУ: 26199708 на безоплатній основі повернути ОСОБА_1 належну йому огорожу, що розміщувалась на земельній ділянці (кадастровий номер 8000000000:72:539:0153), за адресою: 02000, м. Київ, вул. Сергія Колоса 181, та була незаконно демонтована 27.10.2023.

В обґрунтування позовної заяви зазначено, що позивач є власником земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:72:539:0153), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Цільове призначення: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що підтверджується даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон Документ сформований в системі «Електронний суд» 27.04.2024 5 відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 30.08.2023, стор. 4-7. Дана земельна ділянка фактично знаходиться на розі вулиць Сергія Колоса та Кільцевої дороги. У вересні 2023 року Позивачем на території належної йому земельної ділянки було встановлено паркан (огорожу), що підтверджується актом надання послуг № 29/09 від 30.09.2023. Паркан (огорожа) встановлено без фундаменту, тому він не є об`єктом будівництва. Зокрема огорожа не призначена для ведення підприємницької діяльності, та встановлювалась для забезпечення потреб присадибної ділянки. 27 жовтня 2023 року, приблизно о 10:00, на земельну ділянку (кадастровий номер 8000000000:72:539:0153), розташовану за адресою: 02000, м. Київ, вул. Сергія Колоса 181, яка належить Позивачу на праві приватної власності, без законних підстав проникли особи, які назвались працівниками КП Київблагоустрій.П ісля демонтажу огорожі, шляхом зрізання, працівники КП Київблагоустрій вивезли її, не надавши акта про демонтаж. Копії доручення від 26.10.2023 № 064-5136 та акту проведення демонтажу (переміщення) від 27.10.2023 № НО-797 на запит представника позивача було надіслано відповідачем-2 листом від 09.11.2023 № 064/222-8028. Викладена в листі від 01.03.2024 № 064-2528 інформація (робочою групою розглядались матеріали надані на припис № 2325496) спростовується також протоколом постійно діючої робочої групи від 24.10.2024 № 98 та додатком до нього, та підтверджується наступним: 1. ні протокол № 98, ні додаток 1 не містять посилання на пояснення до припису №2325496 та додані документи, якими підтверджено, що земельна ділянка (кадастровий номер 8000000000:72:539:0153) та огорожа є власністю ОСОБА_1 ; навпаки, в додатку 1 до протоколу №98 яким огорожу внесено до переліку розміщених (встановлених) з порушенням Правил благоустрою міста Києва об`єктів (п. 35), зазначено, що власник об`єкту невідомий; в протоколі №98 від 24.10.2023 зазначено, що Розглянуто виявлені факти порушень Правил благоустрою міста Києва суб`єктами господарювання при розміщенні малих архітектурних форм, тимчасових споруд…за адресами вказаними у додатку (далі - об`єкти) - земельна ділянка (кадастровий номер 8000000000:72:539:0153) та встановлена на ній огорожа є власністю ОСОБА_1 як фізичної особи, а не суб`єкта господарювання; в протоколі № 98 від 24.10.2023 (арк.1) факт складання припису № 2325496, яким встановлено строк для надання дозвільних документів на розміщення МАФ (тимчасової огорожі), враховуючи що пояснення до припису надані, вже констатовано як порушення Правил благоустрою. Департаментом територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) при прийнятті оскаржуваного доручення КП "Київблагоустрій" від 26.10.2023 № 064-5136 надано вказане доручення необґрунтовано, без з`ясування і врахування всіх обставин встановлення об`єкту - огорожі. Дії відповідача-1 щодо включення до переліку елементів благоустрою, щодо яких мають бути вжиті заходи шляхом демонтажу встановленої з порушенням огорожі яка зазначена в дорученні від 26.10.2023 № 064-5136 не відповідають приписам Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та Правил благоустрою, а тому є протиправними, а доручення від 26.10.2023 № 064-5136 , надане КП "Київблагоустрій" підлягає скасуванню.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.06.2024 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

21.06.2024 представником Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначив, що позивачем, який вважає себе власником спірного елементу благоустрою не було надано дозвільної документації на його розміщення у встановлений у Приписі термін, Департаментом територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 26.10.2024 було винесено доручення №064-5136, яким доручено КП «Київблагоустрій», як підпорядкованому підприємству, вжити заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою. Інженером геодезистом ОСОБА_2 було проведено топографо-геодезичні вишукування на місцевості спірного елементу благоустрою та встановлено, що спірна огорожа виходить за межі земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:72:539:0153. Отже, позивач для встановлення тимчасових огорож (для утримання земельної ділянки в належному санітарному стані та її охорони) повинен був отримати Дозвіл на порушення об`єктів благоустрою (контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою при виконанні робіт зі встановлення тимчасової огорожі). Однак, матеріали справи не містять доказів отримання позивачем контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою у зв`язку із встановленням огорожі вул. Сергія Колоса, 181 у Солом`янському районі м. Києва. Враховуючи викладене, рішення Департаменту територіального контролю було прийнято правомірно, в порядку та у спосіб визначеному п. 13.3.2 Правил благоустрою м. Києва та у формі доручення відповідно до п. 5.41 Положення про Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу КМР (КМДА), затвердженого рішенням Київської міської ради від 13.07.2023 № 6870/6911.

26.06.2024 представником Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначив, що 26.09.2023 стосовно об`єкта (огорожа) за адресою м. Київ, вул. Сергія Колоса, 181 винесено припис № 2325496 з вимогою надати проектно-дозвільну документацію на об`єкт. Приписи складені інспектором на виконання покладених на нього обов`язків Правилами благоустрою м. Києва, зокрема п. 20.2.1, який визначає обов`язок інспектора щодо складання припису якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою. В свою чергу припис уповноваженої особи є єдиним способом встановити наявність/відсутність проектно-дозвільної документації. Основною вимогою припису є надання дозвільної документації на встановлення елементів благоустрою, а пропозиція демонтажу (власними силами чи примусово) є похідною вимогою, в залежності від виконання основної. Вказано, що рішення Департаменту територіального контролю було прийнято правомірно, в порядку та у спосіб визначеному п. 13.3.2 Правил благоустрою м. Києва та у формі доручення відповідно до п. 5.41 Положення про Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу КМР (КМДА), затвердженого рішенням Київської міської ради від 13.07.2023 №6870/6911.

06.07.2024 представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в якій вказано, крім зазначеного в позовній заяві, що огорожа за адресою: м. Київ, вул. Сергія Колоса, 181 не є об`єктом благоустрою і топографо-геодезичні вишукування Робочою групою 24.10.2023 під час прийняття рішення щодо демонтажу металевих конструкцій паркану (огорожі) не розглядались. ОСОБА_1 виконав вимоги припису, надав пояснення до КП «Київблагоустрій», надав документи на підтвердження права власності на земельну ділянку, неодноразово через представника звертався до відповідачів з запитами щодо підстав проведення демонтажу, підстав прийняття такого кардинального рішення демонтаж огорожі, і не отримав жодної обгрунтованої відповіді від суб`єкта владних повноважень. Та, навіть якщо припустити, що відповідач 2 дійсно замовляв топографо-геодезичні вишукування, постає логічне питання: чому демонтовано огорожу повністю, чому представники відповідача-2 знаючи, що земельна ділянка є приватною власністю дозволили собі демонтувати частину огорожі (паркану) розміщену на території такої ділянки.

17.07.2024 представником Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подані до суду заперечення (на відповідь на відзив), в яких вказано, що доручення на демонтаж приймається за наслідками не виконання вимог припису. Так, внаслідок відсутності проектно-дозвільної документації на розміщення тимчасової огорожі за адресою поряд з вулицею Сергія Колоса, 181, Солом`янський район, місто Київ, тобто за відсутності факту скерування дозвільних документів в наданий строк приписом до контролюючого органу, Департаментом було прийнято доручення про демонтаж від 26.10.2023 № 064-5136.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 є власником земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:72:539:0153), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Цільове призначення: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що підтверджується даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 30.08.2023.

Дана земельна ділянка фактично знаходиться на розі вулиць Сергія Колоса та Кільцевої дороги. У вересні 2023 року позивачем на території земельної ділянки було встановлено паркан (огорожу), що підтверджується актом надання послуг № 29/09 від 30.09.2023.

Позивач в позовній заяві вказує, що паркан (огорожа) встановлено без фундаменту, тому він не є об`єктом будівництва. Зокрема огорожа не призначена для ведення підприємницької діяльності, та встановлювалась для забезпечення потреб присадибної ділянки.

26 вересня 2023 року провідним інспектором КП «Київблагоустрій» Слободяном В.О., було складено припис № 2325496, згідно з яким встановлено порушення п. 20.1.1. Правил благоустрою поряд з вулицею Сергія Колоса, 181, Солом`янський район (власник невідомий) та запропоновано усунути порушення шляхом надання дозвільної документації на розміщення МАФ (тимчасова огорожа). В разі відсутності дозвільної документації демонтувати МАФ (тимчасова огорожа) власними силами та відновити благоустрій. Термін виконання вимог припису три робочі дні. В разі невиконання вимог припису вказано, що буде вжито заходів згідно з нормами чинного законодавства.

03.10.2023 до КП «Київблагоустрій» представником ОСОБА_1 було подано пояснення щодо обставин встановлення огорожі, в якому наголошувалось на тому, що вимога щодо надання дозвільної документації є незаконною, тож припис №2325496 від 26.09.2023 є протиправним. Дане пояснення разом з копіями Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта 10.10.2023 отримано КП Київблагоустрій.

24 жовтня 2023 року відбулося засідання постійно діючої групи щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі та елементів благоустрою на території м. Києва, а також демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), далі - Робоча група, оформлене протоколом № 98, на якому розглядалося питання демонтажу об`єкта - огорожі по вул.Сергія Колоса, 181 (назва підприємства - невідомий), припис № 2325496). Копія згаданого протоколу на повторний запит представника позивача була надіслана відповідачем-1 листом від 16.02.2024 № 064-1496.

З урахуванням вказаного протоколу Департаментом територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) складено доручення Комунальному підприємству "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.10.2023 № 064-5136 щодо вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою зазначених в таблиці - п. 35 огорожа поряд з вул. Сергія Колоса, 181 (назва підприємства - невідомий), припис № 2325496 від 26.09.2023).

27 жовтня 2023 року на земельній ділянці за адресою: 02000, м. Київ, вул. Сергія Колоса 181, представниками КП «Благоустрій» було демонтовано металеву огорожу, про що складено акт проведення демонтажу (переміщення) від 27.10.2023 № НО-797.

В акті проведення демонтажу (переміщення) зазначено, що згідно припису № 2325496 від 26.09.2023 та доручення № 064-5136 від 26.10.2023 було демонтовано огорожу зеленого та сірого кольору, матеріал: метал, дерево. Огорожа демонтована, завантажена на транспортний засіб КП «Київблагоустрій» і транспортована на майданчик тимчасового складування та зберігання безхазяйного майна за адресою: Святослава Хороброго, 14.

Не погоджуючись з відповідними діями відповідачів, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з Положенням про Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 02 березня 2023 року № 6010/6051 (у редакції рішення Київської міської ради від 13.07.2023 № 6870/6911) основними завданнями Департаменту є здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням території міста Києва, за дотриманням Правил благоустрою території міста Києва; здійснення державного контролю за дотриманням законодавства у сфері благоустрою на території міста Києва; здійснення в межах повноважень самоврядного контролю за дотриманням законодавства у сферах благоустрою житлово-комунальних послуг, зокрема стандартів, нормативів, норм і правил структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, комунальними підприємствами установами та організаціями територіальної громади міста Києва та іншими суб`єктами; профілактика запобігання правопорушенням у сферах благоустрою міста Києва та надання житлово комунальних послуг; притягнення винних до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів; забезпечення реалізації державної політики у сферах благоустрою та охорони праці на території міста Києва; сприяння розвиткові та поліпшенню стану благоустрою міста Києва; виконання функцій інспекції з благоустрою; здійснення контролю за дотриманням правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів в межах повноважень наданих законодавством України; виконання функцій управління (інспекції) з паркування; забезпечення здійснення контролю діяльності внутрішнього водного транспорту відповідно до закону та інших законодавчих актів; здійснення контролю за додержанням вимог суб`єктами господарювання законодавства з питань охорони праці.

Рішенням Київської міської ради № 1051/1051 від 25.12.2008 затвержено Правила благоустрою міста Києва.

Підпунктом 19.1.1 пункту 19.1 розділу XIX Правил благоустро міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051 (далі-правила) контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів", цих Правил здійснюється Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об`єктів благоустрою.

Згідно пункту 3.1 статуту комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 21 лютого 2007 року № 167 метою підприємства є здійснення заходів, які забезпечують дотримання юридичними та фізичними особами правил благоустрою міста Києва, у тому числі, шляхом внесення приписів та складання протоколів про адміністративні правопорушення.

Рішенням Київської міської ради від 23 жовтня 2013 року № 246/9734 «Про міський благоустрій» було затверджено Положення про головного інспектора та інспекторів з благоустрою м. Києва.

У відповідності із пунктом 1 вказаного Положення, Головний інспектор та інспектор з благоустрою м. Києва посадові особи управління контролю за благоустроєм міста Києва Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), інспектори районних в місті Києві відділів контролю за благоустроєм, інспектори КП "Київблагоустрій" наділені повноваженнями із здійснення контролю за станом благоустрою населеного пункту, виконанням Правил благоустрою міста Києва, а також притягнення винних до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою.

Відповідно до пункту 3 Положення головний інспектор та інспектори з благоустрою міста Києва: контролюють стан благоустрою міста Києва; здійснюють контроль за дотриманням Правил благоустрою міста Києва; здійснюють складання протоколів про порушення законодавства у сфері благоустрою; проводять рейди та перевірки; притягають винних до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою міста Києва; здійснюють профілактику правопорушень в сфері благоустрою міста Києва; виконують інші обов`язки відповідно до законодавства.

Враховуючи аналіз вищезазначених норм, КП «Київблагоустрій» є структурним підрозлілом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та наділеного повноваженнями щодо здійснення контролю за станом благоустрою міста Києва.

Положенням визначено, що головний інспектор та інспектори з благоустрою міста Києва (до яких належать інспектори комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)) мають право проводити рейди та перевірки територій та об`єктів міста Києва щодо стану їх благоустрою додержання підприємствами, установами, організаціями, громадянами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.

Відповідно до підпункту 20.2.1. пункту 20.2. розділу ХХ Правил якщо під час перевірки виявлені причини та умови які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою.

У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території.

Припис підписується особою, яка його склала, і особою, на яку він складений. У разі відмови особи отримати припис в графі "Припис одержав" робиться про це запис. У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог цього Положення.

Згідно підпункту 13.3.1. пункту 13.3 розділу XIII Правил у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі), об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" (далі - КП "Київблагоустрій) вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.

Також підпунктом 20.2.11. пункту 20.2. розділу XX Правил закріплено, що у разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП "Київблагоустрій" самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об`єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об`єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил.

Пунктом 2.3. Правил встановлено, шо елементами благоустрою є: 1) покриття площ, вулиць відповідно до діючих норм і стандартів доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів; 2) зелені насадження (у тому числі сиіго-, шумозахисні та протиерозійні) вздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; 3) будівлі та споруди збирання, накопичення та вивезення відходів; 4 ) засоби та обладнання зовнішнього освітления та зовнішньої реклами; 5) технічні засоби регулювання дорожнього руху; 6) будівлі і споруди системи інженерного захисту територій; 7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва; 8) обладнання (елементи) дитячих, спортивиих, господарчих, торговельних та інших майданчиків; 9) малі архітектурні форми; 10) бюветні комплекси водопостачання; 11) телекомунікаційні мережі, телемережі та телекомунікації (електрозв`язок), антени рухомого (мобільного) зв`язку та супутникового зв`язку; 12) інші елементи благоустрою, визначені відповідними нормативно-правовими актами.

Частиною 2 ст. 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» мала архітектурна форма це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. До малих архітектурних форм належать, зокрема, огорожі, ворота, грати.

Згідно Правил благоустрою міста Києва КП «Київблагоустрій» наділені повноваженням щодо внесення приписів з вимогою усунення порушення стану благоустрою.

Так, відповідальною особою КП «Київблагоустрій» було здійснено перевірку за адресою: вул. Сергія Колоса, 181 та винесено припис від 26.09.2023 № 2325496 з вимогою усунути порушення Правил, зокрема, шляхом надання дозвільної документації, в іншому разі будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства.

Отже, відповідачі наділені функціями щодо проведення самоврядного контролю за дотриманням відповідними суб`єктами правил благоустрою та, у разі виявлення порушень, складати приписи, які є обов`язковими для виконання.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд в постанові від 07.10.2020 у справі №826/5154/17 та від 28.07.2021 у справі №826/18568/16.

Аналізуючи данні обставини можна дійти висновку, що правові підстави винесення припису №2325496, винесеного 26.09.2023 інспектором КП «Київблагоустрій» здійсненні в межах закону та наданих повноважень, в порядку та у спосіб визначеному Правилами благоустрою м.Києва.

Згідно п. 13.3.2. Правил, у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.

У відповідності із п. 13.3.3 Правил благоустрою м. Києва, рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).

Виходячи із викладених норм, Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) є контролюючим органом у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж елементів благоустрою (в даному випадку тимчасової огорожі) та вживає заходи примусового характеру.

Дії органів у сфері благоустрою населеного пункту здійснюються ними як суб`єктами владних повноважень послідовно у чітко визначеному порядку.

Зокрема інспектором Комунального підприємства «Київблагоустрій» в межах наданих повноважень виноситься припис з вимогою надання документів дозвільного характеру, в подальшому у випадку невиконання винесеного припису Департаментом територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) приймається рішення про демонтаж.

Так, 26.09.2023 стосовно об`єкта (огорожа) за адресою м. Київ, вул. Сергія Колоса, 181 винесено припис № 2325496 з вимогою надати проектно-дозвільну документацію на об`єкт. Приписи складені інспектором на виконання покладених на нього обов`язків Правилами благоустрою м. Києва, зокрема п. 20.2.1, який визначає обов`язок інспектора щодо складання припису якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою.

В свою чергу припис уповноваженої особи є єдиним способом встановити наявність/відсутність проектно-дозвільної документації.

Основною вимогою припису є надання дозвільної документації на встановлення елементів благоустрою, а пропозиція демонтажу (власними силами чи примусово) є похідною вимогою, в залежності від виконання основної.

У зв`язку з відсутністю власника, відповідно до вимог п. 20.2.1 Правил благоустрою м.Києва, припис наклеєно на виявлені елементи благоустрою та здійснено фото фіксацію.

Отримання припису позивачем визнається.

Приписом запропоновано надати проектно-дозвільну документацію на розміщення об`єкту благоустрою, відповідно очевидним є те, що питання правомірності/ неправомірності його розміщення буде вирішуватись на підставі наданих документів згідно вимог приписів. Інших підстав, окрім винесення приписів, для з`ясування наявності/відсутності дозвільних документів не існує.

За змістом підпункту 20.2.1 Правил благоустрою м. Києва припис є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою.

В силу п. 13.3.2. Правил благоустрою м. Києва, у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.

Таким чином, Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою у відповідності із п. 13.3.2, 13.3.3 Правил благоустрою м. Києва.

Департамент територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) є єдиним органом, який приймає рішення про примусовий демонтаж тієї чи іншої тимчасової споруди споруди у м. Києві, фактично цей орган визначає юридичну долю такої споруди, її статус самовільно розміщеної, інше.

Департаментом територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 26.10.2024 було винесено доручення №064-5136, яким доручено КП «Київблагоустрій», як підпорядкованому підприємству, вжити заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою згідно таблиці.

Відповідно до положень ст. 14 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

Підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані: утримувати в належному стані об`єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об`єктів територію; утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об`єкти благоустрою (їх частини) (частина друга статті 18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).

Розміщення елементів благоустрою здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил. За правилами частин 1, 2 статті 20 Закону № 2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Згідно із частинами 1, 2 статті 23 Закону № 2807-IV до об`єктів благоустрою території житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, на яких розміщені об`єкти житлової забудови, громадські будівлі та споруди, інші об`єкти загального користування. Благоустрій території житлової та громадської забудови здійснюється з урахуванням вимог використання цієї території відповідно до затвердженої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також установлених будівельних норм, норм і правил.

Так, підпунктами 15.1.1-15.1.3 пункту 15.1 розділу XV Правил встановлено, що підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов`язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідації аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт. До листа додається заявка встановленої форми (інформація про виконавця робіт і замовника).

Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою є документом на підставі якого фактично фіксується та здійснюється контроль за порушенням існуючого благоустрою та його відновленням при виконанні земельних і будівельних робіт та капітальних ремонтів на території міста Києва.

У відповідності до підпункту 15.3.9 пункту 15.3 розділу XV Правил до основних видів робіт, пов`язаних з порушенням благоустрою та його відновлення у місті Києві, зокрема належить: встановлення тимчасових огорож (для утримання земельної ділянки в належному санітарному стані та її охорони).

Дозвіл на порушення об`єктів благоустрою не вимагається, якщо земляні та ремонтні роботи здійснюються: особами, які мають документ, що посвідчує право власності або право користування земельною ділянкою, у тому числі право земельного сервітуту.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що паркан (огорожу) було встановлено на території належної йому земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:72:539:0153), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

При прийнятті рішення, суд враховує, що відповідачем-2 було замовлено проведення топографо-геодезичних вишукувань для визначення фактичного положення елементів благоустрою (огорожі) на місцевості м.Київ, Солом`янський район вул. Коласа Сергія, Кільцева Дорога.

Так, інженером геодезистом ОСОБА_2 було проведено топографо-геодезичні вишукування на місцевості спірного елементу благоустрою та встановлено, що спірна огорожа виходить за межі земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:72:539:0153.

Наведене підтверджується наявною в матеріалах справи копією топографо-геодезичних вишукувань.

Відповідно до зазначеного, позивач для встановлення тимчасових огорож (для утримання земельної ділянки в належному санітарному стані та її охорони) повинен був отримати Дозвіл на порушення об`єктів благоустрою (контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою при виконанні робіт зі встановлення тимчасової огорожі).

В матеріалах справи не містяться докази щодо отримання позивачем контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою у зв`язку із встановленням огорожі АДРЕСА_2 .

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що рішення Департаменту територіального контролю було прийнято правомірно, в порядку та у спосіб визначеному п. 13.3.2 Правил благоустрою м. Києва та у формі доручення відповідно до п. 5.41 Положення про Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу КМР (КМДА), затвердженого рішенням Київської міської ради від 13.07.2023 №6870/6911.

Стосовно тверджень позивача про те, що припис не містить вимоги про встановлення строку для проведення самостійного демонтажу огорожі є недоречним.

В приписі № 2325496 від 26 вересня 2023 року, складеному провідним інспектором КП Київблагоустрій ОСОБА_3 , зазначено: «поряд з вулицею Сергія Колоса, 181, Солом`янський район, встановлено порушення п. 20.1.1. Правил благоустрою (власник невідомий) та пропоную усунути порушення шляхом надання дозвільної документації на розміщення МАФ (тимчасова огорожа). В разі відсутності дозвільної документації демонтувати МАФ (тимчасову огорожу) власними силами та відновити благоустрій. Термін виконання вимог припису три робочі дні. В разі невиконання вимог припису вказано, що буде вжито заходів згідно з нормами чинного законодавства».

Згідно з п. 20.1.1. Правил благоустрою міста Києва, до відповідальності за порушення у сфері благоустрою притягуються особи, винні, зокрема, у самовільному зайнятті території (частини території) об`єкта благоустрою.

Стосовно твердження позивача про те, що демонтаж самовільно розміщених тимчасових споруд є крайнім заходом, суд вказує, що рішенням Київської міської ради №1051/1051 від 25.12.2008 були прийняті Правила благоустрою міста Києва, які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Згідно п. 15.1.1 Правил благоустрою міста Києва підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов`язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідації аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт.

Відповідно до вище викладеного позивачем не надано у відповідний термін, що зазначений в приписі від 26.09.2023 № 2325496 відповідної дозвільної документації на порушення благоустрою.

Доручення на демонтаж приймається за наслідками не виконання вимог припису. Так, внаслідок відсутності проектно-дозвільної документації на розміщення тимчасової огорожі за адресою поряд з АДРЕСА_2 , тобто за відсутності факту скерування дозвільних документів в наданий строк приписом до контролюючого органу, Департаментом було прийнято доручення про демонтаж від 26.10.2023 № 064-5136.

Таким чином, за наслідками розгляду справи судом не встановлено порушення прав позивача оскаржуваними діями відповідачів.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи вимоги законодавства України, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Підстави для вирішення питання розподілу судових витрат згідно з ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні, з огляду на те, що позивачу відмовлено в задоволенні позову.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 78, 90, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

в и р і ш и в:

В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Дегтярівська, 31, корп. 2, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 34926981), Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Дегтярівська, 31, корп. 2, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 26199708) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Парненко В.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2024
Оприлюднено10.10.2024
Номер документу122158893
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —320/20574/24

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 07.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні