КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4174/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Притули К.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін справу за позовом ОСОБА_1 ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_2 (ЄДРПОУ: НОМЕР_3 , АДРЕСА_2 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність ВЛК військової частини НОМЕР_2 щодо визначення ступеню придатності позивача до військової служби без врахування заключення лікаря ЛОР;
- визнати нечинною постанову ВЛК військової частини НОМЕР_2 №246 від 18.06.2024 року;
- визнати медичний огляд ОСОБА_1 таким, що був проведений з порушенням процедури, що стала наслідком визнання позивача придатним до військової служби.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що при проходженні ВЛК, було допущено ряд процедурних помилок, що вплинули на правильність отриманих результатів, зокрема зазначає, що позивач мав пройти медичний огляд у госпітальній ВЛК, а не ВЛК військової частини, у довідці відповідача встановлено ступень придатності за графою ІІ Розкладу хвороб без застосування таблиць додаткових вимог, у висновку ВЛК ВЧ НОМЕР_2 не враховано встановленого лікарем ЛОР діагнозу за статтею 36-Б розкладу хвороб, тобто членами ВЛК було визначено, що ОСОБА_1 є придатним до військової служби, незважаючи на наявний діагноз, за яким обмежується несення ним військової служби.
Ухвалою судді від 27.06.2024 прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито спрощене провадження в адміністративній справі без виклику сторін.
Військово-лікарською комісією частини НОМЕР_2 (далі відповідач) подано відзив на позовну заяву про заперечення проти задоволення позовних вимог. Вказує, що медичний огляд позивача було проведено у повній відповідності до норм чинного законодавства, з дотриманням процедури проведення медичного огляду та проведенням обов`язкових досліджень позаштатною постійно діючою гарнізонною військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_2 . Також зазначає, що за відсутності порушення процедури прийняття рішень ВЛК, суд не може оцінити неправомірність таких рішень, оскільки втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Дослідивши подані учасниками справи документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, судом встановлені наступні обставини.
18 травня 2024 року, за підписом командира та начальника медичної служби військової частини НОМЕР_4 , складено направлення на медичний огляд військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_2 , для подальшого визначення придатності для несення військової служби, молодшого сержанта ОСОБА_1 .
18 червня 2024 року ВЛК військової частини НОМЕР_2 був проведений медичний огляд позивача, за результатами якого складено довідку ВЛК №2496 від 18 червня 2024 року, якою ОСОБА_1 , на підставі статей 10-в, 23-в, 54-в, 64-в, 67-в, 68-в, 79-в графи ІІ Розкладу хвороб визнано придатним до військової служби.
Як вбачається з матеріалів справи, медичний огляд позивача було проведено позаштатною постійно діючою гарнізонною військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_2 , створеною згідно Наказу командира військової частини НОМЕР_2 (з адміністративно-господарської діяльності) від 24.05.2024 №137.
Процедуру проведення військово-лікарської експертизи військово-лікарськими комісіями визначено Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 (в подальшому - Положення №402).
Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 глави 1 розділу 1 Положення №402, це Положення поширюється на військовослужбовців Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, членів їх сімей, призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це:
медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби;
визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ;
встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.
Пунктом 2.1 глави 2 розділу I Положення №402 визначено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
Згідно з підпунктом 2.5.1 пункту 2.5 глави 2 розділу I Положення №402 До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ВЛК Сухопутних військ Збройних Сил України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.
Відповідно до підпункту 2.5.7 пункту 2.5 глави 2 розділу I Положення №402, на підставі затвердженого переліку начальник (керівник) закладу охорони здоров`я (установи) своїм наказом призначає позаштатні постійно діючі ВЛК, їх персональний склад і визначає порядок їх роботи.
Головою позаштатної постійно діючої ВЛК призначається лікар, який пройшов тематичне удосконалення (підготовку) з питань військово-лікарської експертизи або має досвід виконання обов`язків у складі військово-лікарських комісій не менше одного року.
Організація проведення військово-лікарської експертизи у закладі охорони здоров`я (установі) покладається на начальника (керівника) цього закладу.
Підпункту 2.6.1 пункту 2.6 глави 2 розділу I Госпітальні ВЛК створюються при ВМКЦ, медичних (лікувально-діагностичних) центрах, у тому числі розвідувального органу Міністерства оборони України, закладах охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України.
Госпітальні ВЛК також створюються при санаторно-курортних закладах (реабілітаційних госпіталях) у системі Міністерства оборони України, а також при інших закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, де обстежуються і лікуються військовослужбовці.
За потреби при закладах охорони здоров`я (установах) може бути створено декілька позаштатних постійно діючих госпітальних ВЛК, у тому числі за клінічними профілями.
Таким чином, судом встановлено, що огляд позивача було проведено позаштатною постійно діючою гарнізонною військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_2 , створеною згідно Наказу командира військової частини НОМЕР_2 (з адміністративно-господарської діяльності) від 24.05.2024 №137 до повноважень якої відноситься визначення ступеня придатності для несення військової служби, а отже доводи позивача про те, що він мав пройти медичний огляд виключно у госпітальній ВЛК є безпідставними.
Відповідно до абз. 1-2 п. 6.1 глави 6 розділу II Положення №402, направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ІНФОРМАЦІЯ_1 , начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.
Прямі начальники від командира окремої частини, йому рівних та вище мають право направляти підпорядкованих військовослужбовців на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби виключно за рекомендацією лікаря закладу охорони здоров`я (установи), у разі виявлення у військовослужбовця під час обстеження або лікування захворювань, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), що можуть зумовлювати непридатність до військової служби.
Як зазначалось вище, військовослужбовець ОСОБА_1 був направлений на медичний огляд військово-лікарською комісією командиром військової частини НОМЕР_4 з метою визначення придатності для несення військової служби.
Абзацами 1-4 пункту 6.8 глави 6 розділу II Положення №402 визначено, що на осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - медична карта стаціонарного хворого.
Огляд військовослужбовців обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, офтальмологом, оториноларингологом (військовослужбовців-жінок - гінекологом), а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей. Обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, рентгенологічне обстеження органів грудної клітки. Потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями.
Під час проходження медичного огляду військовослужбовець зобов`язаний надавати медичні документи щодо стану свого здоров`я. Дані, вказані в наданих військовослужбовцем медичних документах, враховуються лікарями під час формування постанов ВЛК.
Голова та члени ВЛК вносять до реєстру ЕСОЗ відповідні записи, що характеризують стан здоров`я військовослужбовця, та, за потреби, ознайомлюються з медичними записами у відповідному реєстрі ЕСОЗ.
Як вбачається з копії картки обстеження та медичного огляду позивачеві виконано загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, рентгенологічне обстеження органів грудної клітки, оглянутий наступними лікарями-спеціалістами: терапевтом 31.05.2024, хірургом - 04.06.2024, невропатологом 03.06.2024, офтальмологом 28.05.2024, ЛОР 05.06.2024.
Згідно з висновком лікаря ЛОР, що міститься в картці обстеження, позивачу було встановлено наступний діагноз: «Наслідки вибухової травми (22.09.2023), акубаротравми з перфорацією лівої барабанної перетинки, трансканальна тимпанопластика зліва (28.03.2024), повна глухота на ліве вухо, хронічна приглухуватість справа, зі сприйняттям шепітної мови».
Пунктом 20.1 глави 20 розділу II Положення №402 встановлено, що постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення.
Таким чином, судом встановлено, що огляд позивача було проведено у повній відповідності до вимог Положення №402, з дотриманням процедури проведення медичного огляду (в тому числі і з встановлення відповідного діагнозу лікарем ЛОР) та проведенням обов`язкових досліджень.
Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі № 806/526/16 зазначив: «…що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі».
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
У ході розгляду справи позивач не надав доказів порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваної довідки ВЛК, а суд не встановив порушення відповідачем процедури медичного огляду позивача та/або оформлення його результатів.
Отже, враховуючи те, що в ході розгляду даної справи судом не було встановлено допущених з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури проведення медичного огляду та оформлення його результатів, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
У зв`язку із відмовою в задоволенні позову та відсутністю доказів, що підтверджували б понесення відповідачем будь-яких витрат, пов`язаних з розглядом справи, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_2 (ЄДРПОУ: НОМЕР_3 , АДРЕСА_2 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2024 |
Оприлюднено | 10.10.2024 |
Номер документу | 122159178 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
К.М. ПРИТУЛА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні