Рішення
від 13.09.2024 по справі 607/3586/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13.09.2024 Справа №607/3586/24 Провадження №2/607/1461/2024

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області у складі: головуючого судді Дзюбича В.Л., за участі секретаря судового засідання Кочмар С.М., позивача ОСОБА_1 , представника відповідача адвоката Грицика А.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Тернополі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до АТ «Державний експортно-імпортний банк України» про захист прав споживачів,

УСТАНОВИВ:

16.02.2024 позивач ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до Філії АТ «Укрексімбанк», в якому просить визнати новий тариф обслуговування карткового рахунка НОМЕР_1 з червня 2022 несправедливим та недійсним, з яким у нього не було реальної можливості ознайомитися перед укладенням договору та визнати безпідставним застосування нового тарифу обслуговування карткового рахунка НОМЕР_1 до картки, що закінчилася в період епідемії COVID-19 на території України з 11.03.20 до 30.06.23, оскільки було автоматичне продовження терміну дії до таких карток, а також зобов`язати філію АТ «Укрексімбанк» повернути йому вклад у сумі 22,94 євро.

В обґрунтування позову зазначено, що 23.05.2023 при відвідуванні відділення банку йому стало відомо про списання з платіжної картки Master card 22,94 євро. Строк використання картки 06/20. Під час попереднього відвідування банку 28.02.2022 йому не змогли перевипустити картку з вини банку та видати вклад через відсутність валюти, пославшись на початок бойових дій. Сума вкладу не змінювалась, тарифи за обслуговування не застосовувалися. Однак, з червня 2022 року, Банк переглянув тарифи обслуговування рахунку. Порушуючи умови Договору, Банк не повідомив позивача про зміни умов Договору та виписки по балансу не надсилав. На його заяву Банк повідомив про тариф обслуговування карткового рахунку у 100 грн/міс за яким сім разів були списані грошові кошти у період з 29.06.22-27.02.23. Також, Банк повідомив, що тариф не застосовується до карток, які закінчилися в період епідемії COVID-19 та з 01.03.22 по 31.05.22 з початком введення бойових дій оскільки було автоматичне продовження терміну дії до таких карток. Виходячи із вищевикладеного, Банк безпідставно застосував тариф обслуговування карткового рахунку до картки, що закінчилася в період епідемії COVID-19 на території України з 11.03.20 до 30.06.23, оскільки було автоматичне продовження терміну дії до таких картом.

З цих підстав, просить суд позов задоволити.

02.04.2024 Судом зареєстрований відзив на позовну заяву поданий представником відповідача, згідно якого АТ «Укрексімбанк» не погоджується із доводами позовної заяви ОСОБА_1 та вважає, що позов не підлягає задоволенню виходячи із наступного.

Правовідносини між ОСОБА_1 та Банком грунтуються на підставі Договору про відкриття карткового рахунку № НОМЕР_1 від 13.06.2015. Відповідно до п. 2.1. Договору Банк, на підставі заяви клієнта, яка є додатком №1 до цього Договору, а також інших документів, визначених чинним законодавством України та нормативних документів Банку, відкривав Клієнту поточний рахунок № НОМЕР_1 (далі - картковий рахунок), зобов`язався проводити за цим рахунком операції, визначені положенням чинного законодавства України, нормативними документами Банку та цим Договором, видати Клієнту картку, яка зазначена в Заяві, а також надати інші банківсьи послуги, а Клієнт зобов`язався оплачувати Банківські послуги на умовах, визначених цим Договором, у тому числі згідно з Умовами та тарифами обслуговування Карткового рахунку.

Умови та тарифи обслуговування Карткового рахунка можуть бути змінені за згодою Сторін. Відповідне погодження змін до Умов та тарифів обслуговування Карткового рахунка здійснюється шляхом повідомлення Банком Клієнта про внесення таких змін (включення відповідної інформації у виписку за Картковим рахунком не пізніше ніж за 30 (тридцять) календарних днів до дня введення в дію таких змін вважається належним повідомленням Клієнта). При цьому, зміни вважаються погодженими Клієнтом, якщо він не повернув усі Картки до Банку до дня введення в дію зазначених змін (п. 3.3. Договору).

На виконання умов укладеного Договору про відкриття карткового рахунку № НОМЕР_1 від 13.06.2015, Банком видано ОСОБА_2 Картку з терміном дії до червня місяця 2020 року. Після закінчення строку дії картки ОСОБА_3 не звернувся до Банку із заявою щодо перевипуску картки на новий термін

При підписанні з Банком Договору про відкриття карткового рахунку № НОМЕР_1 від 13.06.2015, Позивач підтвердив, що ознайомлений з умовами отримання картки, тарифами на обслуговування, правилами користування карткою, а також порядком зміни Умов та тарифів обслуговування карткового рахунка.

Пунктом 11.1. Договору встановлено, що зміни та доповнення до цього Договору окрім змін до Умов та Тарифів обслуговування Карткового рахунка, а також інших змін до Договору, які вносяться у іншому порядку згідно з положеннями цього Договору можуть бути внесені тільки у письмовій формі, а саме шляхом укладання додаткових угод до Договору за підписами уповноваженого представника Банку, скріпленого відбитком печатки Банку, та Клієнта.

Згідно з п. 9.1. Договір укладено строком на 60 місяців. Строк дії цього Договору щоразу автоматично подовжується на 60 місяців у разі, якщо будь-яка зі Сторін не пізніше ніж за 20 календарних днів до закінчення строку дії Договору не надішле іншій Стороні письмову заяву про припинення цього Договору.

Відповідно до п. 17 Умов та тарифів обслуговування карткового рахунка встановлена комісія в розмірі 100, 00 грн за обслуговування Карткового рахунку Клієнта який не підтримує з Банком ділові відносини. Розмір тарифів є загальнодоступним та міститься на сайті AT «Укрексімбанк» в мережі інтернст за адресом https://www.eximb.com/assets/files/download/tariff-package-oplimal-from-01-08-2022.pdr.

Зазначений тариф застосовується для Карткових рахунків, окрім рахунків, на які накладений арешт.

Остання операція по рахунку ОСОБА_1 була проведена 19.12.2017.

Звертає увагу, що тариф не застосовувся до карток, які закінчилися в період епідемії COVID-19 та в період з 01.03.2022 по 31.05.2022 з початком введення воєнних дій (оскільки було автоматичне продовження термін дії до таких карток).

З червня 2022 року Банк переглянув Тарифи і відновив комісії щодо обслуговування платіжних карток.

В подальшому зважаючи на те, що за рахунком ОСОБА_1 протягом 6-ти місяців поспіль не було жодної Картки, строк дії якої не закінчився, Банк з 29.06.2022 в автоматичному режимі, у відповідності до Тарифів, розпочав здійснювати списання комісії в розмірі 100.00 гри. (п. 17 Тарифів) за неактивний рахунок без діючої Картки.

Зокрема такі операції щодо списання комісії проведено: 29.06.2022, 28.07.2022, 30.08.2022. 29.09.2022, 28.10.2022, 29.11.2022, 29.12.2022, 30.01.2023 та 27.02.2023 на загальну суму 22.94 Євро, що відображено у виписці по рахунку.

З підстав вищенаведеного, представник відповідача просить суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

18.04.2024 Судом зареєстрована відповідь на відзив подана позивачем, в якій останній виклав свої доводи на спростування обставин викладених у відзиві, а саме, щодо закінчення строку дії картки у червні 2020 року по картковому рахунку № НОМЕР_1 . Згідно постанов КМУ №211 від 11.03.20 та КМУ №1236 від 09.12.20 із змінами було введено карантин проти епідемії на території України з 12.03.20 до 30.06.23. Новий тариф не застосовується до карток, які закінчилися в період епідемії COV1D-19 та з 01.03.22 по 31.05.22 з початком введення воєнних дій - оскільки було автоматичне продовження терміну дії до таких карток. Відповідач не заперечує та підтверджує цей факт, однак не фіксує конкретні дати і безпідставно заяляє про закінчення строку дії картки.

З приводу тверджень представника відповідача, що він не звернувся до банку про перевипуск картки, зазначає, що при відвідуванні банку 28.02.22 йому не змогли перевипустити картку з вини банку та видати вклад через відсутність валюти, пославшись на початок бойових дій. Був скасований ордер на видачу вкладу у гривні. Через продовження терміну дії картка не вилучалась. Сума вкладу не змінювалась, тарифи за облсуговування не застосовувалися.

Жодної виписки за картковим рахунком з інформацією про зміну тарифів йому не було надано. У заяві про відкриття карткового рахунку від 13.06.15 вказано його номер телефону. У п. 5 фіксується, що «зазначенням номеру телефону засвідчую, що я замовив та погоджуюся оплачувати Банку його послуги з SMS інформування», однак Інформування Відповідач не надавав.

Пунктом 4 ч.1 ст. 21 Закону України "Про захист прав споживачів" встановлено, що для цілей застосування цього закону права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач та п.8- документи, які підтверджують виконання договору, учасником якого є споживач, своєчасно не передано (надано) споживачу.

Умови договорів, що обмежують права споживача, визнаються недійсними - ст. 18 Закону України "Про захист прав споживачів». Згідно ч.1 цієї статті Продавець (виконавець, виробник) не повинен включати у договори із споживачем умови, які є несправедливими. Згідно ч. 3 вказаної статті несправедливими є, зокрема, умови договору про: п.10 установлення обов`язкових для споживача умов, з якими він не мав реальної можливості ознайомитися перед укладенням договору.

На підставі вищезазначеного та керуючись чинним законодавством, просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 12.03.2024 відкрито провадження у вказаній цивільній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

У судовому засіданні позивач надав пояснення, позовні вимоги підтримав та просив задовольнити з підстав, зазначених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача у судовому засіданні щодо задоволення позову заперечив, з підстав зазначених у відзиві.

Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, встановив наступні обставини та дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно приписів ч. 1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів (ч. 1 ст. 4 ЦПК України).

Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ч. ч. 1-4 ст. 12 ЦПК України).

За загальним правилом статтею 15 та 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу має право звернутися до суду, який може захистити цивільне право або інтерес у один із способів, визначених ч. 2 ст. 16 ЦК України, або й іншим способом, що встановлений договором або законом.

Судом встановлено, що 13.06.2015 між АТ «Укрексімбанк» та ОСОБА_1 укладено Договір про відкриття карткового рахунку № НОМЕР_1 .

Відповідно до п. 2.1. Договору Банк, на підставі заяви клієнта, яка є додатком №1 до цього Договору, а також інших документів, визначених чинним законодавством України та нормативних документів Банку, відкрив Клієнту поточний рахунок № НОМЕР_1 (далі - картковий рахунок), зобов`язався проводити за цим рахунком операції, визначені положенням чинного законодавства України, нормативними документами Банку та цим Договором, видати Клієнту картку, яка зазначена в Заяві, а також надати інші банківсьи послуги, а Клієнт зобов`язався оплачувати Банківські послуги на умовах, визначених цим Договором, у тому числі згідно з Умовами та тарифами обслуговування Карткового рахунку.

Умови та тарифи обслуговування Карткового рахунка можуть бути змінені за згодою Сторін. Відповідне погодження змін до Умов та тарифів обслуговування Карткового рахунка здійснюється шляхом повідомлення Банком Клієнта про внесення таких змін (включення відповідної інформації у виписку за Картковим рахунком не пізніше ніж за 30 (тридцять) календарних днів до дня введення в дію таких змін вважається належним повідомленням Клієнта). При цьому, зміни вважаються погодженими Клієнтом, якщо він не повернув усі Картки до Банку до дня введення в дію зазначених змін (п. 3.3. Договору).

Банк щомісячно формує виписки за Картковим рахунком (за попередній місяць). У таких виписках зазначається інформація про операції за Картковим рахунком, залишок коштів на Картковому рахунку та суми заборгованості за Овердрафтом. Крім того, у виписках за Картковим рахунком може надаватися інформація, що стосується правовідносин Сторін за цим Договором, у тому числі щодо зміни Умов та тарифів обслуговування Карткового рахунка, умов використання Карток, вимог щодо повернення Карток тощо (включення відповідної інформації у виписку за Картковим рахунком вважається належним повідомленням Клієнта). У разі неотримання Клієнтом виписок з будь-яких причин вважається, що Банк повідомив Клієнту інформацію, що повинна була бути включена у відповідні виписки (п. 3.4. Договору).

Згідно п. 4.2. Договору Клієнт, серед іншого, зобов`язується: отримувати виписки за Картковим рахунком не пізніше 7 (сьомого) числа місяця, наступного за звітним, шляхом особистого звернення до Банку або у спосіб обраний клієнтом у Заяві, а саме із застосуванням SМS-інформування, або засобами електронної пошти, або із застосуванням Систем дистанційного обслуговування (п. 4.2.3. Договору); у разі незгоди з інформацією, наведеною у виписці за Картковим рахунком, надати Банку до 20 (двадцятого) числа місяця, наступного за звітним, письмову претензію із зазначенням конкретних причин та фактів з приводу такої незгоди. Неотримання Банком претензій в письмовій формі протягом зазначеного періоду вважається підтвердженням Клієнтом наведеної у відповідній виписці інформації (п. 4.2.4. Договору); сплачувати Банку суми всіх операцій, комісійної винагороди, штрафних санкцій, інших платежів, які стали наслідком або виникли у зв`язку з використанням Основної картки та Додаткових карток, а також відшкодовувати Банку суми збитків, що понесені Банком в результаті використання Основної картки та Додаткових карток, на умовах цього Договору, у тому числі згідно з Умовами та тарифами обслуговування Карткового рахунка (н. 4.2.1 3. Договору).

Згідно з п. 4.3. Договору Банк, серед іншого, має право: змінювати Умови та тарифи обслуговування Карткового рахунка, повідомивши про це Клієнта у порядку, визначеному цим Договором (п. 4.3.3. Договору); не відшкодовувати кошти по претензіям Клієнта за операціями за Картковим рахунком, ініційованими за допомогою Карток (п. 4.3.8. Договору), серед іншого, у випадку, якщо Клієнт не звернувся до Банка з письмовою заявою щодо отримання послуг з надання виписок за Картковим рахунком із застосуванням SМS -інформування або відмовився від отримання виписок за Картковим рахунком із застосуванням SМS-інформування (п. 4.3.8.8. Договору); здійснювати на власну користь, а також на користь інших осіб (при помилковому зарахуванні коштів на Картковий рахунок) договірне списання коштів з Карткового рахунка, а також з будь-яких інших рахунків Клієнта, відкритих йому Банком, на виконання доручення Клієнта (стаття 6 цього Договору), у порядку та розмірах, визначених у статті 6 цього Договору (з розподіленням коштів у послідовності, визначеній цим Договором) - (п. 4.3.9. Договору); закрити Картковий рахунок Клієнта за одночасної наявності таких умов: операції за Картковим рахунком не здійснювалися протягом одного року, на цьому рахунку немає залишку коштів, строк дії усіх Карток закінчився (п. 4.3.12. Договору).

Відповідно до п. 6.3. Договору Клієнт доручає Банку, а Банк має право здійснювати (необмежену кількість разів): договірне списання коштів з Карткового рахунка, а також з будь-яких інших рахунків Клієнта, відкритих та таких, що будуть відкриті йому Банком (у тому числі в іноземній валюті), на користь Банку у розмірі грошової заборгованості Клієнта перед Банком (або еквіваленту) (з урахуванням усіх витрат, що можуть виникнути при її погашенні, у разі необхідності збільшеними па суму ПДВ), у тому числі заборгованості Клієнта перед Банком за Платіжними повідомленнями Еквайрів, за Овердрафтом та процентами за користування Овердрафтом, за Кредитом та процентами за користування Креди том, по сплаті комісійної винагороди, штрафних санкцій, штрафів та пені, будь-яких інших платежів, визначених цим Договором та іншими договорами, укладеними між Банком та Клієнтом. Таке договірне списання коштів Банк має право здійснювати у випадку настання терміну погашення відповідної заборгованості Клієнта (у тому числі, у випадку початку періоду, встановленого для погашення відповідної заборгованості Клієнта) або виникнення простроченої заборгованості Клієнта перед Банком (п. 6.3.1. Договору)

Розмір коштів, що будуть списуватися, продаватися та утримуватися Банком з рахунків Клієнта у випадках, вказаних у пункті 6.3 цього Договору, визначається Банком самостійно, у тому числі, виходячи з розміру існуючих зобов`язань Клієнта перед Банком, що погашатимуться за рахунок таких коштів, та розмірів інших обов`язкових платежів (зборів) і комісійної винагороди Банка (п. 6.5. Договору).

У п. 7.1. Договору визначена відповідальність Клієнта, відповідно до якої, серед іншого, у випадках втрати Карток та/або неповернення Банку Карток після закінчення Строку дії таких Карток, Клієнт сплачує Банку штраф у розмірі, визначеному згідно з Умовами та тарифами обслуговування Карткового рахунка (п. 7.1.4. Договору).

Відповідно до п. 11.5. Договору сторони домовились, що усі повідомлення, що надаються однією Стороною іншій, повинні надсилатися з дотриманням відповідних процедур, визначених чинним законодавством України та цим Договором, при доставці особисто, поштою, телексом, телефоном чи факсом іншій Стороні.

В п. 14 Договору визначено реквізити сторін.

В Додатку №2 «Правила користування платіжною карткою» до Договору визначено, що Держатель повинен повернути в Банк Основну та Додаткові картки протягом 30 днів після закінчення терміну її (їх) дії (п. 3.2. Додатку №2).

В Додатку №3 до Договору визначено Умови та тарифи обслуговування карткового рахунка.

Згідно зі статтями 526, 530, 610, частиною першою статті 612 ЦК України зобов`язання повинні виконуватись належним чином, у встановлений термін, відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства. Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно з частиною першою статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У частині першій статті 627 ЦК України визначено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

У відповідності до ст. 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банківські рахунки - рахунки, на яких обліковуються власні кошти, вимоги, зобов`язання банку стосовно його клієнтів і контрагентів та які дають можливість здійснювати переказ коштів за допомогою банківських платіжних інструментів.

Відповідно до ст. 51 згаданого Закону банківські рахунки для фізичних та юридичних осіб відкриваються у гривнях та іноземній валюті.

Згідно з ч. 1 ст. 1066 Цивільного кодексу України за договором банківського рахунка банк зобов`язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунка) грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком.

Положення ст. 1068 Цивільного кодексу України передбачають, що банк зобов`язаний вчиняти для клієнта операції, які передбачені для рахунків даного виду законом, банківськими правилами та звичаями ділового обороту, якщо інше не встановлено договором банківського рахунка. Банк зобов`язаний зарахувати грошові кошти, що надійшли на рахунок клієнта, в день надходження до банку відповідного розрахункового документа, якщо інший строк не встановлений договором банківського рахунка або законом. Банк зобов`язаний за розпорядженням клієнта видати або перерахувати з його рахунка грошові кошти в день надходження до банку відповідного розрахункового документа, якщо інший строк не передбачений договором банківського рахунка або законом. Клієнт зобов`язаний сплатити плату за виконання банком операцій за рахунком клієнта, якщо це встановлено договором.

За змістом положень ст. 631 ЦК України строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору.

За матеріалами справи встановлено до позивач звертався до відповідача із заявою від 30.05.2023 про повернення коштів на загальну суму 22,94 євро.

У відповідь на звернення ОСОБА_1 , АТ «Державний експортно-імпортний банк Украни» своїм листом від 13.06.2023 за №0660140/18732-23 повідомив: «На виконання умов укладеного з Вами Договору про відкриття карткового рахунку № НОМЕР_1 від 13.06.2015, Банком видано Вам Картку, з терміном дії до червня місяця 2020 року. Після закінчення строку дії картки Ви не звернулися до Банку із заявою щодо перевипуску картки на новий термін.

При підписанні з Банком Договору про відкриття карткового рахунку № НОМЕР_1 від 13.06.2015, Ви підтвердили, що ознайомлені з умовами отримання картки, тарифами на обслуговування, правилами користування карткою, а також порядком зміни Умов та тарифів обслуговування карткового рахунка.

Пунктом 11.1. Договору встановлено, що зміни та доповнення до цього Договору, окрім змін до Умов та Тарифів обслуговування Карткового рахунка, а також інших змін до Договору, які вносяться у іншому порядку згідно з положеннями цього Договору, можуть бути внесені тільки у письмовій формі, а саме шляхом укладання додаткових угод до Договору за підписами уповноваженого представника Банку, скріпленого відбитком печатки Банку, та Клієнта.

Згідно з п. 9.1. Договір укладено строком на 60 місяців. Строк дії цього Договору щоразу автоматично подовжується на 60 місяців у разі, якщо будь-яка зі Сторін не пізніше ніж за 20 календарних днів до закінчення строку дії Договору не надішле іншій Стороні письмову заяву про припинення цього Договору.

Відповідно до п. 17 Умов та тарифів обслуговування карткового рахунка, встановлена комісія в розмірі 100, 00 грн. за обслуговування Карткового рахунку Клієнта, який не підтримує з Банком ділові відносини.

Зазначений тариф застосовується для Карткових рахунків, окім рахунків, на які накладний арешт.

Тариф стягується останнього робочого дня поточного місяця за умови, якщо на рахунку клієнта наявний залишок коштів та протягом 12-ти місяців поспіль до рахунку немає жодної Картки, за якою були видаткові операції та строк дії якої не закінчився. Плата утримується договірним списанням у повному обсязі з рахунку клієнта. При цьому, якщо сума розрахованої комісії менше ніж мінімально встановлений розмір комісії, то комісія утримується у розмірі залишку на рахунку клієнта.

Остання операція по Вашому рахунку була проведена 19.12.2017.

Звертаємо Вашу увагу, що тариф не застосовувся до карток, які закінчилися в період епідемії СОVID-19 та в період з 01.03.2022 по 31.05.2022 з початком введення воєнних дій (оскільки було автоматичне продовження термін дії до таких карток)

З червня 2022 року Банк переглянув Тарифи і відновив комісії щодо обслуговування платіжних карток.

В подальшому зважаючи на те, що за Вашим рахунком протягом 6-ти місяців поспіль було жодної Картки, строк дії якої не закінчився, Банк з 29.06.2022 в автоматичному режимі у відповідності до Тарифів, розпочав здійснювати списання комісії в розмірі 100,00 грн. (п.17 Тарифів) за неактивний рахунок без діючої Картки.

Зокрема такі операції щодо списання комісії проведено: 29.06.2022, 28.07.2022, 30.08.2022, 29.09.2022, 28.10.2022, 29.11.2022, 29.12.2022, 30.01.2023 та 27.02.2023 на загальну суму 22,94 євро, що відображено у виписці по рахунку.»

Згідно з вимогами ст. 1071 ЦК України, банк може списати грошові кошти з рахунка клієнта на підставі його розпорядження. Грошові кошти можуть бути списані з рахунка клієнта без його розпорядження на підставі рішення суду, а також у випадках, встановлених законом, договором між банком і клієнтом або умовами обтяження, предметом якого є майнові права на грошові кошти, що знаходяться на банківському рахунку.

Згідно з п. 6.5 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Національного банку України від 21.01.2004 №22, (в редакції чинній станом на 08.10.2021) якщо кредитором за договором є банк, що обслуговує платника, то право цього банку на здійснення договірного списання передбачається в договорі банківського рахунку або іншому договорі про надання банківських послуг. Договір може містити інформацію, яка потрібна банку для списання ним коштів з рахунку платника.

Зазначені положення закону свідчать про можливість списання коштів з рахунка їх володільця лише за розпорядженням останнього або на підставі рішення суду, а також у випадках, встановлених законом чи договором між банком і клієнтом.

Проте, належних та допустимих доказів правомірності списання коштів з рахунку позивачки банком не надано.

Доводи представника АТ «Державний експортно-імпортний банк України» про те, що за рахунком ОСОБА_1 протягом 6-ти місяців поспіль не було жодної Картки, строк дії якої не закінчився, тому, Банк з 29.06.2022 в автоматичному режимі, у відповідності до Тарифів, розпочав здійснювати списання комісії в розмірі 100.00 гри. (п. 17 Тарифів) за неактивний рахунок без діючої Картки, а тому операції, щодо списання комісії, є правомірними, суд не бере до уваги, так як в судовому порядку було встановлено, що тариф не застосовувся до карток, які закінчилисяв періодепідемії COVID-19 та в період з 01.03.2022 по 31.05.2022 з початком введення воєнних дій (оскільки було автоматичне продовження термін дії до таких карток). Після поширення епідемії COVID-19 на інші країни ВООЗ було оголошено пандемію з 03.03.20, а з 05.05.23 ВООЗ оголосила про закінчення пандемії коронавірусу. Відповідно постановами КМУ №211 від 11.03.20 та КМУ №1236 від 09.12.20 із змінами було введено карантин проти епідемії на території України з 11.03.20 до 30.06.2023.

Таким чином, Суд погоджується із доводами позивача, про те, що Банк безпідставно застосував тариф обслуговування карткового рахунку до картки, що закінчилася в період епідемії COVID-19 на території України, оскільки з 11.03.2020 до закінчення пандемії, було автоматичне продовження терміну дії таких карток.

Про рішення АТ «Державний експортно-імпортний банк України» з червня 2022 переглянути Тарифи і відновити комісії щодо обслуговування платіжних карток, позивачу відомо не було, оскільки як стверджує останній, він був впевнений, що термін дії картки автоматично продовжується до закінчення пандемії. Доказів зворотного представник відповідача суду не надав.

За положеннями ч.5 ст.11, ст.18 Закону України "Про захист прав споживачів" до договорів із споживачами про надання споживчого кредиту застосовуються положення цього Закону про несправедливі умови в договорах, зокрема положення, згідно з якими передбачаються зміни в будь-яких витратах за договором, крім відсоткової ставки. Продавець (виконавець, виробник) не повинен включати у договори із споживачем умови, які є несправедливими. Умови договору є несправедливими, якщо всупереч принципу добросовісності його наслідком є істотний дисбаланс договірних прав та обов`язків на шкоду споживача. Якщо положення договору визнано несправедливим, включаючи ціну договору, таке положення може бути змінено або визнано недійсним. Положення, що було визнане недійсним, вважається таким з моменту укладення договору.

Аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що несправедливими є положення договору про споживчий кредит, які містять умови про зміни у витратах, зокрема, щодо плати за обслуговування кредиту та плати за дострокове його погашення, і це є підставою для визнання таких положень недійсними.

Відповідно до ч.8 ст.18 Закону України "Про захист прав споживачів" нечіткі або двозначні положення договорів із споживачами тлумачаться на користь споживача.

Отже, із встановлених обставин, встановлено, що такі умови договору, зокрема щодо застосування нового тарифу за обслуговування карткового рахунка НОМЕР_1 з червня 2022 є несправедливими, суперечать принципу добросовісності, що є наслідком істотного дисбалансу договірних прав і обов`язків на погіршання становища споживача.

Відповідно до п.5 ч.1 ст. 21 Закону України «Про захист прав споживачів», права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію.

Суд зазначає, що предметом доказування під час судового розгляду є факти, які обґрунтовують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для вирішення справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення, як встановлено ч. 2 ст. 77 ЦПК України.

Згідно з ч. 1 ст. 77 ЦПК України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Відповідно до ч. 5 ст. 12 ЦПК України, суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість: керує ходом судового процесу; сприяє врегулюванню спору шляхом досягнення угоди між сторонами; роз`яснює у випадку необхідності учасникам судового процесу їхні процесуальні права та обов`язки, наслідки вчинення або невчинення процесуальних дій; сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом; запобігає зловживанню учасниками судового процесу їхніми правами та вживає заходів для виконання ними їхніх обов`язків.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Таким чином, доказуванням є процесуальна і розумова діяльність суб`єктів доказування, яка здійснюється в урегульованому цивільному процесуальному порядку і спрямована на з`ясування дійсних обставин справи, прав і обов`язків сторін, встановлення певних обставин шляхом ствердження юридичних фактів, зазначення доказів, а також подання, прийняття, збирання, витребування, дослідження і оцінки доказів; докази і доказування виступають процесуальними засобами пізнання в цивільному судочинстві.

Процес доказування (на достовірність знань про предмет) відбувається у межах передбачених процесуальних форм і структурно складається з декількох елементів або стадій, які взаємопов`язані й взаємообумовлені. Виділяються такі елементи: твердження про факти; визначення заінтересованих осіб щодо доказів; подання доказів; витребування доказів судом за клопотанням осіб, які беруть участь у справі; дослідження доказів; оцінка доказів.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Суд наголошує, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує.

Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний. Верховний Суд звертається до власних висновків у Постанові від 02.10.2018 року у справі №910/18036/17.

Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку про правомірність та обґрунтованість заявлених позивачем вимог про визнання нового тарифу обслуговування карткового рахунка НОМЕР_1 з червня 2022 несправедливим та недійсним, з яким у позивача не було реальної можливості ознайомитися перед укладенням договору та визнання безпідставним застосування нового тарифу обслуговування карткового рахунка НОМЕР_1 до картки, що закінчилася в період епідемії COVID-19 на території України з 11.03.20 до 30.06.23, оскільки було автоматичне продовження терміну дії до таких карток, а тому слід стягнути з АТ «Державний експортно-імпортний банк України» в користь ОСОБА_1 грошові кошти в розмірі 22,94 Євро.

На основі повно та всебічно з`ясованих обставин справи, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин, та правові норми, які підлягають застосуванню, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Щодо розподілу судових витрат, Суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст. 133 ЦПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до вимог статті 141 ЦПК України, оскільки позивач звільнений від сплати судових витрат при звернені з даним позовом до суду, з відповідача в дохід держави підлягає стягненню судовий збір у розмірі 1 211, 20 грн.

Керуючись ст.12-13,76-81, 89, 258, 263-265, 352, 354 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з АТ «Державний експортно-імпортний банк України» в користь ОСОБА_1 грошові кошти в розмірі 22,94 Євро.

Стягнути з АТ «Державний експортно-імпортний банк України» в користь держави 1 211 (Одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Тернопільського апеляційного суду.

Відомості про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Відповідач: АТ «Державний експортно-імпортний банк України», адреса місця знаходження: вул.Антоновича, 127, м.Київ, ідентифікаційний код 00032112.

Головуючий суддяВ. Л. Дзюбич

СудТернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення13.09.2024
Оприлюднено10.10.2024
Номер документу122168133
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —607/3586/24

Ухвала від 22.11.2024

Цивільне

Тернопільський апеляційний суд

Храпак Н. М.

Ухвала від 23.10.2024

Цивільне

Тернопільський апеляційний суд

Храпак Н. М.

Рішення від 13.09.2024

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Дзюбич В. Л.

Ухвала від 12.03.2024

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Дзюбич В. Л.

Ухвала від 21.02.2024

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Дзюбич В. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні