Рішення
від 01.10.2024 по справі 575/115/22
ОХТИРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 575/115/22

2/583/702/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2024 року Охтирський міськрайонний суд Сумської області в складі:

головуючого судді Яценко Н.Г.

за участю секретаря судового засідання Артеменко О.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Охтирка Сумської області цивільну справу за позовом Охтирської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Сумської обласної державної адміністрації, Гетьманського національного природного парку до Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області, ОСОБА_1 , Фермерського господарства «Братениця», треті особи: Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів, Департамент захисту довкілля та енергетики Сумської обласної державної адміністрації про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою шляхом, скасування наказу про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, рішення про державну реєстрацію прав та повернення земельної ділянки,-

ВСТАНОВИВ:

15.02.2022 Охтирська окружна прокуратура в інтересах держави звернулася до Великописарівського районного суду Сумської області із зазначеним позовом, який мотивує тим, що Указом Президента України від 27.04.2009 №273/2009, з метою збереження, відтворення і раціонального використання типових та унікальних природних компонентів Лівобережного степу, що мають важливе природоохоронне, науково-естетичне, рекреаційне та оздоровче значення на території Великописарівського, Охтирського та Тростянецького районів Сумської області, створено Гетьманський національний природний парк. Наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 31.12.2013 №562 затверджено Проєкт організації території Гетьманського національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних компонентів та об`єктів. Згідно з текстовими та графічними матеріалами вказаного Проєкту частина його території знаходиться у власності громадян, у тому числі земельна ділянка з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 . За відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності ОСОБА_1 зареєстровано на підставі рішення сесії Великописарівської селищної ради про надання у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки площею 1,705 га, розташованої на території Великописарівського ОТГ Охтирського району Сумської області. На цей час земельна ділянка передана ОСОБА_1 в оренду ТОВ «Братениця» за договором оренди від 10.08.2021. Прокурор вважає, що рішення шостої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради від 21.04.2021 №525, за яким передано у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку природно-заповідного фонду площею 1,705 га, розташовану на території Дмитрівського старостинського округу Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області, прийнято поза межами повноважень. Території та об`єкти природно-заповідного фонду наділені надважливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною та належать до об`єктів вилучених з обороту. Розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, яку набула у власність ОСОБА_1 у межах Гетьманського національного природного парку свідчить про її віднесення до земель природно-заповідного фонду. Указане унеможливлює перебування цієї ділянки у приватній власності з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. Землі природно-заповітного фонду вилучені з обороту, а тому не можуть передаватися у власність фізичних чи юридичних осіб. Великописарівська селищна рада не мала повноважень приймати рішення шостої сесії восьмого скликання від 21.04.2021 №525 про надання у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки площею 1,705 га із земель природно-заповідного фонду без зміни її цільового призначення, переведення землі з однієї категорії до іншої. Цим рішенням держава в особі Сумської обласної державної адміністрації неправомірно позбавлена права використання природно-заповідного фонду як національного надбання, яке Україна розглядає як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною. Для забезпечення Сумській обласній державній адміністрації реальної та безперешкодної можливості реалізувати усі правомочності власника щодо спірної земельної ділянки необхідно усунути перешкоди у користуванні нею шляхом скасування рішення державного реєстратора Юнаківської сільської ради Сумського району про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 27.07.2021, індексний номер 43231074.

Тому просить: 1) усунути перешкоди власнику у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 шляхом визнання незаконним та скасування рішення четвертого пленарного засідання шостої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради від 21.04.2021 №525 про надання ОСОБА_1 у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,705 га; 2) усунути перешкоди власнику у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 шляхом визнання недійсним договору оренди від 10.08.2021 земельної ділянки із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226, укладеного між ОСОБА_1 та ФГ «Братениця»; 3) усунути перешкоди власнику у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 шляхом скасування рішення державного реєстратора Юнаківської сільської ради Сумського району Лєпкової О.О. №43231074 від 27.07.2021 про реєстрацію права власності; 4) усунути перешкоди власнику у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 шляхом скасування рішення державного реєстратора виконавчого комітету Охтирської міської ради Севостьянової Н.П. №43873181 від 07.09.2021 про державну реєстрацію договору оренди від 10.08.2021; 5) усунути перешкоди власнику у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га шляхом її повернення на користь держави в особі Сумської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_1 та з незаконного користування ФГ «Братениця»; 6) стягнути з відповідачів на користь Сумської обласної прокуратури судові витрати по сплаті судового збору в сумі 12405,00 грн.

23.02.2022 ухвалою судді Великописарівського районного суду Сумської області відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

09.06.2022 від Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України надішли письмові пояснення, в яких зазначено, що наказом Міністерства екології від 31.12.2013 №562 затверджено Проєкт організації території Гетьманського національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних компонентів та об`єктів. Згідно з текстовими та графічними матеріалами вказаного проєкту частина його території знаходиться у власності громадян, у тому числі земельна ділянка з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 . За відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності ОСОБА_1 зареєстровано на підставі рішення сесії Великописарівської селищної ради про надання у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки площею 1,705 га, розташованої на території Великописарівського ОТГ Охтирського району Сумської області. На цей час земельна ділянка передана ОСОБА_1 в оренду ТОВ «Братениця» за договором оренди від 10.08.2021. Вважають, що рішенням шостої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради від 21.04.2021 №525 передано у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку природно-заповідного фонду площею 1,705 га, розташовану на території Дмитрівського старостинського округу Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області поза межами повноважень. Тому просить позовну заяву задовольнити.

04.07.2022 від Департаменту захисту довкілля та енергетики Сумської обласної державної адміністрації надійшли письмові пояснення, згідно з якими департамент підтримав позовну заяву Охтирської окружної прокуратури в повному обсязі. Вважає, що рішення шостої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради від 21.04.2021 №525 щодо надання земельної ділянки природно-заповідного фонду у приватну власність ОСОБА_1 прийнято всупереч вимог чинного законодавства. Укладання між ОСОБА_1 та ФГ «Братениця» договору оренди земельної ділянки від 10.08.2021 є порушенням ст. 93 ЗК України. Просить задовольнити позовну заяву в повному обсязі.

26.07.2022 представником ФГ «Братениця» та ОСОБА_1 - адвокатом Дерезою М.Е. подано заяву про залишення позову без розгляду, яка вмотивована тим, що прокуратура не має повноважень представляти інтереси Гетьманського національного парку.

Ухвалою Великописарівського районного суду Сумської області від 28.09.2022 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідачів ФГ «Братениця» та ОСОБА_1 - адвоката Дерези М.Е. про залишення позову без розгляду.

12.10.2022 ухвалою Великописарівського районного суду Сумської області по справі призначено судову земельно-технічну експертизу, на час проведення якої провадження у справі було зупинено.

21.11.2022 ухвалою Великописарівського районного суду Сумської області поновлено провадження у справі для вирішення клопотання експерта.

13.02.2023 ухвалою Великописарівського районного суду Сумської області задоволено клопотання судового експерта, витребувані матеріали, необхідні для проведення експертизи.

14.032023 ухвалою Великописарівського районного суду Сумської області провадження у справі зупинено на час проведення експертизи.

06.11.2023 ухвалою Великописарівського районного суду Сумської області поновлено провадження у справі.

11.02.2024 від Сумської обласної державної адміністрації надійшли пояснення відповідно до яких Сумська ОДА обласна військова адміністрація підтримує позовну заяву Охтирської окружної прокуратури в повному обсязі та просить задовольнити.

Відповідно до рішення Вищої ради правосуддя від 23.04.2024 №1224/0/15-24 «Про зміну територіальної підсудності судових справ Великописарівського районного суду Сумської області», у зв`язку із зміною з 01.05.2024 територіальної підсудності судових справи Великописарівського районного суду Сумської області шляхом її передачі до Охтирського міськрайонного суду Сумської області, цивільну справу №575/115/22 передано до Охтирського міськрайонного суду Сумської області.

28.05.2024 ухвалою судді Охтирського міськрайонного суду Сумської області Яценко Н.Г. справу прийнятого до провадження.

20.06.2024 від представника Великописарівської селищної ради надійшов відзив на позовну заяву, у якому викладено заперечення проти позовних вимог та зазначено про відсутність, на їх переконання, повноважень у прокурора на звернення до суду з цим позовом, посилаючись на те, що прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках, однак в позові прокурора не зазначено жодних обґрунтувань стосовно причин не звернення з даним позовом самим суб`єктом владних повноважень Сумської державної обласної адміністрації. Також представник відповідача вважає, що перетин земельних ділянок не свідчить про неправильне чи незаконне формування земельної ділянки з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226, оскільки межі не встановлені та фактично не були перевірені. Проєкт організації територій установ природно-заповідного фонду України не визначає жодних меж земельної ділянки. На підтвердження знаходження спірної земельної ділянки у межах території Гетьманського НПП надано лист Північної регіональної філії ДП «Українське державне аерогеодезичне підприємство» від 06.09.2021, який на думку представника відповідача, не може бути доказом по справі так як він не містить повних даних про виконані роботи по встановленню факту перетину меж ділянок, в матеріалах справи відсутні будь-які відомості про Північно-регіональну філію ДП «Українське державне аерогеодезичне підприємство» стосовно питання можливості виконання даним підприємством будь-яких землевпорядних робіт. Сторона відповідача вважає, що рішення 4-го пленарного засідання 6-ї сесії скликання Великописарівської селищної ради від 21.04.2021 №525 про надання ОСОБА_1 у власність земельної ділянки для ведення ОСГ площею 1,705 га прийнято законно, розглянуто на пленарному засіданні сесії ради, відповідно до розробленого Проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення з «землі запасу» на «для ведення особистого селянського господарства» 19 громадянам України у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Дмитрівської сільської ради Великописарівського району Сумської області, який був затверджений рішенням сесії. Вимога про усунення перешкод власнику у користуванні і розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 шляхом її повернення на користь держави в особі Сумської ОДА з незаконного володіння ОСОБА_1 та з незаконного користування ФГ «Братениця», суперечить листу ГНПП Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів від 09.11.2023 за №628/02-03, де вказано що ГНПП передається 23360,1 га земель, з них 11686,9 га земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів, тому Міністерство звертає увагу органів прокуратури щодо ініціювання повернення спірної земельної ділянки не до державної власності, а до комунальної власності, в даному випадку до власності Великописарівської селищної ради. Крім того зазначає, що в матеріалах справи відсутні будь-які правоустановчі документи, які підтверджують законність використання земель Гетьманського національного природного парку. Тому просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

25.06.2024 від представника Гетьманського національного природного парку надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що Гетьманський національний природний парк, як установа, володіє усіма необхідними документами, які регламентують його створення, статус установи та земель, отримано дозвільні документи на розробку Проекту землеустрою, який на даний час знаходиться на стадії розробки. Разом з цим, на теперішній час, межі Гетьманського національного парку визначені відповідно до Проекту створення. Знаходження спірної земельної ділянки в межах території Гетьманського національного природного парку підтверджується: - листом Північної регіональної філії ДП «УкрДАГП» від 06.09.2021, яким підтверджено знаходження спірної земельної ділянки в межах земель, які входять до складу Гетьманського національного природного парку без вилучення у землекористувача на території Дмитрівської сільської ради Великописарівського району Сумської області. Крім того, у вказаному листі зазначено, що визначення місця розташування зазначених земельних ділянок проводилось шляхом нанесення їх координат на індексно кадастрову карту та порівняння з картографічними матеріалами Проекту створення; - витягом з Проекту організації території Гетьманського національного природного парку, де вказано про знаходження спірної земельної ділянки в межах кварталу 3 земель запасу Дмитрівської сільської ради згідно Плану лісонасаджень Великописарівського ПНДВ Гетьманського національного природного парку. Всупереч вищевказаному, рішенням Великописарівської селищної ради від 21.04.2021 №525 ОСОБА_1 було затверджено проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Дмитрівської сільської ради з надання вказаної земельної ділянки у власність. Вважає, що в силу об`єктивних, видимих природних властивостей спірної земельної ділянки, Великописарівська селищна рада в особі її уповноважених представників, проявили необачність, оскільки володіла інформацією про те, що спірна земельна ділянка належить до земель природно-заповідного фонду. Стверджує, що надання спірної земельної ділянки із земель природно-заповідного фонду у приватну власність, як земельної ділянки сільськогосподарського призначення, відбулося всупереч закону, а тому земельна ділянка підлягає поверненню до попереднього стану.

Ухвалою Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 26.06.2024 закрито підготовче провадження по справі, справу призначено до судового розгляду.

Учасники справи, будучи повідомленими про розгляд справи в установленому законом порядку, у судове засідання не з`явилися, від представників позивача та відповідача надійшли заяви про розгляд справи у їх відсутності із вказівкою на підтвердження їх правової позиції, викладеної у поданих ними процесуальних документах, інші учасники про причини неявки суд не повідомили.

У даному випадку суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності її учасників за наявними у матеріалах справи доказами без фіксування судового процесу технічними засобами.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши письмові докази, суд, ухвалюючи рішення, враховує наступне.

Розпорядженням голови Великописарівської районної державної адміністрації від 09.10.2006 №373 погоджено місця розташування земельних ділянок в межах Великописарівського району, які складаються із земель державної власності загальною площею 6228,6 га (т. 4, а.с. 12).

Рішенням одинадцятої сесії п`ятого скликання Сумської обласної ради від 04.04.2007 погоджено створення національного природного парку «Тростянецько-Ворсклянський» із земель державної власності на загальній площі 23360,1 га, з них у межах Охтирського району 11947,1 га, Тростянецького 5184,4 га, Великописарівського 6228, га (т. 4, а.с. 13).

Розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації від 23.05.2007 №278 погоджено місця розташування земельних ділянок національного природного парку «Тростянецько-Ворсклянський» з земель державної власності на загальній площі 23360,1 га (т. 4, а.с. 11).

Указом Президента України від 27.04.2009 на території Великописарівського, Охтирського та Тростянецького районів Сумської області створено Гетьманський національний природний парк, який підпорядковано Міністерству охорони навколишнього природного середовища України. У постійне користування Гетьманському національному природному парку надані землі на території Дмитрівської сільської ради 189,3 га (т. 1, а.с. 69-71).

Рішенням Дмитрівської сільської ради Великописарівського району Сумської області від 17.05.2005 погоджено пропозицію Державного управління екології та природних ресурсів в Сумській області щодо включення до складу національного природного парку природно-заповідного, лісового і водного фонду земель запасу на площі: з вилученням 222,9 га, без вилучення 214,7 га (т. 1, а.с. 73).

Розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації від 28.11.2011 №776 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування за межами населених пунктів на території Великописарівського, Охтирського та Тростянецького районів Сумської області (т. 4, а.с. 15).

Розпорядженням КабінетуМіністрів Українивід 27.03.2013№183-р надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок (т. 4, а.с. 13 зворот -14).

Відділом Держземагенства у Великописарівському району Сумської області Головного управління Держземаганства у Сумській області від 10.09.2013 №32 надано висновок про погодження Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування за межами населених пунктів Гетьманському національному природному парку для забезпечення функціонування природно-заповітного фонду Гетьманського національного природного парку на території Великописарівської, Кириківської селищних рад, Вільненської, Дмитрівської, Добрянської, Солдатської, Катанської, Попівської, Рябинівської та Ямненської сільських рад Великописарівського району Сумської області (т. 3 а.с. 134).

Згідно з інформацією Північної регіональної філії ДП «Українське державне аерогедезичне підприємство» від 06.09.2021 №362/01-09 земельна ділянка з кадастровим №5921281300:13:004:0226 знаходиться в межах земель, які входять до Гетьманського національному природному парку без вилучення у землекористувача на території Дмитрівської сільської ради Великописарівського району Сумської області. Визначенння місця розташування зазначеної ділянки проводилось шляхом, нанесення їх координат на індексно кадастрову карту та порівняння з картографічними матеріалами Проекту створення (Проект землеустрою щодо організації і встановлення меж Гетьманського національного природного парку на території Великописарівського, Охтирського, Тростянецького районів Сумської області) (т. 1, а.с. 48-49).

Відповідно до Положення про Гетьманський національний природний парк, затвердженого Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України 31.08.2020 №80, парк є територією природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також є бюджетною, природоохоронною, рекреаційною, культурно-освітньою, науково-дослідною установою і входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання (п.п. 1.1, 1.2). Право парку на постійне користування земельними ділянками оформляється відповідно до Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» (п. 1.7). Межі земельних ділянок, що перебувають у користування Парку встановлюються в натурі (на місцевості) та закріплюються межовими знаками в порядку, визначеному законодавством. Відомості про межі, цільове призначення, оцінку, угіддя земельних ділянок, що перебувають у користуванні Парку та про обмеження в їх використанні вноситься до Державного земельного кадастру у встановленому законодавством порядку та обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій (п.1.8). На території парку виділяються зони: заповідна, регульованої рекреації, стаціонарної рекреації, господарська (п.4.3). В межах господарської зони забороняються рубки головного користування і проводиться господарська діяльність, спрямована на використання покладених на Парк завдань, знаходяться населені пункти, об`єкти комунального призначення Парку, а також землі інших землевласників і землекористувачів, що включені до складу Парку, на яких господарська діяльність здійснюється з додержанням вимог та обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних заповідників (п.4.3.4). Підприємства, організації та установи, розташовані на території Парку та в суміжній зоні, проводять господарську діяльність з додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища і несуть відповідальність за порушення режиму території Парку (п. 5.6.) (т. 1, а.с. 51-65).

Відповідно до картографічного матеріалу з «Проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж національного природного парку «Тростянецько-Ворсклянський» (Гетьманський НПП згідно з Указом Президента України № 774/2008) до складу парку на території Дмитрівської сільської ради без вилучення у землекористувачів передаються землі запасу площею 95,3 га, в тому числі сіножаті 39,1 га, пасовища 53,4 га, шляхи 1,2 га, заболочені землі, болота 1,6 га (рішення Дмитрівської сільської ради від 17.05.2005 «Про створення національного природного парку») (т. 1 а.с. 66-68).

З витягу із «Проекту організації території Гетьманського національного природного парку охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів», затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 31.12.2013 №562, землі на території Дмитрівської сільської ради загальною площею 95,3 га віднесено до господарської функціональної зони - 100% (т. 1, а.с. 74-75).

З протоколу другої технічної наради за підсумками польових лісовпорядних робіт, виконаних в Гетьманському національному природному парку Сумської області від 12.10.2012 вбачається, що було затверджено загальну площу Гетьманського національного природного парку, згідно з Указом Президента України №273/2009, яка складає 23360,1 га, а також розподіл її по використанню: землі без вилучення з користування - 11686,9 га, господарська зона 9109,9 га з яких на території Дмитрівської сільської ради - 95,3 га. По Великописарівському ДПНДВ встановлено наступні функціональні зони: загальна площа - 3024,3 га з них: заповідна зона 372,0 га, зона регульованої рекреації - 2482,7 га, зона стаціонарної рекреації - 10,4 га, господарська зона -159, 2 га. Передані без вилучення з користування земельні ділянки загальною площею - 11686,9 га з них господарська зона скадає 9109, 9 га. Землі запасу сільських радДмитрівська сільська рада -1-7 (квартал 3) - 95,3 га (т. 1, а.с. 80-88).

До матеріалів справи додано витяг із Проекту організації території Гетьманського національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів. План лісонасаджень Великописарівського ПНДВ Гетьманський НПП Сумської області, квартал 3, землі запасу Дмитрівської сільської ради. Місце розташування земельних ділянок переданих у приватну власність (т. 1, а.с. 89-91).

21.04.2021 рішенням №525 четверного пленарного засідання шостої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради Великописарівського району Сумської області затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,7050 га - для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Дмитрівської сільської ради та надано у власність ОСОБА_1 дану земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 5921281300:13:004:0226 (т. 1, а.с. 35).

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 20.12.2021 №291393800 вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером №5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га за рішенням Великописарівської селищної ради Великописарівського району Сумської області від 21.04.2021 №525 зареєстрована за ОСОБА_1 , рішення про державну реєстрацію №59553169 від 29.07.2021 ОСОБА_2 Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області, та передана в оренду ФГ «Братениця» за договором оренди від 10.08.2021 строком на 49 років, 4 місці, 21 день до 31.12.2070 (т. 1, а.с. 46-47).

Відповідно до висновку експерта №3638 від 18.10.2023 проведеним дослідження, в межах наданих матеріалів, встановлено, що не видається за можливе відповісти на питання «Чи встановлені межі в натурі території Гетьманського національного природного парку в місці розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226?», оскільки на дослідження не надані та у матеріалах справи відсутні: Проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій Гетьманського національного природного парку та його затвердження; дані поземельної книги та обмінного файлу, що містять відомості про межі території Гетьманського національного природного парку з Державного земельного кадастру. Також встановлено наступне: з використанням аналітичного методу не видається за можливе встановити «Чи накладаються межі земельної ділянки з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 на територію Гетьманського національного природного парку?», у зв`язку з ненаданням на дослідження даних каталогів координат поворотних точок межі території Гетьманського національного природного парку; з використанням графічного методу встановлено, що межі земельної ділянки з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 накладаються на межі території Гетьманського національно природного парку. Встановити розмір та площу перетину не видається за можливе в зв`язку з невідповідністю точності визначення площ перетину графічним методом точності аналітичних методів співставлення («середньоквадратичній похибці визначення координат поворотних точок меж земельних ділянок відносно найближчих пунктів державної геодезичної мережі») (т. 3, а.с. 210-220).

Відповідно до ч. 1 ст. 2ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно зі ст. 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Статтею 10ЦПК України визначено, що суд при розгляді справи керується принципом верховенства права. Суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує при розгляді справ Конвенції про захист правлюдини іосновоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини,як джерело права. Забороняється відмова у розгляді справи з мотивів відсутності, неповноти, нечіткості, суперечливості законодавства, що регулює спірні відносини.

Конституція України (ст.ст. 13, 14) визначає, що земля, водні ресурси є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За правилами статей 4, 5ЗК України завданням земельного законодавства, яке включає в себе цей Кодекс та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин, є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель, а основними принципами земельного законодавства є, зокрема, поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.

Прийняття рішення про передачу у приватну власність землі державної чи комунальної власності позбавляє Український народ загалом (ст. 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі, відповідно, державної чи комунальної власності. У цьому контексті у сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю у поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.ст. 14, 19 Конституції України).

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на землі природо-заповідного та іншого природоохоронного призначення (ст. 19 ЗК України).

Згідно із ст.5 Закону України«Про охоронунавколишнього природногосередовища» особливій державній охороні підлягають території та об`єкти природно-заповідного фонду України й інші території та об`єкти, визначені відповідно до законодавства України.

Відповідно до ст.43ЗК України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Аналогічний зміст має ч. 1 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва) (ст. 44 ЗК України).

Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.

На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На землях територій та об`єктів природно-заповідного фонду, які створюються в зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, забороняється будь-яка діяльність, що не забезпечує режим радіаційної безпеки.

Указані статті імперативно відносять землі, яким встановлено статус територій чи об`єктів природно-заповідного фонду, до категорії земель природно-заповідного фонду за фактом знаходження на них об`єктів, які мають спеціальний статус та перебувають під особливою державною охороною.

Землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать:

а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);

б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації, тощо) (ст.22Земельного кодексу України).

Статтею 20Закону України«Про землеустрій» передбачено, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі зокрема, розробки документації із землеустрою щодо організації раціонального використання та охорони земель; встановлення та зміни меж об`єктів землеустрою; надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок;) встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути); організації нових і впорядкування існуючих об`єктів землеустрою.

Відповідно до ст.7Закону України«Про природно-заповіднийфонд України» землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Статтею 54 Закону України«Про природно-заповіднийфонд України» встановлено, що зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертного висновку.

Оскільки до теперішнього часу не встановлені межі Гетьманського національного природного парку в натурі, керуватися необхідно частиною четвертою статті 7 Закону, згідно з якою межі парку визначаються відповідно до проекту створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Так з витягу «Проекту організації території Гетьманського національного природного парку охорони, відтворення та рекреаційного використання природного його природних комплексів та об`єктів» (затверджено наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 31.12.2013 № 562) (додаток 8) План функціонального зонування Гетьманського національного природного парку. Квадрат 3 Землі запасу Дмитрівської сільської ради. Місце розташування земельних ділянок переданих у приватну власність (т. 1, а.с. 77).

Передавши у приватну власність земельну ділянку, яка відповідно до Проекту створення Гетьманського національного природного парку розміщена в його господарській зоні, Великописарівською селищною радою Охтирського району Сумської області порушено вимоги законодавства щодо процедури зміни меж території Гетьманського національного природного парку.

Відповідно до ст. 21 Закону України«Про природно-заповіднийфонд України» на території національних природних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об`єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням.

На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території національного природного парку.

Зонування території національного природного парку, рекреаційна та інша діяльність на його території провадяться відповідно Положення про національний природний парк та Проекту організації території національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Оскільки спірна земельна ділянка розміщена на території об`єкта природно-заповідного фонду України, для надання її у приватну власність необхідно було отримати від Управління, як структурного підрозділу Сумської обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища, погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Згідно з пунктом «в» ч. 4 ст.84ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі під об`єктами природно-заповідного фонду та історико-культурними об`єктами, що мають національне та загальнодержавне значення.

До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать:

а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо);

б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об`єктами повітряного і трубопровідного транспорту;

в) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом;

г) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом;

ґ) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом (ст. 83 ЗК України).

У ситуації, що склалася, вбачаються порушення вимог норм законодавства, а саме неправомірну, з порушенням порядку, передачу земельної ділянки, що належить до земель Гетьманського національного природного парку, у власність ОСОБА_1 .

Згідно з ч. 1 ст.3Закону України«Про природно-заповіднийфонд України» до природно-заповідного фонду України належать природні території та об`єкти, зокрема, національні природні парки.

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 31.08.2020 №80 затверджено Положення про Гетьманський національний природний парк.

Розділом 2 Положення передбачено, що Гетьманський національний природний парк створений з метою збереження, відтворення і раціонального використання типових та унікальних природних комплексів Лівобережного лісостепу, що мають важливе природоохоронне, наукове, естетичне, рекреаційне та оздоровче значення.

Пунктами 1.1., 1.2., 1.7. Положення передбачено, що Гетьманський національний природний парк є об`єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. Парк є бюджетною, природоохоронною, рекреаційною, культурно-освітньою, науково-дослідною установою і входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання, встановленому законодавством.

Відповідно до ст.46-1ЗК України землі територій та об`єктів природно-заповідного фонду використовуються з урахуванням обмежень у їх використанні, визначених відповідно до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та положеннями про ці території, об`єкти.

Особливий режим охорони, відтворення і використання земель територій та об`єктів природно-заповідного фонду поширюється на всі розташовані в межах таких територій та об`єктів землі та земельні ділянки незалежно від форми власності та цільового призначення.

Прокурором до позовної заяви було додано інформацію Північної регіональної філії ДП «Українське державне аерогедезичне підприємство» з якої слідує, що земельна ділянка з кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 знаходиться в межах земель, які входять до Гетьманського національного природного парку без вилучення у землекористувача на території Дмитрівської сільської ради Великописарівського району Сумської області при цьому посилаються на карту схему розташування меж територій користування Гетьманського національного природного парку у межах Дмитрівської сільської ради Великописарівського району відповідно до «Проекту організації території Гетьманського національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів» затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 21.12.2013 №562 (т. 1, а.с. 48-450).

Дану інформацію суд приймає, як належний та допустимий доказ, який можна покласти в основу рішення суду, оскільки аналогічна позиція міститься в Постанові Верховного Суду у складі Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 06.07.2022 по справі №575/462/21.

Таким чином, спірну земельну ділянку передано у приватну власність з недотриманням вимог Земельного Кодексу України, Закону України «Про природно - заповідний фонд України». Відповідно до них землі під об`єктами природно-заповідного фонду не можуть передаватися у приватну власність, а території та об`єкти природно-заповідного фонду можуть використовуватись лише у природоохоронних, науково-дослідних, оздоровчих та інших рекреаційних, освітньо-виховних цілях та для моніторингу навколишнього природного середовища, землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, належать до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до ч.ч. 1-4 ст.7Закону України«Про природно-заповіднийфонд України» землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення. На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На землях територій та об`єктів природно-заповідного фонду, які створюються в зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, забороняється будь-яка діяльність, що не забезпечує режим радіаційної безпеки.

Статтею 186-1ЗК України (у редакціях до змін внесених на підставі Закону № 1423-ІХ від 28.04.2021) визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки: природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об`єкта природно - заповідного фонду або в межах прибережної захисної смуги, підлягає також погодженню з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища; водного фонду підлягає також погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

Отже, процедура погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, визначена ст. 186-1 ЗК України, була порушена, передача земельної ділянки, що належить до земель Гетьманського національного природного парку у власність ОСОБА_1 є неправомірною.

Відповідно до ст.125Земельного кодексуУкраїни право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Разом із тим, згідно з ч. 4 ст.7Закону України«Про природно-заповіднийфонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Матеріалами справи підтверджується наявність створеної проектної документації стосовно земель природно-заповідного фонду Гетьманського національного природного парку і до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Статтею 7 Закону України«Про природно-заповіднийфонд України» встановлено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.

На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На землях територій та об`єктів природно-заповідного фонду, які створюються в зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, забороняється будь-яка діяльність, що не забезпечує режим радіаційної безпеки.

Порядок надання земельних ділянок і видачі документів на право володіння, користування і розпорядження землями природно-заповідного фонду регулюється статтями 20, 122, 123, 125, 126 Земельного Кодексу України.

Зміна меж, категорії, скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється відповідно до норм глави 22ЗК України та ст.ст. 51-53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України». Вилучення земель природно-заповідного фонду регулюється ст. 150 ЗК України.

Згідно із Законом України«Про природно-заповіднийфонд України» і спеціальними нормами в Земельному кодексіУкраїни протягом усього часу існування території чи об`єкта природно-заповідного фонду (з дати створення, організації або оголошення до дати скасування статусу території чи об`єкта природно-заповідного фонду), земельна ділянка, на якій розташований об`єкт природно-заповідного фонду є земельною ділянкою категорії за основним цільовим призначенням «землі природно-заповідного фонду», які не можуть передаватись у приватну власність відповідно до ст.ст. 83, 84 ЗК України.

Оскільки земельну ділянку площею 1,705 га, яку отримала ОСОБА_1 у приватну власність, віднесена до складу земель природно-заповідного фонду загального значення Гетьманського національного природного парку, а діючим законодавством заборонено передача такої земельної ділянки у приватну власність, тому рішення Великописарівської селищної ради від 21.04.2021 №525 є незаконним і підлягає скасуванню.

Щодо питання правомірності втручання в право особи мирно володіти майном, суд зазначає наступне.

Предметом безпосереднього регулювання ст. 1 Першого Протоколу до Конвенції прозахист правлюдини іосновоположних свобод є втручання держави в право на мирне володіння майном, зокрема й позбавлення особи права власності на майно.

У практиці ЄСПЛ (зокрема, рішеннях у справах «Спорронґ і Льоннрот проти Швеції» від 23.09.1982, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21.02.1986, «Щокін проти України» від 14.10.2010, «Сєрков проти України» від 07.07.2011, «Колишній король Греції та інші проти Греції» від 23.11.2000, «Булвес» АД проти Болгарії» від 22.01.2009, «Трегубенко проти України» від 02.11.2004, «East/West Alliance Limited» проти України» від 23.01.2014 виокремлено три критерії (принципи), які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого Протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям. ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого Протоколу, якщо хоча б одного критерію не буде додержано.

Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинне здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акта, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм. Сам лише факт, що правова норма передбачає більш як одне тлумачення, не означає, що законне передбачуваний. Сумніви щодо тлумачення закону, що залишаються, враховуючи зміни в повсякденній практиці, усувають суди в процесі здійснення правосуддя.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення «суспільного», «публічного» інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися «значною свободою (полем) розсуду». Втручання держави в право на мирне володіння майном може бути виправдане за наявності об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності.

Критерій пропорційності передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого Протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» - це наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідний баланс не буде дотриманий, якщо особа несе «індивідуальний і надмірний тягар».

Водночас висновки ЄСПЛ потрібно застосовувати не безумовно, а з урахуванням фактичних обставин справи, оскільки цей суд рекомендував оцінювати дії не тільки органів держави-відповідача, але і самого скаржника. Адже певні випадки порушень, на які особа посилається як на підставу для застосування статті 1 Першого Протоколу, можуть бути пов`язані з протиправною поведінкою самого набувача майна.

У цьому спорі, з огляду на характер правовідносин, не вбачається невідповідності заходу втручання держави в право власності відповідачки ОСОБА_1 критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, сформованим у сталій практиці ЄСПЛ.

Як зазначалось, Конституція України (ст.ст. 13, 14) визначає, що земля, водні та інші ресурси є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За правилами ст.ст. 4, 5ЗК України завданням земельного законодавства, яке включає в себе цей Кодекс та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин, є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель, а основними принципами земельного законодавства є, зокрема: поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.

З огляду на вказане, земля, інші природні ресурси є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави та об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.

Прийняття рішення про передачу у приватну власність землі державної чи комунальної власності позбавляє Український народ загалом (ст. 13 Конституції України) правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі державної власності. В цьому контексті у сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.ст. 14, 19 Конституції України).

У спорах стосовно земель природно-заповідного фонду, які перебувають під посиленою правовою охороною держави, остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, не погіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (ч. 3 ст. 13, ч. 7 ст. 41, ст. 50 Конституції України).

Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (ст.ст. 18, 19, п. «а» ч. 1 ст. 91 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (ст. 14 Конституції України).

Заволодіння приватними особами такими ділянками всупереч чинному законодавству, без належного дозволу уповноваженого на те органу може зумовлювати конфлікт між гарантованим ст. 1 Першого Протоколу до Конвенції правом цих осіб мирно володіти майном і правами інших осіб та всього суспільства на безпечне довкілля.

У силу об`єктивних, видимих природних властивостей спірної земельної ділянки, представник відповідача Великописарівської селищної ради, проявивши розумну обачність, міг та повинен був знати про те, що спірна ділянка належать до земель природно-заповідного фонду (такі висновки висловлені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2018 у справі № 372/2180/15-ц, від 22.05.2018 у справі № 469/1203/15-ц і від 30.05.2018 у справі № 469/1393/16-ц).

З огляду на викладене, у спірних правовідносинах загальний інтерес у контролі за використанням земель природно-заповідного фонду за цільовим призначенням для гарантування безпечності довкілля та непогіршення екологічної ситуації переважає приватний інтерес ОСОБА_1 у збереженні земельної ділянки у її власності.

Аналогічний висновок зроблений Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц.

Частинами 2, 3 ст.152ЗК України визначено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.155ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Згідно зі ст.21ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Водночас, ст.393ЦК України передбачено, що правовий акт органу державної влади, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта.

Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є його невідповідність вимогам законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

На підставі вище вказаних обставин, наданих позивачем доказів, суд прийшов до висновку, що при наданні земельної ділянки кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 із земель природно-заповідного фонду державної власності у приватну власність, як земельної ділянки сільськогосподарського призначення, порушено вимоги вказаного вище земельного та природно-заповідного законодавства, тому рішення четвертого пленарного засідання шостої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради Великописарівського району Сумської області від 21.04.2021 №525 про надання ОСОБА_1 у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,705 га прийняте всупереч вимогам законодавства, а тому позовні вимоги в частині визнання вказаного рішення незаконним та його скасування підлягають задоволенню.

Крім того в ході судового розгляду було встановлено, що земельна ділянка передана в оренду ФГ «Братениця» за договором оренди від 10.08. 2021 строком на 49 років, 4 місяці, 21 день, строк якого закінчується 31.12.2070, який підлягає визнанню недійсним за вищевикладених обставин.

Враховуючи встановлені обставини, спірна земельна ділянка має бути повернута незаконним володільцем ОСОБА_1 на користь держави в особі Сумської обласної державної адміністрації та Гетьманського національного природного парку.

Враховуючи те, що оспорюване рішення є видом правочину, обґрунтованою є необхідність застосування наслідків його недійсності, що полягає, в тому числі, у скасуванні права приватної власності за ОСОБА_1 на незаконно набуту земельну ділянку.

Згідно з ч. 2 ст.3Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ч. 3 ст.26Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому п.п. «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому п.п. «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства.

Враховуючи вказане, суд прийшов до висновку про обґрунтованість вимоги позивача про скасування державної реєстрації права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку за кадастровим номером 5921281300:13:004:0226, з одночасним припиненням речового права на неї.

Щодо правових підстав для повернення земельної ділянки суд зазначає наступне.

З урахуванням змісту ст.178ЦК України щодо неможливості вільного розпорядження обмеженими в цивільному обороті об`єктами, за правочинами право на майно набувається лише у разі, якщо майно не має передбачених законодавством обмежень в оборотоздатності.

Заволодіння громадянами та юридичними особами землями, стосовно яких діє чітка заборона на вилучення, зміну цільового призначення та надання у користування всупереч вимогам Земельного кодексу України, є неможливим.

Право власності держави або територіальної громади на обмежені в обороті об`єкти установлене законом, тому не потребує доказування правового титулу.

У разі протиправної передачі цих об`єктів у приватну власність відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади.

Згідно з ч. 2 ст.152ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.

Статтею 391ЦК України встановлено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

У постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі №487/10128/14 та від 15.09.2020 у справі №469/1044/17 вказані можливі способи усунення таких порушень, яких може вимагати законний власник, а саме шляхом оспорення відповідних рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договорів або інші правочинів, а також вимагаючи повернути земельну ділянку.

Крім того, у постанові Верховного Суду від 20.10.2020 у справі №910/13356/17 суд виклав висновок про те, що способом захисту у негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення заборони на вчинення щодо майна неправомірних дій).

Земельна ділянка із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_1 , проте в силу вимог закону не може перебувати у приватній власності із виникненням приватного володільця, тому права держави на реалізацію усіх правомочностей щодо спірної земельної ділянки, а саме користування і розпорядження нею, підлягають захисту шляхом повернення з незаконного володіння ОСОБА_1 та з незаконного користування ФГ «Братениця».

Такі доводи також узгоджуються із висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 28.11.2018 у справі №504/2864/13-ц, від 12.06.2019 у справі №487/10128/14-ц, від 11.09.2019 у справі №487/10132/14-ц та від 07.04.2020 у справі №372/1684/14-ц.

Оцінюючи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні кожного отриманого у справі доказу, зокрема належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є доведені та обґрунтовані, тому підлягають до задоволення у повному обсязі.

При цьому, твердження представника Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області адвоката Котляревського С.О. про те, що прокурор нібито необґрунтовано звернувся до суду з вказаним позовом в інтересах Сумської обласної державної адміністрації, не заслуговують на увагу суду з вищевикладених підстав.

Суд погоджується з обґрунтуваннями прокурора, викладеними в позові щодо звернення до суду з вказаним позовом.

Посилання представника Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області - адвоката Котляревського С.О. на те, що відповідно до ст.125ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування, та право оренди виникають з моменту державної реєстрації цих прав є необґрунтованими, оскільки як зазначалося вище судом згідно з ч. 4 ст.7Закону України«Про природно-заповіднийфонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Матеріалами справи підтверджується наявність створеної проектної документації стосовно земель природно-заповідного фонду Гетьманського національного природного парку і до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

З огляду на вищевикладене суд не приймає до уваги наданий представником Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області висновок про розгляд документації із землеустрою від 11.11.2020 (т. 4, а.с. 141-142).

Інші доводи представника Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області не заслуговують на увагу суду з викладених вище підстав.

Відповідно до ч. 1 ст.141ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки позов задоволено повністю, тому з відповідачів підлягає стягненню сплачений судовий збір в сумі 12405,00 грн по 4135,00 грн з кожного.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 76, 81, 263-265, 274-279 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Усунути перешкоди Сумській обласній державній адміністрації та Гетьманському національному природному парку у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, яка розташована в адміністративних межах Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області (Дмитрівський старостинський округ) шляхом визнання незаконним та скасування рішення четвертого пленарного засідання шостої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради від 21 квітня 2021 року №525 про надання ОСОБА_1 у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Усунути перешкоди Сумській обласній державній адміністрації та Гетьманському національному природному парку у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, яка розташована в адміністративних межах Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області (Дмитрівський старостинський округ), шляхом визнання недійсним договору оренди від 10 серпня 2021 року укладеного між ОСОБА_1 та Фермерським господарством «Братениця».

Усунути перешкоди Сумській обласній державній адміністрації та Гетьманському національному природному парку у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, яка розташована в адміністративних межах Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області (Дмитрівський старостинський округ), шляхом скасування рішення державного реєстратора Юнаківської сільської ради Сумського району Лєпкової Олени Олександрівни про реєстрацію права власності від 29 липня 2021 року №596553169 (запис про право власності №43231074 від 27 липня 2021 року).

Усунути перешкоди Сумській обласній державній адміністрації та Гетьманському національному природному парку у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, яка розташована в адміністративних межах Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області (Дмитрівський старостинський округ), шляхом скасування рішення державного реєстратора виконавчого комітету Охтирської міської ради Севостьянової Надії Петрівни про державну реєстрацію від 09 вересня 2021 року №60269374 (запис про інше речове право №43873181 від 07 вересня 2021 року) договору оренди, укладеного 10 серпня 2021 року між ОСОБА_1 та Фермерським господарством «Братениця».

Усунути перешкоди Сумській обласній державній адміністрації та Гетьманському національному природному парку у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 5921281300:13:004:0226 площею 1,705 га, яка розташована в адміністративних межах Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області (Дмитрівський старостинський округ), шляхом зобов`язання ОСОБА_1 повернути її з незаконного володіння на користь держави в особі Сумської обласної державної адміністрації та Гетьманського національного природного парку та незаконного користування Фермерським господарством «Братениця».

Стягнути з Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області (код ЄДРПОУ 04391262) на користь Сумської обласної прокуратури (м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 33, код ЄДРПОУ 03527891, МФО 820172, UA598201720343120001000002983, банк платника Держказначейська служба України м. Київ) 4135,00 (чотири тисячі сто тридцять п`ять) грн в рахунок відшкодування судових витрат.

Стягнути зі ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Сумської обласної прокуратури (м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 33, код ЄДРПОУ 03527891, МФО 820172, UA598201720343120001000002983, банк платника Держказначейська служба України м. Київ) 4135,00 (чотири тисячі сто тридцять п`ять) грн в рахунок відшкодування судових витрат.

Стягнути з Фермерського господарства «Братениця» (код ЄДРПОУ 32266380) на користь Сумської обласної прокуратури (м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 33, код ЄДРПОУ 03527891, МФО 820172, UA598201720343120001000002983, банк платника Держказначейська служба України м. Київ) 4135,00 (чотири тисячі сто тридцять п`ять) грн в рахунок відшкодування судових витрат.

Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 9 жовтня 2024 року.

Позивач: Охтирська окружна прокуратура, адреса: Сумська область, м. Охтирка, вул. Сумська, 12.

Позивач: Сумська обласна державна адміністрація, адреса: м. Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 14005581.

Позивач: Гетьманський національний природний парк, адреса: Сумська область, Охтирський район, м. Тростянець, вул. Вознесенська, 53-В, код ЄДРПОУ 35800187.

Відповідач: Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області, адреса: Сумська область, Охтирський район, сел. Велика Писарівка, вул. Незалежності, 9а, код ЄДРПОУ 04391262.

Відповідачка: ОСОБА_1 , 1957 року народження, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Фермерське господарство «Братениця», адреса: Сумська область, Охтирський район, с. Братиниця, вул. Першотравнева, 100, код ЄДРПОУ 32266380.

Третя особа: Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів, адреса: м. Київ, вул. Митрополита Василя Липківського, 35, код ЄДРПОУ 43672853.

Третя особа: Департамент захисту довкілля та енергетики Сумської обласної державної адміністрації, адреса: м. Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 43518790.

Суддя Охтирського міськрайонного суду

Сумської області Н.Г. Яценко

СудОхтирський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення01.10.2024
Оприлюднено11.10.2024
Номер документу122184032
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —575/115/22

Рішення від 01.10.2024

Цивільне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Яценко Н. Г.

Рішення від 01.10.2024

Цивільне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Яценко Н. Г.

Ухвала від 26.06.2024

Цивільне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Яценко Н. Г.

Ухвала від 28.05.2024

Цивільне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Яценко Н. Г.

Ухвала від 01.03.2024

Цивільне

Великописарівський районний суд Сумської області

Савєльєва А. І.

Ухвала від 16.02.2024

Цивільне

Великописарівський районний суд Сумської області

Савєльєва А. І.

Ухвала від 25.01.2024

Цивільне

Великописарівський районний суд Сумської області

Савєльєва А. І.

Ухвала від 05.01.2024

Цивільне

Великописарівський районний суд Сумської області

Савєльєва А. І.

Ухвала від 06.11.2023

Цивільне

Великописарівський районний суд Сумської області

Савєльєва А. І.

Ухвала від 22.09.2023

Цивільне

Великописарівський районний суд Сумської області

Савєльєва А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні