Рішення
від 08.10.2024 по справі 904/461/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.10.2024м. ДніпроСправа № 904/461/24

За позовом Приватного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний завод", м. Дніпро

до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

про стягнення вартості нестачі вантажу

Суддя Красота О.І.

Без участі представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

Приватне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний завод" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" і просить суд стягнути вартість недостачі вантажу у розмірі 7 961,56 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Відповідачем, як перевізником, зобов`язань щодо забезпечення збереження вантажу.

Ухвалою суду від 06.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Відповідач відзив на позов, а також докази повної оплати до суду не надав, про розгляд справи був повідомлений належним чином, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с. 42) та рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 43).

З урахуванням викладеного, господарський суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.

Справу відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод розглянуто судом протягом розумного строку.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

06.09.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Д.Трейдінг" (далі -Постачальник) та Приватним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний завод" (далі Позивач, Покупець) укладено Договір постачання № 1-1-2023/013 (далі Договір).

Згідно з п. 1.1 Договору на умовах, викладених у розділах цього Договору, Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця, а останній - прийняти та оплатити вугільну продукцію (далі вугілля), за марочним складом, ціною та кількістю, наведеним у відповідних Специфікаціях до Договору.

Пунктом 1.2 Договору передбачено, що об`єми та строки (періоди) постачання вугілля узгоджуються сторонами шляхом підписання відповідних Специфікацій до Договору.

За умовами п. 2.1 Договору вугілля постачається на умовах "СРТ станція призначення", згідно з Інкотермс-2010, з урахуванням умов, положень та застережень, які є у цьому Договорі (базисні умови постачання), якщо інші умови поставки не будуть погоджені сторонами додатково у відповідній Специфікації до Договору. Реквізити станції призначення зазначаються у Специфікаціях до Договору. Термін постачання вугілля (його частини) визначається сторонами окремо у кожній Специфікації.

Відповідно до п. 2.2 Договору датою поставки (передачі) вугілля (відповідної партії) від Постачальника до Покупця вважається дата календарного штемпеля залізничної станції відправлення, на залізничній накладній, яка засвідчує про приймання вантажу до перевезення. Сторони обумовлюють, що право власності на вугілля, а також усі ризики втрати або пошкодження вугілля (його частини), яке постачається за Договором, переходить від Постачальника до Покупця з моменту (дати) поставки вугілля (його частини).

Згідно з п. 2.3 Договору вугілля постачається партіями, залізничним транспортом у справних полувагонах навалом. Під партією вугілля розуміється кількість вугілля, відвантаженого за одним посвідченням про якість. Мінімальна партія відвантаження 1 (один) напіввагон.

За умовами п. 2.4 Договору Постачальник зобов`язаний протягом 24 годин з моменту відвантаження передати електронною поштою (на електронну адресу, що буде вказана додатково у відповідних листах та/або Специфікаціях) реєстри відвантажених вагонів і посвідчень про якість.

На кожну партію вугілля протягом 7 робочих днів з дати поставки Постачальник надає Покупцю товаросупровідні документи:

-залізничні накладні копія, засвідчена печаткою Вантажовідправника, один примірник;

-посвідчення якості оригінал, один примірник;

- рахунок-фактуру - оригінал, один примірник;

-акт приймання-передачі вугілля із зазначенням дати відвантаження, ваги, номерів залізничних накладних, вагонів два примірника.

Відповідно до п. 2.5 Договору Покупець зобов`язується впродовж 7 (семи) календарних днів з моменту отримання актів приймання-передачі вугілля (партії вугілля) передати підписані та належним чином оформлені зі сторони Покупця акти приймання-передачі Постачальнику.

У разі непідписання у встановлений строк акту приймання-передачі та/або ненадання Покупцем у такий же термін обґрунтованих зауважень до нього, відповідний акт приймання-передачі, підписаний тільки Постачальником, є узгодженим (підписаним) сторонам Договору з моменту (дати) його узгодження (підписання) Постачальником.

За умовами п. 3.1 Договору ціна (базова договірна ціна) вугілля встановлена на базисних умовах постачання, передбачених Договором, та зазначається сторонами у відповідних Специфікаціях до Договору.

Згідно з п. 3.2 Договору фактична договірна ціна вугілля, яке постачається за Договором, буде розрахована за фактом приймання вугілля, з урахуванням положень Договору та приплат/скидок, обумовлених у Специфікаціях.

Відповідно до п. 4.1 Договору оплата вугілля проводиться Покупцем у національній валюті України шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок Постачальника на умовах повної 100% попередньої оплати вартості вугілля, що підлягає поставці у відповідному періоді, протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту надання Постачальником Покупцю рахунку на передплату, але не пізніше дати початку відвантаження вугілля.

У разі наявності у Покупця заборгованості за отримане вугілля і відсутності в полі «Призначення платежу» платіжного доручення номера партії або періоду, за який здійснюється оплата, або іншої інформації, що дозволяє ідентифікувати платіж як спрямований на погашення певної заборгованості за Договором, вважається, що такий платіж спрямований у першу чергу на погашення заборгованості за Договором у порядку календарної черговості її виникнення.

За умовами п. 4.2 Договору остаточні взаєморозрахунки сторони проводять протягом 3 банківських днів з моменту (дати) підписання сторонами актів приймання-передачі вугілля.

4.2.1 якщо розмір визначеної згідно умов Договору фактичної вартості відповідної партії вугілля, поставленого відповідно до Специфікації, виявиться меншим від розміру здійсненої оплати вартості цього вугілля, то Постачальник повертає Покупцю різницю між фактичною вартістю вугілля і здійсненою оплатою, або Покупець зменшує розмір оплати за наступні партії вугілля на розмір цієї різниці.

4.2.2 якщо розмір визначеної згідно умов Договору фактичної вартості відповідної партії вугілля, поставленого відповідно до Специфікації, виявиться більшим від розміру здійсненої Покупцем оплати вартості цього вугілля, то Покупець здійснює доплату Постачальнику у розмірі, що дорівнює різниці між фактичною вартістю відповідної партії вугілля і здійсненою оплатою вартості цього вугілля.

Пунктом 6.1 Договору передбачено, що приймання кожної партії вугілля за кількістю та якістю проводиться Вантажоодержувачем:

-за кількістю на підставі даних, наведених у залізничній накладній;

-за якістю згідно якості, наведеної у посвідченні (сертифікаті) якості, наданому Виробником.

За умовами п. 6.2 Договору приймання вугілля за кількістю відбувається у відповідності з Інструкцією про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за кількістю, затвердженою постановою Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.1965 № П-6, з подальшими змінами, яка не суперечить Договору.

У разі встановлення маси нетто вугілля вага вагону приймається по трафарету, вказаному на вагоні. При цьому використовується норма недостачі (природне зменшення та похибка вагів) 1,0% від маси нетто вугілля, вказаної у залізничній накладній.

Сторони обумовлюють, що у разі виявлення Вантажоодержувачем або прибуття вугілля Вантажоодержувачу зі слідами втрати, пошкодження, недостачі, розкрадання, що підтверджено комерційними актами, до розрахунків приймаються дані щодо кількості вугілля, які вказані у залізничних накладних.

За умовами п. 6.4 Договору у разі виявлення Покупцем (Вантажоодержувачем) невідповідності даних про кількість (вагу) вугілля, вказаних у залізничних накладних, фактичній кількості вугілля вище норми недостачі (1,0%) згідно «Правил видачі вантажів», затверджених Наказом Мінтрансу України № 644 від 21.11.2000 та/або та якісних показників вугілля, вказаних у посвідченнях (сертифікатах) якості, фактичним показникам якості вугіллі вище базової похибки випробовування, згідно ДСТУ 4096-2002, - Покупець (Вантажоодержувач) шляхом направлення листа електронною поштою викликає представника Постачальника та Вантажовідправника для спільного приймання вугілля за кількістю та/або якістю у строки, встановлені Інструкцією про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за кількістю, затвердженою постановою Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.1965 № П-6, з подальшими змінами, та/або Інструкцією про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю, затвердженою постановою Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 25.04.1966 № П-7, з подальшими змінами.

Відповідно до п. 6.5 Договору у випадку, якщо різниця між вказаною у залізничній накладній і визначеною зважуванням на вагах Вантажоодержувача фактичною масою вугілля перевищує норму недостачі для розрахунків за кількістю приймаються показники фактичної маси нетто, визначеної зважуванням на вагах Вантажоодержувача, з урахуванням норми недостачі у кожному вагоні окремо.

26.10.2023 між Постачальником та Покупцем підписано Специфікацію № 5 до Договору, якою погоджено поставку вугілля кам`яного марки Г (Г1) 0-100 мм, марки Г (Г2) 0-100 мм, у кількості 10 000 т, базова ціна за 1 т складає 6 941,13 грн. без ПДВ, загальною вартістю 83 293 560,00 грн. з ПДВ.

Згідно з п. 3 Специфікації № 5 Вантажоодержувачем є ПрАТ "Дніпровський металургійний завод". Код Вантажоодержувача: 3171. Станції призначення Вантажоодержувача: Залізнична станція "Діївка" Придніпровської залізниці, код: 451400.

За умовами п. 5 Специфікації № 5 Вантажовідправником є: ПрАТ "ДТЕК Павлоградвугілля". Код Вантажовідправника: 8887. Станції Вантажовідправника: Залізнична станція "Ароматна", код: 454606;

та/або

АТ "ДТЕК Добропільська ЦЗФ". Код Вантажовідправника: 2107. Станції Вантажовідправника: Залізнична станція "Добропілля" Донецької залізниці, код: 493102.

Відповідно до п. 6 Специфікації № 5 поставка вугілля здійснюється на умовах "СРТ, залізнична станція відправлення" згідно з Інкотермс-2010.

Пунктом 8 Специфікації № 5 погоджено, що остаточна ціна за ресурс розраховується з урахуванням таких знижок та приплат:

- по золі за кожен 1% перевищення/зниження 2,5% знижка/приплата від FCA-складової базової ціни;

- по волозі за кожен 1% перевищення/зниження 2,0% знижка/приплата від FCA-складової базової ціни;

- по масовій частці сірки - за кожен 1% перевищення/зниження 5% знижка/приплата від FCA-складової базової ціни.

Вугілля належним чином оплачене Позивачем, що підтверджується платіжною інструкцією № 44981 від 09.11.2023 на суму 29 183 982,00 грн.

Крім того, 08.11.2023 між Постачальником та Покупцем підписано Специфікацію № 6 до Договору, якою погоджено поставку вугілля кам`яного марки Г (Г1) 0-100 мм, марки Г (Г2) 0-100 мм, у кількості 1 000 т, базова ціна за 1 т складає 6 850,04 грн. без ПДВ, загальною вартістю 8 220 048,00 грн. з ПДВ.

Згідно з п. 3 Специфікації № 6 Вантажоодержувачем є ПрАТ "Дніпровський металургійний завод". Код Вантажоодержувача: 3171. Станції призначення Вантажоодержувача: Залізнична станція "Діївка" Придніпровської залізниці, код: 451400.

За умовами п. 5 Специфікації № 6 Вантажовідправником є: ПрАТ "ДТЕК Павлоградвугілля". Код Вантажовідправника: 8887. Станції Вантажовідправника: Залізнична станція "Ароматна", код: 454606.

та/або

АТ "ДТЕК Добропільська ЦЗФ". Код Вантажовідправника: 2107. Станції Вантажовідправника: Залізнична станція "Добропілля" Донецької залізниці, код: 493102.

Відповідно до п. 6 Специфікації № 6 поставка вугілля здійснюється на умовах "СРТ, залізнична станція відправлення" згідно з Інкотермс-2010.

Пунктом 8 Специфікації № 6 погоджено, що остаточна ціна за ресурс розраховується з урахуванням таких знижок та приплат:

- по золі за кожен 1% перевищення/зниження 2,5% знижка/приплата від FCA-складової базової ціни;

- по волозі за кожен 1% перевищення/зниження 2,0% знижка/приплата від FCA-складової базової ціни;

- по масовій частці сірки - за кожен 1% перевищення/зниження 5% знижка/приплата від FCA-складової базової ціни.

Вугілля належним чином оплачене Позивачем, що підтверджується платіжною інструкцією № 44982 від 09.11.2023 на суму 8 220 840,00 грн.

Так, у період з 11.11.2023 по 14.11.2023 відповідно до вищезазначених Специфікацій до Договору зі станцій відправлення на адресу вантажоодержувача ПрАТ "Дніпровський металургійний завод" залізничним транспортом був відправлений вантаж: вугілля кам`яне марки Г (Г1) 0-100 мм, марки Г (Г2) 0-100 мм навалом, висота шапки 100 мм, марковано п`ятьма повздовжніми борознами та ущільнений розрівнювачем, станція призначення - "Діївка" Придніпровської залізниці (код вантажоодержувача 3171; код станції 451400).

Вантаж був відправлений вантажовідправниками та прибув на станцію вантажоодержувача у вагонах за накладними:

- № 48978605, вагон № 53505608, дата відправлення зі станції вантажовідправника 11.11.2023; дата прибуття вантажу на станцію вантажоодержувача 15.11.2023; маса вантажу згідно з накладною 64 600 кг;

- № 48983654 (осн.48983209), вагон № 59953869, дата відправлення зі станції вантажовідправника 14.11.2023; дата прибуття вантажу на станцію вантажоодержувача 18.11.2023; маса вантажу згідно з накладною 64 800 кг;

- № 48983662 (осн.48983209), вагон № 60728771, дата відправлення зі станції вантажовідправника 14.11.2023; дата прибуття вантажу на станцію вантажоодержувача 18.11.2023; маса вантажу згідно з накладною 66 000 кг.

На станції призначення "Діївка" Придніпровської залізниці була проведена комісійна видача вантажу Позивачу, під час якої виявлено таке.

17.11.2023 на підставі акту загальної форми № 42698 від 12.11.2023 ст. Покровськ Донецької залізниці проводилось комісійне зважування вагону № 53505608, на справних тензометричних вагонних вагах № 52 (огляд-повірка 16.11.2023), в результаті чого складено комерційний акт № 451400/5 від 17.11.2023.

Складеним актом встановлено: за документом значиться вантаж «Вугілля кам`яне марки Г-газовий»; навантаження насипом; шапка 100 мм; марковано 5-ма повздовжніми борознами, ущільнено скребковим розрівнювачем; вага брутто не вказана; тара 22 550 кг; нетто 64 600 кг.

При зважуванні виявилось: вага брутто 85 900 кг; тара з документом 22 550 кг; вага нетто 63 350 кг, що менше ваги, вказаної у документі на 1250 кг. Навантаження нижче за рівень бортів, близько 5 см, розрівнена, маркована 5 повздовжніми борознами, крім місця виїмки. На поверхні сліди ходіння. В наявності виїмка над 1-7 люками праворуч довжиною 1050 см, шириною 80-140 см, глибиною 10-20 см. Люка зачинені. Вагон бездверний. В технічному відношенні вагон справний, течі вантажу немає.

Після тарування вагону виявилось тара перевірена 22 500 кг; нетто 63 400 кг, що менше ваги, вказаної у документі, на 1 200 кг. Зважування проводилось двічі, дані не змінились.

Вказаний комерційний акт підписаний уповноваженими особами.

21.11.2023 на підставі комерційного акту № 493102/30/6 від 15.11.2023 ст. Добропілля Донецької залізниці проводилось комісійне зважування вагону № 59953869, на справних тензометричних вагонних вагах № 53 (огляд-повірка 15.11.2023), що прибув за досилочною відправкою № 48983654 (основна відправка № 48983209), в результаті чого складено комерційний акт № 451400/8 від 21.11.2023.

Складеним актом встановлено: за документом значиться вантаж «Вугілля кам`яне марки Г-газовий»; навантаження насипом; шапка 100 мм; марковано 5-ма повздовжніми борознами, ущільнено скребковим розрівнювачем; вага брутто не вказана; тара 23 000 кг; нетто 64 800 кг.

При зважуванні виявилось: вага брутто 87 050 кг; тара з документом 23 000 кг; вага нетто 64 050 кг, що менше ваги, вказаної у документі на 750 кг. Навантаження вище висоти рівня бортів на 100 мм, розрівнена, маркована 5 повздовжніми борознами, крім місця заглиблення. В наявності заглиблення над 7 люком ліворуч довжиною 1,5 м, шириною 1,8 м, глибиною 0,3 м. Люка зачинені. В технічному відношенні вагон справний, течі вантажу немає.

Після тарування вагону виявилось тара перевірена 22 950 кг; нетто 64 100 кг, що менше ваги, вказаної у документі, на 700 кг. Зважування проводилось двічі, дані не змінились.

Вказаний комерційний акт підписаний уповноваженими особами.

21.11.2023 на підставі комерційного акту № 493102/31/7 від 15.11.2023 ст. Добропілля Донецької залізниці проводилось комісійне зважування вагону № 60728771, на справних тензометричних вагонних вагах № 53 (огляд-повірка 15.11.2023), що прибув за досилочною відправкою № 48983654 (основна відправка № 48983209), в результаті чого складено комерційний акт № 451400/9 від 21.11.2023.

Складеним актом встановлено: за документом значиться вантаж «Вугілля кам`яне марки Г-газовий»; навантаження насипом; шапка 100 мм; марковано 5-ма повздовжніми борознами, ущільнено скребковим розрівнювачем; вага брутто не вказана; тара 21 750 кг; нетто 66 000 кг.

При зважуванні виявилось: вага брутто 86 900 кг; тара з документом 21 750 кг; вага нетто 65 150 кг, що менше ваги, вказаної у документі на 850 кг. Навантаження вище висоти рівня бортів на 100 мм, розрівнена, марковано 5 повздовжніми борознами, крім місця заглиблення. В наявності заглиблення над 1 люком ліворуч довжиною 2 м, шириною 1,8 м, глибиною 0,1 м, над 7 люком ліворуч довжиною 1,5 м, шириною 1,8 м, глибиною 0,4 м. Люка зачинені. В технічному відношенні вагон справний, течі вантажу немає.

Після тарування вагону виявилось тара перевірена 21 900 кг; нетто 65 000 кг, що менше ваги, вказаної у документі, на 1 000 кг. Зважування проводилось двічі, дані не змінились.

Вказаний комерційний акт підписаний уповноваженими особами.

Позивач зазначає, що, з урахуванням норми природної втрати під час перевезення, яка згідно з п. 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, для мінерального палива складає 1% маси, зазначеної в перевізних документах, недостача вантажу склала 2,9 т.

Вартість недостачі вантажу, виявленої у вищезазначених вагонах, згідно з розрахунком Позивача, складає 7 961,56 грн.

Позивач вважає, що недостача вантажу виникла з вини Відповідача, який не забезпечив його збереження.

Позивач просить суд стягнути з Відповідача вартість недостачі вантажу у розмірі 7 961,56 грн., що і є причиною виникнення спору.

Ухвалюючи рішення, господарський суд виходив з таких підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, зокрема, з договорів та інших правочинів.

Згідно зі ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами) (частини 1, 2, 3 статті 909 Цивільного кодексу України).

Перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі (ч.ч. 1, 2 ст. 306 Господарського кодексу України).

Відповідно до ст. 12 Закону України "Про залізничний транспорт" підприємства залізничного транспорту загального користування забезпечують збереження вантажів, багажу та вантажобагажу на шляху слідування та на залізничних станціях згідно з чинним законодавством України.

За приписами ст. 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Відповідальність перевізника за збереження вантажу виникає з моменту прийняття вантажу до перевезення. Вантажовідправник зобов`язаний підготувати вантаж до перевезення з урахуванням необхідності забезпечення транспортабельності та збереження його в процесі перевезення і має право застрахувати вантаж у порядку, встановленому законодавством (частини 2, 3 статті 308 Господарського кодексу України).

Частиною 1 статті 3 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України "Про транспорт", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Абзац 2 частини 1 статті 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, (далі - Статут) визначає, що вантажовідправник (відправник вантажу, вантажовласник) - зазначена у документі на перевезення вантажу (накладній) юридична чи фізична особа, яка довіряє вантаж залізниці для його перевезення.

Відповідно до пп. 8 ст. 6 Статуту накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

За приписами ст. 24 Статуту залізниця має право перевіряти правильність відомостей, внесених до накладної, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. Вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними в накладній.

Згідно зі ст. ст. 110, 111, 113 Статуту залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу. Залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі, коли, зокрема, вантаж надійшов у непошкодженому вагоні (контейнері) з непошкодженими пломбами відправника чи без пломб, коли таке перевезення дозволено Правилами, а також якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час перевезення. За незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Залізниця прийняла вагони №№ 53505608, 59953869, 60728771 без будь-яких зауважень щодо повноти завантаження, їх технічного стану. Наведене свідчить, що на момент передачі цих вагонів з вантажем Залізниці до перевезення були відсутні будь-які зазори, нещільності тощо, що могли привести до втрати вантажу при перевезенні.

За вказаних обставин, відповідальність за втрату вантажу під час перевезення слід покласти на Залізницю.

Так, статтею 129 Статуту передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення, зокрема обставин невідповідності маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Загальні підстави для відповідальності за завдану майнову шкоду визначені ст. 1166 Цивільного кодексу України. Зокрема, даною нормою передбачено, що шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. При цьому особа, яка завдала шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо доведе, що шкоду завдано не з її вини.

Відповідно до ч. 1 ст. 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини. У разі втрати або нестачі вантажу за заподіяну при перевезенні шкоду перевізник відповідає в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає (ч. 3 ст. 314 Господарського кодексу України).

Частиною 1 статті 115 Статуту передбачено, що вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.

Відповідно до ст. 114 Статуту залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, зокрема за втрату чи недостачу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі. Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

Згідно з пунктом 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить: 1% маси, зазначеної в перевізних документах, - для мінерального палива. Для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки, норми недостачі або надлишку маси вантажів розраховуються від маси нетто.

Оскільки вантаж вугілля кам`яне є твердим мінеральним паливом, тому норма недостачі становить 1% маси, зазначеної у перевізних документах.

Крім того, умовами п. 6.2 Договору передбачено, що у разі встановлення маси нетто вугілля вага вагону приймається по трафарету, вказаному на вагоні. При цьому використовується норма недостачі (природне зменшення та похибка вагів) 1,0% від маси нетто вугілля, вказаної у залізничній накладній.

Позивач просить суд стягнути з Відповідача вартість недостачі вантажу у розмірі 7 961,56 грн.

Умовами п.п. 3.1, 3.2 Договору постачання № 1-1-2023/013 від 06.09.2023 передбачено, що ціна (базова договірна ціна) вугілля встановлена на базисних умовах постачання, передбачених Договором, та зазначається сторонами у відповідних Специфікаціях до Договору. Фактична договірна ціна вугілля, яке постачається за Договором, буде розрахована за фактом приймання вугілля, з урахуванням положень Договору та приплат/скидок, обумовлених у Специфікаціях.

Специфікацією № 5 від 26.10.2023 до Договору постачання № 1-1-2023/013 від 06.09.2023 зазначена базова ціна вугілля за 1 т на рівні 6 941,13 грн. без ПДВ.

За фактом приймання вугільної продукції Постачальником та Покупцем був узгоджений акт приймання-передачі вугільної продукції № 1111-1 від 11.11.2023 до Договору постачання № 1-1-2023/013 від 06.09.2023, яким визначена фактична ціна 1 т поставленого вугілля 7 036,76 грн. без ПДВ.

Специфікацією № 6 від 08.11.2023 до Договору постачання № 1-1-2023/013 від 06.09.2023 зазначена базова ціна вугілля за 1 т на рівні 6 850,04 грн. без ПДВ.

За фактом приймання вугільної продукції Постачальником та Покупцем був узгоджений акт приймання-передачі вугільної продукції № 1311-5 від 13.11.2023 до Договору постачання № 1-1-2023/013 від 06.09.2023, яким визначена фактична ціна 1 т поставленого вугілля 6 980,27 грн. без ПДВ.

Судом встановлено, що з урахуванням норми недостачі 1% маси, зазначеної у перевізних документах, вагова недостача вугілля кам`яного складає:

- у вагоні № 53505608: 64,6 т (нетто вантажу за накладною) 0,646 т (1%, норма природної втрати) = 63,954 т (нетто вантажу з урахуванням норми природної втрати);

63,954 т (нетто вантажу з урахуванням норми природної втрати) - 63,4 т (нетто вантажу по перевантаженню) = 0,5540 т (недостача з урахуванням норми природної втрати);

- у вагоні № 59953869: 64,8 т (нетто вантажу за накладною) 0,648 т (1%, норма природної втрати) = 64,152 т (нетто вантажу з урахуванням норми природної втрати);

64,152 т (нетто вантажу з урахуванням норми природної втрати) - 64,1 т (нетто вантажу по перевантаженню) = 0,0520 т (недостача з урахуванням норми природної втрати);

- у вагоні № 60728771: 66,0 т (нетто вантажу за накладною) 0,66 т (1%, норма природної втрати) = 65,34 т (нетто вантажу з урахуванням норми природної втрати);

65,34 т (нетто вантажу з урахуванням норми природної втрати) - 65 т (нетто вантажу по перевантаженню) = 0,3400 т (недостача з урахуванням норми природної втрати).

Отже, загальна сума недостачі вантажу, з урахуванням норми природної втрати, який прибув Позивачу, у вищевказаних вагонах склала 0,95 т.

Вартість недостачі вантажу, з урахуванням норми природної втрати, складає 7 961,56 грн.

Відповідно до наявних у матеріалах справи документів вантаж був відправлений у належній кількості, однак при прибутті вантажу комерційними актами встановлена недостача такого вантажу.

Враховуючи те, що вантаж був прийнятий Залізницею для перевезення без зауважень, відповідальність за недостачу, що утворилась під час перевезення, покладається на перевізника у розмірі фактичної втрати. Перевізник не забезпечив збереження вантажу на шляху слідування та на залізничних станціях.

Відповідач, в порушення ст. ст. 73, 74, 76-79 Господарського процесуального кодексу України, не довів обставин, які звільняють його від відповідальності за недостачу вантажу.

З урахуванням викладеного, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю зі стягненням з Відповідача вартості недостачі вантажу у розмірі 7 961,56 грн.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання позовної заяви покладається на Відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 129, ч. 9 ст. 165, ст.ст. 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, 5, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ ВП 40081237) на користь Приватного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний завод" (49064, м. Дніпро, вул. Маяковського, 3, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 05393056) вартість недостачі вантажу у розмірі 7 961,56 грн., судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.

Суддя О.І. Красота

Повне рішення складено

08.10.2024

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення08.10.2024
Оприлюднено11.10.2024
Номер документу122186695
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —904/461/24

Судовий наказ від 14.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Рішення від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 06.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні