Рішення
від 01.10.2024 по справі 922/2688/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.10.2024м. ХарківСправа № 922/2688/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Погорелової О.В

при секретарі судового засідання Федоровій К.О.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області, м. Харків в інтересах держави, в особі Харківської обласної військової (державної) адміністрації, м. Харків (перший позивач) та Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації, м. Харків (другий позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАСК-Флекс", м. Харків про стягнення коштів за участю представників учасників справи:

прокурор - Хряк О.О.

першого позивача - Бринчак М.П.

другого позивача - Бринчак М.П.

відповідача - Лізогуб Р.Ю.,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Харківської області в інтересах держави в особі Харківської обласної військової (державної) адміністрації (далі - перший позивач) та Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації (далі - другий позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАСК-Флекс" (далі - відповідач) в якому просить суд:

- визнати недійсними п.п. 1.1., 2.1. договору поставки №9 від 09.11.2023, укладеного між Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації та ТОВ "ХАСК-ФЛЕКС", в частині включення суми ПДВ 20% до ціни за товар "код ДК 021:2015 38630000-0 "Астрономiчнi та оптичнi прилади" - 20 820 374,40 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 3 470 062,40 грн.: Тепловiзiйний прицільний комплекс для зенiтного розрахунку в комплекті тепловiзiйний прицiл типу PULSAR Theгmion 2 ХР з лiнзою 35 мм або 50 мм, вiдеодисплейний термiнал планшетного типу сумiсний з PULSAR Тhеrmion 2 ХР з програмним забезпеченням для прицiлювання, перехiднi механiзми та комунiкатори) - 81 комплект на суму 16 903 080,00 грн.; Тепловiзiйний прицiльний комплекс для розрахунку ПЗРК типу "Стiнгер" в комплектi (тепловiзiйний прицiл типу з PULSAR Тhеrmion 2 ХР з лiнзою 35 мм або 50 мм, перехiдний механiзм для встановлення прицiльного комплексу на ПЗРК типу "Стiнrер")- 2 комплекти на суму 377 294,40 rрн.; Тепловiзiйний прицільний комплекс для розрахунку ПЗРК типу "Iглa, Стрiла" в комплектi (тепловiзiйний прицiл типу Yukon Nordforce XQ35, перехiдний механiзм для встановлення прицiльноrо комплексу на ПЗРК типу "Iглa, Стрiла") - 59 комплектiв на суму 3 540 000,00 грн.";

- стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ХАСК-ФЛЕКС" (код ЄДРПОУ 33066880, адреса: м. Харків, вул. Культури, 9) на користь Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації (код ЄДРПОУ 36036288, адреса: м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром, 6 під., 4 пов.) грошові кошти в сумі 3 470 062, 40 гривень за наступними реквізитами: поточний рахунок UA048201720344281005400054006 в ДКСУ, м. Київ, МФО 820172, ІПН не платник.

Ухвалою суду від 05.08.2024 позовна заява була прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Процесуальний рух справи відображено у відповідних ухвалах суду.

Відповідачем до суду був поданий відзив на позовну заяву, в якому він проти позову заперечує та просить суд відмовити у його задоволенні у повному обсязі. В обґрунтування заперечень проти позову вказує на те, що між відповідачем та Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації на протязі 2023 року було укладено низку господарсько-правових договорів які мали аналогічні порядок, умови та обставини організації укладання договорів конкурсний шлях; аналогічні обставини організації формування-прийняття волі та визначення суттєвих умов проекту договорів зміст проектів договорів формувався виключно в редакції Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації (покупця).

Так, 09.08.2023 між ТОВ ХАСК-ФЛЕКС (Постачальник) та Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної військової адміністрації (Покупець) укладено Договір поставки № 6 в редакції Покупця. Відповідно до пункту 1.1. зазначеного Договору відповідачем було здійснено поставку тепловізійного прицілу PULSAR Thermion 2 XP35Pro в кількості 65шт на суму 8 010 087,15 грн. без ПДВ відповідно до пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України. Тепловізійний приціл PULSAR Thermion 2 XP35Pro цивільного призначення був поставлений з нульовою ставкою ПДВ, оскільки пунктом 1.3. Договору поставки №6 від 09.08.2023 передбачено, що … Покупець гарантує, що кінцевим отримувачем даних матеріально-технічних засобів є Збройні сили України та інші військові формування, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації проти України. Покупець повинен надати постачальнику копії підтверджуючих документів щодо передачі матеріально-технічних засобів кінцевому отримувачу…. Таким чином укладений між сторонами Договір містив в собі чітке, категоричне та недвозначне положення (п.1.3.), яке надає змогу, у т.ч. податкового обліку, здійснити застосування до даної господарської операції (її відповідної частини) нульової ставки податку на додану вартість.

09.11.2023 та 14.12.2023 між відповідачем та Департаментам оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної військової адміністрації було укладено Договори поставки № 9 та №23 також в редакції Покупця. Але на відміну від Договору поставки № 6 від 09.08.2023 в Договори № 9 та 23 Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної військової адміністрації на стадії формування проектів були внесені зміни, а саме: зі змісту кожного з проектів було в односторонньому, безальтернативному порядку виключено пункт 1.3. яким Покупець надавав гарантії щодо кінцевих отримувачів матеріально-технічних засобів та копії підтверджуючих документів щодо передачі матеріально-технічних засобів кінцевому отримувачу.

Для застосовування пільги, щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість Покупцю необхідно було надати Сертифікат кінцевого споживача або визначити в договорі кінцевих отримувачів згідно Закону України Про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання/ввезення товарів для потреб безпеки і оборони у період воєнного стану від 10.04.2023 №3019-ІХ та Законом України Про внесення змін до пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо особливостей ввезення на митну територію України товарів для потреб безпеки і оборони від 28.07.2023 за №3287-ІХ внесено зміни до п. 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та підпунктом 5 пункту 32 передбачено звільнення від оподаткування податком на додану вартість товарів, кінцевим сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено отримувачем яких відповідно до правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб`єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф проти України. Імпортером товару (тепловізійни приціли цивільного призначення) є ТОВ Кіт Оптикс. На момент укладення Відповідачем договору з Імпортером, останній не отримав Сертифікати кінцевого споживача та гарантій щодо кінцевих отримувачів матеріально-технічних засобів, тому, згідно діючого законодавства в галузі оподаткування, не мав достатнього обсягу первинних документів та правових підстав здійснювати реалізацію товару без ПДВ.

Відповідач здійснював закупівлю тепловізійних прицілів у ТОВ Кіт Оптикс (ІПН 449638726587) по договору №181023п/1 от 18.10.2023 за діючою комерційною ціною до складу якої було включено ПДВ. За умовами договору оплата здійснюється Покупцем після отримання рахунку-фактури, шляхом перерахування передоплати за товар в розмірі 100% грошових коштів на банківський рахунок Постачальника, що вказаний в реквізитах даного Договору. По здійсненим оплатам за договором №181023п/1 от 18.10.2023 зареєстровані податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних Тепловізійні приціли були закуплені відповідачем з урахуванням ПДВ та увійшли до ціни комплекту тепловізійних прицільних комплексів також з урахуванням ПДВ по договорам №9 від 09.11.2023 та №23 від 14.12.2023. Саме тому відповідач не мав жодних правових підстав застосувати пільги для звільнення оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання/ввезення товарів, відповідно до норм Закону України Про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України ( п.п. 5 п. 32) оскільки Позивачем-2 виключено з Договорів пункт 1.3. та не було надано сертифікати кінцевого споживача, які є необхідною умовою застосування пільги.

Ні під час досудового врегулювання розбіжностей стосовно предмета позову ні на час складання цього відзиву жоден з позивачів не надав відповідачу належний комплект документів, в т.ч. сертифікатів кінцевого споживача, завірені копії актів приймання-передачі матеріально-технічних засобів підрозділам Збройних Сил України та Національної Гвардії України, як кінцевих споживачі за договором, на підставі й за умови наявності яких Відповідач має право розглянути питання про коригування податкового обліку та звітності та врахувати податкову пільгу з ПДВ на умовах визначених п.32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та підпунктом 5 пункту 32 ПКУ. За таких обставин, сторонами у договорі №9 від 09.11.2023 за взаємною згодою, без примусу та обману, правомірно включено до ціни товару податок на додану вартість, у відповідності з умовами та вимогами ПК України.

У судовому засіданні 01.10.2024 прокурор та представник позивачів підтримали позов у повному обсязі та просили суд його задовольнити.

Присутній у судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував та просив суд відмовити у його задоволенні.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками справи докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

Шевченківською окружною прокуратурою міста Харкова під час опрацювання розміщеної на офіційному веб-порталі публічних закупівель Prozorro інформації щодо проведених процедур публічних закупівель товарів, робіт та послуг розпорядниками бюджетних коштів на виконання вимог ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру встановлено наявність підстав для вжиття заходів представницького характеру.

Так, встановлено, що Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 36036288, проведено процедуру закупівлі без використання електронної системи UA-2023-11-09-014876-a щодо закупівлі матеріально-технічних засобів (обладнання) для забезпечення потреб територіальної оборони вартістю 20 820 374, 40 гривень. Джерело фінансування кошти місцевого бюджету.

Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації (надалі Департаментом, Замовником) опубліковано обґрунтування укладення договору відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (зі змінами) (далі - Особливості).

Зокрема, Замовником зазначено, що з метою підвищення ефективності протидії безпілотним літальним апаратам та покращення захисту об`єктів критичної інфраструктури в Харківській області існує нагальна потреба у невідкладному забезпеченні матеріально-технічними засобами розрахунків мобільно-вогневих груп для ефективного ураження повітряних цілей, які функціонують на території області на запити військових частин. Зокрема, до Харківської обласної військової адміністрації надійшли листи від командирів військових частин від 10 жовтня 2023 року № 40/05/2/4/2-7085, від 11 жовтня 2023 року №64ОКП, від 10 жовтня 2023 року №3601, від 11 жовтня 2023 року №3291, від 11 жовтня 2023 року №225/11/940, від 13 жовтня 2023 року №1773, від 12 жовтня 2023 року №71/6694-23-Вих, від 27 жовтня 2023 року №4950/10/вих та від 10 жовтня 2023 року №350/176/24-63/597.

На виконання вимог протоколу засідання Ради оборони Харківської області від 27.10.2023 №11 Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної військової адміністрації з метою посилення обороноздатності Харківської області у рамках реалізації Програми територіальної оборони Харківської області на 2022 - 2023 роки, затвердженої рішенням Харківської обласної ради від 16 лютого 2022 року №365-УІІІ (зі змінами) доручено здійснити аналіз ринкових цін щодо придбання матеріально-технічних засобів для укомплектування мобільно-вогневих груп та визначити найбільш економічно вигідну пропозицію, а також ураховуючи нагальну потребу у здійсненні закупівлі зазначеного обладнання, провести роботу щодо укладення договору про закупівлю матеріально-технічних засобів для укомплектування мобільно-вогневих груп з документальним підтвердженням цієї необхідності відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами).

На момент проведення закупівлі Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 27 липня 2023 року № 3275-ІХ Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

З урахуванням необхідності забезпечення матеріально-технічними засобами для укомплектування розрахунків мобільно-вогневих груп ураження повітряних цілей, які функціонують на території Харківської області, Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної військової адміністрації здійснено збір пропозицій ринку, з метою подальшого придбання відповідних засобів. Зокрема, направлено листи від 02 листопада 2023 року до ТОВ ХАСК-ФЛЕКС (вих. № 04-05/3662), ФОП Мусієнко Тарас Ігорович (вих. № 04-05/3667), ФОП Панчук Сергій Анатолійович (вих. № 04-05/3669), Thermal Target (вих. № 04-05/3665), TOB Вест-Дніпро (вих. № 04-05/3663), ФОП Олексієвич Дмитро Олегович (вих. № 04-05/3668), ТОВ УКРІНФОТЕХ (вих. № 04-05/3664), ФОП Савельєв Іван Юрійович (вих. № 04-05/3670), ТОВ НАУКОВО-ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ МІЖГАЛУЗЕВИЙ РЕГІОН (вих. № 04-05/3666) та отримано відповіді від вищезазначених організацій.

Рішенням протоколу засідання службової наради Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації від 06.11.2023 № 01-09/3726 щодо визначення переможця найбільш економічно вигідної комерційної пропозиції з метою придбання матеріально-технічних засобів для укомплектування розрахунків мобільно-вогневих груп визначено найбільш економічно вигідною пропозицію ТОВ ХАСК-ФЛЕКС (лист від 03.11.2023 № 3/11-1).

Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної військової адміністрації та ТОВ ХАСК-ФЛЕКС в межах заходів, здійснення яких передбачено пунктом 3.1 Напрями діяльності та заходи Програми розділу III Перелік напрямів і заходів Програми (обсяги і джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми) Програми територіальної оборони Харківської області на 2022-2023 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 16 лютого 2022 року № 365-VIII (зі змінами), з дотриманням вимог Закону, Особливостей, принципів здійснення публічних закупівель та бюджетного законодавства проводилася робота щодо укладення договору поставки на придбання матеріально-технічних засобів.

Таким чином, враховуючи нагальну потребу та стислість необхідних строків постачання товарів було прийнято рішення про проведення закупівлі без застосування відкритих торгів відповідно пп. 4 п. 13 Особливостей для здійснення закупівлі матеріально-технічних засобів для розрахунків мобільно-вогневих груп ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника за ДК: 38630000-0 Астрономічні та оптичні прилади, 38620000-7 Поляризаційні матеріали, 42410000-3 Підіймально-транспортувальне обладнання, 32340000-8 Мікрофони та гучномовці, 31510000-4 Електричні лампи розжарення, 31520000-7 Світильники та освітлювальна апаратура, 32410000-0 Локальні мережі, 30210000-4 Машини для обробки даних (апаратна частина).

За результатами закупівлі без використання електронної системи UA-2023-11-09-014876-a між Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації та ТОВ ХАСК-ФЛЕКС укладено договір поставки №9 від 09.11.2023 на виконання пiдпункту 3.1 пункту 3 Напрями дiяльностi та заходи Програми роздiлу III Перелiк напрямiв i заходiв Програми (обсяги i джерела фiнансування, строки та етапи виконання Програми) Програми територiальної оборони Харкiвської областi на 2022-2023 роки, затверджено рiшенням Харкiвської обласної ради вiд 16.02.2022 № 365-VIII (зi змiнами).

За умовами вказаного договору ТОВ ХАСК-ФЛЕКС (надалі Постачальник) зобов`язується передати у власність, а Департамент Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації (надалі Покупець) прийняти та оплатити товар матеріально-технічні засоби (обладнання) для забезпечення потреб ТрО за ДК 021:2015 (згідно зі специфікацією, яка є невід`ємною частиною даного Договору):- код ДК 021 :2015 38630000-0 Астрономiчнi та оптичнi прилади - 20 820 374,40 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 3 470 062,40 грн.:

Тепловiзiйний прицiльний комплекс для зенiтного розрахунку в комплекті тепловiзiйний прицiл типу PULSAR Theгmion 2 ХР з лiнзою 35 мм або 50 мм, вiдеодисплейний термiнал планшетного типу сумiсний з PULSAR Тhеrmion 2ХР з проrрамним забезпеченням для прицiлювання, перехiднi механiзми та комунiкатори) - 81 комплект на суму 16 903 080,00 грн.;

Тепловiзiйний прицiльний комплекс для розрахунку ПЗРК типу Стiнгер в комплектi (тепловiзiйний прицiл типу з PULSAR Тhеrmion 2 ХР з лiнзою 35 мм або 50 мм, перехiдний механiзм для встановлення прицiльного комплексу на ПЗРК типу Стiнrер)- 2 комплекти на суму 377 294,40 rрн.;

Тепловiзiйний прицiльний комплекс для розрахунку ПЗРК типу Iглa, Стрiла в комплектi (тепловiзiйний прицiл типу Yukon Nordforce XQ35, перехiдний механiзм для встановлення прицiльноrо комплексу на ПЗРК типу Iглa, Стрiла) - 59 комплектiв на суму 3 540 000,00 грн.;

- код ДК 021:2015 38620000-7 Поляризацiйнi матерiали - 1 497 600,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 249 600,00 грн. - Лазерний комплекс для цiле сказання потужнiстю 5500мВт - 64 штуки (закупівля UA-2023-11-10-005113-a);

- код ДК 021:2015 42410000-3 Пiдiймально-транспортувальне обладнання - 2 772 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 462 000,00 грн. - Турель-стiйка (штатив металевий) для встановлення на автомобiлi типу пiкап -· 66 штук (закупівля UA-2023-11-10-005879-a);

- код ДК 021:2015 32340000-8 Мiкрофони та гучномовцi - 6 707 316,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 1 117 886,00 грн. (закупівля UA-2023-11-10-006164-a):

Радiостанцiя типу Motoгolla DM-4600E або DM-4601 Е в комплектi з системою шифрування AES256 та антенним пристроєм - 75 штуки на суму 3 663 000,00 грн.;

Тактичнi навушники Earmor М32 МОDЗ - 233 штук на суму 908 700,00 грн.;

Ретранслятор Motorolla SLR5500 VHF: 136-174 МГц з кабелем резервного живлення та комплектом оснащення (АКБ, антена, коаксiальний кабель, вiдповiднi роз`єми RG8RG213, дуплексний фiльтр DCPR 1502-С6, розподiльник антен RD-150-2) 8 штук на суму 2 135 616, 00 грн.;

- код ДК 021:2015 31510000-4 Електричнi ламп и розжарення - 48 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 8 000,00 грн. - Зенiтний лiхтарний комплекс в комплектi (зенiтний лiхтар, що забезпечус формування щiльного свiтлового пучка на вiдстанi до 3000м, захисний кофр для безпечноrо транспортування, мобiльна пiдстанка, iнвертор перетворювач струму 12-220В/1000 Вт, конектор живлення вiд автомобiля) 1 штука (закупівля UA-2023-11-10-006438-a);

- код ДК 021:2015 31520000-7 Свiтильники та освiтлювальна апаратура - 1 280 000,26 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 213 333,38 грн. - Далекобiйний лiхтар в комплектi (далекобiйний лiхтар, захисний кофр для безлечного транспортування, мобiльна пiдставка, конектор заживлення вiд автомобiля) - 64 штук (закупівля UA-2023-11-10-006635-a);

- код ДК 021:2015 32410000-0 Локальнi мережi - 108 720,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 18120,00 грн. - Маршрутизатор Mikrotik CCR 1072-1 G-8S+ - 1 штука (закупівля UA- 2023-11-10-007177-a);

- код ДК 021:2015 3 0210000-4 Машини для обробки да них (апаратна частина) - 728 346,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 121 391,00 грн. (закупівля UA-2023-11-10-010471-a): Планшет Oscal Pad 1 О 81128GB L ТЕ - 85 штук на суму 624 750,00 грн.;

Ноутбук ASUS Vivobook Рrо 16Х OLED N761 ZW-MQ 112W - 1 штука на суму 103 596,00 грн.

Відповідно до п. 2.1 спірного договору встановлено, що загальна сума Договору складає 33 962 356,66 гривень (Тридцять три мiльйона дев`ятсот шiстдесят двi тисячi триста п`ятдесят шiсть гривень 66 копiйок, у тому числi ПДВ 20% - 5 660 392,78 (п`ять мiльйонiв шiстсот шiстдесят тисяч триста дев`яносто двi гривнi 78 копiйок) за Програмою територiальної оборони Харкiвської областi на 2022-2023 роки, затвердженою рiшенням Харкiвської обласної ради вiд 16.02.2022 № 365-VIII (зi змiнами), за КПКВК 3018240 Заходи та роботи з територiальної оборони, за рахунок коштiв обласного бюджету, з урахуванням фактичного фiнансування Покупця. З них за тепловізійні прицільні комплекси встановлено ціну 20 820 374, 40 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 3 470 062,40 грн.

Пунктом 3.1 Договору встановлено, що товар поставляється відвантажувальними партіями. Кожна відвантажувальна партія товару передається на підставі видаткової накладної. Крім того, Сторони визначають, що відпуск товару покупцю здійснюється також при наданні представником покупця довіреності на отримання товарно-матеріальних цінностей та підписання всіх бухгалтерських документів, виданих відповідно до чинного законодавства України.

Відповідно до звіту про виконання договору про закупівлю (дата формування звіту 19.01.2024) за вказаним договором №9 від 09.11.2023 Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації сплачено на користь ТОВ ХАСК-ФЛЕКС за поставлений товар 20 820 374, 40 грн., в т.ч. ПДВ 3 470 062,40 грн.

Відповідно до акту приймання-передачі майна №1/9 від 13.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 12 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 (видаткова накладна №11-000034 від 13.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №2/9 від 14.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 1 шт. передано військовій частині НОМЕР_2 (видаткова накладна №11-000033 від 14.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №5/9 від 15.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 6 шт. передано військовій частині НОМЕР_3 (видаткова накладна №11-000059 від 15.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №6/9 від 17.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 14 шт. передано військовій частині НОМЕР_4 (видаткова накладна №11-000060 від 17.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №7/9 від 17.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 5 шт. передано військовій частині НОМЕР_5 (видаткова накладна №11-000064 від 15.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №8/9 від 15.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 6 шт. передано військовій частині НОМЕР_6 (видаткова накладна №11-000062 від 15.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №9/9 від 16.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 2 шт. передано Харківському національному університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба (видаткова накладна №11-000061 від 16.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №10/9 від 15.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 24 шт. передано військовій частині НОМЕР_7 (видаткова накладна №11-000065 від 15.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №11/9 від 14.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 1 шт. передано військовій частині НОМЕР_8 (видаткова накладна №11-000063 від 14.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №12/9 від 23.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 5 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 (видаткова накладна №11-000082 від 23.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №13/9 від 28.11.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 3 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 (видаткова накладна №11-000117 від 28.11.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №18/9 від 01.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 7 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 для ВЧ НОМЕР_9 (видаткова накладна №11-000156 від 01.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №19/9 від 04.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 4 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 для ВЧ НОМЕР_9 (видаткова накладна №11-000166 від 04.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №20/9 від 04.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 4 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 для ВЧ НОМЕР_9 (видаткова накладна №12-000012 від 04.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №21/9 від 06.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 4 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 для ВЧ НОМЕР_9 (видаткова накладна №12-000019 від 06.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №22/9 від 07.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 4 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 для ВЧ НОМЕР_9 (видаткова накладна №12-000042 від 07.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №23/9 від 08.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 4 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 для ВЧ НОМЕР_9 (видаткова накладна №12-000046 від 08.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №24/9 від 14.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 4 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 для ВЧ НОМЕР_9 (видаткова накладна №12-000058 від 14.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №28/9 від 21.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 3 шт. передано військовій частині НОМЕР_3 (видаткова накладна №12-000122 від 21.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №29/9 від 21.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 5 шт. передано військовій частині НОМЕР_6 (видаткова накладна №12-000127 від 21.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №30/9 від 22.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 7 шт. передано військовій частині НОМЕР_4 (видаткова накладна №12-000123 від 22.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №31/9 від 22.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 4 шт. передано Харківському національному університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба (видаткова накладна №12-000125 від 22.12.2023).

Згідно з актом приймання-передачі майна №32/9 від 22.12.2023 тепловізійні прицільні комплекси в кількості 13 шт. передано військовій частині НОМЕР_1 для ВЧ НОМЕР_9 (видаткова накладна №12-000126 від 22.12.2023).

Таким чином, Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації на виконання відповідно до підпунктів 2.1, 2.2. пункту 2 протоколу засідання Ради оборони Харківської області від 27.10.2023 №11 для посилення обороноздатності Харківської області у рамках реалізації Програми територіальної оборони Харківської області на 2022 -2023 роки, затвердженої рішенням Харківської обласної ради від 16.02.2022 №365-VIII (зі змінами) для доукомплектування матеріально-технічними засобами мобільних вогневих груп відповідних військових частин за заявками командирів цих військових частин згідно з договором №9 від 09.11.2023 придбано у ТОВ ХАСК-ФЛЕКС для потреб Збройних Сил України та військових частин обладнання Тепловiзiйний прицiльний комплекс для зенiтного розрахунку в комплекті за ціною, до якої протиправно та безпідставно включено податок на додану вартість в сумі 3 470 062, 40 гривень.

При цьому, з урахуванням поставки товару (обладнання) ТОВ ХАСК-ФЛЕКС та проведення розрахунків за нього Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації договір вважається таким, що повністю виконаний сторонами.

Про виявлені порушення вимог податкового законодавства та законодавства у сфері публічних закупівель окружною прокуратурою проінформовано Харківську обласну військову адміністрацію та Департамент оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації листом від 17.04.2024 за №55-106-2213вих-24.

Листом від 01.05.2024 за №06-05/1489 Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації повідомлено окружну прокуратуру про те, що вищевказана закупівля тепловізійних прицілів дійсно була здійснена відповідно до заявок командирів військових частин та начальника ХНУ Повітряних сил імені Івана Кожедуба з метою подальшого ефективного ураження ворожих повітряних цілей на території Харківської області мобільними вогневими групами зазначених військових частин. Придбані тепловізійні прицільні комплекси були передані Департаментом військовим частинам в повному обсязі відповідно до заявок та актів приймання-передачі майна. Передача майна відбувалася безпосередньо від постачальника до військових частин в присутності представника Департаменту.

Окружною прокуратурою направлено до ХОВА, Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами ХОВА лист від 24.07.2024 за №55-106-4142вих-24 щодо необхідності повернення безпідставно сплачених коштів ПДВ в розмірі 3 470 062, 40 грн., в тому числі в судовому порядку.

Листом від 26.07.2024 за №06-05/2594 Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами ХОВА повідомлено окружну прокуратуру про те, що в Департаменті були проведені службові наради щодо пошуку шляхів вирішення зазначеного питання, а також надано копію листування з постачальником ТОВ ХАСК-ФЛЕКС стосовно вжиття заходів з повернення коштів.

Так, листом від 24.04.2024 за №06-05/1365 Департаментом повідомлено про порушення вимог податкового законодавства ТОВ ХАСК-ФЛЕКС та запитано роз`яснення щодо урахування до ціни ПДВ.

Листом від 29.04.2024 за №1-29.04.24 ТОВ ХАСК-ФЛЕКС повідомлено Департамент про те, що до складу товару Тепловізійний прицільний комплекс дійсно входили тепловізійні приціли. Водночас, ТОВ ХАСК-ФЛЕКС здійснював закупівлю тепловізійних прицілів у офіційного імпортера за діючою комерційною ціною з ПДВ, і так, як тепловізійні приціли були куплені ТОВ ХАСК-ФЛЕКС за ціною з ПДВ, то і до вартості договору №9 від 09.11.2023 включено ПДВ.

За таких обставин, сторонами у договорі №9 від 09.11.2023 безпідставно включено до ціни товару податок на додану вартість, чим порушено пункт 32 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, як наслідок в умовах воєнного стану завищено вартість товарів на суму 3 470 062, 40 грн.

Вказані обставини, на думку прокурора, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів держави і є підставою для їх захисту у судовому порядку, у зв`язку з чим прокурор звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.

Закон України Про публічні закупівлі (далі - Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.

Відповідно до пункту 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

На момент проведення закупівлі Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 27 липня 2023 року № 3275-ІХ Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

Відповідно до пункту 10 Особливостей Замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 року, № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис, гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 року № 822 Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу, з урахуванням положень, визначених особливостями.

За результатами здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до цього пункту в електронній системі закупівель замовником оприлюднюється договір про закупівлю та всі додатки до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.

Крім цього, згідно з положеннями статті 10 Закону Замовник через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель інформацію про закупівлю, а саме оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю.

Доступ до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, є безоплатним та вільним. Інформація про закупівлю, визначена цим Законом, розміщується в електронній системі закупівель безоплатно через авторизовані електронні майданчики.

Інформація про закупівлі, зазначена у частині першій цієї етапі, оприлюднюється відповідно до вимог Закону України Про доступ до публічної інформації, у тому числі у формі відкритих даних.

Водночас, згідно з підпунктом 4 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Згідно із Законом України Про національну безпеку України національна безпека України - захищеність державного суверенітету, територіальної цілісності, демократичного конституційного ладу та інших національних інтересів України від реальних та потенційних загроз; громадська безпеки та порядок - захищеність життєво важливих для суспільства та особи інтересів, прав і свобод людини і громадянина, забезпечення яких є пріоритетним завданням діяльності сил безпеки, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та громадськості, які здійснюють узгоджені заходи щодо реалізації і захисту національних інтересів від впливу загроз.

Зазначений Закон дає визначення, що саме розуміється під загрозою національній безпеці України - це явища, тенденції і чинники, що унеможливлюють чи ускладнюють або можуть унеможливити чи ускладнити реалізацію національних інтересів та збереження національних цінностей України.

Згідно зі статтею 5 Закону одним із принципів здійснення закупівель є принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності.

Згідно з підпунктом 194.1.1 пункту 194.1 статті 194 Податкового кодексу України (далі - ПKУ) податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.

Згідно з підпунктами "а" i "б" пункту 185.1 статті 185 ПKУ, об`єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПKУ база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з ix договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію cyб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на, додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками cyб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому чиcлі кoмпoнeнтів крові i вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Пунктами 30.1.-30.4., 30.9. статті 30 ПKУ унормовано, що податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збopy в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 цієї статті. Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну гpyпy платників податків, вид ix діяльності, об`єкт оподаткування aбo характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат.

Водночас, Законом України Про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання/ввезення товарів для потреб безпеки і оборони у період воєнного стану від 10.04.2023 №3019-ІХ та Законом України Про внесення змін до пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо особливостей ввезення на митну територію України товарів для потреб безпеки і оборони від 28.07.2023 за №3287-ІХ внесено зміни до п. 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України передбачено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб`єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації проти України:

прокату плоского з інших легованих сталей завширшки 600 мм або більше, що класифікується у товарній підкатегорії 7225 40 60 00 згідно з УКТ ЗЕД;

скла безпечного, включаючи скло зміцнене (загартоване) або багатошарове, що класифікується у товарній позиції 7007 згідно з УКТ ЗЕД;

оптичних приладів для слідкування, що класифікуються у товарних підкатегоріях 9013 10 90 00, 9005 10 00 00, 9005 80 00 00 згідно з УКТ ЗЕД;

апаратури для передачі та приймання голосу, зображень та іншої інформації, включаючи апаратуру для комунікації в мережі дротового або бездротового зв`язку, апаратури прослуховування направленої дії, радіостанцій ультракороткохвильового і короткохвильового діапазону військового призначення, розвідувально-сигнальної апаратури, їх частин і приладдя, що класифікуються у товарній підпозиції 8517 69 та у товарних підкатегоріях 8525 60 00 00, 8529 90 20 00, 8524 11 00 90, 8524 12 00 90, 8524 19 00 90, 8524 91 00 90, 8524 92 00 90, 8524 99 00 90 згідно з УКТ ЗЕД;

безпілотних літальних апаратів без озброєння та їх частин, що класифікуються у товарних позиціях 8806, 8807 згідно з УКТ ЗЕД;

метеостанцій, що класифікуються у товарній підкатегорії 9015 80 20 00 згідно з УКТ ЗЕД;

тепловізійні біноклі, монокуляри та бінокуляри, прилади нічного бачення (біноклі та монокуляри), що класифікуються у товарних підкатегоріях 8525 89 00 10, 8525 89 00 90 згідно з УКТ ЗЕД;

далекоміри, що класифікуються у товарній позиції 9015 10 00 00 згідно з УКТ ЗЕД;

портативні радіоелектронні засоби виявлення та протидії безпілотним літальним апаратам (антидронові рушниці), що класифікуються у товарній позиції 8543 згідно з УКТ ЗЕД;

броньованих автомобілів, що класифікуються за кодами 8702 10 19 90, 8702 90 11 00, 8703, 8705 90 80 90, 8710 00 00 00 згідно з УКТ ЗЕД.

З вказаних положень ПК України вбачається, що операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України тепловізійних прицільних комплексів для потреб Збройних Сил України та інших військових формувань, які беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримуванні збройно агресії Російської Федерації, відноситься до операцій, що звільнені від оподаткування ПДВ.

Згідно зі ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Правочин може вчинятися усно або в письмовій формі (ст. ст. 206, 207 ЦК України).

Частинами 1-3, 5, 6 ст. 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 ст. 203 цього кодексу.

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода (ч. 2 ст. 180 Господарського кодексу України).

Згідно зі ст. ст. 179, 180 ГК України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

Зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.

Частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

За змістом ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Враховуючи викладене, сторони мають право встановлювати ціну в договорі на власний розсуд, водночас в окремих випадках, визначених законом, в договорах застосовуються ціни, що встановлені або регулюються уповноваженими на те органами. Тобто держава або уповноважені нею органи можуть встановлювати фіксовані ціни у вигляді граничного рівня цін або рівня рентабельності тощо.

Водночас, порядок та механізм нарахування і сплати податку на додану вартість чи навпаки (операції, які не є об`єктом оподаткування або звільнені від оподаткування тощо) врегульовано нормами Податкового кодексу України та не може встановлюватися (погоджуватися чи змінюватися) сторонами за домовленістю, тобто в договірному порядку.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 03.12.2021 у справі № 910/12764/20 та у постанові Верховного Суду від 01.06.2021 у справі № 916/2478/20.

Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Виконання зобов`язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов`язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією із сторін у зобов`язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у тому числі обставин, які повністю залежать від волі однієї із сторін.

Згідно ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з положеннями статті 16 Цивільного кодексу України визнання правочину недійсним є одним із передбачених законом способів захисту цивільних прав та інтересів і загальні вимоги щодо недійсності правочину передбачені статтею 215 Цивільного кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Приписи частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України передбачають, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Статтею 217 Цивільного кодексу України передбачено, що недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.

Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними (частина 5 статті 180 Господарського кодексу України).

Відповідно до статті 11 Закону України "Про ціни і ціноутворення" вільні ціни встановлюються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін.

Обираючи належний спосіб захисту порушених майнових інтересів держави у справах указаної категорії, слід мати на увазі, що хоча ПДВ і включається до ціни товару, однак не є умовою про ціну (істотною умовою) в розумінні цивільного та господарського законодавства, оскільки не може встановлюватися (погоджуватися чи змінюватися) сторонами за домовленістю, тобто в договірному порядку.

Подібний за змістом правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 01.06.2021 по справі № 916/2478/20 та від 03.12.2021 по справі № 910/12764/20 про те, що хоча ПДВ й включається до ціни товару, однак не є умовою про ціну в розумінні цивільного та господарського законодавства, оскільки не може встановлюватися (погоджуватися чи змінюватися) сторонами за домовленістю, тобто у договірному порядку.

Виходячи з приписів статті 217 Цивільного кодексу України законодавець не встановлює недійсності правочину через недійсність окремої його частини, але лише за умови, якщо є підстави вважати, що правочин міг би бути вчинений без включення до нього цієї недійсної частини.

Оскільки договір між Департаментом та ТОВ ХАСК-ФЛЕКС укладено під час дії пп. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України у наведеній вище редакції із звільненням від оподаткування податком на додану вартість для операцій з постачання на митній території України товарів, фактично товар придбавався на прохання військових частин кінцевими одержувачами товару є військові частини, то включення до ціни договору ПДВ у розмірі 20 % суперечить пп. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.

Отже, наявні правові підстави для визнання недійсним п.п. 1, 2.1 договору поставки №9 від 09.11.2023 в частині включення до ціни договору суми податку на додану вартість за комплекти товарів тепловізійні прицільні комплекси.

Продавець, як одна зі сторін зобов`язання, отримує зазначені кошти за рахунок покупця (замовника) не в порядку виконання договірного зобов`язання, що виключає застосування до правовідносин сторін норм зобов`язального права, а поза підставами, передбаченими договором купівлі-продажу (поставки), внаслідок їх перерахування на рахунок продавця (постачальника) понад вартість товару, який було поставлено.

Ураховуючи, що продавець (постачальник) отриману від покупця (замовника) суму ПДВ до бюджету не сплачує, оскільки поставлений товар звільнено від оподаткування ПДВ, то продавець (постачальник) збагачується за рахунок покупця (замовника) на суму сплаченого останнім розміру ПДВ поза підставою, передбаченою законом.

Отже, за своєю правовою природою відносини щодо повернення продавцями (постачальниками) на користь покупців (замовників) безпідставно сплаченого в ціні товару ПДВ є кондикційними зобов`язаннями, а тому - належним способом захисту порушених майнових інтересів держави в цих справах є стягнення відповідних сум на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України безпідставно набутим є майно, набуте особою або збережене нею в себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави. Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в)відсутність правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочину або інших підстав, передбачених статтею 11 Цивільного кодексу України).

Загальна умова частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України звужує застосування інституту безпідставного збагачення у зобов`язальних (договірних) відносинах, бо отримане однією зі сторін у зобов`язанні підлягає поверненню іншій стороні на підставі цієї статті тільки за наявності ознаки безпідставності такого виконання.

Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.

У випадку, коли поведінка набувача, потерпілого, інших осіб або подія утворюють правову підставу для набуття (збереження) майна, стаття 1212 Цивільного кодексу України може бути застосована тільки після того, як така правова підстава у встановленому порядку скасована, визнана недійсною, змінена, припинена або була відсутня взагалі.

Зокрема, набуття відповідачем як однією зі сторін зобов`язання коштів за рахунок іншої сторони не в порядку виконання договірного зобов`язання, а поза підставами, передбаченими договором, внаслідок перерахування на рахунок відповідача понад вартість товару, який було поставлено, виключає застосування до правовідносин сторін норм зобов`язального права, а є підставою для застосування положень статті 1212 Цивільного кодексу України.

З огляду на те, що відповідачем сума податку на додану вартість у розмірі 3 470 062,40 грн отримана за товар, операції з постачання якого були звільнені від оподаткування податком на додану вартість, дана сума коштів є перерахованою поза межами договірних платежів та має наслідком збагачення відповідача за рахунок позивача поза підставою, передбаченою законом.

Статтею 1212 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Подібна правова позиція викладена у постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 03.12.2021 у справі № 910/12764/20 та у постанові Верховного Суду від 01.06.2021 у справі № 916/2478/20.

З огляду на те, що відповідачем сума податку на додану вартість у розмірі 3 470 062,40 грн отримана за товар, операції з постачання якого були звільнені від оподаткування податком на додану вартість, дана сума коштів є перерахованою поза межами договірних платежів та має наслідком збагачення відповідача за рахунок позивача поза підставою, передбаченою законом.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10.02.2022 у справі № 916/707/21.

Враховуючи викладене, договір №9 від 09.11.2023, укладений між Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації та ТОВ ХАСК-ФЛЕКС, в частині врахування до загальної суми договору 3 470 062, 40 грн ПДВ є недійсним, оскільки суперечить вимогам пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.

У зв`язку із цим, на підставі недійсних умов договору №9 від 09.11.2023 в частині включення суми ПДВ до вартості поставленого товару (обладнання), Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації на користь ТОВ ХАСК-ФЛЕКС безпідставно сплачено ПДВ у розмірі 3 470 062,40 грн, які підлягають поверненню ТОВ ХАСК-ФЛЕКС.

При цьому, суд відхиляє заперечення відповідача, оскільки в самому спірному договорі №9 від 09.11.2023 в преамбулі зазначено, що закупівля здійснюється на виконання Програми територіальної оборони Харківської області на 2022-2023 роки, затвердженої рішенням Харківської обласної ради від 16.02.2022 №365-VIII (зі змінами), в пункті 1.1. зазначено, що Постачальник зобов`язується передати у власність, а покупець прийняти та оплатити Товар матеріально-технічні засоби (обладнання) для забезпечення потреб ТрО….. Тобто, в п. 1.1. договору зазначено, що закупівля тепловізійних прицільних комплексів здійснюється саме для потреб територіальної оборони.

Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).

Відповідно до положень ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати недійсними п.п. 1.1., 2.1. договору поставки №9 від 09.11.2023, укладеного між Департаментом оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю ХАСК-ФЛЕКС, в частині включення суми ПДВ 20% до ціни за товар код ДК 021:2015 38630000-0 Астрономiчнi та оптичнi прилади - 20 820 374,40 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 3 470 062,40 грн.:

- Тепловiзiйний прицiльний комплекс для зенiтного розрахунку в комплекті тепловiзiйний прицiл типу PULSAR Theгmion 2 ХР з лiнзою 35 мм або 50 мм, вiдеодисплейний термінал планшетного типу сумiсний з PULSAR Тhеrmion 2 ХР з програмним забезпеченням для прицiлювання, перехiднi механізми та комунiкатори) - 81 комплект на суму 16 903 080,00 грн.;

- Тепловiзiйний прицiльний комплекс для розрахунку ПЗРК типу Стiнгер в комплектi (тепловiзiйний прицiл типу з PULSAR Тhеrmion 2 ХР з лiнзою 35 мм або 50 мм, перехiдний механiзм для встановлення прицiльного комплексу на ПЗРК типу Стiнrер)- 2 комплекти на суму 377 294,40 rрн.;

- Тепловiзiйний прицiльний комплекс для розрахунку ПЗРК типу Iглa, Стрiла в комплектi (тепловiзiйний прицiл типу Yukon Nordforce XQ35, перехiдний механiзм для встановлення прицiльноrо комплексу на ПЗРК типу Iглa, Стрiла) - 59 комплектiв на суму 3 540 000,00 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ХАСК-ФЛЕКС (код ЄДРПОУ 33066880, адреса: м. Харків, вул. Культури, 9) на користь Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації (код ЄДРПОУ 36036288, адреса: м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром, 6 під., 4 пов.) грошові кошти в сумі 3 470 062, 40 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ХАСК-ФЛЕКС (код ЄДРПОУ 33066880, адреса: м. Харків, вул. Культури, 9) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м. Харків, вул. Б. Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) 55 078,94 грн. судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Прокурор - Шевченківська окружна прокуратура міста Харкова Харківської області (61072, м. Харків, вул. Вартових Неба, 55-А).

Перший позивач - Харківська обласна державна (військова) адміністрація (61002, м. Харків, вул. Сумська, 64, код ЄДРПОУ 23912956).

Другий позивач - Департамент оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної (військової) адміністрації (61022, м. Харків, м. Свободи, 5, Держпром, під. 6, пов. 4, код ЄДРПОУ 36036288).

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ХАСК-ФЛЕКС" (код ЄДРПОУ 33066880, адреса: м. Харків, вул. Культури, 9).

Повне рішення підписано 09 жовтня 2024 року.

СуддяО.В. Погорелова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення01.10.2024
Оприлюднено11.10.2024
Номер документу122187747
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —922/2688/24

Ухвала від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 03.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Ухвала від 26.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 20.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Рішення від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 03.09.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні