ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2024 року м. Черкаси Справа № 925/461/24
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Чевгуза О.В., з секретарем судового засідання Брус Л.П., за участю представників сторін:
від позивача не з`явився,
відповідача: ОСОБА_1 за довіреністю,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Господарського суду Черкаської області у місті Черкаси справу
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Красенівське»
до Чорнобаївської селищної ради Черкаської області
про визнання протиправними дій та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Господарським судом Черкаської області розглядається справа за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Красенівське» (с. Красенівка, Золотоніський район, Черкаська область, 19910, код ЄДРПОУ 32874628) до Чорнобаївської селищної ради Черкаської області (вул. Центральна, 152, селище Чорнобай, Золотоніський район, Черкаська область, 19901, код ЄДРПОУ 26424714) про визнання протиправними дій Чорнобаївської селищної ради Черкаської області в частині щодо дискваліфікації Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Красенівське» як учасника земельних торгів № LRE001-UA-20240226-59895 з продажу права оренди на земельну ділянку площею 16,3718 га, кадастровий номер 7125189600:03:000:2873, яка намічена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Чорнобаївської селищної ради Золотоніського району Черкаської області за межами села Франківка, оформленого рішенням № 02.01-16/345 від 29.03.2024 та в цій частині скасувати рішення Чорнобаївської селищної ради Черкаської області як організатора цих земельних торгів.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним було подано до участі в аукціоні всі необхідні документи, передбачені частиною 7 статті 137 Земельного кодексу України (ЗК України), у яких, зокрема, у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) від 18.12.2023 наявна інформація, що підтверджує право представника СТОВ «Красенівське», а саме керівника цієї юридичної особи ОСОБА_2 діяти від імені юридичної особи, наявна інформація про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи, проте, Чорнобаївська селищна рада проявила надмірний формалізм та прийняла рішення про відмову у підписанні з СТОВ «Красенівське», як переможцем земельних торгів протоколу про результати земельних торгів з подальшою дискваліфікацією з підстав не виконання вимог ч. 7 ст. 137 ЗУ України. Оскільки вся необхідна інформація позивачем була подана, такі дії організатора земельних торгів він вважає незаконними та протиправними, такими, що порушують його права та інтереси, зокрема товариство позбавлене можливості реалізувати свої права на участь у повторному аукціоні, адже рішення організатора земельних торгів про дискваліфікацію позивача було прийняте до завершення терміну підписання ним як переможцем земельних торгів протоколу про результати проведення земельних торгів.
Ухвалою від 15.04.2024 Господарський суд Черкаської області прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішив розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
06 травня 2024 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
Відповідач у задоволенні позовних вимог просить відмовити в повному обсязі та обґрунтовує таким.
Організатором земельних торгів, під час перевірки у межах строку, встановленого для підписання та оприлюднення організатором протоколу про результати земельних торгів, встановлено відсутність належних документів, що підтверджують право представника товариства ОСОБА_2 діяти від юридичної особи, яку він представляє як учасника торгів, які переможець земельних торгів зобов`язаний був подати під час реєстрації на участь в земельних торгах. Не надано на підтвердження повноважень директора будь-яких документів. У поданому витягу ЄДР зазначено, що такі відомості також відсутні, що потребує додатково до цього витягу розміщення (надання) статуту, положення, трудового договору (контракту). Разом з тим абз. 8 ч. 7 ст. 137 ЗК України визначено, що документи, що підтверджують право представника юридичної особи діяти від її імені, подаються окремо від витягу.
Витяг не містить достовірно інформації, подання якої є обов`язковим для учасників земельних торгів, оскільки сформований не у визначений строк.
Представник товариства не підтвердив свою особу.
Не надано окремої інформації про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи.
З наведених підстав організатором земельних торгів прийнято рішення про відмову від підписання протоколу про результати земельних торгів LRE001-UA-20240226-59895 від 27.03.2024 та дискваліфікацію переможця земельних торгів, юридичну особу СТОВ «Красенівське».
08 травня 2024 року від позивача надійшла заява про зменшення розміру позовних вимог та клопотання про відкладення розгляду справи.
Ухвалою від 09.05.2024 суд відклав розгляд справи на 11.06.2024.
14 травня 2024 року від позивача надійшла відповідь на відзив.
Позивач вважає доводи відповідача необґрунтованими, такими, що ніяким чином не спростовують тих, які позивач виклав у описовій частині позовної заяви, просить суд їх відхилити. Додатково заперечує проти окремих доводів відповідача.
Однією з обов`язкових вимог у документації, яка подається для участі в земельних торгах є, зокрема, надання учасником у складі такої документації документів, що підтверджують повноваження посадової особи або представника учасника щодо підпису документів, засвідчення копій документів, участі в торгах, і т.п.
Якщо учасник юридична особа, то учасники здебільшого надають такі документи, які підтверджують повноваження щодо підпису документів, як: наказ про призначення керівника підприємства на посаду; протокол (рішення) зборів засновників / виписка з протоколу зборів засновників з рішенням про призначення керівника; довіреність на право підпису документів та договору, засвідчення копій документів; статут або інший установчий документ зі змінами (у разі їх наявності); паспорт особи (рідше вимагається, в основному для фізичних осіб).
Позивач вважає, що учасником юридичною особою, для підтвердження повноважень керівника юридичної особи вказані документи не є обов`язковими для подання, оскільки чинним законодавством України для такого підтвердження передбачено подання виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Так, наказ про призначення керівника підприємства на посаду та протокол (рішення) зборів засновників / виписка з протоколу зборів засновників з рішенням про призначення керівника містять відомості про факт вступу керівника підприємства на посаду та здійснення повноважень відповідно до статуту. Тобто вищевказані документи підтверджують правовідносини підприємства та керівника, який здійснює управління господарською діяльністю підприємства.
Водночас згідно з пунктом 13 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15 травня 2003 року № 755-IV в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо, зокрема прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.
У статті 10 Закону № 755-IV зазначається, що якщо документи та відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Відомості, які містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді: виписки з Єдиного державного реєстру; витягу з Єдиного державного реєстру; довідки про наявність або відсутність в Єдиному державному реєстрі інформації, яка запитується.
Згідно з Законом про державну реєстрацію виписка це документ в електронній або у випадках, передбачених цим Законом, у паперовій формі, який формується за результатами проведення реєстраційних дій і містить відомості про юридичну особу або її відокремлений підрозділ, фізичну особу підприємця (у тому числі про взяття на облік в органах державної статистики та податкових органах, видачу ліцензії та документів дозвільного характеру) або громадське формування, що не має статусу юридичної особи, а також про проведену реєстраційну дію. Тому учасник, який бажає взяти участь у земельних торгах подаючи Витяг з Єдиного державного реєстру, надає організатору торгів достовірні та повні відомості про керівника підприємства, фактично підтверджуючи інформацію, яка міститься в наказі про призначення керівника та протоколі (рішенні) зборів засновників.
Таким чином вимагання відповідачем від СТОВ «Красенівське» додаткових документів про повноваження керівника є не чим іншим, як надмірним формалізмом, а отже такі дії не можуть вважатися законними.
Позивач звертає увагу на лист роз`яснення № 6887/3097-0-33-16/8 від 02.03.2016 Міністерства юстиції України щодо положень Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», у якому йдеться про те, що витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань це документ у паперовій або електронній формі, що сформований програмним забезпеченням Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за зазначеним заявником критерієм пошуку та містить відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, які є актуальними на дату та час формування витягу або на дату та час, визначені у запиті, або інформацію про відсутність таких відомостей у цьому реєстрі. Разом з тим статтею вказаного Закону передбачено, що витяги в паперовій формі надаються протягом 24 годин після надходження запиту, крім вихідних та святкових днів, у той час як витяги в електронній формі надаються в режимі реального часу. Витяги в паперовій та електронній формі мають однакову юридичну силу. Зважаючи на те, що витяг є формою надання інформації з Єдиного державного реєстру на визначений час, чинними нормативно-правовими актами не встановлено терміну дії зазначеного витягу.
Таким чином посилання селищної ради на те, що «…оскільки інформація з витягу СТОВ «Красенівське» від 18.12.2023 може бути не актуальною станом на дату подання цих документів…», є таким, що не ґрунтується на вимогах Закону, а отже є незаконним.
Ухвалою від 11.06.2024 суд прийняв до розгляду заяву позивача про зменшення розміру позовних вимог, постановив подальший розгляд справи проводити з урахуванням прийнятої заяви, відклав розгляд справи на 23.07.2024.
Ухвалою від 23.07.2024 суд відклав розгляд справи на 27.08.2024.
Призначене судове засідання не відбулося по технічним причинам, через застосування ПАТ «Черкасиобленерго» графіків погодинних відключень. Ухвалою від 27.08.2024 суд повідомив сторін про дату судового засідання 19.09.2024.
У призначене судове засідання позивач не з`явився, причини неявки не відомі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечила, просила долучити до матеріалів справи копію рішення організатора земельних торгів від 02.04.2024 про скасування повторного аукціону по продажу прав оренди земельної ділянки, який було оголошено 01.04.2024.
Мирним шляхом сторони спір не врегулювали.
Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті.
Відповідно до положень ч. 4 ст. 240 ГПК України в судовому засіданні 20.09.2024 підписано вступну та резолютивну частини рішення без його проголошення.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Предметом доказування у справі є обставини наявності/відсутності правових підстав для визнання протиправним і незаконним акта (рішення) в частині дискваліфікації учасника аукціону.
Відповідно до рішення Чорнобаївської селищної ради № 42-49/VIII від 22.02.2024, 26.02.2024 було оголошено аукціон з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 16,3718 га, кадастровий номер 7125189600:03:000:2873 за межами села Франківка Золотоніського (Чорнобаївського) району Черкаської області (01.01) Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Позивач як особа, яка бажала взяти участь у земельних торгах, подав 04 березня 2024 року через особистий кабінет в електронній торговій системі, засвідчені кваліфікованим електронним підписом: заяву про участь у земельних торгах № 18 від 04.03.2024 за підписом директора ОСОБА_2 ; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 381861701961 від 18.12.2023; платіжну інструкцію про сплату реєстраційного внеску № 2366 від 01.03.2024 року; платіжну інструкцію про сплату гарантійного внеску № 2367 від 01.03.2024.
Згідно з протоколом про результати земельних торгів № LRE001-UA-202402226-59895 від 27.03.2024, відбулися земельні торги по лоту № 15 (земельна ділянка площею 16,3718 га, кадастровий номер 7125189600:03:000:2873, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться за адресою: Черкаська область, Золотоніський (Чорнобаївський) район, с/рада Чорнобаївська (Франківська). Переможцем земельних торгів визначено юридичну особу Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Красенівське», код ЄДРПОУ 32874628.
29 березня 2024 року в електронній торговій системі організатором торгів Чорнобаївською селищною радою Черкаської області було опубліковано рішення № 02.01-16/345 від 29 березня 2024 року про відмову від підписання протоколу про результати земельних торгів № LRE001-UA-20240226-59895 від 27.03.2024 року, щодо продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 16,3718 га, кадастровий номер 7125189600:03:000:2873, за межами с. Франківка Золотоніського (Чорнобаївського) району Черкаської області (01.01) Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та дискваліфікацію переможця земельних торгів, юридичну особу СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКЕ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «КРАСЕНІВСЬКЕ», код ЄДРПОУ 32874628, а також Учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією, яким зроблено щонайменше один крок торгів, за обставини відсутності його відмови від очікування СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКЕ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «АГРОФІРМА «МАЯК», код ЄДРПОУ 03793159, як імовірного визначення цієї юридичної особи переможцем земельних торгів, як учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією, яким було зроблений щонайменше один крок аукціону, при відсутності заяви від цього учасника щодо повернення йому гарантійного внеску та відсутності факту натискання ним відповідної кнопки про відмову від очікування в особистому кабінеті, і який, як і переможець земельних торгів не виконав у строки встановлені п. 29 постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2021 року № 1013 вимог передбачених ч. 7 ст. 137 Земельного кодексу України.
Відповідно до протоколу про результати земельних торгів сформованого 29.03.2024 аукціон набув статусу «Земельні торги не відбулись», з записом «учасники земельних торгів: учасники відсутні / подано заяву від одного учасника (крім випадку, встановленого абзацом 3 ч. 5 ст. 138 Земельного кодексу України) / не зроблено крок аукціону
1. Сільськогосподарське Товариство з Обмеженою відповідальністю "Красенівське", ЄДРПОУ: 32874628
2. Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Маяк", ЄДРПОУ: 03793159
3. ФОП ОСОБА_3 , ІПН/РНОКПП: НОМЕР_1 ».
Правовідносини сторін у даній справі виникли у сфері продажу прав на земельну ділянку на конкурентних засадах, порядок здійснення якого врегульований главою 21 Земельного кодексу України та положеннями Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису), затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1013 від 22.09.2021 про «Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису)».
Частиною першою статті 134 Земельного кодексу України встановлено обов`язковість передачі земельних ділянок державної чи комунальної власності у користування на конкурентних засадах (на земельних торгах), земельні ділянки державної чи комунальної власності передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
У статті 135 Земельного кодексу України визначені загальні положення щодо проведення земельних торгів.
Відповідно до частини першої вказаної статті порядок проведення земельних торгів, визначений цим Кодексом, є обов`язковим у разі, якщо на земельних торгах здійснюється, зокрема, продаж земельних ділянок державної та комунальної власності, передача їх у користування за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
Відповідно до частини другої статті 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі - цінова пропозиція).
Земельні торги проводяться в електронній торговій системі, адміністратором якої є визначений Кабінетом Міністрів України суб`єкт господарювання державного сектору економіки.
Порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи затверджує Кабінет Міністрів України.
Для цілей цього Кодексу терміни "адміністратор електронної торгової системи", "електронний майданчик", "електронна торгова система", "оператор електронного майданчика", "центральна база даних" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про приватизацію державного і комунального майна" з урахуванням особливостей, визначених цим Кодексом.
Протокол про результати земельних торгів та договір, що укладається за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки), підписуються за допомогою кваліфікованого електронного підпису з урахуванням вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Учасник земельних торгів це фізична або юридична особа, яка розмістила в електронній торговій системі документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зробила закриту цінову пропозицію і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, виставленою на земельних торгах.
Переможець земельних торгів це учасник, який подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі якщо ним зроблено щонайменше один крок торгів (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу), у випадках, встановлених частиною сімнадцятою статті 137 цього Кодексу, - учасник з наступною за величиною ціновою пропозицією за умови, що ним зроблено щонайменше один крок торгів, а в разі однакових цінових пропозицій - учасник, який подав раніше цінову пропозицію, за умови відсутності його відмови від очікування.
Закрита цінова пропозиція це сума коштів, про намір та можливість сплати якої учасник земельних торгів повідомляє у своєму особистому кабінеті через оператора електронного майданчика в електронній торговій системі до закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь у земельних торгах. Закрита цінова пропозиція не може бути меншою, ніж розмір стартової ціни продажу лота.
Організатором земельних торгів є, зокрема:
- у разі продажу земельної ділянки - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу;
- у разі укладення договору оренди земельної ділянки - особа, яка відповідно до закону може виступати орендодавцем такої земельної ділянки.
Для проведення земельних торгів організатор земельних торгів укладає з оператором електронного майданчика, підключеного до електронної торгової системи, договір про організацію та проведення земельних торгів.
Відповідно до частини 6 статті 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та оператором електронного майданчика. Розмір, порядок сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини четвертої статті 136 Земельного кодексу України проведення земельних торгів щодо земельних ділянок або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них (із зазначенням кадастрових номерів, площі та їх цільового призначення), які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк, інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування нею на земельних торгах, обмеження у використанні земельної ділянки; г) відомості про особу, уповноважену організатором земельних торгів на укладення (підписання) договору купівлі-продажу, оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги; ґ) проект договору купівлі-продажу, оренди, суборенди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки.
Частиною першою статті 137 Земельного кодексу України унормовано, що технічні вимоги до підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Організатор земельних торгів через особистий кабінет публікує в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів, до якого додаються документи та матеріали на лот (документація), що підтверджують виконання вимог, визначених частиною третьою статті 135 і частиною першою статті 136 цього Кодексу.
Частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України передбачено, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі:
а) заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом;
б) для юридичної особи - копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або копію документа про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчену згідно із законодавством держави його видачі, перекладену українською мовою (для юридичної особи - нерезидента), інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу, інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутності; для громадянина України, фізичної особи - підприємця - копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); для іноземних громадян та осіб без громадянства - інформацію про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в державі, громадянином (підданим) якої є особа, копію документа, що посвідчує особу. Копії зазначених документів засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах;
в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків), а в разі проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення - документи, що підтверджують сплату таких платежів з рахунку особи, яка бажає взяти участь у торгах, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом). Представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.
Якщо земельні торги проводяться щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, особа, яка бажає взяти участь у таких торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі також документи, що підтверджують її відповідність вимогам статті 130 цього Кодексу. Перелік таких документів встановлює Кабінет Міністрів України.
Заява про участь у земельних торгах та додані до неї документи учасника можуть бути подані до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах, встановленого електронною торговою системою автоматично упродовж дня, що передує дню проведення земельних торгів, з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 15 ст. 137 Земельного кодексу України протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній формі. У протоколі про результати земельних торгів обов`язково зазначаються: а) відомості про земельну ділянку; б) кількість та відомості про учасників земельних торгів; в) стартова ціна продажу земельної ділянки, права емфітевзису, суперфіцію або стартовий розмір орендної (суборендної) плати за користування земельною ділянкою; г) ціна за земельну ділянку, прав емфітевзису, суперфіцію або розмір орендної (суборендної) плати за користування земельною ділянкою, запропоновані переможцем земельних торгів та іншими учасниками, або інформація про те, що земельні торги закінчилися без визначення переможця; ґ) найменування (для юридичної особи), прізвище, власне ім`я, по батькові (для фізичної особи) переможця земельних торгів; д) інформація про авторизований електронний майданчик, через який переможцем земельних торгів придбано земельну ділянку або право на неї.
Відповідно до ч. 16 ст. 137 Земельного кодексу України протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Переможець земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою. Організатор земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом шести робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою.
На вимогу переможця торгів протокол про результати земельних торгів та/або договір за результатами проведення земельних торгів, укладені шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів організатором та переможцем торгів, можуть бути підписані також у паперовій формі.
Протокол про результати земельних торгів є підставою для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договорів оренди, суборенди землі, емфітевзису, суперфіцію.
Протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
У разі якщо переможець торгів відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів, укладення договору за результатами проведення земельних торгів або організатор не підписав такий протокол, не уклав договір з підстав, визначених частиною дев`ятнадцятою цієї статті, а також у разі несплати переможцем торгів належної суми за придбаний лот та суми витрат підготовки лота до продажу, що підтверджується відповідним актом організатора земельних торгів, електронною торговою системою автоматично формується та оприлюднюється новий протокол про результати земельних торгів (ч. 17 ст. 137 Земельного кодексу України).
Переможець торгів, який відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів або договору за результатами проведення земельних торгів, позбавляється права на участь у подальших торгах з продажу того самого лота (ч. 18 ст. 137 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 19 ст. 137 Земельного кодексу України організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який: а) не відповідає встановленим цим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї; б) не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї статті, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості; в) не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України, встановленого частиною двадцять третьою цієї статті.
Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в підписанні протоколу про результати земельних торгів та подальшому укладенні договору за результатами проведення земельних торгів технічні, орфографічні та інші помилки у заяві про участь у земельних торгах або в документах та матеріалах, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст відповідного документа.
Відповідно до частини другої статті 138 Земельного кодексу України земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути визнані судом недійсними.
Земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі, зокрема, якщо електронною торговою системою автоматично сформовано та оприлюднено протокол про результати проведення земельних торгів з визначенням переможцем торгів учасника з наступною ціновою пропозицією та таким учасником або організатором земельних торгів у випадках, встановлених частиною дев`ятнадцятою статті 137 цього Кодексу, у встановлений строк не підписано протокол про результати земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, не сплачено належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу.
Відповідно до частини п`ятої статті 138 Земельного кодексу України у разі якщо земельні торги були визнані такими, що не відбулися, повторні земельні торги можуть бути проведені не раніше ніж через один місяць і не пізніше ніж через шість місяців з дня проведення попередніх земельних торгів.
Повторні земельні торги проводяться в порядку, встановленому цим Кодексом для проведення земельних торгів з урахуванням технічних вимог, визначених Кабінетом Міністрів України. До участі в повторних земельних торгах не допускаються переможці попередніх торгів, які в установлений строк не підписали протокол про результати земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, не сплатили належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу.
Якщо торги визнано такими, що не відбулися, з підстави наявності лише одного учасника, а також якщо для участі у повторних торгах щодо цього самого лота подав заяву лише цей учасник, він має право придбати земельну ділянку або набути право користування (оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису) нею за запропонованою ним ціною, але не менше стартової ціни, визначеної відповідно до частини першої статті 136 цього Кодексу.
У разі якщо земельні торги скасовані організатором земельних торгів або їх результати визнані судом недійсними, проводяться нові земельні торги.
Положення аналогічного змісту містяться у Постанові Кабінету Міністрів України від 22.09.2021 № 1013 «Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису)» (Вимоги щодо проведення земельних торгів).
Відповідно до пункту 51 Вимог щодо проведення земельних торгів у межах строку, встановленого для підписання та оприлюднення організатором протоколу про результати земельних торгів, організатор перевіряє електронні копії документів переможця земельних торгів, поданих ним згідно з пунктами а-в та абзацом восьмим частини сьомої статті 137 Земельного кодексу України, щодо відповідності вимогам Кодексу.
Так, у спірному рішенні зазначено «Враховуючи, що частиною 7 статті 137 Земельного кодексу України визначено вичерпний перелік документів або відомостей, які підлягають обов`язковому поданню учасником земельних торгів, при цьому як заява про участь у земельних торгах, так і додані до неї документи учасника можуть бути подані виключно до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах, встановленого електронною торговою системою автоматично упродовж дня, що передує дню проведення земельних торгів, з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України, то в ході здійснення перевірки, організатором земельних торгів, електронних копій документів переможця земельних торгів та учасника земельних торгів з наступною за величиною ціновою пропозицією, щодо відповідності вимогам Земельного кодексу України та Вимогам № 1013, встановлено відсутність повного переліку електронних копій документів, які переможець земельних торгів зобов`язаний був подати під час реєстрації на участь в земельних торгах, а саме.
В порушення приписів абзацу 8 частини 7 статті, представник СТОВ «Красенівське».. не подав та не розмістив в електронній торговій системі належних документів, що підтверджують право цього представника ( ОСОБА_2 ) діяти від імені юридичної особи, яку він представляє, як учасник торгів».
Відповідач зазначає, що для визнання особи такою, що діє в порядку самопредставництва, необхідно, щоб у відповідному законі, статуті, положенні чи трудовому договорі (контракті) було чітко визначено її право діяти від імені такої юридичної особи (суб`єкта владних повноважень без права юридичної особи) без додаткового уповноваження (довіреності).
СТОВ «Красенівське» не було надано на підтвердження повноважень директора будь-яких документів. З витягу з ЄДР наданого СТОВ «Красенівське», вбачається, що в розділі «повноваження» - зазначено, що такі відомості також відсутні, що суперечить абз. 8 ч. 7 ст. 137 ЗК України за яким належить подати документ, що підтверджує право представника юридичної особи діяти від її мені, і який, як видається, підлягає поданню окремо від витягу з ЄДР. Разом з тим витяг має бути датований як і заява, датою починаючи через два робочих дні з дня оприлюднення оголошення про земельні торги та до дати закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах. Оскільки інформація з витягу від 18.12.2023 може бути не актуальною станом на дату подання цих документів, і такою, що не відповідає часовим рамкам визначеним Вимогами № 1013, отже не містить достовірно інформації, подання якої є обов`язковим для учасників земельних торгів.
Відповідно до абзацу 1 пункту 49 Вимог щодо проведення земельних торгів організатор земельних торгів приймає рішення про відмову у підписанні протоколу про результати земельних торгів, про відмову у підписанні договору за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який: не відповідає встановленим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї; не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою статті 137 Кодексу, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості; не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України у випадках, встановлених Кодексом.
Не надано окремої інформації про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи, представник не підтвердив свою особу.
Позивач вважає, що таке рішення Чорнобаївської селищної ради не відповідає вимогам, встановленим Земельним кодексом України.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань сформованого на запит ОСОБА_2 від 18.12.2023, станом на 18.12.2023 в розділі "керівник юридичної особи, а також відомості про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, тощо", зазначен
ОСОБА_2 керівник
ОСОБА_2 (повноваження: Відомості відсутні) представник.
Наявна інформація про кінцевих бенефіціарних власників юридичної осои, а саме зазначено, що «кінцевими бенефіціарними власниками юридичної особи є: - ОСОБА_4 , громадянство Україна, місце проживання АДРЕСА_1 , тип бенефіціарного володіння непрямий вирішальний вплив, відсоток частки статутного капіталу або відсоток права голосу 25; - ОСОБА_5 , громадянство Україна, місце проживання АДРЕСА_2 , тип бенефіціарного володіння непрямий вирішальний вплив, відсоток частки статутного капіталу або відсоток права голосу 25; - ОСОБА_6 , громадянство Україна, місце проживання АДРЕСА_3 , тип бенефіціарного володіння непрямий вирішальний вплив, відсоток частки статутного капіталу або відсоток права голосу 25; - ОСОБА_7 , громадянство Україна, місце проживання АДРЕСА_4 , тип бенефіціарного володіння непрямий вирішальний вплив, відсоток частки статутного капіталу або відсоток права голосу 25».
Позивач вважає протиправними дії щодо його дискваліфікації як учасника земельних торгів та просить скасувати акт в цій частині, з підстав не виконання вимог встановлених ч. 7 статті 137 Земельного кодексу України та пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів, оскільки позбавлений можливості реалізувати свої права на участь у повторному аукціоні.
Разом з тим сторонами не заперечується, не ставиться під сумнів, що земельні торги не відбулися, що відображено в протоколі про результати земельних торгів від 29.03.2024. Протокол чинний, результат земельних торгів та процедура їх проведення учасниками торгів не оскаржувались.
Задоволення вимог про визнання протиправними дій відповідача щодо дискваліфікації позивача та скасування рішення (акта) відповідача (в частині) щодо дискваліфікації не призводять до поновлення його прав як учасника аукціону, що не відбувся, або визнання його належним переможцем торгів з права оренди земельної ділянки.
За змістом статей 15 і 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що перелік способів захисту, визначений у частині другій статті 16 ЦК України, не є вичерпним. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках (абзац дванадцятий частини другої вказаної статті). Застосування конкретного способу захисту цивільного права чи інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Інакше кажучи, суд має захистити право чи інтерес у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Застосування будь-якого способу захисту цивільного права та інтересу має також бути об`єктивно виправданим та обґрунтованим. Це означає, що: застосування судом способу захисту, обраного позивачем, повинно реально відновлювати його наявне суб`єктивне право, яке порушене, оспорюється або не визнається; обраний спосіб захисту повинен відповідати характеру правопорушення; застосування обраного способу захисту має відповідати цілям судочинства; застосування обраного способу захисту не повинно суперечити принципам верховенства права та процесуальної економії, зокрема не повинно спонукати позивача знову звертатися за захистом до суду (постанова Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19).
Спосіб захисту права є ефективним тоді, коли він забезпечуватиме поновлення порушеного права, а в разі неможливості такого поновлення - гарантуватиме можливість отримати відповідну компенсацію. Тобто цей захист має бути повним і забезпечувати у такий спосіб досягнення мети правосуддя та процесуальну економію (постанова Великої Палати Верховного Суду від 04.07.2023 у справі № 233/4365/18).
Велика Палата Верховного Суду зауважила, що у кожній справі за змістом обґрунтувань позовних вимог, наданих позивачем пояснень тощо суд має встановити, якого саме результату хоче досягнути позивач унаслідок вирішення спору. Суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим кодексом (пункт 4 частини п`ятої статті 12 Цивільного процесуального кодексу України). Виконання такого обов`язку пов`язане, зокрема, з тим, що суд має надавати позовним вимогам належну інтерпретацію, а не тлумачити їх лише буквально (постанови Великої Палати Верховного Суду від 30.06.2021 у справі № 9901/172/20, від 01.02.2022 у справі № 750/3192/14).
З огляду на наведене суд вважає, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту своїх прав.
Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові (постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 02.02.2021 у справі № 925/642/19).
Оскільки у задоволенні позовних вимог належить відмовити, суд не робить висновків щодо наявності чи відсутності порушення прав позивача та не розглядає інші доводи позивача, оскільки вони можуть бути предметом розгляду в іншій справі за належною позовною вимогою.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір залишається за позивачем.
Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги на рішення, рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення.
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене та підписане 09 жовтня 2024 року.
Суддя О.В. Чевгуз
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122187922 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Чевгуз О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні