Рішення
від 03.10.2024 по справі 200/3262/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 жовтня 2024 року Справа№200/3262/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Галатіної О.О.,

секретаря судового засідання Коломієць К.С.,

представника позивача Луценка А.А.,

представника відповідача Смирнової Ю.О.

розглянувши в порядку загального провадження у судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць та пені, суд ,

В С Т А Н О В И В:

27 травня 2024 року Донецьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» про стягнення з відповідача на користь Державного бюджету України адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році, у розмірі 2691462,05 грн та пеню у розмірі 18301,86 грн на р/р UA098999980313121230000005630 Донецьке ГУК/Краматорська МТГ/50070000; ЄДРПОУ ГУ ДКСУ 37967785; МФО 899998; код платежу 50070000. ЄДРПОУ відділення Фонду (стягувача) 13492430.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідно до інформації з Пенсійного фонду України про створення відповідачем кількості робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу відповідача становила 375 осіб. Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, осіб 6. Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, одиниць 15. Таким чином, згідно частини першої статті 19 Закону у Відповідача у 2023 році повинно було бути працевлаштовано 15 осіб з інвалідністю, фактично ж, середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, склала 6 осіб. Отже, відповідач не виконав норматив по створенню робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

31 травня 2024 року, ухвалою суду, позовну заяву Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць та пені - залишено без руху.

Встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом п`яти днів з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху, шляхом подання до суду доказів на підтвердження обставин, викладених у позовній заяві, а саме: інформацію з Пенсійного фонду України про створення відповідачем кількості робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; звіт за формою 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу» (вакансії осіб з інвалідністю); інформацію Центру зайнятості; усі матеріали, на підставі яких складено розрахунок адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті відповідачем у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

07 червня 2024 року, ухвалою суду, відкрито провадження у справі за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць та пені за правилами загального позовного провадження.

Призначено до підготовчого судового засідання адміністративну справу за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць та пені на 27 червня 2024 року о 10 год. 00 хв. в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Добровольського, 1.

До суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого зазначено, що пунктом 2 Порядку визначено, що «Роботодавець з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників з інвалідністю та/або з дати відкриття вакансій, на які можливе працевлаштування осіб з інвалідністю, інформує центр зайнятості за його місцезнаходженням». У зв`язку із повномасштабною збройною агресією рф, Відповідач в квітні 2022 року був змушений перемістити свої промислові потужності з Донецької області до міста Дніпро (адреса м. Дніпро вул. Гаванська 4) та повністю призупинити свою діяльність за місцем реєстрації. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) за формою, затвердженою Наказом Міністерством економіки України від 12.04.2022 № 827-22 «Про затвердження форми звітності № 3-ПН інформація про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів Відповідач протягом 2023 року подавав до центру зайнятості за місцем провадження своєї господарської діяльності, а саме в Дніпропетровський обласний центр зайнятості. Вказує на те, що на підприємстві в 2023 році працювало 9 осіб з інвалідністю, а 6 робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю залишалися вільними, про що інформувалися центри зайнятості шляхом направлення відповідних звітів 3-ПН. Відповідно до штатного розкладу Підприємства були вільними 6 вакансії для працевлаштування осіб з інвалідністю, таким чином, Підприємством створено 15 робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, що свідчить про виконання нормативу. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

27.06.2024 судове засідання відкладено на 11 липня 2024 року о 10.00з технічних причин.

11 липня 2024 року судове засідання відкладено на 02 серпня 2024 року о 10.30 у зв`язку знеявкою представника позивача.

Ухвалою суду від 02 серпня 2024 року продовжено строк розгляду підготовчого провадження по справі за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць та пені.

Відкладено розгляд підготовчого судового засідання по справі до 10 год. 00 хв. 20 серпня 2024 року в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Незалежності, 1.

20 серпня 2024 року судове засідання відкладено на 03 вересня 2024 р. о 10.00 у зв`язку з неявкою сторін.

Ухвалою суду від 03 вересня 2024 року закрито підготовче провадження за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць та пені.

Призначено справу до судового розгляду по суті на 03 жовтня 2024 року о 10 год. 00 хв. в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Незалежності, 1.

03 жовтня 2024 року у судовому засіданні представник позивача підтримав доводи, що викладені у позовній заяві, просив задовольнити позовні вимоги.

Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог. Зазначив, що Підприємством здійснені заходи для працевлаштування інвалідів, зокрема, систематичне повідомлення центру зайнятості про наявність вакантних посад для працевлаштування інвалідів.

Суд, заслухавши пояснення сторін у судовому засіданні, дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступне.

Позивач, Донецьке обласне відділення Фонду соціального захисту ociб з інвалідністю (код ЄДРПОУ 13492430), у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах згідно зі статтею 43 КАС України має адміністративну процесуальну дієздатність.

Відповідач, товариство з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД», зареєстроване як юридична особа та має ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 37295825), є платником страхових внесків, юридична адреса згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на час розгляду справи: вул. Гаванська, буд. 4, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49127.

Відповідно до штатного розпису товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» у 2023, кількість штатних одиниць становила 375 осіб, що не заперечується сторонами.

26 квітня 2024 позивач листом вих. №06-06/546 звернувся до Донецького обласного центру зайнятості з проханням надати інформацію про подання роботодавцем товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД»:

- звіти за формою 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», які надавалися ТОВ "КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (код ЄДРПОУ 37295825) у 2023 році;

- чи направлялися для працевлаштування до роботодавця ТОВ "КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (код ЄДРПОУ 37295825) особи з інвалідністю (якщо направлялися, то скільки осіб було працевлаштовано та скільком було відмовлено у працевлаштуванні із зазначенням причин відмови);

- кількість вакансій у роботодавця ТОВ "КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (код ЄДРПОУ 37295825), призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у звітному періоді (як подані у звітному періоді, так і подані раніше та не закриті до настання звітного періоду);

- будь яка інша інформація щодо вакансій у роботодавця ТОВ "КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (код ЄДРПОУ 37295825), призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, наявна у Донецькому обласному центрі зайнятості та причин іх незакриття (у разі наявності).

Донецький обласний центр зайнятості листом надав відповідь на лист позивача, в якому повідомив, що за даними Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості роботодавцем ТОВ "КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (ЄДРПОУ 37295825) звіти форми 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» для осіб з інвалідністю у 2023 році не надавались.

Відповідно до листа Дніпровського обласного центру зайнятості від 05.06.2024 №1786 у відповідь на запит директора ТОВ «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД" повідомлено наступне: ТОВ "КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (ЄДРПОУ 37295825) надавало звіти згідно форми № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» до Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості за період з січня 2023 по грудень 2023 року, у тому числі, звіти про наявність вакансій для осіб з інвалідністю.

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 09.01.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії) свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 22.02.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії) свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 06.03.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії) свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 03.04.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії) свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 02.05.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії) свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 05.06.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії) свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 04.07.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії) свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 01.08.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії) свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 05.09.2023: комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії), свердлувальник (2 вакансії), слюсар з механоскладальних робіт (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 11.10.2023; комірник (2 вакансії), комплектувальник-стропальник (2 вакансії), муляр (2 вакансії), контролер з технічного контролю (2 вакансії), спеціаліст з виробництва (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 06.11.2023: комірник (2 вакансії), муляр (2 вакансії), контролер з технічного контролю (2 вакансії), спеціаліст з виробництва (2 вакансії).

-Звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 04.12.2023: комірник (2 вакансії), муляр (2 вакансії), контролер з технічного контролю (2 вакансії), спеціаліст з виробництва (2 вакансії).

Протягом 2023 року необгрунтованих відмов в працевлаштуванні осіб з інвалідністю на даному підприємстві не було.

Також, до суду надані засвідчені належним чином копії вищевказаних звітів.

Відповідно до розрахунку суми адміністративно-господарських санкцій за нестворені робочі місця для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів становила 2691462,05 грн.

Відповідно до розрахунку суми пені на заборгованість по сплаті адміністративно-господарських санкцій за нестворені робочі місця для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році нарахована пеня в розмірі 18301,86 грн.

Отже, спірним питанням розглядаємої справи є правомірність застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць щодо працевлаштування у 2023 році осіб з інвалідністю.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керувався наступним.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальних сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права і свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами, є Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» №875-XII від 21.03.1991 (далі Закон №875, станом на момент виникнення спірних правовідносин)

Згідно із частиною другою статті 17 Закону №875 підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.

Відповідно до частини першої статті 18 Закону №875 забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Згідно з частиною третьою статті 18 Закону №875 підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За змістом статті 18-1 Закону №875 пошук підходящої роботи для осіб з інвалідністю здійснює державна служба зайнятості.

Відповідно до частин прешої-тертьої статті 19 Закону №875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимогстатті 18цього Закону.

Частиною п`ятою статті 19 Закону №875 закріплено, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Відповідно до положень частин прешої-п`ятої статті 20 Закону №875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченимстаттею 19цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленогочастиною першоюстатті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначеністаттею 250Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Нормами статті 218 Господарського кодексу України передбачено, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Частинами першою та другою статті 238 Господарського кодексу України встановлено: за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами.

Серед переліку адміністративно-господарських санкцій, зазначених у частині першій статті 239 Господарського кодексу України вказано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб`єктів господарювання, зокрема, адміністративно-господарський штраф, а також і інші адміністративно-господарські санкції, встановлені цим Кодексом та іншими законами.

Спірні у цій справі санкції застосовуються до суб`єктів господарювання уповноваженими органами державної влади за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, а тому є адміністративно-господарськими санкціями.

Пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України від 05.07.2012 №5067-VI «Про зайнятість населення» (далі - Закон №5067-VI) обумовлено, що роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.

За правилами пункту 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70, в редакції чинній на момент правовідносин, звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом.

Форма звітності №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядок її подання затверджені наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 року №316 (далі - Порядок №316).

За змістом пункту 1 Розділу І Порядку подання форми звітності №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 №316, цей Порядок визначає механізм подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) (далі - форма №3-ПН).

Форма №3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця (пункт 3 Розділу І Порядку №316).

Актуальність зазначених у формі №3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку (пункт 4 Розділу І Порядку № 316).

Форма №3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником (пункт 5 Розділу І Порядку № 316).

Роботодавець згідно пункту 6 Розділу І Порядку № 316 визначає вид звітності - первинна або уточнювальна.

Первинна звітність подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії).

Уточнювальна звітність подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії: умов праці, розміру заробітної плати, вимог до претендента тощо. При цьому, не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та назви професії (посади).

В рамках виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 2 червня 2023 р. № 553, якою затверджено Порядок надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, якою затверджено низку нормативно-правових актів, зокрема Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування.

Пунктом 2 вказаного Порядку визначено, що «Роботодавець з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників з інвалідністю та/або з дати відкриття вакансій, на які можливе працевлаштування осіб з інвалідністю, інформує центр зайнятості за його місцезнаходженням».

Як встановлено судом, інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) за формою, затвердженою Наказом Міністерством економіки України від 12.04.2022 № 827-22 «Про затвердження форми звітності № 3-ПН інформація про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів Відповідач протягом 2023 року подавав до центру зайнятості за місцем провадження своєї господарської діяльності, а саме в Дніпропетровський обласний центр зайнятості.

Вирішуючи справу по суті заявлених позовних вимог, суд приходить до висновку, що відповідачем здійснені заходи для працевлаштування інвалідів, зокрема, систематичне повідомлення центру зайнятості про наявність вакантних посад для працевлаштування інвалідів, а тому застосування до нього адміністративно-господарських санкцій та стягнення пені є безпідставним.

Доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, є звіт форми № 3-ПН.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 02 травня 2018 року у справі № 804/8007/16.

Частиною другою статті 9 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно із частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню.

Керуючись статтями 2, 4, 7-14, 19, 143, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРУМ ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць та пені відмовити повністю.

Вступну та резолютивну частини рішення виготовлено та проголошено зміст у судовому засіданні 03 жовтня 2024 року.

Повний текст рішення складено та підписано 09 жовтня 2024 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.О. Галатіна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2024
Оприлюднено11.10.2024
Номер документу122191522
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —200/3262/24

Рішення від 03.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Рішення від 03.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 29.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні