ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
07 жовтня 2024 року м. Ужгород№ 260/8525/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Микуляк П.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області", Міністерства внутрішніх справ України про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
У відповідності до ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України виготовлено вступну та резолютивну частину Рішення. Повний текст Рішення виготовлено на підписано 07 жовтня 2024 року.
ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду із адміністративним позов до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області" та Міністерства внутрішніх справ України, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Державної установи « Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України» та Міністерства внутрішніх справ України щодо відмови мені, ОСОБА_1 , у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області оновленої довідки про розмір мого грошового забезпечення станом на 03 березня 2019 року, у відповідності до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», статей 43, 51,63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії, для здійснення обчислення, перерахунку розміру та виплати мені пенсії з 01 квітня 2019 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії);
- зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України» та Міністерство внутрішніх справ України виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 03 березня 2019 року, відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», статей 43,51,63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №6988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії, для здійснення обчислення, перерахунку розміру та виплати мені пенсії, із врахуванням: розміру посадового окладу - 3400 грн. на місяць; доплати до посадового окладу 50% - 1700 грн.; окладу по військовому або спеціальному званню - 2400 грн.; процентної надбавка за вислугу років у розмірі 40 % грошового утримання - 3000 грн.; щомісячна надбавка 100 % - 10500 грн.; таємність - 10% від окладів - 510 грн.; доплати за особливі умови служби 50% грошового утримання - 3750 грн.; доплати у розмірі 100% пенсії за вислугу 20 і більше років на посадах слідчих - 45422,96 грн.; доплати за слідчу роботу - 25% грошового утримання - 3750 грн.; доплати за безперервну службу 90% до грошового забезпечення - 66990 грн.; премії 33,3 % - 47093,84грн., а всього із суми місячного грошового забезпечення 188516,8грн., у розмірі 76 % грошового забезпечення, з 01 квітня 2019 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії).
- стягнути судові витрати;
- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідача подати до суду у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі заяви позивача від 09 листопада 2022 року про видачу оновленої довідки про розмір грошового забезпечення з прирівняною посадою поліцейських, Державна установа Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області видала позивачу для перерахунку пенсії довідку за №33/27-2362 від 25 листопада 2022 року про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , з наступними видами грошового забезпечення: посадовий оклад - 3 400 грн.; оклад за спеціальним званням полковник міліції - 2 400 грн.; надбавка за стаж служби в поліції 50% - 2 900 грн.; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції 74,57% - 6486,59 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% -340,0 грн.; - премія - 76,81% -11 926,74 грн., Усього - 27 454,33 грн.
Позивач вважає, що дії Міністерства внутрішніх справ України та Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області та її сектора із соціально-гуманітарних питань, який безпосередньо займається видачею довідок є протиправними, через включення в довідку протиправних та нечинних видів грошового забезпечення та не включення до переліку видів грошового забезпечення, які обов`язково повинні включатися до довідки про розмір грошового забезпечення позивача і які в подальшому повинні враховуватися пенсійним органом під час обчислення пенсії та проведення її перерахунку.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідачами, у встановлений судом строк, відзиву на позовну заяву не надано, також не заявлено будь-яких клопотань щодо продовження процесуального строку для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного висновку.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на підставі заяви ОСОБА_1 від 09 листопада 2022 року про видачу оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення з прирівняною посадою поліцейських, Державною установою Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області видано позивачеві для перерахунку пенсії довідку за №33/27-2362 від 25 листопада 2022 року, з наступними видами грошового забезпечення :
- посадовий оклад - 3 400 грн.;
- оклад за спеціальним званням полковник міліції - 2 400 грн.;
- надбавка за стаж служби в поліції 50% - 2 900 грн.;
- надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції 74,57% - 6486,59 грн.;
- надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% -340,00 грн.;
- премія - 76,81% -11 926,74 грн.,
Всього - 27 454,33 грн. (а.с.12).
Дії Міністерства внутрішніх справ України та Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області позивач вважає протиправними, через включення в довідку протиправних та нечинних видів грошового забезпечення та не включення до переліку видів грошового забезпечення, які обов`язково повинні включатися до довідки про розмір його грошового забезпечення, і які в подальшому повинні враховуватися пенсійним органом під час обчислення пенсії та проведення її перерахунку, у зв`язку із чим звернувся з даним позовом до суду.
Згідно наказу Міністерства внутрішніх справ України № 129 від 25 лютого 2019 року в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсії є Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України, запити до якого зобов`язані направляти сектори із соціально-гуманітарних питань, в даному випадку Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області.
В той же час, відповідно до Положення про Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України за № 440 від 24 травня 2018 року, Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України є структурним підрозділом апарату Міністерства внутрішніх справ України та не має статусу окремої юридичної особи.
Всі перераховані вище підрозділи: сектор із соціально-гуманітарних питань, Департамент - є структурними підрозділами Міністерства внутрішніх справ, яке і є кінцевим (належним) відповідачем.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , проходив службу в Управління Міністерства внутрішніх справ України в Закарпатській області (далі - УМВС) і наказом УМВС за №376 о/с від 23 грудня 2005 року був звільнений зі служби (за віком) у відставку, з посади першого заступника начальника слідчого управління - начальника відділу по розслідуванню особливо важливих справ та злочинів, скоєних організованими групами, УМВС України в Закарпатській області з 30 грудня 2005 року, у званні полковника міліції, вислуга років на день звільнення для призначення пенсії складала 27 років 04 місяці 10 днів (а.с.13).
Відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон № 2262-ХІІ), позивачеві була призначена пенсія, та з 17 січня 2006 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлянні Пенсійного фонду України в Закарпатській області.
Сума пенсії відповідно до розрахунку вислуги років була встановлена в розмірі 76% грошового забезпечення, яке (відповідно до грошового атестата № 174 від 30 грудня 2005 року, виданого УМВС України в Закарпатській області) включає такі щомісячні види грошового забезпечення:
1. посадовий оклад 193,00 грн.;
2. доплата до посадового окладу 50% - 96,50 грн.;
3. оклад по військовому або спеціальному званню 135,00 грн.;
4. процентна надбавка за вислугу років у розмірі 40 % - 169,80 грн.;
5. щомісячна надбавка 100 % - 594,30 грн.;
6. таємність - 10% від окладів - 28,85 грн.;
7. доплата за особливі умови служби 50% - 212,00 грн.;
8. доплата у розмірі 100% пенсії за вислугу 20 і більше років на посадах слідчих - 2571,09 грн.;
9. доплата за слідчу роботу 25% - 106,13 грн.;
10. доплата за безперервну службу 90% - 3696,32 грн.;
11. премія 33,3% - 2598,51 грн. (а.с.14).
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є зокрема, Закон № 2262-ХІІ.
Статтею 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей (далі - Закон №2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно із ч.2 ст.9 Закону № 2011-ХІІ, до складу грошового забезпечення входять:
- посадовий оклад, оклад за військовим званням;
- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
- одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-XІІ).
Статтею 43 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За частинами першою, другою та четвертою статті 63 Закону № 2262-ХІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Відповідно до частини третьої статті 51 згаданого Закону перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Абзацом першим пункту 5 Порядку № 45 у редакції Постанови № 103 встановлено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Додаток 2 до Порядку № 45 містить форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою № 103 було викладено в новій редакції, у якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).
Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 березня 2019 року, в адміністративній справі №826/3858/18 визнав, зокрема щодо переліку видів грошового забезпечення, які обов`язково повинні включатися до довідки про розмір грошового забезпечення позивача (військового пенсіонера) та які в подальшому повинні враховуватися пенсійним органом під час обчислення пенсії та проведення її перерахунку, а також щодо форми цієї довідки, пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.
Оскільки зміни, внесені Постановою №103, зокрема, до додатку 2 Порядку № 45, у якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, були визнані судом протиправними та нечинними, то з дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18 діє редакція додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.
В п.25 рішення зразкової справи Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду № 160/8324/19 від 17 грудня 2019 року встановлено : ...зміни внесені постановою №103, зокрема до додатку 2 до Порядку № 45, в якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, були визнані судом протиправними та нечинними, відтак з 05.03.2019 - дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18 діє редакція додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін .
Окрім того, в п. 39 нього ж зразкового рішення зазначено: До того ж рішення судів першої та апеляційної інстанцій у справі № 826/3858/18 залишено без змін постановою Верховного Суду від 12.11.2019, в якій суд касаційної інстанції серед іншого вказав на те, що до повноважень Кабінету Міністрів України не входить зміна структури грошового забезпечення, а приводом для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого, а не складові, можуть змінюватись Кабінетом Міністрів України.
Аналогічна позиція сформована і у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24 червня 2020 року у справі № 160/8324/19 (провадження № 11-20 заі20) і рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 17 грудня 2019 року залишено без змін.
Конституційний Суд України у рішенні від 13.05.2015 за № 4-рп/2015 у справі за конституційним зверненням громадянина ОСОБА 5 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону України № 2262-ХІІ наголосив на тому, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України.
При цьому порядок дій, який повинні вчинити, зокрема, відповідач, у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 Постанови № 103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, не змінився.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок №3-1.
Відповідно до пункту 24 Порядку№ 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток № 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.
Тотожні за змістом положення щодо процедури перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовців у разі зміни розміру їх грошового забезпечення містяться у пунктах 2, 3 Порядку № 45.
Чинним є пункт 5 Постанови №103, згідно з яким перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту З цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45 (Офіційний вісник України, 2008 p., № 12, ст. 301).
Аналогічний алгоритм дій визначає Інструкція про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та з інших соціальних питань, затверджена наказом МВС України від 17 вересня 2018 року №760 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2018 року за №1152/32604; далі Інструкція №760) та Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007р. №3-1 (далі - Порядок № 3-1).
Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18.
Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду України від 17 грудня 2019 року у зразковій справі № 160/8324/19 та залишений без змін у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24 червня 2020 року.
Отже, відповідно до абзацу другого розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VIII Про Національну поліцію за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Відповідно до статті 94 Закону України Про Національну поліцію, постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції (далі - Постанова № 988), з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260, затверджено Порядок та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок № 260).
Кабінет Міністрів України Постановою № 988 встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.
Зокрема, додатком № 4 до Постанови № 988 та розділом II Порядку № 260 посадовий оклад Заступника начальника управління головного управляння Національної поліції встановлено в розмірі - 3400 грн. (посада першого заступника прирівняна до посади заступника).
Також, додатком № 1 до Постанови № 988 та розділом II Порядку № 260 оклад за спеціальним званням полковник поліції встановлено в розмірі - 2400 грн.
На підставі вказаних змін, виникла необхідність перерахунку раніше встановленої позивачу пенсії, з урахуванням зміни розміру посадового окладу та окладу за спеціальним званням, зокрема:
1. посадовий оклад 3400,00 грн.;
2. доплата до посадового окладу 50% - 1700,00 грн.;
3. оклад по військовому або спеціальному званню 2400,00 грн.;
4. процентна надбавка за вислугу років у розмірі 40 % грошового утримання 3000,00 грн.; (3400+2400+1700=7500 х 40% = 3000)
5. щомісячна надбавка 100 % - 10500,00 грн.; (3400+1700+2400+3000 =10500)
6. таємність - 10% від окладів 510,00 грн.; (3400+ 1700= 5100 х 10% = 510)
7. доплата за особливі умови служби 50% грошового утримання 3750,00 грн.; (3400 +1700 + 2400 =7500 х 50% = 3750)
Примітка: основні види грошового забезпечення складають 25260,00 грн. (3400 грн. + 1700 грн. + 2400 грн. + 3000 грн. + 10500 грн. + 510 грн. + 3750 грн. = 25260 грн.)
8. доплата у розмірі 100% пенсії за вислугу 20 і більше років на посадах слідчих - 45422,96 грн.;
1. 25260 грн.(основне грош.забезп.) х 90 % ( за безп. служб.) = 22734 грн.
2. 25260 грн. + 22734 грн. = 47994 грн.
3. 47994 грн. х 33,3% (премія) = 15982 грн.
4. 25260 грн.(осн.грош.забезп.) + 22734 грн.(безп.служб.) + 15982грн.(прем.) = 63976 грн.;
5. 63976 грн. х 71 % = 45422,96 грн..
9. доплата за слідчу роботу - 25% грошового утримання 3750,00 грн.;
10. доплата за безперервну службу 90% до грошового забезпечення 66990,00 грн;
1. (25260 грн (осн.грош.забезп.) + 45422,96 грн. (пенсійна доплата)+3750 грн. (слід.роб.) = 74432,96 грн.;
2. 74432,96 грн. х 90% = 66990 грн.
11. премія 33,3% - 47093,84 грн.
1. 25260 грн.(осн.грош.заб.)+45422,96 грн.(пенс.доп.) +66990 грн. (безп. служб.) + 3750 грн. ( слід.роб.) =141422,92 грн.
2. 141422,96 грн. х 33,3% = 47093,84 грн..
Всього (сума з якої вираховується пенсія): 25260 грн.(осн. грош.заб.) + 45422,96 грн. (пенс.доп.) + 66990 грн. (безп. служб.) + 3750 грн. (слід.роб.) + 47093,84(33,3%) = 188516,80 грн.
Відповідно до статей 12, 13 Закону України № 2262-ХІІ та Висновку призначення пенсії за вислугу років згідно з Законом України Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького складу органів внутрішніх справ від 09 квітня 1992 року сума пенсії до розрахунку вислуги років була встановлена в розмірі 76%. Таким чином, сума пенсії складає: 188516,8 грн. х 76% = 143272,77 грн..
Міністерство внутрішніх справ України та його структурні підрозділи, Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області були зобов`язані здійснити перерахунок раніше призначеної позивачеві пенсії, з урахуванням вище зазначених розміру посадового окладу та окладу за спеціальним званням.
Відповідно до частин першої та другої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з положеннями статті 9 Конституції України та статтями 17, частиною п`ятою статті 19 Закону України від 23.02.2006 № 3477-ІV Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
Право на виплати зі сфери соціального забезпечення було включено до змісту статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод вперше у рішенні від 16.12.1974 у справі Міллер проти Австрії, де Суд встановив принцип, згідно з яким обов`язок сплачувати внески у фонди соціального забезпечення може створити право власності на частку активів, які формуються відповідним чином. Позиція Суду була підтверджена і в рішенні Гайгузус проти Австрії від 16.09.1996, в якому зазначено, що якщо особа робила внески у певні фонди, в тому числі пенсійні, то такі внески с часткою спільних коштів фонду, яка може бути визначена у будь-який момент, що, у свою чергу, може свідчити про виникнення у відповідної особи права власності.
Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини у справі Кечко проти України (рішення від 08.11.2005) в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними.
За приписами статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної, влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 5 КАС України встановлено право на судовий захист та його способи і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
У відповідності до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Щодо поданої заяви про встановлення судового контролю за виконанням рішення, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог ч.1 ст.382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Таким чином, згідно з нормами процесуального законодавства встановлення судового контролю за виконанням рішення суду є диспозитивним правом, а не обов`язком суду, яке може використовуватись в залежності від наявності об`єктивних побоювань невиконання суб`єктом владних повноважень прийнятого судом рішення в майбутньому.
Частиною 1 ст.370 КАС України встановлено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
У тексті позовної заяви позивач не навів аргументованих доводів, які б свідчили про те, що відповідач може ухилятися від виконання рішення суду.
Отже, суд не вбачає підстав для задоволення заявленого вищезазначеної вимоги та встановлення судового контролю за виконання даного рішення.
Відповідно до ч.1ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, сума судового збору сплачена позивачем при поданні позовної заяви підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. 241, 243, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України» та Міністерства внутрішніх справ України про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними дії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України» та Міністерства внутрішніх справ України щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 03 березня 2019 року.
Зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України» та Міністерство внутрішніх справ України виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 03 березня 2019 року, відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», статей 43,51,63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №6988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії, для здійснення обчислення, перерахунку розміру та виплати мені пенсії, із врахуванням: розміру посадового окладу - 3400 грн. на місяць; доплати до посадового окладу 50% - 1700 грн.; окладу по військовому або спеціальному званню - 2400 грн.; процентної надбавка за вислугу років у розмірі 40 % грошового утримання - 3000 грн.; щомісячна надбавка 100 % - 10500 грн.; таємність - 10% від окладів - 510 грн.; доплати за особливі умови служби 50% грошового утримання - 3750 грн.; доплати у розмірі 100% пенсії за вислугу 20 і більше років на посадах слідчих - 45422,96 грн.; доплати за слідчу роботу - 25% грошового утримання - 3750 грн.; доплати за безперервну службу 90% до грошового забезпечення - 66990 грн.; премії 33,3% - 47093,84грн., а всього із суми місячного грошового забезпечення 188516,8грн., у розмірі 76% грошового забезпечення, з 01 квітня 2019 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії).
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства внутрішніх справ України (код ЄДРПОУ - 00032684) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1073,60 грн. (одну тисячу сімдесят три гривні шістдесят копійок).
Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст.255 КАС України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяП.П.Микуляк
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122191869 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Микуляк П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні