Справа № 420/22995/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В., розглянувши у письмовому провадженні в місті Одеса справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» (вул. Люстдорфська дорога, 140, корпус А, м. Одеса, 65114) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» до Головного управління ДПС в Одеській області (далі ГУ ДПС), в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС від 05.06.2024 №40/15-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке прийняте за результатами розгляду заяви ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» про відсутність можливості виконання податкових обов`язків від 27.01.2023 №27/01/23 та доданих до неї копій документів;
зобов`язати ГУ ДПС прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» «свого податкового обов`язку з подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік на підставі поданої ним заяви про відсутність можливості виконання податкових обов`язків від 27.01.2023 №27/01/23 та доданих до неї копій документів.
Позивач вказує, що місцезнаходженням ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» з 27.09.2011 року по 31.10.2022 року була адреса: Херсонська обл., місто Каховка, вулиця Південна, будинок,4.
01.11.2022 року ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» змінило своє місцезнаходження на адресу: Одеська обл., місто Одеса, Люстдорфська дорога, будинок 140, корпус А.
27.01.2023 року ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» звернулося до ГУ ДПС із заявою № 27/01/23 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, визначених у пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
За результатами розгляду вказаної заяви, ГУ ДПС прийнято рішення № 2/15-32-04 від 16.02.2023 року про можливість своєчасного виконання ТОВ «ТерраТарса Україна» податкового обов`язку.
Не погоджуючись з даним рішенням ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» звернулось до суду та рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.12.2023 позов задоволений: визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС №2/15-32-04 від 16.02.2023 року та зобов`язано ГУ ДПС повторно розглянути заяву ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» №27/01/23 від 27.01.2023 року про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За результатами повторного розгляду заяви №27/01/23 від 27.01.2023 року відповідачем знов прийнято рішення від 05.06.2024 №40/15-32-04 про можливість своєчасного виконання ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» «податкового обов`язку.
Позивач вважає вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що вимоги до форми та змісту заяви про відсутність можливості виконання податкових обов`язків встановлені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 (далі - Порядок № 225), відповідно до якого (в редакції, чинній станом на 27.01.2023 року), підставами неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків є, зокрема: використання чи вивезення документів, комп`ютерного обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків (підпункт 3 пункту 1 розділу ІІ); перебування (знаходження виробничих потужностей платника податків) на території населеного пункту, який тимчасового окупований збройними формуваннями російської федерації (підпункт 6 пункту 1 розділу II).
Саме ці дві підстави і були визначені ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» в якості таких, які обумовили неможливість виконання податкового обов`язку з подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік, а також були наведені Товариством у заяві від 27.01.2023 року №27/01/23, що підтверджується її змістом та наданими до заяви документами.
Проте ГУ ДПС в оскаржуваному рішенні наводить оцінку іншим обставинам діяльності ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА», які не стосуються зазначених позивачем у заяві від 27.01.2023 року №27/01/23 підстав неможливості виконання цих податкових обов`язків.
З 27.09.2011 року по 31.10.2022 року місцезнаходженням ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» була адреса: Херсонська обл., місто Каховка, вулиця Південна, будинок 4. За даною адресою знаходилися і всі первинні документи, на підставі яких ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» здійснювався облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, а також всі інші документи, які стосувалися господарської діяльності Товариства за періоди до 01.11.2022 року.
Висновок ГУ ДПС про наявність у Товариства в період з 01.01.2022 року по 30.09.2022 року доступу до первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, не може вважатися обґрунтованим. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 року № 75 Каховська міська територіальна громада була включена до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Обставини збройної агресії російської федерації проти України та окупації частини території України є загальновідомими, а тому не підлягають доказуванню відповідно до ст.78 КАСУ. Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалася Верховним Судом та наведена, зокрема, у постанові від 11.01.2023 року у справі № 488/1890/19.
Обставини тимчасової окупації російською федерацією місцезнаходження Товариства, значною мірою дестабілізували роботу ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА».
Наведені обставини підтверджуються і рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.12.2023 року у справі № 420/6231/23, яким встановлено, що Товариство не мало можливості вивезти необхідні для складання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік первинні документи з тимчасово окупованої російською федерацією території України.
Не може бути прийнята до уваги позиція ГУ ДПС, що подання звітності за іншими податками, свідчить про можливість подання звіт про контрольовані операції, оскільки до такого звіту наявні інші вимоги, встановлені формою та порядком складання звіту (наказ Міністерства фінансів України від 18.01.2016 року №8).
Також не може бути прийнята до уваги позиція ГУ ДПС, щодо можливості використання баз митного органу для подання звіту про контрольовані операції, оскільки митні декларації та документи, які до них додаються, об`єктивно не дають можливості отримати всієї інформації, яка має міститься в документації з трансфертного ціноутворення та, відповідно, й у звіті про контрольовані операції і повідомленні про участь у міжнародній групі компаній.
В обґрунтування позовних вимог позивач також вказує, що в період з 28.03.2023 року по 03.04.2023 року ГУ ДПС проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» з питань неподання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік. В ході цієї перевірки Податковим органом дійсно був складений акт від 03.04.2023 року №1165/15-32-23-01/37871328 про ненадання письмових пояснень та документів на письмовий запит від 28.03.2023 року.
Разом з тим, як слідує з даного акта, ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» «листом від 30.03.2023 року № 30/03/23-2 повідомило ГУ ДПС в Одеській області, що підприємство не може надати інформацію та документи/копії за 2021 рік у зв`язку з тим, що Товариство відноситься до платників податків, що протягом 2021 року та до 01.11.2022 року знаходилися на тимчасово окупованих територіях, та втратили/не змогли вивезти первинні документи.
Прийняті ГУ ДПС в Одеській області за результатами проведення даної перевірки податкові повідомлення-рішення від 01.05.2023 року № 7718/15-32-23-01 та №7719/15-32-23-01, які були предметом судового контролю у справі № 420/18131/23, скасовані рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.02.2024 року
Позивач зазначає, що формуючи матеріально-правову вимогу до відповідача про визнання позивача таким, що не має можливості виконання податкового обов`язку з подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік, вважає, що необхідно врахувати, що ГУ ДПС за результатами розгляду поданої ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» заяви, могло прийняти лише одно з двох рішень по суті.
Позивач просить застосувати ефективний захист його порушених прав та зобов`язати відповідача прийняти рішення щодо неможливості виконання Товариством спірного податкового обов`язку, оскільки таке рішення не буде мати ознак втручання в дискреційні повноваження відповідача.
Ухвалою суду від 29.07.2024 року справа прийнята до провадження. Вирішено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою суду від 09.10.2024 року відмовлено у задоволенні клопотань представника позивача про виклик свідка та про розгляд справи з викликом сторін.
Відповідачем поданий відзив на позов, в якому він не заперечував фактичних обставин щодо подання та розгляду заяви позивача про неможливість виконання податкового обов`язку з подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Представник відповідача ГУ ДПС вказує, що з 01.12.2022 року ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області. Раніше перебувало на обліку в Головному управлінні ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі (дата взяття на облік 07.12.2011р.) Основним видом господарської діяльності ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» є імпорт та виробництво комплексних мінеральних добрив та оптова торгівля ними.
В заяві про неможливість виконання податкового обов`язку, поданій ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» 27.01.2023, та документів, які додані до неї, зазначено, що місцезнаходження платника податків до 01.11.2022 було за адресою: 74800, Херсонська обл., м. Каховка, вул. Південна, буд.4, а з 01.11.2022 - за адресою: 65114, м.Одеса, вул. Люстдорфська дорога, буд.140, корп.А.
Доданими до позову документами не підтверджено вилучення чи втрату первинних, бухгалтерських та інших документів, необхідних для складання Звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній. Крім того, платник податків подав заяву про неможливість виконання податкового обов`язку лише 27.01.2023, тобто після граничного терміну подання звіту про контрольовані операції.
Представник відповідача вважає, що документи по митному оформленню товару, які внесені до бази даних ЄАІС Держмитслужби, підтверджують здійснення господарських зовнішньоекономічних операцій платника податків та можуть слугувати підставою для складання Звіту про контрольовані операції, але платник податків не скористався можливістю своєчасного складання та подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Крім того, Головним управлінням ДПС 28.03.2023 по 03.04.2023 проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» з питань неподання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік. В ході перевірки надавались запити платнику про надання первинних та інших документів щодо документування зовнішньоекономічних операцій, які підпадають під визначення контрольованих операцій, а також інформацію про пов`язаність осіб, але такі документи до перевірки не надані, про що складено відповідний акт про ненадання письмових пояснень та документів на письмовий запит контролюючого органу. За результатами перевірки встановлено, що відповідно до п.п.39.2.1.1, 39.2.1.7 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу здійснені за 2021 рік зовнішньоекономічні операції з нерезидентами SQM EUROPE N.V. (Бельгія) та DOKTOR TARSA TARIM SANAYI VE TICARET A.S. (Туреччина) підпадають під визначення контрольованих операцій
До суду представник позивача подав відповідь на відзив, в якій звертає увагу на те, що зазначене відповідачем у відзиві повністю дублює зміст оскаржуваного позивачем рішення ГУ ДПС в Одеській області від 05.06.2024 року № 40/15- 32-04. Проте у позові були спростовані всі підстави зазначені відповідачем, незважаючи на те, що позивачем у заяві вказано дві підстави.
Представник позивача ще раз виклав обставини та навів докази у підтвердження своїх позовних вимог та просив задовольнити позов.
Судом встановлено, що ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 28.09.2011 року за місцезнаходження: 74800, Херсонська обл., місто Каховка, вул. Південна, буд. 4 та було взято на облік до ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Каховська ДПІ (м. Каховка). З 01.11.2022 року місцезнаходження юридичної особи зареєстровано за адресою: 65114, м. Одеса, Люстдорфська дорога, буд. 140, корп. А.
27.01.2023 року ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» звернулось до ГУ ДПС із заявою №27/01/23 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, визначених у пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
В обґрунтування такої неможливості зазначив про існування таких підстав:
- використання чи вивезення документів, комп`ютерного обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків;
- перебування (знаходження виробничих потужностей платника податків) на території населеного пункту, який тимчасового окупований збройними формуваннями Російської Федерації.
У заяві зазначено, що існування вказаних обставин підтверджується:
наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або
тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 22.12.2022 року X« 309 в частині
віднесення Каховської міської територіальної громади (код UA65060110000017055)
до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України;
поданим ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» 24.01.2023 року повідомленням про
неможливість вивезення первинних документів №23/01/23 від 23.01.2023 року згідно
пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»
Податкового кодексу України;
заявою про кримінальне правопорушення адвоката Щербини О.Л. в інтересах ТОВ
«ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» від 21.11.2022 року;
витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 22.11.2022 року щодо
кримінального провадження 12022100010002782 виданим Голосіївським управлінням поліції ГУНП у місті Києві;
наказом ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» №16/05/22 - 01 від 16.05.2022 року «Про заходи із забезпечення безпеки співробітників, які виконують трудові обов`язки на тимчасово окупованій території»
інформаційною довідкою на нежитлову нерухомість по пров. Трубному,12, вм. Каховка Херсонської області.
договорами оренди на нежитлову нерухомість по вул. Південній, 4 в м. Каховка Херсонської області №01/08/19-о та № 01/08/19 - о/І від 01.08.2019 року між ПАПК «Тачанка» та ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА»;
сертифікатом №6500-22-1752 про форс - мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданим Херсонською торгово - промисловою палатою 13.12.2022 року
В заяві також зазначено, що первинні документи, на підставі яких здійснювався облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, в тому числі в електронному вигляді, за період до 01.11.2022 року знаходяться в належних ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» на праві оренди та праві власності приміщеннях по вул. Південній, 4 та пров. Трубному, 12 в м. Каховка Херсонської області, територія якого тимчасово окупована Російською Федерацією з 24.02.2022 року.
У зв`язку з викладеним, ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» не мав можливості виконати податкові обов`язки, які пов`язані з поданням звітів, які потребують відомостей, що містяться у первинних документах за 2021 рік, використання чи вивезення яких пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадових осіб «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА», а саме: Звіт про контрольовані операції за 2021 рік; Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік (подається у пакеті зі Звітом про контрольовані операції); Документація з трансфертного ціноутворення за 2021 рік; Звіт незалежного аудитора за 2021 рік
За результатами розгляду заяви, ГУ ДПС прийнято рішення №2/15-32-04 від 16.02.2023 року щодо можливості своєчасного виконання Товариством свого податкового обов`язку. Зазначене рішення отримане позивачем через Електронний кабінет платника податків.
Позивач не погодився з вказаним рішенням та оскаржив його до суду.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.12.2023 позов задоволений: визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС №2/15-32-04 від 16.02.2023 року та зобов`язано ГУ ДПС повторно розглянути заяву ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» №27/01/23 від 27.01.2023 року про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За результатами повторного розгляду заяви на виконання рішення суду ГУ ДПС прийнято рішення №40/15-32-04 від 05.06.2023 року щодо можливості своєчасного виконання ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» податкового обов`язку щодо подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Позивач не погоджується з даним рішенням та звернувся до суду з даним позовом.
Спірні правовідносини регламентовані ПКУ, якій є основним нормативно-правовим актом, що регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 ст.41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/202 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який в подальшому продовжувався у встановленому порядку та триває по теперішній час.
Законом України від 12.05.2022 №2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Відповідно до абз.1 пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтею 39 цього Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ та пп. 5 п.4 «Положення про Міністерство фінансів України», на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, наказом Міністерства фінансів України від 29.07. 2022 року №225 затверджено:
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ (далі Порядок №225);
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Пунктом 1 Порядку №225 визначено, що підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
5) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
6) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Порядком №255 встановлені вимоги щодо змісту заяви про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку.
Розділом ІІІ Порядку регламентовані питання розгляду документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок .
Згідно з п.1 розділу ІІІ Порядку заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення.
Згідно з абз.8 п.1 Порядку обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
За змістом заяви позивача №27/01/23 від 27.01.2023 року він звернувся до ГУ ДПС зазначивши причини, які підпадають під пп.2,3,5 п.1 Порядку №225.
В оскаржуваному рішенні ГУ ДПС надаючи оцінку доданим документам дійшло висновку, що вказаними документами не підтверджено вилучення чи втрату первинних, бухгалтерських та інших документів, необхідних для складання Звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Таким чином, контролюючий орган спростовує в своєму рішенні інші підставу (пп.1 п.1 Порядку №225), яка не вказувалась позивачем у заяві.
Крім того, зазначаючи у своєму висновку, що саме первинні, бухгалтерські та інші документи, необхідні для складання Звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, ГУ ДПС в оскаржуваному рішенні посилається на те, що інформація ЄАІС Держмитслужби підтверджує здійснення господарських зовнішньоекономічних операцій платника податків та можуть слугувати підставою для складання Звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Також ГУ ДПС в оскаржуваному рішенні посилається на те, що ГУ ДПС з 28.03.2023 року по 03.04.2023 року проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» з питань неподання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
В ході перевірки надавались запити платнику податків про надання первинних, та інших документів щодо документування зовнішньоекономічних операцій, які підпадають под. визначення контрольованих операцій, а також інформацію про пов`язаність осіб, але таки документи до перевірки не надані, про що складено відповідний акт про ненадання письмових пояснень та документів на письмовий запит контролюючого органу.
Також в оскаржуваному рішенні від 05.06.2024 року вказано, що відповідно до п.2 та п.3 ст.8 Закону України «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні» питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.
Дослідивши заяви по суті учасників справи, надані ними докази, оскаржуване рішення з врахуванням тієї обставини, що воно прийнято на виконання рішення від 06.12.2023 року у справі №420/6231/23, яким зобов`язати ГУ ДПС повторно розглянути заяву ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» №27/01/23 від 27.01.2023 року про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача виходячи з наступного.
Згідно приписів частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до абз.8 п.1 Порядку №255 обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.
Дослідивши заяву позивача №27/01/23 від 27.01.2023 року та прийняте за результатами її розгляду оскаржуване рішення від 05.06.2024 року, судом встановлено, що надаючи оцінку доданим до заяви документам ГУ ДПС фактично підмінило зазначену позивачем підставу щодо неможливості використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків; перебування (знаходження виробничих потужностей платника податків) на території населеного пункту, який тимчасового окупований збройними формуваннями Російської Федерації (пункти 2,3 п.1 Порядку №225) іншою підставою - втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації (підпункти 1 п.1 Порядку №225), зазначивши, що позивачем наданими документами не підтверджено вилучення чи втрату первинних, бухгалтерських та інших документів, необхідних для складання Звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Між тим, наявність підстави встановленою пп. 2 п.1 Порядку №225 для прийняття позитивного рішення для платника податків підтверджена не тільки наданими документами до заяви, а і судовим рішенням від 19.06.2023 року у справі №420/7726/23, яким задоволений позов ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» та визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС в Одеській області №1998/КПР/15-32-07-05-05 від 16.02.2023 року. Рішення суду першої інстанції залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023 року
Суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції, що оскаржуване рішення підлягає скасуванню, оскільки позивачу протиправно відмовлено у застосуванні положень пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України. До вказаних висновків суд першої інстанції дійшов з підстав того, що наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року №309 затверджено перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, до якого з 24 лютого 2022 року віднесена Каховська міська територіальна громада. Більш того, суд першої інстанції констатував, що обставини щодо окупації, зокрема міста Каховки Херсонської області, з часу повномасштабного вторгнення, є загальновідомими та в силу ч.3 ст.78 КАС України, а тому не підлягають доказуванню.
Частиною 4 ст.78 КАС України визначено, що обставини, встановлені рішенням суду в адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
З цих підстав при даних обставинах посилання в оскаржуваному рішенні від 05.06.2024 року на те, що відповідно до п.2 та п.3 ст.8 Закону України «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні» щодо організації бухгалтерського обліку на підприємстві та відповідальності за це відповідних посадових осіб підприємства, є неспроможним.
В обґрунтування правомірності прийнятого оскаржуваного рішення від 05.06.2024 №40/15-32-04 ГУ ДПС в цьому рішенні посилається на те, що ГУ ДПС з 28.03.2023 року по 03.04.2023 року проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» з питань неподання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік. В ході перевірки надавались запити платнику податків про надання первинних, та інших документів щодо документування зовнішньоекономічних операцій, які підпадають под. визначення контрольованих операцій, а також інформацію про пов`язаність осіб, але таки документи до перевірки не надані, про що складено відповідний акт про ненадання письмових пояснень та документів на письмовий запит контролюючого органу.
Між тим, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.02.2024 року у справі №420/18131/23 задоволений позов ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» та визнані протиправними та скасовані податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС від 01.05.2023 № 7718/15-32-23-01 про накладення штрафу на ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» в сумі 681 000,00 грн за неподання звіту про контрольовані операції за 2021 рік, та від 01.05.2023 № 7719/15-32-23-01 про накладення штрафу на ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» в сумі 113 500,00 грн за неподання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Вказані ППР прийняті на підставі акту перевірки, яка проводилась з 28.03.2023 року по 03.04.2023 року та висновки акту визнані необґрунтованими з посиланням крім іншого, також на рішення суду від 19.06.2023 року у справі №420/7726/23 .
Оскаржуване рішення суд вважає неправомірним також з підстав того, що воно прийняте на виконання рішення суду від 06.12.2023 року по справі №420/6231/23, яким зобов`язано ГУ ДПС повторно розглянути заяву ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» №27/01/23 від 27.01.2023 року про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, проте правова оцінка, яка надана судом у рішенні суду від 06.12.2023 року по справі №420/6231/23 не врахована суб`єктом владних повноважень ГУ ДПС.
Суд у рішенні від 06.12.2023 року по справі №420/6231/23 зазначив, що наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2016 №8 «Про затвердження форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції» затверджено форму такого звіту та порядок його складання. При цьому, при заповненні такого звіту, показники формується на підставі первинних документів, які як встановлено судом у даній справі, та підтверджено Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду у справі №420/7726/23, ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» не в змозі вивезти з тимчасово окупованої території. Враховуючи ці та інші обставини, суд дійшов висновку, що відмовляючи позивачу у прийнятті рішення про відсутність можливості виконання податкових обов`язків останнім, відповідач прийняв невмотивоване та необґрунтоване рішення, не врахував всі фактичні обставини справи та вдався до «надмірного формалізму» через занадто формальне ставлення до передбачених законом вимог.
Суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДПС від 05.06.2024 №40/15-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке прийняте за результатами повторного розгляду заяви ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» про відсутність можливості виконання податкових обов`язків від 27.01.2023 №27/01/23 та доданих до неї копій документів.
Крім того, позивач просить застосувати ефективний захист його порушених прав та зобов`язати відповідача прийняти рішення щодо неможливості виконання Товариством спірного податкового обов`язку, оскільки таке рішення не буде мати ознак втручання в дискреційні повноваження відповідача.
За сталою судовою практикою щодо сформовано поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.
За спірними правовідносинами у даній справі відповідач згідно з Положенням №255 може прийняти рішення про відсутність можливості виконання податкових обов`язків або про можливості виконання податкових обов`язків.
Враховуючи, що поданій справі суд дійшов про протиправність рішення ГУ ДПС про можливість виконання податкових обов`язків платником податків, яке було прийнято повторно на виконання рішення суду від 06.12.2023 року по справі №420/6231/23 щодо повторного розгляду заяви позивача №27/01/23 від 27.01.2023 року про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, ефективним способом захисту прав позивача буде зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо неможливості виконання ТОВ «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» податкового обов`язку з питань неподання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Суд вважає, що задоволення позову у такий спосіб буде відповідати принципу верховенства права, забезпечить поновлення порушених прав позивача.
Таким чином, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях неодноразово підкреслював необхідність ефективного захисту прав заявників. Наприклад, у п. 75 рішення від 05.04.2005 у справі «Афанасьєв проти України» (заява №38722/02) ЄСПЛ зазначає, що засіб захисту, який вимагається згаданою статтею, повинен бути «ефективним», як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.
Конституційний Суд України від 30.01.2003 року №3-рп/2003 зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абз. 10 п. 9).
Колегія суддів Верховного Суду у п.40 постанови від 10.12.2019 року у справі №825/1297/16 наголосила, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. Таким чином суд повинен відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Докази повинні бути належними, допустимими, достовірними, достатніми (ст.73-76 КАС України).
Статтею 76 КАС України визначено, що питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 3028,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2,3,6,7,9,139, 241-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» (вул. Люстдорфська дорога, 140, корпус А, м. Одеса, 65114, код ЄДРПОУ 37871328) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2024 №40/15-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке прийняте за результатами повторного розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» про відсутність можливості виконання податкових обов`язків від 27.01.2023 №27/01/23
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА» свого податкового обов`язку з подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік на підставі поданої заяви про відсутність можливості виконання податкових обов`язків від 27.01.2023 №27/01/23.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРРАТАРСА УКРАЇНА»
Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.
Суддя Е.В. Катаєва
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122194821 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Катаєва Е.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні