ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2024 року справа №360/5323/21
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Казначеєва Е.Г., Сіваченка І.В., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року у справі № 360/5323/21 (головуючий І інстанції Пляшкова К.О.) за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Східним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції подано заяву про заміну сторони виконавчого провадження № 67980928 з Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської ради Луганської області на Управління соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.
В обґрунтування заяви зазначено, що на виконання до відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надійшов виконавчий лист Луганського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2021 року № 360/5323/21. Державним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження від 23 грудня 2021 року ВП № 67980928.
На адресу Відділу надійшла відповідь від Управління соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, з якої встановлено, що Указом Президента України від 31.03.2022 № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів Луганської області» 01 квітня 2022 року утворено Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області.
3 метою забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення Рубіжанської міської територіальної громади розпорядженням начальника військової адміністрації від 11 травня 2022 року № 9 утворено юридичну особу публічного права - Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (код ЄДРПОУ 44774928), яке з 01 травня 2023 року перейменоване в УСЗН Рубіжанської МВА.
Таким чином, з 01 квітня 2022 року повноваження УПСЗН Рубіжанської міської ради, як виконавчого органу Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області (код ЄДРПОУ 03196860), припинено.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року задоволено заяву Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони виконавчого провадження у справі; замінено у виконавчому провадженні № 67980928 з примусового виконання виконавчого листа по справі № 360/5323/21, виданого Луганським окружним адміністративним судом 17 грудня 2021 року, боржника з Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської ради Луганської області (код ЄДРПОУ 03196860) на правонаступника - Управління соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (код ЄДРПОУ 44774928, місцезнаходження: 93010, Луганська область, Сєвєродонецький район, місто Рубіжне, вулиця Руденко, будинок 7).
Управління соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області не погодилося з ухвалою суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати ухвалу суду першої інстанції та направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Апелянт зазначив наступне.
Суд не оцінив доводи Управління соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про те, що підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі відповідним розпорядчим актом його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень, а лише дійшов висновку, що з утворенням УСЗН Рубіжанської МВА призупинилися повноваження УПСЗН Рубіжанської міської ради, яка виступає відповідачем (боржником) у цій справі.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. Вирішуючи питання публічного правонаступництва, Верховний Суд у постанові від 11.02.2021 у справі № 826/9815/18 виходив із специфіки публічно-правових відносин, а саме: тієї обставини, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватись від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому, такий перехід може не збігатися у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації.
У цій постанові Верховний Суд сформулював правовий висновок, відповідно до якого, якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень, що припиняється, його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі відповідним розпорядчим актом його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської ради Луганської області не ліквідовано та не реорганізовано, тобто залишається самостійним суб`єктом владних повноважень, який є відповідачем по справі та боржником у виконавчому провадженні.
Таким чином, утворення УСЗН РМВА як тимчасового органу, який виконує владні повноваження у сфері соціального захисту не є підставою для заміни боржника у виконавчому провадженні з Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської ради Луганської області на УСЗН РМВА щодо виконання рішення суду у справі № 360/5323/21.
Апеляційним судом витребувано у Луганського окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що всі документи у цій справі, що надійшли в паперовому вигляді або через офіційну електронну пошту суду скановано та експортовано в КП «Діловодство спеціалізованого суду». Паперова справа на формувалась, крім процесуальних документів та документів, які надійшли до суду в паперовому вигляді.
Листом від 19.08.2022 року № 2097/0/2-22 Верховний Суд на лист вх. № 1730/0/1-22 щодо надання Науково-консультативною радою при Верховному Суді висновку з питань, пов`язаних з електронним адміністративним судочинством повідомив, що підстав для звернення до НКР щодо надання вченими-членами НКР наукових висновків немає.
За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).
Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).
Також, у вказаному листі Верховний Суд щодо інституту відновлення втраченого судового провадження в адміністративній справі у зв`язку з запровадженням ЄСІТС зазначив, що втрата судового провадження стосується справ, які були сформовані в паперовій формі.
Відповідно до листів Державної судової адміністрації України від 01.08.2018 року № 15-14040/18, від 13.09.2018 року № 15-17388/18 судами забезпечено сканування та експортування в підсистему «Електронний суд» матеріалів всіх судових справ, як перебували в провадженні суддів станом на 01.08.2018 року. Тобто вказана підсистема містить усі матеріали судової справи.
За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.
Таким чином, наявність електронних копій матеріалів судової справи, паперовий примірник якої фактично втрачено, не є підставою для визнання судового провадження втраченим, а тому електронні матеріали судових справ, які сформовано в підсистемі «Електронний суд» у повному обсязі є достатніми для подальшого розгляду таких справ.
Отже, враховуючи зазначений лист Верховного Суду, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі «Електронний суд».
Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, перевірив доводи апеляційної скарги і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з наступних підстав.
Згідно ст. 380 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, їх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Згідно з ч.ч. 1, 4 ст. 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2021 року у справі № 360/5323/21, яке набрало законної сили 27 листопада 2021 року, позов ОСОБА_1 до УПСЗН Рубіжанської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково; зокрема, зобов`язано УПСЗН Рубіжанської міської ради нарахувати і виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 05 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплаченої суми допомоги.
ОСОБА_1 17 грудня 2021 року видано виконавчий листу справі № 360/5323/21 про зобов`язання УПСЗН Рубіжанської міської ради нарахувати і виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 05 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплаченої суми допомоги.
Постановою головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) від 23 грудня 2021 року відкрито виконавче провадження № 67980928 з примусового виконання виконавчого листа № 360/5323/21, виданого 17 грудня 2021 року Луганським окружним адміністративним судом про зобов`язання УПСЗН Рубіжанської міської ради нарахувати і виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 05 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
Листом від 22 грудня 2023 року № 686/1, у відповідь на вимогу головного державного виконавця від 21 грудня 2023 року № 7425 щодо виконання рішення суду у справі № 360/5323/21, УСЗН Рубіжанської МВА повідомлено, що воно не є боржником у вказаному виконавчому провадженні та правонаступником УПСЗН Рубіжанської міської ради.
Указом Президента України від 31.03.2022 № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів Луганської області» з 01 квітня 2022 року утворено Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області (далі - військова адміністрація). Таким чином, з 01 квітня 2022 року повноваження УПСЗН Рубіжанської міської ради (код ЄДРПОУ 03196860), як виконавчого органу Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області, припинено.
3 метою забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення Рубіжанської міської територіальної громади розпорядженням начальника військової адміністрації від 11 травня 2022 року № 9 утворено юридичну особу публічного права - Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (код ЄДРПОУ 44774928), яке з 01 травня 2023 року перейменоване в УСЗН Рубіжанської МВА.
Також, в листі звернуто увагу, що заміна боржника у судовій справі № 360/5323/21 не здійснювалась, тому вимога виконавця виконанню УСЗН Рубіжанської МВА не підлягає.
За ч.ч. 1, 2 статті 4 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VIII) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації. Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Згідно п. 1 ч. 2 статті 10 Закону № 389-VIII у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.
За ст. 21 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядування згідно з Конституцією та законами України може бути застосоване лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.
За п. 3 ч. 1 статті 78 Закону № 280/97-ВР повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках: передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».
Згідно ч. 5 ст. 78 Закону № 280/97-ВР повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.
Указом Президента України від 31.03.2022 № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів Луганської області» утворено Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області.
Розпорядженням начальника Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 11 травня 2022 року № 9 утворено юридичну особу публічного права Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (код ЄДРПОУ 44774928), про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Реєстр) 13 червня 2022 року внесено відповідний запис.
Згідно з інформацією з Реєстру 01 травня 2023 року внесено запис про перейменування Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на Управління соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.
З огляду на вище наведені обставини, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що з утворенням УСЗН Рубіжанської МВА призупинилися повноваження УПСЗН Рубіжанської міської ради, яка виступає відповідачем (боржником) у цій справі.
Під публічним правонаступництвом у сфері управлінської діяльності органів державної влади слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно - правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.
В межах вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження, судом встановлено, що повноваження УПСЗН Рубіжанської міської ради тимчасово, на період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування, повністю перейшли до УСЗН Рубіжанської МВА.
Враховуючи, що чинними нормами адміністративного права врегульовані умови та порядок передання адміністративної компетенції від УПСЗН Рубіжанської міської ради до УСЗН Рубіжанської МВА, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відбулося фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво.
Таким чином, в спірних правовідносинах належним боржником є УСЗН Рубіжанської МВА, як правонаступник УПСЗН Рубіжанської міської ради.
За п. 1 ч. 1 статті 3 Закону України від 02.06.2016 року № 1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі - Закон № 1404-VIII) відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Згідно абз. 1 ч. 5 статті 15 Закону № 1404-VIII у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про заміну сторони виконавчого провадження.
На підставі встановлених обставин справи та наведених нормативно-правових норм, які регулюють спірні відносини, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно вирішив справу, підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування ухвали суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 241, 250, 252, 311, 315, 316, 321, 325, 328, 329, 378, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області - залишити без задоволення.
Ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року у справі № 360/5323/21 за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 9 жовтня 2023 року.
Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення.
ГоловуючийІ.В. Геращенко
Судді Е.Г. Казначеєв
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122196231 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні