Постанова
від 08.10.2024 по справі 420/17610/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 жовтня 2024 р. Категорія 111010000м. ОдесаСправа № 420/17610/23Перша інстанція: суддя Харченко Ю.В.,

час і місце ухвалення: спрощене провадження,

м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Семенюка Г.В.,

суддів Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю БК СФЕРА до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування рішення від 27.06.2023 №9071630/44486194, та зобов`язання вчинити певні дії, -

встановиВ:

Позивач, звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування рішення від 27.06.2023 №9071630/44486194, та зобов`язання вчинити певні дії, мотивуючи його тим, що платником податків разом із поясненнями подано достатню кількість копій документів, складених із дотриманням вимог законодавства України, з аналізу яких можна зробити висновок про реальність здійснення господарської операції: договори поставки, договори про надання послуг перевезення, рахунки-фактури, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення (інструкції), акти, тобто копії саме тих документів, які передбачені п.5 Порядку №520. Також, додатково, позивачем подано по контрагентам (покупцю, перевізникам) оборотно-сальдові відомості, та картки по рахункам 631, 361. Усі додані до Повідомлення від 21.06.2023 №2 пояснення та документи складені із дотриманням вимог законодавства. Оскаржуване рішення не містить мотивів відхилення наданих позивачем пояснень та документів. Отже, Комісією не було з`ясовано специфіку проведених господарських операцій та не визначено документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу, які саме документи складені позивачем із порушенням законодавства та в чому таке порушення виражається. Зазначене свідчить про те, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є формальним та об`єктивно не містить чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, а тому не може бути визнано законним та обґрунтованим.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.06.2023 №9071630/44486194 про відмову в реєстрації податкової накладної №23 від 23.02.2022 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю БК СФЕРА від 23.02.2022 року №23 на суму 409 852,80 грн., в т.ч. ПДВ 68308,80 грн., датою її подання.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що платіжні доручення, надані позивачем є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, так як відсутній підпис платника, що здійснював оплату. Відтак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийняте рішення від 27.06.2023 року № 9071630/44486194 про відмову в реєстрації податкової накладної № 23 від 23.02.2022 року, у зв`язку з тим, що документи були складені/оформлені із порушенням законодавства.

Товариством з обмеженою відповідальністю БК СФЕРА було надано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що доводи, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2024 року винесено законно та обґрунтовано, а тому підстави для його скасування відсутні. Крім того, позивач вказує, що апелянт в апеляційній скарзі не зазначає жодного іншого документу, крім платіжного доручення, яке на думку апелянта, є таким, що надане або оформлене із порушенням законодавства.

На підставі ст. 311 КАС України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю БК СФЕРА зареєстроване в якості юридичної особи, про що зроблено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 100556102000007951 від 16.11.2021 року. Видами діяльності ТОВ БК СФЕРА за кодами КВЕД є: - 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); - 41.10 Організація будівництва будівель; - 42.11 Будівництво доріг і автострад; - 42.13 Будівництво мостів і тунелів; - 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.; - 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарнотехнічним обладнанням; - 49.20 Вантажний залізничний транспорт; - 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; - 52.24 Транспортне оброблення вантажів; - 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; - 82.11 Надання комбінованих офісних адміністративних послуг.

В межах здійснення власної господарської діяльності між ТОВ БК СФЕРА (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю СЕПОСТАВКА (Покупець) був укладений Договір поставки від 04.02.2022 року №4-1/02/22, згідно умов якого Постачальник зобов`язується передавати (відвантажувати/ поставляти) у власність Покупцю пісок, пісок сіяний та інші будівельні матеріали і продукцію виробничого призначення (далі Товар), а Покупець зобов`язується приймати у власність і оплачувати Товар відповідно до умов цього Договору. Згідно з ч.6 ст. 267 ГКУ Сторони передбачають можливість поставки (передачі/ відвантаження) Товару Вантажоодержувачу (який не є Покупцем та не є перевізником Покупця) Вантажовідправником, що не є Постачальником за дійсним Договором та відповідно названий (доведений до відома) останнім Покупцю.

17.02.2022 ТОВ СЕПОСТАВКА направлено телефоном (в усній формі) ТОВ БК СФЕРА заявку на поставку піску у кількості 2814,140 т. ТОВ БК СФЕРА прийнято вищезазначену заявку до виконання шляхом виставлення на оплату рахунку-фактури №СФ-0000014 від 18.02.2022 на загальну суму 1 604 059,80 грн., у т.ч. ПДВ 267 343,30 грн., за 2814,140 т. піску.

На виконання вищезазначеної заявки ТОВ БК СФЕРА поставлено, а ТОВ СЕПОСТАВКА, прийнято Пісок: - 18.02.2022 у кількості 857,42 т. загальною вартістю 488 729,40 грн., в т.ч. ПДВ 81 454,90 грн., відповідно до видаткової накладної №РН-0000043 від 18.02.2022.

ТОВ БК СФЕРА складено податкову накладну №19 від 18.02.2022 на часткове постачання товарів 18.02.2022, реєстрацію якої зупинено; - 19.02.2022 у кількості 298,10 т. загальною вартістю 169 917,00 грн., в т.ч. ПДВ 28319,50 грн., відповідно до видаткової накладної №РН-0000044 від 19.02.2022.

ТОВ БК СФЕРА складено податкову накладну №20 від 19.02.2022 на часткове постачання товарів 19.02.2022, реєстрацію якої зупинено; - 21.02.2022 у кількості 50,42 т. загальною вартістю 28739,40 грн., в т.ч. ПДВ 4 789,90 грн., відповідно до видаткової накладної №РН-0000045 від 21.02.2022.

ТОВ БК СФЕРА складено податкову накладну №21 від 21.02.2022 на часткове постачання товарів 21.02.2022, реєстрацію якої зупинено; - 22.02.2022 у кількості 889.16 т. загальною вартістю 506 821,20 грн., в т.ч. ПДВ 84 470,20 грн., відповідно до видаткової накладної №РН-0000046 від 22.02.2022.

ТОВ БК СФЕРА складено податкову накладну №23 від 23.02.2022 на часткове постачання товарів 22.02.2022, реєстрацію якої зупинено.

23.02.2022 на виконання вищезазначеної заявки ТОВ БК СФЕРА поставлено, а ТОВ СЕПОСТАВКА прийнято Пісок у кількості 719,04 т. загальною вартістю 409 852,80 грн., в т.ч. ПДВ 68 308,80 грн., що, зокрема, підтверджується видатковою накладною №РН-0000047 від 23.02.2022. Пісок поставлявся ТОВ БК СФЕРА на адресу Покупця ТОВ СЕПОСТАВКА.

Пісок завантажувався у пункті навантаження за адресою ПП СПЕЦТОРГРЕСУРС: вул. Зеленогаївська, 2, с. Бузьке, Миколаївська обл. Транзитним місцем приймання піску від Постачальника та відправлення його Замовнику є Одеська область, Усатове, вул. Залізничників, 22. Пунктом розвантажування ТОВ СЕПОСТАВКА є автодорога М28, під`їзд до ОМТП.

ТОВ БК СФЕРА до поставки Товару (піску) ТОВ СЕПОСТАВКА 23.02.2022 залучало наступних суб`єктів підприємницької діяльності, які займаються таким видом діяльності, як Вантажний автомобільний транспорт (квед 49.41):

- ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 , Виконавець) на підставі договору про надання послуг технікою №8 від 01.12.2021. За фактом надання 23.02.2022 ФОП ОСОБА_1 послуг автотранспортом щодо перевезення піску у кількості 50,00 т. складено Акт приймання-передачі надання послуг №51. Приймаючи до уваги те, що жодних заперечень щодо кількості та якості наданих ФОП ОСОБА_1 послуг не було, ТОВ БК СФЕРА підписано Акт.

- ФОП ОСОБА_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , Виконавець) на підставі договору про надання послуг технікою №5 від 01.12.2021. За фактом надання 23.02.2022 ФОП ОСОБА_2 послуг автотранспортом щодо перевезення піску у кількості 48,76 т. складено Акт приймання-передачі надання послуг №48. Приймаючи до уваги те, що жодних заперечень щодо кількості та якості наданих ФОП ОСОБА_2 послуг не було, ТОВ БК СФЕРА підписано Акт.

- ФОП ОСОБА_3 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) на підставі договору про надання послуг технікою №26-1/01/22 від 26.01.2022. За фактом надання 23.02.2022 ФОП ОСОБА_3 послуг автотранспортом щодо перевезення піску у кількості 350,6 т. складено Акт надання послуг №44. Приймаючи до уваги те, що жодних заперечень щодо кількості та якості наданих ФОП ОСОБА_3 послуг не було, ТОВ БК СФЕРА підписано Акт.

- ФОП ОСОБА_4 (код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) на підставі договору про надання послуг технікою №14-1/02/22 від 14.02.2022. За фактом надання 23.02.2022 ФОП ОСОБА_4 послуг автотранспортом щодо перевезення піску у кількості 49,54 т. складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №10. Приймаючи до уваги те, що жодних заперечень щодо кількості та якості наданих ФОП ОСОБА_4 послуг не було, ТОВ БК СФЕРА підписано Акт.

- ТОВ АГРОМЕХАНІЗМ-ПЛЮС (код ЄДРПОУ 39627455) на підставі договору про надання послуг технікою №21-1/02/22 від 21.02.2022. За фактом надання 23.02.2022 ТОВ АГРОМЕХАНІЗМ-ПЛЮС послуг автотранспортом щодо перевезення піску у кількості 102,94 т. складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №124. Приймаючи до уваги те, що жодних заперечень щодо кількості та якості наданих ТОВ АГРОМЕХАНІЗМ-ПЛЮС послуг не було, ТОВ БК СФЕРА підписано Акт.

- ТОВ АСФАЛЬТ ГРУП ФАРАОН (код ЄДРПОУ 44079284) на підставі договору про надання послуг технікою №22-1/02/23 від 23.02.2022. За фактом надання 23.02.2022 ТОВ АСФАЛЬТ ГРУП ФАРАОН послуг автотранспортом щодо перевезення піску у кількості 117,20 т. складено Акт надання послуг №11. Приймаючи до уваги те, що жодних заперечень щодо кількості та якості наданих ТОВ АСФАЛЬТ ГРУП ФАРАОН послуг не було, ТОВ БК СФЕРА підписано Акт.

Оплату за поставлений пісок здійснено ТОВ СЕПОСТАВКА шляхом перерахування грошових коштів зі свого розрахункового рахунку на розрахунковий рахунок ТОВ БК СФЕРА декількома платежами, а саме Покупцем частково сплачено рахунокфактура №СФ-0000014 від 18.02.2022 у розмірі 1 500 000,00 грн.: 24.11.2022 сплачено 300 000,00 грн.; 09.12.2022 сплачено 200 000,00 грн.; 13.12.2022 сплачено 500 000,00 грн.; 21.12.2022 сплачено 500 000,00 грн.

ТОВ БК СФЕРА була складена податкова накладна №23 від 23.02.2022 р., та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно отриманої квитанції № 9300310145 від 19.01.2023 року: - ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.02.2022 №23 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ БК СФЕРА засобами електронного зв`язку направлено до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної № 2 від 21.06.2023 року, реєстрацію якої було зупинено. До вказаного повідомлення Товариством додано письмові пояснення, та копії документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, та копії всіх первинних документів та інших документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, а саме: Наказ про призначення директора; Наказ про штатний розпис від 15.12.2022; Договір оренди № 81 від 26.11.2021; Договір оренди № 25 від 12.01.2022; Договір поставки №4-1/02/22 від 04.02.2022; Договір поставки №01-12-2021 від 01.12.2021; Договір на надання послуг 118.1-ІІ від 18.01.2022; Договір на надання транспортних послуг № 1.02 від 01.02.2022; Договір перевезення вантажу № 14 від 04.02.2022; Договір про надання послуг технікою №01.12.2021- 1 від 01.12.2021; Договір про надання послуг технікою від 26.01.2022; Договір про надання послуг технікою від 01.12.2021 ; Договір про надання послуг технікою від 01.12.2021; Договір про надання послуг технікою від 11.02.2022; Договір про надання послуг технікою від 14.02.2022; Договір про надання послуг технікою від 21.02.2022; Договір про надання послуг технікою від 23.02.2022; Інформація з Електронного кабінету платника податків ТОВ БК СФЕРА; Рахунок фактура СФ 0000014 від 18.02.2022; Видаткова накладна від 23.02.2022; Платіжні доручення; Оборотно-сальдові відомості; Видаткова накладна від 18.02.2022; Видаткова накладна від 19.02.2022; Видаткова накладна від 21.02.2022; Рахунок-фактура від 15.02.2022; Видаткова накладна від 23.02.2022; Картки рахунки Контрагентів; Товарно-транспортні накладні від 23.02.2022; Акти надання послуг від 23.02.22.

Проте, Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної, що діє у складі ГУ ДПС в Одеській області від 27.06.2023 року було прийнято рішення №9071630/44486194 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №23 від 19.01.2023 р., яким відмовлено в реєстрації податкової накладної позивача в ЄРПН, у зв`язку з надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Позивач, не погоджуючись з прийнятим рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що на виконання вимог ч.2 ст.7 КАС України, суб`єктами владних повноважень не доведено правомірність винесення Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, спірних рішень, адже як слідує із системного аналізу змісту такої відмови податковим органом здійснено її суто формально.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду погоджується з означеними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Такий Порядок був затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (з наступними змінами, далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з пунктами 7, 8 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019 року, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу ПН/РК встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Пунктами 10, 11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно з п.11 Порядку №1165 при зупиненні реєстрації податкової накладної зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктами 4,5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.6 Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 9,10,11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, перелік документів, встановлений п.5 Порядку №520, свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка, зокрема, господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.

Отже, з урахуванням наведеного, суд акцентує, що контролюючий орган, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, має не лише запропонувати платнику надати документи, а й чітко окреслити їх перелік, оскільки п.5 Порядку №520 наведено не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави не надання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Відповідно до квитанції № 9300310145 від 19.01.2023 року подана податкова накладна № 23 від 23.02.2022 року прийнята, але її реєстрацію зупинено з посиланням на п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ БК СФЕРА засобами електронного зв`язку було направлено до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної № 23 від 23.02.2022 року, реєстрацію якої було зупинено. До повідомлення Товариством додано письмові пояснення, та копії документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, та копії всіх первинних документів та інших документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, а саме: Наказ про призначення директора; Наказ про штатний розпис від 15.12.2022; Договір оренди № 81 від 26.11.2021; Договір оренди № 25 від 12.01.2022; Договір поставки №4-1/02/22 від 04.02.2022; Договір поставки №01-12-2021 від 01.12.2021; Договір на надання послуг 118.1-ІІ від 18.01.2022; Договір на надання транспортних послуг № 1.02 від 01.02.2022; Договір перевезення вантажу № 14 від 04.02.2022; Договір про надання послуг технікою №01.12.2021- 1 від 01.12.2021; Договір про надання послуг технікою від 26.01.2022; Договір про надання послуг технікою від 01.12.2021 ; Договір про надання послуг технікою від 01.12.2021; Договір про надання послуг технікою від 11.02.2022; Договір про надання послуг технікою від 14.02.2022; Договір про надання послуг технікою від 21.02.2022; Договір про надання послуг технікою від 23.02.2022; Інформація з Електронного кабінету платника податків ТОВ БК СФЕРА; Рахунок фактура СФ 0000014 від 18.02.2022; Видаткова накладна від 23.02.2022; Платіжні доручення; Оборотно-сальдові відомості; Видаткова накладна від 18.02.2022; Видаткова накладна від 19.02.2022; Видаткова накладна від 21.02.2022; Рахунок-фактура від 15.02.2022; Видаткова накладна від 23.02.2022; Картки рахунки Контрагентів; Товарно-транспортні накладні від 23.02.2022; Акти надання послуг від 23.02.22.

Проте, Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної, що діє у складі ГУ ДПС в Одеській області, були прийнято рішення: №9071630/44486194 від 27.06.2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №23 від 23.02.2022 р., яким відмовлено в реєстрації податкової накладної позивача в ЄРПН, у зв`язку з надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Так, варто зазначити, що зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520, свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка, зокрема, господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ, а отже, контролюючий орган, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, має не лише запропонувати платнику надати документи, а й чітко окреслити їх перелік, оскільки п.5 Порядку №520 наведено не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В протилежному випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, з підстав не надання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку, на думку суду, є суто формальною, та відповідно не може бути застосована.

При цьому, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

У Квитанції № 9300310145 від 19.01.2023 року податковим органом зазначено ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.02.2022 №23 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також, в оскаржуваному Рішенні №9071630/44486194 від 27.06.2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних позивача в ЄРПН, зазначено про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Разом з тим, слід зазначити, що кожна господарська операція має свою специфіку і в ході її здійснення складається певний пакет документів, визначений умовами договору, відповідними законодавчими приписами. Не кожна господарська угода передбачає складання повного переліку документів, наведеного відповідачем в оскаржуваних рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних. Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, при цьому, не підкреслено у відповідних графах які саме документи мав надати позивач, а отже, у порушення наведених законодавчих положень, оскаржуване рішення містить лише абстрактне твердження про їх не надання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, яких з урахування особливостей, характеру та обсягу господарських операцій, критерію, що слугував підставою для зупинення реєстрації податкової накладної, на думку Комісії, не вистачає.

Так, у відзиві на позовну заяву податковий орган, у тому числі, зазначив, що за отриманими квитанціями №1 з єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України Позивачу було повідомлено, що реєстрація оскаржуваної податкової накладної №23 зупинена, оскільки: ...Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідач зазначив, що згідно рішення №17629 від 27.04.2023 року позивача було внесено до переліку ризикових платників податку на додану вартість з підстави: наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеній в поданій податковій накладній.

Разом з тим, Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2023 року по справі № 420/17552/23, залишеним без змін Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09 січня 2024 р., адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю БК СФЕРА до Головного правління ДПС у Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, задоволено. Визнано протиправним та скасовано Рішення Комісії Головного управління ДПС України в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №17629 від 27.04.2023 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю БК СФЕРА п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство БК СФЕРА з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Щодо доводів апелянта, що платіжні доручення, що були додані до пояснень, є сумнівними та ймовірно складеними з порушенням чинного законодавства, так як відсутній власноручний підпис уповноваженого представника, суд зазначає наступне.

Так, пунктом 10.5 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженій постановою Правління Національного банку України від 21 січня 2004 р. № 22 (постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку № 106 від 27.05.2022), передбачено здійснення розрахунків за допомогою систем "клієнт - банк", "клієнт - Інтернет - банк" з застосуванням електронних розрахункових документів.

Реквізити електронного розрахункового документа, що використовуються в системах "клієнт - банк", "клієнт - Інтернет - банк", визначаються договором між банком та клієнтом, але обов`язково цей документ має містити такі з них: дату і номер; назву, код платника та номер його рахунку; код банку платника; назву, код одержувача та номер його рахунку; код банку одержувача; суму цифрами; призначення платежу; електронний(і) підпис(и) / електронний(і) цифровий(і) підпис(и) відповідно до вимог, установлених нормативно-правовим актом Національного банку з питань застосування електронного підпису в банківській системі України.

Постановою Правління Національного банку України 29.07.2022 № 163 затверджена Інструкція про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, яка розроблена відповідно до Законів України "Про Національний банк України", "Про банки і банківську діяльність", "Про платіжні послуги", Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України, іншого законодавства України.

Додатком до вказано Інструкції Указівки щодо заповнення реквізитів платіжної інструкції, оформленої в паперовій або електронній формі визначено реквізити та вимоги щодо заповнення реквізитів.

Згідно з п. 29 Додатку в реквізиті Банк стягувача / отримувача зазначається найменування банку (філії), що обслуговує стягувача, яке міститься в Державному реєстрі банків. Зазначається найменування органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на балансі якого відкрито рахунок отримувача коштів, у разі стягнення коштів із платника податків/суб`єкта господарювання як надходження до бюджету.

Отже, роздруківка електронного платіжного доручення не має містити реквізити, що було визнано обов`язковим відповідачем у відзиві на адміністративний позов, та, як наслідок, поставлено під сумнів власне факт проведення розрахунків між сторонами договору.

Окрім того, в доповнення до викладеного у поясненнях, які були надані разом із повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, позивачем, а саме були надані додаткові документи та пояснення. Зокрема, долучено документи на підтвердження наявності основних засобів, що забезпечують функціонування Товариства, а також придбання товарів в інших контрагентів.

Щодо аналізу господарських операцій між позивачем та його контрагентом, суд також не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Таким чином, встановлені судом обставини свідчать про не дотримання відповідачем вимог щодо ясності, чіткості, доступності, зрозумілості та обґрунтованості при винесенні оскаржуваного рішення, виконання яких, при цьому, є запорукою передбачуваності для позивача наслідків виконання або невиконання ним законних вимог контролюючого органу.

Водночас, не виконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії, призводить до його протиправності.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20, від 05 січня 2021 року у справі №640/10988/20, від 16 квітня 2019 року у справі №826/10649/17 (касаційне провадження №К/9901/4895/19), від 28 жовтня 2019 року у справі №640/983/19 (касаційне провадження №К/9901/23858/19).

Враховуючи вище викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо наявності законодавчо передбачених підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії регіонального рівня ГУ ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9071630/44486194 від 27.06.2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних №23 від 23.02.2022 р.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладених, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 2, 10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акту чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

У разі надходження до ДПСУ рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 ст.201 ПКУ, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Таким чином, з метою уникнення будь-яких негативних наслідків для платника податків щодо права на формування податкового кредиту, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПСУ провести реєстрацію податкової накладної датою її подання на реєстрацію.

Позивачем до суду апеляційної інстанції подано клопотання про стягнення судових витрат, пов`язаних із наданням професійної правничої допомоги в розмірі 15000 грн.

У відповідності з п.1 ч. 3 ст.132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до ч.5-7 ст. 134 КАС України розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Згідно з ч.7 ст.139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

У той же час відповідно до ч.9 ст.139 КАС України при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Вирішуючи питання про визначення розміру витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами, суд має враховувати складність справи, час витрачений адвокатом на виконання робіт, обсяг наданих послуг та ціну позову.

На підтвердження витрат ТОВ БК СФЕРА на професійну правничу допомогу у справі № 420/17610/23 надано договір про надання правничої допомоги № 19/04 від 19 квітня 2023 року; - додаткову угоду № 2 до Договору про надання правничої допомоги № 19/04 від 19 квітня 2023 року; - рахунок-фактуру № 06//11/23 від 06 листопада 2023 року; - акт прийому-передачі наданої правничої допомоги від 18.07.2024 року.

Відповідач надав клопотання, у якому просив відмовити в задоволенні заяви про розподіл судових витрат та зменшити розмір витрат на правничу допомогу у розі прийняття рішення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд має враховувати, що розмір відшкодування судових витрат, не пов`язаних зі сплатою судового збору, повинен бути співрозмірним з ціною позову, тобто не має бути явно завищеним порівняно з ціною позову. Також судом мають бути враховані критерії об`єктивного визначення розміру суми послуг адвоката. У зв`язку з цим суд з урахуванням конкретних обставин, зокрема ціни позову, може обмежити такий розмір з огляду на розумну необхідність судових витрат для конкретної справи.

Визначаючи суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.

При цьому суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, ціну позову, якість підготовлених документів, витрачений адвокатом час, тощо - є неспівмірним.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

При вирішенні питання щодо розподілу судових витрат на професійну правничу допомогу, надаючи оцінку співмірності заявленої до стягнення суми понесених витрат із критеріями, встановленими ч.5 ст. 134 КАС України суд враховує, що дана справа є справою незначної складності; розгляд справи відбувся в порядку спрощеного позовного провадження.

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Лавентс проти Латвії» зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.

Згідно висновку, висловленого у постанові Верховного Суду від 07.11.2019 р. по справі №905/1795/18, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципами справедливості, пропорційності та верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, зважаючи на складність справи, витрачений адвокатом час, та неспіврозмірним у порівнянні з ринковими цінами адвокатських послуг.

Відтак, з урахуванням наведеного при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи, що узгоджується з правовим висновком, сформульованим у постанові Верховного суду від 08.04.2020 р. по справі №922/2685/19.

Враховуючи зміст спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що вказана справа не відноситься до категорії складних, розгляд справи здійснювався письмовому провадженні без повідомлення сторін, судова практика щодо розгляду та вирішення даної категорії справ вже сформована, вивчення законодавчої бази та формування правової позиції не потребували багато часу.

Враховуючи наведене, заперечення відповідача, виходячи з принципу обґрунтованості та пропорційності розміру судових витрат до предмета спору, співмірності розміру судових витрат зі складністю справи та наданих адвокатом послуг, обсягом наданих послуг, ціною позову та значенням справи для сторони, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що заявлені витрати на правову допомогу у розмірі 15 000,00 грн не є співмірним із складністю справи та фактично витраченим часом на виконання адвокатом робіт (наданих послуг) та стягнення з відповідача витрат на правничу допомогу у розмірі 2000,00 грн.

Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області, - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2024 року по справі № 420/17610/23, - залишити без змін.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ 44069166) судові витрати у сумі 2000 (дві тисячі) гривень на користь товариства з обмеженою відповідальністю БК СФЕРА (ЄДРПОУ 44486194).

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач Г.В. СеменюкСудді С.Д. Домусчі О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2024
Оприлюднено11.10.2024
Номер документу122198289
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/17610/23

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 08.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 04.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 30.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні