Рішення
від 09.10.2024 по справі 140/6173/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6173/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Харвест 2021» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Харвест 2021» (далі ТзОВ «Харвест 2021») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області, комісія регіонального рівня) від 20 лютого 2024 року №8639 про відповідність критеріям ризиковості платника податків; зобов`язання виключити ТзОВ «Харвест 2021» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «Харвест 2021» здійснює господарську діяльність у сфері оптової торгівлі хімічними продуктами, а саме мінеральними добривами. При цьому ГУ ДПС у Волинській області неодноразово приймало рішення про включення товариства до переліку ризикових платників податків, на які ТзОВ «Харвест 2021» кожного разу подавало пояснення разом із переліком первинних документів. 20 лютого 2024 року ГУ ДПС у Волинській області в черговий раз прийняло рішення №8639, яким ТзОВ «Харвест 2021» залишено в переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, встановлених додатком 1 до Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165).

Позивач вважає таке рішення протиправним, адже незважаючи на подання Комісії ГУ ДПС у Волинській області усіх документів, які підтверджують реальність господарських операцій з походження товару (мінеральних добрив) та його реалізації для суб`єктів підприємницької діяльності (зокрема разом із поясненнями від 09 лютого 2024 року №78), відповідач не здійснив повної їх перевірки. Такі документи (договори, платіжні доручення, видаткові накладні, товаро-транспортні накладні) стосувалися господарських операцій із ТзОВ «Добрива Волині» та ТзОВ «ЕМ Груп Україна», а також щодо придбання товару (мінеральних добрив) в іноземного контрагента. При цьому, приймаючи спірне рішення з підстав придбання товарів (послуг) у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податків, відповідач не взяв до уваги той факт, що ТзОВ «Добрива Волині» виключене з переліку ризикових платників податків на підставі рішення від 04 травня 2023 року №26875.

Позивач також зауважив, що він не займається виробництвом мінеральних добрив, а лише закуповує товар для наступної його реалізацією іншим суб`єктам підприємницької діяльності, тому за штатом у нього оформлено достатню кількість працівників (4 працівники), а для ведення діяльності він орендує відкриту площадку площею 100 кв.м, житлово-адміністративний будинок, частину кімнати загальною площею 7 кв.м. Документи на підтвердження персоналу та основних засобів надавалися відповідачу.

На переконання позивача, у спірному рішенні (як акті індивідуальної дії) податковим органом не наведено конкретних підстав (фактичних та юридичних), мотивів прийняття рішення. Таке рішення створює перешкоди для здійснення господарської діяльності товариством, зокрема, вже зупинено реєстрацію 53 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Ухвалою від 17 липня 2024 року повернуто заяву про зміну предмета позову (а.с.235-236 том 1).

У відзиві на позовну заяву відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог (а.с.240-244 том 1). В обґрунтування такої позиції відповідач вказав, що ТзОВ «Харвест 2021» 02 січня 2024 року подано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні на реалізацію карбаміду (мінеральних добрив) в кількості 456,68 т; у товариства мали місце взаємовідносини з суб`єктами господарювання (ТзОВ «Добрива Волині», ТзОВ «ЕМ Груп Україна»), щодо яких наявні рішення про їх відповідність критеріям ризиковості платника податку. Підставою для включення ТзОВ «Харвест 2021» до переліку ризикових платників податку слугувала податкова інформація, отримана у процесі виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. За результатами розгляду повідомлень та копій документів, поданих ТзОВ «Харвест 2021» (повідомлення від 06 квітня 2023 року, від 18 квітня 2023 року, від 02 червня 2023 року, від 25 серпня 2023 року, від 30 жовтня 2023 року, від 14 листопада 2023 року, 09 січня 2024 року) Комісією прийняті рішення від 17 квітня 2023 року №24191, від 19 травня 2023 року №29883, від 09 червня 2023 року №33152, від 05 вересня 2023 року №46535, від 08 листопада 2023 року №56810, від 23 листопада 2023 року №58937, від 17 січня 2024 року №1913 про відповідність ТзОВ «Харвест 2021» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Таке ж рішення прийнято і за результатом розгляду наданого ТзОВ «Харвест 2021» повідомлення від 09 лютого 2024 року №2, оскільки подані документи були недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій та спростування ризиковості: не надано документи, які надавалися разом із повідомленнями від 14 листопада 2023 року №7 та від 09 січня 2024 року №1; відсутні товаросупровідні документи по операціях із ТзОВ «Добрива Волині»; надані товаросупровідні документи, оформлені неналежним чином (без підписів водіїв); щодо ТзОВ «Ем Груп України» та ТзОВ «Добрива Волині» прийняті рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості (рішення від 03 серпня 2022 року та від 29 березня 2023 року).

Як зазначив відповідач, комісією регіонального рівня розглядається питання про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку таким критеріям та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку. Однак ТзОВ «Харвест 2021» документи на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області щодо виключення з переліку ризикових платників податку не подавало.

Інших заяв по суті справи, клопотань про розгляд справи у судовому засіданні від сторін не надходило.

Суд звертає увагу відповідача, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому заявлене у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи не підлягало вирішенню судом по суті.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

ТзОВ «Харвест 2021» зареєстроване як юридична особа 20 квітня 2021 року та основним видом його господарської діяльності є оптова торгівля хімічними продуктами, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.7 том 2).

03 квітня 2023 року Комісія ГУ ДПС у Волинській області прийняла рішення №20529 про відповідність ТзОВ «Харвест 2021» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с.20-21 том 1).

За результатами розгляду пояснень товариства від 06 квітня 2023 року №1 та копій документів Комісія ГУ ДПС у Волинській області прийняла рішення від 17 квітня 2023 року №24191 про відповідність платника податку критеріям ризиковості (а.с.22-23 том 1).

ТзОВ «Харвест 2021» подавало пояснення з копіями документів для перегляду Комісією ГУ ДПС у Волинській області рішень про відповідність платника критеріям ризиковості (від 18 квітня 2023 року №2, від 02 червня 2023 року №2, від 14 листопада 2023 року №7, від 09 січня 2024 року №1) (а.с.34-43 том 1), однак комісія щоразу приймала рішення (від 19 травня 2023 року №29883, від 09 червня 2023 року №33152, від 23 листопада 2023 року №58937, від 17 січня 2024 року №1913) про відповідність платника критеріям ризиковості (а.с.24-33 том 1). Зокрема, рішення від 17 січня 2024 року №1913 прийняте у зв`язку із ненаданням платником документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості, а саме відсутні документи, надані відповідно до повідомлення від 14 листопада 2023 року №7; необхідно надати товарно-супровідні документи за операціями із ТзОВ «Добрива Волині» та ТзОВ «Ем Груп Україна» (а.с.31-33 том 1).

09 лютого 2024 року ТзОВ «Харвест 2021» подано пояснення №78 (інформацію) для прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, у якому просило скасувати рішення від 17 січня 2024 року №1913 (а.с.44-46 том 1).

За змістом витягу з протоколу №1 засідання Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20 лютого 2024 року за результатами розгляду повідомлень та копій документів щодо невідповідності критеріям ризиковості платника податку, поданих ТзОВ «Харвест 2021» до повідомлення від 06 квітня 2023 року, від 18 квітня 2023 року, від 02 червня 2023 року, від 25 серпня 2023 року, від 30 жовтня 2023 року, від 14 листопада 2023 року, 09 січня 2024 року комісією прийняті відповідно рішення від 17 квітня 2023 року №24191, від 19 травня 2023 року №29883, від 09 червня 2023 року №33152, від 05 вересня 2023 року №46535, від 08 листопада 2023 року №56810, від 23 листопада 2023 року №58937, від 17 січня 2024 року №1913 про відповідність ТзОВ «Харвест 2021» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с.250-251 том 1). При цьому за результатами розгляду наданого ТзОВ «Харвест 2021» повідомлення від 09 лютого 2024 року №2, наявної інформації з ЄРПН, Інформаційно-комунікаційної системи ДПС (ІКС) «Податковий блок», схеми руху товарно-грошових потоків члени комісії дійшли висновку, що надані документи до повідомлення є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій та спростування ризиковості здійснених ТзОВ «Харвест 2021» операцій.

Згідно з рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20 лютого 2024 року №8639 ТзОВ «Харвест-2021» відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с.46 том 1). Підставою для ухвалення такого рішення вказано наявність інформації, яка свідчить про наявність ознак здійснення платником податків ризикових операцій:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/ розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/ розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції;

13 придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Також у рішенні зазначено про ненадання документів, які подавалися до повідомлення від 14 листопада 2023 року №7, від 09 січня 2014 року №1; неналежним чином оформлені товарно-супровідні документи, первинні документи щодо транспортування, постачання/придбання товарів/послуг. Необхідно надати документи по операціях із ТзОВ «Добрива Волині».

Рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20 лютого 2024 року №8639 було оскаржене позивачем в адміністративному порядку (а.с.50-54 том 1).

Рішенням Державної податкової служби України від 11 березня 2024 року №13155 скаргу ТзОВ «Харвест-2021» було залишено без задоволення, а оскаржуване рішення без змін (а.с.55-56 том 1).

Рішення від 20 лютого 2024 року №8639 є предметом оскарження у судовому порядку.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначає Порядок №1165.

Положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Так відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

Абзац шостий пункту 6 Порядку №1165 також вимагає зазначати у рішенні підставу, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Форма рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4 до Порядку №1165) містить рядок «податкова інформація», що заповнюється в разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Тобто в разі, якщо податкові органи мають інформацію, що визначає ризиковість операції, щодо якої складено податкову накладну чи розрахунок коригування податкової накладної, у рішенні має бути вказана така податкова інформація.

З наведеного слідує, що з моменту прийняття контролюючим органом рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, платника податків вважають включеним до реєстру ризикових. Процедура перевірки особи щодо її відповідності критеріям ризиковості платника податку ініціюється лише після подання таким платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.

Постанова №1165 передбачає можливість виключення комісією регіонального рівня платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/ або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/ або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/ невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/ або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Аналіз наведених норм вказує на можливість виключення платника податку з переліку ризикових за ініціативою контролюючого органу у разі виявлення обставин та/ або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або за результатами розгляду інформації та копій відповідних документів від платника податку.

Крім того, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У додатку 4 до Порядку №1165 також зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20 лютого 2024 року №8639 про відповідність/невідповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.

У постановах від 05 січня 2021 року у справі №640/10988/20 та від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 Верховний Суд вказав, що при вирішенні спорів такої категорії з огляду на правове регулювання, характер цих відносин суди мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісії та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Судом встановлено, що оскаржуване позивачем рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20 лютого 2024 року №8639 прийняте за результатами розгляду отриманої від платника податку інформації та копій документів від 09 лютого 2024 року №2, які у свою чергу були подані у зв`язку із тим, що при прийнятті попередніх рішень комісія вказала на недостатність поданих документів для прийняття рішення про невідповідність платника критеріям ризиковості. За змістом рішення відповідність платника податку критеріям ризиковості встановлена за операціями з придбання товару позивачем у ТзОВ «Ем Груп Україна» у період з 01 листопада по 30 листопада 2021 року (останнє включене до переліку ризикових 03 серпня 2022 року) та за операціями постачання товару для ТзОВ «Добрива Волині» у період з 01 лютого 2023 року по 31 березня 2023 року.

З матеріалів справи вбачається, що на підтвердження господарських операцій із зазначеними контрагентами позивач неодноразово надавав на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області документи разом із письмовими поясненнями (а.с.34-45 том 1), з яких судом встановлено, що 09 листопада 2021 року між ТзОВ «Ем Груп Україна» (постачальник) та ТзОВ «Харвест 2021» (покупець) був укладений договір поставки від 09 листопада 2021 року №0911/21 на поставку мінеральних добрив (а.с.99-102 том 1). У специфікаціях від 09 листопада 2021 року №1 та від 10 листопада 2021 року №2 (а.с.103-104 том 1) сторонами узгоджено номенклатуру товару (карбід марки Б), обсяг партії товару (22,4 т та 14 т відповідно), його вартість (593617,97 грн з ПДВ та 378000,00 грн з ПДВ відповідно).

Передача товару за визначеними умовами поставки здійснювалася на підставі видаткових накладних від 10 листопада 2021 року №РН-312 та від 12 листопада 2021 року №РН-313 (в.с.105-106 том 1). Про виконання обов`язків покупця перед постачальником наявна виписка по особовому рахунку за 10 листопада 2021 року та за 12 листопада 2021 року (а.с.107-108 том 1).

З матеріалів справи слідує, що товар «карбамід в біг-бегах», який був придбаний у ТзОВ «Ем Груп Україна», був реалізований позивачем для ТзОВ «Компанія Агротрейд Плюс», на підтвердження чого надано специфікації від 09 листопада 2021 року №Х0000000001 та від 10 листопада 2021 року №Х0000000002, видаткові накладні від 10 листопада 2021 року №35, від 12 листопада 2021 року №36 та №37 (а.с.109-113 том 1).

Відвантаження товару здійснювалося за заявками ТзОВ «Компанія Агротрейд Плюс» від 09 листопада 2021 року та від 12 листопада 2021 року (а.с.114-115 том 1). Щодо перевезення товару наявні товарно-транспортні накладні від 10 листопада 2021 року №Р35 та від 12 листопада 2021 року №Р37 (а.с.116-117 том 1).

Згідно з випискою по рахунку за 10 листопада 2021 року та 12 листопада 2021 року ТзОВ «Компанія Агротрейд Плюс» здійснило оплату на користь позивача (а.с.107-108 том 1).

Крім того, 02 лютого 2023 року між ТзОВ «Харвест 2021» (постачальник) та ТзОВ «Добрива Волині» (покупець) був укладений договір поставки мінеральних добрив від 02 лютого 2023 року №0391/23 (а.с.118-121 том 1). Господарські операції оформлені видатковими накладними від 04 лютого 2023 року №125, від 22 лютого 2023 року №200, від 23 лютого 2023 року №201, від 27 лютого 2023 року №204, від 28 лютого 2023 року №205 (а.с.122-126 том 1).

Згідно з актами звірки взаємних розрахунків за лютий 2023 року та січень - травень 2023 року за ТзОВ «Добрива Волині» перед ТзОВ «Харвест 2021» була заборгованість у сумі 8429098,42 грн (а.с.127-128 том 1). Листом від 26 травня 2023 року №136/05 ТзОВ «Добрива Волині» просило відтермінувати сплату заборгованості до 30 червня 2023 року (а.с.130 том 1). Згідно з платіжними інструкціями від 04 грудня 2023 року №981, від 28 листопада 2023 року №970 (на суму 4429098,42 грн та 4000000,00 грн) заборгованість за мінеральні добрива погашена, про що також зафіксовано в акті звірки взаємних розрахунків (а.с.131-134 том 1).

Позивач надав докази і про походження товару - мінеральних добрив «карбамід», який був реалізований ТзОВ «Добрива Волині». Так мінеральні добрива на підставі контракту від 16 січня 2023 року №S9-AST, специфікації №2 (а.с.135-138 том 1) придбані в нерезидента - компанії Obchodni dum Agro Smart s.r.o. (поставка товару згідно з митною декларацією №23UA500370001193U9 здійснювалася на умовах CFR-Ізмаїл).

Про оплату за товар вказують платіжні інструкції в іноземній валюті від 13 лютого 2023 року №3, від 15 лютого 2023 року №4, від 22 лютого 2023 року №5, від 19 квітня 2023 року №6, від 09 травня 2023 року №7 (а.с.139-143 том 1).

Позивачем також було надано сертифікати №23010407AD та №230201091Е на товар «гранульований карбамід», митну декларацію №23UA500370001193U9. Оскільки ТзОВ «Харвест 2021» у ДП «Держзовнішінформ» було замовлено послугу «цінова експертиза контракту», то було надано акт надання послуг від 15 лютого 2023 року №121/0000015, лист від 26 січня 2023 року №113/49 (а.с.154-159 том 1).

Транспортування товару (мінеральних добрив) здійснювалося на підставі договору від 16 січня 2023 року №DT01/20230DS про транспортно-експедиторське обслуговування вантажів та додатку від 16 січня 2023 року №1 (а.с.160-163 том 1). Відповідно до умов вказаного договору замовник (ТзОВ «Харвест 2021») доручає, а експедитор (ТзОВ «Ділекс Транспорт») приймає на себе зобов`язання здійснювати в інтересах замовника дії, пов`язані з представленням інтересів замовника при організації перевантаження і перевезення та виконанні транспортних-експедиторського обслуговування зовнішньоторговельних вантажів замовника в порту Ізмаїл та/або Рені. Факт оплати зазначених послуги підтверджено рахунком на оплату від 20 січня 2023 року №11 (а.с.164 том 1), платіжною інструкцією від 20 січня 2023 року №257 (а.с.165 том 1), а надання послуг перевезення - товарно-транспортними-накладними №57, №58, №59, №51, №62, №48, №49, №50, №56 (а.с.175-183 том 1).

Згідно з товарно-транспортними накладними від 04 лютого 2023 року №568, №571, №570, №569, від 22 лютого 2023 року №1004, №1003, №1005, від 25 лютого 2023 року №1176, №1175, №1174, від 28 лютого 2023 року №1227 та №1228 (а.с.144-153 том 1) товар (мінеральні добрива) був відвантажений для ТзОВ «Добрива Волині» зі складу ДП «Ізмаїльський МТП».

Товарно-транспортні накладні надавалися разом із поясненнями від 25 серпня 2023 року №69, від 14 листопада 2023 року №72, від 09 лютого 2024 року №78 (а.с.34-45 том 1). Тобто такі документи були в розпорядженні Комісії ГУ ДПС у Волинській області, тому необґрунтованою у спірному рішенні є вказівка надати товарно-супровідні документи по операціях із ТзОВ «Добрива Волині», як і покладення в основу висновків твердження про ненадання документів, які були надані до повідомлення від 14 листопада 2023 року №7, від 09 січня 2024 року №1. Зауваження Комісії ГУ ДПС у Волинській області про неналежне оформлення товарно-супровідних документів (у відносинах з яким контрагентом не вказано) не містить пояснень, які недоліки у документах виявлено, наскільки вони є суттєвими. Незрозумілість висновку ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку контролюючого органу ризиків.

У спірному рішенні про відповідність ТзОВ «Харвест 2021» пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку було вказано на наявність інформації про відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності, а також про недостатню кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

З досліджених документів є очевидним, що позивач не є виробником мінеральних добрив, а лише закуповує товар (добрива) та реалізує іншим суб`єктам господарювання, що відповідає його основному виду діяльності - оптова торгівля хімічними продуктами.

В межах спірної ситуації суд наголошує, що приймаючи рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податку, контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Тому і суд у межах розгляду цієї справи не аналізує первинні документи щодо придбання позивачем товару у своїх контрагентів та його подальшу реалізацію, а лише констатує, що описані вище документи, які опосередковують господарські операції позивача та його контрагентів ТзОВ «Добрива Волині» та ТзОВ «Ем Груп Україна», надавалися на розгляд комісії регіонального рівня разом із детальними письмовими пояснення не один раз, що дозволяло контролюючому органу пересвідчитися у наявності первинних документів та оцінити можливості ТзОВ «Харвест 2021» бути учасником господарських операцій, зокрема, з огляду на наявну у нього кількість трудового ресурсу та надані докази придбання послуг оренди об`єктів нерухомого майна для здійснення господарської діяльності, послуг транспортування, умов поставки товарів.

Так на підставі договору оренди нерухомого майна від 01 січня 2022 року №01/01/2022-15 ТзОВ «Харвест 2021» орендує у ТзОВ «Фреш Трейд» відкриту площадку площею 100 кв.м (а.с.64-68 том 1). Підтвердженням приймання цієї площадки є акт №1 прийому-передачі до договору оренди нерухомого майна №01/01/2022-15 від 01 січня 2022 року (а.с.69 том 1). Для продовження оренди відкритої площадки був укладений новий договір оренди нерухомого майна від 01 січня 2023 року №01/01/2023-11, на виконання якого сторонами підписано акт прийому-передачі від 01 січня 2023 року (а.с.83-86 том 1).

Також на підтвердження факту користування орендованою відкритою площадкою надано: акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31 січня 2023 року №13 (а.с.87 том 1), акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 28 лютого 2023 року №60 (а.с.90 том 1), акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31 березня 2023 року №93 (а.с.92 том 1), акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 30 квітня 2023 року №113 (а.с.94 том 1).

ТзОВ «Харвест 2021» у того ж самого орендодавця (ТзОВ «Фреш Трейд») на підставі договору оренди нерухомого майна від 01 січня 2022 року №01/01/2022-16 орендує житлово-адміністративний будинок (А-2), частину кімнати №32, загальною площею 7 кв.м (а.с.70-74 том 1), про що складено акт №1 прийому-передачі від 01 січня 2022 року (а.с.75 том 1). Між сторонами для продовження оренди вказаного приміщення був укладений новий договір оренди нерухомого майна від 01 січня 2023 року №01/01/2023-12 та акт прийому-передачі від 01 січня 2023 року (а.с.76-82 том 1).

На підтвердження факту користування орендованою відкритою площадкою відповідачу було надано: акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31 січня 2023 року №27 (а.с.88 том 1); акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 28 лютого 2023 року №43 (а.с.89 том 1); акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31 березня 2023 року №76 (а.с.91 том 1); акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 30 квітня 2023 року №127 (а.с.93 том 1); виписки по особовому рахунку за 05 квітня 2023 року (а.с.95 том 1). Додатково було надано акт звірки взаємних розрахунків за період 2022 року між ТзОВ «Фреш Трейд» та ТзОВ «Харвест 2021» та акт звірки взаємних розрахунків за І квартал 2023 року (а.с.96-97 том 1).

Повідомлення про об`єкти оподаткування форми 20-ОПП подавались до контролюючого органу у встановленому законом порядку (а.с.98 том 1).

Штатним розписом на травень-червень 2023 року у ТзОВ «Харвест 2021» передбачені посада директора, головного бухгалтера, приймальника замовлень (2 одиниці), вантажника (а.с.59 том 1). Відповідачу була надано накази від 09 березня 2023 року №3-квід, від 09 травня 2023 року №5-к, від 09 травня 2023 року №4-к, від 20 жовтня 2021 року №5/к про прийняття на посаду головного бухгалтера, приймальників замовлень, вантажника (а.с.60-63 том 1).

Відповідач не навів переконливих аргументів, чому вказана кількість працівників не є достатньою, враховуючи те, що ТзОВ «Харвест 2021» не займається виробництвом мінеральних добрив, а реалізує попередньо придбаний товар іншим покупцям.

З приводу посилання відповідача у рішенні від 20 лютого 2024 року №8639 про придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, то тут суд зазначає, що будь-яка податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального закону (постанова Верховного Суду від 04 червня 2020 року у справі №340/422/19).

Водночас суд зауважує, що 04 травня 2023 року ТзОВ «Добрива Волині» виключені з переліку ризикових платників податку на підставі рішення №26875 (а.с.129 том 1). Перебування ТзОВ «Ем Груп Україна» у переліку ризикових платників саме по собі не може бути безумовним доказом нездійснення постачання товару, при тому що комісії регіонального рівня надано вичерпні первинні документи щодо відносин із цим контрагентом позивача.

Отже, на підставі досліджених доказів суд дійшов переконання, що рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області не містить обґрунтованих підстав та причин, підтверджених доказами, для прийняття рішення про віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Окремо суд зауважує, що у судовому порядку вже вирішувався спір між ТзОВ «Харвест 2021» та ГУ ДПС у Волинській області щодо виключення позивача з переліку ризикових платників податків. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року у справі №140/16159/23, залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2024 року, визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 09 червня 2023 року №33152 про відповідність ТзОВ «Харвест 2021» критеріям ризиковості платника податків, яке містило аналогічні підстави, що й рішення від 20 лютого 2024 року №8639.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У розглядуваному випадку відповідач як суб`єкт владних повноважень не навів обґрунтованих мотивів законності прийняття спірного рішення.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, які ґрунтуються на належних, допустимих та достатніх доказах.

Спірне рішення відповідача не відповідає вимогам статті 2 КАС України щодо обґрунтованості та вмотивованості.

Відповідачем не надано жодних доказів провадження позивачем господарської діяльності, яка б містила ознаки недодержання вимог чинного законодавства України. Матеріали справи не містять доказів проведення податкових перевірок ТзОВ «Харвест 2021», які б підтвердили його участь у сумнівних операціях, безпідставного формування податкового кредиту чи створення незаконних підстав для формування податкового кредиту для інших платників. Тому висновки про ризиковість здійснення господарських операцій, зазначених в поданих для реєстрації податкових накладних, є передчасними.

Невиконання відповідачем обов`язку доказування правомірності прийняття рішення є підставою для визнання його протиправним та скасування.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

За змістом пункту 6 Порядку №1165 підставою для виключення комісією регіонального рівня платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, є надходження до комісії відповідного рішення суду, яке набрало законної сили.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги належить задовольнити повністю у спосіб визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20 лютого 2024 року №8639 про відповідність ТзОВ «Харвест 2021» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та зобов`язання ГУ ДПС у Волинській області виключити ТзОВ «Харвест 2021» з переліку ризикових платників податку.

Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 3028,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 07 червня 2024 року №418390 (а.с.17), випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України (а.с.190).

Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області необхідно стягнути судові витрати у сумі 3028,00 грн.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Харвест 2021» (43016, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Драгоманова, 1А, ідентифікаційний код юридичної особи 44309260) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційнийкод відокремленого підрозділу 44106679) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20 лютого 2024 року №8639 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Харвест 2021» критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Харвест 2021» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Харвест 2021» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати у сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім грн 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2024
Оприлюднено14.10.2024
Номер документу122220483
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/6173/24

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 04.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 09.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні