ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/6555/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Божко Л.А.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційні скарги 1 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 р. (суддя: Дєєв М.В) в адміністративній справі №160/6555/24 за позовом ОСОБА_1 до 1 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом в якому просив:
визнати протиправними дії 1 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо не нарахування та невиплати йому індексації грошового забезпечення за період з 20 лютого 2017 р. по 28 лютого 2018 р. із застосуванням базового місяця - січень 2008 р. та у період з 01 березня 2018 р. по 17 травня 2018 р., із застосуванням щомісячної фіксованої різниці між сумою індексації та розміром підвищення грошового забезпечення відповідно до п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 р.;
зобов`язати 1 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 20 лютого 2017 р. по 28 лютого 2018 р. із застосуванням базового місяця - січень 2008 р.;
зобов`язати 1 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 р. по 17 травня 2018 р., із застосуванням щомісячної фіксованої різниці між сумою індексації та розміром підвищення грошового забезпечення відповідно до п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 р.;
визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо не нарахування та невиплати йому
індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 р. по 19 лютого 2017 р., із
застосуванням базового місяця - січень 2008 р. та у період з 18 травня 2018 р. по 06 липня 2018 р., із застосуванням щомісячної фіксованої різниці між сумою індексації та розміром підвищення грошового забезпечення відповідно до п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 р.;
зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 р. по 19 лютого 2017 р., із застосуванням базового місяця - січень 2008 р.;
зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 18 травня 2018 р. по 06 липня 2018 р., із застосуванням щомісячної фіксованої різниці між сумою індексації та розміром підвищення грошового забезпечення відповідно до п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 р.
Позов обгрунтував наявністю в нього права на отримання сум індексації грошового забезпечення в належному розмірі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 березня 2024 р. відмовлено у задоволенні заяви Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про залишення без розгляду позовної заяви ОСОБА_1 .
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 р., ухваленим за результатами розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, позов ОСОБА_1 задоволено.
Рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку 1 Державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області та Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, які посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просять його скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовну заяву ОСОБА_1 залишити без розгляду.
Скарги обґрунтовують порушенням позивачем строку звернення до суду, а також відсутністю правових підстав для здійснення нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення із застосуванням базового місяця - січень 2008 р. та із застосуванням щомісячної фіксованої різниці між сумою індексації та розміром підвищення грошового забезпечення відповідно до п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 р.
Письмові відзиви на апеляційні скарги від позивача до суду апеляційної інстанції не надходили.
Справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до положень статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.
Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Перевірка рішення здійснюється в межах доводів та вимог апеляційних скарг, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 з 01 грудня 2015 р. по 19 лютого 2017 р., з 18 травня 2018 р. по 06 липня 2018 р. проходив службу в Головному управлінні Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, а з 20 лютого 2017 р. по 17 травня 2018 р. у 1 Державному пожежно-рятувальному загоні Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.
Не погодившись з діями 1 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо не нарахування та не виплати індексації грошового забезпечення за період проходження служби із застосуванням базового місяця - січень 2008 р. та із застосуванням щомісячної фіксованої різниці між сумою індексації та розміром підвищення грошового забезпечення, ОСОБА_1 звернувся до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачами незаконно не нараховано та не виплачено позивачу індексацію грошового забезпечення із застосування базового місяця - січень 2008 р. та із застосуванням щомісячної фіксованої різниці між сумою індексації та розміром підвищення грошового забезпечення відповідно до п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 р.
В частині строку звернення до суду з позовними вимогами колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Частина 2 статті 233 КЗпП України в редакції до липня 2022 р. передбачала, що у разі порушення законодавства про оплату праці працівник може звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати, без обмеження будь-яким строком.
Станом на дату звернення ОСОБА_1 до суду з відповідним позовом (11 березня 2024 р.) редакція статті 233 КЗпП України більше не передбачала звернення до суду з позовом про стягнення заробітної плати без обмеження будь-яким строком. Водночас, частина перша даної статті визначає, що працівник може звернутися із заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.
Про порушення прав щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 дізнався з листів 1 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 19 лютого 2024 р. та від 04 березня 2024 р. (а.с.12,15).
Дані обставини свідчать, що, звернувшись до суду 11 березня 2024 р., позивач не порушив встановлений статтею 233 КЗпП України строк.
Щодо доводів про відсутність законних підстав для нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення, із застосуванням базового місяця - січень 2008 р., колегія суддів зазначає наступне.
01 січня 2008 р. набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 р. №1294, якою затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців рядового та начальницького складу.
Тобто, січень 2008 р. є місяцем підвищення тарифних ставок (посадових окладів), а тому відповідно до Порядку №1078 є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постанові від 23 березня 2023 р. у справі №400/3826/21, також в ній вказано про наявність у суду підстав зобов`язати суб`єкта владних повноважень здійснити на користь особи перерахунок та виплату індексації грошового забезпечення, і це не є втручанням у дискреційні повноваження.
Згідно з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 19 липня 2019 р. у справі №240/4911/18, від 07 серпня 2019 р. у справі №825/694/17, від 20 листопада 2019 р. у справі №620/1892/19, від 29 листопада 2021 р. у справі № 120/313/20-а, від 12 травня 2022 р. у справі № 200/7006/21, обмежене фінансування, жодним чином не впливає на право особи отримати індексацію грошового забезпечення.
Щодо доводів скаржника про те, що позивач був призначений на посаду до 1 ДПРЗ у лютому 2017 року, тому базовим місяцем є березень 2017 року, який застосовується до позивача, як до новоприйнятого працівника.
З 1 грудня 2015 року при визначенні базового місяця для новоприйнятих працівників діє загальне правило, визначене п. 10-2 Порядку №1078: обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку займає працівник. Тобто «базовим» місяцем є місяць підвищення окладу (тарифної ставки, відрядних розцінок) за займаною працівником посадою.
Щодо доводів про відсутність законних підстав для нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення, із застосуванням щомісячної фіксованої різниці між сумою індексації та розміром підвищення грошового забезпечення, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1078 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 р. № 1013, яка застосовується з 01 грудня 2015 р. визначено, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1078 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 р. № 141, яка набула чинності 15 березня 2018 р., у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.
Постановою Кабінету Міністрів України №704 від 30 серпня 2017 р., яка набрала чинності починаючи з 01 березня 2018 р., затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців рядового та начальницького складу.
Як встановив суд першої інстанції, грошове забезпечення позивача у лютому 2018 р. складало 11 991,83 грн., у березні 2018 р. 13 122, 41 грн., тобто його грошовий дохід збільшився на 1 130,58 грн.
Колегія суддів дослідила зміст довідки про нараховане позивачу грошове забезпечення за 2018 рік, копія якого наявна в матеріалах справи (а.с.17).
Згідно цієї довідки, грошове забезпечення позивача за лютий 2018 року становило 14560,50 грн., з яких 6000 грн. - разова виплата. Отже, грошове забезпечення, яке враховується для визначення фіксованої індексації складає 8560,50 грн. (14560,50 грн. - 6000 грн.). Грошове забезпечення позивача за березень 2018 року становило 9152,88 грн. Таким чином, грошовий дохід позивача збільшився на 592,38 грн. (9152,88 грн. - 8560,50 грн.).
Визначені судом першої інстанції суми грошового забезпечення позивача за лютий 2018 року, як 11991,83 грн. і березень 2018 року, як 13122,41 грн. не ґрунтуються на доказах та спростовані змістом зазначеної вище довідки.
У березні 2018 р. прожитковий мінімум складав 1 762,00 грн., величина приросту споживчих цін 253,30%.
Відповідно до абзацу 5 пункту 4 Порядку № 1078 сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.
Отже сума індексації розраховується наступним чином: прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб станом на 01 березня 2018 р. помножений на величину приросту споживчих цін та поділений на 100 (1 762 грн. х 253,30 / 100 = 4 463,15 грн.).
Відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку № 1078 сума належної позивачу індексації розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу наступним чином: 4 463,15 грн. 592,38 грн. = 3870,77 грн.
З урахуванням того, що підвищення грошового доходу позивача у березні 2018 року (592,38 грн.) не перевищило розмір індексації, який мав бути виплачений у березні 2018 року (4 463,15 грн.), позивач має право на отримання з 01 березня 2018 року по 06 липня 2018 р. сталого щомісячного розміру індексації відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 в розмірі 3870,77 грн.
Такий розрахунок фіксованої індексації наведено Верховним Судом, у тому числі, у постанові від 04 квітня 2024 р. у справі №160/4155/22, які суди зобов`язані застосовувати при розгляді справ цієї категорії.
Колегія суддів звертає увагу, що до розрахунку підвищення грошового забезпечення Верховним Судом включені усі види грошового забезпечення, окрім разових, тобто щомісячні премії, надбавка за виконання особливо важливих завдань, щомісячні додаткові грошові винагороди та інш. У зв`язку із цим, колегія суддів вважає неспроможними доводи скаржника про те, що врахуванню підлягають лише оклад, звання та надбавка за вислугу років.
Доводи апеляційної скарги висновки суду першої інстанції не спростовують, проте наявні підстави для зміни оскарженого рішення суду у відповідності до пункту 2 частини 1 статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме - недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими.
Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги 1 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 р. в адміністративній справі №160/6555/24 - змінити, зазначивши в його мотивувальній частині про те, що грошове забезпечення позивача у лютому 2018 р. складало 14560,50 грн., а за виключенням разової виплати - 8560,50 грн.; у березні 2018 р. 9152,88 грн., тобто його грошовий дохід збільшився на 592,38 грн.
В іншій частині рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 р. в адміністративній справі №160/6555/24 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 01 жовтня 2024 р. і оскарженню в касаційному порядку не підлягає відповідно до пункту 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяА.В. Шлай
суддяО.О. Круговий
суддяЛ.А. Божко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122224959 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шлай А.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні