ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/29108/23 пров. № А/857/6407/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді:Запотічного І.І.,
суддів:Глушка І.В., Хобор Р.Б.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2024 року (суддя Лунь З.І,., ухвалене в м. Львові) у справі № 380/29108/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тодо Інк" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасуванння рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
В грудні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК» звернулося в суд з позовомдо Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, в якомупросило суд: визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: рішення №9898104/41814407 від 09.11.2023, №9898103/41814407 від 09.11.2023, №9898102/41814407 від 09.11.2023; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складені Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК»№14 від 30.09.2023, №15 від 30.09.2023, №16 від 30.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання їх на реєстрацію.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2024 року позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, його оскаржив відповідач- Державна податкова служба України, подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду, та з наведених в ній підстав, покликаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення яким відмовити в задоволені позову в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги, зокрема, зазначає, що на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації податкових накладних. Також, вважає, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, слід розцінювати саме як вимога про втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Позивач у поясненнях на апеляційну скаргу ДПС України рішення суду першої інстанції вважає законним та просить залишити його без змін.
Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, пояснення на апеляційну скаргу, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК» зареєстроване 18.12.2017 як юридична особа, що знаходиться за адресою: 82100, Львівська обл., м.Дрогобич, вул. Трускавецька, буд.71, код ЄДРПОУ 41814407, що підтверджується Інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що розміщена на офіційному сайті Міністерства юстиції України (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch), набуло правового статусу суб`єкта господарювання юридичної особи, як платник податків, зборів (обов`язкових платежів), знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області. Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основні види діяльності Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК» є: 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування; 43.31 Штукатурні роботи; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; 43.34 Малярні роботи та скління; 16.24 Виробництво дерев`яної тари; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 28.22 Виробництво підіймального та вантажно-розвантажувального устатковання; 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва; 23.11 Виробництво листового скла.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК»як Орендодавець 14.08.2023 уклав із Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНСМОБАЙЛ»» (даліОрендар),договір оперативної оренди обладнання №23-1408(далі - Договір), згідноз якого позивач надає Орендарю у тимчасове платне користування (оренду) будівельну опалубку (в т.ч. окремі елементи опалубки, спеціалізовану тару для її транспортування), іменовану надалі «обладнання», асортимент, кількість і вартість якого вказується в актах прийому-передачі, що є невід`ємною частиною цього Договору. Згідно з п. 1.2 Договору обладнання надається в оренду для використання Орендарем на будівельному майданчику за адресою: Київська область, смт. Чабани, вул. Машинобудівників, буд. 16.
В Додатку №1 до Договору визначено вартість оренди (без ПДВ) та ціна обладнання, умови поставки.
Як передбачено п. 4.2.1 Договору Орендна плата в грошовому вираженні щомісячно розраховується Орендодавцем на підставі фактичної кількості днів користування обладнанням згідно актів прийому-передачі обладнання.
Згідно з п. 4.2.4 Договору Орендар сплачує орендну плату щомісячно до 25числа наступного місяця, за який нарахована оренда плата. У випадку відсутності на момент настання строку оплати податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до вимогст. 201 Податкового кодексу України, Орендар має право здійснювати оплату оренди в сумі, що зменшена на суму ПДВ. Після реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, Орендар протягом 10 банківських днів здійснює доплату ПДВ, що вказана в акті наданих послуг.
Як вбачається з Актів прийому-передачі №4543 від 14.08.2023, №4607 від 18.08.2023 позивачем передано Орендарю обладнання у користування.
Поставка здійснювалась Перевізником ФОП ОСОБА_1 згідно з товаро-транспортних накладних №045152 від 14.08.2023, №045156 від 18.08.2023.
Попередньо позивач придбавав обладнання, передане Орендарю у користування, у ТОВ «Пері Україна» код ЄДРПОУ 31032954, ІПН 310329526033 згідно з видаткових накладних №20027460 від 31.03.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №134 від 23.03.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №52 від 22.03.2023), видаткових накладних №20027488 від 06.04.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №134 від 23.03.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №52 від 22.03.2023), видаткових накладних №20027705 від 04.05.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №106 від 02.05.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №85 від 03.05.2023), видаткових накладних №20027708 від 03.05.202 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №115 від 03.05.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №86 від 04.05.2023), видаткових накладних №20027954 від 16.06.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №140 від 16.06.2023, оплачено позивачем згідноз платіжною інструкцією №27 від 16.06.2023), видаткових накладних №20028382 від 07.08.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №90 від 07.08.2023, оплачено позивачем згідноз платіжною інструкцією 07.08.2023), видаткових накладних №20027058 від 04.01.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №81 від 20.12.2022, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №49 від 20.12.2022), видаткових накладних №20027059 від 04.01.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №82 від 20.12.2022, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №47 від 20.12.2022).
Як вбачається з акту про надання послуг №316 від 30.09.2023 позивачем було надано Орендарю послуг з оренди обладнання на загальну суму 258 246,00 грн. ( в тому числі ПДВ на суму 43 041,00 грн.).
Відтак, за результатом такої господарської операції позивач склав та направив через автоматизовану систему до податкового органу податкову накладну №14 від 30.09.2023на загальну суму 258 246,00 грн. ( в тому числі ПДВ на суму 43 041,00 грн.) для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, 12.10.2023 за результатами обробки вказаних податкових накладних з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК» отримало квитанцію, в якій вказанорезультат обробки: «ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА» та відповідно до якої реєстрацію податкової накладної №14 від 30.09.2023в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, оскільки відповідають п.1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій.
Причиною зупинки реєстрації по податковій накладній відповідачем вказано те, що це відповідає п.1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН відповідно до пункту «в» п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК Українита/або таблицю даних платника податків.
Також відповідач запропонував надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту «в» п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановленонаказом МФУ від 13.06.2017 №567та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цьогонаказу.
Окрім того, згідно з Акту прийому-передачі №4544 від 15.08.2023 позивачем передано Орендарю обладнання у користування.
Поставка здійснювалась перевізником ФОП ОСОБА_1 згідно з товаро-транспортних накладних №045153 від 15.08.2023.
Як вбачається з матеріалів справи попередньо позивач придбавав обладнання, передане Орендарю у користування, у ТОВ «Пері Україна» код ЄДРПОУ 31032954, ІПН 310329526033 згідноз видатковими накладними №20027394 від 22.03.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №125 від 22.03.2023, оплачено позивачем з згідно платіжною інструкцією №55 від 22.03.2023), згідно з видатковими накладними №20027460 від 31.03.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №134 від 23.03.2023, оплачено позивачем згідно зплатіжною інструкцією №52 від 22.03.2023), видаткових накладних №20027488 від 06.04.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №134 від 23.03.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №52 від 22.03.2023), видаткових накладних №20027708 від 03.05.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №115 від 03.05.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №86 від 04.05.2023), видаткових накладних №20027954 від 16.06.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №140 від 16.06.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №27 від 16.06.2023), видаткових накладних №20026620 від 16.09.2022 (за результатами продавець реєстрував податкову накладну №145 від 16.09.2022, оплачено позивачем з згідно з платіжною інструкцією №25 від 06.09.2022), видаткових накладних №20026715 від 14.10.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №62 від 14.10.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №47 від 07.01.2023), видаткових накладних №20026757 від 21.10.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №105 від 21.10.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №69 від 24.10.2023), видаткових накладних №20027059 від 04.01.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №82 від 20.12.2022, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №47 від 20.12.2022), видаткових накладних №20028446 від 18.08.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №165 від 18.08.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №143 від 18.08.2023).
Як вбачається з акту про надання послуг №317 від 30.09.2023 позивачем було надано Орендарю послуг з оренди обладнання на загальну суму 228 617,00 грн. ( в тому числі ПДВ на суму 38 102,83 грн.).
Відтак, за правилом першої подіїскладання акту про надання послуг Орендарем та позивачем, позивач склав відповідно податкову накладну №15 від 30.09.2023 на загальну суму 228 617,00 грн. ( в тому числі ПДВ на суму 38 102,83 грн.).
Проте, 12.10.2023 за результатами обробки вказаних податкових накладних з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК» отримало квитанцію, в якій вказанорезультат обробки: «ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА» та відповідно до якої реєстрацію податкової накладної №15 від 30.09.2023в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, оскільки відповідають п.1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій.
Як вбачається з матеріалів справи причиною зупинки реєстрації по податкових накладних відповідачем вказано те, що це відповідає п.1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН відповідно до пункту «в» п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК Українита/або таблицю даних платника податків.
Окрім цього відповідач запропонував надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту «в» п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановленонаказом МФУ від 13.06.2017 №567та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цьогонаказу.
Також згідно з Акту прийому-передачі №4628 від 21.08.2023 позивачем передано Орендарю обладнання у користування.
Поставка здійснювалась Перевізником ФОП ОСОБА_1 згідно з товаро-транспортних накладних №045159 від 21.08.2023.
З матеріалів справи вбачається, що попередньо позивач придбавав обладнання, передане Орендарю у користування, у ТОВ «Пері Україна» код ЄДРПОУ 31032954, ІПН 310329526033 згідно з видаткових накладних №20027458 від 31.03.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №202 від 31.03.2023, оплачено позивачем згідно з платіжною інструкцією №55 від 22.03.2023), згідно з видатковими накладними №20027460 від 31.03.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №134 від 23.03.2023, оплачено позивачем згідно з платіжної інструкції №52 від 22.03.2023), видаткових накладних №20027488 від 06.04.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №134 від 23.03.2023, оплачено позивачем згідно з платіжної інструкції №52 від 22.03.2023), видаткових накладних №20027644 від 23.08.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №118 від 23.08.2023, оплачено позивачем згідно з платіжної інструкції №42 від 15.08.2023), №20026619 від 16.09.2022 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №144 від 16.09.2022, оплачено позивачем згідно зплатіжного доручення №47 від 09.09.2022, видаткових накладних №20026620 від 16.09.2022 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №145 від 16.09.2022, оплачено позивачем згідно з платіжної інструкції №25 від 06.09.2022), №20026715 від 14.10.2022 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №62 від 14.10.2022, оплачено позивачем згідно з платіжного доручення №47 від 07.10.2022), №20026621 від 16.09.2022 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №146 від 16.09.2022, оплачено позивачем згідно з платіжного доручення №37 від 05.09.2022), видаткових накладних №20026757 від 21.10.2023 (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №105 від 21.10.2023, оплачено позивачем згідно з платіжної інструкції №69 від 24.10.2023), видаткових накладних№20027059 від 04.01.2023 року (за результатами Продавець реєстрував податкову накладну №82 від 20.12.2022, оплачено позивачем згідно з платіжної інструкції №47 від 20.12.2022).
Згідноз Актом про надання послуг №318 від 30.09.2023 позивачем було надано Орендарю послуг з оренди обладнання на загальну суму 204 865,00 грн. ( в тому числі ПДВ на суму 34 144,17 грн.).
Відтак, за правилом першої подіїскладання акту про надання послуг Орендарем та позивачем, позивач склав відповідно податкову накладну №16 від 30.09.2023 на загальну суму 204 865,00 грн. ( в тому числі ПДВ на суму 34 144,17 грн.)
Разом з тим, 12.10.2023 за результатами обробки вказаних податкових накладних з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК» отримало квитанцію, в якій вказанорезультат обробки: «ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА» та відповідно до якої реєстрацію податкової накладної №16 від 30.09.2023в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, оскільки відповідають п.1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій.
Причиною зупинки реєстрації по податкових накладних відповідачем вказано те, що це відповідає п.1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН відповідно до пункту «в» п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК Українита/або таблицю даних платника податків.
Також відповідач запропонував надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту «в» п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановленонаказом МФУ від 13.06.2017 №567та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цьогонаказу.
Як вірно встановив суд першої інстанції, позивач надіслав на адресу ДПС України повідомлення про надання пояснень по податкових накладних, реєстрації яких зупинені, а також копії документів, пов`язаних із здійсненими господарськими операціями, зокрема, платіжні доручення, Акти наданих послуг.
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС в Львівській області прийнято рішення: №9898104/41814407 від 09.11.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК»за №14 від 30.09.2023 у Єдиному реєстрі податкових накладних; №9898103/41814407 від 09.11.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК» за №15 від 30.09.2023 у Єдиному реєстрі податкових накладних; №9898102/41814407 від 09.11.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОДО ІНК» за №16 від 30.09.2023 у Єдиному реєстрі податкових накладних (вказані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних залишені без змін в адміністративному порядку). Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних в зазначених вище рішеннях вказано: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Не погоджуючись із рішеннями відповідачів, позивач звернувся в суд з даним позовом.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Положеннями п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 188.1 статті 188 ПК України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Приписами пунктів 201.7, 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246(далі по тексту - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимогПодаткового кодексу Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктами 12, 13 Порядку №1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимогЗаконів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні норми містяться у пункті201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Як передбачено, пунктом 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019року №1165(далі Порядок № 1165), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Слід зазначити, що наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тесту Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Відповідно до пунктів 2-5 даного порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42 Податкового кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 6, 7 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно положень пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як передбачено пунктом 13 Порядку №520, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як вже було зазначено, позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкові накладні, реєстрації яких за наслідком проведеного моніторингу було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.
Матеріали справи підтверджують, що позивачем були надані пояснення та копії документів, що складені під час здійснення відповідних господарських операцій, проте контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надсилав.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що оскаржувані рішення повинні містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної, зокрема, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування тощо.
Відтак колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що посилання відповідача на вказаних в оскаржуваному рішенні підставах, в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Також суд першої інстанції вірно зазначив, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Слід зазначити, що відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідних рішеннях, а відмова у реєстрації спірних податкових накладних є немотивованою.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначенихПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Зважаючи на наведене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті без урахування всіх обставин та не у спосіб, визначений законом, а відтак, є протиправними та підлягають скасуванню.
Також апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що оскільки суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень, а подані позивачем пояснення та документи, підтверджують здійснення господарських операцій, по яких складені спірні ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати спірні податкові накладні датою її фактичного подання також вірно задоволені судом першої інстанції.
Враховуючи все викладене вище колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2024 року у справі №380/29108/23 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко Р. Б. Хобор
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122226377 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні