Рішення
від 02.10.2024 по справі 908/1808/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 27/155/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.10.2024 Справа № 908/1808/24

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Дроздової С.С. при секретарі судового засідання Вака В.С., розглянувши матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код юридичної особи 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49038, код ЄДРПОУ 40081237)

до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» (вул. Південне шосе, 72, м. Запоріжжя, 69008, ідентифікаційний код юридичної особи 00191230)

про стягнення 73 613 грн 16 коп.

за участю представника

від позивача: Губорєва Я.А., адвокат, довіреність № 842 від 26.07.2024,

від відповідача: Хоменко О.О., адвокат, довіреність № 20-145 від 05.12.2023, в режимі відеоконференції

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою про стягнення з Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» 73 508 грн 16 коп. збір за зберігання вантажу, 105 грн 00 коп. плата за користування вагонами,

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.06.2024 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/1808/24 та визначено до розгляду судді Дроздовій С.С.

Ухвалою суду від 02.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1808/24, присвоєно справі номер провадження 27/155/24. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

09.07.2024 від Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач проти позову заперечив та просив суд відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 09.07.2024 визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочати розгляд справи зі стадії відкриття провадження у справі. Призначено підготовче засідання на 05.08.2024.

10.07.2024 представником Акціонерного товариства «Українська залізниця» Губорєвою Я.А. за допомогою підсистеми «Електронний суд» подана до суду заява про ознайомлення за матеріалами справи в електронному вигляді.

16.07.2024 через підсистему «Електронний суд» Акціонерним товариством «Українська залізниця» подана до суду відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 16.07.2024 задоволена заява Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» про проведення судового засідання 05.08.2024 в режимі відеоконференції у справі № 908/1808/24.

17.07.2024 через підсистему «Електронний суд» від Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив.

01.08.2024 представником Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» Гінінгер А.А. за допомогою підсистеми «Електронний суд» подана до суду заява про надання йому доступу до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 05.08.2024 підготовче провадження закрито, призначено справу до розгляду по суті 09.09.2024.

В судовому засіданні 09.09.2024 суд в порядку ст. 207 Господарського процесуального кодексу України, далі ГПК України, з`ясував, чи мають учасники справи заяви чи клопотання, пов`язані з розглядом справи, які не були заявлені з поважних причин в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом, заслухав в порядку ст. 208 ГПК України вступне слово позивача та відповідача, в порядку ч. 2 ст. 216 ГПК України оголосив протокольну ухвалу про перерву в судовому засіданні до 02.10.2024 о 12 год. 30 хв.

02.10.2024 судове засідання проводилось в режимі відеоконференцзв`язку.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, суд під час судового розгляду справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку, передбаченому Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів). За заявою будь-кого з учасників справи або за ініціативою суду повне фіксування судового засідання здійснюється за допомогою відеозаписувального технічного засобу (за наявності в суді технічної можливості та за відсутності заперечень з боку будь-кого з учасників судового процесу).

02.10.2024 представник Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» підтримав позовні вимоги у повному обсязі. В обґрунтування зазначив, що відповідно до електронного повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом 40-00191230/2020-0001 від 30.06.2020 року АТ «Укрзалізниця» засвідчило прийняття від ПАТ «ЗМК «Запоріжсталь» Заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Взаємовідносини АТ «Українська залізниця» з ПАТ «ЗМК «Запоріжсталь» в частині умов експлуатації залізничних під`їзних колій регулюються Договором № ПР/М-16-3/1708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 «Про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ «Запоріжсталь», яка примикає до станції Запоріжжя Ліве». Відповідно до пункту 1 договору № ПР/М-16-3/1708 НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 про експлуатацію залізничної під`їзної колії, яка примикає до станції Запоріжжя Ліве, згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить Власнику колії, що примикає до станції Запоріжжя Ліве стрілкою №12 до парку «А» і стрілкою №172 до парку «Б» і яка обслуговується локомотивом Власника колії. 02.01.2024 вантажовідправником ПАТ «ЗМК «Запоріжсталь» з під`їзних колій виставлялась група вагонів, у кількості 51 вагон, з яких 49 вагонів для відправлення маршрутним поїздом. Після прийняття станцією Запоріжжя-Ліве вагонів було складено пам`ятки ф. ГУ-45 про забирання вагонів №21, №22, які підписані представником відправника. На підставі пам`яток ф. ГУ-45 була нарахована плата за користування вагонами по відомостях плати ф. ГУ-46 №№ 03010040, 03010041 на загальну суму 88786,10грн (без ПДВ), яка стягнута с ПАТ «ЗМК «Запоріжсталь» та підписані представником відправника Маркіною І.В. без заперечень. При прийомі до перевезення 02.01.2024 вагонів №54216197, 54214606, 54215736, 94862208, 94525136, 94526183, 91417295, 94484276, 95342598, 98451222, 52708534, 61217733, 62611819, 63156962, 68135011, 66697913, 60999778, 63064224, 63661102, 62929286, 55785679, 62922257, 62930532, 64812852, 63878466, 63091730, 62959234, 63027965, 62924550, 61253050, 62188024, 62929385, 54711015, 64022536, 63069918, 62525233, 62920855, 56085285, 56085202, 63091953, 63195564, 64634223, 64941032, 64761802, 63196935, 61832531, 52707155, 56031255, 62044656 у складі маршрутного поїзда, виявилось, що перевізні документи (накладна №45053998) на вагони № № 56031255, 62044656 по прибуттю на станцію Запоріжжя-Ліве не були своєчасно розкредитовані одержувачем ПАТ «ЗМК «Запоріжсталь», що унеможливило оформлення перевізних документів на відправлення даних вагонів 02.01.2024 на час 16:50, зазначений у відомості здавання вагонів з під`їзної колії №21/22. У зв`язку з чим, 49 вагонів були затримані на коліях станції Запоріжжя Ліве з вини вантажовласника з 02.01.2024 16:50 год. до 02.01.2024 17:22 год. в очікуванні розкредитування перевізного документу № 45053998 по прибуттю вагонів №№ 56031255, 62044656. Перевізний документ №45053998 розкредитовано 02.01.2024 о 17:21, що підтверджується відміткою вантажоодержувача у графі 53 «Підтвердження одержання вантажу. Вантаж одержав» зазначеної накладної. Час затримки 49 вагонів на коліях станції Запоріжжя-Ліве з вини вантажовласника становить з 02.01.2024 16:50 год. до 02.01.2024 17:22 год. Вагони 54216197, 54214606, 54215736, 94862208, 94525136, 94526183, 91417295, 94484276, 95342598, 98451222, 52708534, 61217733, 62611819, 63156962, 68135011, 66697913, 60999778, 63064224, 63661102, 62929286, 55785679, 62922257, 62930532, 64812852, 63878466, 63091730, 62959234, 63027965, 62924550, 61253050, 62188024, 62929385, 54711015, 64022536, 63069918, 62525233, 62920855, 56085285, 56085202, 63091953, 63195564, 64634223, 64941032, 64761802, 63196935, 61832531, 52707155, 56031255, 62044656 за накладними від 02.01.2024 №№ 45170883, 45170826, 45170875, 45170842, 45170909, 45170867, 45170933, 45170917, 45170966, 45170974, 45171048, 45170958, 45170990, 45171055, 45171030, 45171014, 45171139, 45171063, 45171071, 45171105, 45171121, 45171089, 45171097, 45171154, 45171147, 45171113, 45171386, 45171394, 45171378, 45171360, 45171212, 45171246, 45171170, 45171295, 45171253, 45171220, 45171238, 45171196, 45171188, 45171261, 45171279, 45171303, 45171329, 45171311, 45171287, 45171204, 45171162, 45170982, 45171022 відправлені зі станції Запоріжжя Ліве на станцію Мостиська II у складі маршрутного поїзда № 010202, що підтверджується відмітками у графі 3 «Заявленая отправителя» зазначених накладних. Про затримку 2-х вагонів: №№ 56031255, 62044656 на коліях станції Запоріжжя-Ліве з вини вантажовласника складено акт загальної форми ГУ-23 від 02.01.2024 №37, який підписаний представником відправника Лакіза В.В. без заперечень. На підставі акту загальної форми ГУ-23 від 02.01.2024 №37 нараховані платежі: збір за зберігання вантажів та плата за користування вагонами №№ 56031255, 62044656 на суму 2840,90 грн, яка стягнута по накопичувальній картці ф. ФДУ-92 №05010043 від 05.01.2024, що підписана представником відправника без заперечень. В лютому 2024 року при проведенні перевірки працівниками станції Запоріжжя-Ліве нарахованих платежів за затримку вагонів, виявлено недобір та складено акт загальної форми ГУ-23 № 669 від 13.02.2024 для донарахування збору за зберігання та плати за користування вагонами на 47 вагонів: №№ 54216197, 54214606, 54215736, 94862208, 94525136, 94526183, 91417295, 94484276, 95342598, 98451222, 52708534, 61217733, 62611819, 63156962, 68135011, 66697913, 60999778, 63064224, 63661102, 62929286, 55785679, 62922257, 62930532, 64812852, 63878466, 63091730, 62959234, 63027965, 62924550, 61253.650, 62188024, 62929385, 54711015, 64022536, 63069918, 62525233, 62920855, 56085285, 56085202, 63091953, 63195564, 64634223, 64941032, 64761802, 63196935, 61832531, 52707155 та сформовано накопичувальну картку ф. ФДУ-92 №20029001 з нарахуванням плати за користування вагонами у розмірі 105,00 грн (з ПДВ) та збору за зберігання вантажів у розмірі 73508,16 грн (з ПДВ), відповідно до тарифів, встановлених п. 2.1. розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язаних з ними послуг, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 з застосуванням коригуючого коефіцієнту відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України №441 від 22.06.2022.

Представник Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» заперечував проти задоволення позовних вимог позивача. Зазначає, що 02.01.2024 о 09:51 на ст. Східна ПАТ «Запоріжсталь» був сформований і списаний поїзд з продукцією комбінату для здачі його до перевезення. Після оформлення і передачі на сервер УЗ останнього ЕПД (статистика часу передачі документів і оформлення їх товарними касирами у Таблиці 1), у відповідності з п. 9.2 Договору 1 працівникам залізниці був наданий натурний лист списаного поїзда (час надання 02.01.2024р. о 14:30, копія додається). 02.01.2024 о 16:20 на 7 колію парку «А» ст. Запоріжжя-Ліве було вивезено поїзд у складі 51 вагона для здачі вантажу до перевезення. Після проведення прийом здавальних операцій з технічного і комерційного огляду, були оформлені Пам`ятки про здачу вагонів №№ 21, 22 від 02.01.2024 на 16:50, що свідчило про прийняття вантажу у вагонах до перевезення згідно з п. 40 Правил приймання вантажів до перевезення. Умовами п. 9.2 Договору 1 передбачене завчасне надання натурного листа поїзду УЗ для того, щоб працівники залізниці заздалегідь, до виходу поїзда з під`їзної колії, перевірили наявність перевізних документів на вантаж і правильність їх оформлення. ЕПД на спірні вагони №№ 56031255, 62044656 були передані на сервер УЗ 02.01.2024р. о 13:57 та 13:58 відповідно. Таким чином, у працівників залізниці було достатньо часу для перевірки ЕПД і надання інформації власнику вантажу для усунення недоліків до фактичного виходу вагонів, як то передбачено умовами Договору 2. Окрім цього, з аналізу часу, за який товарні касири оформлювали перевізні документи, бачимо: перші документи були оформлені тільки о 17:16; до 17:22 були оформлені і прийняті до перевезення 35 вагонів; після 17:22 були прийняті до перевезення решта 16 вагонів, в тому рахунку і спірні вагони о 17:46. Тобто період часу з 16:50 до 17:22 на всі 49 вагонів не можливо кваліфікувати як час затримки вагонів з причини «в очікуванні оформлення перевізного документа на вагони №№ 56031255, 62044656», тим паче що технологічний процес оформлення документів на ці вагони у цей проміжок часу не зупинявся, а перевізні документи на спірні вагони були оформлені вірно і передані на сервер УЗ завчасно. Окрім цього перевезення вантажу було оформлене на кожний вагон окремими ЕПД, тому оформлення кожного окремого ЕПД не залежало і не заважало один одному, тому це також є абсолютним аргументом на користь того, що факту затримки вагонів не було. Первинні документи, на підставі яких вагони були зняті з відповідальності власника колії і прийняті до перевезення, на підставі яких були проведені розрахунки, були своєчасно оформлені і підписані обома сторонами без заперечень, а саме Пам`ятки форми ГУ-45 №№ 21, 22 від 02.01.2024 на 16:50, залізничні накладні №№ 45170990, 45170958, 45171154, 45171022, 45170982, 45171030, 45171014, 45171311, 45171329, 45170891, 45170834, 45171055, 45171139, 45171071, 45171303, 45171170, 45171246, 45171212, 45171386, 45170883, 45170875, 45170826, 45171113, 45171378, 45171287, 45171147, 45171204, 45171394, 45171238, 45171063, 45171196, 45171188, 45171295, 45171121, 45171089, 45171097, 45171162, 45171105, 45171220, 45171360, 45171253, 45171261, 45171279, 45171048, 45170842, 45170909, 45170867, 45170974, 45170966, 45170917, 45170933, акт загальної форми (ГУ-23) № 37 від 02.01.2024 про затримку вагонів №№ 56031255, 62044656 в очікуванні розкредитування, відомості плати форми ГУ-46 №№ 03010040, 03010041, накопичувальна картка форми ФДУ-92 № 05010043 від 05.01.2024. З огляду нормативних документів щодо розкредитування документів по прийому вантажів на під`їзні колії, розкредитування документів є солідарною відповідальністю отримувача вантажу і залізниці, причому саме залізниця повинна контролювати цей процес і саме вона останньою кредитує документи. Таким чином, саме залізниця винна в несвоєчасному оформленні попереднього перевезення спірних вагонів. Незважаючи на це наше підприємство не знімало з себе відповідальності і сплатило плату за користування вагонами №№ 56031255, 62044656 і збори за зберігання вантажу в них по накопичувальній картці № 05010043 в сумі 3409,08 грн. (з ПДВ), але це не означає, що комбінат винен у затримці не лише цих вагонів, а і всього поїзда. Окрім цього оформлення первинних документів повинно бути зроблено за фактично надані послуги по факту їх виконання, або по факту настання порушення, яке веде до відповідальності, а не через місяць-півтора. Акт загальної форми № 669 про затримку решти вагонів з поїзду (49 вагонів) був оформлений 13.02.2024 з описом обставин, що вагони «простоюють в очікуванні» з 02.01.2024 16:50 до 02.01.2024 17:22, хоча 35 вагонів на момент 17:22 були вже прийняті до перевезення, а решта ще і після 17:22 до оформлювалась касирами. Окремо хочеться звернути увагу на накопичувальну картку, оформлену на підставі цього акту. На підпис ПАТ «Запоріжсталь» була надана накопичувальна картка № 15020488 на суму 64 545,20 грн. без ПДВ (з ПДВ 77 454,24 грн.), яка була підписана представником комбінату з обмовкою. До позову надана ця ж сама накопичувальна картка, але з виправленням номеру картки і викресленою сумою, що було зроблено вже після підпису її нашим представником. До того ж сума в накопичувальній картці не співпадає з сумою позову. Таким чином первинні документи оформлені зі значними порушеннями норм нормативних документів. Фактично маршрут був відправлений за призначення зі станції Запоріжжя-Ліве 03.01.2024 о 1:50, про що свідчить Довідка про дислокацію одного із вагонів маршруту (операція ОТПР). З огляду на вище наведене робимо висновок: фактично ніякої затримки маршруту, як і двох спірних вагонів не було, розкредитування документів по прийому двох спірних вагонів було зроблено ПАТ «Запоріжсталь» одразу ж після отримання повідомлення від залізниці, при цьому це ніяким чином не вплинуло і не сповільнило процес оформлення документів залізницею. Отже в даному випадку, Відвідачем ніяким чино не допущено порушень, а Позивач в свою чергу ніяким чином не доводить факту порушення Відповідачем умов Договору, враховуючи викладене вбачається, що в позові слід відмовити в повному обсязі.

Згідно до статті 210 ГПК України, суд дослідив документальні доказів, які надав сторонами у справі.

Заслухавши представників позивача та відповідачів, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали справи та фактичні обставини справи, суд

УСТАНОВИВ:

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства (ст. 15 Цивільного кодексу України).

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Згідно з ч. 1 ст. 13, ч. 1, 2 ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства.

Частиною 1 ст. 634 Цивільного кодексу України, далі ЦК України, встановлено, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Заявою про приєднання в цілому пропозиції (акцепту) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 30.06.2019 Публічне акціонерне товариство «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» приєдналось до умов Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №00191230/2020-0001 від 30.06.2020, далі Договір № 00191230/2020-0001.

Умовами вказаного Договору визначено, що Перевізником є Акціонерне товариство «Українська залізниця», а Замовник (вантажовласник, вантажовідправник, вантажоодержувач, платник).

Відповідно до п. 1.1 Договору № 00191230/2020-0001 предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, послуг, організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та /або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

Умовами п.1.3. Договору № 00191230/2020-0001 нижче наведене визначення вживається в договору у такому значенні, зокрема: маршрутний поїзд-вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення Замовником, який відповідає установленій Перевізником масі та /або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Маршрутний поїзд може бути оформлений одним або декількома перевізними документами.

Згідно із п. 1.4. Договору № 00191230/2020-0001 надання послуг за Договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

Пунктом 1.5 Договору № 00191230/2020-0001 визначено, що Договір є публічним договором, за яким Перевізник бере на себе обов`язок здійснювати послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умові публічного договору встановлюються однаковими для віз замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Обов`язками Замовника, за цим договором, зокрема, є: надання або організація надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів з проставленням ознаки, що містить умови надання послуг за наявності. Сплачувати послуги Перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за Договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримкою вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (п.п. 2.1.1., 2.1.4, 2.1.5 Договору № 00191230/2020-0001).

Згідно із п. 2.1.7. Договору № 00191230/2020-0001 до обов`язків замовника входить «Підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу фор-ми ГУ-46а.

Відповідно до п.2.3.2 Договору № 00191230/2020-0001 Перевізник зобов`язаний Приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.

Розрахунки за Договором здійснюються через філію «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» (пункт 4.1 Договору № 00191230/2020-0001).

Відповідно до п 3.4. Договору № 00191230/2020-0001 про надання послуг встановлено, що Замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному Договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (далі - плата за користування власними вагонами Перевізника).

Пунктом 3.4.1 Договору № 00191230/2020-0001 передбачено, що розмір плати за користування власними вагонами Перевізника встановлюється відповідно п. 3.4.2. Договору.

Відповідно до п. 3.4.2. Договору № 00191230/2020-0001 про надання послуг встановлює, що плата за користування власними вагонами Перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за формулою: Пвик = (Спл / 24) х tгод х kм, де: Пвик - плата за користування власними вагонами Перевізника для відповідного типу вагонів; Спл - ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу власних вагонів Перевізника, грн / вагон за добу визначена в Додатку 1-2 до Договору; 24 - кількість годин у добі; tгод - кількість годин користування вагоном Перевізника для відповідного типу вагонів, kм - коригуючий коефіцієнт, що застосовуються до Пвик для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутного поїзда або контейнерного поїзда. Коефіцієнт встановлюються Перевізником та зазначається в Додатку 1-2 Договору.

Згідно до п. 3.4.3. Договору № 00191230/2020-0001 моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами Перевізника, визначеної в п. 3.4. Договору, є момент передачі Замовнику власних вагонів Перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами. Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п. 3.4. Договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена Договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.

Пунктом 7.3. Договору № 00191230/2020-0001 сторони погодили, що строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин Сторін за Договором, становить один рік.

Відповідно до п. 8.3 Договору № 00191230/2020-0001 для цілей Договору датою та часом одержання однією Стороною будь-яких документів (повідомлень), відправлених іншою Стороною з використанням власних інформаційних систем Перевізника, є дата та час підписання відправником такого документа (повідомлення) КЕП у власних інформаційних системах Перевізника.

Згідно п.п. 8.6.1, 8.6.2, 8.6.3, 8.6.4, 8.6.5 Договору № 00191230/2020-0001 Замовник формує ЕПД та передає їх Перевізнику не пізніше часу пред`явлення вантажу для приймальноздавальних операцій відповідно до режиму роботи товарної контори станції. У разі перевезення вантажів у міжнародному сполученні із застосуванням ЕПД (міжнародних накладних), у випадку досягнення відповідних домовленостей з іноземними перевізниками, їх оформлення в електронному вигляді здійснюється відповідно до положень міжнародного транспортного права СМГС, КОТІФ з накладанням КЕП. Відповідні КЕП учасників перевезення іноземними державами відображаються в ЕПД у вигляді відміток визначеного зразка. Підтвердженням того, що накладна оформлена в електронному вигляді, є наявність відмітки, що документ прийнятий до перевезення як електронний. При цьому до ЕПД приєднуються скановані копії супровідних документів (в т.ч. митних декларацій та інших актів). Таким чином, оформлені ЕПД (міжнародні накладні) вважаються оригіналами перевізних документів та мають юридичну силу. При негативних результатах перевірки Замовник отримує засобами зв`язку інформацію про зміст помилки, коригує помилкові дані в ЕПД, підписує його КЕП та повторно надсилає Перевізнику. Підтвердження приймання вантажу до перевезення за ЕПД проводиться шляхом проставляння Перевізником в ЕПД дати та часу прийняття вантажу до перевезення та накладанням КЕП. Після чого ЕПД вважається оформленим. Оформлений ЕПД із наявним КЕП (що є підтвердженням прийняття вантажу до перевезення), передається Замовнику за допомогою власної інформаційної системи Перевізника.

Згідно положень ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, далі ГК України, які кореспондуються з положенням ч. 2 ст. 908 та ст. 920 ЦК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 17 Статуту залізниць України визначено, що перевезення вантажів залізничним транспортом організовується на договірних засадах.

Відповідно ст. 71 Статуту залізниць України взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором.

Взаємовідносини Акціонерного товариства «Українська залізниця» з Публічним акціонерним товариством «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» в частині умов експлуатації залізничних під`їзних колій регулюються Договором №ПР/М-16-3/1-708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 «Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь», яка примикає до станції Запоріжжя Ліве регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця»», додатковими угодами до його.

Відповідно до п. 1 Договору № ПР/М-16-3/1-708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 про експлуатацію залізничної під`їзної колії, яка примикає до станції Запоріжжя Ліве, згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить Власнику колії, що примикає до станції Запоріжжя Ліве стрілкою №12 до парку «А» і стрілкою №172 до парку «Б» і яка обслуговується локомотивом Власника колії.

Пунктом 4 Договору №ПР/М-16-3/1-708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 визначено, що рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, Інструкції з сигналізації на залізницях України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії.

Згідно п.14 Договору №ПР/М-16-3/1-708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 Власник колії сплачує залізниці плату: за користування вагонами-згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами, положеннями цього Договору та іншими нормативними документами; інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниці для власника колії-згідно з діючими нормативними документами.

Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії «ЄРЦД».

Пунктом 15 № ПР/М-16-3/1-708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 встановлено, що власник колії несе відповідальність за схоронність вагонного парку відповідно до статті 124 Статуту залізниць України, розділу ІV «Порядок розрахунку розмірів збитків за пошкодження вантажних вагонів» Правил користування вагонами і контейнерами. Вагони з під`їзної колії повертаються очищеними від вантажу, із знятими реквізитами кріплення після розвантаження, промитими у випадках, передбачених Правилами перевезення вантажів навалом і насипом, згідно зі статтею 35 Статуту залізниць України.

Додатковою угодою № 8 від 15.06.2023 сторони викладали пункт 21 Договору №ПР/М-16-3/1-708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 в новій редакції визначили, що Договір діє з 01.12.2016 по 30.06.2024 включно.

Доказів припинення, зміни, визнання недійсним або розірвання Договору № ПР/М-16-3/1-708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016 сторонами суду не надано.

02.01.2024 вантажовідправником ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» з під`їзних колій виставлялась група вагонів, у кількості 51 вагон, з яких 49 вагонів для відправлення маршрутним поїздом. Після прийняття станцією Запоріжжя-Ліве вагонів було складено пам`ятки ф. ГУ-45 про забирання вагонів № 21, № 22, які підписані представником відправника (т.1 а.с. 149-150),

На підставі пам`яток ф. ГУ-45 була нарахована плата за користування вагонами по відомостях плати ф. ГУ-46 №№ 03010040, 03010041 на загальну суму 88786,10грн (без ПДВ), яка стягнута с ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» та підписані представником відправника Маркіною І.В. без заперечень (т.1 а.с. 131-134).

При прийомі до перевезення 02.01.2024 вагонів №54216197, 54214606, 54215736, 94862208, 94525136, 94526183, 91417295, 94484276, 95342598, 98451222, 52708534, 61217733, 62611819, 63156962, 68135011, 66697913, 60999778, 63064224, 63661102, 62929286, 55785679, 62922257, 62930532, 64812852, 63878466, 63091730, 62959234, 63027965, 62924550, 61253050, 62188024, 62929385, 54711015, 64022536, 63069918, 62525233, 62920855, 56085285, 56085202, 63091953, 63195564, 64634223, 64941032, 64761802, 63196935, 61832531, 52707155, 56031255, 62044656 у складі маршрутного поїзда, виявилось, що перевізні документи (накладна №45053998) на вагони №№56031255, 62044656 по прибуттю на станцію Запоріжжя-Ліве не були своєчасно розкредитовані одержувачем ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь», що унеможливило оформлення перевізних документів на відправлення даних вагонів 02.01.2024 на час 16:50, зазначений у відомості здавання вагонів з під`їзної колії №21/22. У зв`язку з чим, 49 вагонів були затримані на коліях станції Запоріжжя Ліве з вини вантажовласника з 02.01.2024 16:50 год. до 02.01.2024 17:22 год. в очікуванні розкредитування перевізного документу № 45053998 по прибуттю вагонів № № 56031255, 62044656.

Перевізний документ № 45053998 розкредитовано 02.01.2024 о 17:21, що підтверджується відміткою вантажоодержувача у графі 53 «Підтвердження одержання вантажу. Вантаж одержав» зазначеної накладної.

Час затримки 49 вагонів на коліях станції Запоріжжя-Ліве з вини вантажовласника становить з 02.01.2024 16:50 год. до 02.01.2024 17:22 год. Вагони 54216197, 54214606, 54215736, 94862208, 94525136, 94526183, 91417295, 94484276, 95342598, 98451222, 52708534, 61217733, 62611819, 63156962, 68135011, 66697913, 60999778, 63064224, 63661102, 62929286, 55785679, 62922257, 62930532, 64812852, 63878466, 63091730, 62959234, 63027965, 62924550, 61253050, 62188024, 62929385, 54711015, 64022536, 63069918, 62525233, 62920855, 56085285, 56085202, 63091953, 63195564, 64634223, 64941032, 64761802, 63196935, 61832531, 52707155, 56031255, 62044656 за накладними від 02.01.2024 №№ 45170883, 45170826, 45170875, 45170842, 45170909, 45170867, 45170933, 45170917, 45170966, 45170974, 45171048, 45170958, 45170990, 45171055, 45171030, 45171014, 45171139, 45171063, 45171071, 45171105, 45171121, 45171089, 45171097, 45171154, 45171147, 45171113, 45171386, 45171394, 45171378, 45171360, 45171212, 45171246, 45171170, 45171295, 45171253, 45171220, 45171238, 45171196, 45171188, 45171261, 45171279, 45171303, 45171329, 45171311, 45171287, 45171204, 45171162, 45170982, 45171022 відправлені зі станції Запоріжжя Ліве на станцію Мостиська II у складі маршрутного поїзда № 010202, що підтверджується відмітками у графі 3 «Заявления отправителя» зазначених накладних.

Про затримку 2-х вагонів: №№ 56031255, 62044656 на коліях станції Запоріжжя-Ліве з вини вантажовласника складено акт загальної форми ГУ-23 від 02.01.2024 №37, який підписаний представником відправника Лакіза В.В. без заперечень (т.1 а.с. 138). На підставі акту загальної форми ГУ-23 від 02.01.2024 №37 нараховані платежі: збір за зберігання вантажів та плата за користування вагонами №№ 56031255, 62044656 на суму 2840,90 грн, яка стягнута по накопичувальній картці ф. ФДУ-92 №05010043 від 05.01.2024, що підписана представником відправника без заперечень (т.1 а.с. 136).

В лютому 2024 року при проведенні перевірки працівниками станції Запоріжжя-Ліве нарахованих платежів за затримку вагонів, виявлено недобір та складено акт загальної форми ГУ-23 № 669 від 13.02.2024 (т.1 а.с. 137) для донарахування збору за зберігання та плати за користування вагонами на 47 вагонів: №№ 54216197, 54214606, 54215736, 94862208, 94525136, 94526183, 91417295, 94484276, 95342598, 98451222, 52708534, 61217733, 62611819, 63156962, 68135011, 66697913, 60999778, 63064224, 63661102, 62929286, 55785679, 62922257, 62930532, 64812852, 63878466, 63091730, 62959234, 63027965, 62924550, 61253.650, 62188024, 62929385, 54711015, 64022536, 63069918, 62525233, 62920855, 56085285, 56085202, 63091953, 63195564, 64634223, 64941032, 64761802, 63196935, 61832531, 52707155 та сформовано накопичувальну картку ф. ФДУ-92 №20029001 (т.1 а.с. 135) з нарахуванням плати за користування вагонами у розмірі 105,00 грн (з ПДВ) та збору за зберігання вантажів у розмірі 73508,16 грн (з ПДВ), відповідно до тарифів, встановлених п. 2.1. розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язаних з ними послуг, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 з застосуванням коригуючого коефіцієнту відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України №441 від 22.06.2022 року.

Накопичувальна картка ф.ФДУ-92 №20029001 підписана відповідачем із зауваженнями. Незгода вантажовласника з нарахованими платежами є підставою для звернення до господарського суду для стягнення їх у примусовому порядку.

Несплата відповідачем плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу і стала підставою для звернення позивача з позовом у даній справі.

Спірні правовідносини стосуються перевезення вантажів залізницею, а відтак, підпадають під правове регулювання Глави 64 Цивільного кодексу України, Глави 32 Господарського кодексу України, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, та інших нормативних актів, прийнятих у відповідності до них та які регулюють спірні правовідносини.

Відповідно до ст. 307 ГК України, положення якої кореспондуються із положеннями ст. 909 ЦК України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (ч. 3 ст. 909 ЦК України).

Згідно з ч. 5 ст. 307 ГК України, які кореспондуються з положеннями частини 2 ст. 908 та ст. 920 ЦК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

За приписами п.п. 8 п. 6 розд. 1 Статуту залізниць України накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

При цьому Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту).

На підставі цього Статуту затверджені Міністерством транспорту Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (стаття 5 Статуту).

Правилами перевезень вантажів, а саме пунктом 1.1. «Правил оформлення перевізних документів», затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Накладна згідно з вказаними Правилами може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису). Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Як вже було зазначено у січні 2024 року згідно наданих в матеріали справи накладних, залізницею було прийнято до перевезення від ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» порожні власні вагони, на станцію відправлення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці.

Згідно зі ст. 6 Статуту залізниці України вантаж матеріальні цінності, які перевозяться залізничним транспортом у спеціально призначеному для цього вантажному рухомому складі.

З сталою практикою Верховного Суду порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус «вантажу», які залізниця зобов`язана доставити на станцію призначення у цілісності та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов`язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, обов`язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці чи на станціях підходу, та збір за зберігання у розмірах, встановлених Тарифним керівництвом № 1, а також інші права та обов`язки, які має одержувач відносно вантажу, що прибув на його адресу.

Положеннями ст. 42 Статуту залізниць України залізниця зобов`язана повідомити одержувача про вантажі, які прибули на його адресу в день прибуття вантажу або до 12-ої години наступного дня. Порядок і способи повідомлення встановлюються начальником станції. Одержувач може визначити спосіб повідомлення. Якщо залізниця не повідомить про прибуття вантажу, одержувач звільняється від внесення плати за користування вагонами (контейнерами) і за зберігання вантажу до того часу, як буде надіслано повідомлення. За угодою між одержувачем і станцією вагони (контейнери) можуть подаватися без попереднього повідомлення.

Відповідно до ст.ст. 46, 47 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу; терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами; вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби; цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача; за зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

У разі прибуття вантажу на адресу одержувача, поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом та ін.), останній зобов`язаний прийняти такий вантаж від станції на відповідальне зберігання.

Для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування призначено під`їзні колії (ст. 64 Статуту залізниць України).

Статтею 71 Статуту залізниць України визначено, що порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Згідно з ст. 119 цього Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Збір за зберігання вантажу нараховується згідно з п. 8 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, відповідно до якого збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Відповідно до п.п. 2.1. п. 2 розділу ІІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №317 від 26.03.2009, збір за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях (з одиниці) справляється в розмірі 5,9 грн. за добу; збір при зберіганні вантажів у вагонах 4,0 грн за одну тону. У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.

Згідно з наказом Міністерства інфраструктури України № 205 від 22.03.2019, у редакції наказу № 418 від 11.08.2021 «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів «Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 13.08.2021 за № 1070/36692, до тарифів, плат та зборів, що вказані у розділах II і III Збірника тарифів, застосовується коефіцієнт 3,023.

Відповідно до п. 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи, які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами, включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Згідно з п. 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №113 від 25.02.1999, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23.

Пунктом 4 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися начальником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

У п.п. 6, 7 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами визначено, що час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій. Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. Час користування вагонами на залізничних під`їзних коліях, що обслуговуються локомотивами власників колій, обчислюється з моменту їх передавання на передавальних коліях.

За приписами п. 8 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

За умовами п. 9 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення.

Пунктом 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами встановлено, що акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

Відповідно до п.п. 12 - 15 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами, загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника; час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці.

Розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством.

За час перебування на під`їзних коліях та інших місцях незагального користування вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, плата не вноситься. Якщо такі вагони затримані на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення з причин, що залежать від вантажовласника, то плата за користування сплачується в розмірі 50 відсотків.

За ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Згідно з п. 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002, акти загальної форми складаються (окрім іншого), як у випадку затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства, так і в інших випадках для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.

По факту прибуття на станцію призначення Запоріжжя-Ліве, на адресу відповідача порожніх вагонів під навантаження, які були подані на під`їзну колію відповідача, працівниками станції Запоріжжя-Ліве оформлені відповідні пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45.

В подальшому на підставі актів форми ГУ-23 № 37 від 02.01.2024, № 669 від 13.02.2024 позивачем нараховано плату за користування вагонами в розмірі у сумі 105 грн 00 коп (з ПДВ) та збір за зберігання вантажу в сумі 73 508 грн 16 коп. (з ПДВ). Загалом нараховано 73 613 грн 16 коп.

Акти складені у відповідності до вимог п. 8 Правил користування вагонами, пункту 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002.

Таким чином, доказами вини відповідача у затримці вагонів на станції призначення Інгулець та правомірності дій залізниці щодо видання наказів є: акти загальної форми ГУ-23, відомості плати за користування вагонами ф. ГУ-46, накопичувальні картка ф. ФДУ-92 та накладні, оформлені працівниками залізниці у відповідності з вимогами діючих нормативно-правових документів: п. п. 4, 6, 8, 9, 10, 12 Правил користування вагонами, ст. ст. 119, 125 Статуту залізниць України, Договору сторін.

Згідно з ч. 2 ст. 614 ЦК України відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

Порядок нарахування плати за користування вагонами визначений в Правилах користування вагонами і контейнерами, де зазначено:

- п.12: «Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.»;

- п.6: «Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.».

Плата за користування вагонами розраховується на підставі вимог ст.ст.119, 125 Статуту залізниць України, п.п.3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12 Правил користування вагонами, затверджених наказом Мінтрансу України №113 від 25.02.1999 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за №165/3458, Розділу V Тарифного керівництва №1, затвердженого наказом Мінтрансу №317 від 26.03.2009.

З урахуванням наведених норм та вищезазначених фактичних обставин справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та стягнення з відповідача плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажів в загальному розмірі 73 613 грн 16 коп.

Відповідно до частини 1 статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Обов`язок доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Суд відзначає, що у розумінні закону суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи скористатися заходами правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Крім того, за змістом процесуального законодавства захисту в господарському суді підлягає не лише порушене суб`єктивне право, а й охоронюваний законом інтерес.

При цьому позивач самостійно визначає та обґрунтовує в позовній заяві, у чому саме полягає порушення його прав та інтересів, а суд перевіряє ці доводи і залежно від встановленого вирішує питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту.

Відповідно до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Статтею 78 ГПК України передбачено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

При цьому, господарський суд вважає за необхідне наголосити на тому, що відповідно до частини 3 статті 509 ЦК України зобов`язання має ґрунтуватись на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

За результатами аналізу всіх наявних у справі доказів в їх сукупності суд приходить до висновку, що докази на підтвердження правомірності позовних вимог є більш вірогідними, ніж докази надані на їх спростування.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (ч. 5 ст. 236 ГПК України).

Відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 238 ГПК України у мотивувальній частині рішення зазначається, зокрема, мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»). Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією.

Суд дійшов висновку щодо задоволення позову у повному обсязі.

Заперечення відповідача спростовуються вищенаведеним.

Відповідно до вимог статті 129 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 42, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» до Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» задовольнити.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» (вул. Південне шосе, 72, м. Запоріжжя, 69008, ідентифікаційний код юридичної особи 00191230) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код юридичної особи 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49038, код ЄДРПОУ 40081237) збір за зберігання вантажу в сумі 73 508 (сімдесят три тисячі п`ятсот вісім) грн 16 коп. та плату за користування вагонами в сумі 105 (сто п`ять) 00 грн. (реквізити для оплати збору: п/р ЦА623004650000000260333021667. в АТ «Ощадбанк. МФО 300465, код ЄДРПОУ 40081279, отримувач: філія «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця»).

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» (вул. Південне шосе, 72, м. Запоріжжя, 69008, ідентифікаційний код юридичної особи 00191230) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код юридичної особи 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49038, код ЄДРПОУ 40081237) витрати по сплаті судового збору при поданні позовної заяви в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп. (реквізити для оплати судового збору: п/р НОМЕР_1 , Філія Дніпропетровське обласне управління АТ «Ощадбанк», МФО 305482, код ЄДРПОУ 40081237, отримувач: регіональна філія «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця»).

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення оформлено та підписано 11.10.2024.

Суддя С.С. Дроздова

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення02.10.2024
Оприлюднено14.10.2024
Номер документу122239150
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —908/1808/24

Ухвала від 18.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Парусніков Юрій Борисович

Ухвала від 01.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Парусніков Юрій Борисович

Рішення від 02.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 09.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні