ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02.10.2024м. СумиСправа № 920/621/24
Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,
за участю секретаря судового засідання Гордієнко Ж.М.,
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/621/24
про встановлення постійного безоплатного сервітуту та зобов`язання вчинити певні дії
за участю представників:
від позивача: ОСОБА_1 ;
від відповідача: не з`явився
1.Короткий зміст позовних вимог, заперечень проти позову та хід розгляду справи.
1.1. 23.05.2024 позивач звернувся з позовом до суду, в якому просить:
встановити Комунальному підприємству «Міськводоканал» Сумської міської ради постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового (технічного) підвального приміщення в будинку АДРЕСА_1 , для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку холодної води, обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку та обслуговування встановленого вузла комерційного обліку холодної води;
зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інтернаціоналістів, 57 А» усунути перешкоди в користуванні нежитловим (технічним) підвальним приміщенням будинку АДРЕСА_1 , шляхом надання доступу комунальному підприємству «Міськводоканал» Сумської міської ради до технічного підвального приміщення будинку, в якому обладнується вузол комерційного обліку холодної води, для встановлення та обслуговування такого вузла комунальним підприємством «Міськводоканал» Сумської міської ради; стягнути з відповідача судові витрати.
1.2. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.05.2024, справу № 920/621/24 призначено судді Жерьобкіній Є.А.
1.3. Ухвалою від 28.05.2024 Господарський суд Сумської області прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/621/24; призначив підготовче засідання на 26.06.2024, 10:30; надав відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву відповідно до ст. 165 ГПК України; надав позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 166 ГПК України; надав відповідачу семиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення до ст. 167 ГПК України.
1.4. У судовому засіданні 26.06.2024 Господарський суд Сумської області, за участю представника позивача, постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 24.07.2024, 10:15; повідомлення відповідача про дату, час та місце судового засідання в порядку ст. 120 Господарського процесуального кодексу України. Повторно направити ухвалу про відкриття провадження у справі на адресу відповідача.
1.5. У судовому засіданні 24.07.2024, за участю позивача, Господарський суд Сумської області постановив протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на тридцять днів, відповідно до ст. 177 ГПК України; оголошення перерви в судовому засіданні до 19.08.2024, 12:30; повідомлення відповідача про дату, час та місце судового засідання в порядку ст. 120 Господарського процесуального кодексу України.
1.6. Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 05:36 до 14:34 у Сумській області була оголошена повітряна тривога (повідомлення Telegram - каналу, що інформує про повітряну тривогу «Тривога. Сумська область»), судове засідання у справі 19.08.2024 не відбулось. З огляду на викладене, суд визначив іншу дату судового засідання. Ухвалою від 19.08.2024 Господарський суд Сумської області призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 04.09.2024, 15:00.
1.7. Від представника позивача надійшла заява (вх. № 2620 від 04.09.2024), згідно якої просить провести засідання за відсутності представника КП «Міськводоканал» Сумської міської ради, та закрити підготовче засідання та призначити справу до судового розгляду по суті.
1.8. Ухвалою від 04.09.2024 Господарський суд Сумської області постановив закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 02.10.2024, 12:00.
1.9. Представник позивача в судовому засіданні 04.09.2024 підтримав заявлені позовні вимоги.
Представник відповідача в судове засідання 02.10.2024 не з`явився.
1.10. Ухвали суду у справі 920/621/24 від 28.05.2024, 26.06.2024, 24.07.2024, 19.08.2024, 04.09.2024 направлені на адресу відповідача, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: АДРЕСА_2 .
Вказані ухвали повернуті поштовим відділенням з відміткою: «адресат відсутній за вказаною адресою».
Ухвала суду у справі 920/621/24 від 04.09.2024 направлена судом керівнику ОСББ «Інтернаціоналістів, 57 А» ОСОБА_2 повернута поштовим відділенням з відміткою: «адресат відсутній за вказаною адресою».
1.11. Згідно з ч. 7 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України, учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.
У разі відсутності заяви про зміну місцезнаходження чи місця проживання, ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Пунктом 4 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому відправленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.
Станом на 02.10.2024 відповідач відзиву на позовну заяву, будь-яких клопотань чи заяв не подав.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій у справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарський суд, в межах наданих йому повноважень, створив належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судом, мотиви, якими керувався суд, застосоване ним законодавство, висновки за наслідками розгляду справи.
Відповідно до п. 2.1. Статуту КП «Міськводоканал» Сумської міської ради, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 25.01.2023 № 3480-МР (далі - Статут), підприємство створюється з метою забезпечення підприємств, установ, організацій та населення водою, здійснює відведення стічних вод та очистку стічних вод.
Основним видом діяльності позивача є забір, очищення та постачання води; каналізація, відведення й очищення стічних вод, що підтверджується витягом з ЄДРПОУ.
Згідно з розпорядженням Сумської міської військової адміністрації від 05.12.2023 № 22-ВКВА "Про визначення виконавців комунальних послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, з постачання теплової енергії та постачання гарячої води» позивача визначено виконавцем комунальних послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на території Сумської міської територіальної громади.
Відповідно до п. 3.2. Статуту майно підприємства є комунальною власністю територіальної громади і належить підприємству на праві господарського відання.
Згідно з п.п. 1, 8 розд. 2 «Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України», затверджених наказом Мінжитлокомунгоспу України від 27.06.2008 № 190 зі змінами (далі - Правила № 190), Виконавець послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення обслуговує вуличні, квартальні та дворові мережі водопостачання та водовідведення, споруди і обладнання, а також технологічні прилади й пристрої на них, які перебувають у нього на балансі або на які є відповідний договір на обслуговування зі споживачем.
За стан водопровідних мереж, які проходять у технічних підвалах і до яких приєднані внутрішньобудинкові мережі, відповідають юридичні та фізичні особи, у яких вони знаходяться у власності або користуванні (управлінні, господарському віданні, оренді), або які здійснюють фактичне користування такими мережами.
Оснащення будівель вузлами комерційного обліку води є вимогою Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Крім того, надання послуг з централізованого водопостачання за наявності встановлених вузлів комерційного обліку в кожній точці розподілу послуг є вимогою підп. 19 п. 2.2 гл. 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою НКРЕКП від 22.03.2017 № 307.
Статтею 23 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» передбачено, що підприємства питного водопостачання мають право, зокрема, здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків та споруд, вимагати термінового усунення витоків з водопровідних мереж та обладнання, забезпечувати встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку питної води відповідно до Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" від 22.06.2017 № 2116-VIII, що набрав чинності 02.08.2017 (далі - Закон про комерційний облік).
Відповідно до п.11 ч.1 ст.1 Закону про комерційний облік оператор зовнішніх інженерних мереж - власник зовнішніх інженерних мереж, а в разі якщо зовнішні інженерні мережі використовуються іншою, ніж власник, особою або є безхазяйними - особа, якій такі мережі власником передано у користування (управління, господарське відання, оренду, концесію) або яка здійснює фактичне користування такими мережами для транспортування відповідно теплової енергії, гарячої води, питної води.
Враховуючи положення п. 2 розд. IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про комерційний облік, КП «Міськводоканал» Сумської міської ради, маючи в господарському віданні міські вуличні, квартальні, дворові мережі централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, будучи оператором зовнішніх інженерних мереж, зобов`язаний здійснити оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.
При цьому, даний пункт Прикінцевих та перехідних положень Закону про комерційний облік встановлює для оператора зовнішніх інженерних мереж крайній строк для оснащення будівель вузлами комерційного обліку, який закінчується зі спливом дворічного терміну (24 місяців) з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, однак не перешкоджає та не забороняє підприємству здійснювати таке оснащення до дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, за наявності у останнього такої можливості. Мораторій на оснащення будівель вузлами комерційного обліку до припинення чи скасування воєнного стану в Україні не встановлено, тому КП «Міськводоканал» Сумської міської ради на сьогоднішній день не позбавлений права виконання вимог цього Закону.
Відповідно до ст. 3 Закону про комерційний облік оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг. Такими вузлами обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у будівлі, крім випадків, передбачених цим Законом. Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил.
Згідно з п. п. 13, 14, 15, 17 «Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку», затвердженого наказом Мінрегіону України від 09.08.2018 № 206 (далі - Порядок № 206), вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях.
Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.
Вузол комерційного обліку встановлюється в окремому приміщенні, що відповідає вимогам, установленим пунктом 15 цього Порядку, державним будівельним нормам і правилам, вимогам експлуатації засобу вимірювальної техніки, визначеним у супровідній документації до нього (за наявності).
Вимоги до приміщення, у якому встановлюється вузол комерційного обліку: наявність освітлення в приміщенні;
захищеність від несанкціонованого доступу;
відповідність державним санітарним нормам (зокрема, відсутність комах, залишків тварин, витоків каналізаційних стоків, сторонніх предметів, які захаращують приміщення, сміття);
захищеність від підтоплення;
для лінії електроживлення приміщення - наявність окремого автоматичного вимикача.
Вузол комерційного обліку послуги з централізованого водопостачання складається із:
засобу вимірювальної техніки, призначеного для вимірювання об`єму води, що відповідає Технічному регламенту засобів вимірювальної техніки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 163;
запірної трубопровідної арматури;
фільтра або іншого обладнання для очищення води (за умови відповідних вимог виробника приладу комерційного обліку);
контрольних засобів вимірювальної техніки.
Для вузлів комерційного обліку має бути передбачено джерело автономного живлення або можливість відокремленого живлення 220В від щита електроживлення будівлі, обладнання для дистанційного передання результатів вимірювання, а також антимагнітний захист та/або датчик використання магніту.
З метою здійснення оснащення багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 вузлом комерційного обліку холодної води, позивачем був виготовлений Робочий проект «Внутрішні мережі водопроводу 23-282-ВВ: «Реконструкція загальнобудинкових водопровідних мереж житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 (влаштування комерційного загальнобудинкового водопровідного вузла)».
Даним проектом передбачається облаштування вузла комерційного обліку холодної води на вводі водопроводу в житловий будинок в приміщенні підвального поверху. Монтаж вузла комерційного обліку води (лічильника) повинен виконуватися у відповідності до Робочого проекту та експлуатаційної документації на обладнання, яке входить до складу лічильника. Вузол комерційного обліку холодної води повинен бути розміщений в зазначеному підвальному приміщенні відповідно до Схеми розміщення вузла обліку холодної води, наведеній в Робочому проекті (стор. 17 Робочого проекту).
Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону про комерційний облік оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.п. 4, 5 «Порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2018 № 444 (далі Порядок № 444), повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення:
на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування;
у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.
Оператор забезпечує доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом повідомлення на паперовому носії кожного власника (співвласника) будівлі протягом тридцяти днів з дня розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.
Днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування.
На виконання вимог Закону про комерціний облік з дотриманням вимог Порядку № 206 та Порядку № 444 КП «Міськводоканал» Сумської міської ради повідомив власників (співвласників) житлового будинку АДРЕСА_1 про намір встановити в їх будівлі вузол комерційного обліку холодної води та вартість такого встановлення шляхом :
розміщення 18.03.2024 на офіційному сайті КП «Міськводоканал» Сумської міської ради (http://www.vodocanal_sumy@ukr.net) Повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку холодної води із зазначенням переліку житлових будинків, що підлягають обладнанню (оснащенню) вузлом комерційного обліку води відповідно до норм Закону про комерційний облік, серед яких: будинок АДРЕСА_1 ;
розміщення 18.03.2024 на дошці оголошень на під`їздах будинку відповідача Повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку холодної води в будинку АДРЕСА_1 ;
доведення до відома кожного власника (співвласників) будівлі інформації (повідомлення) про намір встановити вузол комерційного обліку холодної води на паперовому носії, а також в рахунках-повідомленнях на оплату послуг, що підтверджено копіями вручених власникам (співвласникам) будівлі повідомлень, рахунків на оплату послуг з повідомленням, розміщеним на зворотній стороні рахунку, листом до ТОВ «Міський єдиний інформаційно-розрахунковий центр» від 25.03.2024 № 2668/24, актом надання послуг № 287 від 29.03.2024.
Позивач зауважує, що для власників (співвласників) будинку АДРЕСА_1 встановлення позивачем в їх будинку вузла комерційного обліку холодної води є безкоштовним.
Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону про комерційний облік, власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про:
згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;
намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку.
Власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку, що є їх спільною сумісною власністю.
Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» співвласники, окрім іншого, зобов`язані забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку; забезпечувати технічне обслуговування та у разі необхідності проведення поточного і капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку.
Кожний співвласник несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника.
Співвласники мають право брати участь в управлінні багатоквартирним будинком особисто або через представника (п.2 ч. 1 ст.6 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»).
За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Згідно ч. 1, 4 ст. 4 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інтернаціоналістів, 57А» - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Заявою від 08.04.2024, отриманою 08.04.2024 за вхідним № 1900, голова ОСББ «Інтернаціоналістів, 57 А» повідомила, що ОСББ не надає згоду на встановлення загальнобудинкового лічильника води.
Згідно з п. 5 Порядку № 206 Рішення співвласників багатоквартирного будинку, яке надається оператору зовнішніх інженерних мереж, приймається відповідно до вимог Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».
Відповідно до вимог Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах. Рішення вважається прийнятим зборами співвласників, якщо за нього проголосували більш як 75 відсотків загальної кількості всіх співвласників. Рішення зборів співвласників оформлюється протоколом та є обов`язковими для всіх співвласників, включаючи тих, які після прийняття таких рішень набули право власності на квартиру чи нежитлове приміщення.
Листом від 09.04.2024 № 3286/24 КП «Міськводоканал» Сумської міської ради просило голову правління ОСББ «Інтернаціоналістів 57 А» до 16.04.2024 надати копію протоколу зборів співвласників щодо прийняття рішення по встановленню вузла комерційного обліку холодної води в будинку АДРЕСА_1 .
Копія Протоколу зборів співвласників будинку АДРЕСА_1 щодо прийняття рішення по встановленню вузла комерційного обліку холодної води в їх будинку головою ОСББ позивачу надана не була.
Згідно з абз. 4 ч. 3 ст. 3 Закону про комерційний облік у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.
Статтею 6 Закону про комерційний облік визначено, що обслуговування та заміна вузлів комерційного обліку здійснюються оператором зовнішніх інженерних мереж, з урахуванням вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
Оператори зовнішніх інженерних мереж зобов`язані формувати і підтримувати в наявності обмінний фонд вузлів комерційного обліку
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 7 Закону про комерційний облік оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана будівля, має право доступу до приміщень у будівлях, де встановлено вузли комерційного обліку, для проведення їх обслуговування та/або заміни, а також для зняття показань їх засобів вимірювальної техніки. Виконавець комунальної послуги має право доступу до будівель, приміщень і споруд, у яких встановлено вузли комерційного обліку, для перевірки схоронності таких вузлів обліку та зняття показань їх засобів вимірювальної техніки.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 395 Цивільного кодексу України визначено, що речовими правами на чуже майно є право користування (сервітут).
Частиною 1 ст. 401 Цивільного кодексу України визначено, що право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом.
За приписами ст. 402 Цивільного кодексу України, сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови, спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту.
Згідно з ч. 1, 2, 5 ст. 403 Цивільного кодексу України, сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном. Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку. Сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпорядження цим майном.
За змістом ч. 1, 3 ст. 404 Цивільного кодексу України право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладення та експлуатація ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо. Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо).
Таким чином, підставою встановлення сервітуту є відсутність у будь-якої особи можливості задовольнити свої потреби іншим способом, як встановлення права користування чужим майном - сервітуту.
Правова природа сервітуту передбачає, що однією з основних ознак сервітуту є неможливість задоволення інтересів особи у будь-який інший спосіб у ситуації, коли власник і потенційний сервітуарій не можуть досягти згоди щодо встановлення сервітуту або способу його здійснення, плати тощо. Нормальне функціонування його господарства чи задоволення його інтересів при використанні свого майна неможливе без встановлення користування чужим майном - сервітуту.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно статей 76 - 79 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Наявними у справі доказами підтверджено, що позивачем здійснено усі залежні від нього дії з метою оснащення багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 вузлом комерційного обліку холодної води, погодження з власниками (співвласниками) будівлі порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку холодної води.
Відповідач належним чином повідомлений про намір КП «Міськводоканал» Сумської міської ради встановити вузол комерційного обліку води в будинку, проте згоди позивачу на встановлення у підвальному приміщенні будинку відповідного вузла не надав, про що свідчить заява голови ОСББ «Інтернаціоналістів, 57 А» від 08.04.2024 за вх. № 1900.
Самостійно вузол комерційного обліку холодної води у передбачені Законом про комерційний облік строки відповідач не встановив, до позивача для врегулювання вказаного питання не звертався.
Таким чином, у позивача відсутня можливість виконати вищенаведені вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку АДРЕСА_1 вузлом комерційного обліку холодної води іншим способом, аніж встановлення постійного безоплатного сервітуту щодо нежитлового технічного підвального приміщення будинку АДРЕСА_1 для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку холодної води та подальшого обслуговування такого вузла обліку, що потребує забезпечення доступу до підвального приміщення будинку.
Встановлення зазначеного сервітуту не нанесе збитків відповідачу і не є обтяжливим для нього, а задоволення вимог позивача, що спрямовані на виконання приписів Закону про комерційний облік, за наявності заперечень відповідача, є неможливим в інший спосіб. Встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в якій обладнується вузол комерційного обліку, передбачено приписами абз.4 ч. 3 ст. 3 Закону про комерційний облік.
Враховуючи викладені обставини, наявні у справі докази та вимоги чинного законодавства, суд вважає правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про встановлення Комунальному підприємству "Міськводоканал" Сумської міської ради постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового (технічного) підвального приміщення в будинку АДРЕСА_1 , для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку холодної води, обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку та обслуговування встановленого вузла комерційного обліку холодної води та зобов`язаня відповідача усунути перешкоди в користуванні нежитловим (технічним) підвальним приміщенням будинку АДРЕСА_1 , шляхом надання доступу позивачу до технічного підвального приміщення будинку, в якому обладнується вузол комерційного обліку холодної води, для встановлення та обслуговування такого вузла позивачем.
3. Розподіл судових витрат.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору у розмірі 6056 грн. покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Встановити Комунальному підприємству "Міськводоканал" Сумської міської ради (40009, м. Суми, вул. Білопільський шлях, буд. 9, код ЄДРПОУ 03352455) постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового (технічного) підвального приміщення в будинку АДРЕСА_1 , для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку холодної води, обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку та обслуговування встановленого вузла комерційного обліку холодної води.
3. Зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Інтернаціоналістів 57А" (40034, м. Суми, вул. Збройних Сил України, буд. 57А, код ЄДРПОУ 42599381) усунути перешкоди в користуванні нежитловим (технічним) підвальним приміщенням будинку АДРЕСА_1 , шляхом надання доступу Комунальному підприємству "Міськводоканал" Сумської міської ради (40009, м. Суми, вул. Білопільський шлях, буд. 9, код ЄДРПОУ 03352455) до технічного підвального приміщення будинку, в якому обладнується вузол комерційного обліку холодної води, для встановлення та обслуговування такого вузла комунальним підприємством "Міськводоканал" Сумської міської ради.
4. Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Інтернаціоналістів 57А"(40034, м. Суми, вул. Збройних Сил України, буд. 57А, код ЄДРПОУ 42599381) на користь Комунального підприємства "Міськводоканал" Сумської міської ради (40009, м. Суми, вул. Білопільський шлях, буд. 9, код ЄДРПОУ 03352455) 6056,00 грн. витрат зі сплати судового збору.
5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
6. Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
7. Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене та підписане суддею 11.10.2024.
Суддя Є.А. Жерьобкіна
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122239893 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні