Рішення
від 09.10.2024 по справі 285/1333/24
НОВОГРАД-ВОЛИНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 285/1333/24

провадження у справі №2/0285/796/24

09 жовтня 2024 року м. Звягель

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

у складі головуючого судді Помогаєва А.В.,

за участі: секретаря судового засідання Ковальчук М.В.,

представника позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом керівника Звягельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Житомирський області до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про припинення права власності на земельні ділянки, шляхом її конфіскації у власність держави,-

ВСТАНОВИВ:

У березні 2024 року прокурор звернувся до суду з позовною заявою, у якій просив припинити право спільної частквої власності ОСОБА_2 та ОСОБА_3 в розмірі по 1/3 частки на земельну ділянку, шляхом її конфіскації у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач ОСОБА_2 , будучи громадянкою Російської Федерації, відповідно до свідоцтва про право на спадщину за заповітом, серія та номер 1-847, виданого 30.07.2015 державним нотаріусом Новоград-Волинської державної нотаріальної контори Житомирської області, набула право спільної часткової власності в розмірі 1/3 частки земельної ділянки з кадастровим номером: 1824086800:04:001:0116 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 692525818240), площею 0,33 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: с. Чижівка, Новоград-Волинського району, Житомирської області (на даний час - Чижівська територіальна громада, Звягельського району Житомирської області).

Відповідач ОСОБА_3 , будучи громадянкою Російської Федерації, відповідно до свідоцтва про право на спадщину за заповітом, серія та номер 1-844, виданого 30.07.2015 державним нотаріусом Новоград-Волинської державної нотаріальної контори Житомирської області, набула право спільної часткової власності в розмірі 1/3 частки земельної ділянки з кадастровим номером: 1824086800:04:001:0116 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 692525818240), площею 0,33 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: с. Чижівка, Новоград-Волинського району, Житомирської області (на даний час - Чижівська територіальна громада, Звягельського району Житомирської області).

Позивач посилається на невиконання відповідачами обов`язку здійснити відчуження земельної ділянки протягом року з дня набуття права власності, що має наслідком застосування положень ст. 145 ЗК України.

В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити з підстав, викладених в позовній заяві.

Відповідачи своїм правом на подачу відзиву не скористалися, у судове засідання повторно не з`явилися, причини неявки не повідомили. Також до суду не надходили від відповідачив заяви чи клопотання щодо розгляду справи. Про місце і час розгляду справи відповідачи повідомлені згідно з вимогами ст.128,131 ЦПК України, з розміщенням оголошення на сайті суду в мережі Інтернет.

З урахуванням положень ч. 1ст. 280, ст. 281 ЦПК України, суд вважає за можливе ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення позивача, суд приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.

Встановлено, що відповідачам ОСОБА_2 та ОСОБА_3 згідно свідоцтв про право на спадщину за заповітом, номери: 1-847, 1-844 виданих 30.07.2015 належить по 1/3 частки земельної ділянки з кадастровим номерам 1824086800:04:001:0116, площею 0,33 га, яка розташована за адресою: с. Чижівка, Новоград-Волинського району, Житомирської області (на даний час - Чижівська територіальна громада, Звягельського району Житомирської області). Цільовим призначенням земельної ділянки є ведення особистого селянського господарства.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власників на нерухоме майно щодо об`єкта нерухомого майна від 04.01.2024 за № 360907101 вбачається, що датою державної реєстрації за ОСОБА_2 та ОСОБА_3 права власності на зазначену вище земельну ділянку є 30.07.2015.

На момент набуття права власності на це майно ОСОБА_2 та ОСОБА_3 були громадянами Російської Федерації.

Згідно ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Частиною 5ст. 22 ЗК Українивизначено, що землі сільськогосподарського призначення не можуть передаватись у власність іноземцям, особам без громадянства, іноземним юридичним особам та іноземним державам.

Суб`єктами права приватної власності на землю відповідно дост.80ЗК України визначено громадян України та юридичних осіб. Проте, з урахуванням змісту частини другої статті 81 та інших нормЗК Українисуб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства.

Згідно ч. 3ст. 81 ЗК Україниіноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.

За змістом ч. 4ст. 81 ЗК Україниземлі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Відповідно до вимог пунктів «д, е» ч. 1ст. 140 ЗК Українипідставами припинення права власності на земельну ділянку є: конфіскація за рішенням суду; не відчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Примусове припинення прав на земельну ділянку у відповідності до пункту «в» ч. 1ст. 143 ЗК Україниздійснюється у судовому порядку у разі конфіскації земельної ділянки.

Якщо до особи переходить право власності на земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може перебувати в її власності, ця ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права. У випадках, коли земельна ділянка цією особою протягом встановленого строку не відчужена, така ділянка підлягає примусовому відчуженню за рішенням суду.

Згідно ч. 4ст.145ЗК України конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ціна проданої на земельних торгах земельної ділянки, за вирахуванням витрат, пов`язаних з її продажем, виплачується її колишньому власнику.

Пунктом 10 ч. 1ст. 346 ЦК Українивизначено, що право власності припиняється у разі конфіскації.

Частиною 1ст. 348 ЦК Українивстановлено, що у випадку, якщо особа набула право власності на майно, яке не може їй належати, це майно має бути відчужене власником протягом строку, встановленого законом.

Якщо майно не відчужене власником у встановлені законом строки, це майно з урахуванням його характеру і призначення за рішенням суду на підставі заяви відповідного органу державної влади підлягає примусовому продажу. У разі примусового продажу майна його колишньому власникові передається сума виторгу з вирахуванням витрат, пов`язаних з відчуженням майна.

Якщо майно не було продане, воно за рішенням суду передається у власність держави. У цьому разі колишньому власникові майна виплачується сума, визначена за рішенням суду.

Звертаючись до суду з позовом прокурор просив припинити право власності відповідача на спірну земельну ділянку шляхом її конфіскації у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Разом з тим, встановлена чинним законодавством України процедура припинення права власності іноземних громадян на конфісковані земельні ділянки передбачає їх продаж з передачею колишньому власнику суми виторгу.

Перехід конфіскованої земельної ділянки у власність держави можливий лише у випадку, якщо майно не було продане (абз. 3 ч. 1 ст. 348 ЦК України).

Частина 4 ст.145ЗК Українипередбачає продаж конфіскованої земельної ділянки на земельних торгах. Таким чином, особа нового власника конфіскованої земельної ділянки має бути визначена за результатом торгів.

Крім того, суд зазначає, що примусова конфіскація земельних ділянок без компенсації відповідачу їх вартості не відповідає вимогам ч. 4 ст. 145 ЗК Українита буде необгрунтованим втручанням у право власності відповідача.

При вирішенні даного спору суд бере до уваги правові висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17, зокрема про таке:

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (частина перша статті 321 ЦК України).

Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів (стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року (далі Конвенція)).

Відповідно до усталеної практики ЄСПЛ стаття 1 Першого протоколу до Конвенції закріплює три окремі норми: 1) виражається у першому реченні першого абзацу, закладає принцип мирного володіння майном і має загальний характер; 2) викладена у другому реченні того ж абзацу, охоплює питання позбавлення права власності й обумовлює його певними критеріями; 3) закріплена у другому абзаці та визнає право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна у загальних інтересах. Другу та третю норми, які стосуються конкретних випадків втручання у право мирного володіння майном, треба тлумачити у світлі загального принципу, закладеного першою нормою (див. mutatis mutandis рішення ЄСПЛ у справі «East/West Alliance Limited проти України» від 23 січня 2014 року (East/West Alliance Limited v. Ukraine, заява № 19336/04), § 166-168).

Критеріями сумісності заходу втручання у право на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції є те, чи ґрунтувалося таке втручання на національному законі, чи переслідувало легітимну мету, що випливає зі змісту вказаної статті, а також, чи є відповідний захід пропорційним легітимній меті втручання у право:

1) Втручання держави у право власності повинно мати нормативну основу у національному законодавстві, яке є доступним для заінтересованих осіб, чітким, а наслідки його застосування передбачуваними.

2) Якщо можливість втручання у право власності передбачена законом, Конвенція надає державам свободу розсуду щодо визначення легітимної мети такого втручання: або з метою контролю за користуванням майном відповідно до загальних інтересів, або для забезпечення сплати податків, інших зборів або штрафів.

3) Втручання у право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно із законом і з легітимною метою, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не буде встановлений справедливий баланс між інтересами суспільства, пов`язаними з цим втручанням, й інтересами особи, яка зазнає втручання в її право власності. Отже, має існувати розумне співвідношення (пропорційність) між метою, досягнення якої передбачається, та засобами, які використовуються для її досягнення. Справедливий баланс не буде дотриманий, якщо особа-добросовісний набувач внаслідок втручання в її право власності понесе індивідуальний і надмірний тягар, зокрема, якщо їй не буде надана обґрунтована компенсація чи інший вид належного відшкодування у зв`язку з позбавленням права на майно (див. рішення ЄСПЛ у справах «Рисовський проти України» від 20 жовтня 2011 року (Rysovskyy v. Ukraine, заява № 29979/04), «Кривенький проти України» від 16 лютого 2017 року (Kryvenkyy v. Ukraine, заява № 43768/07)).

Порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції ЄСПЛ констатує, якщо хоча б один із зазначених критеріїв не буде дотриманий. І навпаки: встановлює відсутність такого порушення, якщо дотримані всі три критерії.

Законодавство України чітко визначає правові наслідки бездіяльності іноземця щодо відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення протягом одного року з дня набуття права власності.

За такихобставин,оскільки відповідачи ОСОБА_2 та ОСОБА_3 протягом рокуз часунабуття нимиправа власностіна спірнуземельну ділянкувони невідчужені,право власностіна такемайно слідприпинити примусовошляхомконфіскації у порядку, визначеному ч. 4 ст. 145 Земельного кодексу України.

Разом з тим, вимога позивача про перехід спірних земельних ділянок у власність держави є передчасною до завершення процедури торгів, що передбачена вищенаведеним порядком.

Відповідно до ч. 1 ст. 348 ЦК України конфісковане майно передається у власність держави за рішенням суду лише у випадку, якщо воно не було продане. У цьому разі колишньому власникові майна має бути виплачена сума, визначена за рішенням суду.

На теперішній час підстави для ухвалення такого рішення відсутні

Таким чином, вимога позивача про перехід конфіскованого майна у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області не підлягає задоволенню.

Оскільки часткове задоволення позову в даній справі не має арифметичного виміру, визначення пропорції часток у яких позовні вимоги задоволено є неможливим.

За таких обставин, згідно ст. 141 ЦПК України суд стягує з відповідачів на користь позивача відшкодування судових витрат зі сплати судового збору в рівних частинах по 1514 грн з кожного.

Керуючись статтями 12, 13, 76-83, 141, 258, 259, 264-265, 268 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити частково.

Припинити право власності ОСОБА_2 (РНОКПП: НОМЕР_1 , паспорт громадянина рф номер НОМЕР_2 від 19.02.2009, виданий: ТП №4 відділу УФМС Росії в Кемеровській області) в розмірі 1/3 частки на земельну ділянку з кадастровим номером 1824086800:04:001:0116 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 692525818240), площею 0,33 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: с. Чижівка, Новоград-Волинського району, Житомирської області (на даний час - Чижівська територіальна громада, Звягельського району Житомирської області) шляхом її конфіскації у порядку, визначеному ч. 4 ст. 145 Земельного кодексу України.

Припинити право власності ОСОБА_3 (РНОКПП: НОМЕР_3 , паспорт громадянина рф номер НОМЕР_4 , виданий 21.06.1999 Бачатським відділом міліції Беловського УВС Кемеровської області, в розмірі 1/3 частки на земельну ділянку з кадастровим номером 1824086800:04:001:0116 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 692525818240), площею 0,33 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: с. Чижівка, Новоград-Волинського району, Житомирської області (на даний час - Чижівська територіальна громада, Звягельського району Житомирської області) шляхом її конфіскації у порядку, визначеному ч. 4 ст. 145 Земельного кодексу України.

Відмовити у задоволенні позовних вимог в частині конфіскації часток вищезазначеної земельної ділянки у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Стягнути з ОСОБА_2 (РНОКПП: НОМЕР_1 , паспорт громадянина рф номер НОМЕР_2 від 19.02.2009 виданий: ТП №4 відділу УФМС Росії в Кемеровській області) на користь Житомирської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ: 02909950, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_5 ) відшкодування судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) гривень.

Стягнути з ОСОБА_3 (РНОКПП: НОМЕР_3 , паспорт громадянина рф номер НОМЕР_4 , виданий 21.06.1999 Бачатським відділом міліції Беловського УВС Кемеровської області) на користь Житомирської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ: 02909950, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_5 ) відшкодування судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) гривень.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день складання повного тексту, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому заочного рішення суду.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених Цивільним процесуальним кодексом України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Житомирського апеляційного суд протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту.

Повний текст рішення складено 14.10.2024.

Суддя А.В. Помогаєв

СудНовоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення09.10.2024
Оприлюднено15.10.2024
Номер документу122265912
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —285/1333/24

Ухвала від 24.12.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Борисюк Р. М.

Ухвала від 11.12.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Борисюк Р. М.

Ухвала від 01.11.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Борисюк Р. М.

Ухвала від 01.11.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Борисюк Р. М.

Ухвала від 01.11.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Борисюк Р. М.

Рішення від 09.10.2024

Цивільне

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

Помогаєв А. В.

Рішення від 09.10.2024

Цивільне

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

Помогаєв А. В.

Ухвала від 15.04.2024

Цивільне

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

Помогаєв А. В.

Ухвала від 07.03.2024

Цивільне

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

Помогаєв А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні