Справа № 646/9260/24
Провадження № 2/646/3231/2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 жовтня 2024 року м.Харків
Червонозаводський районний суд м. Харкова
у складі: головуючого судді Чорної Б.М.,
за участю секретаря судового засідання Петренко А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Харкові цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , представник позивача адвокат Романова Г.В. до Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, третя особа: Департамент реєстрації Харківської міської ради Харківської області про визнання права спільної часткової власності на нерухоме майно, -
встановив:
Позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до Червонозаводського районного суду з даним позовом, в якому просять визнати за кожним з них, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , частки на квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 50,1 кв.м. на праві спільної часткової власності.
В обґрунтування позову зазначають, що ОСОБА_2 та ОСОБА_1 володіють на праві спільної часткової власності квартирою, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 . Право власності підтверджується свідоцтвом про право власності на житло від 10.04.1998, яке видане фірмою «Аудит-Куп`янськ» на підставі розпорядження від 10.04.1998 № 4178. Право власності на вищезазначену квартиру зареєстроване в Куп`янському бюро технічної інвентаризації (ЄДРПОУ 03355005) 10.04.1998 за реєстровим № 122 та вписане в реєстрову книгу під № 16158.
08.07.2024 року позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_3 звернулися із заявою № 61885898 щодо державної реєстрації права власності на квартиру, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 . До заяви подано свідоцтво про право власності на житло від 10.04.1998, яке видане фірмою «Аудит-Куп`янськ» на підставі розпорядження від 10.04.1998 № 4178. Право власності на вищезазначену квартиру зареєстроване в Куп`янському бюро технічної інвентаризації (ЄДРПОУ 03355005) 10.04.1998 за реєстровим № 122 та вписане в реєстрову книгу під № 16158.
За результатами розгляду заяви, документів поданих до неї та відомостей Державного реєстру прав встановлено, що інформація про реєстрацію права власності у Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутня. У зв`язку з чим державним реєстратором було направлено запит до органу, який відповідно до законодавства проводив реєстрацію права власності до 2013, до Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області № 3277/0/276-23 від 20.07.2023. Департаментом реєстрації отримано відповідь Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області № 1924 від 21.07.2023, в якій зазначено, що зберігачем інвентарних справ на об`єкти нерухомого майна, розташовані на території Куп`янської громади, було визначено КП «Куп`янське БТІ» (пл. Центральна, буд. 23, м. Куп`янськ Харківської області, код ЄДРПОУ 03355005). Через збройну агресію російської федерації в Україні будівля комунального підприємства «Куп`янського бюро технічної інвентаризації», яке знаходиться за адресою: пл. Центральна, буд. 23, м. Куп`янськ Харківської області, була зруйнована, а саме комунальне підприємство (база даних, архівні справи, комп`ютерна техніка та інше) знищені. Таким чином, на сьогодні неможливо отримати від БТІ інформацію про зареєстровані права до 01 січня 2013 року на будь-який об`єкт нерухомого майна, розташований в населених пунктах, що входять до складу Куп`янської громади. Розглянувши у сукупності заяву, подані документи, відомості реєстрів, проведення державної реєстрації права власності на квартиру, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 - неможливо.
Таким чином, позивачі на теперішній час не мають документів, які б могли підтвердити право власності на вказану квартиру, окрім свідоцтва про права власності від 10.04.1998 р.
Відповідно до технічних характеристик квартири, зазначених у технічному паспорті на квартиру, квартира знаходиться на 2 поверсі 9 поверхового будинку за адресою: АДРЕСА_2 та складається з: 2 кімнат житловою площею 28,6 кв. м, у тому числі: 1-а кімната площею 17,3 кв. м, 2-а кімната площею 11,3 кв. м; кухні площею 7,1 кв. м; ванної кімнати площею 2,7 кв. м; вбиральні плещею1,4 кв. м; коридору площею 9 кв. м. Крім того, квартира обладнана лоджією площею 2,6 кв. м.
Згідно з абз. 8, 9 та 11 розділу 2.5.3. «Підрахунок площ та обсягів та нумерація квартир» Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації житлового фонду, затверджена наказом ЦСУ СРСР від 15.07.1985 № 380 (далі- інструкція) житлова площа квартирних будинків та гуртожитків визначається як сума площ житлових кімнат без урахування площі вбудованих шаф. Загальна площа квартирних будинків визначається як сума площ усіх житлових та підсобних приміщень квартир, включаючи площі вбудованих шаф, внутрішньоквартирних коридорів та шлюзів. У техніко-економічних показниках проектів квартирних будинків має бути показана наведена загальна площа по будинку в цілому, що включає загальну площу квартир і площу літніх приміщень, що визначається відповідно до таких знижувальних коефіцієнтів: лоджії, що розміщуються повністю в габаритах будівель - 0,5; лоджії, що виходять повністю або частково за габарити будівель, тераси та балкони з бічними екранами 0,35; звичайні виносні балкони 0,25. Тому, виходячи з вищевикладеного житлова площа квартири становить 28,6 кв. м, загальна площа квартири становить 50,1 кв. м.
Ухвалою судді Червонозаводського районного суду м. Харкова від 22.08.2024 р. у справі було відкрито провадження та призначено до розгляду у підготовче судове засідання у порядку загального позовного провадження.
Ухвалою Червонозаводського районного суду м. Харкова від 25.09.2024 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено до судового розгляду по суті.
27.09.2024 р. до суду надійшло письмове клопотання начальника Куп`янської міської військової адміністрації Андрія Беседіна про розгляд справи без їх участі за наявними в матеріалах справи документами та згідно вимог чинного законодавства.
30.09.2024 р. від представника 3-ї особи Департаменту реєстрації Харківської міської ради надійшли письмові пояснення щодо позову, в яких просить прийняти пояснення Департаменту реєстрації Харківської міської ради та долучити їх до матеріалів справи та розглянути справу у відповідності до норм матеріального та процесуального права без участі представника Департаменту реєстрації Харківської міської ради зважаючи на наступне.
Відносини у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон), Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі - Порядок № 1127), іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною 1 статті 2 Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав).
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження (п. 2 ч. 1 ст. 2 Закону).
Серед засад державної реєстрації прав статтею 3 Закону визначено обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав та внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених Законом. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті у випадках, визначених статтею 28 цього Закону, та в інших випадках, визначених законом.
Серед загальних засад державної реєстрації прав Законом передбачено внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених Законом.
Відповідно до частини 5 статті 12 Закону відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.
Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зареєстрованих у Державному реєстрі прав, вчиняються на підставі відомостей про речові права, обтяження речових прав, що містяться в цьому реєстрі.
Згідно з ч. 5 ст. 3 Закону державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого статтею 312 цього Закону, та автоматичної державної реєстрації прав у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч. 8 ст. 18 Закону державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Заява на проведення реєстраційних дій подається заявником у паперовій формі, а у випадках, передбачених законодавством, - в електронній формі разом з оригіналами документів, необхідних для проведення реєстраційних дій, чи їх копіями, засвідченими державними органами, органами місцевого самоврядування (якщо оригінали таких документів відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування) (ч. 1 ст. 20 Закону).
08.07.2024 до Департаменту реєстрації Харківської міської ради за реєстраційним номером 61885898 надійшла заява щодо реєстрації права власності на квартиру за адресою: АДРЕСА_2 .
Повноваження державного реєстратора при проведенні державної реєстрації речових прав на нерухоме майно визначені ст. 10 Закону.
Так, відповідно до вимог ч. 3 ст. 10 Закону державний реєстратор, зокрема, встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії.
Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані не пізніше трьох робочих днів з дня отримання відповідного запиту державного реєстратора безоплатно надати запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.
Під час розгляду вказаної заяви було здійснено консолідований пошук інформації в Державному реєстрі речових прав та реєстрах до 2013 року, стосовно реєстрації речових прав на заявлений об`єкт нерухомого майна, в результаті якого встановлено, що зазначена інформація у Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутня.
Керуючись вимогами ст. 10 Закону, державним реєстратором було направлено запит до Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області № 3277/0/276-23 від 20.07.2023.
Листом від 21.07.2023 за № 1924 (вх. № 3059/0/275-23 від 21.07.2023) Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області повідомила, що зберігачем інвентаризаційних справ на об`єкти нерухомого майна, розташовані на території Куп`янської громади, було визначено комунальне підприємство «Куп`янське БТІ» (площа Центральна, 23, місто Куп`янськ Харківської області, код ЄДРОПОУ 033550051).
Через збройну агресію російської федерації в Україні адміністративне приміщення комунального підприємства «Куп`янське БТІ» внаслідок обстрілів та пожежі повністю знищено, інвентаризаційні справи, службова документація, комп`ютерна техніка та бази даних також знищені, працівники на підприємстві відсутні. Підприємство на даний час господарську діяльність не здійснює.
Розглянувши заяву від 08.07.2024 р. № 61885898 та документи, додані до заяви, враховуючи отриману інформацію та відомості реєстрів, державним реєстратором було встановлено наявність підстав для відмови в проведенні державної реєстрації права власності на квартиру за адресою: АДРЕСА_2 у зв`язку з тим, що подані документи не дали змоги встановити набуття речових прав на нерухоме майно.
Так, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 24 Закону підставою для відмови в державній реєстрації прав є подання документів, які не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 24 Закону підставою для відмови в державній реєстрації прав є наявність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Відповідно до п. 18 Порядку за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом, державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
Керуючись пунктами 4, 5, ч. 1 ст. 24 Закону, пунктами 18 та 23 Порядку № 1127 державним реєстратором 10.07.2024 було прийнято рішення № 74044902 про відмову в проведенні реєстраційних дій за заявою від 08.07.2024 № 61885898.
Враховуючи викладене, рішення державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради від про відмову в проведенні реєстраційних дій від 10.07.2024 № 74044902 є законним та обґрунтованим, прийнятим у межах повноважень та відповідно до норм чинного законодавства України.
Додатково повідомляємо, що згідно з ч. 1 ст. 7 Закону до повноважень Міністерства юстиції України належить, зокрема, забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері державної реєстрації прав; здійснення нормативно правового регулювання у сфері державної реєстрації прав; надання узагальнених роз`яснень щодо застосування законодавства з питань державної реєстрації прав.
Враховуючи ситуацію, що склалася під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, та неможливістю державним реєстратором надіслати запит та отримати запитувану інформацію від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав до 2013 року, у зв`язку із знищенням, пошкодженням архівів таких підприємств в результаті воєнних дій, Департаментом реєстрації Харківської міської ради було направлено лист до Міністерства юстиції України з проханням надати роз`яснення, яким чином діяти державним реєстраторам в таких випадках.
Листом від 12.06.2023 за № 75137/74555-9-23/8.4.4 (вх. № 3376/0/49-23 від 13.06.2023) Міністерство юстиції повідомило, що в окресленому випадку подані для проведення державної реєстрації прав документи, не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також наявність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Звертаємо увагу, що відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону однією з підстав для державної реєстрації прав є, зокрема, судове рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.
Згідно з ч. 1 ст. 20 Закону заява на проведення реєстраційних дій подається заявником у паперовій формі, а у випадках, передбачених законодавством, - в електронній формі разом з оригіналами документів, необхідних для проведення реєстраційних дій, чи їх копіями, засвідченими державними органами, органами місцевого самоврядування (якщо оригінали таких документів відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування).
Статтею 26 Закону встановлено, що за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.
Відповідно до ч. 5 ст. 3 Закону державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого статтею 312 цього Закону, та автоматичної державної реєстрації прав у випадках, передбачених цим Законом.
Державним реєстратором, відповідно до частини 1 статті 10 Закону є, зокрема, громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав; нотаріус.
Таким чином, законодавством визначена множинність суб`єктів, які надають послуги з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Департамент реєстрації Харківської міської ради не є виключним суб`єктом державної реєстрації прав. Із заявою щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та відповідним рішення суду, що набрало законної сили, особа має право звернутись до будь-якого державного реєстратора в порядку, визначеному Законом.
У судове засідання, призначене на 15.10.2024 р. позивачі ОСОБА_2 , ОСОБА_1 не з`явилися, представник позивачів ОСОБА_4 надала до суду заяву про розгляд без її участі та участі позивачів, позовні вимоги підтримують в повному обсязі та просять їх задовольнити.
Відповідно до ч.3 ст.211 ЦПК України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд здійснюється на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень ЦПК України розгляд справи здійснюється судом за відсутністю учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 отримали по частині у власність квартиру АДРЕСА_3 , згідно свідоцтва про право власності на житло від 10.04.1998, виданого фірмою «АУДИТ-КУП`ЯНСЬК» на підставі розпорядження від 10.04.1988 року № 4178, про що зроблений запис у реєстрову книгу № 122 за реєстровим № 16158, яка розташована за адресою будинок АДРЕСА_4 .
Відповідно до технічного паспорту на квартиру АДРЕСА_5 , власник ОСОБА_1 , квартира розташована на 2 поверхі 9 поверхового будинку, загальна площа квартири -50,1 кв.м., яка складається з : 2 кімнат житловою площею 28,6 кв.м., у томі числі 1-а кімната -17,3 кв.м., 2-а кімната-11,3 кв.м., кухні площею - 7,1 кв.м., ванної кімнати площею 2,7 к.м., вбиральні -1,4 кв.м., коридору 9,0 кв.м.; квартира обладнана лоджією -2,6 кв.м.
Право власності на квартиру АДРЕСА_1 своєчаснонезареєстровано у встановленому законом порядку, а тому будь-які відомості про право власності на житловий будинок відсутні в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно або в Реєстрі прав власності на нерухоме майно.
З 18.07.2023 року позивачі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 проживають в АДРЕСА_6 і зареєстровані як внутрішньо переміщені особи.
08 липня 2024 до Департаменту реєстрації Харківської міської ради за реєстраційним номером 61885898 надійшла заява щодо реєстрації права власності на квартиру АДРЕСА_1 .
Під час розгляду вказаної заяви було здійснено консолідований пошук інформації в Державному реєстрі речових прав та реєстрах до 2013 року, стосовно реєстрації речових прав на заявлений об`єкт нерухомого майна, в результаті якого встановлено, що зазначена інформація у Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутня.
Керуючись вимогами ст. 10 Закону, державним реєстратором було направлено запит до Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області № 3277/0/276-23 від 20.07.2023.
Листом від 21.07.2023 за № 1924 (вх. № 3059/0/275-23 від 21.07.2023) Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області повідомила, що зберігачем інвентаризаційних справ на об`єкти нерухомого майна, розташовані на території Куп`янської громади, було визначено комунальне підприємство «Куп`янське БТІ» (площа Центральна, 23, місто Куп`янськ Харківської області, код ЄДРОПОУ 033550051).
Через збройну агресію російської федерації в Україні адміністративне приміщення комунального підприємства «Куп`янське БТІ» внаслідок обстрілів та пожежі повністю знищено, інвентаризаційні справи, службова документація, комп`ютерна техніка та бази даних також знищені, працівники на підприємстві відсутні. Підприємство на даний час господарську діяльність не здійснює.
Розглянувши заяву від 08.07.2024 № 61885898 та документи, додані до заяви, враховуючи отриману інформацію та відомості реєстрів, державним реєстратором було встановлено наявність підстав для відмови в проведенні державної реєстрації права власності на квартиру АДРЕСА_1 у зв`язку з тим, що подані документи не дали змоги встановити набуття речових прав на нерухоме майно.
Таким чином, позивачі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на теперішній час не мають документів, які б могли підтвердити право власності на вказану квартиру, окрім свідоцтва про право власності старого зразка.
Частина четверта статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" містить припис стосовно того, що будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цьогоЗакону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цьогоЗакону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиноютретьою цієї статті, у випадках, визначенихстаттею 28 цього Закону, та в інших випадках, визначених законом.
Частиною третьою статті 3 Законупередбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:
1. реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;
2. на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
До 2013 року реєстрація права власності на житлові будинки проводилася Бюро технічної інвентаризації, із видачею про це документів (Витягів) або проставленням відповідних штампів (відміток) на самому документі. Така реєстрація проводилася БТІ в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (в якому реєструвалися виключно квартири, будинки, приміщення).
З огляду на те, що свідоцтво про право власності на житло від 10.04.1998, видане фірмою «АУДИТ-КУП`ЯНСЬК» на підставі розпорядження від 10.04.1988 року № 4178, про що зроблений запис у реєстрову книгу № 122 за реєстровим № 16158 і містить проставлений відповідний штамп КП «Куп`янське БТІ», суд дійшов висновку, що речове право позивачів на нерухоме майно є дійсним, оскільки його реєстрація проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення.
На даний час КП «Куп`янське БТІ» не здійснює господарську діяльність, його будівля повністю зруйнована, база даних та архівні справи знищені внаслідок збройної агресії рф.
Згідно із частиною першою статті 316 ЦК України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів (частина перша статті 328 цього Кодексу).
Відповідно до ст. 317 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Згідно з вимогами статті 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
Відсутність реєстрації права власності відповідно до Закону України «Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» не зумовлює позбавлення особи прав користування та володіння належним їй на праві власності майном.
За правилами статті 392 ЦК України позов про визнання права власності може бути пред`явлено, по-перше, якщо особа є власником майна, але її право оспорюється або не визнається іншою особою, по-друге, якщо особа втратила документ, який засвідчує його право власності.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 19.05.2020 у справі № 916/1608/18 дійшла висновку, що передбачене статтею 392 Цивільного кодексу України правило за аналогією закону має застосовуватися не тільки у випадках, коли власник втратив документ, який засвідчує його право власності, а й у випадках, коли наявні в нього документи не дають змоги беззаперечно підтвердити своє право власності на нерухоме майно.
Згідно зі статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
За змістом наведеної норми державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації.
Частиною другою статті 358ЦК України визначено, що кожен із співвласників має право на надання йому у володіння та користування тієї частини спільного майна в натурі, яка відповідає його частці у праві спільної часткової власності; у разі неможливості цього він має право вимагати від інших співвласників, які володіють і користуються спільним майном, відповідної матеріальної компенсації.
При цьому, правовий режим спільної часткової власності визначається главою 26ЦК України з урахуванням інтересів усіх її учасників; володіння, користування та розпорядження частковою власністю здійснюється за згодою всіх співвласників, а за відсутності згоди - спір вирішується судом; незалежно від розміру часток співвласники при здійсненні зазначених правомочностей мають рівні права.
На підставі викладеного, розглядаючи справу в межах заявлених позовних вимог та підстав позову, оцінивши наявні у справі докази на предмет їх належності, достовірності та достатності, аналізуючи встановлені у справі обставини, беручи до уваги, що у позивачів відсутня можливість одержати в КП «Куп`янське БТІ» відповідні документи у зв`язку з його повним знищенням, суд приходить до висновку, що позовні вимоги слід задовольнити та визнати за позивачами право спільної часткової власності на квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 50,1 кв.м., оскільки це не призведе до порушення прав, свобод та інтересів інших осіб і є єдиним можливим способом захисту прав та законних інтересів позивачів.
Керуючись ст. ст. 4, 5, 6, 12, 13, 77-81, 258-259, 263-265, 273 ЦПК України, ст.ст. 319, 321, 328, 392 ЦК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , представника позивача адвокат Романової Г.В. до Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, третя особа: Департамент реєстрації Харківської міської ради Харківської області про визнання права спільної часткової власності на нерухоме майно задовольнити.
Визнати за ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , право спільної часткової власності на частину квартири АДРЕСА_1 , загальною площею - 50,1 кв.м., яка складається з: 2 кімнат житловою площею 28,6 кв.м, у тому числі: 1-а кімната площею - 17,3 кв. м, 2-а кімната площею - 11,3 кв. м; кухні площею - 7,1 кв. м; ванної кімнати площею - 2,7 кв. м; вбиральні плещею - 1,4 кв. м; коридору площею - 9,0 кв. м.; лоджія площею - 2,6 кв.м.
Визнати за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , право спільної часткової власності на частину квартири АДРЕСА_1 , загальною площею - 50,1 кв.м., яка складається з: 2 кімнат житловою площею 28,6 кв.м, у тому числі: 1-а кімната площею - 17,3 кв. м, 2-а кімната площею - 11,3 кв. м; кухні площею - 7,1 кв. м; ванної кімнати площею - 2,7 кв. м; вбиральні плещею - 1,4 кв. м; коридору площею - 9,0 кв. м.; лоджія площею - 2,6 кв.м.
Рішення може бути оскаржено повністю або частково учасниками справи, а також особами, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їх права, свободи, інтереси та (або) обов`язки до Харківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених участині другійстатті 358 ЦПК України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання зареєстроване за адресою: АДРЕСА_2 , фактичне місце проживання за адресою: АДРЕСА_6 ;
позивач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 , місце проживання зареєстроване за адресою: АДРЕСА_2 , фактичне місце проживання за адресою: АДРЕСА_6 ;
представник позивачів: ОСОБА_4 , свідоцтво про право на заняття адвокатської діяльності № 001018 від 22.01.2019 року, діє на підставі договору про надання правової допомоги № 01/22-07 від 22.07.2024 року.
відповідач : Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області, місцезнаходження за адресою: Харківська обл., Куп`янський р-н, м. Куп`янськ, пр-т Конституції, буд. 3, ЄДРПОУ 44758728;
Третя особа: Департамент реєстрації Харківської міської ради Харківської області, місцезнаходження за адресою: м. Харків, м-н Павлівський, буд. 4, ЄДРПОУ: 40214227.
Суддя Б.М.Чорна
Суд | Червонозаводський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 16.10.2024 |
Номер документу | 122287392 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: визнання права власності |
Цивільне
Червонозаводський районний суд м.Харкова
Чорна Б. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні