Рішення
від 04.09.2024 по справі 930/2216/23
НЕМИРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 930/2216/23

Провадження №2/930/75/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.09.2024 року м.Немирів

Немирівський районний суд Вінницької області в складі

головуючої судді Войницької Т.Є.,

за участі секретаря судового засідання Вакар Г.І.

розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні в м. Немирові цивільну справу за позовом заступника керівника Вінницької обласної прокуратури Катерини Шевцової в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Вінницької обласної ради, Комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», Погребищенської міської ради, Комунального підприємства «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення витрат на лікування потерпілих внаслідок вчинення кримінального правопорушення,-

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Вінницької обласної прокуратури Катерина Шевцова звернулася до Немирівського районного суду з позовом в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Вінницької обласної ради, Комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», Погребищенської міської ради, Комунального підприємства «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення витрат на лікування потерпілих внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Позов обґрунтований тим, що Вінницькою обласною прокуратурою здійснювалося процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 12021020000001250 від 07.11.2021.

Досудовим розслідуванням установлено, що близько 16 години 00 хвилин 07.11.2021 водій ОСОБА_1 , керуючи технічно- справним автомобілем «BMW 320 D», державний номерний знак Республіки Литви НОМЕР_1 , рухаючись автодорогою сполученням «Гайсин - Вінниця», неподалік с. Кароліна Немирівської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, з урахуванням дорожніх умов, а саме стану проїзної частини дороги, яка перебувала у вологому стані, не обрав безпечної швидкості руху та, не впоравшись з керуванням, допустив виїзд автомобіля за межі проїзної частини дороги, де стався наїзд на металевий відбійник. Внаслідок дорожньо-транспортної пригоди малолітній пасажир автомобіля ОСОБА_2 від отриманих травм загинув на місці події, інші пасажири - ОСОБА_3 та ОСОБА_2 були госпіталізовані до лікувальних закладів.

Відповідно до висновку судово-медичної експертизи від 24.12.2021 № 1070 смерть ОСОБА_2 настала внаслідок сполучної травми тіла у вигляді закритої черепно-мозкової травми у вигляді синців, саден та ран на голові, перелому кісток носу, крововиливів у м`які тканини голови відповідно лобно-тім`яній та потиличній ділянкам, субарахноїдального крововиливу відповідно лобно-тім`яній, скроневій ділянкам лівої півкулі та скронево-тім`яній ділянці правої півкулі, забою мозку, закритої тупої травми грудей у вигляді синця на передній поверхні грудей, струсу та забою легень; закритої тупої травми живота у вигляді рани на передній черевній стінці та підкапсулярного крововиливу на діафрагмальній поверхні печінки з переходом на серповидну зв`язку; закритого перелому лівого плеча в середній третині, відкритого перелому правого стегна в верхній третині, відкритого перелому правої гомілки в нижній третині; рани правої сідниці, промежини та калитки; синців, саден та ран на кінцівках.

Сполучна травма тіла виникла від дії тупих твердих предметів та має ознаки тяжкого тілесного ушкодження за ознаками небезпечності для життя та стоїть в причинному зв`язку зі смертю.

Відповідно до висновку судово-медичної експертизи від 10.12.2021 № 160 ОСОБА_2 отримав тілесні ушкодження у вигляді сполучної травми тіла, а саме: садна в лобній області голови, струс головного мозку, закритий компресійний перелом сьомого шийного та першого, третього грудних хребців, забій лівої половини грудної клітки, закритий перелом дев`ятого та десятого ребер зліва, підшкірну гематому в області поперекового відділу хребта.

Зазначені тілесніушкодження у ОСОБА_2 у виглядісполучної травмитіла виникливід діїтупого твердогопредмета (предметів).Закритий компресійнийперелом сьомогошийного та першого, третього грудних хребців, закритий перелом дев`ятого та десятого ребер зліва спричинили тривалий розлад здоров`я, тому дана сполучна травма відноситься до середніх тілесних ушкоджень, з відсутністю небезпеки для життя та яка спричинила тривалий (понад 21 день) розлад здоров`я.

Відповідно до висновку судово-медичної експертизи від 10.12.2021 № 161 ОСОБА_3 отримала тілесні ушкодження у вигляді сполучної травми тіла, а саме: скальповану рану лобної ділянки голови зліва, підапоневротичну гематому в лобно-скронево-тім`яній ділянці голови зліва, закритий перелом кісток носа, струс головного мозку, скальповану рану в області лівої ступні з відкритим відривом нігтьових фаланг першого, другого, третього, четвертого пальців лівої ступні з послідуючою пластикою лівої ступні.

Зазначені тілесні ушкодження у ОСОБА_3 у вигляді сполучної травми тіла виникли від дії тупого твердого предмета (предметів). Скальпована рана в області лівої ступні з відкритим відривом нігтьових фаланг першого, другого, третього, четвертого пальців лівої ступні з послідуючою пластикою лівої ступні спричинили тривалий розлад здоров`я, тому дана сполучна травма відноситься до середніх тілесних ушкоджень, з відсутністю небезпеки для життя та яка спричинила тривалий (понад 21 день) розлад здоров`я.

Порушення водієм ОСОБА_1 вимог п. 12.1 Правил дорожнього руху України перебуває у причинному зв`язку з наслідками дорожньо-транспортної пригоди, а саме із спричиненням смерті ОСОБА_2 та середньої тяжкості тілесних ушкоджень ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Дії ОСОБА_1 слідчим кваліфіковано за ч. 2 ст. 286 КК України - порушення правил безпеки дорожнього руху особою, яка керує транспортним засобом, що спричинило потерпілим середньої тяжкості тілесні ушкодження, а також смерть потерпілого.

Так, 30.12.2021 йому повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, а 31.01.2022 стосовно нього до Немирівського районного суду Вінницької області передано обвинувальний акт.

Вироком Немирівського районного суду Вінницької області від 22.06.2022, який 22.07.2022 набрав законної сили, ОСОБА_1 визнано винуватим у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України, призначено покарання у виді 3 (трьох) років позбавлення волі з позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 1 (один) рік та на підставі ст. 75 КК України звільнено від відбування призначеного основного покарання у вигляді позбавлення волі з іспитовим строком 2 (два) роки.

Цивільний позов про відшкодування витрат на лікування потерпілого в межах кримінального провадження не заявлявся.

Заступник керівника Вінницької обласної прокуратури звернулася з позовом до ОСОБА_1 в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Вінницької обласної ради, Комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», Погребищенської міської ради, Комунального підприємства «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради.

Відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», Положення про Національну службу здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1101 (далі - Положення № 1101), НСЗУ є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра охорони здоров`я, який реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Згідно з інформаціями КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» від 26.05.2023 № 01.01-25/1787, КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР від 20.06.2023 №02-1110 та НСЗУ від 27.06.2023 № 22715/2-16-23 між НСЗУ та КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР», а також між НСЗУ та КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР укладено договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій від 05.05.2021 № 3651-Е421-Р000 та від 14.05.2021 № 3760-Е421-Р000 відповідно.

Послуги КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» та КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР, пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено НСЗУ, як замовником медичних послуг, за рахунок коштів Державного бюджету України.

НСЗУ з метою організації своєї діяльності забезпечує в установленому порядку самопредставництво НСЗУ в судах та інших органах через осіб, уповноважених діяти від її імені, у тому числі через посадових осіб юридичної служби НСЗУ, а також забезпечує представництво інтересів НСЗУ в судах України та інших органах через представників (пп. 14 п. 5 Положення № 1101).

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1086 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення (далі - Порядок № 1086), який визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення».

Відповідно до п. 3 Порядку № 1086 розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є НСЗУ.

Таким чином, НСЗУ є органом, уповноваженим захищати інтереси держави у спірних правовідносинах.

Відповідно до статуту КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР, затвердженого рішенням 5 сесії Погребищенської міської ради 8 скликання від 30.12.2020 № 93 (далі - статут КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР) КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР є лікарняним закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної спеціалізованої медичної допомоги будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим статутом (п. 1.1 статуту КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР). Майно КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР є власністю об`єднаної територіальної громади Погребищенської міської ради Вінницької області (п. 1.2 статуту КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР). КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР створене на базі відокремленої частини майна, яке є спільною власністю об`єднаної територіальної громади Погребищенської міської ради Вінницької області, управління яким здійснює Погребищенська міська рада (п. 1.3 статуту КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР). Засновником та органом управління майном КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР є Погребищенська міська рада. КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Погребищенській міській раді (п. 1.4 статуту КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР). Майно КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР є комунальною власністю і закріплюється за ним на праві оперативного управління. Майно КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР становлять необоротні та оборотні активи, основні засоби та грошові кошти, а також інші цінності, передані йому Погребищенською міською радою, вартість яких відображається у самостійному балансі КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР (п. 5.1 статуту КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР). Джерелами формування майна та коштів КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР є комунальне майно, передане КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР відповідно до рішення про його створення; кошти місцевого бюджету; власні надходження КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР: кошти від здачі в оренду (зі згоди Погребищенської міської ради) майна, закріпленого на праві оперативного управління, кошти та інше майно, одержані від реалізації продукції (робіт, послуг); цільові кошти; кошти, отримані за договорами з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення; кредити банків; майно, придбане у інших юридичних або фізичних осіб; майно, що надходить безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних благодійних внесків, пожертвувань юридичних і фізичних осіб, надходження коштів на виконання програм соціально- економічного розвитку регіону, програм розвитку медичної галузі; інші джерела, не заборонені законодавством (п. 5.3 статуту КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР).

З огляду на викладене, грошові кошти, які витрачено КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР на лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_2 є комунальною власністю Погребищенської міської ради, а КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР є їх розпорядником відповідно до своєї діяльності.

Таким чином, у даному випадку органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, виступає Погребищенська міська рада, як засновник та управитель лікарні, а також КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР, що понесло відповідні витрати на лікування потерпілого від кримінального правопорушення.

Засновником КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР», згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є Вінницька обласна рада.

Відповідно до статуту КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР», затвердженого рішенням 44 сесії Вінницької обласної ради 7 скликання від 23.07.2020 № 954 (далі - статут КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР»), КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює Вінницька обласна рада. Власником КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» є територіальні громади сіл, селищ, міст Вінницької області в особі Вінницької обласної ради. КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» підпорядковане, підзвітне та підконтрольне Вінницькій обласній раді (п. 1.3 статуту КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР»). КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги населенню Вінницької області, пацієнтам інших регіонів України та інших країн в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим статутом (п. 1.4 статуту КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР»). Майно КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» становлять необоротні та оборотні активи, основні засоби та грошові кошти, а також інші цінності, передані йому Вінницькою обласною радою, вартість яких відображається у самостійному балансі КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» (п. 7.1 статуту КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР»). Майно КНП «ВОКЛ ім. М.І Пирогова ВОР» є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області і закріплюється за ним на праві оперативного управління (п. 7.2 статуту КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР»). Джерелами формування майна є: грошові та матеріальні внески Вінницької обласної ради; доходи, одержані від реалізації послуг, інших видів господарської діяльності; доходи від цінних паперів; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення і дотації з бюджетів; майно набуте у встановленому законодавством порядку; інші джерела, не заборонені законодавством України (п. 7.6 статуту КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР»).

З огляду на викладене, грошові кошти, які витрачено КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» на лікування потерпілої від кримінального правопорушення ОСОБА_3 є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області в особі Вінницької обласної ради, а КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» є їх розпорядником відповідно до своєї діяльності.

Таким чином, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, виступає Вінницька обласна рада, як власник та управитель лікарні, а також КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР», що понесло відповідні витрати на лікування потерпілої від кримінального правопорушення.

Згідно з листом комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради» (далі - КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР») від 26.05.2023 № 01.01-25/1787, надісланим на запити Вінницької обласної прокуратури від 15.03.2023 № 24-40Івих-23 та від 26.05.2023 № 24-819вих-23, а також листами від 20.07.2023 № 01.01-25/2546 та від 03.08.2023 № 01.01-25/2732, надісланими на запит від 18.07.2023 № 24-1090вих-23, ОСОБА_3 з 08.11.2021 до 11.02.2022 лікувалася у КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР». Загальна вартість її лікування склала 280484,05 грн, з яких 249360,68 грн - витрати за рахунок коштів Національної служби здоров`я України (далі - НСЗУ), 23514,82 грн - обласного бюджету та 7608,55 грн - КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР».

Відповідно до листа комунального підприємства «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради (далі - КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР) від 20.06.2023 № 02-1110, надісланого на запити Вінницької обласної прокуратури від 26.05.2023 № 24-820вих-23 та від 15.03.2023 № 24-400вих-23, ОСОБА_2 з 08.11.2021 до 26.11.2021 (18 ліжко-днів) лікувався у хірургічному відділенні КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР. Загальна вартість його лікування склала 4985,64 грн, з яких 3107,37 грн - витрати, понесені НСЗУ, 1795,30 грн - місцевим бюджетом, 82,97 грн - КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР.

Відповідно до листа КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» від 30.06.2023 № 01.01-25/2245 добровільного відшкодування коштів, витрачених на лікування потерпілої від кримінального правопорушення ОСОБА_3 , не здійснювалося та КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» до суду з позовом щодо відшкодування зазначених коштів не зверталося.

Згідно з інформацією КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР від 20.06.2023 № 02-1110 добровільного відшкодування коштів, витрачених на лікування потерпілого від кримінального правопорушення, на рахунок КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР в період з 2021 року до 2023 року не надходило, КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР з позовом про стягнення понесених витрат з особи, внаслідок протиправних дій якої проводилося лікування потерпілого ОСОБА_2 , до суду не зверталося, та щодо звернення прокурором до суду з позовною заявою для відшкодування зазначених витрат не заперечує.

Із відповіді Вінницької обласної ради від 22.06.2023 № 814/01.01-15/2023, наданої на запит Вінницької обласної прокуратури від 19.06.2023 № 24-913вих-23, вбачається, що Вінницька обласна рада до суду з позовом про стягнення витрат на лікування потерпілої внаслідок вчинення кримінального правопорушення не зверталася.

Також зазначений запит Вінницької обласної прокуратури Вінницькою обласною радою переслано листом від 22.06.2023 № 813/01.01-12/2023 до Вінницької обласної військової адміністрації (далі - Вінницька ОВА) з проханням повідомити Вінницьку обласну прокуратуру про надходження до обласного бюджету коштів на відшкодування витрат на лікування ОСОБА_3 . Надалі Департаментом охорони здоров`я та реабілітації Вінницької ОВА надіслано лист від 29.06.2023 № 09-3713 до обласної прокуратури, яким повідомлено, що добровільного відшкодування витрат особою, внаслідок протиправних дій якої проводилося лікування потерпілої ОСОБА_3 на рахунок КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» не надходило.

Погребищенською міською радою листом від 26.06.2023 № 02-21/1660, у відповідь на запит Вінницької обласної прокуратури від 22.06.2023 № 24-960вих-23, поінформовано, що витрати на лікування ОСОБА_2 до місцевого бюджету не відшкодовані, самостійно Погребищенська міська рада вживати заходи щодо відшкодування зазначених коштів не буде та проти звернення Вінницької обласної прокуратури до суду з позовом не заперечує.

Окрім того, НСЗУ листом від 27.06.2023 № 22715/2-16-23, надісланим на запит Вінницької обласної прокуратури від 22.06.2023 № 24-961вих-23, повідомлено, що її не наділено повноваженнями представляти інтереси держави у справах про відшкодування коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від злочину. Водночас, НСЗУ не заперечує щодо звернення до суду в інтересах держави прокуратурою стосовно відшкодування витрат на лікування потерпілого від кримінального правопорушення.

Прокурор зазначила, що якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, спільній власності територіальних громад, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, за рахунок якого таке лікування фінансувалося. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України.

Зазначені установи з моменту встановлення факту завдання шкоди не вживали заходів представницького характеру, що свідчить про те, що органи до компетенції яких віднесенні представниці повноваження у даній сфері їх не здійснюють, що в свою чергу порушує інтереси держави та інтереси територіальної громади, що у відповідності до ст.131-1 Конституції України покладає на прокурора функцію представництва в суді.

Зазначені обставини стали підставою для звернення прокурора з цим позовом.

У підготовче судове засідання 04.09.2024 прокурор СупруненкоД.О. не з`явився, в матеріалах справи наявна заява про розгляд справи у відсутність представника позивача, позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити.

Представники Національної служби здоров`я України, Вінницької обласної ради, КНП «Вінницька обласна клінічна лікарня ім.М.І.Пирогова Вінницької обласної Ради», КП «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради в підготовче засідання 04.09.2024 не з`явилися, в матеріалах справи наявні заяви про розгляд справи у відсутність представника, позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.

Представник Погребищенської міської ради у підготовче судове засідання 04.09.2024 не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

Відповідач ОСОБА_1 у підготовче судове засідання 04.09.2024 не з`явився, в матеріалах справи наявна заява про розгляд справи у його відсутність, позовні вимоги визнав.

У відповідності до вимог ч.3 ст.200ЦПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем.

Згідно ч. 3ст.211ЦПК України учасник справи має право заявляти клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється на підставі наявних у суду матеріалів.

Відповідно до ч.1ст. 223ЦПК Українинеявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до ч. 2ст. 247 Цивільного процесуального кодексу України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу без участі сторін за наявними у справі матеріалами.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали цивільної справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши зібрані у справі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов висновку про необхідність задоволення позову з наступних підстав.

Судом встановлено, що вироком Немирівського районного суду Вінницької області від 22.06.2022 ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення за ч 2.ст. 286 КК Українита призначено покарання у виді 3років позбавлення волі з позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 1 рік. На підставі ст.75 КК ОСОБА_1 звільнено від відбування призначеного основного покарання у вигляді позбавлення волі з іспитовим строком 2 роки. Вирок набрав законної сили 22.07.2022 року. Відповідно до ч.6 ст.82 ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Положеннямист. 1166 ЦК Українипередбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Статтею 131-1Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у випадкам, визначених законом.

Статтею 56ЦПК України встановлено, що у випадках, встановлених законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до суду із заявами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб або державних чи суспільних інтересів та брати участь у цих справах. При цьому органи державної влади, органи місцевого самоврядування повинні надати суду документи, що підтверджують наявність передбачених законом підстав для звернення до суду в інтересах інших осіб.

У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Відповідно до ч. 3ст. 23 закону України "Про прокуратуру"прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно ч. 3, ч. 7ст. 128КПК України, цивільний позов в інтересах держави пред`являється прокурором. Особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, а також особа, цивільний позов якої залишено без розгляду, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства.

ЄСПЛ звертає увагу, що сторонами цивільного провадження є позивач і відповідач. Підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, у тих випадках, коли відповідне правопорушення зачіпає інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави (див. mutatis mutandis рішення від 15 січня 2009 року у справі «Менчинська проти Росії» (Menchinskaya v. Russia), заява № 42454/02, §35).

Суд вважає за необхідне зауважити, що Національною службою здоров`я України, Вінницькою обласною радою, Комунальним некомерційним підприємством «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», Погребищенською міською радою, Комунальним підприємством «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради не вжито жодних заходів, в тому числі, представницького характеру, щодо стягнення суми затрачених коштів на лікування потерпілих, що свідчить про неналежне здійснення ними захисту інтересів держави з метою стягнення до бюджету відповідних витрат.

Таким чином, враховуючи заподіяння шкоди інтересам держави і громади та не вчинення жодних дій як Національною службою здоров`я України, Вінницькою обласною радою, Комунальним некомерційним підприємством «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», Погребищенською міською радою, так і Комунальним підприємством «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради, спрямованих на відшкодування завданих збитків, прокурор правомірно звернувся до суду із вказаним вище позовом.

Відповідно до ч.1, ч.3ст.1206 ЦК України особа, яка вчинила злочин, зобов`язана відшкодувати витрати закладові охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього злочину, крім випадку завдання шкоди при перевищенні меж необхідної оборони або у стані сильного душевного хвилювання, що виникло раптово внаслідок насильства або тяжкої образи з боку потерпілого. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, спільній власності територіальних громад, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, за рахунок якого таке лікування фінансувалося. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України.

Обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, визначене Порядком обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженим постановою Кабінетом Міністрів України №545 від 16.07.1993 року, із змінами від 19.09.2012 року (надалі Порядок).

Відповідно до п. 2 Порядку № 545, сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі, та вартості витрат на його лікування в день. Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого (форма 003/у) або інших документів, які підтверджують дату госпіталізації та виписки хворого із стаціонара лікувального закладу. Визначення суми витрат на лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витрат за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремонт і придбання інвентаря та обладнання.

Відповідно до абз. 1 п. З Порядку № 545 визначена сума коштів на лікування потерпілого стягується судом з обвинуваченого або фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діями обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, при ухваленні вироку за позовом закладу охорони здоров`я або прокурора.

Відповідно до п. 4 Порядку № 545 стягнені в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я.

Згідно з листом комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради» (далі - КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР») від 26.05.2023 № 01.01-25/1787, надісланим на запити Вінницької обласної прокуратури від 15.03.2023 № 24-401вих-23 та від 26.05.2023 № 24-819вих-23, а також листами від 20.07.2023 № 01.01-25/2546 та від 03.08.2023 № 01.01-25/2732, надісланими на запит від 18.07.2023 № 24-1090вих-23, ОСОБА_3 з 08.11.2021 до 11.02.2022 лікувалася у КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР». Загальна вартість її лікування склала 280484,05 грн., з яких 249360,68 грн. - витрати за рахунок коштів Національної служби здоров`я України (далі - НСЗУ), 23514,82 грн. - обласного бюджету та 7608,55 грн. - КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР».

Відповідно до листа комунального підприємства «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради (далі - КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР) від 20.06.2023 № 02-1110, надісланого на запити Вінницької обласної прокуратури від 26.05.2023 № 24-820вих-23 та від 15.03.2023 № 24-400вих-23, ОСОБА_2 з 08.11.2021 до 26.11.2021 (18 ліжко-днів) лікувався у хірургічному відділенні КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР. Загальна вартість його лікування склала 4985,64 грн., з яких 3107,37 грн. - витрати, понесені НСЗУ, 1795,30 грн. - місцевим бюджетом, 82,97 грн. - КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР.

З урахуванням викладеного, оскільки між діями відповідача та перебуванням потерпілих ОСОБА_3 та ОСОБА_2 на лікуванні у КНП «ВОКЛ ім. М.І. Пирогова ВОР» та КП «Погребищенська ЦЛ» ПМР відповідно, існує причинний зв`язок, кошти, які витрачені на лікування потерпілих від злочину ОСОБА_1 , в добровільному порядку не відшкодовані, Національна служба здоров`я України, Вінницька обласна рада, Комунальне некомерційне підприємство «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», Погребищенська міська рада, Комунальне підприємство «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради з позовом про відшкодування витрат на стаціонарне лікування осіб, які потерпіли від злочину, до відповідача не звертались,тому, суд, врахувавши визнання позову відповідачем, що не суперечить закону та не порушує прав і законних інтересів інших осіб, дійшов висновку, що позовні вимоги заступника керівника Вінницької обласної прокуратури підлягають задоволенню.

Відповідно дост.141 ЦПК Україниз відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати, а саме сплачений судовий збір у розмірі 4282,05 грн.

Керуючись ст.ст.141, 258,259,263,273,354,355 ЦПК України, суд,-

У Х В А Л И В:

Позовну заяву заступника керівника Вінницької обласної прокуратури Катерини Шевцової в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Вінницької обласної ради, Комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», Погребищенської міської ради, Комунального підприємства «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення витрат на лікування потерпілих внаслідок вчинення кримінального правопорушення - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , кошти, витрачені на лікування потерпілих внаслідок вчинення ним кримінального правопорушення - ОСОБА_3 та ОСОБА_2 у сумі 285469,69 грн., з яких на користь держави в особі Національної служби здоров`я України - 252468,05 грн. та перерахувати з них 249360,68 грн. до державного бюджету за наступними реквізитами: отримувач: ГУК у Він.обл./м.Вінниця/24060300, код отримувача (ЄДРПОУ): 37979858, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), номер рахунку (IBAN): UA428999980313010115000002856 та 3107,37 грн. до державного бюджету за наступними реквізитами: отримувач: ГУК у Він.обл./м.Погребище/24060300, код отримувача (ЄДРПОУ): 37979858, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), номер рахунку (IBAN): UA988999980313090115000002892; на користь держави в особі Вінницької обласної ради - 23514,82 грн. та перерахувати до обласного бюджету Вінницької області за наступними реквізитами: отримувач: ГУК у Він.обл./Він.обл./24060300, код отримувача (ЄДРПОУ): 37979858, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), номер рахунку (IBAN): UA348999980314040544000002001; на користь держави в особі комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради» - 7608,55 грн. та перерахувати за наступними реквізитами: номер рахунку (IBAN): НОМЕР_2 відкритий в АТ КБ «Приватбанк», ЄДРПОУ: 02011031; на користь держави в особі Погребищенської міської ради - 1795,30 грн. та перерахувати до бюджету Погребищенської територіальної громади за наступними реквізитами: отримувач: ГУК у Він.обл./м.Погребище/24060300, код отримувача (ЄДРПОУ): 37979858, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), номер рахунку (IBAN): UA048999980314000544000002892; на користь держави в особі комунального підприємства «Погребищенська центральна лікарня» Погребищенської міської ради - 82,97 грн. та перерахувати за наступними реквізитами: номер рахунку (IBAN): НОМЕР_3 в АТ КБ «Приватбанк», МФО: 305299, ЄДРПОУ: 01982637.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,який проживаєза адресою: АДРЕСА_1 на користь Вінницької обласної прокуратури, код ЄДРПОУ 02909909, адреса: вул. Монастирська,33, м.Вінниця, 20150, судовий збір у розмірі 4282 (чотири тисячі двісті вісімдесят дві ) гривні 05 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Вінницького апеляційного суду.

Суддя Т. Є. Войницька

СудНемирівський районний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення04.09.2024
Оприлюднено17.10.2024
Номер документу122295422
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них фізичній особі, яка потерпіла від кримінального правопорушення

Судовий реєстр по справі —930/2216/23

Рішення від 04.09.2024

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Войницька Т. Є.

Ухвала від 14.12.2023

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Войницька Т. Є.

Ухвала від 04.12.2023

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Войницька Т. Є.

Ухвала від 15.08.2023

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Войницька Т. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні