Провадження № 2/679/328/2024
Справа № 679/604/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2024 року
Нетішинський міський суд Хмельницької області у складі:
головуючого судді Безкровного І.Г.,
за участю секретарів с/з: Хвещук К.В. , Рябухи О.В. ,
представників позивача: Карназей А.І. , Околот В.Д. ,
відповідача ОСОБА_5 ,
представників третьої особи: Ружицької О.В., Василевської Г.Г. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Нетішин Хмельницької області в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовною заявою Виконавчого комітету Нетішинської міської ради до ОСОБА_5 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Служба у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради, про позбавлення батьківських прав,
ВСТАНОВИВ:
Орган опіки та піклування Нетішинської міської ради - Виконавчий комітет Нетішинської міської ради звернувся до Нетішинського міського суду Хмельницької області з позовом до ОСОБА_5 про позбавлення батьківських прав, вказавши третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета споруСлужбу у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради.
В обґрунтування позову зазначається, що ОСОБА_5 є матір`ю малолітніх дітей: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , - які зареєстровані разом із відповідачем за адресою: АДРЕСА_1 .
Відомості про батька ОСОБА_7 , та ОСОБА_8 записані відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України. Батько малолітніх ОСОБА_9 та ОСОБА_10 перебуває у місцях позбавлення волі.
Малолітні діти ОСОБА_5 з народження перебувають на контролі соціальних служб та були поставлені на облік Служби у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради: ОСОБА_7 - з 14.12.2011; ОСОБА_8 - з 02.06.2014; ОСОБА_9 - з 19.03.2018; ОСОБА_10 - з 10.05.2019.
05.03.2020 діти були зняті з обліку служби у справах дітей як діти, які перебувають у складних життєвих обставинах, проте у січні 2022 року вони знову були поставлені на відповідний облік у зв`язку з ухиленням їх матері ОСОБА_5 від виконання батьківських обов`язків.
За час перебування малолітніх на обліку із січня 2022 року ОСОБА_5 не змінила свого ставлення до виконання батьківських обов`язків відносно своїх малолітніх дітей.
Так, відповідач уникає відвідування лікаря-педіатра, не відповідає не телефонні дзвінки, не виконує рекомендації лікарів (в тому числі вузьких спеціалістів) щодо стану здоров`я дітей.
ОСОБА_7 та ОСОБА_8 систематично пропускають заняття без поважних причин. ОСОБА_7 з 06.11.2023 по 30.11.2023 пропустив 101 навчальне заняття без поважних причин, а коли був на уроках, не завжди мав охайний зовнішній вигляд. ОСОБА_8 навчається за індивідуальною програмою, відвідував 70% занять, але на уроки приходив не завжди за розкладом.
У квітні 2023 року ОСОБА_5 зверталася до Закладу дошкільної освіти № 3 «Дзвіночок» Нетішинської міської ради щодо влаштування дітей ОСОБА_9 та ОСОБА_10 , проте станом на 13.02.2024 діти не зараховані у зв`язку з тим, що ОСОБА_5 не надала довідок про проходження дітьми медичного огляду.
Сім`я ОСОБА_5 була отримувачем соціальних послуг та взята під соціальний супровід Нетішинським ТЦСО, проте у зв`язку з невиконанням порад та настанов фахівців щодо подолання та мінімізації складних життєвих обставин, передбачених індивідуальним планом, невиконанням плану соціального супроводу, невиконанням без поважних причин отримувачем соціальних послуг вимог, визначеним договором про надання соціальних послуг, надання соціальної послуги було припинено, позаяк отримувач не усвідомлювала проблем та не була готова до співпраці із надавачем послуг.
Також відносно ОСОБА_5 було складено чотири протоколи про адміністративні правопорушення за ч. 1 ст. 184 КУпАП.
Працівники служби у справах дітей спільно з представниками ювенальної превенції відділу превенції Шепетівського РУП ГУНП в Хмельницькій області, поліцейськими офіцерами громади, УСЗН виконавчого комітету міської ради, Нетішинського територіального центру соціального обслуговування неодноразово відвідували малолітніх за місцем їх реєстрації та місцем тимчасового проживання. За результатами обстеження ОСОБА_5 неодноразово рекомендувалося покращити умови проживання дітей, привести помешкання у належний санітарний стан, слідкувати за зовнішнім виглядом дітей, контролювати відвідування дітьми навчального закладу тощо. Під час відвідування дітей ОСОБА_5 часто не допускала працівників соціальних службо до помешкання.
Службою у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради постійно проводилися індивідуально-профілактичні заходи впливу на ОСОБА_5 щодо попередження вилучення дітей із сім`ї через неналежний догляд за ними, велася роз`яснювальна робота щодо створення належних умов для проживання дітей, забезпечення їхнього медичного обстеження та лікування, відвідування дітьми освітніх закладів тощо.
Питання про виконання ОСОБА_5 батьківських обов`язків щодо малолітніх дітей неодноразово розглядалися на засіданнях комісії з питань захисту прав дитини, відповідачу виносилися попередження щодо відповідальності за неналежне виконання батьківських обов`язків та надавалися терміни для виправлення ситуації.
ОСОБА_5 неодноразово пропонувалася допомога у вирішенні питань щодо обстеження малолітнього ОСОБА_9 у лікаря-невролога в Хмельницькій обласній клінічній лікарні, влаштування його до Нетішинського центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Мрія» Нетішинської міської ради, проте вона ігнорувала запропоновані рекомендації та не приймала допомоги.
Зазначені факти як окремо, так і в сукупності можна розцінювати як ухилення ОСОБА_5 від вихованні малолітніх дітей та свідомого нехтування своїми обов`язками, хоча вона має реальну можливість їх виконувати, однак не вчиняє відповідних дій.
З огляду на це Виконавчий комітет Нетішинської міської ради просив позбавити ОСОБА_5 батьківських прав стосовно її малолітніх дітей: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .
У судовому засіданні представник позивача підтримала заявлені позовні вимоги та надала суду пояснення, зміст яких повністю збігається з обставинами, викладеними у позові. Представник також вказала, що з моменту звернення органом опіки та піклування до суду суттєвих змін у поведінці відповідача не відбулося, вона лише просила орган надати дозвіл на обстеження сина ОСОБА_9 . Рекомендації органу опіки та піклування виконувалися відповідачем лише частково.
Відповідач ОСОБА_5 у судовому засіданні категорично заперечувала проти позову, зазначивши, що вона частково погоджується з тим, що винна в тому, що діти прогулювали школу, проте їй важко справлятися одразу з чотирма дітьми. При цьому вона намагається забезпечувати дітей, однак для вирішення питань щодо їх влаштування та лікування в неї були відсутні кошти, які були необхідні для поїздок. Вона не вживає алкоголь чи наркотики, тому не вважає себе аж настільки поганою матір`ю, щоб позбавляти її батьківських прав. На теперішній час її чоловік ОСОБА_12 , який є батьком двох менших дітей, воює у складі Збройних Сил України. Вона займається влаштуванням дітей, позаяк зараз на це з`явилися кошти, проте одночасно вирішити питання стосовно всіх дітей вона фізично не здатна. Вона не працевлаштована, проте підробляє, здійснюючи догляд за літніми людьми, що також обмежує її можливості у повноцінному вихованні дітей. Її молодшому сину діагностовано аутизм, проте діагноз під питанням, тому дитина потребує дообстеження.
Представник третьої особи у судовому засіданні підтримала позов.
Заслухавши представників позивача та третьої особи, а також відповідача, повно, всебічно і об`єктивно дослідивши та оцінивши за своїм внутрішнім переконанням надані суду докази як окремо, так і в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_5 є матір`ю чотирьох малолітніх дітей: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , - які зареєстровані за адресою: АДРЕСА_1 . Батьком ОСОБА_7 та ОСОБА_8 записаний ОСОБА_13 (відомості внесені відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України), а батьком ОСОБА_9 та ОСОБА_10 - ОСОБА_12 (а.с. 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21).
Наказом Служби у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради № 65 від 14.12.2011 малолітнього ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 було постановлено на облік як дитину, яка опинилася у складних життєвих обставинах (а.с. 22).
Наказом Служби у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради № 14 від 02.06.2014 малолітнього ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , було постановлено на облік як дитину, яка опинилася у складних життєвих обставинах у зв`язку з ухиленням батьків від виконання батьківських обов`язків (а.с. 23).
Наказом Служби у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради № 24 від 19.03.2018 малолітнього ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , було постановлено на облік як дитину, яка опинилася у складних життєвих обставинах у зв`язку з ухиленням батьків від виконання батьківських обов`язків (а.с. 24).
Наказом Служби у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради № 43 від 10.05.2019 малолітню ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , було постановлено на облік як дитину, яка опинилася у складних життєвих обставинах у зв`язку з ухиленням батьків від виконання батьківських обов`язків (а.с. 25).
Наказом Служби у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради № 25 від 05.03.2020 малолітніх ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 було знято з обліку як дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах (а.с. 26).
Наказом Служби у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради № 10 від 13.01.2022 малолітніх ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 знову було поставлено на облік як дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах (а.с. 27).
У листі Комунального некомерційного підприємства Нетішинської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» № 517 від 07.10.2022 зазначається, що малолітні діти ОСОБА_7 , ОСОБА_8 .. ОСОБА_9 і ОСОБА_10 задекларовані з лікарем-педіатром КНП НМР «Центр ПМСД» ОСОБА_14 . Індивідуальні плани соціального захисту дітей виконуються регулярно, здійснюється постійний контроль за станом здоров`я дітей, контролюється вчасне проходження медичного огляду, забезпечується надання необхідної медичної допомоги, проводяться бесіди щодо здорового способу життя. Разом із цим мати дітей від виконання рекомендацій дітей не відмовляється, проте фактично їх не виконує, не завжди відповідає не телефонні дзвінки лікаря-педіатра (а.с. 28).
У листі Комунального некомерційного підприємства Нетішинської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» № 248 від 16.03.2023 зазначається, що адміністрація закладу просить посприяти у вирішенні питання про дообстеження малолітнього ОСОБА_7 . За інформацією лікаря-педіатра ОСОБА_14 малолітньому ОСОБА_7 було проведено планову медичну процедуру, за результатами якої мамі дитини ОСОБА_5 повідомлено про термінову необхідність у дообстеженні та лікуванні дитини у вузького спеціаліста, проте вона на телефонні дзвінки медичних працівників не відповідає і на прийом до лікаря з дитиною не з`являється, що призводить до неналежного виконання нею батьківських обов`язків (а.с. 29).
У листах Комунального некомерційного підприємства Нетішинської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» № 294 від 31.03.2023, № 961 від 14.09.2023 та № 1182 від 11.12.2023 зазначається, що індивідуальні плани соціального захисту дітей виконати неможливо, оскільки матір дітей уникає відвідування лікаря-педіатра, не відповідає на телефонні дзвінки, рекомендації лікарів щодо стану здоров`я дітей (в тому числі вузьких спеціалістів) не виконує. За пропозиціями лікаря-педіатра необхідно забезпечити наступне: 1) негайно провести обстеження у лікаря-невролога ОСОБА_8 ; 2) негайно провести обстеження та лікування у лікаря-фтизіатра ОСОБА_7 ; 3) провести обстеження у лікаря-фтизіатра ОСОБА_10 та ОСОБА_9 (а.с. 30, 31, 32).
У листі Комунального некомерційного підприємства Нетішинської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» № 331 від 19.02.2024 зазначається, що у січні 2024 року ОСОБА_7 та ОСОБА_8 самостійно без матері зверталися до лікаря-педіатра ОСОБА_14 за отриманням лікування від ГРЗ. 16.01.2024 ОСОБА_5 разом із дітьми ОСОБА_9 та ОСОБА_10 приходила на прийом до лікаря-педіатра з метою отримання направлення для проходження медичного огляду найменшої дитини та оформлення її в дошкільний навчальний заклад. Лікар-педіатр неодноразово скеровувала ОСОБА_9 до дитячого лікаря-невролога-психіатра, однак останній запис датується 24.02.2021. Матір дітей уникає відвідування лікаря-педіатра, не відповідає на телефонні дзвінки, рекомендації лікарів щодо стану здоров`я дітей (в тому числі вузьких спеціалістів) не виконує (а.с. 33).
У листі Комунального некомерційного підприємства Нетішинської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» № 597 від 19.03.2024 зазначається, що у січні 2024 року ОСОБА_7 та ОСОБА_8 самостійно без матері зверталися до лікаря-педіатра ОСОБА_14 за отриманням лікування від ГРЗ. 16.01.2024 ОСОБА_5 разом із дітьми ОСОБА_9 та ОСОБА_10 приходила на прийом до лікаря-педіатра з метою отримання направлення для проходження медичного огляду найменшої дитини та оформлення її в дошкільний навчальний заклад. Лікар-педіатр неодноразово скеровувала ОСОБА_9 до дитячого лікаря-невролога-психіатра, однак останній запис датується 24.02.2021. Індивідуальні плани соціального захисту дітей виконати неможливо, оскільки матір дітей уникає відвідування лікаря-педіатра, не відповідає на телефонні дзвінки, рекомендації лікарів щодо стану здоров`я дітей (в тому числі вузьких спеціалістів) не виконує. За пропозиціями лікаря-педіатра необхідно забезпечити наступне: 1) негайно провести обстеження у лікаря-невролога ОСОБА_8 ; 2) негайно провести обстеження та лікування у лікаря-фтизіатра ОСОБА_7 ; 3) провести обстеження у лікаря-фтизіатра ОСОБА_10 та ОСОБА_9 (а.с. 34).
Відповідно до листів Нетішинського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) виконавчого комітету Нетішинської міської ради № 05/29-156/2024 від 04.03.2024 та № 05/29-169 від 13.03.2024 сім`я ОСОБА_5 була отримувачем соціальних послуг у вказаному центрі з 21.07.2021 по 15.12.2023. Фахівцями із соціальної роботи неодноразово проводилася профілактично-роз`яснювальна робота з ОСОБА_5 щодо відповідальності за неналежне виконання батьківських обов`язків. Наголошувалося на необхідності відвідування сина ОСОБА_9 та доньки ОСОБА_10 дошкільних навчальних закладів та недопущення пропусків без поважних причин шкільних занять синів ОСОБА_7 та ОСОБА_8 . Через невиконання порад та настанов фахівців щодо подолання та мінімізації складних життєвих обставин, передбачених індивідуальним планом, невиконання плану соціального супроводу, невиконання без поважних причин отримувачем соціальних послуг вимог, визначеним договором про надання соціальних послуг, надання соціальної послуги було припинено, позаяк отримувач не усвідомлювала проблем та не була готова до співпраці із надавачем послуг (а.с. 35, 36).
13.10.2023 Нетішинська гімназія «Гармонія» Нетішинської міської ради Шепетівського району Хмельницької області звернулася до Служби у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради з клопотанням, в якому просила допомогти повернути до навчання учнів закладу ОСОБА_8 (3-Д клас) та ОСОБА_7 (7-А клас), оскільки діти, які на даний час проживають в селі у бабусі, систематично пропускають заняття без поважних причин: ОСОБА_8 був на уроках останнього разу 04.10.2023, а ОСОБА_7 відсутній протягом останніх двох тижнів. В учнів відсутній медогляд. Їх мети ОСОБА_5 на телефонні дзвінки не реагує, телефон більшу частину часу вимкнений, а якщо вдається провести розмову, то вона виявляється безрезультатною. Виклики до закладу ОСОБА_5 ігнорує. Класні керівники неодноразово здійснювали спроби налагодити спілкування з матір`ю дітей, проте співпрацювати не вдається, оскільки на контакт ні з класним керівником, ні з адміністрацією ОСОБА_5 не йде. В результаті співпраці з Нетішинським територіальним центром соціального обслуговування вдалося з`ясувати, що мати дітей на розмову йде та багато обіцяє, однак нічого не виконує (а.с. 37).
Як вбачається з листів Нетішинської гімназії «Гармонія» Нетішинської міської ради Шепетівського району Хмельницької області № 431 від 04.12.2023 та № 02-18/75 від 01.03.2024, ОСОБА_7 (учень 7-А класу) з 06.11.2023 по 30.11.2023 пропустив 101 навчальне заняття без поважної причини, а коли був присутній на уроках, не завжди мав охайний вигляд. Протягом лютого 2024 року був присутній на заняттях 13.02, 27.02-29.02. На уроки приходить невчасно, може прийти на третій урок або побути на других-третіх уроках, а потім втекти. Інтересу до навчання не виявляє, на уроках неактивний. До уроків не підготовлений, домашні завдання не виконуються. Шкільним приладдям забезпечений, має неохайний зовнішній вигляд та брудний одяг із неприємним запахом. ОСОБА_8 (учень 3-Д класу) навчається за індивідуальною програмою та відвідував 70% занять, однак на уроки не завжди приходив за розкладом. Протягом лютого 2024 року відвідував 40% занять, але на уроки не завжди приходив за розкладом. Шкільним приладдям забезпечений, завдання учителя виконує старанно, на уроках уважний, має неохайний зовнішній вигляд, невиправний одяг із неприємним запахом. Мати дітей ОСОБА_5 причину відсутності дітей на уроках не повідомляє, довідок чи пояснюючих записок не надає. Обстежити умови проживання та виховання дітей не вдається, оскільки мама у квартиру нікого не впускає. Зі слів сусідів умови, в яких перебувають діти, не відповідають санітарно-гігієнічним нормам, мати часто курить у квартирі та конфліктує із сусідами. ОСОБА_5 не зацікавлена в успішній освітній діяльності дітей, зв`язок із вчителями не підтримує. З нею дуже важко знайти спільну мову, позаяк на контакт вона не йде, на телефонні дзвінки не відповідає, а якщо бере слухавку, то вигадує різні причини відсутності дітей на уроках, обіцяючи наступного дня забезпечити їх явку на заняття, проте діти знову не з`являються. ОСОБА_5 не приділяє належної уваги виховання та навчанню дітей (а.с. 38, 39).
У листі Закладу дошкільної освіти № 3 «Дзвіночок» Нетішинської міської ради № 01-31/50 від 14.02.2024 зазначається, що у квітні 2023 року ОСОБА_5 зверталася щодо влаштування дітей ОСОБА_9 та ОСОБА_10 до закладу, проте станом на 13.02.2024 діти не зараховані, оскільки ОСОБА_19 не надала довідок про проходження дітьми медичного огляду для їх зарахування (а.с. 40).
За повідомленням Відділу поліцейської діяльності № 1 Шепетівського РУП ГУНП в Хмельницькій області від 21.02.2024 відповідно до інформаційно-телекомунікаційної системи «Інформаційний портал Національної поліції України» відносно ОСОБА_5 працівниками поліції 15.12.2023 було складено чотири протоколи про адміністративні правопорушення за ч. 1 ст. 184 КУпАП, які надіслані на розгляд до Нетішинського міського суду Хмельницької області (а.с. 41).
Як вбачається з актів обстеження умов проживання від 22.02.2022, 21.09.2022, 06.04.2023, 20.09.2023, 29.11.2023, 01.02.2024 та 22.02.2024, було проведення обстеження умов проживання за адресою: АДРЕСА_1 , де проживають ОСОБА_5 та її малолітні діти ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 і ОСОБА_10 . Житло розмішене на першому поверсі дев`ятиповерхового будинку та складається з двох кімнат. Панельний будинок має централізовані опалення, водопостачання та водовідведення. У помешканні брудно, по підлозі розкидані речі та сміття, санвузол працює частково. М`які меблі брудні та потребують заміни. У квартирі є потреба у провітрюванні та прибиранні. Діти займають окрему кімнату, для них облаштовані спальні місця, проте постіль брудна, наявні навчальні приладдя. Наявні одяг і взуття, однак є потреба у сезонному одязі (а.с. 42, 43, 44, 47, 48).
Як вбачається з актів обстеження умов проживання від 20.09.2023 та 29.11.2023, було проведення обстеження умов проживання за адресою: АДРЕСА_2 , де проживають ОСОБА_5 з ОСОБА_12 та їх малолітні діти ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 і ОСОБА_10 Приватний будинок має пічне опалення, комунальні зручності відсутні, санвузол на дворі. Будинок потребує капітального ремонту, у помешканні брудно, не дотримано санітарно-гігієнічних норм, розкидані речі. Всі діти проживають в одній кімнаті з матір`ю, кімната опалюється невеликим електроприладом для обігріву (а.с. 45, 46).
10.01.2022, 10.04.2023, 10.11.2023 та 07.03.2024 Службою у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради стосовно ОСОБА_5 виносилися письмові попередження щодо необхідності належного виконання батьківських обов`язків (а.с. 59, 60, 61, 62).
За висновком Виконавчого комітету Нетішинської міської ради орган опіки та піклування Нетішинської міської ради вважає доцільним позбавити ОСОБА_5 батьківських прав стосовно її малолітніх дітей ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 (а.с. 64-67).
Згідно з ч. 2 ст. 150 Сімейного кодексу України батьки зобов`язані піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток.
Відповідно до ст.ст. 11, 12 Закону України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 сім`я несе відповідальність за створення належних умов для всебічного розвитку та матеріального забезпечення дитини. Предметом основної турботи та основним обов`язком батьків є забезпечення інтересів своєї дитини. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право і зобов`язані виховувати дитину, піклуватися про її здоров`я, фізичний, духовний і моральний розвиток, навчання, створювати належні умови для розвитку її природних здібностей, поважати гідність дитини, готувати її до самостійного життя та праці.
Частиною 6ст. 12 Закону України «Про охорону дитинства» передбачено, що батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за порушення прав і обмеження законних інтересів дитини на охорону здоров`я, фізичний і духовний розвиток, навчання, невиконання та ухилення від виконання батьківських обов`язків відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 164 СК України мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він: 1) не забрали дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров`я без поважної причини і протягом шести місяців не виявляли щодо неї батьківського піклування; 2) ухиляються від виконання своїх обов`язків по вихованню дитини; 3) жорстоко поводяться з дитиною; 4) є хронічними алкоголіками або наркоманами; 5) вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва; 6) засуджені за вчинення умисного кримінального правопорушення щодо дитини.
Згідно з п.п. 15, 16 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику застосування судами законодавства при розгляді справ про усиновлення і про позбавлення та поновлення батьківських прав» № 3 від 30.03.2007 позбавлення батьківських прав (тобто прав на виховання дитини, захист її інтересів, на відібрання дитини в інших осіб, які незаконно її утримують, та ін.), що надані батькам до досягнення дитиною повноліття і ґрунтуються на факті спорідненості з нею, є крайнім заходом впливу на осіб, які не виконують батьківських обов`язків, а тому питання про його застосування слід вирішувати лише після повного, всебічного, об`єктивного з`ясування обставин справи, зокрема ставлення батьків до дітей. Ухилення батьків від виконання своїх обов`язків має місце, коли вони не піклуються про фізичний і духовний розвиток дитини, її навчанням, підготовку до самостійного життя, зокрема: не забезпечують необхідного харчування, медичного догляду, лікування дитини, що негативно впливає на її фізичний розвиток як складову виховання; не спілкуються з дитиною в обсязі, необхідному для її нормального самоусвідомлення; не надають дитині доступу до культурних та інших духовних цінностей; не сприяють засвоєнню нею загальновизнаних норм моралі; не виявляють інтересу до її внутрішнього світу; не створюють умов для отримання нею освіти. Зазначені фактори, як кожен окремо, так і в сукупності, можна розцінювати як ухилення від виховання дитини лише за умови винної поведінки батьків, свідомого нехтування ними своїми обов`язками.
У п. 18 цієї постанови зазначається, що зважаючи на те, що позбавлення батьківських прав є крайнім заходом, суд може у виняткових випадках при доведеності винної поведінки когось із батьків з урахуванням її характеру, особи батька і матері, а також інших конкретних обставин справи відмовити в задоволенні позову про позбавлення цих прав, попередивши відповідача про необхідність змінити ставлення до виховання дитини (дітей).
Із досліджених судом письмових доказів, які надані позивачем в обґрунтування вимог щодо позбавлення відповідача батьківських прав вбачається, що відповідач через складне матеріальне становище, до якого призвели, крім іншого, винні дії самого відповідача, не має можливості у повній мірі виконати свій обов'язок щодо створення необхідних умов для життя, виховання та навчання її малолітніх дітей.
Разом із цим саме батьки несуть основну відповідальність за забезпечення умов життя, необхідних для розвитку дитини, в межах своїх здатностей і фінансових можливостей (ст. 27 Конвенції про права дитини, прийнятої 44-ю сесією Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1989 і ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991).
Водночас суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні будь-які медичні висновки щодо наявності у ОСОБА_5 хронічного алкоголізму або наркотичної залежності, а так само докази (постанови суду, що набрали законної сили) притягнення останньої до адміністративної відповідальності за ст. 184 КУпАП за невиконання обов`язків щодо виховання дітей. Також у матеріалах справи відсутні докази притягнення відповідача до кримінальної відповідальності за ст. 166 КК України за злісне невиконання встановлених законом обов`язків по догляду за дитиною, що спричинило тяжкі наслідки.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують Європейську конвенцію з прав людини та основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі «Хант проти України» від 07.12.2006 (заява № 31111/04) наголосив на тому, що питання сімейних відносин має ґрунтуватися на оцінці особистості заявника та його поведінці. Факт заперечення заявником проти позову про позбавлення його батьківських прав також може свідчити про його інтерес до дитини (параграфи 57, 58).
Слід зазначити, що відповідач у судовому засіданні заперечувала проти позову та просила не позбавляти її батьківських прав, а також обіцяла, що буде намагатися приділяти більше уваги дітям та докладати зусиль для поліпшення умов їх проживання та матеріального забезпечення. Суд враховує, що тягар виховання та забезпечення одразу чотирьох малолітніх дітей здебільшого несе одноособово відповідач, при цьому остання (нехай і частково) вживає заходів для забезпечення якнайкращих інтересів дітей, що зокрема підтверджується отриманням нею вже після звернення органу опіки та піклування до суду направлення медичного закладу на госпіталізацію малолітнього ОСОБА_9 , який з огляду на його стан потребує відповідного лікування, до психіатричної лікарні (а.с. 132, 133).
У рішенні у справі «Мамчур проти України» від 16.07.2015 (заява № 10383/09) Європейський суд з прав людини зауважував, що оцінка загальної пропорційності будь-якого вжитого заходу, що може спричинити розрив сімейних зв`язків, вимагатиме від судів ретельної оцінки низки факторів та залежно від обставин відповідної справи вони можуть відрізнятися. Проте основні інтереси дитини є надзвичайно важливими (параграф 100).
Водночас у ст.ст. 11, 12 Закону України «Про охорону дитинства» наголошується, що виховання в сім`ї є першоосновою розвитку особистості дитини, і саме сім`я є природним середовищем для фізичного, духовного, інтелектуального, культурного, соціального розвитку дитини, її матеріального забезпечення.
З огляду на це суд вважає, що позбавлення батьківських прав стосовно малолітніх дітей, які проживають без батька, також і матері, яка зберігає інтерес до цих дітей, їх виховання та матеріального забезпечення, і наслідком чого може стати розрив сімейних зв`язків та розпад сім`ї, на даний час не відповідатиме інтересам малолітніх дітей, а так само принципам справедливості, добросовісності та розумності цивільного судочинства.
Згідно з ч. 6 ст. 19 СК України суд може не погодитися з висновком органу опіки та піклування, якщо він є недостатньо обґрунтованим, суперечить інтересам дитини.
Виходячи із встановлених обставин, суд не може погодитися із висновком органу опіки та піклування про доцільність (на теперішній час) позбавлення ОСОБА_5 батьківських прав, оскільки цей висновок суперечить інтересам малолітніх дітей та є недостатньо обґрунтованим. Позбавлення батьківських прав тягне за собою серйозні правові наслідки як для батьків, так і для дітей. Позбавлення батьківських прав допускається лише у випадку, коли змінити поведінку батьків у кращу сторону неможливо, і лише за наявності вини в діях батьків.
Аналогічні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду у справі № 564/2594/18-ц від 19.11.2019, у справі № 469/599/17 від 20.11.2019 та у справі № 303/1556/17 від 25.11.2019, які суд враховує під час розгляду цієї цивільної справи з огляду на приписи ч. 4 ст. 263 ЦПК України.
За таких обставин, враховуючий вік дітей, роль матері у їх вихованні та виходячи з необхідності якнайкращого забезпечення інтересів дітей, суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні позову та попередити відповідача про необхідність змінити ставлення до виховання дітей, поклавши на орган опіки та піклування контроль за виконанням нею своїх батьківських обов`язків.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 5, 10-13, 76-82, 89, 258, 259, 263-265 ЦПК України, суд,
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позовної заяви Виконавчого комітету Нетішинської міської ради до ОСОБА_5 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Служба у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради, про позбавлення батьківських прав.
Попередити ОСОБА_5 про необхідність змінити ставлення до виховання своїх малолітніх дітей: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Покласти на орган опіки та піклування Нетішинської міської ради контроль за виконанням ОСОБА_5 своїх батьківських обов`язків відносно малолітніх дітей: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів із дня складення рішення. Учасник справи, якому рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів із дня вручення йому рішення суду.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач: Виконавчий комітет Нетішинської міської ради (ідентифікаційний код 05399231; місцезнаходження: Хмельницька область, Шепетівський район, м. Нетішин, вул. Шевченка, буд. 1).
Представники позивача: Карназей Антоніна Іванівна , Околот Валентина Дмитрівна (адреса місця роботи: Хмельницька область, Шепетівський район, м. Нетішин, вул. Шевченка, буд. 1 ).
Відповідач: ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_1 ; місце проживання: АДРЕСА_3 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_1 ).
Третя особа: Служба у справах дітей виконавчого комітету Нетішинської міської ради (ідентифікаційний код 26381614; місцезнаходження: Хмельницька область, Шепетівський район, м. Нетішин, вул. Шевченка, буд. 1).
Представники третьої особи: Василевська Ганна Геннадіївна , Ружицька Олена Вікторівна (адреса місця роботи: Хмельницька область, Шепетівський район, м. Нетішин, вул. Шевченка, буд. 1 ).
Суддя І.Г. Безкровний
Суд | Нетішинський міський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2024 |
Оприлюднено | 17.10.2024 |
Номер документу | 122298495 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них про позбавлення батьківських прав |
Цивільне
Нетішинський міський суд Хмельницької області
Безкровний І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні