РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 жовтня 2024 року м. Рівне№460/6365/24Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Комшелюк Т.О. за участю секретаря судового засідання Рубіна Н.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник Волошин Л.С.,
відповідача: представник Курганська О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доКорнинської сільської ради Рівненського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Корнинської сільської ради Рівненського району Рівненської області (далі - відповідач), в якому просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення Корнинської сільської ради Рівненського району Рівненської області восьмого скликання №1719 від 14 травня 2024 року "Про звільнення з посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради", яким звільнено ОСОБА_1 14 травня 2024 року з посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради, у зв`язку із скорочення посади, 2) поновити ОСОБА_1 на посаді заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради з 14 травня 2024 року; 3) стягнути із Корнинської сільської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з часу звільнення та до постановлення рішення суду про поновлення на роботі; 4) стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Корнинської сільської ради на користь ОСОБА_1 моральну шкоду у розмірі 20000грн. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що необхідності у прийнятті рішення про скорочення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу, на якій працював позивач, у відповідача не було. До того ж не відбулося скорочення штатної чисельності апарату сільської ради, оскільки рішенням відповідача створений відділ «Центр надання адміністративних послуг» в кількості 8,5 штатних одиниць і загальна чисельність працівників відповідача склала 55 штатних одиниць. Також відповідачем протиправно не дотримано вимоги переважного права залишення на роботі стосовно позивача, позаяк останньому залишилось менше трьох років до настання пенсійного віку. Крім наведеного, позивач стверджує, що йому не були запропоновані всі наявні вакантні посади в сільській раді на день попередження про звільнення, а також вакансії, які з`являються протягом 2 місяців і які відповідають її професії та кваліфікації. Також відповідачем порушено строки виплати всіх сум у день звільнення, а рішення відповідача про її звільнення набрало чинності лише на наступний день після його опублікування, отже всі дії, які приймалися в день прийняття рішення про звільнення є незаконними. Уважає, що неправомірними діями відповідача позивачу нанесена моральна шкода в сумі 20000грн. Просить позовні вимоги задовольнити повністю.
Відповідач подав відзив на позов в якому заперечує проти позовних вимог. Свої заперечення аргументує тим, що питання визначення та затвердження штатної чисельності апарату сільської ради є дискреційним повноваженням відповідача. На час прийнятті рішення про скорочення посади позивача, у штаті відповідача посади заступників сільського голови обіймали позивач та ОСОБА_2 , однак повноваження були між ними чітко розподілені посадовими інструкціями. Крім того, сільським головою було проведено порівняльний аналіз кваліфікації, продуктивності праці та переваги у залишенні на роботі та обсяг повноважень, визначених за кожною посадою заступника сільського голови і враховано проходження вказаними особами підвищення кваліфікації та покладення на них додаткових повноважень. Станом на час прийняття спірного рішення у відповідача не було вакантних посад, однак, з метою працевлаштування позивача йому була запропонована посада спеціаліста 1 категорії відділу соціального захисту населення, яка стала вакантною станом на 01.04.2023 і від якої позивач відмовився. Щодо посад у створеному відділі «Центр надання адміністративних послуг», то такі посади не могли бути запропоновані, оскільки ці посади не є посадами у виконавчому комітеті та апараті сільської ради. Даний відділ є самостійною юридичною особою, а пропонувати посади в самостійних юридичних особах чинним законодавством не передбачено. Щодо порушення строків виплати усіх сум при звільненні, то платіжні доручення були направлені органу казначейства 14.05.2024 в день звільнення позивача, отже відповідач уважає. що не порушив строків розрахунку з позивачем. Стосовно набрання чинності спірного рішення, то таке рішення є індивідуальним актом і набирає чинності в день його прийняття, а зазначення в рішенні набрання ним чинності з наступного дня після його опублікування, є технічною помилкою. Щодо стягнення моральної шкоди в сумі 20000грн, то така шкода позивачем не доведена. Просить у задоволенні позову відмовити повністю.
Позивач подав відповідь на відзив в якій на старостування доводів відзиву наводить схожі за змістом твердження, що викладені у позовній заяві.
Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив які за своїм змістом є тотожними відзиву на позов.
Позивач та відповідач в ході підготовчого засідання також надавали додаткові письмові пояснення в яких наголошували на твердженнях, доводах та аргументах на підтвердження позову і заперечень (відзиву).
Позовна заява надійшла до суду 14.06.2024.
Ухвалою суду від 17.06.2024 відкрито провадження у справі та вирішено розглянути її за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 03.07.2024 о 09:00год.
В судовому засіданні 03.07.2024 ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати підготовче засідання відкладено на 31.07.2024 на 09:00год.
Ухвалою суду від 27.08.2024 підготовче засідання відкладено на 04.09.2024 на 09:00год.
Ухвалою суду від 04.09.2024 підготовче засідання відкладено на 16.09.2024 на 12:00год.
Ухвалою суду від 16.09.2024, постановленою без виходу до нарадчої кімнати закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 14.10.2024 на 09:30год.
В судовому засіданні 14.10.2024 представник позивача підтримав позицію, викладену у заявах по суті справи та додаткових письмових поясненням і акцентував увагу лише на порушенні процедури звільнення позивача із займаної посади та не застосуванні переважного права залишення на роботі.
Представник відповідача в судовому засіданні 14.10.2024 заперечив проти позову та надав пояснення аналогічні тим, що викладені у заявах по суті справи та додаткових письмових поясненнях.
Заслухавши учасників справи, врахувавши заяви по суті, з`ясувавши обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.
У Рівненській обласній військовій адміністрації 06-07.09.2023 відбулася нарада з питань виконання місцевих бюджетів та вирішення основних завдань територіальних громад Вараського та Рівненських районів, за підсумками якої було винесене Протокольне доручення, яким, зокрема, передбачалось забезпечити оптимізацію штатної чисельності працівників органів місцевого самоврядування.
14.02.2024 Корнинським сільським головою було внесено подання № 20 «Про скорочення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради» - 1 штатну одиницю, в якому обґрунтовано необхідність скорочення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради відповідальної за питання діяльності виконавчого органу, які виконує згідно із посадовими обов`язками ОСОБА_1 та обставини переважного права в залишенні на посаді заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради - ОСОБА_3
21.02.2024 рішенням Постійної комісії з питань прав людини, законності, депутатської діяльності, регламенту, етики, запобігання та виявлення корупції (протокол № 12, присутні 4 із 5-ти членів комісії) було ухвалено підтримати та рекомендувати на розгляд сесії проєкти рішень «Про скорочення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів Корнинської сільської ради», з результатом голосування за - 3, проти - 1, утримались-0, не голосувало - 0; «Про внесення змін до структури та штатної чисельності апарату Корнинської сільської ради» з результатом голосування за - 4, проти - 0, утримались - 0, не голосувало - 0.
29.02.2024 відбулося пленарне засідання Корнинської сільської ради Рівненського району Рівненської області, на якому були присутні 16 депутатів (загальний склад ради 22 депутата) та сільський голова.
На пленарному засіданні Корнинською сільською радою Рівненського району Рівненської області було затверджено порядок денний, який включав питання «14. Про скорочення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів Корнинської сільської ради; 15. Про внесення змін до структури та штатної чисельності апарату Корнинської сільської ради»
За порядок денний голосували: за - 16, проти - 0, утримались - 0, не голосували - 0.
За результатом розгляду вказаних питань на пленарному засіданні були прийняті рішення:
- № 1645 «Про скорочення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів Корнинської сільської ради», яким передбачено: скоротити посаду заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого комітету Корнинської сільської ради; доручено сільському голові ОСОБА_4 попередити заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу, відповідальної за організацію роботи виконавчого комітету про наступне вивільнення із займаної посади за пунктом 1 статті 40 Кодексу законів України про працю України та вжити інші організаційно-правові заходи; внести до структури та штатного розпису загальної чисельності апарату Корнинскої сільської ради та її виконавчих органів, заміни шляхом виключення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу, відповідальної за організацію роботи виконавчого комітету. За вказане питання голосували: за - 12, проти - 2, утримались - 2, не голосували 0;
- № 1646 «Про внесення змін до структури та штатної чисельності апарату сільської ради», яким було скорочено посаду заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради, та ряд інших посад, виведено ряд посад та створено відділ «Цент надання адміністративних послуг»
За вказане питання голосували: за - 15, проти - 1, утримались - 0, не голосували - 0.
05.03.2024 Корнинська сільська рада вручила заступнику сільського голови з питань діяльності виконавчих органів Корнинської сільської ради ОСОБА_1 під розпис Повідомлення про заплановане вивільнення № 413/02-12/24, яким попередила її про заплановане звільнення із займаної посади відповідно до п. 1 ст. 40 К3пП з 14 травня 2024.
15.04.2024 Корнинська сільська рада вручила заступнику сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради ОСОБА_1 під розпис Повідомлення про заплановане вивільнення № 693/02-12/24, яким попередила її про заплановане звільнення із займаної посади відповідно до п. 1 ст. 40 КпП з 14 травня 2024 та запропонувала посаду спеціаліста 1 категорії відділу соціального захисту населення, яка станом на 01.04.2024 року була вакантною у зв`язку із звільненням працівника, який займав цю посаду.
Від запропонованої посади позивач відмовився.
14.05.2024 о 15-00год відбулося пленарне засідання Корнинської сільської ради Рівненського району Рівненської області, на якому були присутні 18 депутатів (загальний склад ради 22 депутата) та сільський голова.
На пленарному засіданні було затверджено порядок денний, який включав питання, зокрема: «7. Про звільнення з посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів Корнинської сільської ради»
За порядок денний голосували: за - 18, проти- 0, утримались -0, не голосували-0.
За результатом розгляду вказаного питання на пленарному засіданні 14.05.2024 було
прийнято рішення: № 1719 «Про звільнення з посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради»
За вказане питання голосували: за - 16, проти - 2, утримались - 1, не голосували-0.
Згідно із цим рішення було ухвалено:
Звільнити ОСОБА_1 14 травня 2024 року з посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради, у зв`язку із скороченням посади.
Виключити ОСОБА_1 із членів виконавчого комітету Корнинської сільської ради.
Відділу бухгалтерського обліку та звітності Корнинської сільської ради здійснити розрахунок при звільненні відповідно до чинного законодавства України.
В цей же день 14.05.2024 вказане рішення було оприлюднене на офіційному сайті Корнинської сільської ради (https://kornyn-gromada.gov.ua/docs/1682579/), a позивачу здійснено нарахування передбачених виплат при звільненні та платіжні інструкції подано до Державної казначейської служби України, про що 14.05.2024 зроблена відповідна відмітка.
Прийняття рішень Корнинської сільської ради проводилось відповідно до вимог чинного законодавства України та в порядку, визначеному Регламентом Корнинської сільської ради, затвердженим рішенням Корнинської сільської ради від 16.11.2020 № 11.
Не погоджуючись із таким рішенням, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд враховує таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів, утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Засади організації та діяльності, правовий статус і відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280).
Згідно із ч. 1 ст. 5 Закону № 280 система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
Відповідно до ч.1 ст. 11 Закону № 280 виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Згідно із ч. 1 ст. 16 Закону № 280 органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Відповідно до п. п. 3, 5 ч. 1 ст. 26 Закону № 280 виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання:
3) утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск;
5) затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання.
Згідно із п. п. 3, 5, 6, 8 ч. 4 ст. 42 Закону № 280 сільський, селищний, міський голова підписує рішення ради та її виконавчого комітету, вносить на розгляд ради пропозиції вносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради; щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України; скликує сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради.
Згідно із ч. ч. 1, 10, 12, 14 ст. 46 Закону № 280 сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради; сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради; рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та які передбачається внести на розгляд ради. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради. Протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради.
За змістом ч. ч. 1, 4, 5, 9, 10 ст. 47 Закону № 280 постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями. Постійні комісії попередньо розглядають кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою, готують висновки з цих питань. Засідання постійної комісії скликається в міру необхідності і є повноважним, якщо в ньому бере участь більше половини депутатів від загального складу комісії. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються відкритим поіменним голосуванням більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії, в яких зазначаються результати поіменного голосування, підписуються головою і секретарем комісії.
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 3, 5 ст. 51 Закону № 280 положення про відділи, управління та інші виконавчі органи ради затверджуються відповідною радою. Виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицію голови відповідної ради. Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника, (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Очолює виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради, відповідно, сільський, селищний, міський голова, районної у місті ради голова відповідної ради.
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 54 Закону № 280 сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Положення про відділи, управління та інші виконавчі органи ради затверджуються відповідною радою.
Згідно із ч. ч. 1, 2, 5, 11 ст. 59 Закону № 280 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Відповідно до ч. 1. ст. 71 Закону № 280 територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їхній правовий статус, порядок і правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування визначено в Законі України від 07 червня 2001 року № 2493-II «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі Закон № 2493).
Відповідно до ст. 1 Закону № 2493 служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Згідно ст. 2 Закону № 2493 посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Посадами в органах місцевого самоврядування є:
- виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах;
- виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;
- посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України (стаття 3 Закону № 2493).
Частиною першою статті 10 Закону № 2493 встановлено порядок прийняття на службу в органи місцевого самоврядування, зокрема, на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, старости шляхом затвердження відповідною радою.
Згідно із ч. 1 ст. 20 Закону № 2493 припинення служби в органах місцевого самоврядування регулюється крім загальних підстав, передбачених Кодексом про працю України, в порядку, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», цим та іншими законами України, а також у разі: порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону; порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону); виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону); досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (стаття 18 цього Закону).
Відповідно до п. 4 ст. 36 КЗпП України, підставами припинення трудового договору, серед іншого, є розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу (статті 40, 41).
Згідно із п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України установлено, що трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
Частина друга статті 40 К3пП України унормовує, що звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.
На підставі ч. ч. 1, 3 ст. 42 КЗпП України при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.
Перевага в залишенні на роботі може надаватися й іншим категоріям працівників, якщо це передбачено законодавством України.
Згідно з частинами першою, третьою статті 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.
При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.
Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.
Згідно з статтею 118 КЗпП України працівникам, звільненим від роботи внаслідок обрання їх на виборні посади в державних органах, а також у партійних, профспілкових, комсомольських, кооперативних та інших громадських організаціях, надається після закінчення їх повноважень за виборною посадою попередня робота (посада), а при її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації.
Стосовно тверджень позивача про відсутність необхідності скорочувати посаду, яку вона обіймала, оскільки фактичного скорочення чисельності штату не відбулося у зв`язку з створенням нового відділу, суд зауважує, що прийняття рішень щодо призначення на посаду та припинення повноважень заступника сільського голови є дискреційними повноваженнями відповідача і їх доцільність не може бути предметом судового контролю, як і переоцінка позиції (волевиявлення) депутатів сільської ради, які проголосували за необхідність ухвалення такого рішення.
При цьому рішення про внесення змін до структури та штатної чисельності апарату Корнинської сільської ради та її виконавчих органів та про скорочення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів Корнинської сільської ради прийняте повноваженим органом та в порядку, встановленому Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування» та Регламентом Корнинської сільської ради, затвердженим рішенням Корнинської сільської ради від 16.11.2020 № 11 із усіма гарантіями, встановленими чинним трудовим законодавством України.
Отже, скорочення посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу, відповідального за організацію роботи виконавчого комітету та створення відділу «Центр надання адміністративних послуг» належить до виключної компетенції Корнинської сільської ради відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Скороченню підлягала конкретна посада заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу, відповідального за організацію роботи виконавчого комітету, прийняття на яку затверджується радою, а створений відділ «Центр надання адміністративних послуг», є самостійною юридичною особою, призначення на посади у якому здійснюється на конкурсній основі (ч. 1 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ч. 1 ст. 10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»).
Тобто, при створенні виконавчих органів визначальним є саме штатний розпис окремих установ як юридичних осіб, а не уся кількість посад в усіх виконавчих органах.
При цьому, як встановлено судом, кількість посад у апараті сільської ради складала до 29.02.2024 р. - 39,5 одиниць, після 29.02.2024 - 35,5, після 14.05.2024 р. - 28,5 одиниць.
Згідно листа Мінпраці від 07.04.2011 № 114/06/187-11 «Щодо надання роз`яснення» вказано, що штат працівників це сукупність посад, встановлених штатним розписом підприємства. Тому скорочення штату являє собою зміну штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами.
Відтак, скорочення штату є результатом виведення/введення відповідної посади, як у даному випадку сталось із виведенням посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
Штатний розпис, структура і загальна чисельність виконавчих органів та апарату органів місцевого самоврядування є внутрішнім організаційно-нормативними документами. Органи місцевого самоврядування мають право розробляти та затверджувати свої штати, виходячи з місцевих умов і можливостей.
З огляду на викладене, наведені вище твердження позивача є неприйнятними.
Щодо переважного права залишення на посаді.
Матеріалами справи стверджується, що у штаті Корнинської сільської ради станом на час прийняття рішення скорочення посади позивача (рішення від 29.02.2024 № 1645) було дві посади заступників сільського голови і при вирішенні питання про скорочення конкретної посади саме позивача, було проведено порівняльний аналіз кваліфікації, продуктивності праці та переваги у залишенні на роботі та обсяг повноважень, визначених за кожною посадою у затверджених посадових інструкціях. Наведене підтверджується поданням сільського голови (а. с. 145146 т. 1) та долученими посадовими інструкціями, сертифікатами про підвищення кваліфікації, копіями наказів про покладення додаткових обов`язків на заступника сільського голови.
Позивач вказує також, що саме Корнинська сільська рада повинна була визначити рівень продуктивності праці обох заступників сільського голови шляхом заслуховуванням їх звітів на пленарному засіданні, як роботодавець, та визначити переваги у залишенні на роботі.
Проте, суд зазначає, що повноваження ради заслуховувати звіти посадових осіб місцевого самоврядування не кореспондуються із вимогами ч. 2 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за якими персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови. При цьому, скороченню підлягала конкретна посада заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу, відповідальної за організацію роботи виконавчого комітету, прийняття на яку затверджується радою за пропозицією сільського голови.
Тобто, згідно із наведеними положеннями закону, саме сільський голова уповноважений визначати персональний склад виконавчого комітету, тому Корнинський сільський голова надав Корнинській сільській раді пропозицію про скорочення конкретної посади у виконавчому комітеті та особи, яка її обіймає.
А Корнинська сільська рада як колегіальний орган мала затвердити таку пропозицію або відмовити у її затвердженні.
Зважаючи на викладене, твердження позивача про незастосування відповідачем переважного права залишення на посаді, спростовуються долученими до справи доказами.
Щодо аргументів позивача про те, що йому не було запропоновано всіх наявні в сільській раді вакансії, які на його думку існували на час звільнення.
Як встановлено судом та стверджується матеріалами справи, у виконавчому комітеті Корнинської сільської ради на час прийняття рішення 29.02.2024 не було вакантних посад, які могли бути запропоновані позивачу.
При цьому чинне законодавство не зобов`язує Корнинську сільську раду працевлаштовувати вивільнених у зв`язку зі скороченням штату працівників виконавчого комітету до інших виконавчих органів Корнинської сільської ради, які є самостійними юридичними особами, із втручанням у їх діяльність.
Однак, з метою працевлаштування позивача йому була запропонована посада спеціаліста 1 категорії відділу соціального захисту населення, яка стала вакантною станом на 01.04.2024 і від якої позивач відмовився.
При цьому покликання у позовній заяві на наявність вакантних посад у Корнинській сільській раді зв`язку із створенням відділу «Центр надання адміністративних послуг», і які не були запропоновані позивачці, то ці посади не могли бути запропоновані Корнинською сільською радою, оскільки ці посади не є посадами у виконавчому комітеті та його апараті, а пропонувати посади в інших виконавчих органах - юридичних особах, законом не передбачено.
Також позивач вказує, що у зв`язку із введенням рішенням Корнинської сільської ради з 05.03.2024 посади інспектора відділу архітектури, будівництва, інвестицій, комунальної власності та земельних відносин у сільській раді була ще одна вакантна посада, однак їй вона не була запропонована.
Проте, судом встановлено, що п. 1.4 рішення Корнинської сільської ради № 1646 від 29.02.2024 із відділу юридичної, організаційно-кадрової та мобілізаційної роботи Корнинської сільської ради були виведені 2 штатні одиниці інспекторів, а п. 2 цього ж рішення введено з 05.03.2024 посаду інспектора відділу архітектури, будівництва, інвестицій, комунальної власності та земельних відносин Корнинської сільської ради, і на цю новостворену посаду був переведений спеціаліст (інспектор) із відділу юридичної, організаційно-кадрової та мобілізаційної роботи посада якого виводилась із штатного розпису, так як посадові обов`язки на виведеній і створеній посаді були однаковими, що стверджується копіями розпорядження та посадових інструкцій.
Тобто, 05.03.2024 сільською радою створювалась посада (невиборна) інспектора відділу архітектури, будівництва, інвестицій, комунальної власності та земельних відносин, оскільки із відділу юридичної, організаційно-кадрової та мобілізаційної роботи Корнинської сільської ради 2 посади інспекторів - були виведені, одна із яких була вакантною, а іншу займала спеціаліст - ОСОБА_5 .
Тому одночасно із створенням посади інспектора в одному відділі на цю посаду була переведена спеціаліст, яка обіймала посаду інспектора у іншому відділі, де ця посада вивільнялась.
Отже, посада інспектора відділу архітектури, будівництва, інвестицій, комунальної власності та земельних відносин у сільській раді не могла бути запропонована позивачу.
Щодо доводів позивача про те, що оскільки рішення Корнинської сільської ради від 14.05.2024 № 1719 було оприлюднене на офіційному сайті 14.05.2024, то воно набрало законної сили з 15.05.2024, тому в день її звільнення - 14.05.2024 воно не було чинним і всі дії, які приймалися на підставі цього рішення відносно неї є незаконними, то суд констатує, що лише акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію ( ст. 59 Закону № 280). А звільнення з посади, є актом індивідуальної дії, яке набирає законної сили з моменту його підписання сільським головою, і саме рішення містить вказівку на дату звільнення позивача з посади - 14.05.2024.
Щодо тверджень позивача про порушення відповідачем строків виплати усіх сум при звільненні, то таке порушення не впливає на правомірність чи протиправність спірного рішення про звільнення позивача з посади.
З приводу протиправного незастосування відповідачем вимог ст. 118 КзПП України, то суд нагадує, що вказаною нормою визначено наступне: «Працівникам, звільненим від роботи внаслідок обрання їх на виборні посади в державних органах, а також у партійних, профспілкових, комсомольських, кооперативних та інших громадських організаціях, надається після закінчення їх повноважень за виборною посадою попередня робота (посада), а при її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації».
Із вказаної норми права слідує, що попередня робота (посада), а при її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації надається працівникам після закінчення їх повноважень за виборною посадою. В даному ж випадку відбулося скорочення посади, а не закінчення повноважень за виборною посадою.
Крім того, матеріалами справи стверджується, що позивач, до обрання на посаду заступника сільського голови, працювала в цій же сільській раді на посаді спеціаліста 1 категорії землевпорядника, що стверджується копією трудової книжки позивача.
Я встановлено судом і наведено вище по тексту, вказаної посади станом на час звільнення позивача не існувало. Натомість позивачу була запропонована інша посада спеціаліста 1 категорії, яка була вакантною на час звільнення, однак позивач відмовився від неї.
Із заявами про переведення на іншу роботу до відповідача остання не зверталась.
Отже, звільнення позивача здійснено із дотриманням вимог норм трудового законодавства, зокрема: у відповідача мало місце скорочення штату працівників; позивач була вчасно попереджена про наступне звільнення і їй запропонована наявна вакантна посада, від якої вона відмовилась.
Таким чином, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення сільського голови«Про звільнення з посади заступника сільського голови з питань діяльності виконавчого органу Корнинської сільської ради» від 14.05.2024 № 1719, а відтак і позовні вимоги про поновлення позивача на посаді й похідні від них вимоги щодо стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та стягнення моральної шкоди, задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Підсумовуючи вищевикладене в його сукупності, суд прийшов до висновку, що доводи позивача не відповідають обставинам справи, тому позовні вимоги не підлягають до задоволення.
Правові підстави для відшкодування судових витрат у порядку ст. 139 КАС України, відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву ОСОБА_1 до Корнинської сільської ради Рівненського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди, залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Корнинська сільська рада Рівненського району Рівненської області (вул. Центральна, 41Б, с. Корнин, Рівненський р-н, Рівненська обл., 35304, ЄДРПОУ/РНОКПП 04387243)
Повний текст рішення складений 15 жовтня 2024 року
Суддя Т.О. Комшелюк
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2024 |
Оприлюднено | 17.10.2024 |
Номер документу | 122304245 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Т.О. Комшелюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні