Постанова
від 10.10.2024 по справі 280/2802/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 жовтня 2024 року м.Дніпросправа № 280/2802/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06 травня 2024 року у справі №280/2802/24 (суддя Артоуз О.О., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку письмового провадження) за адміністративним позовом ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю Виробниче об`єднання МОЛІС Бурцевої Ірини Юріївни до Головного управління ДПС в Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Ліквідатор Товариства з обмеженою відповідальністю Виробниче об`єднання МОЛІС Бурцева Ірина Юріївна (далі - позивач) звернулася до суду із позовом, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС України в Запорізькій області щодо відмови позивачу у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, вих. №49839/6/08-01-07-15-04 від 13.12.2023;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області застосувати до позивача норми підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішення відповідача щодо відмови у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, є протиправним та суперечить вимогам законодавства.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06 травня 2024 року адміністративний позов задоволено у повному обсязі.

Із рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач, ним була подана апеляційна скарга. В скарзі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, відповідач просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що відповідач діяв у відповідності до вимог податкового законодавства. Судом не враховано належним чином положення пп. 69.1, 69.28 п.69 підрозділу 10 розд. ХХ Податкового кодексу України. Звертає увагу суду апеляційної інстанції, що податковою адресою позивача є: бульвар Шевченка, буд.31, м.Запоріжжя, 69001. Відповідно до ІКС Податковий блок наявна інформація щодо оренди офісного приміщення за вказаною адресою. Крім того, позивачем подано до контролюючого органу податкову звітність за 2022 рік, а отже факт подання податкової звітності спростовує відсутність доступу до первинних документів. Відповідач зазначає, що ТОВ Виробниче об`єднання Моліс провадило діяльність не лише на тимчасово окупованій території. Крім того, позивач не надав суду доказів ведення бухгалтерського обліку за адресою: Запорізька область, Василівський район, м.Дніпрорудне (с.Балки), вул. Степова, 2; Степова, 3, а також не надав доказів фактичного знаходження всіх перерахованих у заяві від 28.11.2023 №28/11, документів за вказаною адресою.

Позивач подав письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача. У відзиві зазначає, що рішення суду першої інстанції є законним і обґрунтованим, тому відсутні підстави для його скасування. Просить залишити апеляційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржене рішення суду першої інстанції без змін.

Звертає увагу, що після відкриття провадження про банкрутство позивача Товариство на виконання вимог пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Перехідні положення Податкового кодексу України повідомило ГУ ДПС у Запорізькій області про неможливість переміщення бухгалтерської документації у зв`язку із фактичним знаходженням її на виробничих потужностях Товариства за адресою: Запорізька область, Василівський район, м. Дніпрорудне (с. Балки), вул. Степова 2, Степова 3 (тимчасово окупована російською федерацією територія). Перелік первинної документації та періоди, за який неможливо вивезти документацію було детально зазначено у відповідному зверненні.

Специфіка господарської діяльності Товариства полягала у прийманні молока, технологічних процесах з перероблення молока і молочної сировини та подальшого виробництва масла, сиру та молочних продуктів для подальшої реалізації готової продукції як на території України, так і за її межами. Зазначені складні технологічні процеси неможливо виконувати за місцем реєстрації Товариства в офісному приміщенні. Факт зберігання первинної документації саме на території виробничих потужностей за адресою: Запорізька область, Василівський район, м. Дніпрорудне (с. Балки) вул. Степова 2 підтверджується наказом генерального директора Товариства від 11.10.2019 №39а "Про організацію зберігання первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку TOB "ВО "МОЛІС", який видано на підставі п. 6.1 наказу Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995 "Про затвердження Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку". У наказі №39а передбачений обов`язок особи, відповідальної за зберігання документації, зберігати первинні документи, регістри бухгалтерського обліку в "Бухгалтерії Дніпрорудненського відділення" у відповідному обладнаному приміщенні з використанням зачинених шаф, за адресою: м. Дніпрорудне, вул. Степова 2. Повноваження бухгалтерії щодо організації такого обліку встановлені Наказом №123 від 29.12.2017 "Про організацію бухгалтерського обліку та облікову політику TOB "Виробниче об`єднання "МОЛІС".

Перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.

З матеріалів справи встановлено, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Виробниче об`єднання МОЛІС (код ЄДРПОУ 32835306) (далі ТОВ ВО МОЛІС) зареєстроване як юридична особа 23.01.2004. Місцезнаходження юридичної особи за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: Україна, 69001, Запорізька обл., місто Запоріжжя, бульвар Шевченка, будинок 31.

Відповідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності за КВЕД позивача зазначено: 10.51 Перероблення молока, виробництво масла та сиру (основний); 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 96.01 Прання та хімічне чищення текстильних і хутряних виробів; 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах.

Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 09.11.2022 прийнято рішення від 09.11.2022 № 28918/6/08-01-04-05-03, згідно якого ТОВ ВО МОЛІС не має можливості своєчасно виконувати свої податкові зобов`язання. Наведені платником обставини свідчать про неможливість виконання податкових обов`язків з нарахування та сплати податків та зборів, зазначених в заяві, в частині результатів діяльності об`єктів оподаткування, які перебувають на території населеного пункту у якому ведуться воєнні (бойові) дії, які знаходяться в оточені (блокуванні) або тимчасово окупований збройними силами Російської Федерації, з березня 2022 року до усунення обставин, що зумовили подання такої заяви. У разі можливості виплати нарахованої заробітної плати працівникам підрозділів, які знаходяться на територіях, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), у платника виникає можливість виконувати податкові обов`язки щодо сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору та единого внеску, які нараховуються з/на заробітну плату згідно норм Податкового кодексу України та Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

28 листопада 2023 року ТОВ ВО МОЛІС звернулося до Головного управління ДПС у Запорізькій області із повідомленням про неможливість вивезення первинних документів з території, тимчасово окупованої збройними формуваннями Російської Федерації від 28.11.2023 № 28/11. Згідно вказаного повідомлення з 26.02.2022 через тимчасову окупацію частини території Запорізької області Товариство фактично позбавлено можливості переміщення первинної документації на підконтрольну Україні територію, а саме: договори постачання товарів, робіт/послуг за період 01.01.2017-13.12.2022; видаткові накладні на придбання сировини, матеріалів, товарів та необоротних активів за період 01.01.2017 -13.12.2022; накладні на повернення сировини, матеріалів, товарів та необоротних активів за період 01.01.2017 -13.12.2022; товарно-транспортні накладні (у т.ч. спеціалізовані) за період 01.01.2017 -13.12.2022; акти виконаних робіт/послуг по отриманих роботах/послугах за період 01.01.2017 -13.12.2022; документи з переміщення сировини/матеріалів, напівфабрикатів, готової продукції за період 01.01.2017 -13.12.2022; акти перероблення, технологічних витрат на виробництві за період 01.01.2017 -13.12.2022; акти списання сировини/матеріалів, товарів, незавершеного виробництва, МШП за період 01.01.2017 -13.12.2022; акти оприбутковування сировини, матеріалів, товарів за період 01.01.2017 -13.12.2022; акти ведення в експлуатацію основних засобів, МНМА, МШП за період 23.01.2004 -13.12.2022; акти на переміщення основних засобів, МНМА, МШП за період 23.01.2004 -13.12.2022; акти з вибуття основних засобів, МНМА за період 23.01.2004 -13.12.2022; акти модернізації та ремонту основних засобів, МНМА за період 23.01.2004 -13.12.2022; картки обліку спецодягу за період 01.01.2017 -13.12.2022; прибуткові касові ордери за період 01.01.2017 -13.12.2022; видаткові касові ордери за період 01.01.2017 -13.12.2022; касові книги за період 01.01.2017 -13.12.2022;авансові звіти за період 01.01.2017 -13.12.2022; подорожні листи за період 01.01.2017 -13.12.2022; договори з покупцями за період 01.01.2017 -13.12.2022; видаткові накладні з реалізації товарів за період 01.01.2017 -13.12.2022;довіреності за період 01.01.2017 -13.12.2022; акти виконаних робіт/послуг покупцям за період 01.01.2017 -13.12.2022; накази про прийняття/звільнення, відпустки працівників підприємства, заяви на прийняття/звільнення та відпустки за період 23.01.2004 -13.12.2022; табелі обліку робочого часу за період 01.01.2017 -13.12.2022; відомості з нарахування заробітної плати за період 23.01.2004 -13.12.2022; листки непрацездатності за період 23.01.2004 -13.12.2022; бухгалтерські довідки за період 01.01.2017 - 13.12.2022; документи з інвентаризації сировини, матеріалів, напівфабрикатів, готової продукції, основних засобів, МНМА, МШП (інвентаризаційні відомості, порівняльні відомості, протоколи засідань інвентаризаційних комісій) за період 01.01.2017 -13.12.2022.

До повідомлення додано: копію Свідоцтва про право власності на нерухоме майно Серія САА № 607651, Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно серія СВЕ № 857515, Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно серія ЕЕХ 019629 (вул. Степова, 2, с. Балки (м. Дніпрорудне), Василівський район, Запорізька область), Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності серія ЕЕХ № 019640 (вул. Степова, 3, с. Балки (м. Дніпрорудне), Василівський район, Запорізька область).

Листом від 13.12.2023 № 49839/6/08-01-07-15-04 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області повідомлено про те, що ТОВ ВО МОЛІС має податкову адресу: 69001, місто Запоріжжя, бульвар Шевченка, будинок 31, у жовтні 2021 року проведено планову виїзну документальну перевірку ТОВ ВО МОЛІС за період 01.10.2017 30.06.2021; ТОВ ВО МОЛІС подано до контролюючого органу податкові декларації з податку на додану вартість за періоди січень-грудень 2022 року, податкові декларації з податку на прибуток підприємств за періоди 2021 рік, 1 квартал 2022 року, півріччя 2022 року, 3 квартали 2022 року, 2022 рік (дія воєнного стану). Факт подання зазначеної податкової звітності спростовує відсутність доступу до первинних документів. Керуючись вимогами п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, Головним управлінням ДПС у Запорізькій області відмовлено ТОВ ВО МОЛІС у застосуванні положень цього підпункту Податкового кодексу.

Товариство оскаржило рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області до Державної податкової служби України.

Рішенням про результати розгляду скарги Державної податкової служби України від 29.02.2024 № 5671/6/99-00-06-03-03-06 рішення (лист) Головного управління ДПС у Запорізькій області від 13.12.2023 № 49839/6/08-01-07-15-04 про відмову в застосуванні положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України залишено без змін, а скаргу ТОВ ВО МОЛІС - без задоволення.

Не погоджуючись із рішенням від 13.12.2023 № 49839/6/08-01-07-15-04 Головного управління ДПС у Запорізькій області, вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, прийшов до висновків, що приймаючи рішення про відмову, відповідач фактично переклав обов`язок доказування спірних обставин на позивача, ігноруючи вимоги податкового законодавства, зокрема пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" Податкового Кодексу України, в якому обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган.

Під час розгляду справи відповідач не спростував твердження та аргументи позивача стосовно суті позовних вимог, зокрема в частині доводів про неможливість вивезення позивачем первинних документів з окупованої території та спричиненої загрози життю та здоров`ю співробітників підприємства.

Колегія судів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року "Про введення воєнного стану в Україні у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" постановлено ввести в Україні воєнний стан із 24 лютого 2022 року.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану від 01 квітня 2022 року №2173-IX внесені зміни до податкового законодавства, що встановлюють спеціальні правила підтвердження даних податкової звітності для платників податків, які провадили свою діяльність на територіях, де ведуться/велися бойові дії, і на тимчасово окупованих територіях, та не можуть пред`явити первинні документи (далі - спеціальні правила). Такі спеціальні правила діють з 16 квітня 2022 року.

Так, підпунктом 69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України встановлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень ст. 44 ПК України застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, бойових дій, не надає права платнику податків застосовувати положення пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України покладається на контролюючий орган. Платник податків, який безпідставно застосував положення пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену ПК України та іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.

З урахуванням викладеного вище, можливо дійти висновку, що у разі, якщо платник податків позбавлений можливості вивезти первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, у зв`язку з їх знаходженням на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, такий суб`єкт господарювання зобов`язаний повідомити про ці обставини податковий орган. Контролюючий орган, в свою чергу, розглядає таке повідомлення та відповідно приймає вмотивоване рішення про мораторій на проведення перевірок або відмову у задоволенні повідомлення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Як встановлено судом ТОВ ВО МОЛІС, відповідно до статутних документів має місцезнаходження: бульвар Шевченка, буд. 31, м.Запоріжжя. Основним видом економічної діяльності ТОВ ВО МОЛІС є перероблення молока, виробництво масла та сиру.

У власності ТОВ ВО МОЛІС перебуває комплекс будівель Дніпрорудненського сировиробного комбінату, що знаходиться за адресою: Запорізька область, Василівський район, м. Дніпрорудне (з 21.04.2015 змінено адресу на с. Балки), вул. Степова, 2.

Балківський старостинський округ Василівського району Запорізької області входить до Малобілозерської сільської територіальної громади.

Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженому Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022, Малобілозерська сільська територіальна громада Василівського району Запорізької області з 26.02.2022 по теперішній час тимчасово окупована Російською Федерацією територія України.

28 листопада 2023 року позивач звернувся до Головного управління ДПС у Запорізькій області із повідомленням про неможливість вивезення первинних документів з території, тимчасово окупованої збройними формуваннями Російської Федерації. Вказане повідомлення підписано генеральним директором та головним бухгалтером ТОВ ВО МОЛІС і містить перелік документації, яку підприємство не має можливості перемістити на підконтрольну Україні територію.

Рішення податкового органу, яким відмовлено у застосуванні до позивача положень пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, мотивовано тим, що ТОВ ВО МОЛІС має податкову адресу: 69001, місто Запоріжжя, бульвар Шевченка, будинок 31; у жовтні 2021 року проведено планову виїзну документальну перевірку ТОВ ВО МОЛІС за період 01.10.2017 30.06.2021; ТОВ ВО МОЛІС подано до контролюючого органу податкові декларації з податку на додану вартість за періоди січень-грудень 2022 року, податкові декларації з податку на прибуток підприємств за періоди 2021 рік, 1 квартал 2022 року, півріччя 2022 року, 3 квартали 2022 року, 2022 рік (дія воєнного стану). Факт подання зазначеної податкової звітності, на думку відповідача, спростовує доводи платника про відсутність доступу до первинних документів.

Відповідно до положень ст. 93 Цивільного кодексу України, місцезнаходження юридичної особи є місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи.

Як встановлено судом, дійсно юридичною (податковою) адресою ТОВ ВО МОЛІС є м. Запоріжжя, бульвар Шевченка 31. За вказаною адресою позивачем орендувалось офісне приміщення для розміщення співробітників центрального офісу ТОВ ВО МОЛІС (зокрема працівників логістичної служби, відділу продажів, юридичної служби).

Основним місцем здійснення господарської діяльності та місцем прийняття адміністративно-розпорядчих рішень ТОВ ВО МОЛІС було: м. Дніпрорудне (с. Балки), вул. Степова 2, Степова 3, Василівський район, Запорізька область. Вказане підтверджується зокрема, інформаційним даними щодо ТОВ ВО МОЛІС (витяг з ІС Податковий блок).

За інформаційними даними щодо ТОВ ВО МОЛІС позивач перебував на обліку Головного управління ДПС у Запорізькій області (Василівський район) (код ДПІ -803).

На підтвердження факту здійснення господарської діяльності Товариства у м.Дніпрорудне (с. Балки) позивачем надано експлуатаційні дозволи №1 від 27.03.2008, № 71630/01/6 від 29.10.2009, №08-02-13 від 08.11.2018.

Наказом ТОВ ВО МОЛІС від 11.10.2019 № 39а Про організацію зберігання первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку ТОВ ВО МОЛІС визначено місце зберігання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку в Бухгалтерії Дніпрорудненського відділення у відповідному обладнаному приміщенні з використанням шаф, за адресою м. Дніпрорудне, вул. Степова, 2.

Доводи відповідача про те, що у жовтні 2021 року було проведено планову виїзну документальну перевірку ТОВ ВО МОЛІС за період 01.10.2017 30.06.2021, до якої надавалися первинні документи, не спростовують тверджень позивача, що такі документи зберігалися у м. Дніпрорудне. Так, позивач надав пояснення, що для проведення цієї перевірки ним за договором суборенди комерційної нерухомості № 0921/209 було орендовано приміщення за адресою: 69001, Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 2, а саме: приміщення на другому поверсі № 209 триповерхової адміністративної будівлі згідно з планом за поверхами, загальною площею 37.0 кв.м., і вся витребувана контролюючим органом документація була доставлена із місця зберігання (Запорізька область, Василівський район, м. Дніпрорудне (с. Балки), вул. Степова 2) у орендоване приміщення для проведення перевірки, а після завершення перевірки знову була переміщена до місця зберігання у м. Дніпрорудне (с. Балки).

Отже, відповідачем не спростовано, того факту, що первинні документи та регістри бухгалтерського обліку Товариства знаходилися та зберігалися в бухгалтерії Дніпрорудненського відділення.

Колегія суддів погоджується із висновками суду, що сам по собі факт подання податкової звітності жодним чином не свідчить про наявність чи відсутність у суб`єкта господарювання первинних документів. Хоча формування податкової звітності і відбувається на підставі первинних документів, це не означає, що фізичний доступ до оригіналів таких документів з метою пред`явлення зберігається.

Посилання відповідача у апеляційній скарзі на постанову Верховного Суду від 04 жовтня 2023 року у справі №160/19575/22 не змістосовні. Так, у даній справі Верховним Судом висловлена правова позиція щодо застосування положень наказу Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022, які стосуються виключно порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України. Правовідносини, які оцінювалися Верховним Судом, відмінні від предмету спору у даній справі.

В даному випадку відповідачем помилково ототожнюються поняття неможливість вивезення первинних документів/втрата первинних бухгалтерських документів та неможливість виконання податкових обов`язків.

Як вбачається зі змісту абзацу третього підпункту 69.28 пункту 69 ПК України повідомлення подається у довільній формі, за підписом керівника підприємства та головного бухгалтера, з викладенням обставин, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкових (звітних) періодів, а також загального переліку первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів), які неможливо вивезти. Отже, подання саме платником податків документального підтвердження обставин, що призвели до неможливості вивезення первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання, не передбачено вказаною нормою і є довільним тлумаченням відповідачем чинного законодавства України.

Позивачем виконано приписи абзацу третього підпункту 69.28 пункту 69 ПК України, при цьому надання додаткових документів не було передбачено чинним законодавством.

Суд вірно вказав, що обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України покладається на контролюючий орган. Проте, з оскарженого рішення від 13.12.2023 вбачається, що відповідач переклав такий обов`язок на позивача, а відтак діяв протиправно, що є підставою для скасування такого рішення.

Позивач скористався своїм правом, та у відповідності до підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, подав відповідачу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів з окупованої території, в якому навів обставини, що унеможливили вивезення документів, та перелік таких документів.

Відповідач не спростував твердження та аргументи позивача про неможливість вивезення первинних документів з окупованої території. Саме обов`язку з належної мотивації підстав для відмови та причин не врахування обставин, наведених позивачем у повідомленні, посилань на докази, відповідач при прийнятті такого рішення і не виконав, а тому суд обгрунтовано визнав таке рішення протиправним.

Обраний судом спосіб захисту порушеного права позивача шляхом покладання на відповідача обов`язку застосувати до позивача норми підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України не суперечить повноваженням контролюючого органу, відповідає вимогам п.4, п.10 ч.2 ст.245 КАС України, не покладає на відповідача обов`язку прийняття рішень, які не передбачено законодавством, разом з тим гарантує позивачу в майбутньому право на застосування правових наслідків передбачених п.69.28. ПК України.

З урахуванням викладеного, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається. Доводи апеляційної скарги відповідача правильних висновків суду не спростовують, в задоволенні скарги слід відмовити.

З урахуванням вимог ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС У Запорізькій області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06 травня 2024 року у справі № 280/2802/24 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2024
Оприлюднено17.10.2024
Номер документу122306095
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/2802/24

Постанова від 10.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 06.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні