ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.10.2024 Справа № 914/1595/24
За позовом: Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача: Гаражний кооператив «Сихів-20», м. Львів
про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою
Суддя Наталія Мороз
За участю секретаря с/з Олени Шевчук
Представники:
Від позивача: О. Гордєєва
Від відповідача: А. Могила
Суть спору:
Позовну заяву подано Львівською міською радою до Гаражного кооперативу «Сихів-20» про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою комунальної власності, площею 0, 3398 га, за адресою: вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові, яка вказана в акті обстеження земельної ділянки від 09.05.2024 № 109 та складеної до цього акту план-схеми та топографічного знімання, шляхом демонтажу металевих воріт, шлагбаума та сітчастої огорожі, що встановлена по периметру цієї земельної ділянки.
Ухвалою суду від 25.06.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.
Ухвалою суду від 01.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 30.07.2024.
30.07.2024 в судовому засіданні оголошувалась перерва до 29.08.2024, про що представники сторін ознайомлені під розписку.
Ухвалою суду від 29.08.2024 продовжено підготовче провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 12.09.2024.
10.09.2024 через систему "Електронний суд" позивачем подано додаткові пояснення у справі.
У зв`язку з перебуванням судді Наталії Мороз 12.09.2024 у відрядженні, розгляд справи № 914/1595/24, призначений на 12.09.2024 не відбувся.
Ухвалою суду від 13.09.2024 підготовче засідання відкладено на 03.10.2024.
Ухвалою суду від 03.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 14.10.2024.
В судове засідання 14.10.2024 представник позивача з`явився, дав пояснення по суті спору. Позов просить задоволити.
Представник відповідача в судове засідання з`явився.
Позиція позивача.
Посилається на те, що Львівська міська рада є власником земельної ділянки, площею 0, 3398 га, яка розташована на вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові. Ділянка не сформована як об`єкт цивільних прав, відомості про неї відсутні.
На виконання наказу Управління державного контролю за використанням та охороною земель Львівської міської ради від 22.04.2024 № 22 «Про створення комісії для обстеження земельної ділянки по вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові», 09.05.2024 членами комісії, створеної відповідно до вищезазначеного наказу, проведено обстеження спірної земельної ділянки, за результатами якого складено акт обстеження від 09.05.2024 №109.
Вищезазначеним актом встановлено, що земельна ділянка площею 0,3398 га, яка розташована на вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові , фактично перебуває у користуванні Гаражного кооперативу «Сихів-20» за відсутності відповідного рішення Львівської міської ради про її передачу у власність або надання у постійне користування (оренду). Наявність на вказаній земельній ділянці власності металевих воріт, шлагбауму та сітчастої огорожі, які перешкоджають законному власнику земельної ділянки - територіальній громаді м. Львова в особі Львівської міської ради володіти, розпоряджатися та користуватися земельною ділянкою є підставою для усунення перешкод у такому користуванні земельною ділянкою.
Враховуючи наведене, Львівська міська рада звернулася до господарського суду з позовом про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою комунальної власності, площею 0, 3398 га, за адресою: вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові, яка вказана в акті обстеження земельної ділянки від 09.05.2024 № 109 та складеної до цього акту план-схеми та топографічного знімання, шляхом демонтажу металевих воріт, шлагбаума та сітчастої огорожі, що встановлена по периметру цієї земельної ділянки.
Позиція відповідача.
Відповідач правом подання відзиву на позовну заяву не скористався. В судових засіданнях представник відповідача підтвердив, що Гаражний кооператив «Сихів-20» користується земельною ділянкою комунальної власності, площею 0,3398 га, яка розташована на вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові без правовстановлюючих документів.
Обставини справи.
На виконання наказу Управління державного контролю за використанням та охороною земель Львівської міської ради від 22.04.2024 № 22 «Про створення комісії для обстеження земельної ділянки по вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові», головним спеціалістом відділу державного контролю Управління державного контролю за використанням та охороною земель міської агломерації Департаменту містобудування Львівської міської ради, провідним спеціалістом відділу правової експертизи із земельних питань юридичного департаменту Львівської міської ради, провідним спеціалістом відділу землеустрою Управління земельних ресурсів департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради, головним спеціалістом відділу соціально-економічного розвитку Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради, за участю в.о. директора ЛКП «Архітектурно-планувальне бюро», у присутності голови правління Гаражного кооперативу «Сихів-20» проведено обстеження земельної ділянки комунальної власності за адресою: вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові, площею 0, 3398 га, внаслідок чого складено акт від 09.05.2024 №109 (надалі - акт обстеження).
За результатами обстеження встановлено, що земельна ділянка, яка розташована на вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові, площею 0, 3398 га, знаходиться в зоні транспортної інфраструктури (вулична мережа) ТР-2, згідно з генпланом м. Львова, та частково у зоні багатоповерхової квартирної забудови (9-16 пов.) Ж-4, згідно з планом зонування Сихівського району; вид функціонального призначення території передбаченої містобудівною документацією: вулиці та дороги місцевого значення у червоних лініях, території гаражів та автостоянок. Окрім цього вказано, що доступ до земельної ділянки обмежено шляхом монтажу металевих воріт, шлагбауму та сітчастої огорожі по периметру вказаної земельної ділянки із сторони вул. Антонича та вздовж проїзду від вул. Антонича до вул. Майданної.
Актом обстеження підтверджується самовільне та фактичне використання Гаражним кооперативом «Сихів-20» земельної ділянки комунальної власності, площею 0, 3398 га, розташованої на вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові, в межах охоронної зони навколо (вздовж) об`єкта транспорту червоних ліній вулиць місцевого значення та у санітарно-захисній зоні для обслуговування площадки із стоянки автотранспорту, а отже, за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.
Як вбачається з інформації, зазначеній у акті обстеження, відомості про таку земельну ділянку в Державному земельному кадастрі відсутні; у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речове право на земельну ділянку не зареєстровані, відсутні об`єкти нерухомого майна капітального будівництва та на вказаній земельній ділянці розташована площадка із стоянкою автотранспорту.
Позивачем до зазначеного вище акту обстеження долучено матеріали фотофіксації, а також план-схему та топографічне знімання масштабу 1:500 земельної ділянки комунальної власності, площею 0, 3398 га, яка розташована на вул. Антонича біля будинку № 11 у м. Львові, виконане інженером-геодезистом, в.о. директором ЛКП «Архітектурно-планувальне бюро» В. Агельяровим.
Листом від 16.05.2024 № 4-2412-6815 Управління державного контролю за використанням та охороною земель Львівської міської ради звернулося до Юридичного департаменту Львівської міської ради з вимогою вжити заходи реагування в межах компетенції щодо виявленого порушення земельного законодавства на земельній ділянці площею 0, 3398 га, яка розташована на вул. Антоновича біля житлового будинку № 11 у м. Львові та перебуває в комунальній власності Львівської міської ради.
Крім того, позивачем додано до матеріалів справи лист-прохання від 29.02.2024, який скеровувався головою правління Гаражного кооперативу «Сихів-20» на адресу Сихівської районної адміністрації з прохання виділити в тимчасове користування земельну ділянку, площею 0, 2264 га, розташовану біля території гаражного кооперативу з метою зберігання приватних автомобілів членів кооперативу, чим підтвердив, на думку позивача, свій намір користуватися вказаною земельною ділянкою.
Посилаючись на ст. 1 ЗУ «Про державний контроль за використанням та охороною земель», ст. ст. 83, 123, 124, 152, 211, 212 ЗК України, ст. ст. 373, 391 ЦК України, позивач просить суд усунути перешкоди у користуванні земельною ділянкою комунальної власності, площею 0, 3398 га, за адресою: вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові , яка вказана в акті обстеження земельної ділянки від 09.05.2024 № 109 та складеної до цього акту план-схеми та топографічного знімання, шляхом демонтажу металевих воріт, шлагбаума та сітчастої огорожі, що встановлена по периметру цієї земельної ділянки.
Оцінка суду.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля та інші природні ресурси є об`єктами права власності українського народу, від імені якого права власника здійснюються органами державної влади та місцевого самоврядування.
Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно зі ст. 80 ЗК України є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
У відповідності до вимог ст. 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам міст є комунальною власністю.
Згідно з ч. 1 ст. 94 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Пунктом 3 Розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», який набрав чинності 01.01.2013, передбачено, що з дня набрання чинності цим законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
Згідно з п. п. 5, 6 Розділу II вищезазначеного Закону, державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 ЗК України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку. У разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, та її затвердження здійснюються відповідною сільською, селищною, міською радою.
Відтак, виходячи із вимог чинного законодавства України, презюмується належність земельних ділянок на території міста Львова територіальній громаді міста з визначенням її власником Львівської міської ради.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст.26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування при вирішенні питань місцевого значення, віднесених Конституцією України та законами України до їх компетенції, є суб`єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції, зокрема, нормотворчу, координаційну, дозвільну, реєстраційну, розпорядчу.
Як суб`єкт владних повноважень орган місцевого самоврядування Львівська міська рада вирішує в межах закону питання в галузі земельних відносин.
Отже, право комунальної власності на землю (земельні ділянки) виникає і без реєстрації в силу спеціальних вимог закону.
Правовою підставою набуття права власності та права користування на землю згідно з ст. 116, 118, 123, 124 ЗК України є рішення органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
За приписами ст. 187, 188 3К України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Статтею 212 ЗК України зазначається, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
Відповідно до ст. 1 ЗУ "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
У відповідності пп. 6 п. 2 ч. 1 ст. 4 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державній реєстрації прав підлягає право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 210 ЦК України, правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Таким чином, обов`язковою умовою правомірного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
Судом встановлено, що Львівською міською радою не ухвалювалось жодних рішень про надання в користування (оренду) земельної ділянки комунальної власності, площею 0,3398 га, яка розташована на вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові, Гаражному кооперативу «Сихів-20». Доказів зворотнього суду не надано.
Таким чином, законні правові підстави зайняття зазначеної земельної ділянки відповідачем відсутні, що свідчить про самовільне використання відповідачем вказаної ділянки без відповідних правовстановлюючих документів.
Щодо долученого позивачем до акту обстеження топографічного знімання від 14.05.2024 масштабу 1:500 земельної ділянки, площею 0, 3398 га, яка розташована на вул. Антонича біля будинку № 11 у м. Львові, від 14.05.2024, суд зазначає наступне.
Відносини в сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності регулюються ЗУ «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» та іншими нормативно-правовими актами України.
Згідно з ст. 5 ЗУ «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» суб`єктами топографо-геодезичної і картографічної діяльності є: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин; Міністерство оборони України та його спеціальні підрозділи; інші центральні та місцеві органи виконавчої влади; юридичні та фізичні особи, які володіють необхідним технічним та технологічним забезпеченням та у складі яких за основним місцем роботи є сертифікований інженер-геодезист, що є відповідальним за якість результатів топографо-геодезичних і картографічних робіт.
Відповідно до ч. ч. 1-4 ст. 51 ЗУ «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» професійною топографо-геодезичною і картографічною діяльністю за відповідними напрямами можуть займатися особи, які мають вищу освіту у сфері геодезії та/або землеустрою. Топографо-геодезичні і картографічні роботи при здійсненні землеустрою виконуються особами, які отримали кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника відповідно до ЗУ «Про землеустрій».
Сертифіковані інженери-геодезисти несуть відповідальність за якість результатів топографо-геодезичних і картографічних робіт (крім, топографо-геодезичних та картографічних робіт при здійсненні землеустрою). Сертифікованим інженером-геодезистом може бути особа, яка має стаж роботи за спеціальністю не менше одного року, склала кваліфікаційний іспит та одержала кваліфікаційний сертифікат за відповідним напрямом робіт. Відомості про сертифікованих інженерів-геодезистів вносяться до Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів відповідно до вимог цього Закону.
Матеріалами справи підтверджується, що при обстеженні спірної земельної ділянки, складанні акту обстеження та топографічного знімання масштабу 1:500 земельної ділянки комунальної власності, площею 0, 3398 га, яка розташована на вул. Антонича біля будинку № 11 у м. Львові, від 14.05.2024, був присутній інженер-геодезист, в.о. директора ЛКП «Архітектурно-планувальне бюро» В. Агельяров.
З огляду на вищевказане, суд дійшов висновку, що позивачем дотримано вимог у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності щодо складання топографічно-геодезичних матеріалів.
Враховуючи встановлені судом обставини та зміст спірних правовідносин між сторонами у справі, суд при вирішенні справи, крім вищенаведених норм права, керується тим, що згідно із ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження своїм майном.
З урахуванням наведеного, зважаючи на факт використання відповідачем спірної земельної ділянки за відсутності будь-яких дозвільних документів, наявні підстави для усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою комунальної власності, площею 0, 3398 га, за адресою: вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові , яка вказана в акті обстеження земельної ділянки від 09.05.2024 № 109 та складеної до цього акту план-схеми та топографічного знімання, шляхом демонтажу металевих воріт, шлагбаума та сітчастої огорожі, що встановлена по периметру цієї земельної ділянки.
Згідно з ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 236 ГПК України, обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Суд констатує, що при розгляді даної справи судом враховано та здійснено належне дослідження сукупності наявних в матеріалах справи доказів, з урахуванням правил та критеріїв оцінки доказів визначених ГПК України.
З аналізу матеріалів справи та наявних доказів у сукупності вбачається, що право позивача, за захистом якого мало місце звернення до суду, є порушеним відповідачем.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати.
Судові витрати, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 13, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задоволити повністю.
2. Зобов`язати Гаражний кооператив «Сихів-20» (79000, м. Львів, вул. Антонича, вул. 20А, ідентифікаційний код 20775884) усунути перешкоди в користуванні Львівською міською радою (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1, ідентифікаційний код 04055896) земельною ділянкою комунальної власності, площею 0, 3398 га, за адресою: вул. Антонича біля житлового будинку № 11 у м. Львові, яка вказана в акті обстеження земельної ділянки від 09.05.2024 № 109 та складеної до цього акту план-схеми та топографічного знімання, шляхом демонтажу металевих воріт, шлагбаума та сітчастої огорожі, що встановлена по периметру цієї земельної ділянки.
3. Стягнути з Гаражного кооперативу «Сихів-20» (79000, м. Львів, вул. Антонича, вул. 20А, ідентифікаційний код 20775884) на користь Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1, ідентифікаційний код 04055896) 3 028,00 грн судового збору.
Рішення складено 16.10.2024
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені ст. ст. 256, 257 ГПК України.
Суддя Мороз Н.В.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2024 |
Оприлюднено | 17.10.2024 |
Номер документу | 122318614 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Мороз Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні