Справа № 462/6289/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 жовтня 2024 року Залізничний районний суд м. Львова в складі головуючої судді Постигач О.Б., секретаря судового засідання Кмошик С.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Залізничного відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів грошової допомоги
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідачки на користь позивача надміру виплачені кошти за призначеною щомісячною адресною допомогою внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг у розмірі 13111,31 грн та судові витрати. Свої позовнівимоги мотивуєтим,що напідставі заяви ОСОБА_1 від 14.10.2014Залізничним відділомсоціального захистууправління соціальногозахисту департаментугуманітарної політикиЛьвівської міськоїради призначаласьщомісячна адреснадопомога внутрішньопереміщеній особідля покриттявитрат напроживання,в томучислі наоплату житлово-комунальнихна періодз 14.10.2014до 13.04.2015. Згідно зп.6Порядку №505грошова допомогане призначаєтьсяу разі,коли будь-хтоіз членівсім`ї маєу власностіжитлове приміщення/частинужитлового приміщення,що розташованев іншихрегіонах,ніж тимчасовоокуповані територіїу Донецькійта Луганськійобластях,Автономній РеспубліціКрим ім.Севастополі,населені пункти,на територіїяких органидержавної владитимчасово нездійснюють своїповноваження,та населеніпункти,що розташованіна лініїзіткнення,крім житловихприміщень,які непридатнідля проживання,що підтверджуєтьсявідповідним актомтехнічного стану.Уповноважений представниксім`ї,якому призначеногрошову допомогу,зобов`язаний повідомлятиуповноваженому органупро змінуобставин,які впливаютьна призначеннягрошової допомоги,протягом трьохднів здня настаннятаких обставин.В результатіпроведеної Залізничнимвідділом соціальногозахисту перевіркиданих,наданих відповідачкоювстановлено,що увласності їїпасинка ОСОБА_2 ,який зазначенийу складісім`ї узаяві від14.10.2014,є квартираза адресою: АДРЕСА_1 .Суми грошовоїдопомоги,виплачені надмірувнаслідок поданнянедостовірних документівз недостовірнимивідомостями,повертаються уповноваженимпредставником сім`їна вимогууповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку. Таким чином, грошова допомога в період з 14.10.2014 до 13.04.2015 виплачена неправомірно з вини заявника, яка вчасно не повідомила позивачу інформацію про власність на час написання заяви у її малолітнього пасинка ОСОБА_2 вищевказаної квартири. Це призвело до надмірної виплати бюджетних коштів на суму 13 111,31 грн з вини відповідачки. З метою досудового вирішення справи та врегулювання даного спору 07.06.2021 Залізничним відділом соціального захисту скеровано відповідачці повідомлення про переплату коштів виплачених надміру та запропоновано повернути борг добровільно. На даний час належна до повернення сума заборгованості становить 13 111,31 грн. Просять позов задовольнити.
Ухвалою Залізничного районного суду м. Львова від 07.08.2024 відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідачка у встановлений судом строк не надала до суду відзив на позовну заяву, а тому суд на підставі ч. 8 ст. 178 ЦПК України вирішує справу за наявними матеріалами.
Клопотань від жодної із сторін про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.
У відповідності до вимог ч.2 ст. 247 ЦПК України в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши справу в порядку спрощеного провадження, без повідомлення сторін, вивчивши зібрані по справі докази, з`ясувавши дійсні обставини справи, суд виходить з такого.
Згідно із ч. 1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизначених або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Судом встановлено, що 14.10.2014 відповідачка ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернулася до Залізничного відділу соціального захисту Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. У вказаній заяві ОСОБА_1 вказала наступних членів сім`ї: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 . Зазначила, що у членів її сім`ї у володінні житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції, немає /а.с. 3/.
Відповідно до поданої заяви та постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. №505 громадянці ОСОБА_1 видано довідку від 14.10.2014 №1306000014 про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції /а.с. 8/.
17.10.2024 Залізничним відділом соціального захисту прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання у розмірі 2 400 грн на період з 14.10.2014 по 13.04.2015, про що повідомлено ОСОБА_1 відповідним повідомленням від 17.10.2014 /а.с. 4, 5/.
Відповідно до п.2 Положення про порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. №505 (в редакції станом на момент звернення з заявою до управління), грошова допомога надається громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції (далі - особа, яка переміщується), а також стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, структурних підрозділах з питань соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням та виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.
Відповідно до п. 5 Положення для отримання грошової допомоги уповноважений представник сім`ї звертається до уповноваженого органу за фактичним місцем проживання (перебування) з відповідною заявою та пред`являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, та довідки всіх членів сім`ї про взяття на облік осіб, які переміщуються. У заяві зазначаються такі відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги: прізвище, ім`я та по батькові; число, місяць, рік народження; серія, номер паспорта громадянина України, ким і коли виданий, для іноземців або осіб без громадянства - серія, номер паспортного документа та посвідки на постійне проживання; реєстраційний номер облікової картки платника податків (не зазначається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному органу державної фіскальної служби і мають відмітку в паспорті); зареєстроване та фактичне місце проживання (перебування); реквізити рахунка уповноваженого представника сім`ї в уповноваженому банку, на який перераховуватиметься грошова допомога; наявність у будь-кого з членів сім`ї у володінні житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції; наявність у володінні всіх членів сім`ї транспортних засобів (механізмів), що підлягають державній реєстрації та обліку в Державтоінспекції (із зазначенням строку експлуатації з дати випуску); наявність у будь-кого з членів сім`ї на депозитному банківському рахунку коштів у розмірі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб; місце роботи осіб працездатного віку та час, з якого особа там працює.
Відповідно до п. 6 Положення грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у володінні житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції.
Відповідно до п. 10 Положення уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна пасинок позивачки ОСОБА_2 є власником квартири за адресою: АДРЕСА_1 . Право власності зареєстроване 25.01.2008 на підставі договору дарування від 24.01.2008 /а.с. 10, 11/.
У зв`язку з наведеним, розпорядженням Залізничного відділу соціального захисту Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 01.05.2021 ОСОБА_1 припинено виплату допомоги /а.с. 12/.
07.06.2021 Залізничний відділ соціального захисту Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради звернулося до відповідачки з повідомленням про припинення надання щомісячної адресної допомоги від 03 червня 2021 року. Даним повідомленням ОСОБА_1 зобов`язано повернути виплачену надміру коштів з 14.10.2014 по 13.04.2015 суму допомоги 13111,31 грн /а.с. 15/.
Відповідно до п. 11 Положення суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються на вимогу уповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку.
Таким чином, внаслідок подання ОСОБА_1 недостовірної інформації на момент звернення громадянина із заявою для призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг були надміру виплачені кошти в сумі 13111,31 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи довідкою Залізничного відділу соціального захисту /а.с. 14/.
Відповідно доч.1ст 22ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
На підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Статтею 81 ЦПК України встановлено, що кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим кодексом.
За змістом ст. 12 ЦПК України, учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених чим кодексом.
Таким чином,зважаючи нате,що відповідачка, перебуваючи на обліку в Залізничному відділі соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради як переміщена особа, якій було призначено допомогу на проживання, надала недостовірну інформацію щодо наявності у її пасинка житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції, а саме у м. Львові, що призвело до неправомірної їй виплати грошової допомоги в розмірі 13111,31 грн та беручи до уваги те, що відповідачка в добровільному порядку надміру виплачені кошти не повернула, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
В порядку ч. 1 ст. 141 ЦПК України з відповідачки на користь позивача підлягає стягненню судовий збір, сплачений при зверненні до суду із позовом, у розмірі 3028 грн.
Керуючись ст. 2, 5, 12, 13, 81, 82, 89, 141, 264-265, 274-275, 279 ЦПК України, суд-
У ХВ АЛ ИВ:
Позов Залізничного відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів грошової допомоги задовольнити.
Стягнути із ОСОБА_1 на користь Залізничного відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради надміру виплачені кошти у розмірі 13111,31 грн (тринадцять тисяч сто одинадцять гривень тридцять одну копійку).
Стягнути із ОСОБА_1 на користь Залізничного відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради 3028 грн (три тисячі двадцять вісім гривень) судового збору.
Рішення суду може бути оскаржене до Львівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач: Залізничний відділ соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, ЄДРПОУ 26094903, адреса: м. Львів, вул. Виговського, 34.
Відповідачка: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 .
Суддя: /підпис/
З оригіналом згідно. Оригінал рішення міститься в матеріалах справи № 462/6289/24. Рішення не набрало законної сили.
Виготовлено з автоматизованої системи документообігу суду.
Копія виготовлена
Суддя: Постигач О.Б.
Суд | Залізничний районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 18.10.2024 |
Номер документу | 122327735 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Залізничний районний суд м.Львова
Постигач О. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні