РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
11 жовтня 2024 р. Справа № 120/18893/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Вектор профі буд" до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішень, зобов"язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Вектор профі буд" (далі - позивач) з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що на виконання вимог п. 187.1 ст. 187, п. 201.10 ст. 201 ПК України товариством складено податкові накладні №107, 108 та 109 від 15.09.2023, які були направлені до податкового органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанціями від 20.09.2023 податкові накладні від 15.09.2023 №107, 108 та 109 прийнято, але реєстрація зупинена. На виконання вимог контролюючого органу підприємство надіслало до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Позивачем на виконання вимог, які вказані в квитанції, надано письмові пояснення та копії документів, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Однак, 02.11.2023 рішенням комісії про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9838434/42787165, № 9838436/42787165, № 9838435/42787165 відмовлено у реєстрації податкових накладних від 15.09.2023 №107, 108 та 109 у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку. 15.09.2023 №107, 108 та 109 у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
Не погоджуючись із рішеннями комісії від 02.11.2023 №9838434/42787165, № 9838436/42787165, № 9838435/42787165 позивачем було подано скаргу, однак рішенням комісії з питань розгляду скарг №80815/42787165/2, №80797/42787165/2 та № 80804/42787165/2 від 21.11.2023 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Позивач зазначає, що ним надано усі документи достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а тому вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними і з метою їх оскарження звернувся до суду із цим адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 25.12.2023 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
На виконання вимог ухвали суду представником позивача надано заяву разом із долученими документами, відповідно до яких недоліки позовної заяви позивачем усунуті.
Ухвалою суду від 08.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в справі матеріалами, а також встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.
Представниками відповідача-1 та відповідача-2 подано відзиви на позовну заяву, у яких відповідачі просили у задоволенні вимог позову відмовити повністю.
В обґрунтування позиції податкового органу у відзивах зазначено, що в реєстрації податкових накладних було відмовлено, оскільки виходячи з обставин, що передували прийняттю оскаржуваних рішень, документи, які надані до суду при прийнятті рішення орган ДПС не мав змоги дослідити. Тому представник вважає, що рішення про реєстрацію податкових накладних не могли бути прийняті податковим органом.
З поміж іншого відповідач-2 вважає, що позовна вимога про зобов`язання зареєструвати податкові накладні не підлягає задоволенню з огляду на те, що прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної відноситься до сфери дискреційних повноважень відповідача у які суд не вправі втручатися.
Представником позивача надано відповідь на відзиви, відповідно до якої просить задовольнити позовні вимоги. Додатково зазначає, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку. Слід також зазначити, що надіслані квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Також представник позивача зазначає, що відповідачем - ГУ ДПС у Вінницькій області у своєму відзиві не наведено жодного доказу щодо приналежності позивача до категорій ризикових платників, не долучено його й до відзиву. Після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних від 15.09.2023 року №107, 108 і 109, ТОВ «Вектор профі буд» за допомогою програми електронного документообігу надіслав на адресу податкового органу за місцем своєї реєстрації пояснення та сканкопії документів, що підтверджується повідомленням від 18.10.2023 №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
На думку позивача, надані ТОВ «Вектор профі буд» документи дозволяли комісії регіонального рівня підтвердити зміст, обсяг та характер кожної господарської операції, відтак обґрунтованість складання та реєстрації податкових накладних №107, №108, №109 від 15.09.2023 року.
Однак, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було надіслано три окремі повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №9782250/42787165, №9782288/42787165, №9782290/42787165 від 25.10.2023 року. В усіх повідомлення зазначено, що у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; первинних документів щодо постачання та послуг. У розділі додаткової інформації зазначається, що платником не надано актів звірки взаєморозрахунків та/або ОСВ рахунку 361, також платником не надано документального підтвердження щодо придбання матеріалів, які використувавалися для надання зазначених послуг. Також зазначає, що у всіх вищезазначених повідомленнях про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів не підкреслена назва жодного з документів, які перераховані у переліку зазначеного податковим органом пункту. У той же час, у формі повідомлення безпосередньо вказується про необхідність підкреслити саме ті документи, які не були надані суб`єктом господарювання.
Крім того, будь-яких додаткових пояснень комісія регіонального рівня у товариства не витребовувала.
Також позивач звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
З"ясувавши аргументи сторін, викладені у поданих заявах по суті справи, дослідивши наявні докази, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Вектор профі буд» зареєстроване як юридична особа 01.02.2019 року та перебуває на податковому обліку, як платник ПДВ з 07.04.2020 року. Види економічної діяльності: організація будівництва будівель (основний); знесення; підготовчі роботи на будівельному майданчику; електромонтажні роботи; монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; інші будівельно-монтажні роботи; штукатурні роботи; встановлення столярних виробів; покриття підлоги й облицювання стін; малярні роботи та скління; інші роботи із завершення будівництва; покрівельні роботи; інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у.; інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; вантажний автомобільний транспорт; надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; діяльність у сфері архітектури; діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; будівництво житлових і нежитлових будівель; будівництво доріг і автострад; будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій.
30.06.2023 року між ТОВ «Вектор профі буд» та ПрАТ «Вінницька кондитерська фабрика» укладено договір на виконання робіт №ВПБ-30062023.
Відповідно до п.1.1. договору Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання протягом терміну дії даного договору виконати роботи по модернізації СВН ВМ1 на території ПрАТ «ВКФ», за адресою: м. Вінниця, вул. Г. Успенського, 8.
Згідно з п.2.1. договору термін виконання робіт - з моменту підписання даного договору до 15.12.2023 року.
Відповідно до п.2.2. договору Виконавець приступає до виконання робіт після здійснення Замовником авансового платежу у розмірі 30% від загальної суми договору.
Пунктом 4.1 договору визначено, що загальна сума договору становить 280465,20 грн., в тому числі ПДВ, з яких вартість матеріалів складає 162625,20 грн., в тому числі ПДВ, а вартість робіт - 117840,00 грн. в тому числі ПДВ.
Відповідно до п.4.2. договору розрахунки за цим договором здійснюються Замовником у наступному порядку: Замовник здійснює першу передплату в розмірі 30% від загальної суми договору. Другий платіж в розмірі 50% здійснюється Замовником протягом 5 (п`яти) банківських днів з дня підписання Акту приймання-здачі виконаних робіт. Остаточний розрахунок в розмірі 20% - протягом 5 (п`яти) банківських днів після реєстрації Виконавцем податкової накладної (податкових) накладних на повну вартість зазначену у Акті приймання здачі виконаних робіт у ЄРПН у строки та згідно вимог передбачених чинним законодавством України.
15.09.2023 року ПрАТ «Вінницька кондитерська фабрика» на виконання п.п.2.2., 4.2. вищезазначеного договору здійснено передплату (авансовий платіж) у розмірі 30% від загальної суми договору, а саме: 84139,56 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №11879 від 15.09.2023 року.
На виконання податкових зобов`язань, по першій події - по надходженню передплати (авансу), ТОВ «Вектор профі буд" складено податкову накладну від 15.09.2023 №107 на загальну суму 87139,56 грн. з ПДВ та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманою квитанцією №2 від 20.09.2023 податкову накладну від 15.09.2023 №107 збережено, реєстрація зупинена, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 15.09.2023 №107 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.21.10, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=2.3892%, "Р"=833.33. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Крім того, 21.02.2022 року між ТОВ «Вектор профі буд» та ПрАТ «Вінницька кондитерська фабрика» укладено договір на виконання робіт по технічному обслуговуванню системи відеоспостереження №ВПБ-21022022-1.
Відповідно до п.1.1. договору Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання протягом терміну дії даного договору виконувати технічне обслуговування обладнання системи відеоспостереження Замовника (квартальні планово-попереджувальні роботи) та ремонт (надалі Роботи), обладнання Замовника, що входить до складу системи відеоспостереження та підлягає діагностиці, та/або ремонту (надалі Обладнання), які узгоджені Сторонами, ліквідувати недоробки, що виникли з його вини і виявлені в ході приймання робіт, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити зазначені роботи на умовах цього Договору.
Згідно з п. 1.2. договору роботи виконуються на об`єктах Замовника на ВМ-1 ПрАТ "ВКФ" за адресою: м. Вінниця, вул. Г.Успенського 8, склад-бази №1 за адресою м. Вінниця, вул. Гонти 34 та склад-бази №2 за адресою м. Вінниця, вул. М. Вовчка 8.
Відповідно до п. 1.7. договору наприкінці кожного кварталу Виконавець подає Замовнику звіт за фактично виконані роботи з технічного обслуговування обладнання системи відеоспостереження та досягнуті результати, який засвідчується особистим підписом відповідальної особи Виконавця. На підставі цих звітів Замовник підписує Акт здачі-приймання виконаних робіт за відповідний квартал.
Згідно з п. 2.3. договору Замовник здійснює розрахунок за фактично виконані роботи в наступному порядку в два етапи: - протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати підписання уповноваженими сторонами Акту приймання-здачі виконаних робіт Замовник здійснює оплату у розмірі вісімдесят процентів від суми зазначеної у акті приймання-здачі виконаних робіт; остаточний розрахунок здійснюється Замовником протягом 5 (п`яти) банківських днів після реєстрації Виконавцем податкової накладної (податкових накладних) на повну вартість зазначену у акті приймання-здачі виконаних робіт в ЄРПН у строки та згідно вимог передбачених чинним законодавством України.
Відповідно до Акту здачі-прийняття робіт №3.23-ВПБ-21022022-1 від 15.09.2023 року ТОВ «Вектор профі буд» виконано роботи за третій квартал з технічного обслуговування обладнання системи відеоспостереження (квартальні планово-попереджувальні) роботи та ремонт ВМ-1 ПрАТ "ВКФ" за адресою: м. Вінниця, вул. Г.Успенського 8, склад-бази №1 за адресою м. Вінниця, вул. Гонти 34 та склад-бази №2 за адресою м. Вінниця, вул. М. Вовчка 8. Заміна непрацюючих приладів, відбулася з фондів замовника, що підтверджується договором та Звітом про виконання робіт з обслуговування системи відеоспостереження.
На виконання податкових зобов`язань, по першій події - Акту здачі-прийняття робіт, ТОВ «Вектор профі буд" складено податкову накладну від 15.09.2023 №108 на загальну суму 45000,00 грн. з ПДВ та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманою квитанцією №2 від 20.09.2023 податкову накладну від 15.09.2023 №108 збережено, реєстрація зупинена, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 15.09.2023 № 108 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.21.10, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=2.3892%, "Р"=833.33. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Крім того, 21.02.2022 року між ТОВ «Вектор профі буд» та ПрАТ «Вінницька кондитерська фабрика» укладено договір на виконання робіт по технічному обслуговуванню системи відеоспостереження №ВПБ-21022022-2.
Відповідно до п.1.1. договору Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання протягом терміну дії даного договору виконувати технічне обслуговування обладнання системи відеоспостереження Замовника (квартальні планово-попереджувальні роботи) та ремонт (надалі Роботи), обладнання Замовника, що входить до складу системи відеоспостереження та підлягає діагностиці, та/або ремонту (надалі Обладнання), які узгоджені Сторонами, ліквідувати недоробки, що виникли з його вини і виявлені в ході приймання робіт, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити зазначені роботи на умовах цього Договору.
Згідно з п. 1.2. договору роботи виконуються на об`єкті Замовника на ВМ-2 ПрАТ "ВКФ" за адресою: м. Вінниця, вул. Батозька, 2-К.
Перелік робіт технічного обслуговування (планово-попереджувальних робіт) системи відеоспостереження на об`єкті деталізовано у Додатку №1 до даного договору. Згідно з п. 2 Додатку №1 роботи з технічного обслуговування (ТО) проводяться раз в три місяці (чотири рази протягом року). Згідно з п. 4 Додатку №1 звіт на закриття робіт з регламентованого ТО, а так само використання запчастин і матеріалів здійснюється відповідно до п.1.6 та п. 1.7. договору.
Відповідно до п. 1.7. договору наприкінці кожного кварталу Виконавець подає Замовнику звіт за фактично виконані роботи з технічного обслуговування обладнання системи відеоспостереження та досягнуті результати, який засвідчується особистим підписом відповідальної особи Виконавця. На підставі цих звітів Замовник підписує Акт здачі-приймання виконаних робіт за відповідний квартал.
Згідно з п. 2.3. договору Замовник здійснює розрахунок за фактично виконані роботи в наступному порядку в два етапи: - протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати підписання уповноваженими сторонами Акту приймання-здачі виконаних робіт Замовник здійснює оплату у розмірі вісімдесят процентів від суми зазначеної у акті приймання-здачі виконаних робіт; остаточний розрахунок здійснюється Замовником протягом 5 (п яти) банківських днів після реєстрації Виконавцем податкової накладної (податкових накладних) на повну вартість зазначену у акті приймання-здачі виконаних робіт в ЄРПН у строки та згідно вимог передбачених чинним законодавством України.
Відповідно до Акту здачі-прийняггя робіт №3.23-ВПБ-21022022-2 від 15.09.2023 року ТОВ «Вектор профі буд» виконано роботи за третій квартал з технічного обслуговування обладнання системи відеоспостереження (квартальні планово-попереджувальні) роботи та ремонт на ВМ-2 ПрАТ "ВКФ" за адресою: м. Вінниця, вул. Батозька, 2-К. Заміна непрацюючих приладів, відбулася з фондів замовника, що підтверджується договором та Звітом про виконання робіт з обслуговування системи відеоспостереження.
На виконання податкових зобов`язань, по першій події - Акту здачі-прийняття робіт, ТОВ «Вектор профі буд складено податкову накладну від 15.09.2023 №109 на загальну суму 45000,00 грн з ПДВ та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманою квитанцією №2 від 20.09.2023 податкову накладну від 15.09.2023 №109 збережено, реєстрація зупинена, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 15.09.2023 №109 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.21.10, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=2.3892%, "F-833.33. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних від 15.09.2023 року №107, 108 і 109, ТОВ «Вектор профі буд» на виконання вимог контролюючого органу за допомогою програми електронного документообігу надіслало на адресу податкового органу за місцем своєї реєстрації пояснення та сканкопії документів, що підтверджується повідомленням від 18.10.2023 №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме: 1. Пояснення ТОВ «Вектор профі буд» щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено; 2. Звіт 4 ДФ по ТОВ «Вектор профі буд» за 2 квартал 2023 року; 3. Фінансові звіти за 2022 рік; 4. Договір на виконання робіт з ПАТ «Вінницька кондитерська фабрика» №ВПБ- 30062023 від 30.06.2023 року з додатками (№1, №2, №3); 5. Платіжна інструкція №11879 від 15.09.2023 року; 6.Договір на виконання робіт по технічному обслуговуванню системи відеоспостереження з ПАТ «Вінницька кондитерська фабрика» №ВПБ-21022022-1 від 21.02.2022 року з додатками (№1, №2, №3); 7. Акт здачі-прийнятгя робіт №3.23-ВПБ-21022022-1 від 15.09.2023 року зі Звітом про виконання робіт з обслуговування системи відеоспостереження; 8. Договір на виконання робіт по технічному обслуговуванню системи відеоспостереження з ПАТ «Вінницька кондитерська фабрика» №ВПБ-21022022-2 від 21.02.2022 року з додатками (№1, №2, №3); 9. Акт здачі-прийняття робіт №3.23-ВПБ-21022022-2 від 15.09.2023 року зі Звітом про виконання робіт з обслуговування системи відеоспостереження.
Вказане повідомлення №1 від 18.10.2023 року прийнято податковим органом до розгляду, про що свідчить квитанція №2 від 18.10.2023 року. Зауважень щодо виявлених помилок квитанція №2 не містить.
Однак, 02.11.2023 рішенням комісії про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9838434/42787165, № 9838436/42787165, № 9838435/42787165 відмовлено у реєстрації податкових накладних від від 15.09.2023 №107, 108 та 109 у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
Не погоджуючись із рішеннями комісії від 02.11.2023 №9838434/42787165, № 9838436/42787165, № 9838435/42787165 позивачем було подано скаргу, однак рішеннями комісії з питань розгляду скарг №80815/42787165/2, №80797/42787165/2 та № 80804/42787165/2 від 21.11.2023 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Відтак з метою оскарження рішень відповідача від 02.11.2023 №9838434/42787165, №9838436/42787165, № 9838435/42787165 про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд враховує наступне.
Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно з п. п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI, об`єктом оподаткування є у тому числі, операції із постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів / послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 № 1246 (далі - Порядок від 29.12.2010 № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку від 29.12.2010 № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з п. 13 Порядку від 29.12.2010 № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, яка набула чинності з 01.02.2020, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (п. 8, 9 Порядку № 1165).
Пунктами 10-11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних позивача від 15.09.2023 № 107, 108, 109 слугувало те, що податкові накладні відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію цих накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначалися додатком 3 до Порядку № 1165.
Так, пунктом 1 додатку 3 до Порядку № 1165 до ознак ризиковості здійснення операцій віднесено наступні: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Отже, пункт 1 додатку 3 до Порядку № 1165 Критеріїв ризиковості здійснення операцій містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Змістовний аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки, мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, що вимагає пункт 11 Порядку № 1165.
Судом встановлено, що контролюючим органом не наведено належного обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку, що свідчить про необґрунтованість таких квитанцій.
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165, в частині необхідності зазначення критерію (критеріїв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Вказані недоліки квитанції, окрім того, що характеризують рішення як необґрунтовані, ще й фактично ставлять платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування, існуючих на думку відповідача, ризиків.
Попри це, позивач намагався виконати вимоги щодо спростування сумнівів контролюючого органу у спосіб подання документів.
Оцінюючи дії платника податку та прийняті за наслідком їх вчинення рішення відповідача, суд враховує наступне.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
В квитанціях про зупинення, була відсутня інформація, які саме документи позивачу потрібно направити для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було надіслано три окремі повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №9782250/42787165, №9782288/42787165, №9782290/42787165 від 25.10.2023 року. В усіх повідомлення зазначено, що у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; первинних документів щодо постачання та послуг. У розділі додаткової інформації зазначається, що платником не надано актів звірки взаєморозрахунків та/або ОСВ рахунку 361, також платником не надано документального підтвердження щодо придбання матеріалів, які використувавалися для надання зазначених послуг.
Разом з тим, у всіх вищезазначених повідомленнях про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів не підкреслена назва жодного з документів, які перераховані у переліку зазначеного податковим органом пункту. У той же час, у формі повідомлення безпосередньо вказується про необхідність підкреслити саме ті документи, які не були надані суб`єктом господарювання.
При цьому, будь-яких додаткових пояснень комісія регіонального рівня у товариства не витребовувала.
Позивач наголошує, що у комісії регіонального рівня були наявні всі первинні документи, які оформлені із дотриманням норм діючого законодавств і містили усі необхідні реквізити, підстав для витребовування додаткових документів не було.
Разом з тим, в рішеннях від 02.11.2023 № №9838434/42787165, № 9838436/42787165, № 9838435/42787165 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 107, 108, 109 підставою вказано ненадання / частковим наданням платником податків копій документів, а саме: додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
Суд встановив, що з метою реєстрації в ЄРПН податкової накладної відповідно до дати її надсилання, позивачем було надіслано на адресу податкового органу повідомленням №1 від 18.10.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, яким позивачем надано письмові пояснення та копії документів, необхідні для реєстрації спірних податкових накладних, а саме: 1. Пояснення ТОВ «Вектор профі буд» щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено; 2. Звіт 4 ДФ по ТОВ «Вектор профі буд» за 2 квартал 2023 року; 3. Фінансові звіти за 2022 рік; 4. Договір на виконання робіт з ПАТ «Вінницька кондитерська фабрика» №ВПБ- 30062023 від 30.06.2023 року з додатками (№1, №2, №3); 5. Платіжна інструкція №11879 від 15.09.2023 року; 6. Договір на виконання робіт по технічному обслуговуванню системи відеоспостереження з ПАТ «Вінницька кондитерська фабрика» №ВПБ-21022022-1 від 21.02.2022 року з додатками (№1, №2, №3); 7. Акт здачі-прийнятгя робіт №3.23-ВПБ-21022022-1 від 15.09.2023 року зі Звітом про виконання робіт з обслуговування системи відеоспостереження; 8. Договір на виконання робіт по технічному обслуговуванню системи відеоспостереження з ПАТ «Вінницька кондитерська фабрика» №ВПБ-21022022-2 від 21.02.2022 року з додатками (№1, №2, №3); 9. Акт здачі-прийняття робіт №3.23-ВПБ-21022022-2 від 15.09.2023 року зі Звітом про виконання робіт з обслуговування системи відеоспостереження.
Відтак, суд критично оцінює доводи відповідача, що документи, які надані до суду, при прийнятті рішення орган ДПС не мав змоги дослідити, а тому рішення про реєстрацію податкової накладної не могло бути прийнято податковим органом, оскільки такі доводи є голослівними та необґрунтованими, а наявні матеріали справи свідчать, що позивачем було надано пояснення та копії документів, необхідні для реєстрації спірних податкових накладних, проте, такі залишені податковим органом без уваги.
Крім того, суд наголошує, що відповідачем в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних № 107, 108, 109 від 15.06.2023 року не вказано про необхідність надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
При цьому суд враховує, що усі документи, надані позивачем до пояснень від 18.10.2023 року щодо зупинення реєстрації податкових накладних № 107, 108, 109 від 15.09.2023, згідно квитанції № 2 податковим органом прийняті до розгляду та зауважень до їх оформлення останній позивачу не надав, а прийняв оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 107, 108, 109 від 15.09.2023, в яких також не зазначив ( в додатковій інформації) які конкретно документи не були надані.
Відповідно до п. 25-26 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Згідно з п. 42 Порядку № 1165 рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (п. 44 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 45 Порядку № 1165 розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення (п. 46 Порядку № 1165).
Суд зазначає, що відповідачами не надано до суду доказів додержання вимог п. 44 Порядку № 1165 - результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
При цьому, посилання відповідачів на те, що позивачем не надано документів, а саме: додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, суд вважає безпідставними, оскільки документи були долучені позивачем до письмових пояснень, про що зазначено вище.
Більш того, суд зауважує, що не погоджуючись із рішеннями комісії від 02.11.2023 №9838434/42787165, № 9838436/42787165, № 9838435/42787165 позивачем було подано скаргу, до якої також долучено ряд документів, зокрема акт звірки розрахунків №1572 від 30.09.2023 року, та надано пояснення, що відповідно до актів здачі - приймання робіт, заміна непрацюючих приладів відбулася з фондів замовника, тому відповідних документів про постачання товарів позивач не надає. Весь матеріал для виконання робіт надавав замовник.
Однак, рішенням комісії з питань розгляду скарг №80815/42787165/2, №80797/42787165/2 та № 80804/42787165/2 від 21.11.2023 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Водночас суд наголошує, що у цій справі не надається оцінка реальності здійснення господарських операцій, на підставі яких позивач склав спірні податкові накладні, оскільки це питання має досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
В той же час, аналіз поданих позивачем документів вказує на те, що надіслані платником податків письмові пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст спірних господарських операцій та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних від 15.09.2023 № 107, 108, 109 у ЄРПН.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд доходить висновку, що у відповідача не було правових підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних позивача.
В цьому випадку, під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ "Вектор Профі Буд" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у цій частині.
Що ж до позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні ТОВ "Вектор Профі Буд" в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з нормами п. п. 19, 20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні від 15.09.2023 № 107, 108, 109 ТОВ "Вектор Профі Буд" в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем їх первинної подачі на реєстрацію.
Покладення на відповідача такого обов`язку не є втручанням в його дискреційні повноваження, адже повноваження державних органів не можуть вважатися дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.
Тому суд критично оцінює аргументи відзиву відповідачів у цій частині, оскільки вони ґрунтуються на помилковому розумінні правової природи дискреційних повноважень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з вищенаведених мотивів і підстав позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір в сумі 8052,00 грн., належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача -Головного управління ДПС у Вінницькій області.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Вінницькій області, яка діє у складі Головного управління ДПС у Вінницькій області та приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування або відмову в такій реєстрації, № №9838434/42787165, № 9838436/42787165, № 9838435/42787165 від 02.11.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "Вектор Профі Буд" від 15.09.2023 № 107, 108, 109 в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем їх первинної подачі на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вектор Профі Буд" сплачений судовий збір в сумі 8052,00 грн (вісім тисяч п"ятдесят дві гривні ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ВЕКТОР ПРОФІ БУД" (вул. Дружби, буд. 16, м. Вінниця, 21008, код ЄДРПОУ 42787165)
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028, код ЄДРПОУ ВП 44069150)
Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 43005393)
СуддяЗаброцька Людмила Олександрівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122351982 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні