Рішення
від 10.10.2024 по справі 140/7116/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2024 року ЛуцькСправа № 140/7116/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «ВВК СОЛЮШЕН» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «ВВК СОЛЮШЕН» (далі - позивач, ПП «ВВК СОЛЮШЕН») звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - відповідач1, ГУ ДПС у Волинській області), Державної податкової служби України (далі - відповідач2, ДПС України) про визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) №11208112/42706348 від 11.06.2024, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №81 від 12.10.2022; зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №81 від 12.10.2022.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ПП «ВВК СОЛЮШЕН» в рамках контракту №06/22-АТ/USD від 01.02.2022 імпортовано транспортний засіб, що підтверджується інвойсом №220804.24-ART/VVKS від 04.08.2022, МД №UA204040/2022/005293 від 09.08.2022 та міжнародною товарно-транспортною накладною від 06.08.2022.

В подальшому даний транспортний засіб реалізовано згідно договору купівлі-продажу №10/22 від 07.10.2022, що підтверджується актом приймання-передачі від 23.11.2022, видатковою накладною №320 від 23.11.2022, довіреністю №2 від 22.11.2022, свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу.

Кошти за товар отримано позивачем в повному обсязі за товар, що підтверджується платіжними дорученнями №123 від 12.10.2022, №10 від 16.12.2022 та ОСВ по 361 рахунку.

Відповідно до приписів статей 187, 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) ПП «ВВК СОЛЮШЕН» сформовано та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №81 від 12.10.2022 по факту реалізації на суму 231000,00 грн, в т.ч. ПДВ 38500,00 грн.

Разом з тим, позивачем отримано квитанцію від 15.11.2022 №9243860634 про зупинення реєстрації податкової накладної №81 від 12.10.2022, яка, окрім посилання на відповідність платника податків критеріям ризиковості, не містить жодної конкретизації щодо наявності інших підстав для зупинення податкової накладної, переліку документів, які необхідно надати, а також в порушення пункту 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165) не надано розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

На виконання положень Порядку №1156 позивач звертався до відповідача1 з поясненням за вих. №23-05-24 від 23.05.2024 для прийняття рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної в ЄРПН до яких було долучено пакет документів для підтвердження здійснення даної господарської операції, зокрема щодо імпорту товару, зберігання та реалізації.

Крім того, позивач звертає увагу, що по даній господарській операції, за приписами статей 187, 207 ПК України було сформовано ще одну податкову накладну №54 від 23.11.2022, яка була зареєстрована в ЄРПН, а відтак дана господарська операція не є ризиковою і вважається реальною.

31.05.2024 ПП «ВВК СОЛЮШЕН» отримано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН №11149088/42706348, в якому причиною направлення зазначено: надати документи складського обліку, інвентаризаційні описи. Надати розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт розрахунків з нерезидентом. Надати підтверджуючі документи щодо транспортування.

Щодо необхідності нaдaти документи складського обліку, інвeнтaризaційні описи позивач зазначає, що на розгляд комісії було додатково надано ОСВ по 281 рахунку, що є документом складського обліку.

При цьому, враховуючи, що імпорт транспортного засобу відбувся в серпні 2022 року, продаж в жовтні 2022 року, змін у матеріальних засобах не відбувалось, інших обов`язкових підстав для проведення інвентаризації не було, відтак інвентаризаційні описи в даному періоді не складались, а тому надати їх на вимогу контролюючого органу не має можливості, в зв`язку із їх відсутністю на законних підставах.

Окрім того позивач вказує, що ненадання платником податків документів по оплаті нерезиденту та документів про транспортуванню не може бути підставою для відмови в реєстрації податкових накладних з купівлі-продажу, оскільки такі документи і пояснення не засвідчують події, перелічені у пункті 187.1 статті 187 ПК України для операції купівлі-продажу товару, а є підтвердженням здійсненням зовсім іншої операції, а саме імпорту.

Позивач зауважує, що спірним товаром є транспортний засіб, який не потребує додаткових зусиль для транспортування, оскільки його переміщення здійснювалось власним ходом, що в свою чергу не потребувало залучення сторонніх організацій, а відтак і формування товарно-супровідних документів.

З доданих до пояснень на комісію документів чітко вбачається фактичний рух активів в обидві сторони поставка транспортного засобу та отримання коштів за нього.

Об`єктом спірної податкової накладної є господарська операція з купівлі-продажу товару, а не господарської операції з перевезення даного товару.

Також позивач зазначає, що оскільки товар, який є предметом спірної податкової накладної, згідно МД UA204040/2022/005293 від 09.08.2022 пройшов митне очищення, випущений у вільний обіг відповідним митним органом, то це беззаперечно підтверджує факт його імпорту, надання свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на покупця та реальність здійснення операції з постачання товару на території України, оскільки відповідним сервісним центром МВС, при постановці на облік транспортного засобу, вже здійснено перевірку документів на перехід власності.

Проте, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №11208112/42706348 від 11.06.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №81 від 12.10.2022 в ЄРПН

У вищенаведеному рішенні причиною прийняття формально зазначено: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Проте в графі додаткова інформація, комісією ГУ ДПС у Волинській області не конкретизовано яких саме, на думку комісії, документів не додано для прийняття позитивного рішення, що на думку позивача, свідчить лише про формалістичний підхід до розгляду комісією наданих документів.

З огляду на викладене вище позивач вважає рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області №11208112/42706348 від 11.06.2024 про відмову у реєстрації ПН №81 від 12.10.2022 неправомірним. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24.07.2024 прийнято дану позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі, вирішено судовий розгляд справи проводити без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.98).

Представник відповідачів у відзиві на позовну заяву (а.с.103-105) позовних вимог не визнала та зазначила, що ПП «ВВК Солюшен » сформована та направлена на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна від 12.10.2022 №81 по факту реалізації транспортного засобу згідно договору купівлі-продажу №10/22 від 07.10.2022 на суму 231000,00 грн, в т.ч. ПДВ 38500,00 грн

Відповідно до квитанції причина зупинення реєстрації податкової накладної №81 від 12.10.2022: податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку».(Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.02.2024 №7721).

Для підтвердження реєстрації податкової накладної від 07.10.2022 №81 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено від 23.05.2024 №23-05-2024 та наступні документи: пояснення, договір купівлі-продажу транспортного засобу №10/22 від 07.10.2022, контракт №06/22-АТ/USD від 01.02.2022, інвойс №220804.24-ART/VVKS від 04.08.2022; оборотно-сальдова відомість по 361 рахунку, платіжне доручення від 12.10.2022 №123, довіреність №22 від 22.11.2022, CMR; акт прийняття передачі від 23.11.2022, видаткова накладна №320 від 23.11.2022, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_1 , платіжна інструкція №10 від 16.12.2022.

За результатами розгляду наданих ПП «ВВК Солюшен» документів на підтвердження здійсненних операцій з «ПРЕДСТАВНИЦТВО «УРБАН ТЕХНОЛОДЖИ АЛЬЯНС ЛП» необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної №81 від 12.10.2022 комісією прийнято рішення щодо недостатності документів та направлено позивачу повідомлення №11149088/42706348 від 31.05.2024 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а саме: документи складського обліку; інвентаризаційні описи; розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт розрахунків з нерезидентом; підтверджуючі документи щодо транспортування.

Позивачем частково були надані відповідні документи, однак позивач не надав розрахункові документи, що підтверджують факт розрахунків з нерезидентами та підтверджуючих документів щодо транспортування.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів, комісією прийнято рішення від 11.06.2024 №11208112/42706348 про відмову у реєстрації податкової накладної №81 від 12.10.2022 та надіслано їх платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі.

Враховуючи вищевикладене, представник відповідачів вважає, що ГУ ДПС у Волинській області діяло виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З наведених підстав просить в задоволенні позову ПП «ВВК СОЛЮШЕН» відмовити в повному обсязі.

У відповіді на відзив представник позивача підтримав позовні вимоги, з підстав аналогічних доводам позовної заяви (а.с.111-113).

Інших заяв по суті справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з огляду на таке.

Суд встановив, що між компанією «ARMADA TRADE LLC» (продавець) та ПП «ВВК СОЛЮШЕН» (покупець) укладено контракт від 01.02.2022 №06/22-АТ/USD, за умовами якого продавець зобов`язався поставити, а покупець прийняти та оплатити згідно інвойсів автомобілі легкові нові та бувші у використанні, сідельні тягачі нові та бувші у використанні, причіпи, напівпричіпи нові та бувші у використанні, спеціальну будівельну техніку нову та бувшу у використанні, спеціальну сільськогосподарську техніку нову та бувшу у використанні, нові та бувші у використанні мотоцикли, квадроцикли та іншу мототехніку нову та бувшу у використанні (а.с.15-16, 58-59).

Відповідно до пункту 2.2 вказаного контракту ціни на товар будуть зазначені в інвойсах (та/або проформі інвойс) для відповідної поставки і встановлюються в Доларах США.

На підставі вказаного договору та згідно із інвойсом №220804.24-ART/VVKS від 04.08.2022 (а.с.18) позивач придбав у компанії «ARMADA TRADE LLC» легковий автомобіль марки Maserati моделі Quattroporte ідентифікаційний номер НОМЕР_2 , який був розмитнений та ввезений на територію України згідно вантажно-митної декларації №UA204040/2022/005293 від 09.08.2022 (а.с.14, 57).

В подальшому, між ПП «ВІК СОЛЮШЕН» (продавець) та «ПРЕДСТАВНИЦТВО «УРБАН ТЕХНОЛОДЖИ АЛЬЯНС ЛП» (покупець) був укладений договір купівлі-продажу транспортного засобу від 07.10.2022 №10/22, предметом якого був вказаний транспортний засіб (а.с.71).

На виконання умов вказаного договору, 23.11.2022 позивачем передано «ПРЕДСТАВНИЦТВО «УРБАН ТЕХНОЛОДЖИ АЛЬЯНС ЛП» легковий автомобіль марки Maserati моделі Quattroporte ідентифікаційний номер НОМЕР_2 , що підтверджується видатковою накладною №320 від 23.11.2022 (а.с.21,65) та актом приймання-передачі транспортного засобу №10/22 від 23.11.2022 (а.с.20, 64).

Оплату за товар в загальній сумі 717400,00 грн «ПРЕДСТАВНИЦТВО «УРБАН ТЕХНОЛОДЖИ АЛЬЯНС ЛП» здійснило на користь позивача згідно з платіжними інструкціями від 12.10.2022 №23 на суму 231000,00 грн (а.с.25, 66) та від 16.12.2022 №10 на суму 486400,00 грн (а.с.27, 68), що також підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361 за період з 01.10.2022 по 17.05.2024 (а.с.24, 72).

За наслідками проведення оплати за товар ПП «ВІК СОЛЮШЕН» складено та подано на реєстрацію в ЄРПН податкову №81 від 12.10.2022 на загальну суму 231000,00 грн, в т.ч. ПДВ 38500,00 грн (а.с.38).

Як вбачається із квитанції від 15.11.2022 реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПK України у зв`язку із тим, що податкова накладна складена та подана платником податків, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН (а.с.37).

Для підтвердження реєстрації спірної податкової накладної позивач подав до контролюючого органу письмові пояснення від 23.05.2024 №23-05-24 (а.с.19, 63) та наступні документи: контракт №06/22-АТ/USD від 01.02.2022 (а.с.15-16, 58-59), МД №UA204040/2022/005293 від 09.08.2022 (а.с.14, 57), інвойс №220804.24-ART/VVKS від 04.08.2022 (а.с.18, 56), міжнародна товарно-транспортна накладна від 06.08.2022 (а.с.17, 60), договір купівлі-продажу транспортного засобу від 07.10.2022 №10/22 (а.с.71), акт приймання-передачі транспортного засобу №10/22 від 23.11.2022 (а.с.20, 64), видаткова накладна №320 від 23.11.2022 (а.с.21, 65), довіреність №2 від 22.11.2022 (а.с.22), свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_1 (а.с.23. 76), оборотно-сальдова відомість по 361 рахунку (а.с.24), платіжне доручення від 12.10.2022 №123 (а.с.25, 66), платіжна інструкція №10 від 16.12.2022 (а.с.27, 68).

За результатами розгляду вказаних документів ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 31.05.2024 №11149088/42706348, яким запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції, складських документів, інвентаризаційних описів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН. В графі додаткова інформація зазначено: надати документи складського обліку, інвентаризаційні описи. Надати розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт розрахунків з нерезидентом. Надати підтверджуючі документи щодо транспортування (а.с.35-36, 53-54).

Позивач подав до контролюючого органу повідомлення від 05.06.2024 №05-06-24 про надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №81 від 12.10.2022 (а.с.61-62), до яких було долучено оборотно-сальдову відомість по 281 рахунку (а.с.26).

11.06.2024 комісією ГУ ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення №11208112/42706348, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 12.10.2022 №81 з підстав ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН платником податків (а.с.34, 55).

Надаючи правову оцінку спірним рішенням, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в ЄРПН податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Відповідно до пункту 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Нормами пункту 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 8 Порядку №1165 передбачено, що платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені додатком №1 до Порядку №1165.

Зокрема, згідно із пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, одним із таких критеріїв є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Як установлено судом, реєстрація спірної податкової накладної була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що податкова накладна була складена платником податків, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктом 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

Пунктом 9 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, що до контролюючого органу від позивача надійшли пояснення від 23.05.2024 №23-05-24 (а.с.19, 63) та наступні документи: контракт №06/22-АТ/USD від 01.02.2022 (а.с.15-16, 58-59), МД №UA204040/2022/005293 від 09.08.2022 (а.с.14, 57), інвойс №220804.24-ART/VVKS від 04.08.2022 (а.с.18, 56), міжнародна товарно-транспортна накладна від 06.08.2022 (а.с.17, 60), договір купівлі-продажу транспортного засобу від 07.10.2022 №10/22 (а.с.71), акт приймання-передачі транспортного засобу №10/22 від 23.11.2022 (а.с.20, 64), видаткова накладна №320 від 23.11.2022 (а.с.21, 65), довіреність №2 від 22.11.2022 (а.с.22), свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_1 (а.с.23. 76), оборотно-сальдова відомість по 361 рахунку (а.с.24), платіжне доручення від 12.10.2022 №123 (а.с.25, 66), платіжна інструкція №10 від 16.12.2022 (а.с.27, 68).

Враховуючи норми пункту 9 Порядку №520 ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 31.05.2024 №11149088/42706348, яким запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції, складських документів, інвентаризаційних описів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН. В графі додаткова інформація зазначено: надати документи складського обліку, інвентаризаційні описи. Надати розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт розрахунків з нерезидентом. Надати підтверджуючі документи щодо транспортування (а.с.35-36, 53-54).

Позивач подав до контролюючого органу повідомлення від 05.06.2024 №05-06-24 про надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №81 від 12.10.2022 (а.с.61-62), до яких було долучено оборотно-сальдову відомість по 281 рахунку (а.с.26).

Однак, 11.06.2024 комісією ГУ ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення №11208112/42706348 (а.с.34, 55), яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 12.10.2022 №81.

Суд звертає увагу на те, що при розгляді таких спорів необхідно встановити настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН.

Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 198.2. статті 198 ПК України, передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

дата отримання платником податку товарів/послуг.

Таким чином, оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно.

Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Тому, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 07.10.2022 між ПП «ВІК СОЛЮШЕН» (продавець) та «ПРЕДСТАВНИЦТВО «УРБАН ТЕХНОЛОДЖИ АЛЬЯНС ЛП» (покупець) був укладений договір купівлі-продажу транспортного засобу №10/22 (а.с.71), за умовами якого продавець зобов`язується передати майно у власність покупцю, а покупець зобов`язується прийняти і сплатити за нього обумовлену грошову суму.

Згідно із пунктом 1.1 вказаного договору продавець продає бувший у використанні легковий автомобіль марки Maserati моделі Quattroporte ідентифікаційний номер НОМЕР_2 , 2016 року виготовлення.

Ціна товару становить 717400,00 грн, в тому числі ПДВ 119566,67 грн (пункт 2.1 договору).

Відповідно до пунктів 3.1, 3.2 договору транспортний засіб передається продавцем за актом приймання-передачі, що є невід`ємною частиною даного договору. Транспортний засіб вважається переданим покупцю з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі.

Як вбачається із матеріалів справи, «ПРЕДСТАВНИЦТВО «УРБАН ТЕХНОЛОДЖИ АЛЬЯНС ЛП» здійснило на користь позивача оплату за товар в загальній сумі 717 400,00 грн, а саме: згідно з платіжними інструкціями від 12.10.2022 №23 на суму 231000,00 грн (а.с.25, 66) та від 16.12.2022 №10 на суму 486400,00 грн (а.с.27, 68).

23.11.2022 позивачем передано «ПРЕДСТАВНИЦТВО «УРБАН ТЕХНОЛОДЖИ АЛЬЯНС ЛП» вищезазначений легковий автомобіль, що підтверджується видатковою накладною №320 від 23.11.2022 (а.с.21,65) та актом приймання-передачі транспортного засобу №10/22 від 23.11.2022 (а.с.20, 64).

Таким чином, суд зауважує, що у даному випадку ПП «ВІК СОЛЮШЕН» надало податковому органу документи на підтвердження настання першої події, з якою чинне законодавство пов`язує право платника на віднесення сум податку до податкового кредиту: а саме оплати товару, що підтверджується платіжною інструкцією від 12.10.2022 №23.

При цьому, суд враховує доводи позивача про те, що за наслідками здійснення господарської операції із купівлі-продажу легкового автомобіля марки Maserati моделі Quattroporte ідентифікаційний номер НОМЕР_2 позивачем були виписані дві податкові накладні: №81 від 12.10.2022 на загальну суму 231000,00 грн, в т.ч. ПДВ 38500,00 грн (а.с.38), реєстрацію якої зупинено згідно із оскаржуваним рішенням, та від 23.11.2022 №54 на загальну суму 486400,00 грн, в тому числі ПДВ 81 066,67 грн (а.с.29, 50), яка була зареєстрована в ЄРПН згідно із квитанцією від 25.11.2022 (а.с.28, 49).

У відзиві на позовну заяву представник відповідачів не надала жодних пояснень з даного приводу.

Також суд звертає увагу, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН (додаток 1 до Порядку №520) визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі «додаткова інформація» зазначити конкретні документи, які ненадані платником або складені з порушенням законодавства, однак в оскаржуваному рішенні вказана графа взагалі не заповнена.

Надсилаючи позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 31.05.2024 №11149088/42706348, відповідач1 в графі додаткова інформація зазначив про необхідність надання документів складського обліку, інвентаризаційних описів, розрахункових документів (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт розрахунків з нерезидентом, а також документів щодо транспортування (а.с.35-36, 53-54).

Як встановлено судом, після отримання такого повідомлення позивач додатково подав до контролюючого органу оборотно-сальдову відомість по 281 рахунку (а.с.26).

Мотивування оскаржуваного рішення фактом ненадання платником документів щодо розрахунків з нерезидентом суд вважає необґрунтованим, оскільки придбаний на підставі контракту від 01.02.2022 №06/22-АТ/USD, укладеного між ПП «ВВК СОЛЮШЕН» (покупець) та компанією «ARMADA TRADE LLC» (продавець) легковий автомобіль марки Maserati моделі Quattroporte ідентифікаційний номер НОМЕР_2 , був розмитнений та ввезений на територію України згідно вантажно-митної декларації №UA204040/2022/005293 від 09.08.2022 (а.с.14, 57), що контролюючим органом не заперечується.

Окрім того, суд зазначає, що податкова накладна №81 від 12.10.2022 була подана на реєстрацію в ЄРПН за результатами здійснення господарської операції купівлі-продажу транспортного засобу між позивачем та «ПРЕДСТАВНИЦТВО «УРБАН ТЕХНОЛОДЖИ АЛЬЯНС ЛП», а не щодо імпорту вказаного товару, тому ненадання на розгляд комісії документів щодо оплати ввезеного на митну територію України транспортного засобу не може бути правовою та фактичною підставою для відмови у реєстрації в ЄРПН вказаної податкової накладної, оскільки не стосується господарської операції, щодо якої вона була складена.

Суд констатує, що умови договору купівлі-продажу транспортного засобу від 07.10.2022 №10/22 не передбачали його транспортування та враховує доводи позивача про те, що товаром є транспортний засіб та його транспортування здійснювалось власним ходом, що в свою чергу не потребувало додаткових витрат на купівлю палива чи залучення сторонніх організацій, а відтак і формування товарно-супровідних документів.

При цьому суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної за умови, що інші документи підтверджують проведення господарської операції.

Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27.04.2023 у справі №460/8040/20, у якій суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

На думку суду, подані позивачем документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та були достатніми для реєстрації податкової накладної №81 від 12.10.2022 в ЄРПН і в суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

Крім того, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 19.07.2023 у справі №420/7850/22, від 29.06.2023 у справі №500/2655/22, від 20.06.2023 у справі справа №200/6012/20-а, від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21.

Таким чином, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів на підтвердження здійснення господарських операцій, наданих як відповідачеві1, так і суду, а також враховуючи, що їх достатність для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не спростована відповідачем, суд дійшов висновку, що комісія ГУ ДПС у Волинській області не мала правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної №81 від 12.10.2022 в ЄРПН.

Отже, вказані обставини свідчать про непослідовність дій відповідачів та відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідач не довів правомірності рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №11208112/42706348 від 11.06.2024, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №81 від 12.10.2022 в ЄРПН, а тому позовні вимоги в цій частині є підставними та підлягають задоволенню

Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №81 від 12.10.2022 в ЄРПН, то суд враховує таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування..

Внесення відомостей до ЄРПН на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачем1, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданій податковій накладній. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

При цьому, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної №81 від 12.10.2022 в ЄРПН, судом не встановлено.

Європейський суд з прав людини у пунктом 50 рішення від 13.01.2011 у справі Чуйкіна проти України (заява №28924/04) констатував: що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд, в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975 у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the United Kingdom), пп.28 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, пунктом 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, пунктом 25, ECHR 2002-II).

Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №81 від 12.10.2022 в ЄРПН подану ПП «ВВК СОЛЮШЕН».

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини сьомої статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Частинами першою, третьою статті 132 КАС України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, зокрема, пов`язані зі сплатою судового збору, витрати на професійну правничу допомогу.

Статтею 134 КАС України передбачено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи. У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини щодо присудження судових витрат на підставі статті 41 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі «East/West Alliance Limited» проти України» від 23 січня 2014 року, заява №19336/04, пункт 268; рішення у справі «Баришевський проти України», заява №71660/11, пункт 95; рішення у справі «Двойних проти України»,заява №72277/01, пункт 80;рішення у справі «Меріт проти України», заява №66561/01, пункт 88). Крім того, у пункті 154 рішення Європейського суду з прав людини у справі Lavents v. Latvia (заява 58442/00) зазначено, що згідно зі статтею 41 Конвенції Суд відшкодовує лише ті витрати, які, як вважається, були фактично і обов`язково понесені та мають розумну суму.

Виходячи з аналізу вищевказаних правових норм, слід дійти висновку про те, що склад та розмір витрат на професійну правничу допомогу підлягає доказуванню в судовому процесі. Сторона, яка хоче компенсувати судові витрати, повинна довести та підтвердити розмір заявлених судових витрат, а інша сторона може подати заперечення щодо не співмірності розміру таких витрат. Розмір відшкодування судових витрат, не пов`язаних зі сплатою судового збору, повинен бути співрозмірним з ціною позову, тобто не має бути явно завищеним порівняно з ціною позову. Також судом мають бути враховані критерії об`єктивного визначення розміру суми послуг адвоката. Результат та вирішення справи безпосередньо пов`язаний із позицією, зусиллям і участю в процесі представника сторони за договором. При цьому надані послуги повинні бути обґрунтованими, а доцільність надання такої послуги та її вплив на кінцевий результат розгляду справи, якого прагне сторона, повинно бути доведено стороною в процесі. Суд з урахуванням конкретних обставин може обмежити такий розмір з огляду на розумну необхідність судових витрат для конкретної справи та не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої було ухвалено рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенством права, встановить, що розмір витрат, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним чи необґрунтованим щодо іншої сторони спору.

В позовній заяві позивач просить стягнути з відповідача понесені ним судові витрати, в тому числі витрати на професійну правничу допомогу в сумі 2500,00 грн.

На підтвердження понесених витрат на професійну правничу допомогу позивачем долучено договір про надання правової допомоги від 14.06.2024 №14/06-24, укладений між ПП «ВВК СОЛЮШЕН» та Адвокатським об`єднанням «БОНА ФІДЕ» (а.с.31-32) та детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних АО «БОНА ФІДЕ» (а.с.30, 51).

Відповідно до пункту 1.1 договору про надання правничої допомоги предметом договору є надання об`єднанням комплексу юридичних послуг по оскарженню рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області №11208112/42706348 від 11.06.2024.

Пунктом 1.2 договору передбачено, що комплекс юридичних послуг включає в себе: аналіз наданого замовником пакету документів (пп.1.2.1), надання усної консультації за результатом розгляду пакету документів (пп.1.2.2), складання та оформлення позовної заяви (пп.1.2.3), супровід адміністративної справи в суді (пп.1.2.4), юридичні послуги щодо реалізації судового рішення (пп.1.2.5), у разі необхідності підготовка та подача до відповідних осіб запитів (пп.1.2.6), здійснення інших дій щодо виконання умов договору (пп.1.2.7).

Згідно із пунктом 3.1 договору за надання комплексу юридичних послуг, передбачених підпунктами 1.2.1-1.2.4 договору, замовник сплачує об`єднанню гонорар, розмір якого становить фіксовану суму 2500,00 грн. Гонорар сплачується на підставі акту про надання правничої допомоги впродовж 5 (п`яти) банківських днів з моменту отримання остаточного рішення суду у справі щодо оскарження рішення комісії.

Таким чином, розмір гонорару адвоката встановлений договором у фіксованому розмірі, отже є визначеним, та не потребує детального опису робіт, визначеного частиною четвертою статті 134 КАС України.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.12.2020 у справі №640/18402/19, від 10.11.2022 у справі №640/24023/21, від 18.08.2022 у справі №340/323/21.

Також суд зауважує, що КАС у редакції, чинній з 15.12.2017, імплементував нову процедуру відшкодування витрат на професійну правову допомогу, однією з особливостей якої є те, що відшкодуванню підлягають витрати, незалежно від того, чи їх уже фактично сплачено стороною чи тільки має бути сплачено, безвідносно до наявності в матеріалах справи відповідних платіжних документів.

Таке застосування норм статті 139 КАС відповідає правовому висновку Верховного Суду, який зроблений, зокрема в постановах від 26.06.2019 у справі №813/481/18, від 21.01.2021 у справі №280/2635/20, від 25.05.2021 у справі №640/2076/19.

Представник відповідачів у відзиві на позовну заяву заперечив проти стягнення на користь позивача витрат на правову допомогу.

За загальним правилом зменшення суми судових витрат на професійну правничу допомогу, що підлягають розподілу, можливе на підставі клопотання іншої сторони у разі, на її думку, недотримання вимог стосовно співмірності витрат із складністю відповідної роботи, її обсягом та часом, витраченим на виконання робіт.

При визначенні суми відшкодування суд, з урахуванням вимог заперечення на клопотання щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу, виходить з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.

Верховний Суд в постановах від 22.12.2020 у справі №520/8489/19, від 07.05.2020 у справі №320/3271/19, від 10.03.2020 у справі №520/8489/19 зазначив, що вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд має враховувати, що розмір відшкодування судових витрат, не пов`язаних зі сплатою судового збору, повинен бути співрозмірним з ціною позову, тобто не має бути явно завищеним порівняно з ціною позову. Також судом мають бути враховані критерії об`єктивного визначення розміру суми послуг адвоката. У зв`язку з цим суд з урахуванням конкретних обставин, зокрема ціни позову, може обмежити такий розмір з огляду на розумну необхідність судових витрат для конкретної справи.

Також, при визначенні суми відшкодування суд має враховувати критерії реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерій розумності, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Об`єднаної Палати Верховного Суду від 03.10.2019 у справі №922/445/19.

У постанові від 20.06.2023 у справі №280/5922/21 Верховний Суд зазначив, що обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (частина сьома статті 134 КАС України).

Тобто, саме зацікавлена сторона має вчинити певні дії, спрямовані на відшкодування з іншої сторони витрат на професійну правничу допомогу, а інша сторона має право на відповідні заперечення проти таких вимог.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі №755/9215/15-ц вказала про виключення ініціативи суду з приводу відшкодування витрат на професійну правничу допомогу одній із сторін без відповідних дій з боку такої сторони.

У вказаній постанові Велика Палата Верховного Суду при вирішенні питання про стягнення витрат на професійну правничу допомогу застосувала відповідний підхід, надавши оцінку виключно тим обставинам, щодо яких інша сторона мала заперечення.

Таким чином, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенством права, при розгляді заперечень відповідача встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, якість підготовлених документів, витрачений адвокатом час, тощо - є неспівмірним.

Вирішуючи питання обґрунтованості розміру заявлених позивачем витрат на професійну правничу допомогу, суд зазначає, що заперечення представника відповідачів в цій частині не є обґрунтованими, оскільки не містять доводів щодо неспівмірності заявленої до стягнення суми витрат на правничу допомогу.

Отже, сума витрат на правничу допомогу в сумі 2500,00 грн, яка договором встановлена у фіксованому розмірі, підлягає стягненню в повному обсязі у зв`язку з недоведеністю відповідачами її неспівмірності обставинам справи.

Щодо стягнення витрат пов`язаних із залученням перекладача у розмірі 550,00 грн, суд зазначає наступне.

За приписами частин третьої, шостої статті 137 КАС України спеціаліст, перекладач, експерт отримують винагороду за виконані роботи (надані послуги), пов`язані із справою, якщо це не входить до їхніх службових обов`язків. Розмір витрат на оплату робіт (послуг) залученого стороною спеціаліста, перекладача чи експерта має бути співмірним із складністю відповідної роботи (послуг), її обсягом та часом, витраченим ним на виконання робіт (надання послуг).

Згідно з правовою позицією, викладеною у постанові Верховного суду від 31.03.2020 у справі №160/7049/19 склад та розмір витрат, пов`язаних із залученням перекладача, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані документи, що свідчать про оплату витрат, пов`язаних із залученням перекладача, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на залучення перекладача, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

На підтвердження витрат, понесених у зв`язку із залученням перекладача, позивач надав суду: рахунок-фактуру від 17.07.2024 №17/07/24 (а.с.92), виставлений «ВВК СОЛЮШЕН» на суму 5500,00 грн, акт виконаних робіт від 18.07.2024 №18/07/2021 (а.с.91), відповідно до якого виконавцем були надані послуги на суму 550,00 грн, а також платіжна інструкція від 14.07.2024 №5000842 відповідно до якої позивач оплатив послуги перекладу в сумі 550,00 грн (а.с.94).

Факт надання послуг перекладача підтверджується перекладом документів, складених іноземною мовою, на українську мову, які містяться в матеріалах справи (а.с.93, 95).

Враховуючи те, що переклад документів є письмовими доказами у справі, такі документи надавались позивачем на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, тому витрати по їх перекладу безпосередньо пов`язані з розглядом цієї справи і у зв`язку із задоволенням позову також підлягають розподілу разом з іншими витратами.

З врахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку, що факт понесення позивачем витрат на залучення перекладача в сумі 550,00 грн підтверджується належними та допустимими доказами.

Таким чином, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області, яким прийнято спірне рішення, судові витрати в загальному розмірі 5472,40 грн, в тому числі судовий збір в сумі 2422,40 грн, сплачений згідно із платіжним дорученням від 09.07.2024 №5000834 (а.с.13), витрати на правову допомогу адвоката в сумі 2500,00 грн та витрати, пов`язані із залученням перекладача, в сумі 550,00 грн.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11208112/42706348 від 11.06.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Приватним підприємством «ВВК СОЛЮШЕН» податкову накладну №81 від 12.10.2022.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Приватного підприємства «ВВК СОЛЮШЕН» судові витрати в розмірі 5472,40 грн (п`ять тисяч чотириста сімдесят дві грн 40 коп).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Приватне підприємство «ВВК СОЛЮШЕН» (43024, Волинська область, місто Луцьк, проспект Молоді, 8, код ЄДРПОУ 42706348);

Відповідач1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ ВП 44106679);

Відповідач2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122352685
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/7116/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 10.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні