Рішення
від 15.10.2024 по справі 360/877/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

15 жовтня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/877/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Тихонов І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом адвоката Галкіна Вячеслава Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду в Луганській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

01.08.2024 до Луганського окружного адміністративного суду через підсистему Електронний суд надійшла позовна заява адвоката Галкіна Вячеслава Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі - відповідач), в якій просить:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо неврахування до пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею періодів роботи позивача у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля» з 12.04.1994 по 25.04.1994, з 21.04.1995 по 21.05.1995, з 10.09.1997 по 10.11.1997, з 17.11.1997 по 03.01.1998, з 09.04.1998 по 07.06.1998, з 19.11.1999 по 31.12.1999, з 15.02.2000 по 16.04.2000, з 02.10.2000 по 01.11.2000, з 03.05.2001 по 29.05.2001, з 19.12.2001 по 27.12.2001, з 04.05.2006 по 20.05.2006, з 10.12.2008 по 12.04.2009, з 08.05.2009 по 22.05.2009 та з 25.05.2009 по 20.06.2009;

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо визначення з 01.03.2024р. розміру пенсії позивача у розмірі меншому ніж визначено ст.8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці»;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Луганській області здійснити зарахування позивачу до пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею періодів його роботи у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля» з 12.04.1994 по 25.04.1994, з 21.04.1995 по 21.05.1995, з 10.09.1997 по 10.11.1997, з 17.11.1997 по 03.01.1998, з 09.04.1998 по 07.06.1998, з 19.11.1999 по 31.12.1999, з 15.02.2000 по 16.04.2000, з 02.10.2000 по 01.11.2000, з 03.05.2001 по 29.05.2001, з 19.12.2001 по 27.12.2001, з 04.05.2006 по 20.05.2006, з 10.12.2008 по 12.04.2009, з 08.05.2009 по 22.05.2009 та з 25.05.2009 по 20.06.2009 та здійснити в зв`язку з цим з 01.02.2024 перерахунок пенсії позивача без встановлення обмеження в індексації, з виплатою заборгованості з врахуванням фактично сплачених сум.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач у цій справі є пенсіонером за віком на пільгових умовах і отримує пенсію у відповідності до ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», яка була йому призначена відповідачем на підставі заяви від 12.02.2021.

Жодних повідомлень про те, що певні періоди роботи не враховані до пільгового стажу від відповідача не надходили.

У травні 2024 року позивач звернувся за правовою допомогою до адвоката з питання можливості здійснення перерахунку пенсії. В результаті адвокатом було встановлено, що відповідачем при призначенні пенсії за віком було безпідставно не враховано до пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею наступні періоди роботи: з 12.04.1994 по 25.04.1994, з 21.04.1995 по 21.05.1995, з 10.09.1997 по 10.11.1997, з 17.11.1997 по 03.01.1998, з 09.04.1998 по 07.06.1998, з 19.11.1999 по 31.12.1999, з 15.02.2000 по 16.04.2000, з 02.10.2000 по 01.11.2000, з 03.05.2001 по 29.05.2001, з 19.12.2001 по 27.12.2001, з 04.05.2006 по 20.05.2006, з 10.12.2008 по 12.04.2009, з 08.05.2009 по 22.05.2009 та з 25.05.2009 по 20.06.2009, що сумарно складає 1 рік 6 місяців 24 днів. 5. Трудовою книжкою позивача підтверджено, що він безперервно у період з 09.11.1992 по 09.06.2010 працював на різних підземних посадах з повним робочим днем під землею у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля», однак ці періоди відповідачем розірвані між собою і частина з них, а саме періоди, які зазначені вище, взагалі не врахована до пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею.

Протоколом перерахунку пенсії від 28.02.2024 підтверджується, що відповідач з 01.03.2024 протиправно визначив розмір пенсії позивача без врахування ст.8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці». Протоколом підтверджено, що середньомісячний розмір пенсії позивача за розрахунком пенсійного органу склав 19088,88 грн, розмір пенсії, відповідно, визначений у сумі 15271,10 грн (19088,88 х 80%). Однак вказаним протоколом визначено обмеження розміру індексації пенсії у сумі 827,98 грн та визначено розмір пенсії у сумі 14443,12 грн, що не відповідає ст.8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», а такому встановлення обмеження в індексації з 01.03.2023 року є також протиправним.

Вказані дії відповідача представник позивача вважає протиправними.

Ухвалою суду від 12.08.2024 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що ОСОБА_1 з 27.01.2012 отримував пенсію по інвалідності 2 групи від загального захворювання. Вперше пенсія призначалась управлінням Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області. Страховий стаж складав 57 років 7 місяців 19 днів, в тому числі пільговий стаж на підземних роботах - 16 років, додатковий стаж - 18 років 11 місяців 15 днів (відповідно до статті 24 Закону № 1058).

За записами трудової книжки серії НОМЕР_1 від 11.07.1989 ОСОБА_1 з 09.11.1992 по 09.06.2010 працював у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля». Виплата пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2015 проводиться згідно електронної пенсійної справи. Паперова пенсійна справа залишилася на тимчасово окупованій території України. В документах електронної пенсійної справи відсутні пільгові довідки підприємства, які були надані ОСОБА_1 до заяви від 03.04.2012 про призначення пенсії по інвалідності, тому до пільгового стажу на підземних роботах не зараховано спірні періоди роботи заявника у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля».

Разом з цим, до страхового та пільгового стажу не зараховано періоди роботи ОСОБА_1 у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля»: - з 01.01.2009 по 31.03.2009 у зв`язку з відсутністю в Реєстрі застрахованих осіб відомостей з нарахування заробітної плати; - з 25.05.2009 по 31.05.2009 за даними Реєстру застрахованих осіб за травень 2009 підприємством сплачено страхові внески за 23 дні. Підприємство-страхувальник, де працював ОСОБА_1 , а саме: ВП Шахта Золоте ДП Первомайськвугілля на теперішній час знаходиться на тимчасово окупованій території України, тому отримати такі відомості від нього на даний час не виявляється можливим.

В подальшому, відповідно до заяви від 12.02.2021 ОСОБА_1 за матеріалами електронної пенсійної справи з 12.02.2021 переведено на пенсію за віком на пільгових умовах за нормами пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058.

Відповідач зазначив, що розрахунок середнього заробітку для обчислення пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2024 проведено з урахуванням вимог частини 2 статті 40, частини 2 статті 42 Закону №1058 та складає 19088,88 грн. Мінімальний розмір пенсії ОСОБА_1 обчислено з урахуванням статті 8 Закону №345 та статті 28 Закону № 1058 складає 15271,10 грн (19088,88 х 80%).

Враховуючи норми абзацу 2 пункту 10 Постанови № 168 та абзацу 2 пункту 3 Постанови №185 розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цих постанов, не може перевищувати 1500 гривень.

При перерахунку пенсії з 01.03.2023, розмір збільшення пенсії ОСОБА_1 склав 2327,98 грн, що перевищує встановлений розмір підвищення 1500 грн на 827,98 грн. У зв`язку з чим розмір індексації обмежено на 827,98 грн. Розмір пенсії підвищено на встановлений максимальний розмір підвищення - 1500 грн. Розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого зазначеними постановами, не може перевищувати 1500 грн, не є дискримінаційною відносно позивача, оскільки стосується й інших категорій пенсіонерів.

На підставі вищевикладеного розмір пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2024 обчислено у розмірі 80 % його заробітної плати, відповідно до норм статті 8 Закону № 345, Порядку №124 та Постанов № 168 та № 185.

На підставі викладеного відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Дослідивши матеріали судової справи в електронній формі, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) з 27.01.2012 отримував пенсію по інвалідності 2 групи від загального захворювання. Вперше пенсія призначалась управлінням Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області. З 01.01.2023 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області, як потерпілий внаслідок професійного захворювання та отримує щомісячні страхові виплати. З 12.02.2021 переведено на пенсію за віком на підставі пункту 1 частини другої статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058 - IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Згідно із рішенням ГУПФУ в Луганській області від 28.02.2024 № 909230169135 про перерахунок пенсії (масовий) середньомісячний заробіток 19088.88000, страховий стаж (повний) 38 років 08 місяців 04 дні, в тому числі робота за списком № 1 16 років 0 місяців 12 днів, коефіцієнт стажу без урахування кратності 0.38667, коефіцієнт стажу з урахуванням кратності ((464 / 100 * 12) * 1) 0.38667; розмір пенсії за віком (ст.27) (19088.88 * 0.38667) 7381,10 грн, доплата за понаднормовий стаж (ст.28 ч.1 абз.2) (за 3 роки) 70,83 грн, загальний розмір пенсії 7451,93 грн, доплата до пенсії по ЗУ «Про підвищення престижності шахтарської праці» - 7819,17 грн, сума пенсії по ЗУ «Про підвищення престижності шахтарської праці» (80% від 19088,88 грн) 15271,10 грн, місяць підвищення розміру пенсії 01.03.2024, обмеження в індексації з 01.03.2023 (-827,98 грн), розмір пенсії з надбавками 14443,12 грн.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з наступного.

Статтею 46 Конституції України гарантовано, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Приписами статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення трудових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії, стипендії, оплата праці (грошове забезпечення).

Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", відповідно до якої індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 124 було затверджено "Порядок проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі Порядок № 124).

Так, згідно пункту № Порядку № 124, розмір коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, визначається щороку Кабінетом Міністрів України у межах бюджету Пенсійного фонду України. При цьому в разі відсутності даних про заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, для визначення розміру коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, враховується наявна заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, з наступним перерахунком зазначеного коефіцієнта для підвищення пенсії відповідно до цього Порядку.

Пунктом 5 Порядку № 124 передбачено, що у 2019 році перерахунок пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, станом на 1 жовтня 2017 р. на коефіцієнт, визначений згідно з абзацом першим пункту 4 цього Порядку.

У свою чергу, під час перерахунку пенсій відповідно до цього Порядку враховуються суми доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, суми індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законодавством). Якщо внаслідок перерахунку розмір пенсії зменшується, пенсія перераховується під час наступного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (абзац 2 пунку 6 Постанови 124).

23.02.2024 Кабінетом Міністрів України № 185 прийнято постанову "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році" (далі постанова № 185).

Відповідно до пункту 1 постанови № 185 установлено, що з 1 березня 2024 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 Питання проведення індексації пенсій у 2019 році (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,0796.

Разом з тим, згідно пункту 3 постанови № 185 установлено, що:

у разі, коли розмір підвищення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктом 1 та підпунктами 1-7 пункту 2 цієї постанови, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктом 1 та підпунктами 1-7 пункту 2 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень.

Тобто, з 01.03.2024 відповідач зобов`язаний здійснити перерахунок пенсії позивача із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,0796, та розмір пенсії зі вказаної дати з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році підвищується на такий коефіцієнт збільшення, з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 вказаної вище постанови.

Таким чином, відповідно до постанови № 185 Уряд запровадив тимчасове обмеження на максимальний розмір індексації пенсій.

Відповідачем у відзиві зазначено, що при перерахунку пенсії з 01.03.2023 розмір збільшення пенсії ОСОБА_1 склав 2327,98 грн, що перевищує встановлений розмір підвищення 1500 грн на 827,98 грн. У зв`язку з чим розмір індексації було обмежено на 827,98 грн, розмір пенсії підвищено на встановлений максимальний розмір підвищення - 1500 грн.

В подальшому, при перерахунку пенсії позивача з 01.03.2024 відповідачем було враховано положення абзацу 2 пункту 6 Порядку №124 та застосовано обмеження в індексації в розмірі 827,98 грн.

Разом з тим, в межах спірних правовідносин визначальною є обставина, що позивач є отримувачем пенсії на підставі ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці.

Статтею 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Тобто, мінімальний розмір пенсії у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, є додатковою гарантією для шахтарів, які працювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків за списком № 1.

Матеріалами справи підтверджується, що згідно із рішенням ГУПФУ в Луганській області від 28.02.2024 № 909230169135 середньомісячний заробіток позивача становить 19088.88000, сума пенсії по ЗУ «Про підвищення престижності шахтарської праці» (80% від 19088.88 грн) 15271,10 грн, обмеження в індексації з 01.03.2023 (-827,98 грн), розмір пенсії з надбавками 14443,12 грн.

Таким чином, відповідачем обмежено саме гарантований статтею 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» основний розмір пенсії, що не є тотожним обмеженню максимального розміру індексації на підставі відповідних постанов Кабінету Міністрів України.

Європейський Суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що предмет і мета Конвенції як інструменту захисту прав людини потребують такого тлумачення і застосування її положень, завдяки яким гарантовані нею права були б не теоретичними чи ілюзорними, а практичними та ефективними (п.53 рішення у справі "Ковач проти України" від 7 лютого 2008 року, п.59 рішення у справі "Мельниченко проти України" від 19 жовтня 2004 року, п.50 рішення у справі "Чуйкіна проти України" від 13 січня 2011 року, п.54 рішення у справі "Швидка проти України" від 30 жовтня 2014 року тощо).

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Загальної Декларації прав людини, п. 4 ч. 1 Європейської Соціальної хартії та ч. 3 ст. 46 Конституції України, кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист за роки важкої праці та шкідливих робіт, яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що відповідачем протиправно зменшено з 01.03.2024 мінімальний розмір пенсії позивача на 827,98 грн.

Щодо неврахування до пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею періодів роботи позивача у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля», суд зазначає.

Як вже було встановлено судом, з 27.01.2012 позивач отримував пенсію по інвалідності 2 групи від загального захворювання, з 12.02.2021 позивача переведено на пенсію за віком на пільгових умовах за нормами пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058.

З розрахунку стажу форми РС-право вбачається, що до пільгового стажу позивача зараховано періоди роботи з 09.11.1992 по 11.04.1994, з 26.04.1994 по 20.04.1995, з 22.05.1995 по 09.09.1997, з 11.11.1997 по 16.11.1997, з 04.01.1998 по 08.04.1998, з 08.06.1998 по 18.11.1999, з 01.01.2000 по 14.02.2000, з 17.04.2000 по 01.10.2000, з 02.11.2000 по 02.02.2001, з 30.05.2001 по 18.12.2001, з 28.12.2001 по 31.12.2003, з 01.01.2004 по 03.05.2006, з 21.05.2006 по 09.12.2008, з 13.04.2009 по 07.05.2009, з 23.05.2009 по 24.05.2009, з 21.06.2009 по 09.06.2010 за ст.14, пост.202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в.

При цьому не зараховано періоди роботи з 12.04.1994 по 25.04.1994, з 21.04.1995 по 21.05.1995, з 10.09.1997 по 10.11.1997, з 17.11.1997 по 03.01.1998, з 09.04.1998 по 07.06.1998, з 19.11.1999 по 31.12.1999, з 15.02.2000 по 16.04.2000, з 02.10.2000 по 01.11.2000, з 03.05.2001 по 29.05.2001, з 19.12.2001 по 27.12.2001, з 04.05.2006 по 20.05.2006, з 10.12.2008 по 12.04.2009, з 08.05.2009 по 22.05.2009, з 01.06.2009 по 20.06.2009.

Відповідно до записів трудової книжки позивача серії НОМЕР_3 від 11.07.1989 вбачається, що ОСОБА_1 у період з 09.11.1992 по 09.06.2010 безперервно працював у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля» гірничим очисного забою підземним повний робочий день під землею.

Слід зазначити, що наведені відомості у трудовій книжці про роботу позивача за вказаний період свідчить про зайнятість останнього на відповідних посадах в шкідливих умовах під землею в шахті.

Записи про періоди роботи засвідчені відповідними печатками підприємств і дефектів їх вчинення не мають, а відтак факт роботи позивача підтверджується відповідними запасами, які були внесені відповідно до діючого законодавства.

Також, до трудової книжки позивача відповідальними особами роботодавця внесені відповідні записи про проведення атестацій із зазначенням дат та номерів наказів про атестацію.

Тобто, трудова книжка позивача містить інформацію про пільговий характер роботи позивача з повним робочим днем під землею та про результати атестації робочого місця позивача.

Відповідно до довідки форми ОК-5 встановлено, що в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування наявні індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 , зокрема, що у період з січня 2000 року по червень 2010 року позивач отримував виплати від страхувальника ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля» (код страхувальника 00177307, 26402753).

Також в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування робота наявні відомості по спеціальному стажу ОСОБА_1 за кодом підстави для обліку спецстажу ЗПЗ013А1 з 2000 року по червень 2009 року включно.

Отже, сукупною інформацією, наявною у трудовій книжці позивача та довідці форми ОК-5 підтверджено, що позивач працював у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля» за професією гірничим очисного забою підземним повний робочий день під землею з 12.04.1994 по 25.04.1994, з 21.04.1995 по 21.05.1995, з 10.09.1997 по 10.11.1997, з 17.11.1997 по 03.01.1998, з 09.04.1998 по 07.06.1998, з 19.11.1999 по 31.12.1999, з 15.02.2000 по 16.04.2000, з 02.10.2000 по 01.11.2000, з 03.05.2001 по 29.05.2001, з 19.12.2001 по 27.12.2001, з 04.05.2006 по 20.05.2006, з 10.12.2008 по 12.04.2009, з 08.05.2009 по 22.05.2009, з 01.06.2009 по 20.06.2009.

За період роботи позивача чинним був список №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162 та від 16.01.2003 №36.

Розділом I. Гірничі роботи підрозділу 1 списку №1, затвердженим постановою КМУ від 11.03.1994 №162 визначено професію/посаду працівників, зайнятих на підземних роботах пункту 1010100а а) всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.

Розділом I. Гірничі роботи підрозділу 1 списку №1, затвердженим постановою КМУ від 16.01.2003 №36 визначено професію/посаду працівників, зайнятих на підземних роботах пункту 1.1а а) усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.

Постановою Кабінету міністрів України від 31 березня 1994 року № 202 затверджено Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років.

Відповідно до Розділу І до вказаного списку відносяться підземні гірничі роботи в шахтах і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт: усі робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних роботах, керівники і спеціалісти підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю).

Професія позивача «гірник очисного забою» відноситься до провідної професії відповідно до частини 3 статті 114 Закону № 1058-IV та статті 14 Закону № 1788-XII.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем безпідставно не зараховано до стажу позивача за списком № 1 періоди його роботи з 12.04.1994 по 25.04.1994, з 21.04.1995 по 21.05.1995, з 10.09.1997 по 10.11.1997, з 17.11.1997 по 03.01.1998, з 09.04.1998 по 07.06.1998, з 19.11.1999 по 31.12.1999, з 15.02.2000 по 16.04.2000, з 02.10.2000 по 01.11.2000, з 03.05.2001 по 29.05.2001, з 19.12.2001 по 27.12.2001, з 04.05.2006 по 20.05.2006, з 10.12.2008 по 12.04.2009, з 08.05.2009 по 22.05.2009, з 01.06.2009 по 20.06.2009, що підтверджені записами в трудовій книжці серії НОМЕР_3 від 11.07.1989.

Суд звертає увагу, що трудова книжка позивача містить інформацію про зайнятість останнього на підземних роботах з повним робочим днем під землею, тобто інформацію про період зайнятості та про пільговий характер виконуваної позивачем роботи. У суда відсутні будь-які підстави для сумніву в достовірності внесених до трудової книжки даних. Окрім того, відповідачем не зазначено в чому полягає неповнота або невідповідність записів трудової книжки, яка містить необхідну інформацію про пільговий характер роботи позивача.

За таких обставин суд дійшов висновку, що у позивача відсутній обов`язок підтвердження цього періоду роботи уточнюючими довідками, виданими підприємствами роботодавцями відповідно до пункту 20 Порядку № 637.

Оскільки відповідачем здійснено неправильний обрахунок пенсії позивача під час переведення позивача на пенсію за віком на пільгових умовах за нормами пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058, то перерахунок пенсії з урахуванням норм статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» має бути проведений позивачу з дати призначення пенсії, а саме з 12.02.2021.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, які полягають у неправильному обчисленні розміру пенсії при призначенні ОСОБА_1 з 12.02.2021 пенсії за віком за його заявою від 12.02.2021 про перехід на інший вид пенсії;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області зарахувати ОСОБА_1 до його пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею період роботи з 12.04.1994 по 25.04.1994, з 21.04.1995 по 21.05.1995, з 10.09.1997 по 10.11.1997, з 17.11.1997 по 03.01.1998, з 09.04.1998 по 07.06.1998, з 19.11.1999 по 31.12.1999, з 15.02.2000 по 16.04.2000, з 02.10.2000 по 01.11.2000, з 03.05.2001 по 29.05.2001, з 19.12.2001 по 27.12.2001, з 04.05.2006 по 20.05.2006, з 10.12.2008 по 12.04.2009, з 08.05.2009 по 22.05.2009, з 01.06.2009 по 20.06.2009 у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля» здійснивши з 12.02.2021 перерахунок і виплату пенсії відповідно до статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», з урахуванням фактично сплачених сум;

-визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо обмеження основного розміру пенсії позивача, гарантованого статтею 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» при перерахунку пенсії з 01.03.2024;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України здійснити перерахунок основного розміру пенсії позивача з 01.03.2024 у відповідності до вимог статті 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, а саме у розмірі 80% заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з обранням належного способу захисту порушеного права.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Згідно з абзацом першим частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною восьмою статті 139 КАС України визначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Оскільки позовні вимоги фактично підлягають задоволенню, лише з обранням належного способу захисту прав позивача, суд вважає за необхідне судовий збір у розмірі 968,96 грн стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Луганській області.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов адвоката Галкіна Вячеслава Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (Луганська область, Сєвєродонецьк, вулиця Шевченка, 9, код ЄДРПОУ 21782461) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, які полягають у неправильному обчисленні розміру пенсії при призначенні ОСОБА_1 з 12.02.2021 пенсії за віком за його заявою від 12.02.2021 про перехід на інший вид пенсії.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області зарахувати ОСОБА_1 до його пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею періоди роботи з 12.04.1994 по 25.04.1994, з 21.04.1995 по 21.05.1995, з 10.09.1997 по 10.11.1997, з 17.11.1997 по 03.01.1998, з 09.04.1998 по 07.06.1998, з 19.11.1999 по 31.12.1999, з 15.02.2000 по 16.04.2000, з 02.10.2000 по 01.11.2000, з 03.05.2001 по 29.05.2001, з 19.12.2001 по 27.12.2001, з 04.05.2006 по 20.05.2006, з 10.12.2008 по 12.04.2009, з 08.05.2009 по 22.05.2009, з 01.06.2009 по 20.06.2009 у ВП шахта «Золоте» ДП «Первомайськвугілля», здійснивши з 12.02.2021 перерахунок і виплату пенсії відповідно до статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», з урахуванням фактично сплачених сум.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо обмеження основного розміру пенсії ОСОБА_1 , гарантованого статтею 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» при перерахунку пенсії з 01.03.2024.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України здійснити перерахунок основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2024 у відповідності до вимог статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», а саме у розмірі 80% заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім гривень 96 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.В. Тихонов

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122357338
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —360/877/24

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 02.12.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 15.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні