ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 вересня 2024 рокусправа № 380/10690/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
за участю:
секретаря судового засідання - Фінканін М.С.,
представника позивача Сорокового П.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Львівське" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Львівське" (далі позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач), у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення -рішення від 15.02.2024 № 5627/13-01-07-10 в частині 4 941 697,76 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період з 04.01.2024 по 10.01.2024 відповідачем проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "Львівське" з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному зовнішньоекономічному контракту від 07.03.2023 № GIZB3014 за наслідками якої складений Акт перевірки № 1937/13-01-07-10/22372512 від 17.01.2024. На підставі вказаного Акту перевірки відповідач 15.02.2024 прийняв податкове повідомлення- рішення № 5627/13-01-07-10, яким за порушення позивачем вимог ч. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції", з урахуванням вимог пунктів 14-2, 14-4 Постанови правління НБУ від 24.02.2022 №18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" нарахував пеню на суму простроченої заборгованості у розмірі 5 087 145,77 грн.
Позивач вважає оспорюване ППР протиправним у частині нарахування пені у сумі 4 941 697,76 грн, покликаючись на те, що Головне управління ДПС у Львівській області неправомірно не врахувало подані позивачем під час перевірки документи, що підтверджують форс-мажорні обставини, зокрема, Сертифікат Львівської торгово-промислової палати №4600-23-4062 про форс-мажорні обставини, який підтверджував неможливість виконання умов договору від 07.03.2023 № GIZB3014, у зв`язку із чим були порушені граничні строки розрахунків за операціями з експорту товарів.
Так, за правилами ч. 6 ст. 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" № 2473-VIII, у разі якщо виконання договору зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків та нарахування пені зупиняється на весь період дії форс- мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Стверджує, що наявність підтверджених форс-мажорних обставин, відповідно до пп. 112.8.9. п. 112.8 ст. 112 ПК України та п. 6 ст. 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" звільняє ТОВ "Львівське" від відповідальності за порушення вимог ч. 2 ст. 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" № 2473-VIII та нарахування позивачу пені за ч. 5 ст. 13 цього Закону за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД.
Із наведених підстав, просить позовні вимоги задовольнити повністю.
Ухвалою від 23.05.2024 позовна заява залишена без руху, позивачу наданий строк для усунення недоліків.
Ухвалою від 30.05.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначене на 10.07.2024 о 14:00 год.
25.06.2024 відповідач надіслав суду відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позову, з огляду на таке.
У ході проведеної документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Львівське" з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному зовнішньоекономічному контракту від 07.03.2023 № GIZB3014 виявлено порушення позивачем граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів по договору від 07.03.2023 №GIZB3014, укладеному з нерезидентом - BZK GROUP Sp.z.o.o., (Польща), за експортними операціями від 16.03.2023, 31.03.2023, відповідно до отриманої інформації Національного банку України, надісланої листом від 03.11.2023 № 27629/7/99-00-07-05-01-07.
Вказані порушення зафіксовані в Акті перевірки від 17.01.2024 № 1937/13-01-07-10/22372512.
Відповідач зауважує, що перевіркою встановлено, що згідно даних бухгалтерського обліку ТОВ "Львівське" (оборотно-сальдова відомість по рах. 362 за 2023, контрагент BZK GROUP Sp.z.o.o., договір від 07.03.2023 № GIZB3014; оборотно-сальдова відомості по рах. 362 за 2023, контрагент Торгово-сервісна компанія "Агрокомплекс" Кобелюх Гжегож (Польща), Договір цесії (Договір переведення зобов`язань) від 18.04.2023) розрахунки по експортних поставках на загальну суму 461978,70 дол. США по договору від 07.03.2023 №GIZB3014, укладеному з компанією - нерезидентом BZK GROUP Sp.z.o.o. (Польща), по Договору цесії (Договір переведення зобов`язань) від 18.04.2023, укладеному з нерезидентом Торгово-сервісна компанія "Агрокомплекс" Кобелюх Гжегож (Польща) (Цесіонарій, Польща, NIP 7481478077) не завершено, на балансі ТОВ "Львівське" обліковується прострочена дебіторська заборгованість на загальну суму 461978,70 дол. США, у тому числі в сумі 11528,70 дол. США по договору від 07.03.2023 № GIZB3014, з граничним строком завершення розрахунків - 11.09.2023, кількість днів прострочення станом на 04.01.2024 - 115 та у сумі 450450 дол. США по Договору цесії (Договір переведення зобов`язань) від 18.04.2023 з граничним строком завершення розрахунків - 26.09.2023, кількість днів прострочення станом на 04.01.2024 - 100.
Станом на дату завершення перевірки - 10.01.2024 при проведенні розрахунків по експортному договору від 07.03.2023 № GIZB301431, укладеному з нерезидентом - BZK GROUP Sp.z.o.o., (Польща), по Договору цесії (Договір переведення зобов`язань) від 18.04.2023, укладеному з Торгово-сервісна компанія "Агрокомплекс" Кобелюх Гжегож (Польща) порушені вимоги ч. 2 ст. 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" № 2473-VIII, та пунктів 142, 144 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану".
Як стверджує відповідач, форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні скаржник, який посилається на них, як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинен довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку.
Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 23.02.2022 №922/2897/21, від 04.06.2022 № 922/2394/21.
Тобто, існування форс-мажору щодо конкретного суб`єкта господарювання у конкретних умовах потребує належного підтвердження сторонами, адже саме по собі існування таких надзвичайних і невідворотних обставин не звільняє сторону від відповідальності за порушення взятих на себе зобов`язань.
При цьому, відповідач наголошує, що сам факт введення воєнного стану на території України не зупинило діяльність позивача, оскільки контракт від 07.03.2023 № GIZB3014 був укладений під час воєнного стану. У зв`язку із обставинами, пов`язаними з військовою агресією рф проти України, у період дії військового стану позивач мав право повідомити про форс-мажорні обставини, у встановлений в договорі термін, нерезидента для можливості обґрунтованого перенесення строків виконання зобов`язань та досудового вирішення спірних питань.
Відповідно до вимог п. 4 ст. 13 Закону № 2473-VIII за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути продовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.
Відповідач відмічає, що станом на дату завершення перевірки ТОВ "Львівське" до перевірки не представлено висновку на продовження термінів розрахунків по експортному договору від 07.03.2023 № GIZB3014, укладеному з нерезидентом - BZK GROUP Sp.z.o.o., (Польща). Водночас, Сертифікат від 29.09.2023 № 4600-23-4062 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданий Львівською Торгово-промисловою палатою по експортному № GIZB3014 від 07.03.2023, не свідчить про наявність форс-мажорних обставин щодо виконання боржником-нерезидентом грошового зобов`язання в сумі 450450,00 дол. США до 26.09.2023.
Наведене вище, на переконання відповідача, підтверджує висновки контролюючого органу, які викладені в Акті перевірки № 1937/13-01-07-10/22372512 від 17.01.2024, а спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.
Із наведених підстав, просить відмовити у задоволенні позову.
01.07.2024 позивач надіслав відповідь на відзив, де зазначив, що заперечення, викладені відповідачем у відзиві на позовну заяву, не мають достатньої правової підстави та не є такими, що спростовують вимоги позивача, з огляду на таке.
Відповідач у відзиві зазначає, що не є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) згідно з п. 3.2 Регламенту: фінансова й економічна криза, дефолт, зростання офіційного та комерційного курсів іноземної валюти до національної валюти, недотримання/порушення своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку необхідних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів тощо.
Натомість позивач зазначає, що ч. 1 ст. 617 Цивільного кодексу України передбачає, що не є випадком непереборної сили, зокрема, недотримання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, необхідних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів. Пунктом 6 ст. 13 Закону № 2473-VIII передбачено, що підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Під час проведення документальної позапланової виїзної перевірки позивач надав контролюючому органу Сертифікат № 4600-23-4062 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Також ТОВ "Львівське" при подачі скарги на податкове повідомлення-рішення від 15.02.2024 № 5627/13-01-07-10 надало відповідачу підтвердження Польсько-української господарчої палати № PUIG/2024/SSZ/02/23 від 23.02.2024, в якому вказано, що події, що відбулися в діяльності підприємця - P. H. U. AGROCOMPLEX Гжегож Кобелюх, які описані у заяві від 22.02.2024, носять ознаки форс-мажору, що мають негативний вплив і перешкоджають або унеможливлюють належне виконання договорів та господарських зобов`язань. Вважають, що відповідно до належної комерційної практики, сторони, що співпрацюють, повинні брати до уваги проблеми, у яких жодним чином не завинила інша сторона і які не могли бути передбачені навіть при максимальній старанності іншої сторони договору. У жодному з цих сертифікатів не зазначено, що форс-мажорні обставини настали у зв`язку з відсутність у боржника необхідних коштів, тому такі доводи відповідача є безпідставними та необгрунтованими.
Ухвалою від 10.07.2024 закрите підготовче провадження. Розгляд справи по суті призначений на 06.08.2024 о 14:00 год.
Протокольною ухвалою від 06.08.2024 розгляд справи відкладений на 30.09.2024 о 11:30 год.
Суд зауважує, що 06.08.2024 у підготовчому засіданні представнику відповідача оголошено про дату, час та місце розгляду справи по суті 30.09.2024 о 11:30 год, що також підтверджено розпискою представника Головного управління ДПС у Львівській області, яка міститься в матеріалах справи (а. с. 127).
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Частиною 3 ст. 205 КАС України визначено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи відповідач не забезпечив явку свого представника у судове засідання 30.09.2024, не повідомивши про причини неявки та не надіславши клопотання про відкладення судового засідання за поважних причин.
Відтак, суд розглядає справу за відсутності представника відповідача.
Представник позивача у судовому засіданні 30.09.2024 просив задовольнити позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.
30.09.2024 у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.
На підставі наказу Головного управління ДПС у Львівській області від 03.01.2024 № 15-ПП, направлення від 04.01.2024 № 31 старшим державними інспекторами відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту ГУ ДПС у Львівській області на підставі п. п. 19-1.1.4. п. 19-1.1 ст. 19-1, п. п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п .82.2 ст. 82, п. 69.2 п. 69 Податкового кодексу України проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "Львівське" з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному зовнішньоекономічному контракту від 07.03.2023 № GIZB3014, дати здійснення експортних операцій - 16.03.2023, 31.03.2023, відповідно до отриманої інформації ПАТ АБ "Південний" (МФО 328209).
За результатами проведеної перевірки складений Акт перевірки від 17.01.2024 №1937/13-01-07-10/22372512 (далі Акт перевірки № 1937).
Перевіркою встановлені такі обставини.
07.03.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "Львівське" (Постачальник) уклало зовнішньоекономічний Договір постачання кукурудзи № GIZB3014 з нерезидентом - компанією BZK GROUP Sp.z.o.o (Одержувач), Польща (далі Договір № GIZB3014).
За умовами Договору № GIZB3014 загальна вартість договору складає 1008000 дол. США. Постачання товару буде здійснюватися з використанням залізничного транспорту, партіями у напіввагонах типу "вугільного", призначеного для транспортування насіння, що забезпечує збереження параметрів якості товару (на умовах DAP Opole Wschod, ІНКОТЕРМС 2020 року).
Згідно із розділом 6 Договору № GIZB3014 - Форс-мажор: Сторони погодили, що у випадку виникнення форс- мажорних обставин, будь-яка із сторін звільняється від часткової або повної відповідальності за невиконання своїх зобов`язань. При цьому Сторони повідомляють одна одну документально, документи повинні підтверджувати, що виникнення зазначених подій завадило стороні виконати умови договору.
Термін дії договору - договір укладений на термін 1 рік, термін поставки товару: від 08.03.2023 до 30.06.2023.
ТОВ "Львівське" на виконання своїх зобов`язань по зовнішньоекономічному експортному договору від 07.03.2023 № GIZB3014, здійснено експорт товару (кукурудза 3-го класу, не для сівби, для виготовлення комбікормів, насипом - 3846,45 тон, рік виготовлення - 2022 року, УКТЗЕД 1005900000) на користь нерезидента BZK GROUP Sp.z.o.o (Польща) на загальну суму 911598,00 дол. США на умовах DAP PL OPOLE:
- 16.03.2023 на загальну суму 461148,00 дол. США згідно митної декларації (МД) №23UA209170020833U0;
- 31.03.2023 на загальну суму 450450,00 дол. США згідно митної декларації (МД) №23UA101040003263U2.
Згідно бухгалтерського обліку ТОВ "Львівське" (оборотно-сальдові відомості по рах. 362 за 2023, контрагент BZK GROUP Sp.z.o.o., договір від 07.03.2023 № GIZB3014 (Польща) дані операції відображено наступними проводками: Дт 362 Кт 701 -911598,00 дол.США.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції", з урахуванням вимог пункту 14-2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (із змінами і доповненнями) граничні строки надходження валютної виручки по вищевказаним МД складають:
- від 16.03.2023 на загальну суму 461148,00 дол. США МД № 23UA209170020833U0 - 11.09.2023;
- від 31.03.2023 на загальну суму 450450,00 дол. США МД № 23UA101040003263U2 - 26.09.2023.
Згідно представлених до перевірки первинних банківських розрахункових документів в іноземній валюті: SWIFT повідомлень МТ103 - уповноваженого банку (агента валютного нагляду) - ПАТ АБ "Південний" (МФО 328209) на валютний рахунок ТОВ "Львівське" №UA243282090000026003000000431 (дол. США) від нерезидента: BZK GROUP Sp.z.o.o. (Польща) надходили валютні кошти з наступним призначенням платежу:
- 07.04.2023 у сумі 449619,30 дол. США - призначення платежу - договір від 07.03.2023 №GIZB3014 BZK GROUP Sp.z.o.o. (Польща) з дотриманням законодавчо встановлених строків розрахунків;
- валютна виручка в частині 461978,70 дол. США по договору від 07.03.2023 №GIZB3014, укладеному з компанією - нерезидентом BZK GROUP Sp.z.o.o. (Польща) у строки, передбачені чинним законодавством України, на валютні рахунки ТОВ "Львівське" не поступила.
Також, до перевірки представлений Договір цесії (Договір переведення зобов`язань), укладений 18.04.2023 між BZK GROUP Sp.z.o.o (Цедент, Польща), Торгово- сервісною компанією "Агрокомплекс" Кобелюх Гжегож (Польща) (Цесіонарій, Польща) та ТОВ "Львівське" про наступне:
Продавець реалізував товар по договору від 07.03.2023 № GIZB3014 у кількості 1921,450 тон на суму 450450,00 дол. США, якість якого не відповідає якісним та законодавчим вимогам, у зв`язку з чим Цедент не зможе прийняти такий товар по вказаному договору. Дана партія товару в кількості 1925,00 тон кукурудзи становить право кредитора вимагати виконання конкретних договірних відносин проти боржника, визначених Цесією. Претензія Цедента до Продавця щодо постачання 1925,00 тон кукурудзи згідно параметрів, вказаних у договору від 07.03.2023 № GIZB3014. Цедент передає Цесіонарію свою вимогу та всі права та обов`язки, які виникають щодо реалізації кількості, що залишилась 1925,00 тон кукурудзи, а Цесіонарій погоджується та приймає на себе вимогу Цедента, що виникає з договору від 07.03.2023 № GIZB3014.
Також, згідно Додаткової угоди № 3 від 20.04.2023 до зовнішньоекономічного експортного договору від 07.03.2023 № GIZB3014, укладеному з нерезидентом BZK GROUP 8р.г.о.о.(Польща), Покупець - Торгово- сервісна компанія "Агрокомплекс" Кобелюх Гжегож (Польща) (Польща, NIP 7481478077).
Згідно даних бухгалтерського обліку ТОВ "Львівське" (оборотно-сальдова відомість по рах. 362 за 2023, контрагент BZK GROUP Sp.z.o.o., договір від 07.03.2023 № GIZB3014; оборотно-сальдова відомості по рах. 362 за 2023, контрагент "Агрокомплекс" Кобелюх Гжегож (Польща) Договір цесії (Договір переведення зобов`язань) від 18.04.2023) розрахунки по експортних поставках на загальну суму 461978,70 дол. США по договору від 07.03.2023 №GIZB3014 та по Договору цесії від 18.04.2023 не завершені, на балансі ТОВ "Львівське" обліковується прострочена дебіторська заборгованість на загальну суму 461978,70 дол. США, у тому числі:
у сумі 11528,70 дол. США по договору від 07.03.2023 № GIZB3014, з граничним строком завершення розрахунків - 11.09.2023, кількість днів прострочення станом на 04.01.2024 115;
у сумі 450450,00 дол. США по Договору цесії від 18.04.2023 з граничним строком завершення розрахунків - 26.09.2023, кількість днів прострочення станом на 04.01.2024 - 100.
За висновками Акту перевірки № 1937 станом на дату завершення перевірки - 10.01.2024 при проведенні розрахунків по експортному договору від 07.03.2023 № GIZB301431 та по Договору цесії від 18.04.2023, порушені вимоги ч. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII "Про валюту і валютні операції" та пунктів 14-2, 14-4 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" із змінами та доповненнями.
26.01.2024 ТОВ "Львівське" подані заперечення на Акт перевірки від 17.01.2024 №1937/13-01-07 10/22372512.
12.02.2024 Постійно діюча комісія з розгляду спірних питань Головного управління ДПС у Львівській області прийняла рішення про те, що висновок Акта перевірки від 17.01.2024 №1937/13-01-07-10/22372512 вважати правомірним, а заперечення ТОВ "Львівське" від 26.01.2024 залишити без задоволення.
На підставі Акту перевірки № 1937 Головне управління ДПС у Львівській області 15.02.2024 прийняло податкове повідомлення-рішення № 5627/13-01-07-10, яким ТОВ "Львівське" нарахована пеня у розмірі 5087145,77 грн за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
19.02.2024 ТОВ "Львівське" подало до Державної податкової служби України скаргу на
повідомлення-рішення від 15.02.2024 № 5627/13-01-07-10.
18.04.2024 Державна податкова служба України прийняла рішення, яким ППР від 15.02.2024 № 5627/13-01-07-10 залишила без змін, а скаргу ТОВ "Львівське" без задоволення.
Вважаючи незаконним податкове повідомлення-рішення 15.02.2024 № 5627/13-01-07-10 у частині нарахування пені у розмірі 4 941 697,76 грн, позивач звернувся до суду із позовом про його скасування в цій частині.
Надаючи оцінку законності рішення податкового органу про нарахування пені за порушення ТОВ "Львіське" термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, суд враховує наступні обставини та положення законодавства.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначені Законом України "Про валюту і валютні операції" від 21.06.2028 № 2473-VІІІ (далі Закон № 2473-VІІІ), норми якого суд застосовує у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 12 Закону № 2473-VІІІ Національний банк України за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, погіршення стану платіжного балансу України, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та (або) фінансової системи держави, має право запровадити такі заходи захисту: встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до ч. ч. 1-3 Закону № 2473-VІІІ Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав-з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Так, згідно із п. 14-2, п. 14-4 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (із змінами та доповненнями) граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
Розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 14-2 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні.
За правилами ч. 5 ст. 13 Закону № 2473-VІІІ порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Загальні правові, економічні та соціальні засади створення торгово-промислових палат в Україні, встановлює організаційно-правові форми і напрями їх діяльності, а також принципи їх взаємовідносин з державою визначені Законом України "Про торгово-промислові палати в Україні" від 12.12.1997 № 671/97-ВР (далі Закон № 671/97-ВР).
За правилами ст. 14-1 Закону № 671/97-ВР Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/ імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Визначення форс-мажорних обставин та інших термінів наведені у розділі Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП від 18.12.2014 за № 44 (5) за п.3.3 якого сертифікат (в певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - сертифікат) - це документ, за затвердженими Президією ТПП України відповідними формами, який засвідчує настання форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.
Відповідно до Розпорядження ТТП України від 25.02.2022 № 3 "Про процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період дії воєнного стану на території України" установлено, що тимчасово, на період воєнного стану на території України до припинення або скасування воєнного стану на території України, уповноважені регіональні торгово-промислові палати, мають право за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб, засвідчувати форс-мажорні обставини з усіх питань, що належать до компетенції ТПП України, у тому числі передбачених п. 4.2 Регламенту засвідчення Торгово-промислового палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс мажорних обставин, який затверджено Рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 за № 44 (5) (із змінами та доповненнями).
Отже, зі змісту наведених вище правових норм слідує, що сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) видають Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати, або уповноважені організацією (органом) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Ці сертифікати в силу ч. 6 ст. 13 Закону № 2473-VІІІ є підставою для подовження законодавчо встановлених термінів (строків) розрахунків у сфері ЗЕД на період дії форс-мажорних обставин та підставою для не нарахування пені на період дії форс-мажорних обставин.
У постанові від 22.05.2024 у справі № 620/14203/23 Верховний Суд вказав, що положення Закону України "Про валюту та валютні операції" не визначають жодним чином повноважень контролюючого органу на власний розсуд надавати оцінку висновку торгово-промислової палати щодо наявності форс-мажорних обставин, як і не покладає на суб`єкта господарювання обов`язок довести контролюючому органу наявність форс-мажорних обставин, а навпаки - вказується лише про необхідність надати довідку (сертифікат) про існування форс-мажорних обставин у конкретно визначеній господарській операції.
Тобто, частина шоста статті 13 Закону "Про валюту та валютні операції" № 2473-VIIІ надає у спірних правовідносинах довідці (сертифікату) торгово-промислової палати ознаки преюдиційного характеру, оскільки визначає цей документ як достатній доказ існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та документів під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому порядку її наслідків.
Тому, якщо Закон № 2473-VIIІ передбачає, що на підтвердження існування форс-мажорних обставин необхідно надавати відповідну довідку уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту), то контролюючий орган не має права вимагати від суб`єкта господарювання інші докази на підтвердження факту існування обставин непереборної сили.
При цьому, Закон № 2473-VIIІ вимагає для підтвердження факту настання форс-мажорних обставин саме сертифікат (довідку), в якому буде зазначено не тільки про наявність самих по собі обставин непереборної сили, але і те, що такі обставини є форс-мажорними саме для конкретного випадку (договору, зобов`язання, операції).
Суд зауважує, що при проведенні перевірки позивач надав контролюючому органу Сертифікат № 4600-23-4062 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданий 29.09.2023 Львівською торгово-промисловою палатою, яким засвідчено, що станом на 26.09.2023 існують форс-мажорні обставини (дата настання - 26.09.2023, тривають на на 29.09.2023), які унеможливили виконання по договору від 07.03.2023 № GIZB3014, укладеному ТОВ "Львівське" з компанією - нерезидентом BZK GROUP Sp.z.o.o. (Польща), на поставку кукурудзи врожаю 2022 року на суму 450450 дол. США до 26.09.2023.
Сертифікат № 4600-23-4062 від 29.09.2023 позивач надав контролюючому органу при проведенні перевірки, проте цей сертифікат не був врахований Головним управлінням ДПС у Львівській області при складанні Акта від 17.01.2024 № 1937/13-01-07-10/22372512 та безпідставно не застосований при вирішенні питання про зупинення перебігу граничних строків розрахунків у сфері ЗЕД на період дії форс-мажорних обставин.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для притягнення позивача до відповідальності за порушення граничних строків розрахунків у сфері ЗЕД згідно із ч. 2 ст. 13 Закону № 2473-VІІІ у вигляді нарахування пенсі у сумі 4 941 697,76 грн, відтак, скасовує ППР від 15.02.2024 № 5627/13-01-07-10 у цій частині.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а ч. 1 ст. 77 КАС України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, коли судом здійснюється розгляд справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, у яких обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На виконання цих вимог відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних та допустимих доказів, які б спростували твердження позивача про протиправність оспорюваного ППР.
За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "Львівське".
Розподіл судових витрат суд здійснює за правилами ч. 1 ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 15.02.2024 № 5627/13-01-07-10 у частині нарахування пені у сумі 4 941 697,76 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (79028, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ 44045187) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Львівське" ( 81533, Львівська область, Городоцький район, с. Завидовичі, вул. Заставська, буд. 284А; код ЄДРПОУ 22372512) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 30 280 (тридцять тисяч двісті вісімдесят) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 10 жовтня 2024 року.
СуддяКисильова Ольга Йосипівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122357355 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні