ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 жовтня 2024 рокусправа № 380/6478/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої - судді Потабенко В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (далі Шевченківський відділ соціального захисту, відповідач), у якій просить суд:
- визнати незаконним з моменту винесення та скасувати рішення Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про відмову у наданні ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , акта встановлення факту здійснення догляду за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оформлене листом від 27.02.2024 № 280310-вих-28331;
- зобов`язати Шевченківський відділ соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської повторно розглянути питання про надання акта встановлення факту/здійснення догляду ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, у лютому 2024 року позивач звернувся до Шевченківського відділу соціального захисту із заявою про складання та видачу акта встановлення факту здійснення догляду. Вказує, що здійснює постійний догляд за братом ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , якому встановлена інвалідність 1 «А» групи з дитинства та який потребує постійного стороннього догляду і допомоги, відповідно до посвідчення № НОМЕР_1 та довідки до акта догляду МСЕК серії 10 ААА № 827389. Однак, листом від 27.02.24 № 260310-вих-28331 Шевченківський відділ соціального захисту повідомив, що підстав для складання та видачі комісією акта встановлення факту здійснення догляду не має. Позивач не погоджується з такою відмовою, а, відтак,звернувся до суду.
Ухвалою від 01.04.2024 суддя відкрила провадження у справі та вирішила проводити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників сторін.
Відповідач позову не визнав. 01.05.2024 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 33817), в якому зазначає, що згідно з наказом начальника управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради «Про утворення комісії для складання актів встановлення фактів здійснення догляду» від 10.01.2023 № 3р у Шевченківському відділі соціального захисту утворено Комісію. Комісія у складі уповноважених працівників відділів: ОСОБА_3 - начальника Шевченківського відділу соціального захисту (голова комісії); ОСОБА_4 - заступника начальника Шевченківського відділу соціального захисту (заступника голови комісії); ОСОБА_5 - головного спеціаліста сектора соціальних послуг та моніторингу Шевченківського відділу соціального захисту, ОСОБА_6 - завідувача Шевченківського відділення соціальної роботи Філії соціальної роботи та психологічної підтримки КУЗТ ЛМЦСПР «Джерело», ОСОБА_7 - провідного спеціаліста Шевченківського відділу соціального захисту 23.02.2024 розглянули заяву ОСОБА_1 від 19.02.2024, провели перевірку даних, наведених відомостей у заяві та з`ясували, що заявник не зареєстрований на території Львівської територіальної громади. Відтак, вирішено відмовити у видачі акта встановлення факту здійснення, про що повідомлено заявника листом від 27.02.2024 №260310-вих-25331. Отже, Шевченківський відділ соціального захисту як відповідач у справі та Комісія для складання актів встановлення фактів здійснення догляду при Шевченківському відділі соціального захисту діяли у межах повноважень визначених Порядком видачі Акта встановлення факту здійснення догляду на території Львівської територіальної громади, затвердженого рішенням Львівської міської ради №1285 від 23.12.2022. За таких обставин відповідач у задоволенні позову просить відмовити повністю.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки відсутні клопотання будь-якої зі сторін про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов до таких висновків.
ОСОБА_8 звернувся до Шевченківського відділу соціального захисту із заявою від 19.02.2024 про видачу акта встановлення факту здійснення догляду, у якій зазначає, що фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 , разом з братом ОСОБА_2 , за яким здійснює постійний догляду у зв`язку з встановленням інвалідності 1 «А» групи.
Відповідно до протоколу від 23.02.2024 № 30 засідання комісії для складання актів встановлення фактів здійснення догляду при Шевченківському відділі соціального захисту комісія вирішила відмовити ОСОБА_1 у видачі акта встановлення факту здійснення догляду, оскільки його місце проживання/перебування на території Львівської міської територіальної громади не зареєстровано.
Відповідач листом від 27.02.2024 № 280310-вих-25331 повідомив ОСОБА_1 , що згідно з поданими документами та витягу з Реєстру територіальної громади м. Львів місце проживання/перебування ОСОБА_1 на території Львівської міської територіальної громади не зареєстровано. Правових підстав для складання та видачі комісією Акта, враховуючи положення Порядку видачі ата встановлення факту здійснення догляду на території Львівської міської територіальної громади затвердженого рішенням виконкому від 23.12.2022 № 1285, немає.
Вважаючи протиправною відмову відповідача у видачі акта встановлення факту здійснення догляду, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України
Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України» від 21.01.1994 № 3857-XII, постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57 затверджені Правила перетинання державного кордону громадянами України (далі Правила №57).
Згідно з абзацу 5 п. 2-1 Правил № 57 у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право: особи, які здійснюють постійний догляд за особами з інвалідністю I чи II групи і супроводжують таких осіб для виїзду за межі України, за наявності документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або документів, що підтверджують інвалідність, та акта встановлення факту здійснення догляду. Акт встановлення факту здійснення догляду за особою з інвалідністю I чи II групи складається на підставі звернення особи з інвалідністю I чи II групи або особи, яка здійснює догляд, до районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради із заявою про здійснення особою такого догляду. У випадку, якщо особа з інвалідністю I чи II групи є взятою на облік внутрішньо переміщеною особою, звернення із заявою про здійснення догляду подається за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи. На підставі такого звернення особи з інвалідністю I чи II групи або особи, яка здійснює догляд, районною, районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради не пізніше ніж протягом п`яти робочих днів після надходження заяви складається акт встановлення факту здійснення догляду в довільній формі. Зазначений акт надсилається заявнику або видається особисто за його бажанням.
Рішенням виконкому Львівської міської ради від 23.12.2022 № 1285 затверджено Порядок видачі акта встановлення факту здійснення догляду на території Львівської міської територіальної громади (далі - Порядок), який визначає механізм видачі Акта встановлення факту здійснення догляду на території Львівської міської територіальної громади (надалі Акт), передбаченого Правилами перетинання державного кордону громадянами України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57.
Відповідно до п.п. 2.4. п. 2 Порядку право на видачу акта мають особи, місце проживання/перебування яких задекларовано/зареєстровано на території Львівської міської територіальної громади, зокрема: особи з інвалідністю I чи II групи або особи, які потребують постійного догляду.
Згідно з п. 3 Порядку для отримання акта особи, зазначені у пункті 2 цього Порядку, подають заяву про здійснення догляду на ім`я начальника відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради за місцем задекларованого/зареєстрованого місця проживання/перебування за зразком (додаток 1 до цього Порядку) та пред`являють документ, який посвідчує особу.
Відповідно до п. 5 Порядку до заяви додаються копії таких документів, засвідчені заявником: документів, що посвідчують особу заявника та особу, за якою здійснюється догляд, довідки/електронної довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи заявника, яка містить інформацію про фактичне місце проживання/перебування на території Львівської міської територіальної громади у разі звернення внутрішньо переміщеної особи,документів, що підтверджують родинні зв`язки, інвалідність у разі звернення осіб, зазначених у підпункті 2.1 пункту 2 цього Порядку, документів, що підтверджують інвалідність у разі звернення осіб, зазначених у підпункті 2.2 пункту 2 цього Порядку, висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про потребу у постійному сторонньому догляді у разі звернення осіб, зазначених у підпункті 2.3 пункту 2 цього Порядку, у разі звернення осіб, зазначених у підпункті 2.4 пункту 2 цього Порядку, залежно від обставин справи, документів, що підтверджують родинні зв`язки, інвалідність або потребу у постійному сторонньому догляді (підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я).
Згідно з п. п. 6, 7 вказаного Порядку заява розглядається відповідним відділом соціального захисту протягом п`яти робочих днів з дня її отримання. Перебіг п`яти робочих днів розпочинається з дня, який настає за днем отримання такої заяви.
Відповідно до п. 8 Порядку з метою складання актів згідно з наказом начальника управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради утворюються Комісії у складі уповноважених працівників відділів соціального захисту, районних адміністрацій Львівської міської ради, Львівського міського центру соціальних служб, уповноважених осіб співвласників багатоквартирного будинку, управителів багатоквартирного будинку/об`єднань співвласників багатоквартирного будинку за зареєстрованим/задекларованим місцем проживання/перебування заявника/особи, за якою здійснюється догляд, працівників медичних установ (надалі - Комісії).
Згідно з п. 9 Порядку завданнями Комісій є: розгляд Заяв про здійснення догляду; встановлення факту здійснення догляду і складання відповідного Акта у випадках, передбачених пунктом 2-1 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57.
Відповідно до п. 10 Порядку, Комісії: проводять перевірку наведених у заяві відомостей з відвідуванням місця проживання особи, яка здійснює догляд, та особи, за якою здійснюється догляд, з метою встановлення факту здійснення догляду; під час відвідування місця проживання особи, яка здійснює догляд, та особи, за якою здійснюється догляд, перевіряють наявність у них оригіналів документів, копії яких долучено до заяви відповідно до пункту 5 цього Порядку; у разі відсутності оригіналів документів проводять відповідну перевірку через подання запитів до установ та організацій, які видали такі документи; під час відвідування місця проживання особи, яка здійснює догляд, та особи, за якою здійснюється догляд, проводять опитування осіб, які можуть підтвердити факт здійснення догляду; за результатами складають акт згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Згідно з п. 11 Порядку комісії відмовляють у видачі акта у разі: звернення осіб, зазначених у підпункті 2.1 пункту 2 цього Порядку, за наявності документів, що підтверджують родинні зв`язки, інвалідність, а також документів, що підтверджують спільне проживання (їх задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) збігається із задекларованим або зареєстрованим місцем проживання (перебування) їх батьків чи батьків дружини (чоловіка) або документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд; звернення осіб, зазначених у підпункті 2.2 пункту 2 цього Порядку, за наявності документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд; звернення осіб, зазначених у підпункті 2.3 пункту 2 цього Порядку, які є одним із членів сім`ї першого ступеня споріднення (у значенні, наведеному у підпункті 14.1.263 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України) за наявності документів, які підтверджують родинні зв`язки, та висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про потребу у постійному сторонньому догляді або за наявності документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд; подання недостовірної інформації заявником; непідтвердження видачі документів, копії яких долучено до заяви відповідно до пункту 5 цього Порядку, за результатами здійснення відповідної перевірки.
Відповідно до п. 13 Порядку акт складається не пізніше ніж протягом п`яти робочих днів (окрім випадку, визначеного у підпункті 10.1.1 пункту 10 цього Порядку) після надходження Заяви та надсилається заявнику або видається особисто за його бажанням.
Згідно з п. 14 Порядку акт складається у двох примірниках, засвідчується підписами членів Комісії, особою, яка потребує догляду, та особою, яка здійснює/не здійснює догляд, та скріплюється печаткою відділу соціального захисту.
Відповідно до п. 16 Порядку у разі, якщо Комісією прийнято рішення про відмову у видачі Акта, відповідний відділ соціального захисту письмово повідомляє заявника про прийняте рішення не пізніше ніж протягом п`яти робочих днів після отримання інформації, яка стала підставою для відмови у видачі Акта.
Суд встановив, що позивач 19.02.2024 звернувся до відповідача із заявою та необхідним пакетом документів для видачі акта встановлення факту здійснення догляду за братом ОСОБА_2 , інвалідом 1 «А» групи, з яким фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 .
Згідно з протоколу від 23.02.2024 № 30 комісія вирішила відмовити ОСОБА_1 у видачі акта встановлення факту здійснення догляду, оскільки його місце проживання/перебування на території Львівської міської територіальної громади не зареєстровано.
У заяві від 19.02.2024 ОСОБА_8 вказав, що його зареєстроване місце проживання АДРЕСА_2 , однак фактичне місце проживання АДРЕСА_1 .
Суд зазначає, що місце реєстрації не обов`язково може збігатися із місцем проживання (перебування).
Водночас, суд звертає увагу, що згідно з п. 10 Порядку Комісії, зокрема проводять перевірку наведених у заяві відомостей з відвідуванням місця проживання особи, яка здійснює догляд, та особи, за якою здійснюється догляд, з метою встановлення факту здійснення догляду; за результатами складають Акт згідно з додатком 2 до цього Порядку.
При цьому, доказів проведення перевірки відвідування місця проживання особи, яка здійснює догляд, та особи, за якою здійснюється догляд, та складення акта відповідно до п. 10 Порядку відповідач не надав.
Отже, вказаним підтверджується неналежне виконання Комісією завдань та повноважень, визначених п. п. 9, 10 Порядку.
Також суд зазначає, що у п. 11 Порядку відсутня така підстава для відмови у видачі акта встановлення факту здійснення догляду, як місце проживання/перебування заявника на території Львівської міської територіальної громади не зареєстровано.
Таким чином, враховуючи вищевикладені обставини, з метою належного захисту прав позивача, суд дійшов висновку визнати протиправною відмову відповідача у наданні ОСОБА_1 акта встановлення факту здійснення догляду за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оформлену листом від 27.02.2024 № 280310-вих-28331, та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 19.02.2024 про видачу акта встановлення факту здійснення догляду, з урахуванням правової оцінки суду.
Згідно із ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Щодо судового збору, то відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 2, 6-9, 19-20, 22, 25-26, 72-77, 90, 139, 143, 241-246, 255, 257-258, 293, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд
в и р і ш и в:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною відмову Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради у наданні ОСОБА_1 акта встановлення факту здійснення догляду за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оформлену листом від 27.02.2024 № 280310-вих-28331.
Зобов`язати Шевченківський відділ соціального захисту управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 19.02.2024 про видачу акта встановлення факту здійснення догляду, з урахуванням правової оцінки суду.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (79009, м. Львів, вул. Липинського, 11; код ЄДРПОУ 25261380) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) 1211 (одну тисячу двісті одинадцять) гривень 20 коп. судових витрат у вигляді судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 11.10.2024.
СуддяПотабенко Варвара Анатоліївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122357640 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні