Рішення
від 11.10.2024 по справі 420/25/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/25/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабко О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою заступника керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Комунального підприємства "Сервісний центр", третя особа: Одеська міська рада про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Заступник керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації звернувся з позовною заявою до Комунального підприємства "Сервісний центр", третя особа: Одеська міська рада, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства "Сервісний центр" у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (приміщення 101) до використання за призначенням;

- зобов`язати Комунальне підприємство "Сервісний центр" вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (приміщення 101), з метою використання її за призначенням у відповідність до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 р.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що КП "Сервісний центр" Одеської міської ради є балансоутримувачем захисної споруди № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48. З метою визначення стану готовності зазначеної споруди за участю представників Муніципальної безпеки Одеської міської ради, Малиновської адміністрації з питань цивільного захисту, управління ДСНС України в Одеській області, КП "Сервісний центр" було проведено комісійні обстеження, за результатом яких виявлено ряд недоліків та порушень, складено акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.02.2019 р. № 12, від 25.03.2021 р. № 20, від 30.03.2022 р. № 23 та від 25.04.2023 р., згідно з якими захисна споруда цивільного захисту ПРУ № 56419 оцінюється як "обмежено готова" до використання за призначенням. Фактично балансоутримувачем не виконуються покладені на нього законодавством обов`язки щодо утримання споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням. В свою чергу, така бездіяльність в умовах воєнної агресії проти України, введення воєнного стану утворює загрозу, так як сховище не здатне забезпечити захист цивільного населення, що зумовило прокурора звернутися до суду із даним позовом.

Ухвалою від 05.01.2024 р. у справі відкрито спрощене провадження та надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подані відзиву на позовну заяву.

15.01.2024 р. від третьої особи надійшли пояснення, згідно яких просить відмовити у задоволенні позову, зважаючи на те, що у Малиновської окружної прокуратури міста Одеси відсутні підстави для звернення до суду із даним позовом. Крім того, Одеською міською радою в межах власної компетенції вживаються необхідні дії з метою фінансування заходів для забезпечення належного утримання в належному стані захисних споруд цивільного захисту, зокрема, і захисної споруди цивільного захисту № 56419, тоді як утримання захисної споруди до використання за призначенням здійснюється КП "Сервісний центр" як балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту. Звертаючись із цим позовом, прокуратура намагається зобов`язати відповідача привести у стан готовності захисну споруди № 56419 у судовому порядку, натомість, такі дії вже проводяться КП "Сервісний центр" у робочому порядку.

19.01.2024 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 256 від 27.10.2022 р. "Про передачу Комунальному підприємству "Сервісний центр" на баланс та закріплення за ним на праві господарського відання захисних споруд цивільного захисту", КП "Сервісний центр" здійснюється утримання захисної споруди цивільного захисту за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (№ 56419). На виконання вищевказаного рішення виконавчого комітету Одеської міської ради, між КП "ЖКС "Хмельницький" та КП "Сервісний центр" 27.01.2023 р. підписано акт приймання-передачі захисної споруди цивільного захисту, яка розташована за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48. Відповідно до акту приймання-передачі захисної споруди цивільного захисту від 27.01.2023 р., працівниками КП "Сервісний центр" встановлено, що захисна споруда цивільного захисту (далі ЗСЦЗ) знаходиться у незадовільному стані, не відповідає вимогам Наказу МВС України № 579 від 09.07.2018 р. та фактично потребує капітального ремонту. Тобто, на момент підписання Акту приймання-передачі ЗСЦЗ, вказаний об`єкт вже знаходився у незадовільному стані. Звертає увагу на те, що КП "Сервісний центр" здійснює свою діяльність лише за рахунок бюджетних призначень, виділених Одеською міською радою. На сьогоднішній день КП "Сервісний центр" здійснюється утримання 59 ЗСЦЗ, які розташовані у м.Одесі. Після затвердження та виділення відповідних бюджетних призначень на утримання, ремонт (капітальний ремонт) та облаштування ЗСЦЗ, КП "Сервісний центр" відповідно до фактичних обсягів фінансування (на 15 адрес ЗСЦЗ), одразу розпочало роботи з проведення закупівель ПКД по іншим 15 адресам ЗСЦЗ. У зв`язку із тим, що всі ЗСЦЗ, які були передані у господарське відання до КП "Сервісний центр" потребують капітального ремонту, а фінансування на ремонтно-відновлювальних робіт на ЗСЦЗ відбувалося частково у лютому, а потім частково у липні 2023 року (з інтервалом у 5 місяців), на підприємстві було затверджено орієнтовний план з виконання заходів щодо проведення ремонтно-відновлювальних робіт по усім 58 ЗСЦЗ. Відповідно до вказаного плану здійснення заходів щодо проведення капітального ремонту по ЗСЦЗ, яка розташована за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (№ 56419), з урахуванням обсягів фінансування, було заплановано на вересень 2023 року. По ЗСЦЗ № 56419 у жовтні 2023 року було оголошено закупівлю (відкриті торги) щодо виготовлення ПКД для проведення капітального ремонту (закупівля № UA-2023-09-24-000621-а), за результатами якої укладено договір від 17.10.2023 р. № 205/23к на виготовлення проєктно-кошторисної документації по об`єкту: "Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48" за кодом ДК 021:2015:71320000-7 (Послуги з інженерного проєктування). За результатами виконання договору від 17.10.2023 р. № 205/23к КП "Сервісний центр" отримано готову проєктно-кошторисну документацію з експертним висновком, відповідно до якого вартість капітального ремонту захисної споруди № 56419 склала 3961558 грн. Внаслідок відсутності у КП "Сервісний центр" фінансових спроможностей для виконання капітального ремонту захисної споруди № 56419, виконання ремонтних робіт заплановано на 2024 рік за рахунок бюджетного фінансування з боку Одеської міської ради відповідно до Міської цільової програми цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, забезпечення пожежної безпеки на території м.Одеси на 2022 - 2026 роки, яка затверджена рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 05.04.2022 р. № 40. Підсумовуючи вищевикладене можна зазначити, що з моменту отримання КП "Сервісний центр" у господарське відання (починаючи з січня 2023 року) більше 50 ЗСЦЗ, КП "Сервісний центр" відповідно до обсягів фінансування, постійно вживались та вживаються заходи щодо проведення ремонтно-відновлювальних робіт по усім ЗСЦЗ у цілому.

Ухвалами від 22.01.2024 р. відмовлено в задоволенні заяви та клопотань третьої особи про розгляд справи за правилами загального позовного провадження про залишення позовної заяви без розгляду та про звернення до Верховного Суду з поданням про розгляд адміністративної справи як зразкової.

23.01.2024 р. від прокурора надійшла відповідь на відзив, у якій зазначає, що м.Одеса систематично потерпає від ракетних та інших видів обстрілів, тому вжиття таких заходів, як приведення споруд цивільного захисту у готовність, має бути негайним. Оскільки після початку повномасштабної військової агресії рф проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення, протиправна бездіяльність КП "Сервісний центр" як балансоутримувача захисної споруди, яка полягає у незабезпеченні упродовж майже 6 місяців у стан готовності захисної споруди є порушенням встановлених державою гарантій забезпечення конституційних прав громадян на захист їх життя та здоров`я. У відзиві відповідач не спростував доводів прокурора щодо його бездіяльності, не навів жодного аргументу та доказу щодо того, що ним безпосередньо здійснено (крім очікування коштів) до якомога швидкого виконання вимог законодавства щодо приведення у стан готовності захисних споруд. Фактично КП "Сервісний центр" упродовж більше ніж півроку свої обов`язки по утриманню захисної споруди цивільного захисту № 56419 у готовому до використання стані не виконує, тому на сьогоднішній день її використання є неможливим без завдання шкоди здоров`ю людей, які там укриваються. Таким чином, у суду є достатні підстави для задоволення позову у повному обсязі.

05.02.2024 р. від прокурора надійшли пояснення, в яких викладено підстави звернення до суду суду з цим позовом.

Ухвалою від 04.03.2024 р. зупинено провадження в адміністративній справі № 420/25/24 до набрання законної сили судовим рішенням об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду по справі № 260/4199/22.

Ухвалою від 25.09.2024 р. поновлено провадження у справі та зобов`язано КП "Сервісний центр" надати до суду докази проведення капітального ремонту захисної споруди № 56419, розташованої за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (приміщення 101).

27.09.2024 р. від відповідача надійшли додаткові пояснення, в яких зазначає, що відповідно до рішення Одеської міської ради від 26.06.2024 р. № 2196-VIII "Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 29 листопада 2023 року № 1618-VІІІ "Про бюджет Одеської міської територіальної громади на 2024 рік" передбачено виділення коштів за об`єктом "Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (КП "Сервісний центр")" у розмірі 3521490 грн. Таким чином, капітальний ремонт ЗСЦЗ № 56419 та інших захисних споруд, які знаходяться на балансі КП "Сервісний центр", буде проводитись незалежно від наявності позову.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що власником нежитлового приміщення протирадіаційного укриття № 101, площею 80,1 кв. м, розташованого за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48, приміщення 101 є територіальна громада міста Одеси в особі Одеської міської ради.

Відповідно до технічного паспорту на протирадіаційне укриття від 33.10.2014 р. площа захисної споруди цивільного захисту IIPУ № 56419, mo розташована за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48, складає 80,1 кв. м, місткість на 186 осіб.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 24.11.2022 р. № 320 Комунальному підприємству "Сервісний центр" передано на баланс та закріплено за ним на праві господарського відання нежитлові приміщення - протирадіаційне укриття № 101, площею 80,1 кв. м, розташованого за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (ПРУ № 56419).

Актом приймання-передачі захисної споруди цивільного захисту (ПРУ) № 56419 від 27.01.2023 р., КП "ЖКС "Хмельницький" передало, а КП "Сервісний центр" провело перевірку стану та прийняло на баланс захисну споруду цивільного захисту, яка розташована за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48.

Відповідно до Статуту КП "Сервісний центр", затвердженого рішенням Одеської міської ради № 1065-VIII від 30.11.2022 р., який розміщено на офіційному сайті Одеської міської ради за посиланням: https://omr.gov.ua, засновником Підприємства є Одеська міська рада (п.1.3).

Пунктом 1.9 Статуту передбачено, що засновник не несе відповідальності за зобов`язаннями Підприємства, крім випадків, передбачених законодавством України.

Таким чином, з моменту передачі власником споруди в управління КП "Сервісний центр" зобов`язання щодо її утримання в належному стані покладені на останнього.

З метою визначення стану готовності зазначеної споруди за участю представників Муніципальної безпеки Одеської міської ради, Малиновської адміністрації з питань цивільного захисту, управління ДСНС України в Одеській області та КП "Сервісний центр" проведено її комісійні обстеження, за результатом яких виявлено ряд недоліків та порушень, складено акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.02.2019 р. № 12, від 25.03.2021 р. № 20, від 30.03.2022 р. № 23 та від 25.04.2023 р., згідно з якими захисна споруда цивільного захисту ПРУ № 56419 оцінюється як "обмежено готова" до використання за призначенням.

У кожному акті оцінки стану в розділі "рекомендації" міститься перелік заходів, які необхідно вжити з метою приведення об`єкта цивільного захисту у належний стан.

Також в межах кримінального провадження № 42023163020000013 від 20.01.2023 р., внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.367 КК України, 04.08.2023 р. слідчим СВ ВП № 3 ОРУП в Одеській області, за участю прокурора окружної прокуратури - процесуального керівника у кримінальному провадженні, представника ДСНС проведено огляд споруди цивільного захисту № 56419 за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48, про що складено протокол огляду.

Згідно протоколу огляду від 04.08.2023 р. у захисній споруді цивільного захисту вхідні двері відсутні; наявні елементи системи вентиляції, яка перебуває у несправному стані; штучне освітлення наявне не в усіх кімнатах; в основному приміщенні захисної споруди на стелі спостерігається металева арматура та часткова руйнація зовнішнього покриття стелі.

Окрім цього, за участю представників ДСНС, прокуратури, поліції 04.08.2023 р. проведено огляд даної захисної споруди цивільного захисту № 56419 за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48, про що складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - ПРУ від 04.08.2023 р., згідно якого захисна споруда оцінюється як "не готова" до прийняття осіб, що укриваються, та встановлено наступні недоліки: технічний стан - аварійний; санітарний стан - незадовільний; загальний стан захисних приміщень - чисті, з ознаками підтоплення; не обладнано засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; стан входів та аварійних виходів - відсутні; повітрозабірні оголовки - відсутні; стан захисно-герметичних воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання: відсутні; стан противовибухових пристроїв - відсутні; стан системи вентиляції: повітропроводи передбачено проектом, не комплектність, пошкоджено корозією, пофарбовано неправильно, запірна арматура та покажчики руху повітря відсутні, вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції відсутні, протипилові фільтри (ФЯР), фільтри-поглиначі (ФП), герметичні клапани, клапани надмірного тиску, прилад для виміру підпору повітря, фільтри ФГ-70 - відсутні; стан водопостачання: запірна арматура відсутня, немає покажчиків руху води, безнапірні та напірні баки передбачені проектом, не герметичні, без забезпечення протоку води, без водомірних покажчиків та тепло-пораізоляції, водопровідні труби відсутні; інші ємності для питної води - відсутні; стан каналізаційної системи: труби каналізаційні передбачені проектом, відсутні; стан системи опалення: опалення передбачене проектом, відсутнє, запірна арматура відсутня, трубопроводи відсутні; справність системи електропостачання та електроосвітлення: відсутнє; системи зв`язку та оповіщення, заземлення електрообладнання - відсутні; гідроізоляція з ознаками порушення, підтоплено технологічними водами; вимірювальні прилади температурно-вологісного режиму - відсутні; робочий інструмент формування та обслуговування захисної споруди - 0 % від нормативу; серед документації захисної споруди (журнал перевірки стану, план захисної споруди із зазначенням місць, план приведення захисної споруди у готовність, журнал результатів огляду та перевірок та ін.) - наявний лише паспорт захисної споруди; перевірка експлуатації захисної споруди в режимі сховища протягом 6 годин - не проводилась.

Вказаний акт направлено на адресу директора КП "Сервісний центр" 25.08.2023 р. та отримано ним 28.08.2023 р.

З метою підтвердження підстав для представництва Малиновською окружною прокуратурою міста Одеси на адресу Головного управління ДСНС України в Одеській області надіслано лист від 17.08.2023 р. № 51-7431вих-23, у якому повідомлено про встановлені порушення з боку власників (балансоутримувачів) законодавства у сфері цивільного захисту населення, а також про необхідність вжиття заходів щодо поновлення порушених прав держави, у тому числі шляхом звернення до суду з позовами.

Листом від 31.08.2023 р. № 60 01.3-6298/60 09/1 Головне управління ДСНС України в Одеській області повідомило, що за фактом виявлених порушень, у зв`язку із забороною проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 303 від 13.03.2022 р. "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану", вжиття заходів реагування неможливе. З позовною заявою до суду із вимогою визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії Головне управління не зверталось та надало необхідну інформацію для вжиття заходів прокурорського реагування.

Крім того, листом від 17.08.2023 р. № 51-740вих-23 Малиновська окружна прокуратура міста Одеси повідомила Одеську обласну військову адміністрацію про становлення порушень вимог діючого законодавства з боку КП "Сервісний центр" та про необхідність вжиття заходів реагування для поновлення прав та інтересів держави.

Листом від 06.09.2023 р. № 9019/7/01-46/9372/2-23 Одеська обласна військова адміністрації повідомила, що заходи за результатами перевірки, у тому числі у судовому порядку, до балансоутримувача не вживалися.

Малиновською окружною прокуратурою міста Одеси 11.09.2023 р. № 51-8141вих-23 Головному управління ДСНС України в Одеській області та 11.09.2023 р. № 51-8134вих-23 Одеській обласній військовій адміністрації направлено повідомлення про порушення з боку КП "Сервісний центр" діючого законодавства та про звернення прокурора до суду з позовною заявою.

Зважаючи на вищевикладене та на те, що посадові особи КП "Сервісний центр" Одеської міської ради не виконали вимоги, які зазначені у вищевказаних актах оцінки стану готовності споруди цивільного захисту і на даний час не усунули виявлені під час перевірок порушення та не привели споруду цивільного захисту № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48, у належний стан, Малиновська окружна прокуратура міста Одеси звернулася до суду із даним позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держаної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної державної (військової) адміністрації.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Згідно ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у ст.23 Закону України "Про прокуратуру".

Відтак, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 р. у справі № 806/1000/17, від 19.09.2019 р. у справі № 815/724/15, від 17.10.2019 р. у справі № 569/4123/16-а.

Згідно з пунктом 12 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. № 138, здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. № 1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Приписами п.48 ч.2 ст.17-1 Кодексу цивільного захисту України із змінами, внесеними згідно із Законом № 2655-IX від 06.10.2022 р., передбачено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту звертається до адміністративного суду щодо допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок (у разі їх недопущення з підстав інших, ніж передбачені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"), а також щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, з інших підстав, визначених законом.

Тобто, у розумінні ст.28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" (Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України) та відповідно до наділених повноважень, таким органом є ГУ ДСНС в Одеській області.

Разом із цим, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 р. № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні".

Таким чином, внаслідок прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 13.03.2022 р. № 303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Одеській області відсутні повноваження з перевірки протирадіаційного укриття на стан придатності для використання за призначенням для захисту населення, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Як зазначено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 р. у справі № 820/4717/16, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України "Про прокуратуру" повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У ст.27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до ст.50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на території України з 24 лютого 2022 року було введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та діє до теперішнього часу.

Згідно ч.1 ст.2 Закону України "Про оборону України" від 06.12.1991 р. № 1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістом ст.3 Закону № 1932-ХІІ підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

В силу п.14 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Статтею 4 Кодексу цивільного захисту України встановлено, цивільний захист комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Громадяни України, у силу п.2 ч.1 ст.21 Кодексу цивільного захисту України, мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Згідно ч.1 ст.32 Кодексу цивільного захисту України до захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Відповідно до п.2 ч.3 ст.32 Кодексу цивільного захисту України укриттю підлягають у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.

Частиною 4 статті 32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Отже, основним завдання сховища та/або протирадіаційного укриття є захист людей, а тому такі безумовно повинні перебувати у належному стані, придатному для їх використання за їх цільовим призначенням.

Відповідно до ч.5 ст.32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно приписів ч.ч.7, 8 ст.32 Кодексу цивільного захисту України вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. № 138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку (далі - Порядок № 138).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 138 балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Згідно пункту 9 Порядку № 138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Пунктом 10 Порядку № 138 передбачено, що балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Наказом МВС України від 09.07.2018 р. № 579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, якими внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - Вимоги № 579).

Пунктом 1 розділу ІІ Вимог № 579 передбачено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Відповідно пункту 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані.

Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Згідно пункту 1 глави 2 розділу VI Вимог № 579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Відповідно до пункту 2 глави 2 розділу VI Вимог № 579 оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

Згідно пункту 3 глави 2 розділу VI Вимог № 579 за результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

Пунктом 9 глави 2 розділу VI Вимог № 579 передбачено, що за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

Слід зауважити, що після початку 24.02.2022 р. повномасштабної військової агресії рф проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.

На момент вирішення спору, в матеріалах справи відсутні докази того, що захисна споруда цивільного захисту № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48, приведена у готовність до використання за призначенням та здатна забезпечити захист цивільного населення.

Відповідно до ст.7 Кодексу цивільного захисту України основні принципи здійснення цивільного захисту цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: 1) гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, а також виконання у воєнний час норм міжнародного гуманітарного права; 2) комплексного підходу до вирішення завдань цивільного захисту; 3) пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; 4) максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 5) централізації управління, єдиноначальності, підпорядкованості, статутної дисципліни Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, аварійно-рятувальних служб; 6) гласності, прозорості, вільного отримання та поширення публічної інформації про стан цивільного захисту, крім обмежень, встановлених законом; 7) добровільності - у разі залучення громадян до здійснення заходів цивільного захисту, пов`язаних з ризиком для їхнього життя і здоров`я; 8) відповідальності посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування за дотримання вимог законодавства з питань цивільного захисту; 9) виправданого ризику та відповідальності керівників сил цивільного захисту за забезпечення безпеки під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.

Пунктом 2 частини 1 статті 21 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці (ст.43 Конституції України).

Отже, саме людина, її життя і здоров`я, визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні.

Аналіз викладених норм свідчить про те, що держава, зобов`язана забезпечувати громадян засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання, особливо під час ведення на території України бойових дій та загрози ракетних обстрілів.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 р. у справі № 820/4717/16 зробила висновки про обґрунтованість позовних вимог прокурора щодо зобов`язання утримувачів цивільних споруд (сховищ) забезпечувати їх належний стан, придатний для використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).

З огляду на встановлені судом обставини, положення законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що відповідач допустив протиправну бездіяльність стосовно невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48.

При цьому, наведені відповідачем у заявах по суті спору обставини щодо ускладненого становища установи, яке полягає в отриманні на баланс більше 50 ЗСЗЦ, що потребують капітальних ремонтів (вже перебували в незадовільному стані), а також вчинення реальних заходів, спрямованих на забезпечення приведення у стан готовності захисної споруди не впливають на висновки суду та не є підставою для відмови в задоволення пред`явлених позовних вимог, на чому наполягає відповідач. Адже ключовим питанням в розглядуваному спорі є те, що захисна споруда, яка перебуває на балансі відповідача, наразі оцінюється як не готова до використання за призначенням. При цьому великий обсяг робіт, відсутність коштів на забезпечення цивільного захисту населення тощо, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування, не можуть визнаватися поважними причинами для відкладення заходів щодо приведення захисних споруд цивільного захисту населення у належний для експлуатації стан.

Отже, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48.

Судом також враховується, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Суд звертає увагу, що Малиновська окружна прокуратура міста Одеси при зверненні до суду з даним позовом в інтересах держави виступає як суб`єкт владних повноважень, а відтак судові витрати по сплаті судового збору у відповідності до ч.2 ст.139 КАС України розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву заступника керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси (65091, м.Одеса, вул.Головківська, 1, код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м.Одеса, вул.Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633), Одеської обласної військової адміністрації (65032, м.Одеса, просп.Шевченко, 4, код ЄДРПОУ 00022585) до Комунального підприємства "Сервісний центр" (65045, м.Одеса, вул.Преображенська, 52, код ЄДРПОУ 33313609), третя особа: Одеська міська рада (65026, м.Одеса, пл.Думська, 1, код ЄДРПОУ 26597691) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства "Сервісний центр" (65045, м.Одеса, вул.Преображенська, 52, код ЄДРПОУ 33313609) у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (приміщення 101) до використання за призначенням.

Зобов`язати Комунальне підприємство "Сервісний центр" (65045, м.Одеса, вул.Преображенська, 52, код ЄДРПОУ 33313609) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 56419, яка знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Бугаївська, 48 (приміщення 101), з метою використання її за призначенням у відповідність до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 р. № 579.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122358591
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/25/24

Постанова від 19.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 11.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні