Одеський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 420/21560/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
Головуючої судді Бойко О.Я.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом фізичної особи підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, вирішив адміністративний позов задовольнити.
І. Суть спору:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача, Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просив суд:
1. Визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 26.04.2024:
- №16940/15-32-24-05;
- №1694/15-32-24-05;
- №16950/15-32-24-05
- №16966/15-32-24-05;
2. Визнати протиправною та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 12.06.2024 №Ф-6761-1532.
ІІ. Аргументи сторін
(а) Позиція Позивача
Позивач вважає протиправними спірні рішення податкового органу та такими, що належать до скасування, оскільки відповідач порушив процедуру проведення перевірки. Позивачу не було відомо про поновлення проведення перевірки, листи про поновлення та проведення перевірок позивач не отримував, тому в нього була відсутня можливість надати фінансово-господарські документи до перевірки. Крім того, відповідач порушив строки проведення перевірки та визначення суми грошового зобов`язання, перевірку та висновки за її результатами відповідач здійснив не на підставі первинних документів, а на підставі інформаційних баз податкового органу. Акт перевірки містить неточності, в ньому відсутні посилання на конкретні документи, що свідчить про необґрунтованість висновків відповідача. Натомість висновки контролюючого органу спростовуються первинними документами, які підтверджують здійснення позивачем господарської діяльності. Також позивач посилався на те, що спірні рішення та вимога прийняті поза межами встановленого податковим органом строку.
(б) Позиція Відповідача
Відповідач заперечував проти задоволення позову. Стверджував, що позивач не виконав обов`язок щодо надання до перевірки документів, пов`язаних з його підприємницькою діяльністю за період з 01.01.2017 по 31.12.2019.
В якості контраргумента відповідач вказував, що відповідно до змін до податкового законодавства документальні фактичні перевірки, що розпочаті до 18.03.2020 та не були завершені, тимчасово були зупинені на період до 30.06.2023 (дати закінчення карантину). Через законодавче зупинення строків проведення перевірки відповідач вважає, що він не порушував строки проведення перевірки та застосування штрафних санкцій.
Відповідач стверджує, що в порушення податкового законодавства, позивач не надав документів, тому у відповідача було законне право провести перевірку на підставі податкової інформації.
ІІІ Процедура та рух справи
29.07.2024 суд ухвалив відкрити загальне позовне провадження та призначити розгляд справи.
25.09.2024 суд ухвалив закрити підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті.
02.10.2024 суд ухвалив продовжити розгляд справи по суті в письмовому провадженні.
ІV. Обставини справи встановлені судом та докази на їх підтвердження
На підставі наказу від 03.02.2020 призначена документальна планова виїзна перевірка діяльності позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства в період з 01.01.2017 по 31.12.2019, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі єдиного внеску) за період з 01.01.2017 по 31.12.2019, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 31.12.2019.
Від позивача на повідомлення про проведення перевірки відповідачу надійшла заява від 20.02.2020 про втрату зошиту обліку доходів та іншої бухгалтерської документації. Втрата документів підтверджена повідомленням Приморського ВП в м.Одеса ГУНП в Одеській області від 09.02.2020 №7760.
03.03.2020 відповідач наказом №989 переніс термін проведення перевірки до дати відновлення втрачених документів на 90 календарних днів з дня повідомлення.
В межах поновлення перевірки на підставі направлення від 08.12.2023 на проведення документальної планової перевірки відповідач здійснив виходи, за результатами яких в склав акти Про неможливість поновлення планової виїзної документальної перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 від 08.12.2023 та від 12.12.2023.
18.01.2024 відповідач видав наказ Про внесення змін до наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 03.02.2020 №285 на підставі якого провів документальну планову невиїздну перевірку позивача.
За результатами перевірки складений акт від 18.03.2024 №9925/15-32-24-09/ НОМЕР_2 . В акті перевірки відповідач зафіксував порушення:
1. п. 177.1, п. 177.2, п. 177.4, п. 177.5 ст.177 Податкового кодексу України 1Ь2"55-УІ від 02.12.2010. із змінами та доповненнями заниження податку на доходи фізичних осіб, який підлягає сплаті до бюджету на суму на суму 686811,44 грн., у і т.ч. 2017р. - 121064,87 грн., 2018р. - 245552,72 грн., 2019р. - 320193,86 грн.;
2. п.п. 1.2, п.п. 1.3, п.п. 1.4, п.п. 1.5 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу XX, п.п.163.1, 63.1 ст. 163, п.п. 164.2.2 п. 164.2 ст. 164, ст. 176, п.п. 177.2 ст. 177 Податкового ицексу України від 02 грудня 2010 року N 2755 - VI із змінами і доповненнями донараахованого військового збору на загальну суму 57234,29 грн;
3. п. 181.1 ст. 181, п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, внаслідок чого занижений податок на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету всього в сумі 538608,73 грн.;
4. п.2 ч.2 ст.6, п.2 ч.І ст.7, п.8 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» №2464 від в 08.07.2010 за результатами чого занижено суму єдиного внеску з сум доходу на загальну суму 393113,16 грн ( табл.1), у тому числі:
- за 2017 рік у сумі 101277,00 грн;
- за 2018 рік у сумі 137602,08 грн;
- за 2019 рік у сумі 154234,08 грн;
5. п.8 ст.9, п. п.2.1 п.2 ст.6 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в результаті чого донараховано основний платіж по ЄСВ із заробітної плати в сумі 2457,18 грн.
6. п.8 ст.9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» , внаслідок чого встановлено неподання звітів про суми нарахованої заробітної плати застрахованих сіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за серпень 2018 року;
7. п.4.1 , п.44.3, п.44.6 ст.44 та ст 85 ПК надання до перевірки документів не в повному обсязі.
На підставі результатів перевірки відповідач виніс спірні податкові повідомлення- рішення:
- №16940/15-32-24-05;
- №1694/15-32-24-05;
- №16950/15-32-24-05
- №16966/15-32-24-05;
та вимогу про сплату боргу 12.06.2024 №Ф-6761-1532.
IV. Джерела права та висновки суду
Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить до задоволення. Свій висновок вмотивовує наступним чином.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Щодо дотримання відповідачем строків проведення перевірки, визначення суми грошових зобов`язань суд зазначає наступне.
Строки давності та порядок їх застосування визначає стаття 102 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК).
Згідно з п.п.201.1 цієї статті: 102.1. Контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки відповідно до статей 39 і 39-2, застосування вимог пункту 141.4 статті 141 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Впродовж розгляду справи суд встановив, що при перевірці дотримання норм податкового законодавства за вказані періоди відповідач досліджував подані позивачем декларації, з такими граничними строками подання: 09.02.2018; 11.02.219, 10.02.2020. Відповідно - 1095 денний строк проведення перевірки спливав 09.02.2021, 11.02.2023, 10.02.20023.
18.03.2020 набрав чинності Закон України №533-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів спрямованих на запобігання, виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), яким внесені зміни до ПК, зокрема п.52-2 розділу ХХ Перехідних положень, а саме: Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03.2020 по 31.05.2020, крім документальних позапланових перевірок, визначених п.п.78.1.8 п.78.1.ст.78 ПК.
Законом України від 13.05.2020 №591-ІХ, який набрав чинності 29.05.2020 внесені зміни до ПК, зокрема п.52-2 підрозділу 1- розділу ХХ Перехідних положень було продовжено дію мораторію по останній календарний день місяця включно, в якому завершується дія карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України, встановленого на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірсуної ховроби (COVID-19).
З урахуванням викладеного, проведення документальної планової виїзної перевірки и позивача тимчасово зупинялося на період з 18.03.2020 по 30.06.2023.
Законом України №3453-ІХ від 09.11.2023, який набрав чинності 01.12.2023 були внесені зміні в п.69 підрозділу 10 ХХ Перехідних положень ПК. Відповідно до змін в пп.69.2-2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу документальні перевірки, що були розпочаті та незавершені до 24 лютого 2022, крім перевірок для яких згідно з підпунктами 1-4 підпункту 69.35 і цього пункту діє мораторій, поновлюється на невикористаний строк.
Таким чином, суд погоджується з з аргументами відповідача, що здійснивши перевірку 18.03.2024, відповідач не прострочив невикористаний строк для проведення перевірки, який був поновлений Законом України №3453-ІХ від 01.12.2023.
Щодо посилань позивача на порушення порядку проведення перевірки.
Порядок проведення перевірок встановлений в главі 8 Розділу ІІ ПК.
Відповідно до п.75. 1.2 ст.75 глави 8 ПК: 75.1.2. Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Згідно з пп.1 п.77.1 ст.77 ПК: 77.1. Документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Відповідно до п.77.4 ст.77 ПК право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
З аналізу вказаних правових норм виникнення права на проведення перевірки пов`язане з оприлюдненням плану графіку та належним повідомленням платника податків про таку перевірку не пізніше ніж за 10 днів до дня проведення перевірки.
Суд звертає увагу на те, що зміни в пп.69.2-2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу, які поновлюють строки проведення документальних перевірок, що були розпочаті та незавершені до 24 лютого 2022 року, також передбачають обов`язок повідомлення про поновлення та дату проведення перевірки.
Так, відповідно до абз. 7 пп.69.2-2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК.: Документ, надісланий контролюючим органом до електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
З огляду на матеріали справи, у ній містяться рекомендовані повідомлення Укрпошти про направлення листів відповідачем на податкову адресу позивача (26.01.2024, 18.03.2024) з позначкою про відсутність адресата за вказаною адресою. Проте поновлення документальної виїзної перевірки та її проведення відбулося раніше направлення вказаних листів - 08.12.2023, доказів належного повідомлення позивача за 10 днів до проведення перевірки відповідач не надав. Так само відповідач не надав доказів про повідомлення платника через електронний кабінет. При цьому позивач зазначав, що він разом з дружиною та двома неповнолітніми дітьми перебував за кордоном з вересня 2023 року по 18 червня 2024 року, тому фізично в нього не було можливості отримати лист ГУ ДПС в Одеській області від 08.12.2023 .
Крім того, відповідно до п.77.1 ст.77 ПК план-графік на проведення документальних планових перевірок формується на поточний рік. У зв`язку із зупиненням законодавцем проведення перевірок через введення карантину на підставі постанови КМУ, а також у зв`язку з оголошенням Указом Президента України воєнного стану в Україні перерва у проведенні перевірки позивача тривала більше трьох років. З урахуванням змін, внесених на дату проведення спірної перевірки, до Перехідних положень ПК, план-графік сформований на 2020 рік, на підставі якого була призначена перевірка, повинен бути оновлений та опублікований.
Відповідно до п.69.35-2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік.
Документальна перевірка платника податків, який був включений до оновленого плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік відповідно до підпунктів 4 і 5 цього підпункту, може бути розпочата не раніше ніж через два місяці з дня оприлюднення оновленого плану-графіка.
Документальні планові перевірки платників податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), та платників податків, що надають фінансові, платіжні послуги, можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, за умови надіслання (вручення) таким платникам (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки у порядку, визначеному статтею42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної планової перевірки та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Звертаючись до фактів цієї справи, відповідач не посилався та не надав доказів оприлюднення оновленого плану-графіка, що свідчить про недоведеність дотримання порядку поновлення проведення перевірки.
Порядок проведення документальної планової невиїздної перевірки встановлений ст.79 ПК.
Відповідно до пп.79.1 ст.79 ПК : Документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.
Встановлені судом порушення порядку поновлення та проведення документальної виїзної перевірки 08.12.2023, на думку суду, тягнуть за собою незаконність підстав для проведення 18.03.2024 документальної невиїзної перевірки та свідчать про необґрунтованість висновків податкового органу в акті перевірки, що базуються тільки на використанні наявної у відповідача податкової інформації. Адже відповідно до Наказу Міністерства фінансів України№727 від 20.08.2015 Про затвердження порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків акт документальної перевірки повинен містити систематизований виклад виявлених під час перевірки фактів порушень, факти виявлених порушень податкового законодавства викладаються чітко, об`єктивно та повною мірою з посиланням на первинні документи, регістри податкового та бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності, інші документи пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів.
Відповідно в результаті вказаних порушень процедури призначення (поновлення) перевірки та її проведення, складення податкових повідомлень-рішень спірні податкові повідомлення-рішення та вимога про сплату недоїмки є протиправними. Таким чином, заявлені позивачем позовні вимоги належать до задоволення.
VI. Розподіл судових витрат
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 77, 161,245, 255, 293, 295 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1.Адміністративний позов задовольнити.
2.Визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 26.04.2024:
- №16940/15-32-24-05;
- №1694/15-32-24-05;
- №16950/15-32-24-05
- №16966/15-32-24-05.
3.Визнати протиправною та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 12.06.2024 №Ф-6761-1532.
4.Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області ( код ЄДРПОУ ВП 44069166; 65044, м.Одеса, вул. Семінарська, 5) за рахунок бюджетних асигнувань на користь фізичної особи підприємця ОСОБА_1 ( РНОКПП НОМЕР_2 ; АДРЕСА_1 ) судовий збір у розмірі 31846 (тридцять одна тисяча вісімсот сорок шість),91 грн.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів. Якщо розглянуто справу в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Оксана БОЙКО
| Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 14.10.2024 |
| Оприлюднено | 21.10.2024 |
| Номер документу | 122358928 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бойко О.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні