Справа № 420/20103/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Потоцької Н.В.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить:
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.05.2024 р. №56507 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС», ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 44456421, критеріям ризиковості платника податку;
зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС», ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 44456421, з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
В обґрунтування позовних вимог позивач, з покликанням на фактичні обставини справи, зазначає, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання платником податку вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених Податковим кодексом України, а не шляхом визнання його «ризиковим» та фактично штучного припинення господарської діяльності у зв`язку з неможливістю здійснювати реєстрацію податкових накладних та гарантування виконання своїх зобов`язань перед контрагентами в частині реєстрації податкових накладних.
30.05.2023 Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування безпідставно та поза межами моніторингу правомірності реєстрації податкових накладних на власний розсуд ініціювало процедуру розгляду питання моніторингу господарської діяльності ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» та прийнято рішення від 30.05.2023 р. №62445 про відповідність платника податку ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Податкову накладну від 31.01.2023 на суму 1379922 грн., згідно отриманого авансу, ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» подав для реєстрації 15.02.24 р., наступна накладна від 30.06.2023 на суму 1 795 086,5 грн. була подана на реєстрацію згідно підписаного акту 30.06.2023 р.
Станом на 30.05.2023 р. на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не було подано жодної податкової накладної.
Верховний суд у постанові від 23.06.2022 у справі №640/6130/20 зазначив, що питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатися Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. Віднесення суб`єкта господарювання до ризикових на підставі рішення, яке прийнято не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації суперечить положенням Порядку №1165.
Крім того, маючи намір підтвердити належність до платників податків з числа реально діючої економіки та керуючись Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» надало до ГУ ДПС в Одеській області наступну інформацію та копії документів, що свідчать про наявність матеріальних та трудових ресурсів для виконання зазначених робіт.
Постачальниками матеріалів для виконання робіт стали:
1. ТОВ ПІВДЕНКАБЕЛЬ ТФ (код 44595588) - закупівля кабельної продукції та дерев`яних барабанів;
2. ТОВ «ОЛІСТОР» (код 42727719) - закупівля труб та муфт;
3. TOB "TД ОДЕСКАБЕЛЬ" (код 30332681) - закупівля кабельної продукції матеріалів - кабель АСБл-10 3х70, кабель АСБл-10 3х95;
4. ТОВ «ПІВДЕННИЙ ЗАВОД ЗБВ» (код 37066816) - постачання дорожніх плит, лотків та блоків
Виконавцем робіт (субпідрядними організаціями) стали:
1. ТОВ «Автошлях 2020» (код 43631567) - виконання робіт із ремонту асфальтобетонного покриття;
2. ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) виконання робіт.
Згідно висновків Верховного Суду, висловлених, зокрема, в постановах від 17.04.2018 у справі №826/14549/15, від 06.02.2018 у справі №816/166/15-а, від 13.08.2020 у справі №520/4829/19, від 21.10.2020 у справі №140/1845/19, відсутність у контрагента матеріальних та трудових ресурсів не виключає можливості реального виконання ним господарської операції, оскільки залучення працівників є можливим за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу). Основні та транспортні засоби можуть перебувати в постачальника на праві оренди або лізингу.
21 травня 2024 року ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС», маючи намір підтвердити належність до платників податків з числа реально діючої економіки та керуючись Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, подало повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку - копії документів, що свідчать про наявність матеріальних та трудових ресурсів для виконання зазначених робіт.
З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 21.05.2024 р. №1 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 28.05.2024 р. №56507 про відповідність платника податку ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У порівнянні із попереднім рішенням від 30.05.2023 р. №62445 про відповідність платника податку ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку, в рішенні від 28.05.2024 р. №56507 за результатами наданих платником податку інформації та копій документів з`являється нові підстави.
З цього приводу слід наголосити на наступному:
1. За період із 30.11.2023 р. по 28.05.2024 р. ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» не здійснювало операцій із придбання товарів із кодом згідно з УКТЗЕД 2710124502, тобто в рішенні зазначена недостовірна інформація.
2. З урахування відсутності в попередньому рішенні від 30.05.2023 р. №62445 вказівок на наявність коду 13 (придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку) та не зазначення в у табличному форматі рішення від 30.05.2023 р. №62445 жодних операції із придбання товарів (послуг), за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» було позбавлено об`єктивної можливості надати із цього приводу будь-які пояснення.
3. Операція ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМ ПЛЮС» із ТOB «ЄBРO СMAРТ ПAУЕР», ідентифікаційний код 42547705 (податкова накладна №3100216 вiд 31.01.2023), яка є підставою для прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення від 28.05.2024 р. №56507 не включена до обов`язкового табличного формату.
4. На даний час у ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМ ПЛЮС» відсутні відомості навіть про дату включення платника податку ТOB «ЄBРO СMAРТ ПAУЕР» (42547705), задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
5. З урахування відсутності в попередньому рішенні від 30.05.2023 р. №62445 вказівок на необхідність надання документів на підтвердження здійснення операції ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМ ПЛЮС» із ТOB «ЄBРO СMAРТ ПAУЕР», ідентифікаційний код 42547705 (податкова накладна №3100216 вiд 31.01.2023) ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» було позбавлено об`єктивної можливості надати із цього приводу будь-які пояснення.
ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» підкреслює, що негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів, що своєю чергою порушує та не узгоджується з принципом (правилом) індивідуальної відповідальності платника податків, за яким добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення законодавства його контрагентом.
Слід зазначити, що виходячи з принципу індивідуального застосування відповідальності за порушення правил оподаткування, негативні наслідки можуть бути застосовані саме до того платника податків, який їх припустився, а не до іншої особи.
Додатково позивач повідомляє, що після отримання інформації включення платника податку ТOB «ЄBРO СMAРТ ПAУЕР» (42547705), задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМ ПЛЮС» надало уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за січень 2023 року де відповідно до рядка 10.2. скасовано вказану операцію як помилкову.
Як стверджує позивач, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 01.07.2024 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження (відповідно до ст. 262 КАСУ) без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
31.07.2024 року за вхід. №ЕС/31535/24 надійшов відзив на позов, в якому, зокрема, наголошено на необґрунтованості вимог позивача. У рішенні від 28.05.2024 №56507 зазначено коди податкової інформації стосовно ТОВ «ЕЙ БІ СІ КОНСТРАКШЕН»:
03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарiв, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);
13 - придбання товарiв (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 21.05.2024 №1 прийнято рішення про: «відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку».
В рішенні зазначається інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку а саме: Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. «Подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Придбання в період з 03.02.2022 по 01.04.2024 товару у ризикового СГ: ТОВ "ЄВРО СМАРТ ПАУЕР" ( 42547705) та розрахунковий документ».
Необхідно зазначити, що оскаржуване рішення від 28.05.2024 №56507 відповідає вимогам та змісту додатку 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 р. №1428).
13.08.2024 за вхід.№ЕС/33435/24 надійшла відповідь на відзив, в якій позивачем додатково зазначено, що на момент подачі позову у ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМ ПЛЮС» відсутні відомості про дату включення платника податку ТOB «ЄBРO СMAРТ ПAУЕР» (42547705), задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У травні 2024 року адвокатом ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» надісланий на адресу Головного управління ДПС в Одеській області адвокатський запит №11.05, який окрім іншого містив питання, про дату включення платника податку ТOB «ЄBРO СMAРТ ПAУЕР» (42547705), задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У відповіді Головного управління ДПС в Одеській області № 23034/6/15-32-18-02-06 від 05.06.2024 з цього приводу було заначено наступне:
«Документи: подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Придбання в період з 03.02.2022 по 01.04.2024 товару у ризикового СГ: ТОВ «ЄВРО СМАРТ ПАУЕР» (42547705).
Згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ «ЕНЕРГОСIСТЕМС ПЛЮС» для здійснення операцій з постачання електромонтажних робіт (послуги згідно з ДКПП 43.21) придбано товар у суб`єкта господарювання, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, податкова накладна №3100216 вiд 31.01.2023 на загальну суму коштів, що підлягає сплаті 1660609,71 грн сума ПДВ 108638,02 грн.».
«Відомості про об`єкти оподаткування, інформації щодо наявності транспортних засобів, місць зберігання паливно-мастильних матеріалів, недостатня кількісті трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій.»
«Відповідно пункту 38 Порядку №1165, члени кoмiciї контролюючого органу зобов`язані не розголошувати відомостей, що стали їм відомі у зв`язку з участю в роботі кoмiciї, i не використовувати ix у своїх інтересах або інтересах третіх осіб…».
06 червня 2024 року адвокатом ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» надісланий на адресу Головного управління ДПС в Одеській області адвокатський запит №15.05 в якому, вкотре було сформульовані питання про надання інформації про дату включення платника податку ТOB «ЄBРO СMAРТ ПAУЕР» (42547705), задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
13 червня 2024 року на електронну пошту адвоката надійшла відповідь Головного управління ДПС в Одеській області № 23921/6/15-32-18-02-06 від 13.06.2024 р., яка замість відповіді на поставлені питання містила наступну інформацію:
«Щодо податкової інформації із кодом 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: у контрагента ТОВ «ЄВРО СМАРТ ПАУЕР», повідомляємо.
Станом на дату прийняття рішення від 30.05.2023 №62445 про відповідність ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку контрагент ТОВ «ЄВРО СМАРТ ПАУЕР» не відповідав критеріям ризиковості платника податку. Рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку ТОВ «ЄВРО СМАРТ ПАУЕР» прийнято на дату прийняття рішення від 28.05.2024 №56507 про відповідність ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, у рішенні Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 28.05.2024 №56507 про відповідність ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку зазначена актуальна податкова інформація, а саме, коди податкової інформації: 03, 07, 13.
Таким чином, станом на момент звернення ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» із позовом у даній справі із відповідей на адвокатські запити стосовно визнання ризиковим ТОВ «ЄВРО СМАРТ ПАУЕР» (42547705) було відомо дві обставини:
30.05.23 р. на дату прийняття первинного рішення №62445 про відповідність ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку контрагент ТОВ «ЄВРО СМАРТ ПАУЕР» не відповідав критеріям ризиковості платника податку;
31.01.2023 р. відбулося придбання товару у суб`єкта господарювання, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку ТОВ «ЄВРО СМАРТ ПАУЕР» (42547705), на підставі чого було складено податкову накладну №3100216 вiд 31.01.2023 на загальну суму коштів, що підлягає сплаті 1660609,71 грн. сума ПДВ 108638,02 грн., при цьому вказана податкова накладна зареєстрована в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Крім того, подаючи позов ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМ ПЛЮС» зазначено, що після отримання інформації включення платника податку ТOB «ЄBРO СMAРТ ПAУЕР» (42547705), задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМ ПЛЮС» надало уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за січень 2023 року, де відповідно до рядка 10.2. скасовано вказану операцію як помилкову.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» (ідентифікаційний номер юридичної особи 44456421) зареєстровано 05.01.2022 року за № 1005561020000080009.
Підприємство перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області (Малиновська ДПІ). Місцезнаходження підприємства: 65031, Одеська обл., місто Одеса, вул. Хімічна, будинок 1/27, офіс 415.
ТОВ "ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС" є платником ПДВ з 01.02.2022р. Індивідуальний податковий номер - 444564215524.
Засновники підприємства ВАРБАНОГЛО Валерій 100%.
Директор та кінцевий бенефіціар підприємства - ВАРБАНОГЛО Валерій (РНОКПП НОМЕР_2 ).
Основним видом діяльності ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» є 43.21 (електромонтажні роботи).
Для здійснення господарської діяльності Підприємство використовує орендовані нежитлові офісні та складські приміщення, які Підприємство орендує за Договором оренди від 01.08.2022 р. №13 у ТОВ "ГРАНД ЛОПСТІК" за адресою: 65031, м. Одеса, вул. Хімічна, 1/27, офіс 415. Примірники договору оренди приміщення №13 від 01.08.2022 р. між ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» та ТОВ «ГРАНД ЛОГІСТІК» та додаткової угоди від 01 лютого 2024 р. до договору оренди приміщення №13 від 01.08.2022 р. наявні в матеріалах справи.
В першій половині 2023 року ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» виконувало підрядні роботи на території заводу групи компаній «Нові Продукти».
05 грудня 2022 року між ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» та ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ УКРАЇНА» укладено Договір підряду №02/12, відповідно до якого Підрядник зобов`язався своїми силами і засобами за завданням Замовника і за його рахунок виконати весь комплекс електромонтажних робіт та пусконалагоджувальних робіти із підключення двох дизель генераторів, а також здійснити перемонтаж існуючого обладнання щитової 0,4 кВ., монтаж кабельної лінії від генератору до щитової 0,4 кВ.
На виконання умов Договору підряду від 05 грудня 2022 року №02/12 ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» із грудня по серпень 2023 року було здійснено монтаж кабельних лотків, кабелю силового ВВГнг 1х240 - 150 м, кінцевих муфт, контрольного кабелю, шаф силових з вступним вимикачем від генераторів (АВР 1), монтаж малої шафи, розведення контрольного кабелю КВВГнг 4х1,5 - 240 м, переробка схеми АВР (демонтаж старого АВР із підключенням нового АВР), пусконалагоджувальні роботи, виготовлення виконавчих схем.
З метою переносу ТП №78 та чотирьох кабельних ліній 10 кВ, ПП «ЦЕНТР-МОНТАЖ-ЕНЕРГО» розроблений Робочий проект (РП) «Внесення змін до проекту «Перенесення трьох КЛ-10 кВ за зону забудови за адресою: вул. Перемоги, 10, м. Жашків, Черкаська область» РОБОЧІ КРЕСЛЕННЯ МАРОК: ПЗ - Загальна пояснювальна записка 5-2022-ПЗ, ЕП - Зовнішні мережі електропостачання 35-2022-ЕП.
Проектом передбачалося:
демонтаж 3-х КЛ-10 кВ шляхом відключення 2-х КЛ-10 кВ кабелями ААБл 3х70 мм2та 1-ї кабелем ААБл 3х95 мм2 в існ. ТП №467 (та додатково відключити кабель ААБл 3х95 мм2 в існ. ТП). Виконати розкопування існуючих кабельних ліній (для можливості витягування кабельних ліній з траншеї), та розбирання конструкції з перфорованого лотка та знімання з нього кабельних ліній 10 кВ.;
будівництво трьох КЛ-10 кВ марки ААБл-3х70 мм2 та однієї КЛ-10 кВ марки ААБл-3х95 мм2.; захист проектованих КЛ-10 кВ сигнальною стрічкою та трубою полиєтеленовою ПЄ 100 SDR11 по всій довжині траси (в зв`язку з навантаженням на грунт від автотранспорту);
перенесення існуючої трансформаторної підстанції ТП-78 з її існуючим фундаментом на нове місце визначене на вимогу замовника;
перепідключення 3х споживачів по стороні 0,4 кВ від ТП-78 до ЗТП-467 в комірку №6 із подовженням кабелів доростити за допомогою з`єднувальних муфт та кабелів відповідного перерізу;
перенесення існуючої конденсаторної установки на місце визначене замовником від ТП-78;
прокладання кабелів в залізобетонних лотках Л2-8.3 накритими кришкою П3-8 для забезпечення допустимої навантаження на плиту від одного колеса до 23 т передбачено зв`язку з заїздом автотранспорту та усилений дорожньою плитою ПД-23;
встановлення залізобетонного колодцу типу ККС 5-80 в місці повороту траси прокладання кабелю на кут 90.
13 січня 2023 року між ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ» (Замовник) та ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» (Виконавець) укладено договір підряду №13/01/2022-ЕС, згідно якого Виконавець зобов`язується за завданням Замовника виконати Роботи з переносу ТП №78 та чотирьох кабельних ліній 10 кВ (далі - Роботи) на об`єкті Замовника (надалі - Об`єкт), розташованому за адресою: Черкаська обл., Уманський р-н, м. Жашків, вул. Перемоги, буд.10, а Замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані Роботи та оплатити їх.
Відповідно до п. 2.1. Договору підряду від 13.01.2023 р. №13/01/2022-ЕС загальна вартість Договору складає 3 449 805 (три мільйони чотириста сорок дев`ять тисяч вісімсот п`ять) грн. 00 коп., у тому числі ПДВ 20%.
Пунктом 2.5. Договору підряду від 13.01.2023 р. №13/01/2022-ЕС ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ» має право вносити зміни та доповнення в склад і обсяги робіт. ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» зобов`язаний враховувати ці зміни, якщо вони не загрожують якості Робіт, які виконуються та строкам виконання Робіт, а також якщо вони офіційно передані.
ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ» зобов`язаний врахувати обґрунтовані пропозиції ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» щодо збільшення чи зменшення строків (термінів) виконання Робіт, які виникли з непередбачуваних Сторонами причин. Такий перегляд оформлюється додатковими угодами до цього Договору.
Згідно п. 3.1. Договору підряду від 13.01.2023 р. №13/01/2022-ЕС розрахунки за виконання Робіт проводяться Замовником в наступному порядку:
3.1.1. 1 частина оплати: попередня оплата 40% від загальної вартості що складає 1379922,00 грн. з ПДВ, оплачується після підписання даного Договору протягом 5 банківських днів з дати рахунка на оплату;
3.1.2. 2 частина оплати: оплата 10% від загальної вартості що складає 344980,50 грн. з ПДВ оплачується після виконання та здачі Виконавцем демонтажних робіт протягом 5 банківських днів з дати підписаного обома сторонами Акту демонтажних робіт;
3.1.3. 3 частина оплати: доплата 50% від загальної вартості що складає 1724902,50 грн. з ПДВ оплачується після виконання та здачі Виконавцем Робіт у повному обсязі протягом 15 банківських днів з дати підписаного обома сторонами фінального Акту прийому-передачі виконаних робіт.
В порядку, передбаченому Договором підряду від 13.01.2023 р. №13/01/2022-ЕС, на банківський рахунок ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» надійшов авансовий платіж у розмірі 40% від загальної вартості що складає 1 379 922,00 грн. з ПДВ, на підставі чого за першою подією було зареєстровано відповідну податкову накладну, реєстраційний номер документа: 9025454196.
Оплата здійснена згідно платіжної інструкції №_S45375_1V01S/95 від 31/01/2023 р. на суму 1 379 922,00 грн. за роботи з переносу ТП 78 та 4-х кабельних ліній зг. рах. №1 від 25.01.2023 р. Дог. 13/01/2022-ЕС від 13.01.2023 р. у т.ч. ПДВ 229987.
Також п. 4.2.2. Договору підряду від 13.01.2023 р. №13/01/2022-ЕС передбачено, що ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» здає ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ» виконані Роботи по Акту приймання-передачі виконаних робіт, в яких вказується обсяг та вартість виконаних Робіт. Акт приймання передачі виконаних Робіт, оформлений ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» у двох примірниках, передається ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ» (його уповноваженому представнику), разом з Актом приймання передачі виконаних робіт ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» передає ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ» сертифікати відповідності/якості на всі використані матеріали, оформлені паспорти на обладнання та інші документи підтверджуючи належну якість застосованих матеріалів, акти прихованих робіт та виконавчі схеми передбачені проектом.
Не пізніше 5 (п`яти) робочих днів після надання ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» Акту приймання-передачі виконаних робіт, ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ» зобов`язаний у разі належного виконання Робіт його підписати або відправити в цей же термін мотивовану відмову від підписання Акту приймання передачі виконаних робіт із зазначенням недоліків у виконаних роботах або інших невідповідностей виконаних Робіт умовам даного Договору.
Відповідно до п. 7.1. - 7.4. Договору підряду від 13.01.2023 р. №13/01/2022-ЕС з метою обліку виконаних Робіт, проведення їх оплати відповідно до Договору, Сторони підписують Акт приймання-передачі виконаних робіт, проект яких складає у двох примірниках, підписує, скріплює печаткою і передає Замовнику Виконавець.
Замовник зобов`язаний не пізніше 5 (п`яти) робочих днів з дати одержання від Виконавця Акту приймання-передачі виконаних робіт, перевірити обсяг та якість виконаних Робіт, та при відсутності заперечень, підписати вказані документи і передати їх в одному примірнику Виконавцю, а за наявності таких заперечень Замовник зобов`язаний передати Виконавцю обґрунтоване заперечення від підписання проектів вказаних документів у письмовій формі. У випадку ненадання обґрунтованої відповіді про причини неприйняття виконаних робіт протягом 5 (п`яти) робочих днів, Роботи будуть вважатися прийнятими.
У випадку обґрунтованого заперечення Замовника щодо підписання Акту приймання передачі виконаних робіт, протягом 3 (трьох) робочих днів з дати отримання Виконавцем вказаного заперечення, Сторони зобов`язані провести переговори та скласти і підписати Акт про недоліки, в якому узгоджуються умови щодо строків та порядку усунення недоліків за рахунок Виконавця. Протягом 5 (п`яти) робочих днів після усунення Виконавцем недоліків визначених Актом про недоліки Замовник підписує відповідний Акт приймання передачі виконаних робіт.
Якщо Виконавець не бажає або не в змозі усунути недоліки в Роботах, Замовник має право, попередньо повідомивши Виконавця, усунути їх власними силами та/або з залученням третіх осіб. Документально підтверджені витрати, пов`язані з усуненням таких недоліків, зобов`язаний відшкодувати Виконавець протягом не більше 5 банківських днів з дати надання відповідних підтверджуючих документів.
У травні 2023 року ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» виконані роботи та в порядку, передбаченому Договором від 13.01.2023 р. №13/01/2022-ЕС, надіслано для підписання Акт приймання-передачі виконаних робіт.
01 червня 2023 року ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» отримало електронною поштою Відмову від підписання Акту №1 приймання виконаних будівельних робіт за травень 2023 року (вих №42 від 31 травня 2023 р.).
08.06.2023 р. безпосередньо на об`єкті, розташованому за адресою: Черкаська обл., Уманський р-н, м. Жашків, вул. Перемоги, буд.10, та в офісному приміщенні ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ» (м. Жашків) проведено робочу зустріч представників Сторін по Договору підряду №13/01/2022-ЕС від 13.01.2023 р.
В ході вказаної зустрічі професійним інженерним складом обох Сторін по Договору підряду №13/01/2022-ЕС від 13.01.2023 р. докладено всіх можливих зусиль для узгодження та подальшого підписання акта приймання виконаних будівельних робіт за травень шляхом перевірки кількості, якості та вартості робіт, що передаються ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС», вимогам проектної документації, державним будівельним нормам та іншим загальнообов`язковим державним нормам, правилам, стандартам, змістовно обговорено кожний пункт (рядок) запропонованої редакції акта, погоджено зміни до вищевказаного акта, виключено пункти у зв`язку із фактичним невиконанням певних видів робіт.
Крім того, представниками Сторін обговорено, погоджено, складено та підписано Акт про недоліки, в якому узгоджено умови щодо строків та порядку усунення недоліків (додаток №1 до протоколу зустрічі).
Протокол зустрічі представників Сторін по Договору підряду №13/01/2022-ЕС від 13.01.2023 р. підписано представниками Сторін:
від ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ»:
старший технік електрообладнання Сивак В`ячеслав Володимирович
заступник директора з питань будівництва Воеводін Віталій Васильович
головний енергетик Юдін Ігор Сергійович
від ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС»:
директор ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» ОСОБА_2 ,
головний інженер ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» ОСОБА_3 .
30.06.2023р. ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» був виписаний акт про надання послуги з виконання робіт з переносу ТП №78 та чотирьох кабельних ліній 10 кВ згідно з договором підряду №13/01/2022-ЕС від 13.01.2023 р. в сумі 3 175 008,50 грн. в т.ч. ПДВ 529168,08 грн., як того вимагає договір, укладений контрагентами, та примірні форми кошторисної документації, встановленні Настановою з визначення вартості будівництва, затвердженою Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281.
Також згідно з актом приймання виконаних будівельних робіт за червень 2023 р. виписана податкова накладна №2 від 30.06.2023р. на суму 1 795 086,50 грн., ПДВ 299181,08 грн., на різницю між загальною вартістю виконаних робіт та передплатою, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено (реєстраційний номер 9175943025).
На підтвердження здійснення оплати виконаних підрядних робіт надано платіжну інструкцію №_S61812_00000/f58a 6ef7-3379-4f6c- від 10/07/2023 р. на суму 1795086,50 грн. за роботи з переносу ТП 78 та 4-х кабельних ліній зг. рах. №б/н від 29.06.2023 р. Дог. 13/01/2022-ЕС від 13.01.2023 р. у т.ч. ПДВ 299181.08.
Таким чином, у зв`язку із фактичним виконанням меншого обсягу робіт за Договором підряду від 13.01.2023 р. №13/01/2022-ЕС зменшено ціну договору з 3449805 грн. на в сумі 3175008,50 грн. Вказане стало підставою для подачі Розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 30.06.2023 (Реєстраційний номер документа: 9174112688), дата складання: від 30.06.2023 до податкової накладної №1 від 31.01.2023 (реєстраційний номер документа: 9025454196), в якому коригування було здійснено виключно в частині коригування кількості об`єму обсягу з 0,4 на 0,434619939.
Також згідно з актом приймання виконаних будівельних робіт за червень 2023 р. виписана податкова накладна №2 від 30.06.2023р. на суму 1 795 086,50 грн., ПДВ 299181,08 грн., на різницю між загальною вартістю виконаних робіт та передплатою, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено (реєстраційний номер 9175943025).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.09.2024 у справі №420/15181/24 адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 25.04.2024 р. №10963388/44456421 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 30.06.2023 року на суму 1795086,50 грн, ПДВ 299181,08 грн.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» податкову накладну №2 від 30.06.2023 року датою її первинного подання на реєстрацію.
Визнано протиправним та скасовано рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 25.04.2024 р. № 10963389/44456421 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 30.06.2023 до податкової накладної №1 від 31.01.2023 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних поданий Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 від 30.06.2023 року до податкової накладної №1 від 31.01.2023 року датою його первинного подання на реєстрацію.
Станом на 14.10.2024 рішення не набрало законної сили.
Судом також встановлено, що Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 30.05.2023 р. №62445 про відповідність платника податку ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
21 травня 2024 року ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 21.05.2024 р. №1 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 28.05.2024 р. №56507 про відповідність платника податку ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. В рішенні від 28.05.2024 р. №56507 Комісією регіонального рівня зазначено про ненадання платником податку документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: «Придбання в період з 03.02.2022 по 01.04.2024 товару у ризикового СГ: ТOB "ЄBРO СMAРТ ПAУЕР" (42547705)».
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Дискреція не є довільною, вона завжди здійснюється відповідно до закону (права), оскільки, за положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції).
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податковий кодекс України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з приписами п. 201.10 ст. 201 Податковий кодекс України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з п.201.16 ст.201 Податковий кодекс України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Положеннями п. 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість: 1) платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах; 2) платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах; 3) платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами; 4) платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками; 5) платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ); 6) платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; 7) платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; 8) у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної
Відповідно до п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Приписами пункту 25 Порядку № 1165 передбачено, що комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 26 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Положеннями п.40 Порядку № 1165 визначено, що засідання комісії контролюючого органу є правоможним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу.
Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії.
Присутній на засіданні комісії контролюючого органу член комісії, який не згоден з рішенням комісії або утримався від голосування, повинен викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до матеріалів засідання такої комісії.
Згідно із положеннями пункту 43 Порядку № 1165 матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.
Приписами пункту 44 Порядку №1165 визначено, що комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Відповідно до пункту 46 Порядку №1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Під час судового розгляду справи судом встановлено, що контролюючим органом позивача віднесено до переліку ризикових платників податків на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку відповідно до Порядку, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1165 від 11 грудня 2019 року, а саме: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Надаючи оцінку вказаному, суд зазначає, що зі змісту оскаржуваного у даній справі рішення встановлено, що останнє не містить в собі жодної мотивації підстав та причин віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податку та не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.
Також, суд зазначає, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення, є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.
Зазначена позиція суду відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові по справі №640/10988/20 від 05.01.2021 року.
Таким чином, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Крім того, суд звертає увагу на те, що підставою для віднесення платника податку до категорії ризикових пункт 8 Критеріїв ризиковості не визначає придбання суб`єктом товару у підприємств, які здійснюють ризикову діяльність. Окрім того, будь-яких доказів чи пояснень того, у чому полягає ризиковість вказаних підприємств та яким чином їх діяльність впливає на правовий статус позивача, оскаржувані рішення не містять.
Спірне рішення податкового органу прийнято без жодної конкретизації суті та характеру наявної податкової інформації отриманої у процесі поточної діяльності контролюючого органу, що стала підставою для прийняття такого рішення, та за відсутності ідентифікації конкретних ризикових операції та/або податкових накладних платника, в яких були зафіксовані такі операції, чим позбавлено позивача можливості надати докази на спростування такої інформації.
Виходячи з принципу індивідуального застосування відповідальності за порушення правил оподаткування, негативні наслідки можуть бути застосовані саме до того платника податків, який їх припустився, а не до іншої особи.
Вказаний підхід застосовано Європейським судом з прав людини, зокрема, у справах «Булвес» АД проти Болгарії» (2009 рік, заява № 3991/03), «Бізнес Супорт Центр» проти Болгарії» (2010 рік, заява № 6689/03), «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та «Вуліч проти Швеції» (заява № 36985/97), «Полторацький проти України» від 29.04.2003 р. (заява № 38812/97), де Суд дійшов висновку про правило «індивідуальної юридичної відповідальності», тобто платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами.
Відтак, віднесення ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМ ПЛЮС» до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські операції із платником податку, які на думку податкового органу є ризиковими, судом оцінюється критично.
Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Така ж позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №56504 від 28.05.2024 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку.
Також, суд зазначає, що пунктом 6 Порядку №1165 врегульовано процедуру прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, зокрема, визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податків з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.
Крім того, додатком 4 до Порядку №1165 затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, якою прямо передбачено, що таке рішення може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку. Це означає, що Кабінет Міністрів України, який за нормами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України наділений делегованими повноваженнями встановлювати порядок та підстави зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, прямо визнав юрисдикцію адміністративного суду на розгляд по суті спорів між платниками податків та контролюючими органами щодо правомірності прийняття рішень про включення платників податків до переліку ризикових.
Також, приписами статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, дає найбільший ефект.
Відтак, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права та відповідати наявним обставинам.
Відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про те, що саме зобов`язання виключити підприємство позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскарженого рішення, яке були предметом судового контролю у межах цієї справи.
Щодо доводів відповідача про наявність дискреційних повноважень.
Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Відповідно до Рекомендацій Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.
Відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області виключити ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999 року у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007 року у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011 року у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010 року у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994 року у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003 року у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008 року у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Так, з урахуванням вказаної норми КАС України на користь позивача належить стягнути 3028,00 грн. судових витрат, сплачених згідно платіжної інструкції №88 від 24.06.2024 року за рахунок відповідача.
Керуючись ст.ст.2-9, 139, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 293-297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості - задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.05.2024 р. №56507 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» (ЄДРПОУ 44456421) критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» (ЄДРПОУ 44456421) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» (адреса: Україна, 65031, Одеська область, м. Одеса, вул. Хімічна, буд. 1/27, офіс 415, ЄДРПОУ 44456421) судові витрати за сплату судового збору у розмірі 3028,00 грн., сплачені згідно платіжної інструкції №88 від 24.06.2024 року, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, ЄДРПОУ ВП 44069166).
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» (адреса: Україна, 65031, Одеська область, м. Одеса, вул. Хімічна, буд. 1/27, офіс 415, ЄДРПОУ 44456421, ел. пошта: energosistems_plus@ukr.net)
Головне управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, ЄДРПОУ ВП:44069166, електронна пошта: od.official@tax.gov.ua)
Головуючий суддя Нінель ПОТОЦЬКА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122359039 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні