РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
16 жовтня 2024 року м. Рівне№460/6984/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «МП-АГРО» до Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Фермерського господарства «МП-АГРО» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі відповідач 1) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2) в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.01.2024 №10441812/43864837, №10441814/43864837, №10441811/43864837; зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 27.11.2023 №23, від 29.11.2023 №24, від 30.11.2023 №24 днем їх подання на реєстрацію.
Стислий виклад позиції позивача.
Позовна заява обґрунтована тим, що за результатами здійснення господарських операції з контрагентом, позивачем сформовані податкові накладні №23, №24, №24, які подані на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, реєстрація податкових накладних зупинена з підстав відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано платнику податків надати пояснення та документи щодо такої операції. Позивач вказує, що ним у повному обсязі виконано обов`язок щодо надання документів, які підтверджували здійснення господарських операцій, проте контролюючим органом прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в реєстрі без наявності на те правових підстав. Просив задовольнити позов у повному обсязі.
Стислий виклад заперечень відповідачів.
Відзив на позовну заяву обґрунтований тим, що у контролюючого органу були наявні усі правові підстави для зупинення реєстрації податкових накладних з підстав відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, оскільки таке зупинення відбувається в автоматизованому порядку. Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, належних документів платником податків надано не було а надані документи були оформлені з порушенням законодавства, що слугувало підставою для відмови у реєстрації податкових накладних. Відповідачі вказують, що оскаржувані рішення є правомірними та відповідають нормам чинного законодавства. Просили відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.
Ухвалою суду від 03.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
За правилами частини п`ятої статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За відсутності у процесуальному законі вказівки (прямої чи опосередкованої) на необхідність розгляду справи (з огляду на її категорію) тільки за правилами загального позовного провадження, суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження (відповідно до частини другої статті 257 КАС).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство «МП-АГРО» пройшло процедуру державної реєстрації, а відтак набуло правового статусу суб`єкта господарювання в розумінні Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» №755-IV від 15.05.2003; код ЄДРПОУ 43864837; основний вид економічної діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; є платником податку на додану вартість (витяг №2017144500030).
Між Фермерським господарством «МП-АГРО» (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Ділекс Трейд» (Покупець) укладений Договір поставки від 22.11.2023 №2211/2 (далі Договір поставки), за умовами якого Постачальник зобов`язується поставити у передбачені Договором строки, а Покупець прийняти й оплатити згідно з умовами цього Договору Товар, зазначений в п. 2.1 цього Договору, в порядку та на умовах, визначених цим Договором; Товаром, що поставляється за Договором, є сільськогосподарська продукція («Товар»), визначається Сторонами у Специфікаціях, що є невід`ємними частинами до цього Договору. Товар його асортимент, вимоги до якості та кількості зазначаються у відповідній Специфікації до цього Договору, що є його невід`ємною частиною (пункт 2.1. Договору). Якість Товару повинна відповідати вимогам цього договору. Загальна кількість Товару дорівнює загальній кількості товару в усіх Специфікаціях до цього Договору (п.п.2.2-2.3 Договору).
Відповідно до п.3.1 Договору Сторони погодили поставку товару на умовах та в пункті, визначених у відповідній Специфікації до цього Договору згідно правил «Інкотермс 2020». Сторони домовилися, що у разі розбіжностей умов даного Договору з правилами "Інкотермс 2020" пріоритет мають умови Договору.
Згідно п.3.4 Договору датою поставки партії Товару вважається дата зазначена у видаткових накладних на Товар, підписаних уповноваженими представниками Сторін. Перехід права власності, а також ризиків випадкової загибелі або знищення майна, відбувається в момент передачі Товару Покупцю за видатковою накладною в пункті поставки, визначеному в п.3.1 Договору.
Відповідно до п.3.6 Договору при здійсненні поставки партії Товару Постачальник зобов`язаний надати Покупцю оригінали наступних документів: Рахунок-фактуру; Видаткову накладну; Товарно-транспортну накладну. Від сільгоспвиробника та якщо Постачальник є сільгоспвиробником Товару: Копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців; Копія витягу з реєстру платників податку на додану вартість; Копія Статуту; Підтвердження повноваження керівників (директора, головного бухгалтера) - наказ, протокол зборів засновників); Копії сторінок паспортів, копії довідок про присвоєння ідентифікаційного номера керівника; Довідка про банківські реквізити на фірмовому бланку за підписом керівника та засвідчена печаткою підприємства; Копії статистичних звітів за формою 4-сг, 37-сг, 29-сг; Копія декларації платника єдиного податку четвертої групи; Копія довідки про перебування на єдиному податку четвертої групи, виданої відповідним податковим органом.
Поставка здійснюється в строки, передбачені в Специфікації, однак не пізніше 30-ти (тридцяти) календарних днів з дня підписання відповідної Специфікації (пункт 3.7 Договору поставки).
Розрахунки за цим Договором здійснюються в національній валюті України, у безготівковій формі, шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника.
Ціна Товару зазначається у відповідній Специфікації до цього Договору. Загальна ціна цього Договору дорівнює сумі всіх Специфікацій (пункти 4.1-4.3 Договору).
Згідно п.4.4 Договору оплата Товару здійснюється в 2 етапи: 86% вартості Товару оплачується Покупцем на умовах, передбачених відповідною Специфікацією. Остаточну оплату в розмірі 14% від вартості поставленого Товару Покупець здійснює після: отримання оригіналів документів, зазначених в п. 3.6 Договору; отримання копій документів, зазначених в п.3.6.1 Договору; реєстрації податкової накладної на всю суму поставки (на кожну видаткову накладну повністю), яка спочатку узгоджується із Покупцем (з обов`язковим погодженням код УКТЗЕД 1005900000).
У випадку, невиконання Постачальником будь-якої із вимог п. 4.4.2 Покупець не сплачує залишок в сумі 14% від вартості поставки (п.4.5 Договору).
На виконання умов Договору поставки з додатками між сторонами правочину оформлені документи:
рахунок на оплату №75 від 27 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,59 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 120 876,38 гривень, сума Г1ДВ 16 922,69 гривень, всього сума з ПДВ 137 799, 07 гривень;
видаткова накладна №61 від 27 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,59 тони, за ціною 5350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 120876,38 гривень, сума ПДВ 16922,69 гривень, всього сума з ПДВ 137799,07 гривень;
товарно-транспортна накладна №22 від 24 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,590 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ГРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт. Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
рахунок на оплату №76 від 29 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,75 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 121 732,52 гривень, сума ПДВ 17 042,55 гривень, всього сума з ГІДВ 138 775, 07 гривень;
видаткова накладна №62 від 29 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,75 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 121 732,52 гривень, сума ПДВ 17 042,55 гривень, всього сума з ПДВ 138 775, 07 гривень;
товарно-транспортна накладна №21 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,750 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОГІ Мичка Ю.В., пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район. Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
рахунок на оплату №77 від 30 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 161,71 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 865 290,80 гривень, сума ПДВ 121 140,71 гривень, всього сума з ПДВ 986 431,51 гривень;
видаткова накладна №63 від 30 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 161,71 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 865 290,80 гривень, сума ПДВ 121 140,71 гривень, всього сума з ПДВ 986 431, 51 гривень;
товарно-транспортна накладна №24 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 23,470 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт. Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
товарно-транспортна накладна №25 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 21,910 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МГІ-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження -- село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
товарно-транспортна накладна №26 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 24,040 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район. Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
товарно-транспортна накладна №28 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 23,150 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район. Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
товарно-транспортна накладна №10 від 26 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 23,010 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
товарно-транспортна накладна №27 від 26 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 23,220 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
товарно-транспортна накладна №22 від 27 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,910 тони; Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район. Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені».
За правилами підпунктів «а» та «б» пункту 185.1. статті 185 Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.2010 (далі ПК України), об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
За правилами пункту 187.1. статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно доЗакону України"Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вимог ПК України, позивачем сформовані податкові накладні:
№23 від 27.11.2023 на суму операцій 137799,07 грн, ПДВ 16922,69 грн;
№24 від 29.11.2023 на суму операцій 138775,07 грн, ПДВ 17042,55 грн;
№24 від 30.11.2023 на суму операцій 986431,51 грн, ПДВ 121140,71 грн (далі ПН) які подані на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).
Контролюючим органом сформовані Квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних:
№9328692410 в якій зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 27.11.2023 №23 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1005 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.8191%, "P"=642280.54 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних)»;
№9328737490 в якій зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 29.11.2023 №24 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1005 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.8191%, "P"=642280.54 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних)»;
№9343548357 в якій зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 30.11.2023 №24 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1005 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=1.1859%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних)».
Позивачем надіслані до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Контролюючим органом прийняті Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
№10441812/43864837 від 25.01.2024 (далі Рішення №10441812/43864837), яким відмовлено у реєстрації ПН №23 від 27.11.2023 в ЄРПН, із зазначенням причини: «надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства»;
Графа «Додаткова інформація» Рішення №10441812/43864837: не надано пояснень щодо проведеної господарської операції, документи щодо походження реалізованого товару; документи посіву, обробітку, збирання, складський облік, відомості щодо зберігання, транспортування, розрахункові документи за реалізований товар, акти звірки з покупцем, ОСВ рах. 361, 631, 27, 23, 10;
№10441814/43864837 від 25.01.2024 (далі Рішення №10441814/43864837), яким відмовлено у реєстрації ПН №24 від 29.11.2023 в ЄРПН, із зазначенням причини: «надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства»;
Графа «Додаткова інформація» Рішення №10441814/43864837: не надано пояснень щодо проведеної господарської операції, документи щодо походження реалізованого товару; документи посіву, обробітку, збирання, складський облік, відомості щодо зберігання, транспортування, розрахункові документи за реалізований товар, акти звірки з покупцем, ОСВ рах. 361, 631, 27, 23, 10;
№10441811/43864837 від 25.01.2024 (далі Рішення №10441811/43864837), яким відмовлено у реєстрації ПН №24 від 30.11.2023 в ЄРПН, із зазначенням причини: «надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства»;
Графа «Додаткова інформація» Рішення №10441811/43864837: не надано пояснень щодо проведеної господарської операції, документи щодо походження реалізованого товару; документи посіву, обробітку, збирання, складський облік, відомості щодо зберігання, транспортування, розрахункові документи за реалізований товар, акти звірки з покупцем, ОСВ рах. 361, 631, 27, 23, 10.
Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваних Рішень №10441812/43864837, №10441814/43864837, №10441811/43864837 на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстраціяподаткової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена впорядкута на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац 10 пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010 затверджений Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок №1246),
Відповідно до пункту 12 Порядку №1246, після надходженняподаткової накладноїта/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За правилами пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстраціїподаткової накладноїта/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165 від 11.12.2019 (набрання чинності 01.02.2020) затверджені: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі іменується Порядок №1165).
Відповідно до отриманої платником податків Квитанції, реєстрація ПН в ЄРПН зупинена у зв`язку з відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку №3 до Порядку №1165.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є: «Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений уподатковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно доПорядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
У Квитанціях зазначено підстави зупинення реєстрації ПН «обсяг постачання товару/послуги 1005 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Відповідно до пункту 18 Порядку №1165 таблиця даних платника податку подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P
Водночас, відповідно до пункту 3 Порядку №1165 значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку, та відповідно до вказаного пункту розраховуються автоматично, на підставі відомостей ЄРПН.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Отже, зупинення реєстрації ПН як і формування квитанції про зупинення реєстрації ПН відбуваються в автоматичному режимі та виключають будь-яке втручання контролюючого органу в процедуру зупинення реєстрації ПН та генерування, надіслання квитанції про зупинення реєстрації ПН.
Зупинення реєстрації ПН в ЄРПН відбулося автоматично з підстави «обсяг постачання товару/послуги 1005 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання», при цьому, значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку, та відповідно до вказаного пункту розраховуються автоматично, на підставі відомостей ЄРПН.
Тому зупинення реєстрації ПН відбулося в автоматичному режимі та обґрунтовано.
Проте, як зазначалося вище, у Квитанціях про зупинення реєстрації ПН в ЄРПН вказано: «Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку, що не відповідає суті предмета розгляду, адже посилаючись на відповідний пункт Критеріїв ризиковості здійснення операцій, комісія регіонального рівня зобов`язана вказати у Квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН чіткий перелік документів, які необхідні для прийняття рішення.
Формальне зазначення у Квитанціях пропозиції «Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» є лише дублюванням норми підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165: «пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно доПорядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520».
Відсутність у Квитанціях переліку документів, які необхідні контролюючому органу для розгляду питання щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН, свідчить про те, що останній надає право/можливість платнику податків надавати документи на власний розсуд, що, в свою чергу, свідчить про те, що контролюючий орган буде позбавлений можливості (не матиме права) не прийняти такі документи/відхилити чи визнати недостатніми.
Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документа.
Отже, у разі зупинення реєстрації ПН / РК в ЄРПН на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях (постанова Верховного Суду від 27.04.2023 у справі №460/8040/20).
Як убачається з матеріалів справи, надіслані позивачу Квитанції містили лише загальну пропозицію щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у Квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Наведене узгоджується із правовою позицією, що викладена Верховним Судом у постановах від 27 січня 2022 року у справі № 380/2365/21, від 18 червня 2019 року у справі № 0740/804/18 та від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18.
Відповідно до пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 р. за №1245/34216) (далі Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За правилами пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
За приписами пункту 6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Як зазначалося вище, позивачем подані до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та Письмові пояснення.
За приписами пункту 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно допункту 4цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Так, платником податків надано комісії регіонального рівня документи щодо господарських операцій по Договору поставки:
Договір поставки №2211/2 від 22 листопада 2023 року з додатком №1 (специфікацією) від 22 листопада 2023 року (Постачальник - Фермерське господарство «МП-АГРО», Покупець - Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІЛЕКС ТРЕЙД»;
Рахунок на оплату №75 від 27 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,59 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ГІДВ, на суму без ПДВ 120 876,38 гривень, сума ПДВ 16 922,69 гривень, всього сума з ГІДВ 137 799, 07 гривень;
Видаткову накладну №61 від 27 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,59 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 120 876,38 гривень, сума ПДВ 16 922,69 гривень, всього сума з ПДВ 137 799, 07 гривень, постачальник - ФГ « МП-Агро», Покупець - Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІЛЕКС ТРЕЙД»;
Товарно-транспортну накладну №22 від 24 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,590 тони. Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур Фермерського господарства «МП-АГРО» під урожай 2023 року за формою №4-сг;
Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур Фермерського господарства «МП-АГРО» на 01 грудня 2023 року за формою №37-сг;
Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур , плодів, ягід і винограду Фермерського господарства «МГІ-АГРО» у 2023 році за формою 29-сг;
Рахунок на оплату №76 від 29 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,75 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 121 732,52 гривень, сума ПДВ 17 042,55 гривень, всього сума з ПДВ 138 775,07 грн;
Видаткову накладну №62 від 29 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,75 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну гону без ПДВ, на суму без ПДВ 121 732,52 гривень, сума ПДВ 17 042,55 гривень, всього сума з ПДВ 138 775, 07 гривень;
Товарно-транспортну накладну №21 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,750 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур Фермерського господарства «МП-АГРО» під урожай 2023 року форми 4-сг;
Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур Фермерського господарства «МП-АГРО» на 01 грудня 2023 року форми 37-сг;
Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур , плодів, ягід і винограду Фермерського господарства «МП-АГРО» у 2023 році форми 29-сг;
Рахунок на оплату №77 від 30 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 161,71 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 865 290,80 гривень, сума ПДВ 121 140,71 гривень, всього сума з ПДВ 986 431, 51 гривень;
Видаткову накладну №63 від 30 листопада 2023 року на поставку кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 161,71 тони, за ціною 5 350,88 гривень за одну тону без ПДВ, на суму без ПДВ 865 290,80 гривень, сума ПДВ 121 140,71 гривень, всього сума з ПДВ 986 431, 51 гривень;
Товарно-транспортну накладну №24 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 23,470 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОН Мичка Ю.В., пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Товарно-транспортну накладну №25 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 21,910 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837. Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт. Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Товарно-транспортну накладну №26 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 24,040 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Товарно-транспортну накладну №28 від 25 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 23,150 тони. Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район. Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Товарно-транспортну накладну №10 від 26 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 23,010 тони. Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт. Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Товарно-транспортну накладну №27 від 26 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 23,220 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт, Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Товарно-транспортну накладну №22 від 27 листопада 2023 року на перевезення вантажу у виді кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року в кількості 22,910 тони, Вантажовідправник - Фермерське господарство «МП-АГРО», код ЄДРПОУ 43864837, Вантажоодержувач ТОВ «Агро-Рені», Експортер ТОВ « ДІЛЕКС ТРЕЙД» код СДРПОУ 38225643, автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 , пункт навантаження - село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, пункт розвантаження - Ренійський морський торговельний порт. Термінал ТОВ «Агро-Рені»;
Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур Фермерського господарства «МП-АГРО» під урожай 2023 року форми 4-сг;
Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур Фермерського господарства «МП-АГРО» на 01 грудня 2023 року форми 37-сг;
Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду Фермерського господарства «МП-АГРО» у 2023 році форми 29-сг.
Отже, платником податків надані контролюючому органу належні документи, що стосувалися господарських операцій за ПН №23, №24, №24.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно допункту 4цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно здодатком 1до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно здодатком 2до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно здодатком 1до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»,«Про електронні довірчі послуги»таПорядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
Суд зазначає, що зміст оскаржуваних рішень по суті підстав для відмови у реєстрації ПН в ЄРПН суперечать один одному.
Так, оскаржувані рішення №10441812/43864837, №10441814/43864837, №10441811/43864837 містять опис підстав для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН:
«надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства».
Разом з цим, у графах «Додаткова інформація» Рішень №10441812/43864837, №10441814/43864837, №10441811/43864837 зазначено: не надано пояснень щодо проведеної господарської операції, документи щодо походження реалізованого товару; документи посіву, обробітку, збирання, складський облік, відомості щодо зберігання, транспортування, розрахункові документи за реалізований товар, акти звірки з покупцем, ОСВ рах. 361, 631, 27, 23, 10.
У разі відмови у реєстрації ПН в ЄРПН з підстави «надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства» у графах «Додаткова інформація» оскаржуваних Рішень повинні були зазначатися переліки документів, які складені / оформлені з порушенням законодавства.
Натомість, в оскаржуваних Рішеннях зазначено про ненадання документів платником податків.
У разі ж ненадання платником податків документів чи їх неповного надання, контролюючий орган мав право винести рішення про направлення повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно здодатком 2до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Якщо ж брати до уваги вимоги «не надано пояснень щодо проведеної господарської операції, документи щодо походження реалізованого товару; документи посіву, обробітку, збирання, складський облік, відомості щодо зберігання, транспортування, розрахункові документи за реалізований товар, акти звірки з покупцем, ОСВ рах. 361, 631, 27, 23, 10», суд зазначає, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування (зупинення) реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/ розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту/податкового зобов`язання за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд констатує, що оскаржувані Рішення не відповідають критерію «обґрунтованості».
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі ЄКПЛ або Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.
За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Тому суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних Рішень, які підлягають скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати ПН в ЄРПН, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 23 частини першої статті 4 КАС України, похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
За правилами частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Враховуючи попередній висновок суду про протиправність оскаржуваних Рішень, суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН в ЄРПН датою її подання на реєстрацію.
Суд зазначає, що зобов`язання відповідача 2 здійснити реєстрацію ПН в ЄРПН саме датою її подання на реєстрацію є належним способом захисту прав платника податків, оскільки визначення дати реєстрації ПН/РК в ЄРПН безумовно впливає на питання формування податкових зобов`язань та податкового кредиту у відповідні звітні податкові періоди.
Такий спосіб захисту прав позивача не є втручанням у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень, оскільки під дискреційними повноваженнями слід розуміти надання органу або посадовій особі повноважень діяти на власний розсуд в межах закону. Зокрема, дискреційні повноваження полягають у тому, що суб`єкт владних повноважень може обирати у конкретній ситуації альтернативне рішення, яке є законним.
Дискреційні повноваження- це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення. Також ця особа може вибирати рішення у передбачених для конкретних ситуацій нормативно-правових актах або схожих документах.
Відповідно до Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Дискреційні повноваження можуть закріплюватися в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів такими способами:
1) за допомогою оціночних понять, наприклад: «за наявності поважних причин орган вправі надати …», «у виключних випадках особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може дозволити…», «рішення може бути прийнято, якщо це не суперечить суспільним інтересам…» тощо;
2) шляхом перерахування видів рішень, що приймаються органом (особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування), не вказуючи підстав для прийняття того чи іншого рішення або шляхом часткового визначення таких підстав;
3) шляхом надання права органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) при виявленні певних обставин (настанні конкретних юридичних фактів) приймати чи не приймати управлінське рішення залежно від власної оцінки цих фактів;
4) за допомогою нормативних приписів, що містять лише окремі елементи гіпотези чи диспозиції правової норми, що не дозволяють зробити однозначний висновок про умови застосування нормативного припису або правові наслідки застосування такого припису.
Стосовно дискреційних повноважень, суд, за наслідками аналізу вказаних положень, зазначає, що такими є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною.
Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».
Зобов`язання відповідача 2 зареєструвати ПН в ЄРПН не стосується дискреційних повноважень суб`єкта владних повноважень, оскільки йдеться про єдиний можливий правовий механізм захисту права платника податків на реєстрацію ПН в ЄРПН через констатацію факту протиправності Рішень, підставам прийняття яких надано оцінку.
Європейський суд з прав людини у п.50 рішення від 13 січня 2011 у справі «Чуйкіна проти України» (заява №28924/04) констатував: «що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп.28 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)».
За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачами не доведено правомірності оскаржуваних Рішень №10441812/43864837, №10441814/43864837, №10441811/43864837 у порядку статті 77 КАС України, а тому права та інтереси позивача підлягають судовому захисту як шляхом визнання протиправними таких рішень суб`єкта владних повноважень, так і шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН в ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.
За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 9084,00 грн, сплачена відповідно до платіжних інструкцій від 21.06.2024 №294, №293, №292.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Фермерського господарства «МП-АГРО» (вулиця Підрихта, 21, село Немовичі, Сарненський район, Рівненська область, 34540; код ЄДРПОУ 43864837) до Головного управління ДПС у Рівненській області (вулиця Відінська, 12, місто Рівне, 33023; код ЄДРПОУ ВП 44070166) та Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, місто Київ, 04053; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.01.2024 №10441812/43864837, №10441814/43864837, №10441811/43864837.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Фермерського господарства «МП-АГРО» від 27.11.2023 №23, від 29.11.2023 №24, від 30.11.2023 №24, днем їх подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Фермерського господарства «МП-АГРО» суму судового збору у розмірі 9084 грн 00 коп за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 16 жовтня 2024 року
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122360033 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні