Ухвала
від 14.10.2024 по справі 480/8591/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про повернення позовної заяви в частині позовних вимог

14 жовтня 2024 року Справа № 480/8591/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелети С.М., розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до Недригайлівського районного суду Сумської області, Територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області про визнання наказу протиправним та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Недригайлівського районного суду Сумської області, Територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області, і просить суд:

- визнати протиправним наказ керівника Недригайлівського районного суду Сумської області від 09 лютого 2024 року № 3-К "Про встановлення надбавки за вислугу років державним службовцям Недригайлівського районного суду" відповідно до пункту 12 Прикінцевих положень Закону України "Про державний бюджет України на 2024 рік", про встановлення надбавки за вислугу років на державній службі на 2024 рік у розмірі 30 відсотків посадового окладу на державній службі з 22 січня 2024 року на 2024 рік головному спеціалісту з інформаційних технологій ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 01.02.2024 перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" і наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум.

Ухвалою суду від 02.10.2024 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків позовної заяви - десять днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Зазначено, що недоліки необхідно усунути шляхом надання до суду нової заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду із зазначенням поважних причин пропуску такого строку звернення із вимогами про зобов`язання Територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 01.02.2024 до 29.06.2024 включно перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" та наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум, а також надати докази підтвердження поважності причин пропуску строку звернення до суду.

На виконання вимог ухвали суду від 02.10.2024, яка була надіслана позивачу до його електронного кабінету 02.10.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, позивач подав заяву про поновлення строку звернення до суду. Заява обґрунтована тим, що про порушення свого права щодо встановлення надбавки за вислугу років у розмірі 30% замість 50 % позивач дізнався 26.09.2024, після отримання для ознайомлення наказу №3-К від 09.02.2024 "Про встановлення надбавки за вислугу років державним службовцям Недригайлівського районного суду". Не погодившись з яким, вирішив звернутися до суду.

Розглянувши матеріали позову та підстав, зазначених позивачем у заяві про поновлення строку звернення до суду від 02.10.2024, судом враховується наступне.

Надаючи оцінку поважності причині пропуску строку звернення до суду з позовом, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) гарантує право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, при визначенні цивільних прав і обов`язків особи чи при розгляді будь-якого кримінального обвинувачення, що пред`являється особі.

Ключовими принципами статті 6 є верховенство права та належне здійснення правосуддя. Ці принципи також є основоположними елементами права на справедливий суд.

У справі Bellet v. France Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 6 § 1 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права".

Як свідчить позиція Європейського суду з прав людини у багатьох справах, основною складовою права на суд є право доступу, у тому розумінні, що особі має бути забезпечена можливість звернутись до суду для вирішення певного питання, і що з боку держави не повинні чинитись правові чи практичні перешкоди для здійснення цього права.

У своїй практиці Європейський суд неодноразово наголошував, що право на доступ до суду, закріплене у 6 § 1 Конвенції, не є абсолютним: воно може бути піддане допустимим обмеженням, оскільки вимагає за своєю природою державного регулювання. Держави-учасниці користуються у цьому питанні певною свободою розсуду. Однак Суд повинен прийняти в останній інстанції рішення щодо дотримання вимог Конвенції; він повинен переконатись у тому, що право доступу до суду не обмежується таким чином чи такою мірою, що сама суть права буде зведена нанівець. Крім того, подібне обмеження не буде відповідати ст. 6 § 1, якщо воно не переслідує легітимної мети та не існує розумної пропорційності між використаними засобами та поставленою метою (див. Prince Hans-Adam II of Liechtenstein v. Germany).

Право на доступ до правосуддя в Україні, як і в більшості держав світу, не є абсолютним і обмежене передусім встановленим строком звернення до суду. Такий підхід обумовлений необхідністю дотримання іншого, не менш важливого принципу - верховенства права, а точніше, одного з його елементів - принципу правової визначеності.

У пункті 45 рішення Європейського суду з прав людини "Перез де Рада Каванілес проти Іспанії", зазначено про те, що процесуальні строки (строки позовної давності) є обов`язковими для дотримання; правила регулювання строків для подання скарги, безумовно, мають на меті забезпечення належного відправлення правосуддя і дотримання принципу юридичної визначеності; зацікавлені особи повинні розраховувати на те, що ці правила будуть застосовані (AFFAIRE PЙREZ DE RADA CAVANILLES c. ESPAGNE № 116/1997/900/1112).

У пункті 44 рішення Європейського суду з прав людини "Осман проти Сполученого королівства" та пункті 54 рішення "Круз проти Польщі" зазначено, що реалізуючи пункт 1 статті 6 Конвенції, кожна держава-учасниця цієї Конвенції вправі встановлювати правила судової процедури, в тому числі й процесуальні заборони і обмеження, зміст яких - не допустити судовий процес у безладний рух (CASO OSMAN CONTRA REINO UNIDO № 23452/94; KREUZ v. POLAND № 28249/95).

Відповідно до частин першої, другої статті 122 КАС позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

За правилами пункту 17 частини першої статті 4 КАС публічна служба - діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.

Частиною п`ятою статті 122 КАС передбачений місячний строк звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.

Судом враховується, що позивачем із позовними вимогами про визнання протиправним наказу керівника Недригайлівського районного суду Сумської області від 09 лютого 2024 року № 3-К "Про встановлення надбавки за вислугу років державним службовцям Недригайлівського районного суду" відповідно до пункту 12 Прикінцевих положень Закону України "Про державний бюджет України на 2024 рік", про встановлення надбавки за вислугу років на державній службі на 2024 рік у розмірі 30 відсотків посадового окладу на державній службі з 22 січня 2024 року на 2024 рік головному спеціалісту з інформаційних технологій ОСОБА_1 та зобов`язання Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 30.06.2024 перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" і наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум, позивачем не пропущені.

Стосовно позовних вимог позивача щодо зобов`язання Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 01.02.2024 до 29.06.2024 включно перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" і наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 233 КЗпП, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин від 01.07.2022 (далі Закон №2352-ІХ), який набрав чинності 19.07.2022, згідно частин першої другої якої, передбачено, що працівник може звернутися із заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.

Із заявою про вирішення трудового спору у справах про звільнення працівник має право звернутися до суду в місячний строк з дня вручення копії наказу (розпорядження) про звільнення, а у справах про виплату всіх сум, що належать працівникові при звільненні, - у тримісячний строк з дня одержання ним письмового повідомлення про суми, нараховані та виплачені йому при звільненні (стаття 116).

Разом з тим, Закон №2352-ІХ не містить положень, які б поширювали його дію на правовідносини, що виникли до набрання ним чинності, тобто, його норми не мають зворотної дії в часі.

Отже, цей Закон містить норми прямої дії та поширює свою дію тільки на ті правовідносини, які виникли та існують після набрання ним чинності, зокрема з 19.07.2022

Відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Як випливає з Рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1/99-рп, частину першу статті 58 Конституції України щодо дії нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Відповідно зміст суб`єктивного права особи, у тому числі права особи на звернення до суду, слід визначати із застосуванням законодавства, яке діяло на момент виникнення відповідного права.

Водночас неприпустимість зворотної дії нормативно-правового акта полягає в тому, що запроваджені ним нові норми не можуть застосовуватися до правовідносин, які існували до набрання ним чинності. Отже, приписи нового нормативно-правового акта не можуть змінити обсяг прав, який було встановлено попередніми нормативно-правовими актами.

Правила обчислення строку звернення до суду працівника про стягнення належної йому заробітної плати визначаються за тими правилами, які були чинними на момент початку перебігу відповідного строку.

Тривалість строку звернення до суду не змінюється в разі подальших змін законодавства, яке регулює відповідні відносини. Тому строк звернення до суду розпочинається і закінчується з урахуванням тієї тривалості, яка передбачалася на момент початку перебігу відповідного строку.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що, предметом спірних правовідносин у даній справі, крім іншого, є перерахунок та виплата надбавки за вислугу років на державній службі починаючи з 01.02.2024 до 29.06.2024 включно, що є фактично перерахунком заробітної плати.

Таким чином, спірні правовідносини в зазначеній частині виникли після 19.07.2022, тобто після набрання чинності Закону №2352-ІХ.

До суду з даним позовом позивач звернувся через систему "Електронний суд" лише 30.09.2024, тобто не в межах установлених законодавством строків, із значним пропуском строку звернення до суду.

З огляду на викладене, позивачем пропущений тримісячний строк із вимогами зобов`язання Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 01.02.2024 до 29.06.2024 включно перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" і наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум, відповідно до положень ч. 2 ст. 233 КЗпП України у редакції, чинній з 19 липня 2022 року, а підстави, які зазначені позивачем у заяві про поновлення строку звернення до суду, визнаються судом неповажними.

Стосовно посилання позивача на те, що строк звернення до суду позивачем не пропущено, оскільки позивач дізнався про порушення своїх прав дізнався 26.09.2024, після отримання для ознайомлення наказу спірного наказу №3-К від 09.02.2024, суд зазначає, що вищезазначені доводи позивача не можна вважати підставою для поновлення строку звернення до суду, оскільки при визначенні початку строку для звернення до суду, суд з`ясовує момент, коли особа фактично дізналася або мала реальну можливість дізнатися про наявність відповідного порушення (рішення, дії, бездіяльність), а не коли вона з`ясувала для себе, що певні рішення, дії чи бездіяльність стосовно неї є порушенням.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 14.02.2019 у справі № 805/3881/18-а.

Під поняттям дізнався необхідно розуміти конкретний час, момент, факт настання обізнаності особи щодо порушених її прав, свобод та інтересів.

Поняття ж повинен був дізнатися необхідно розуміти як неможливість незнання, високу вірогідність, можливість дізнатися про порушення своїх прав.

Суд повторно наголошує, що заявлені позивачем вимоги про здійснення перерахунку та виплату надбавки за вислугу років на державній службі є фактично перерахунком заробітної плати.

Заробітна плата є щомісячною виплатою, її розмір щомісяця відомий особі, яка її отримує, та отримуючи її у неналежному на думку особи розмірі вона має реальну, об`єктивну можливість виявити належну зацікавленість та вчинити активні дії з метою отримання інформації про складові виплати, як обрахована та на підставі яких нормативно-правових актів був здійснений саме такий її розрахунок чи розрахунок її складових.

Отже, з дня отримання виплати особою вона вважається такою, що повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи законних інтересів.

Крім того, суд наголошує на тому, що встановлення строків звернення до суду з відповідними позовними заявами законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними, передбачених КАС України, певних процесуальних дій. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків.

Рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2011 17-рп/2011 визначено, що держава може встановленням відповідних процесуальних строків обмежувати строк звернення до суду, що не впливає на зміст та обсяг конституційного права на судовий захист і доступ до правосуддя.

Отже, право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків для звернення до суду, якими чинне законодавство обмежує звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів. Це, насамперед, обумовлено специфікою соціальних спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними. Після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Отримуючи щомісяця заробітну плату позивач повинен знати про порушення свого права кожного разу при отриманні виплати заробітної плати та встановлений трьохмісячний строк для звернення до суду за захистом своїх прав, позивач мав звернутися до суду з вимогами про зобов`язання Територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 01.02.2024 до 29.06.2024 включно перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" та наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу до липня 2024 року, разом з цим цього не зробив.

З урахування наведеного, суд приходить до висновку, що після ознайомлення із спірним наказом №3-К від 09.02.2024 "Про встановлення надбавки за вислугу років державним службовцям Недригайлівського районного суду" не змінює момент, з якого позивач повинен був дізнатись про порушення своїх прав про неналежне нарахування та виплату заробітної плати, ця дата не пов`язується з початком перебігу строку звернення до суду з вимогами про перерахунок та виплату заробітної плати , що спростовує доводи позивача про необхідність відліку тримісячного строку для звернення до суду саме з дати ознайомлення позивача із наказом від 09.02.2024 № 3-К "Про встановлення надбавки за вислугу років державним службовцям Недригайлівського районного суду" відповідно до пункту 12 Прикінцевих положень Закону України "Про державний бюджет України на 2024 рік".

За наведених обставин та з огляду на ненадання позивачем будь-яких належних доказів на підтвердження поважності причини пропуску строку звернення до суду із вимогами про зобов`язання Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 01.02.2024 до 29.06.2024 включно перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" і наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум,, викладені позивачем обставини у заяві про поновлення строку звернення до суду не можуть бути визнані поважними, оскільки такі причини не носять ознак об`єктивності та непереборності безпосередньо для позивача, а реалізація останнім права на судовий захист невід`ємно пов`язана зі строками, у межах яких позивач може звернутися до суду за захистом свого права.

За приписами частини 1 статті 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.

Згідно з частиною 2 статті 123 КАС України, якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

Відповідно до пункту 9 частини 4 статті 169 КАС України позовна заява повертається позивачеві, у випадках, передбачених частиною 2 статті 123 цього Кодексу.

Оскільки позивач звернувся до суду з позовними вимогами про зобов`язання Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 01.02.2024 до 29.06.2024 включно перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" і наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум, після закінчення встановленого законом строку, а вказані у заяві про поновлення пропущеного строку звернення до суду не можуть бути визнані поважними, суд вважає за необхідне повернути позовну заяву позивачу у частині позовних вимог.

Разом з тим, ч. 8 ст. 169 КАС України передбачено, що повернення позовної заяви в зазначеній частині позовних вимог не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.

Керуючись ст.ст. 169, 248, 256, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

У Х В А Л И В:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Недригайлівського районного суду Сумської області, Територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області у частині позовних вимог про зобов`язання Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Сумській області здійснити з 01.02.2024 до 29.06.2024 включно перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі ОСОБА_1 відповідно до статті 52 Закону України "Про державну службу" і наказу Недригайлівського районного суду від 28.10.2022 324-К «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » в розмірі 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум - повернути позивачу.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду в п`ятнадцятиденний строк з дня складання ухвали.

Суддя С.М. Гелета

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122360132
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —480/8591/24

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні