ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1426/24
16 жовтня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Бучацької окружної прокуратури до Бучацької міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради про визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Керівник Бучацької окружної прокуратури (надалі, позивач) звернувся до суду з позовом до Бучацької міської ради (надалі, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради, в якому просить визнати незаконним (недійсним) та скасувати рішення XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради № 3153 від 06.04.2023 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Дзвіночок Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Бучацькою окружною прокуратурою за результатами вивчення публікацій у засобах масової інформації, вебсайтів органів місцевого самоврядування та інформації, отриманої на запити, встановлено порушення порядку ліквідації юридичної особи - Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області. З`ясовано, що рішенням XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради №3153 від 06.04.2023 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059" припинено шляхом ліквідації юридичну особу - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059, що знаходиться за адресою 48402, Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, вул. Шкільна, будинок 3, утворено ліквідаційну комісію з припинення юридичної особи - Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059. Позивач вважає, що вказане рішення не базується на принципах забезпечення прав і найкращих інтересів дитини, ухвалене із порушеннями процедури його прийняття. З метою захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства, належної реалізації державної політики у цій галузі, на думку позивача, виникла необхідність у оскарженні рішення п`ятнадцятої сесії восьмого скликання Бучацької міської ради від 06.04.2023 № 3153 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059".
Ухвалою суду від 18.03.2024 позовну заяву і додані до неї документи повернено позивачу.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.05.2024 ухвалу Тернопільського окружного адміністративного суду від 18.03.2024 про повернення позовної заяви у справі №500/1426/24 - скасовано та направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
14.06.2024 дану справу отримано Тернопільським окружним адміністративним судом (вх.№6757/24), та Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 14.06.2024 передано на розгляд судді Дерех Н.В.
Ухвалою суду від 02.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Своїм правом на подання відзиву на позов відповідач не скористався, заяв чи клопотань суду не направляв.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Ухвалою суду від 12.07.2024 постановлено залучити до участі у справі №500/1426/24 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Дзвіночок Бучацької міської ради (код ЄДРПОУ 24623059, 48402 Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, вул. Шкільна, будинок 3).
Письмових пояснень щодо позову або відзиву від представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, до суду не надходило.
Судом встановлено, що Рішенням XIV сесії VIII скликання Бучацької міської ради від 22.02.2023 №3008 "Про внесення змін до Статуту юридичної особи - Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області" внесено зміни до Статуту Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059, а саме: виключено пункт 7.11. з розділу 7 "Фінансово-господарська діяльність та матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти" Статуту Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059, затвердженого рішенням сесії Бучацької міської ради восьмого скликання від 09 листопада 2021 року № 1692. Статут Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Дзвіночок Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059, затверджено в новій редакції.
Зокрема, згідно п. 7.11 Статуту Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059, затвердженого рішенням сесії Бучацької міської ради восьмого скликання від 09 листопада 2021 року №1692, який виключено рішенням Бучацької міської ради № 3008 від 22.02.2023, реорганізація або ліквідація діючого закладу дошкільної освіти допускається лише за згодою територіальної громади (загальних зборів) міста або на підставі результатів місцевого референдуму.
Зі змісту рішення №3008 від 22.02.2023 вбачається, що зазначене рішення прийнято міською радою відповідно до пункту 39 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, частини 4 статті 36 Кодексу законів про працю України, Закону України від 17 листопада 2020 року № 2009-ІХ "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій", постанови Верховної ради України "Про утворення та ліквідацію районів" від 12 липня 2020 року № 807-ІХ, статей 26, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, статті 16 Закону України "Про дошкільну освіту".
В подальшому, Рішенням XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради №3153 від 06.04.2023 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059" припинено шляхом ліквідації юридичну особу - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059, що знаходиться за адресою 48402, Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, вул. Шкільна, будинок 3, утворено ліквідаційну комісію з припинення юридичної особи - Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059.
Зі змісту вказаного рішення вбачається, що воно прийняте з метою створення умов для здобуття дітьми якісної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти громади, приведення освітньої мережі у відповідність до вимог законодавства та освітніх потреб населення, враховуючи подання в.о. начальника відділу освіти та рекомендації комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму, керуючись ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, ст. 16, 19 Закону України Про дошкільну освіту, ст. 25 Закону України "Про освіту", ст. 40 Кодексу законів про працю України, ст. 104, 110, 111 Цивільного кодексу України, ст. 59 Господарського кодексу України.
Як вказано у листах Бучацької міської ради № 03-14/868 від 15.05.2023, №08-10/1008 від 01.06.2023 питання про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради Тернопільської області, було розглянуто на засіданні постійної комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму. За результатом розгляду проекту рішення про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради вказаною комісією рішення не прийнято, висновки та інші документи з вказаного питання комісією додатково не подавалися.
Зокрема, згідно протоколу засідання постійної комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму № 27 від 30.03.2023 питання припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Дзвіночок Бучацької міської ради Тернопільської області, розглядалося вказаною комісією. Загальний склад комісії становить 5 депутатів, у засіданні взяли участь 4 депутати.
Під час розгляду вказаного питання в.о. начальника відділу освіти Бучацької міської ради пояснив, що згідно проекту рішення необхідно припинити шляхом ліквідації юридичну особу - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Дзвіночок Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623059, що знаходиться за адресою 48402, Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, вул. Шкільна, будинок 3 з метою створення умов для здобуття дітьми якісної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти громади, приведення освітньої мережі у відповідність до вимог законодавства та освітніх потреб населення. Основною причиною ліквідації садочка є мала кількість дітей, які відвідують садочок - 17 дітей, звернув увагу, що проектом рішення передбачено процедуру ліквідації, попередження та звільнення працівників згідно чинного законодавства.
За результатами голосування рішення не прийнято, так як з 4 присутніх депутатів за прийняття вказаного рішення проголосували 2 депутати, утрималися - 2 особи (проти, не голосували - жодна особа).
Згідно інформації, зазначеної у листі Бучацької міської ради № 08-10/1008 від 01.06.2023 суб`єктом внесення пропозиції щодо розгляду питання ліквідації юридичної особи Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Дзвіночок" Бучацької міської ради є Бучацький міський голова у зв`язку із усно доведеною інформацією в.о. начальника відділу освіти Бучацької міської ради щодо малої кількості дітей, які відвідують дошкільний заклад освіти. Проект порядку денного, який включав у себе проект рішення щодо припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Дзвіночок Бучацької міської ради Тернопільської області, сформовано Бучацьким міським головою та затверджено на початку пленарного засідання сесії ради 06 квітня 2023 року.
Як слідує з матеріалів справи, основною причиною розгляду питання ліквідації закладу дошкільної освіти на пленарному засіданні сесії міської ради стала інформація щодо незначної кількості дітей, які відвідують вказаний заклад, а не забезпечення якнайкращих інтересів дітей.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень тау спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.131-1 Конституції України, на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3-рп/99 під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах», потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.
При вирішенні справи суд бере до уваги, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Згідно з ч. 4, ч.5 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
При цьому, орган, на який покладено повноваження щодо реалізації прав територіальної громади, у тому, числі у сфері забезпечення прав дітей є Бучацька міська рада. Разом з тим, інший орган, який має повноваження щодо захисту інтересів держави або територіальної громади з вказаного питання, відсутній.
Поряд з цим, статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування (ч. ч.1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Згідно з положеннями абз.1 ч.2 ст. 25 Закону України «Про освіту» засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа) приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.
Частиною першою статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.
Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради.
Частиною другою статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено, що у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти. Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.
Відповідно до абз. 2 п.30, ч.1, ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Частиною другою статті 8 Закону України «Про повну загальну середню освіту», визначено, що кожна дитина має право на здобуття початкової та базової середньої освіти у найбільш доступному та наближеному до місця її проживання закладі освіти (його структурному підрозділі).
Законом України «Про освіту» визначено, що освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об`єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.
Відповідно до приписів ст. 8 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що загальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення. Рішення загальних зборів громадян враховуються органами місцевого самоврядування в їх діяльності. Порядок проведення загальних зборів громадян за місцем проживання визначається законом та статутом територіальної громади.
Згідно з нормами ст. 13 Закону України «Про місцеве самоврядування» територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.
Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №996 від 03 листопада 2010 року (далі-Порядку), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
Згідно із пунктами 8-12 Порядку під час проведення консультацій з громадськістю орган виконавчої влади подає громадській раді проекти відповідних нормативно-правових актів та інформаційно-аналітичні матеріали до них.
До участі у проведенні консультацій з громадськістю залучаються в установленому порядку органи місцевого самоврядування.
Органи виконавчої влади під час проведення консультацій з громадськістю взаємодіють із засобами масової інформації, надають їм необхідні інформаційно-аналітичні матеріали.
Консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення (безпосередня форма) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).
В обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення щодо:
-стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян;
-стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають
на стан навколишнього природного середовища;
-передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері;
-визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання);
-стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами;
-визначають порядок надання адміністративних послуг;
-стосуються правового статусу громадських об?єднань, їх фінансування та діяльності;
-передбачають надання пільг чи встановлення обмежень для суб?єктів
господарювання та інститутів громадянського суспільства;
-стосуються присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій;
-стосуються витрачання бюджетних коштів (звіти головних розпорядників бюджетних коштів за минулий рік).
За приписами статті 19 Закону України «Про охорону дитинства» кожна дитина має право на освіту. Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти в державних і комунальних закладах освіти; надання стипендій та пільг здобувачам освіти таких закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути фахову передвищу та вищу освіту в державних і комунальних закладах освіти на конкурсній основі. Держава забезпечує право на вибір навчального закладу і навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах.
Як зазначено у ст. 3 Конвенції «Про права дитини», схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року №44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року №789-XII, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Отже, у випадку наявності будь-яких правових колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень ст. 3 Конвенції «Про права дитини», пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.
Рішенням Конституційного суду України від 04 березня 2004 року №5-рп/2004 (справа №1-4/2004), у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень ч. 3 ст. 53 Конституції України (справа про доступність і безоплатність освіти) встановлено, що поняття «доступність», яке вживається у положеннях Основного Закону України, відповідних законах про освіту, інших нормативно-правових актах, доступність освіти за конституційно-правовим змістом необхідно розуміти так, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості реалізувати це право.
Відтак, аналізуючи вище наведене, суд доходить до висновку про те, що не проведення обговорень проекту рішення про ліквідацію навчального закладу без урахування думки батьків учнів навчального закладу з цього приводу вказує на те, що спірне рішення Бучацької міської ради, не відповідає критеріям, визначеним чинним законодавством України.
Під час вирішення питання щодо необхідності проведення консультацій з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій, Бучацька міська рада мала виходити з того, що право на освіту є конституційним правом мешканців Бучацької територіальної громади.
Правова позиція щодо необхідності проведення консультацій з громадськістю у разі вирішення питання про ліквідацію, створення, реорганізацію навчальних закладів викладена Верховним Судом у постановах від 14 серпня 2018 року у справі №359/6814/17, 06 лютого 2019 у справі №720/1536/16-а, від 27 лютого 2018 року №495/7147/16-а, від 12.12.2019 №200/13942/18-а, від 07.04.2020 №2140/1730/18, від 13.05.2020 №324/1296/16-а.
Суд вважає, що непроведення громадських слухань, незабезпечення безпосередньої участі громадськості у вирішенні питання щодо ліквідації закладу дошкільної освіти з метою врахування думки територіальної громади суперечить чинним вимогам законодавства та є порушенням вимог ст. 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», норм постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996, якою затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики.
Поряд з цим, у цій справі, згідно інформації, зазначеної у листах Бучацької міської ради № 03-14/868 від 15.05.2023, № 08-10/1008 від 01.06.2023, подання в.о. начальника відділу освіти Бучацької міської ради щодо ліквідації закладу дошкільної освіти внесено в усній формі та мотивовано тим, що дошкільний заклад освіти відвідує незначна кількість дітей.
На думку суду, бездіяльність Бучацької міської ради щодо ліквідації навчального закладу без громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника є порушенням прав дітей на освіту, може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства, призводить до порушень самих інтересів держави, що у свою чергу покладає па прокурора обов`язок на звернення до суду для їх захисту.
Крім цього, вирішуючи даний спір по суті, суд приймає до уваги доводи представника позивача стосовно порушень ч.15 ст. 46, ст. 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 3, 30, 32 Регламенту про порушення порядку ухвалення рішення, - проект рішення № 3153 від 06.04.2023 внесено за відсутності висновку постійної комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму щодо погодження проекту спірного рішення.
Доказів наявності відповідних висновків постійної комісії щодо схвалення проекту спірного рішення судом не здобуто та учасниками справи суду не подано. Суд зауважує, що відсутність відповідних висновків комісії не враховано у подальшому під час прийняття міською радою рішення № 3153, про що судом також не здобуто та учасниками справи суду не подано.
Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів на підтвердження правомірності своїх дій.
То ж, системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову у належний спосіб шляхом визнання протиправним та скасування рішення XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради № 3153 від 06.04.2023 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Дзвіночок» Бучацької міської ради Тернопільської області ".
За правилами ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
У цій справі прокурор є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді відповідно до ч. 3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII та ч.3 ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому враховуючи, що витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не понесено, суд дійшов висновку, що відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради № 3153 від 06.04.2023 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Дзвіночок» Бучацької міської ради Тернопільської області".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено та підписано 16 жовтня 2024 року.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Реквізити учасників справи:
позивач - Керівник Бучацької окружної прокуратури (місцезнаходження: вул. Міцкевича, 10А, м. Бучач, Чортківський район, Тернопільська область,48401 код ЄДРПОУ 02910098);
відповідач - Бучацька міська рада (місцезнаходження:майдан Волі, 1, м. Бучач, Тернопільська обл., Чортківський р-н,48402 код ЄДРПОУ:04058479);
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Дзвіночок» Бучацької міської ради (код ЄДРПОУ 24623059, 48402 Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, вул. Шкільна, будинок 3).
Головуюча суддяДерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122360441 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні