РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2024 року справа № 580/3989/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Янківської В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
22 квітня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою, яка підписана представником позивача, адвокатом Горсткою Я.В. 19.04.2024 (вх. №20218/24 від 22.04.2024) до ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якій просить:
1) визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_2 , які полягають у не поверненні ОСОБА_1 військового квитка.
2) зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 повернути ОСОБА_1 військовий квиток.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач працює на аграрному товаристві - СТОВ «А.Ф. Злагода» (19451 Черкаська область, Звенигородський район, с. Шендерівка) з 2023 року в посаді слюсаря - ремонтника. В січні 2024 року дане товариство перед початком посівних робіт, вирішило забронювати своїх працівників. Відповідно співробітник відділу кадрів даного товариства, як особа яка відповідає за персональний облік призовників і військовозобов`язаних за місцем їх роботи готувала, списки осіб які підлягають бронюванню. В зв`язку з тим, що бронюванню підлягають працівники, які перебувають на військовому обліку, а не перебування на військовому обліку співробітника є підставою для відмови у його бронюванні, позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_2 з метою поновлення своїх облікових даних та заміни тимчасового посвідчення № НОМЕР_1 на військовий квиток. Під час написання заяви ОСОБА_1 показав рекомендаційного листа від товариства, в якому просилось посприяти в оформленні ОСОБА_1 військового квитка з метою подальшого бронювання даного співробітника. На запитання ОСОБА_1 коли він може отримати військовий квиток, співробітник ІНФОРМАЦІЯ_2 вручив ОСОБА_1 повістку на 14.03.2024 на відправку до 169 НЦ. Тимчасове посвідчення № НОМЕР_1 було вилучене співробітниками ІНФОРМАЦІЯ_2 без надання розписки, чи будь якого іншого документа підтверджуючого його вилучення. Позивач зазначає, що своїми діями співробітники ІНФОРМАЦІЯ_2 перешкодили йому скористатися правом на бронювання та в отриманні відстрочки від мобілізації передбаченої ст. 23 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а СТОВ «А.Ф. Злагода» в можливості забронювати свого співробітника, оскільки без військового квитка оформити дану процедуру не можливо .
Ухвалою суду від 07.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження та постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити, зазначивши, що від СТОВ «АФ «Злагода» з моменту видання наказу про прийняття на роботу та до отримання повістки про призов ОСОБА_1 , в порушення вимог абзацу 4 пункту 34 «Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів» затвердженого постановою Кабінету Міністру України 30.12.2022 року № 1487, щодо надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, повідомлень про зміну облікових даних військовозобов`язаних (додаток 4) на адресу третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 повідомлень не надходило. Тимчасове посвідчення військовозобов`язаного ОСОБА_1 № НОМЕР_1 видане 08.01.2002 втратило чинність відповідно до наказу Міністерства оборони України від 21.11.2017 №610 «Про тимчасове посвідчення військовозобов`язаного», тому військовозобов`язаним ОСОБА_1 було написано заяву на видачу військового квитка. Згідно з абзацом 2 підпункту 1 пункту 3 «Положення про військовий квиток рядового, сержантського та старшинського складу» затвердженого Указом Президента України від 30.12.2016 №582/2016 в зв`язку з призовом на військову службу третім відділом ІНФОРМАЦІЯ_5 був виданий військовий квиток військовозобов`язаному ОСОБА_1 . Твердження позивача про перешкоди в оформленні відстрочки від призову на військову службу, які нібито створено ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_1 ненаданням військового квитка, є надуманими і такими, що не ґрунтуються на законодавстві.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_7 працює на у СТОВ «А.Ф. Злагода» з 2023 року в посаді слюсаря - ремонтника.
Позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_2 з метою поновлення своїх облікових даних та заміни тимчасового посвідчення № НОМЕР_1 на військовий квиток.
Для визначення ступеня придатності до військової служби та стану здоров`я під час загальної мобілізації позивач був направлений для проходження військово-лікарської комісії. За результатами ВЛК позивач визнаний придатним до військової служби.
Позивачем було написано заяву про заміну тимчасового посвідчення на військовий квиток.
Тимчасове посвідчення № НОМЕР_1 вилучене співробітниками ІНФОРМАЦІЯ_2 .
13.03.2024 в інтересах ОСОБА_1 13.03.2024 направлено адвокатський запит до ІНФОРМАЦІЯ_2 з проханням повідомити підстави ігнорування рекомендаційного листа щодо наміру бронювання ОСОБА_1 та не видачі йому військово-облікового документу і вручення повістки на відправку.
На даний адвокатський запит відповідач листом №1438 від 22.03.2024 повідомив, що тимчасове посвідчення військовозобов`язаного ОСОБА_1 втратило чинність відповідно до наказу Міністерства оборони України від 21.11.2017 №610 «Про тимчасове посвідчення військовозобов`язаного», військовозобов`язаним ОСОБА_1 написано заяву на видачу нового військово-облікового документу, для отримання якого він не з`явився.
15.04.2024 директором СТОВ «А.Ф. Злагода» рекомендованим листом було скеровано лист до ІНФОРМАЦІЯ_2 з проханням видати ОСОБА_1 військового квитка з метою його подальшого бронювання. Даний лист відповідно до трекінгу «Укрпошти» було отримано 16.04.2024, а вже 19.04.2024 співробітники ІНФОРМАЦІЯ_2 прибули на товариство і в присутності директора вручили йому повістку на 23.04.2024.
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом свої прав.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Статтею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
24 лютого 2022 року Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" № 64/2022 введено воєнний стан на території України з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. В подальшому, воєнний стан було продовжено. На час розгляду справи воєнний стан в Україні триває.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 "Про загальну мобілізацію" оголошено загальну мобілізацію, яка проводиться на всій території України.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» від 25 березня 1992 року № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII).
Поняття та види, порядок ведення військового обліку, постановка на військовий облік, а також зняття та виключення з нього визначені статтями 33 - 37 Закону № 2232-XII.
Відповідно до частини 1 статті 33 Закону № 2232-XII військовий облік громадян України поділяється на облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Згідно з частиною 3 статті 33 Закону № 2232-XII військовий облік усіх призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання і відповідно до обсягу та деталізації поділяється на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.
Механізм організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів центральними і місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, органами військового управління (органами управління), військовими частинами (підрозділами) Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, підприємствами, установами та організаціями, закладами освіти, закладами охорони здоров`я незалежно від підпорядкування і форми власності визначає Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1487 (далі - Порядок № 1487; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 3 Додатку № 2 до Порядку № 1487 призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні, зокрема:
- особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік;
- особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію;
- звіряти не рідше одного разу на п`ять років власні персональні дані з обліковими даними районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів;
- мати при собі військово-обліковий документ разом з документом, що посвідчує особу, та пред`являти їх за вимогою уповноваженого представника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейського, а також представника Держприкордонслужби у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон.
Призовники, військовозобов`язані та резервісти за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, зіпсуття або недбале зберігання військово-облікових документів, яке спричинило їх втрату, притягуються до адміністративної відповідальності згідно із Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до пункту 20 Порядку №1487 військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів.
Військово-обліковими документами є:
для призовників - посвідчення про приписку до призовної дільниці;
для військовозобов`язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов`язаного;
для резервістів - військовий квиток.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року № 154 затверджено Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі - Положення № 154).
Так, в силу пункту 1 Положення № 154 територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Згідно з пунктом 2 Положення № 154 територіальні центри комплектування та соціальної підтримки у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, актами Президента України, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, наказами та директивами Верховного Головнокомандувача Збройних Сил, Міноборони, Міністра оборони, Головнокомандувача Збройних Сил, Генерального штабу Збройних Сил, іншими нормативно-правовими актами, цим Положенням.
Відповідно до положень пункту 9 Положення № 154 територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань, зокрема:
- ведуть військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, ветеранів війни та військової служби, та інших осіб, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";
- оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов`язаним та резервістам;
- розглядають звернення військовослужбовців, працівників та членів їх сімей, а також громадян з питань, що належать до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також ведуть прийом громадян, які звертаються із зазначених питань, видають необхідні довідки та інші документи.
Відповідно до п.81 Порядку №1487 взяття на військовий облік, зняття та виключення з військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пункті 15 цього Порядку). При цьому взяття на військовий облік, зняття або виключення з нього здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України та військово-облікових документів, визначених у пункті 20 цього Порядку.
Районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, органи СБУ, підрозділи Служби зовнішньої розвідки беруть на військовий облік, знімають або виключають з військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, у яких відсутні військово-облікові документи, лише після відновлення зазначених документів.
З аналізу вказаних норм слідує, що взяття на військовий облік або виключення з військового обліку військовозобов`язаних може мати місце лише за умови наявності в особи паспорта громадянина України та одного з військово-облікових документів, передбачених п.20 Порядку №1487, а саме: військового квитка або тимчасового посвідчення військовозобов`язаного.
У відповідності до п.1 Положення про військовий квиток осіб рядового, сержантського і старшинського складу, затвердженого Указом Президента України від 30 грудня 2016 року №582/2016, військовий квиток осіб рядового, сержантського і старшинського складу є документом, що посвідчує особу військовослужбовця (військовозобов`язаного, резервіста) та визначає належність його власника до виконання військового обов`язку.
Згідно п.3 Положення №582/2016 військові квитки видаються, зокрема, районними (об`єднаними районними), міськими (районними у містах, об`єднаними міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки у таких випадках: призову або прийняття на військову службу; зарахування до вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти; прийняття на службу у військовому резерві Збройних Сил України та інших утворених відповідно до закону військових формувань; припинення альтернативної (невійськової) служби у разі закінчення строку її проходження; зняття з військового обліку за станом здоров`я у випадках, визначених Міністерством оборони України (якщо раніше військовий квиток не видавався); виключення з військового обліку за станом здоров`я (якщо раніше військовий квиток не видавався); позбавлення військового звання офіцерського складу.
Суд зауважує, що порядок видачі, зберігання та знищення військових квитків врегульовано Порядком видачі, зберігання та знищення військових квитків осіб рядового, сержантського і старшинського складу, затвердженим наказом Міністерства оборони України від 10 квітня 2017 року № 206 (далі - Порядок № 206).
Відповідно до пункту 1 розділу І Порядку № 206 військовий квиток осіб рядового, сержантського і старшинського складу (далі - військовий квиток) є документом, що посвідчує особу військовослужбовця (військовозобов`язаного) та визначає належність його власника до виконання військового обов`язку.
Районні (міські) військові комісаріати (далі - Р(М)ВК) видають військові квитки під час призову або прийняття громадян на військову службу, зарахування в запас, зарахування до військового навчального закладу, звільнення у запас або зняття з військового обліку за станом здоров`я, поновлення військового квитка у разі його втрати або пошкодження.
Видача військових квитків військовозобов`язаним проводиться Р(М)ВК за місцем їх перебування на військовому обліку на підставі заяви про видачу військового квитка (додаток 1).
Військові квитки видаються під особистий підпис у відомості видачі військових квитків (тимчасових посвідчень) Р(М)ВК (далі - відомість) (додаток 2).
Пункт 13 Положення про військовий квиток осіб рядового, сержантського і старшинського складу, затверджено Указом Президента України від 30 грудня 2016 року № 582/2016 передбачено письмове оформлення передачі військового квитка.
З відповіді від 22.03.2024 №1438 на адвокатський запит від 19.03.2024 встановлено, що тимчасове посвідчення військовозобов`язаного ОСОБА_1 втратило чинність відповідно до наказу Міністерства оборони України від 21.11.2017 №610 «Про тимчасове посвідчення військовозобов`язаного», військовозобов`язаним ОСОБА_1 написано заяву на видачу нового військово-облікового документу, для отримання якого він не з`явився.
Однак, жодних доказів на підтвердження того, що позивач звертався з`являвся до відповідача для отримання військового квитка суду не надано.
Позивач посилається на постанову Кабінету Міністрів України № 76 від 27.01.2023 . якою затверджено Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Позивач працює на СТОВ «АФ`Злагода» з 2023 року на посаді слюсара-механіка. Наказом Мінаграрної політики та продовольства України від 24.05.2024 СТОВ «АФ`Злагода»№1610 визначено критично важливим.
Суд зазначає, що позивач не виконав обов`язок щодо повідомлення у 7-денний термін відповідача про працевлаштування, чим порушив правила військового обліку.
25.01.2024 на 14.00 годину позивач для уточнення облікових даних та проходження медичного огляду не з`явився.
За результатами медичного огляду військово-лікарською комісією 07.03.2024 року позивач визнаний придатним для проходження військової служби.
Оскільки тимчасове посвідчення позивача втратило чинність, а тому позивач мав особисто отримати військовий квиток, що ним зроблено не було.
Суд наголошує, що в період спірних правовідносин позивач не перебував на спеціальному військовому обліку як заброньований, а тому і не мав права для оформлення відстрочки від призову.
З огляду на викладене, суд зазначає, що підстави позову базуються на намірах підприємства, де працює позивач, щодо бронювання працівників, та фактичних обставинах дій/бездіяльності позивача щодо невиконання військового обов`язку в період дії загальної мобілізації, яка проводиться на всій території України. Порушень прав та свобод позивача з боку відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_1 , судом не встановлено.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом ч. 1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог позивача.
З огляду на приписи ст. 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню.
Керуючись статтями 2, 6, 9, 14, 72, 76 - 79, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Валентина ЯНКІВСЬКА
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122362577 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентина ЯНКІВСЬКА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні