Справа № 138/3047/24
Провадження №:2-о/138/161/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.10.2024 м. Могилів-Подільський
Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області в складі:
головуючого судді Київська Т.Б.,
за участю секретаря Бугери І.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Могилів-Подільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Могилів-Подільському районі Вінницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) про встановлення факту, що має юридичне значення,
ВСТАНОВИВ:
17.10.2024 до Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області надійшла вказана вище заява. Заява обґрунтована тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 померла мати заявника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка була зареєстрована в АДРЕСА_1 , де проживала до 10.08.2024. Разом з тим, отримати свідоцтво про смерть у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки факт смерті відбувся на тимчасово окупованій території України, на якій не можливо отримати медичний документ, що може бути прийнятий відділом ДРАЦс для здійснення реєстрації смерті, відповідно до ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
Зважаючи на викладене вище, заявник просить суд встановити факт того, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженка с.Копанки Зачепиловського району Харківської області померла ІНФОРМАЦІЯ_1 в м.Свердловськ Луганської області.
Ухвалою Могилів-Подільського міськрайонного суду від 17.10.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду.
Заявник у своїй заяві просила справу розглянути без її участі.
Представник заінтересованої особи в судове засідання не з`явилась, подала до суду заяву про розгляд справи без її участі.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що заява підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Відповідно до п. 8 ч. 1ст. 315 ЦПК Українисуд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Частина 1 ст. 317 ЦПК України визначає, що заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Згідно з копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 батьками ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є ОСОБА_4 та ОСОБА_2 .
04.06.1983 ОСОБА_3 зареєструвала шлюб з ОСОБА_5 . Після реєстрації шлюбу дружині присвоєно прізвище « ОСОБА_6 ». Дана обставина підтверджується свідоцтвом про укладення шлюбу серії НОМЕР_2 .
Відповідно до копії довідки про смерть № С-02178 від 06.09.2024 виданої Свердловським міським відділом записів актів цивільного стану ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце народження с.Копанки Зачепиловського району Харківської області померла ІНФОРМАЦІЯ_1 у м.Свердловськ Луганської області (записи вчинено російською мовою).
В матеріалах справи також є копія паспорта ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та місце народження зазначено: с.Копанки Зачепиловського району Харківської області.
Відповідно до п.п. 1, 3 ст.3Закону України«Про забезпеченняправ ісвобод громадянта правовийрежим натимчасово окупованійтериторії України» сухопутна територія тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, водні об`єкти або їх частини, що знаходяться на цих територіях; інша сухопутна територія України, внутрішні морські води і територіальне море України, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України.
За правилами ст.1,9,17,18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється діяКонституціїта законів України; державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно доКонституціїта законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів,що підтверджуютьфакт народження,смерті,реєстрації (розірвання)шлюбу особина тимчасовоокупованій території,які додаютьсядо заявипро державнуреєстрацію відповідногоакта цивільногостану; у разі порушення положень цьогоЗаконудержавні органи України застосовують механізми, передбачені законами України та нормами міжнародного права, з метою захисту миру, безпеки, прав, свобод і законних інтересів громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території, а також законних інтересів держави Україна;громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбаченихКонституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.
При оцінці наданих заявником письмових доказів, суд враховує практику Європейського суду з прав людини, зокрема висновки у справах проти Туреччини (зокрема,«Loizidouv.Turkey»,«Cyprusv.Turkey»),а також Молдови та Росії (зокрема,«Mozer v. The Republic of Moldova and Russia», «Ilascu and Othersv.Moldova and Russia»),де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії(Namibia case),ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на території, контрольованій не визнаним на міжнародному рівні державним утворенням.
Загальновідомою та такою, що не потребує доказування за змістом ст. 82 ЦПК України є та обставина, що територія Луганської області відноситься до тимчасово окупованої території України.
За таких підстав, надана заявником копія довідки про смерть № С-02178, що підтверджує факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , видана органами державної влади, які створені всупереч законодавства України, а тому не є підставою для реєстрації смерті за правиламист. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»органом державної реєстрації актів цивільного стану.
Відтак здійснити державну реєстрацію смерті ОСОБА_2 на підставі довідки про смерть, виданої Свердловським міськимвідділом записівактів цивільногостану не є можливим, оскільки даний документ виданий на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, а тому такі документи не є дійсним та не створюють жодних правових наслідків на території України.
За змістомст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» № 2398-УІ від 01 липня 2010 року, державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи з певний час або про оголошення її померлою.
Таким чином, оскільки заявник не може отримати від закладу охорони здоров`я або судово-медичної установи, що створені за законодавством України документ встановленої форми про смерть та на його підставі зареєструвати смерть ОСОБА_2 , суд приходить до висновку про необхідність задоволення заяви та встановлення факту її смерті у судовому порядку. Вказане за правиламист. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»є також підставою для державної реєстрації смерті органом державної реєстрації актів цивільного стану.
Керуючись ст. 1,3, 9,17,18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», ст. 76-80, 82, 259, 263-265, 273, 315, 317, 430 ЦПК України суд
ВИРІШИВ:
Заяву задовольнити.
Встановити юридичний факт, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженки с.Копанки Зачепиловського району Харківської області померла ІНФОРМАЦІЯ_1 в м.Свердловськ Луганської області.
Рішення суду підлягає негайному виконанню.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Вінницького апеляційного суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_3 адреса проживання: АДРЕСА_2 .
Заінтересована особа: Могилів-Подільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Могилів-Подільському районі Вінницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), місце знаходження:площа Соборна,12,м.Могилів-Подільський,Вінницька область,адреса електронноїпошти: vcs@mpm.vn.drsu.gov.ua, Код ЄДРПОУ 42052318.
Суддя: Т.Б.Київська
Суд | Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122373826 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області
Київська Т. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні