№ 2- 3950 /2010
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2010 року Фрунзенсь кий районний суд м.Харкова в с кладі:
головуючого - судді Бонда рєвої І.В., при секретарі - Шевч енко К.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду в м.Харкові цивільну справ у за позовною заявою ОС ОБА_1 до Управління Пен сійного фонду України у Фрун зенському районі м.Харкова п ро зобов*язання вчинити певн і дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповіда ча, у якому просив суд зобов'яз ати відповідача здійснити йо му перерахунок пеннсії з під вищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком та провести в ідповідні нарахування і випл ати на його користь як дитині війни, за період з 01.01.2007 по 31.12.2009 р.
В обґрунтування своїх позо вних вимог позивач посилався на те, що він належить до соці альної категорії "Дитина вій ни" та відповідно до ст. 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни", має право на отримання соціальної допомо ги в розмірі 30% від мінімально го розміру пенсії за віком. У 2007-2009 р.р. йому така допомога від повідачем виплачувалась у м еншому розмірі, ніж передбач ено законом.
Позивач та представник від повідача в судове засідання не з*явилися, надавши суду за яву про розгляд справи у їх ві дсутність. Представник відпо відача надав заперечення на позов, в яких просить суд в зад оволенні позову відмовити. В обґрунтування своїх доводів зазначили, що органи Пенсійн ого фонду мають використовув ати кошти тільки на виплати, в ичерпний перелік яких визнач ений діючим законодавством, до яких не відносяться випла та підвищення до пенсії згід но ст.6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни".
Суд, дослідивши матеріали справи, беручи до уваги запер ечення відповідача, вважає м ожливим ухвалити рішення у відсутність сторін, та дійшо в висновку про наступне.
З матеріалів справи та ная вних в ній доказів судом вста новлено, що ОСОБА_1 м ає статус "Дитини війни", що пі дтверджується пенсійним п освідченням НОМЕР_1 ві д 20.08.1988 р. та не оспорюєтьс я відповідачем.
Враховуючи зазначений ста тус позивача, він відповідно до ст.6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни" м ає право на отримання держав ної соціальної підтримки, а с аме підвищення до пенсії в ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Згідно довідки УПФУ у Фрун зенському районі м.Харкова в ід 05.08.2010 р. № 14836-07/34 , позив ачеві було нараховано та вип лачено підвищення до пенсії як дитині війни: з 01.01.2008 р. по 31.03.2008 р . у розмірі по 47 грн. щомісяця, з 01.04.2008 р. по по 31.06.2008 р. по 48,10 грн. щоміс яця, з 01.07.2008 р. по 31.09.2008 р. по 48,20 грн. що місяця, з 01.10.2008 р. і по 31.04.2010 р. у розм ірі по 49,80 грн. щомісяця. Протяг ом 2006-2007 р.р. підвищення до пенсі ї як дитині війни позивачеві не нараховувалось та не випл ачувалось, на підставі Закон у України "Про Державний бюдж ет на 2006 рік", Закону України "Пр о Державний бюджет на 2007 рік", ч .3 ст.28 Закону України "Про зага льнообов*язкове державне соц іальне страхування".
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", дітям війни пенс ії або щомісячне довічне гро шове утримання чи державна с оціальна допомога, що виплач ується замість пенсії, підви щуються на 30 відсотків мініма льної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України " Про соціальний захист дітей війни", фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України "Про Державний бюдже т на 2007 рік", дію статті 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", з урахуванням с т. 111 цього Закону, було зупинен о.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. №6-рп/2007 в изнано таким, що не відповіда є Конституції України (є неко нституційним) положення п. 12 с т. 71 Закону України "Про Держав ний бюджет на 2007 рік", яким зупи нено дію ст. 6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни", з урахуванням ст. 111 цього Закону.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними . Рішення Конституційного Су ду України є обов'язковим до в иконання на території Україн и, остаточним і не може бути ос каржене.
Відповідно до ч.2 ст.152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.
Виходячи з приписів ч.2 ст.152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України, суд вважа є, що відповідач повинен був з 09.07.2007 року нараховувати та спл ачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст.6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни", оскільки з м оменту ухвалення Конституці йним Судом України рішення щ одо неконституційності пунк ту 12 статті 71 Закону України "Пр о Державний бюджет України" ц я норма втратила чинність та не підлягала застосуванню. О тже, відповідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з прип исами діючої норми ст..6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни", нараховувати та здійснювати позивачу від повідні доплати.
Відповідно до ст.62 Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2007 р.", позивачеві під лягало виплаті у 2007 р. підвищен ня у розмірі: у липні -вересні по (4,06+406)х30%=123,02 грн. щомісяця, у жовт ні - листопаді по (4,11+411)х30%=124,53 грн., а всього за 2007 рік: 742,65 грн.
Вказані суми позивач у 2007 р. н е отримував.
Таким чином, різниця між ви плаченими та невиплаченими с умами підвищення до пенсії п озивача складає 742,65 грн., які ма ють бути нараховані та випла чені позивачеві за період з 09. 07.2007 р. по 31.12.2007 р.
Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України", текст ст.6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни" викладен о в наступній редакції: Дітям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального за хисту") до пенсії або щоміся чного довічного грошового у тримання чи державної соці альної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, випла чується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам в ійни, які мають право на отрим ання підвищення до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, від повідно до цього Закону та За кону України "Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту", дане підвищ ення провадиться за їх вибор ом згідно з одним із законів.
З 01 січня 2008 року позивачу бу ло нараховане та виплачуєтьс я зазначене підвищення у роз мірах, встановлених п.8 Постан ови КМ України №530 від 28.05.2008 р. "Дея кі питання соціального захис ту окремих категорій громадя н", що підтверджується згадан ою вище довідкою Управління Пенсійного фонду України у Ф рунзенському районі м.Харков а.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. №10-рп/2008 визнано таким, що не відповід ає Конституції України (є нек онституційним) положення п.п .41 розділу 2 Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України".
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними . Рішення Конституційного Су ду України є обов'язковим до в иконання на території Україн и, остаточним і не може бути ос каржене.
Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року відповідач пов инен був нараховувати та спл ачувати позивачу підвищення до пенсії, передбачене ст.6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни", в редакці ї, яка діяла до 01.01.2008 року, оскіль ки з моменту ухвалення Конст итуційним Судом України ріше ння щодо неконституційності пп..41 розділу 2 Закону України " Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ", ця норма втратила чинність т а не підлягала застосуванню. Отже, відповідач з 22.05.2008 року ма в діяти у відповідності з при писами діючої норми ст.6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни", нараховуват и та здійснювати позивачу до плату до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи п озивачу доплати, передбачені ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" в ре дакції від 01.01.2008 року, з урахува нням п.п.41 розділу 2 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни", діяв на підставі та у в ідповідності з діючою нормою зазначених законів, а тому по зовні вимоги щодо стягнення доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задоволе нню не підлягають.
Відповідно до ст.58 Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2008 р.", позивачеві мал о бути виплачено у 2008 р. підвище ння у розмірі: у травні-вересн і по 144,3 грн. щомісяця (481х30%), у жовт ні-грудні по 149,4 грн. щомісяця (498 грн.х30%), всього за 2008 рік: 1170,60 грн.
Фактично позивач отримав з 01.05.2008 р. по 31.12.2008 р. підвищення до пе нсії у розмірі 390,20 грн. (48,1х2 + 48,20х3 + 49 ,8х3).
Таким чином, різниця між ви плаченими та невиплаченими с умами підвищення до пенсії п озивача складає 780,40 грн., яка ма є бути нарахована та виплаче на позивачеві за період з 22.05.200 8 р. по 31.12.2008 р.
Суд вважає, що відповідно до встановленого Законом Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2009 р." прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність у розмірі 498 грн. , у 2009 р. позивачеві мало сплачу ватись підвищення до пенсії як дитині війни у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком, то бто по 149,40 грн. (498 грн.х30%) щомісяця , відповідно до базового зако ну. Фактично позивач отримув ав по 49,80 грн. (498 грн.х10%).
Таким чином, різниця між вип лаченими та невиплаченими су мами підвищення до пенсії у 200 9 р. складає 99, 60 грн. (149,4 грн. - 49,8 грн .) щомісяця, або 1195,20 грн. за рік (99, 6 0 грн.х 12 місяців), яка має бути н арахована та виплачена позив ачеві за період з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р .
Відповідно до ст.52 Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2010 р." позивачеві мал о бути нараховано та сплачен о підвищення до пенсії за пер іод з 01.01.2010 р. по 31.03.2010 р. у розмірі по 208,5 грн. щомісяця (695 грн.х30%), з 01.04.2010 р. по 31.06.2010 р. - по 211,80 грн. щомісяц я (706 грн.х30%), з 01.07.2010 р. по 212,7 грн. щом ісяця (709 грн.х30%).
Фактично він отримував по 49 ,80 грн., тобто недоотримана ним сума підвищення до пенсії за період з 01.01.2010 р. по 31.05.2010 р. складає 800,10 грн. (476,10 грн. + 324 грн.)
Вказані суми також мають б ути нараховані та виплачені позивачеві .
Відповідно до статті 64 Конс титуції України конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.
Доводи відповідача щодо ви рішення питання про виплату позивачеві підвищення до пе нсії, у розмірі, встановленом у п.8 Постанови КМ України "Дея кі питання соціального захис ту окремих категорій громадя н", суд вважає безпідставними .
Сторонами по справі не зап еречується, що позивач, відпо відно до ст.6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни", має право на отримання п ідвищення до пенсії у розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом.
За чинним законодавством, розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст.28 З акону України "Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування", іншого нормати вно-правового акта, який би ви значав цей розмір або встано влював інший розмір, немає.
З огляду на викладене, суд в важає необґрунтованими дово ди відповідача щодо застосув ання положення ч.3 ст.28 зазначе ного Закону, з якої випливає, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом 1 частини 1 цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів пенсії, приз начених згідно з цим Законом , оскільки наявність такої но рми та відсутність іншого мі німального розміру пенсії за віком не є підставою для відм ови в реалізації позивачем к онституційної гарантії, вста новленої ст.46 Конституції Укр аїни та права на отримання до плати до пенсії, передбачено ї ст.6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни".
Пенсійний фонд України ді є у відповідності до Положен ня Про Пенсійний фонд Україн и, затвердженого Указом През идента України від 01.03.2002 року за №121/2001 і здійснює свої повноваж ення на підставі п.15 зазначено го положення, через створені в установленому порядку йог о територіальні управління. Відповідно до Закону України " Про загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування", рішення про призначення та п ерерахунок пенсій приймають ся районними управліннями Пе нсійного фонду України за мі сцем проживання пенсіонерів .
Таким чином, обов'язок по на рахуванню та виплаті підвище ння до пенсії позивача, перед баченого ст.6 Закону України " Про соціальний захист дітей війни " покладено на УПФ Укрії ни у Фрунзенському районі м.Х аркова, за місцем проживання позивача.
Крім того, суд вважає безпі дставним посилання відповід ача на відсутність коштів що до забезпечення виплат зазна ченої доплати до пенсії.
Статтею 22 Конституції Укра їни визначено, що конституці йні права і свободи гарантую ться. Таким чином, держава взя ла на себе зобов'язання забез печити реалізацію громадяна ми своїх конституційних прав .
За змістом ч.1 ст.46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у старості та в інших ви падках, передбачених законом .
Законом України "Про соці альний захист дітей війни" ре алізовано конституційне пр аво на соціальний захист гро мадян, які мають статус "дитин и війни", серед яких їм надано право на отримання 30% доплати до пенсії.
Відповідно до ч.2 ст.6 Конст итуції України органи законо давчої, виконавчої та судово ї влади здійснюють свої повн оваження у встановлених Конс титуцією межах і відповідно до законів України.
Згідно абз.1 п.1 Положення п ро Пенсійний фонд України, за твердженого Указом Президен та України від 01.03.2002 року за №121/2001 , Пенсійний фонд України є цен тральним органом виконавчої влади.
Відповідно до зазначеног о Положення на Пенсійний фон д України покладено обов'язо к щодо призначення пенсії; пі дготовки документів для її в иплати; забезпечення своєчас ного і в повному обсязі фінан сування та виплату пенсій.
Пунктом 1.1 Положення про уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в районах, містах і райо нах у містах, затвердженого п остановою правління Пенсійн ого фонду України від 30.04.2002 року за №8-2 управління Пенсійного фонду України у районах, міст ах і районах у містах є органа ми Пенсійного фонду України, підвідомчими відповідно гол овним управлінням цього фонд у в Автономній Республіці Кр им, областях, містах Києві та С евастополі, що разом з цими уп равліннями утворюють систе му органів Пенсійного фонду України та мають завданням - з абезпечення призначення та в иплати пенсії.
Отже, обов'язок по нарахув анню та виплати доплати до пе нсії, яка передбачена Законо м України "Про соціальний зах ист дітей війни", покладено са ме на органи Пенсійного фонд у України.
Враховуючи, що держава вз яла на себе обов'язок щодо вип лати позивачу 30% підвищення до пенсії та поклала виконання цього обов'язку на центральн ий орган виконавчої влади - Пе нсійний фонд України, який ді є через свої місцеві органи, щ о входять в систему його орга нів, але вони не вчинили жодно ї дії для нарахування цих кош тів та їх виплати, суд вважає, що вони не виконали своїх пов новажень без поважних причин и.
Виходячи із системного ан алізу приписів Конституції У країни та наведених норматив но-правових актів, суд вважає безпідставними посилання ві дповідача на відсутність кош тів, як на обґрунтування прав омірності невиконання своїх зобов'язань перед позивачем .
Оскільки судом ухвалено р ішення про поновлення права позивача до дня ухвалення су дового рішення, позовні вимо ги є такими, що задоволені час тково.
Судові витрати по справі підлягають розподілу у відпо відності до ст.88 ЦПК України - з місцевого бюджету м.Харкова Харківської області має бут и стягнуто на користь позива ча витрати зі сплати судовог о збору у розмірі 8 грн. 50 коп. та витрати на інформаційно-тех нічне забезпечення розгляду справи у розмірі 37 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.22, 46, 64, 124, 152 Консти туції України, ст.ст.1, 3, 6 Закону України "Про соціальний зах ист дітей війни", Законом Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 р.", Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ", Законом України "Про Державн ий бюджет України на 2009 р.", Зако ном України "Про Державний бю джет України на 2010 р.", рішенням Конституційного Суду Україн и від 09.07.2007 р. №6-рп/2007, рішенням Кон ституційного Суду України ві д 22.05.2008 р. №10-рп/2008, ст.28 Закону Украї ни "Про загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я", ст.ст.10, 60, 88, 213, 214, 215 ЦПК України, с уд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги задовільнити частк ово.
Зобов' язати Управління Пенсійного фонду України у Ф рунзенському районі м.Харков а здійснити перерахунок пенс ії ОСОБА_1 з підвище нням її на 30% мінімальної пенс ії за віком, відповідно до ст.6 Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни”, з роз міру, встановленого ч. 1 ст. 28 За кону України „Про загальнооб ов' язкове пенсійне страхув ання”, та провести відповідн і нарахування та виплати нед оотриманих сум за період з 09 л ипня 2007 р. по 31 грудня 2007 р., та за п еріод з 22 травня 2008 р. по 31 травня 2010 р., з урахуванням раніше сп лачених сум.
Стягнути з місцевого бюджету м.Харкова Харківської області на корис ть ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 8 грн. 50 коп. та ви трати на інформаційно-техніч не забезпечення розгляду спр ави у розмірі 37 грн.
Рішення мо же бути оскаржене до Апеляці йного суду Харківської облас ті через Фрунзенський районн ий суд м.Харкова шляхом подач і заяви про апеляційне оскар ження протягом десяти днів з дня проголошення рішення та поданням апеляційної скарги протягом двадцяти днів післ я подання заяви про апеляцій не оскарження .
Головуючий - судд я
Суд | Фрунзенський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2010 |
Оприлюднено | 18.11.2010 |
Номер документу | 12238439 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Приморський районний суд Запорізької області
Картофлицький Гліб Вікторович
Цивільне
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Редько Олександр Васильович
Цивільне
Феодосійський міський суд Автономної Республіки Крим
Лошакова Тетяна Анатоліївна
Цивільне
Фрунзенський районний суд м.Харкова
Бондарєва І. В.
Цивільне
Василівський районний суд Запорізької області
Нікандрова Світлана Олександрівна
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Воєвідко Ярослав Іванович
Цивільне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Ліпчанський Сергій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні