РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
17 жовтня 2024 р. Справа № 120/7003/24
Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом виконувач обов`язків керівника Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області до Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області, за участі третьої особи - Яланецького ліцею Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Виконувач обов`язків керівника Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області звернувся до суду в інтересах держави з адміністративним позовом до Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльністю відповідача щодо невжиття заходів спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на приміщеннях Яланецького ліцею Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області і розміщену у ньому захисну споруду цивільного захисту та, відповідно, здійснення реєстрації права комунальної власності на зазначену будівлю. Зокрема, зауважує, що на відповідачем не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності.
Ухвалою суду від 12.06.2024 року відкрито провадження у цій справи та залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Яланецький ліцей Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області.
Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався.
Пояснення від третьої особи до суду не надходили.
Ознайомившись з наявними матеріалами справи, суд встановив наступні обставини.
Рішенням № 558 від 20.06.2019 року 36 сесії 7 скликання Томашпільської районної ради "Про передачу об`єктів спільної власності територіальних громад району до комунальної власності Томашпільської об`єднаної територіальної громади" вирішено передати цілісний майновий комплекс, що знаходиться за адресою вул. Соборна 1, с. Яланець.
Рішенням Томашпільської селищної ради № 1516 від 24.10.2019 року "Про надання згоди на прийняття до комунальної власності Томашпільської селищної об`єднаної територіальної громади об`єктів спільної власності територіальних громад району" надано згоду на прийняття безоплатно до комунальної власності Томашпільскої об`єднаної територіальної громади із спільної власності територіальних громад Томашпільського району зазначеної споруди.
Так, відповідно до акту приймання майна від 24.12.2019 року до комунальної власності Томашпільскої об`єднаної територіальної громади передано цілісний майновий комплекс Яланецького ліцею Томашпільської селищної ради Вінницької області, який складається з приміщення ліцею і розміщеної у ньому захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 02022.
Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності чи будь-яке інше речове право на вказане нерухоме майно Томашпільської селищною радою не реєструвалося.
Так, виконувач обов`язків керівника Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області встановивши в рамках реалізації своїх повноважень бездіяльність Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області щодо невжиття заходів спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів та реєстрації права власності, звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд встановив наступне.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Згідно з статтею 29 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (частина 5 статті 16 Закону № 280/97-ВР).
Тобто єдиним органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади є Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області
Приписами частини 2 статті 60 Закону визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (частина 1 статті 181 Цивільного кодексу України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Згідно з частиною 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Положеннями статей 4, 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також, територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, підлягають обов`язковій державній реєстрації.
У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
Згідно з пунктом І розділу II Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, що затверджена наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 № 127, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 № 582/5773 та Методичних рекомендацій щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту), затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 10.06.2009 № 390, захисні споруди цивільного захисту підлягають технічній інвентаризації, на які складаються окремі інвентаризаційні справи і технічні паспорти.
Відповідно до пункту 8 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, захисні споруди ставляться на облік після їх уведення в установленому порядку в експлуатацію на підставі документів, передбачених Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим постановою КМУ від 13.04.2011 № 461, та технічного паспорта, складеного за результатами проведення їх технічної інвентаризації, як об`єктів нерухомого майна.
Згідно з пунктами 6, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 01.01.2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Відтак, з огляду зазначене та наявні матеріали справи, відповідач, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не зареєструвала право власності на приміщення Яланецького ліцею Томашпільської Селищної ради Тульчинського району Вінницької області та розміщену у ньому захисну споруду цивільного захисту № 02022.
Тобто за наявності підстав та відповідних повноважень відповідачем, як суб`єктом комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади, відповідні права комунальної власності, упродовж тривалого часу, з 2019 року не здійснено дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на зазначені будівлю та захисну споруду.
Вказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка полягає у не оформленні правовстановлюючих документів на майно та, відповідно, не реєстрації права власності, що належить територіальній громаді.
В свою чергу, безпідставне зволікання в державній реєстрації права власності громади може призвести до нецільового використання останніх або їх вибуття з управління громади, що суперечить інтересам держави.
З огляду на викладене суд доходить висновку, що Томашпільську селищну раду Тульчинського району Вінницької області належить зобов`язати вжити заходів до оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Яланецького ліцею Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області та розміщену у ньому захисну споруду цивільного захисту № 02022 та державної реєстрації права комунальної власності на зазначену будівлю.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Наведене свідчить про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду справи не залучались свідки та не проводились експертизи, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов виконувача обов`язків керівника Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області (вул. Ростислава Покиньчереди, 14, м. Тульчин, Вінницька обл.) до Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області (пл. Тараса Шевченка, 1, смт Томашпіль, Тульчинський р-н, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 04326218), за участі третьої особи - Яланецького ліцею Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області (вул. Соборна, 1, с. Яланець, Тульчинський р-н, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 26223217), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області щодо невжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на приміщення Яланецького ліцею Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області і розміщену у ньому захисну споруду цивільного захисту № 02022, за адресою: вул. Соборна, 1, с. Яланець, Тульчинський р-н, Вінницька обл.
Зобов`язати Томашпільську селищну раду Тульчинського району Вінницької області вжити заходи до оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на приміщення Яланецького ліцею Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області і розміщену у ньому захисну споруду цивільного захисту № 02022, за адресою: вул. Соборна, 1, с. Яланець, Тульчинський р-н, Вінницька обл.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
СуддяАльчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122386453 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні