Рішення
від 16.10.2024 по справі 140/6765/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6765/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Електротермометрія» до Головного управління ДПС у Волинській області про скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство «Електротермометрія» (далі ПАТ «Електротермометрія») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) про скасування податкового повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року №0081220408.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів та за висновками акта перевірки від 20 березня 2024 року №6227/03-20-04-08/00225644 товариство не дотримало вимог пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України (далі ПК України) й порушило граничні строки сплати узгодженого грошового зобов`язання з земельного податку в сумі 2233623,25 грн. На підставі висновків акта перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року №0081220408 про нарахування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 216560,58 грн.

Позивач вважає це рішення протиправним. На його думку, податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної сплати податку є триваючим правопорушенням, початком якого є перший календарний день, що настає за днем закінчення граничного строку внесення відповідного платежу, а закінчується в день фактичної сплати (перерахування) податку до бюджету. Оскільки порушення податкового законодавства в частині несвоєчасної сплати земельного податку за період з 30 вересня 2018 року по 02 жовтня 2023 року відбулося з 18 лютого 2021 року по 03 жовтня 2023 року (фактична сплата грошових зобов`язань) та припало на період дії карантину, тому штрафні санкції з врахуванням пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України не можуть застосовуватися.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства (далі КАС України).

Відповідач у відзиві на позов заперечив позовні вимоги та у їх задоволенні просив відмовити (а.с.30-33). В обґрунтування цієї позиції вказав, що камеральною перевіркою встановлено несвоєчасну сплату ПАТ «Електротермометрія» до бюджету самостійно визначених податкових зобов`язань із земельного податку у сумі 2233623,25 грн. На підставі висновку акта перевірки від 20 березня 2024 року №6227/03-20-04-08/00225644 згідно з пунктом 124.1 статті 124 ПК України ГУ ДПС у Волинській області винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року №00225644 форми «Ш» про застосування штрафних санкцій.

Відповідач вважає, що податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року №00225644 відповідає приписам закону та зауважив, що на період дії воєнного стану, починаючи з 27 травня 2022 року, переважають норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а норма пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується. Поряд з тим податковий борг із земельного податку в результаті несплати позивачем узгоджених грошових зобов`язань згідно з податковими деклараціями з плати за землю за 2018-2019 роки виник по термінах сплати до 01 березня 2020 року (тобто до введення мораторію на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства на період дії карантину), тому штрафні санкції підлягали застосуванню. За порушення платіжної дисципліни у 2023 році штрафні санкції також нараховано відповідно до чинного законодавства. Таким чином, оскільки в порушення пункту 287.3 статті 287 ПК України ПАТ «Електротермометрія» несвоєчасно сплачувало узгоджені податкові зобов`язання із земельного податку, то в підсистемі «Податковий аудит» автоматично нараховувались штрафні санкції за несвоєчасну їх сплату (5% та 10%).

Інші заяви по суті справи не надходили.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту20.1 статті 20,пункту 75.1 статті 75 ПК України було проведено камеральну перевірку ПАТ «Електротермометрія» щодо порушення термінів сплати (перерахування) податків, зборів, платежів із земельного податку, під час якої використано відомості Інформаційно-комунікаційної системи «Податковий блок», інтегрованої картки платника з земельного податку (18010500), податкових декларацій за 2018 рік (від 14 лютого 2018 року №9021606506), за 2019 рік (від 18 лютого 2019 року №9024896896), за 2022 рік (від 20 лютого 2023 року 39308098233), за 2023 рік (від 20 лютого 2023 року №9029371948) та уточнюючих податкових декларацій із земельного податку за 2022 рік (від 22 лютого 2022 року 29308330587) та за 2023 рік (від 20 лютого 2023 року №9031435380) (а.с.6-8).

Відповідно до висновків акта перевірки від 20 березня 2024 року №6227/03-20-04-08/ НОМЕР_1 ПАТ «Електротермометрія» несвоєчасно сплачено до бюджету самостійно визначені податкові зобов`язання із земельного податку у сумі 2233623,25 грн.

Розглянувши акт перевірки, ГУ ДПС у Волинській області на підставі пункту 124.1 статті 124 ПК України прийняло податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року №0081220408, яким до позивача за порушення термінів сплати узгоджених податкових зобов`язань із земельного податку у сумі 2233623,25 грн застосовано штрафні (фінансові) санкції (5%, 10%) у сумі 216516,58 грн за затримку на 1061, 1109, 1094, 1079, 1048, 1018, 1030, 872, 877, 939, 907, 967, 999, 987, 152, 122, 91, 61, 183, 183, 956, 847, 845, 864, 925, 894, 955, 986, 972, 30, 940, 928, 961, 22, 109, 109, 53, 109, 109, 129, 109, 109, 109, 109, 34, 119, 59, 91, 30, 1, 129, 99, 109, 109, 109, 853, 841, 871, 871, 931, 159, 159, 931, 900, 128, 900, 853, 127, 127, 127, 127, 127, 127, 127, 127, 127, 127, 127, 127, 127, 30, 1, 91, 59, 119 календарних днів (а.с.9-11).

Рішенням Державної податкової служби України від 20 червня 2024 року №18659/6/99-09-06-03-02-06 скаргу ПАТ «Електротермометрія» на податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року №0081220408 було залишено без задоволення, а оскаржуване рішення без змін (а.с.12-14).

Податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року №0081220408 є предметом оскарження у судовому порядку.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює ПК України.

Як установлено підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно з пунктом 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема, своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Приписами пункту 76.1 статті 76 ПК України установлено, що камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Як встановлено судом, ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 ПК України провело камеральну перевірку ПАТ «Електротермометрія» щодо дотримання термінів сплати (перерахування) податків, зборів, платежів із земельного податку, під час якої було встановлено невиконання платником податкового обов`язку щодо своєчасної сплати податку та порушення строків сплати (перерахування) земельного податку до бюджету (а.с.6-8).

Обов`язки платника податків визначені у статті 16 ПК України. Такими є: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (підпункти 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України).

Згідно зі статтею 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

За загальним правилом платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (пункт 57.1 статті 57 ПК України).

Порядок обчислення та сплати плати за землю встановлений у статтях 286, 287 ПК України.

Так згідно з пунктом 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Пунктом 287.3 статті 287 ПК України передбачено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Згідно із пунктом 124.1 статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Аналіз наведених правових норм свідчить про те, що на платника податків покладено обов`язок здійснити у встановлені строки сплату узгодженого грошового зобов`язання. Несплачене у встановлений законом строк узгоджене грошове зобов`язання визнається сумою податкового боргу платника податків. За несплату або несвоєчасну сплату платником податків узгодженої суми податкового зобов`язання такий притягується до відповідальності у вигляді штрафу на умовах, визначених податковим законодавством. Передумовою нарахування штрафних санкцій з підстав, визначених пунктом 124.1 статті 124 ПК України, є несплата платником податків суми узгодженого податкового зобов`язання у встановлені законом строки.

Зазначена норма, як виплаває з її змісту, є універсальним приписом, який підлягає застосуванню в будь-яких випадках прострочення сплати узгодженого податкового зобов`язання незалежно від того, з яких причин платником податків було здійснено несвоєчасну сплату. Після фактичного погашення боргу платник податку повинен сплатити суму штрафу в розмірі, який залежить від терміну прострочення. Відповідальність, передбачена пунктом124.1 статті 124 ПК України, не пов`язана із встановленням/ доведенням вини платника податків у формі умислу у вчиненому діянні (дії або бездіяльності). Для притягнення до фінансової відповідальності платника податків згідно з цією нормою за загальним правилом достатнім є виявлення факту допущення платником податків порушення строку сплати узгодженої суми грошового зобов`язання.

Підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 ПК України установлено, що контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

З матеріалів справи слідує, що на підставі акта камеральної перевірки від 20 березня 2024 року №6227/03-20-04-08/00225644 ГУ ДПС у Волинській області прийняте податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року №0081220408, яким на підставі пункту 124.1 статті 124 ПК України за затримку сплати узгодженого грошового зобов`язання із земельного податку в сумі 2233623,25 грн до ПАТ «Електротермометрія» застосовано штраф у розмірі 5% (у разі затримки від 1 до 30 календарних днів) та 10% (за затримку більше 30 днів) від розміру несвоєчасно сплаченого грошового зобов`язання у сумі 216516,58 грн.

Позивач не заперечує те, що податкові зобов`язання із земельного податку, зазначені в акті перевірки, були сплачені з порушенням визначених законодавством строків. Поряд з цим протиправність спірного податкового повідомлення-рішення позивач аргументує тим, що порушення податкового законодавства в частині несвоєчасної сплати земельного податку припадало (фактична сплата узгоджених зобов`язань відбувалася у період з 18 лютого 2021 року по 03 жовтня 2023 року) на період дії пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, який звільняє від відповідальності за порушення податкового законодавства.

Оцінюючи такі аргументи ПАТ «Електротермометрія» з точки зору їх достатності для скасування спірного податкового повідомлення-рішення, суд враховує таке.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року №533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі - Закон №533-IX).

У зв`язку з набранням чинності Законом №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року №540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» та Законом України від 13 травня 2020 року №591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту: «За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня, підлягає списанню».

Отже, відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України в редакції, чинній з 29 травня 2020 року, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, чітко визначених цим пунктом.

До завершення карантину Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні був введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та триває досі.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року (далі - Закон №2118-IX). Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Згідно з пунктами 69.1, 69.3, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які у зв`язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях не дотрималися визначених цим пунктом термінів виконання податкових обов`язків, звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за невиконання податкових обов`язків, за умови виконання таких обов`язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов`язків. Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом України від 24 березня 2022 року №2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України та слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

27 травня 2022 набрав чинності Закон України від 12 травня 2022 року №2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260-IX). Цим Законом підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у новій редакції, за змістом якої у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Законом №2260-IX також був викладений у новій редакції підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Зокрема, відповідно до останнього абзацу вказаного підпункту установлено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Крім того, підпунктом 69.9 пункту 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України (у редакції Закону №2260-IX) обумовлено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім: дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Отже, з огляду на наведене вище правове регулювання можна виснувати, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату податків та зборів за звітні податкові періоди, в яких діяв мораторій, запроваджений пунктом 52-1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року, однак лише у випадку сплати таких податкових зобов`язань не пізніше 31 липня 2022 року (перший випадок) або у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів (другий випадок). 27 травня 2022 року законодавець шляхом внесення змін до ПК України (пункт 2.1 статті 2 ПК України) скасував встановлений до цього мораторій на застосування штрафних санкцій, зокрема, за порушення вимог податкового законодавства в частині сплати узгоджених сум податкових зобов`язань, допущені платником податків у період дії карантину.

Судом за наслідками дослідження акта перевірки ГУ ДПС у Волинській області встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення термінів сплати узгоджених грошових зобов`язань із земельного податку й такі порушення можна розділити на два періоди: 1) коли обов`язок зі сплати узгоджених грошових зобов`язань припадав до запровадження 12 березня 2020 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» карантину (податкові декларації від 14 лютого 2018 року, від 18 лютого 2019 року, за якими граничний строк сплати земельного податку припадав на 30 вересня 2018 року, 30 жовтня 2018 року, 30 листопада 2018 року, 30 грудня 2018 року, 30 січня 2019 року, 02 березня 2019 року, 30 березня 2019 року, 30 квітня 2019 року, 30 травня 2019 року, 30 червня 2019 року, 30 липня 2019 року, 30 серпня 2019 року, 30 вересня 2019 року, 30 жовтня 2019 року, 30 листопада 2019 року, 30 грудня 2019 року, 30 січня 2020 року; ухвала суду від 21 травня 2019 року у справі №0340/1791/18 про розстрочення сплати податкового боргу зі сплатою частини боргу до 24 травня 2019 року, до 24 жовтня 2019 року, до 23 липня 2019 року, до 22 серпня 2019 року, до 23 вересня 2019 року, до 24 жовтня 2019 року); 2) обов`язок сплати податкових зобов`язань припадав на період дії Закону №2260-ІХ (набрав чинності 27 травня 2022 року), яким скасовано встановлений до цього мораторій на застосування штрафних санкцій, зокрема, за порушення вимог податкового законодавства в частині сплати узгоджених сум податкових зобов`язань, допущені платником податків у період дії карантину (податкові декларації із земельного податку за 2022 рік та за 2023 рік від 20 лютого 2023 року, уточнюючі податкові декларації із земельного податку за 2022 рік та за 2023 рік від 22 лютого 2023 року, за якими строк сплати податкових зобов`язань мав місце у період з 20 лютого 2023 року по 02 жовтня 2023 року).

Тут необхідно наголосити, що сплата податкових зобов`язань є податковим обов`язком платника податку. Цей обов`язок не змінювався (не виключався) ані під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), ані після введення в Україні воєнного стану. Незважаючи на те, що податковий обов`язок платника зі сплати узгоджених грошових зобов`язань не виключався, після введення на території України воєнного стану до ПК Українибули включені норми щодо зупинення усіх строків, зокрема, встановлених цим Кодексом (підпункт 69.9 пункту 69 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, пункт102.9 статті 102 ПК України), які мали безумовну дію у період з 07 березня 2022 року (дата набрання чинності Законом №2118-IX від 03 березня 2022 року) і до 26 травня 2022 року (до дати набрання чинностіЗаконом №2260-IX від 12 травня 2022 року). Водночас за загальним правилом положення про зупинення строків є застосовними до правовідносин, у яких такі строки на момент їх зупинення ще не скінчилися.

У контексті зазначеного суд погоджується із позивачем, що податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної сплати узгоджених грошових зобов`язань є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем сплати зобов`язання, самостійно визначеного платником у податковій декларації, а припиняється таке порушення в день фактичної сплати. Проте, на думку суду, обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення виключно для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосованості вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Отже, штрафні санкції за несвоєчасну сплату самостійно узгоджених сум грошового зобов`язання, обов`язок зі сплати яких виник до березня 2020 року, підлягають застосуванню; якщо такий обов`язок виник з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року, то штрафні санкції не застосовуються.

Суд повторює, що за обставин цієї справи обов`язок зі сплати узгоджених грошових зобов`язань у позивача виник або до початку карантину (вересень 2018 року - січень 2020 року), або вже у період дії Закону №2260-ІХ (набрав чинності 27 травня 2022 року), яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення термінів сплати (перерахування) земельного податку (лютий 2023 року - жовтень 2023 року).

Оскільки фактично узгоджені податкові зобов`язання за вказані вище податкові періоди були сплачені ПАТ «Електротермометрія» з пропуском визначенихПК Українистроків, контролюючим органом правомірно застосовано до позивача штрафні санкції, передбачені пунктом124.1 статті 124 ПК України.

З урахуванням наведеного суд за наслідком перевірки обставин справи дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 10 квітня 2024 року №0081220408 є правомірним та обґрунтованим, а тому відсутні підстави для його скасування. Таким чином, у задоволенні позовних вимог належить відмовити.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову судові витрати не підлягають відшкодуванню позивачу.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Публічного акціонерного товариства «Електротермометрія» (43001, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Ковельська, 40, ідентифікаційний код юридичної особи 00225644) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, майдан Київський, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679) про скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122386576
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/6765/24

Рішення від 16.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні