Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2024 року Справа№200/4547/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Ушенка С.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом керівника Слов`янської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави до Комунального підприємства «Керуюча компанія №4» Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 32233355), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38652962) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Керівник Слов`янської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із зазначеним адміністративним позовом, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність щодо приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 19417, що розташоване за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Університетська, 38, приміщення 1, у готовність до використання за призначенням;
- зобов`язати вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 19417, що розташоване за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Університетська, 28, приміщення 1, відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.
В обґрунтування позову зазначено, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та введенням на всій території України воєнного стану органами прокуратури ретельно опрацьовуються інформації та повідомлення щодо порушень вимог законодавства України у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд). Так, встановлено, що за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Університетська, б. 38, прим. 1, знаходиться захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №19417, яке перебуває у власності відповідача, та в умовах військового стану через недодержання та порушення власником вимог законодавства України у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є неготовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Наведене суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 липня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження у даній адміністративній справі.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, який вмотивований тим, що у 2023 році Головному розпоряднику бюджетних коштів - Управлінню житлово-комунального господарства Слов`янської міської військової адміністрації з місцевого бюджету Слов`янської територіальної громади на капітальний ремонт захисної споруди - сховища № 19417, що розташоване по вул. Університетська, 38, було виділено 260212,0 гривень, але у зв`язку з підтопленням зазначеного приміщення ґрунтовими водами проведення капітального ремонту стало неможливим, у зв`язку з чим зазначені кошти були повернуті до місцевого бюджету. На думку відповідача, оскільки місто Слов`янськ згідно наказу Мінреінтеграції від 25.04.2022 увійшло до переліку населених пунктів, що знаходяться в зоні бойових дій, підприємство не мало та не має на даний час фінансової можливості та юридичних підстав за власний рахунок спрямовувати кошти на утримання захисної споруди №19417.
Відповідач зазначає, що, на його думку, в даному випадку протиправна бездіяльність і вина з його боку у зв`язку з відсутністю можливості проведення капітального ремонту у захисній споруді, - відсутні.
Крім того, відповідач вважає, що не є належним відповідачем в даній справі, оскільки він не є суб`єктом владних повноважень.
В матеріалах справи наявна відповідь позивача на відзив на позов, відповідно до якої позивач вважає доводи відповідача необґрунтованими, оскільки утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на балансоутримувачів, за рахунок власних коштів. Зазначає, що всупереч вищевказаним нормам законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту відповідач балансоутримувач сховища №19417, а саме КП СМР «Керуюча компанія №4», дотепер не виконує свого прямого та безпосереднього обов`язку щодо утримання вказаної захисної споруди у належному та придатному для використання за призначенням стані. Крім того, балансоутримувачем сховища №19417 робота з погодження із ДСНС неможливості подальшого утримання та експлуатації захисної споруди не проводилася, як і не здійснювалося обстеження технічного стану захисної споруди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 №257.
Зазначає, що спір набуває ознак публічно-правового за умов не лише наявності серед суб`єктів спору публічного органу чи посадової особи, а й у зв`язку зі здійснення ним (ними) у цих відносинах владних управлінських функцій. Для цілей і завдань адміністративного судочинства владну управлінську функцію необхідно розуміти як діяльність усіх суб`єктів владних повноважень з виконання покладених на них Конституцією чи законами України завдань (п. 3 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду від 20.05.2013 №8). У даному випадку прокурор звертається з позовом на захист інтересів держави у зв`язку з невиконанням та порушенням вимог законодавства України у сфері цивільного захисту, що призводить до порушення державних інтересів та встановлених державою гарантій по забезпеченню конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, насамперед в умовах збройної агресії російської федерації проти України.
Відповідачем до суду подані заперечення на відповідь на відзив, в яких відповідач наполягає, що КП СМР «Керуюча компанія №4» не вчиняло протиправної бездіяльності і не є належним відповідачем в даній справі на підставі ст. 46 КАС України.
Від позивача через систему «Електронний суд» до суду надійшли додаткові пояснення, в яких зазначено, що за період повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, не зважаючи на неодноразові зафіксовані факти порушень утримання захисної споруди, КП СМР «Керуюча компанія №4» не забезпечено навіть наявності необхідної документації на вказану споруду, відсутні журнал перевірки стану захисної споруди та функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди, не зважаючи на призначення зі штату балансоутримувача відповідальних осіб.
Вирішення питання внесення змін до місцевих програм бюджетного фінансування та виділення грошових коштів для проведення технічного обстеження захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) сховище 19417 розпочато Управлінням житлово комунального господарства Слов`янської міської військової адміністрації вже після пред`явлення позову та відкриття провадження у справі №200/4547/24 (лист УЖКГ Слов`янської міської ВА №30.07.2024 №01-30/883/1). Таким чином, на думку позивача, балансоутримувачем сховища №19417 робота з утримання та експлуатації захисної споруди не проводилась, проведення обстеження технічного стану захисної споруди не здійснювалось.
Справу розглянуто поза датою, визначеною в ухвалі суду від 09 липня 2024 року, з огляду на введення в Україні у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-ІХ, воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який, наразі, триває, та перебування судді у щорічній відпустці і на лікарняному.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
На території Краматорського району Донецької області за адресою: м. Слов`янськ, вул.Університетська, 38, прим. 1, розташована захисна споруда цивільного захисту №19417, типу сховище, вбудована в 3-х поверхову житлову будівлю. Зазначене сховище прийняте в експлуатацію в 1958 році, має площу 127,9 м2 та розраховане на 100 осіб.
На захисну споруду складено паспорт сховища №19417 та відповідну облікову картку.
Комунальним підприємством «Бюро технічної інвентаризації» за результатами проведення інвентаризації 17.11.2011 складено технічний паспорт на захисну споруду №5862. За основними технічними характеристиками сховище відповідає покажчику захисту IV класу.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.06.2024 сховище №19417 є захисною спорудою цивільного захисту. Право комунальної власності 15.10.2012 зареєстровано за Слов`янською міською радою (реєстраційний номер майна 35845967) на підставі свідоцтва про право власності без номеру від 15.10.2012 за територіальною громадою м. Слов`янська.
Згідно рішення виконавчого комітету Слов`янської міської ради від 29.05.2019 №1269 «Про передачу майна комунальної власності територіальної громади м. Слов`янська» майно комунальної власності - об`єкт захисної споруди цивільного захисту №19417 передано з балансу ТОВ «Арагорн» на баланс комунально підприємства «ЖЕК №4».
В подальшому, на підставі рішення Слов`янської міської ради від 18.09.2019 №ЕХІХ-7 «Про зміну найменування Комунального підприємства «ЖЕК №4», відповідно до затвердженого Статуту підприємства Комунальне підприємство Слов`янської міської ради «Керуюча компанія №4» (далі - КП СМР «Керуюча компанія №4») стало правонаступником КП «ЖЕК №4».
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні введено воєнний стан Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», що затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні». Воєнний стан в Україні наразі триває.
Відповідно до наказу директора КП СМР «Керуюча компанія №4» №32-ОС від 30.12.2022 відповідальною особою за стан споруд цивільного захисту (сховищ) комунальної власності територіальної громади м. Слов`янська призначено майстра технічної дільниці ОСОБА_1 . Головному бухгалтеру наказано забезпечити бухгалтерський облік та зберігання інвентарних описів цивільних споруд.
07.08.2023 комісією у складі: головного спеціаліста з питань цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи Слов`янської міської військової адміністрації ОСОБА_2 , провідного фахівця відділу цивільного захисту Краматорського РУ ГУ ДСНС України у Донецькій області Непомнящих К.Є., дільничного офіцера поліції СП ВП №4 Краматорського РУП ГУНП у Донецькій області ОСОБА_3 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №19417, розташованого за адресою: м. Слов`янськ, вул.Університетська, 38, що належить Слов`янській міській раді, балансоутримувач захисної споруди КП «Керуюча компанія №4», про що складено акт №19417. За результатами здійсненого обстеження комісією надано висновок про оцінку стану готовності захисної споруди як «обмежено готова».
Зазначеним актом встановлено наступні порушення «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 (далі за текстом - Вимог), серед яких:
прилади для виміру підпору повітря - відсутні (п. 10 розділу II, п. 5 глави 4 розділу III Вимог);
системи регенерації повітря та фільтри (ФГ- 70) - відсутні (п. 10 розділу II, п. 1, 2, 3 глави 4 розділу III Вимог);
сховище відрізано від каналізації (п. 10 розділу II, глава 6 розділу III Вимог);
санвузли; 2 унітази та 1 раковина - відсутні (п. 10 розділу II, п. 4 глави 6 розділу ПІ Вимог);
запірна арматура - відсутня (п. 10 розділу II Вимог);
системи зв`язку та оповіщення - відсутні (глава 7 розділу III Вимог);
заземлення електрообладнання - немає (п. 9 розділу II Вимог);
прилади вимірювання температурно-вологісного режиму - відсутні та не перевірялися (п. 1 глави 3 розділу ІІІ Вимог);
робочі інструменти формування з обслуговування захисної споруди - відсутні (п. 5 глави 1 розділу VII Вимог);
відсутня документація захисної споруди: опис та обладнання майна, схеми зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення, журнал перевірки сховища, план приведення захисної споруди у готовність, журнал перевірки стану захисної споруди, план приведення захисної споруди у готовність, журнал експлуатації фільтровентиляційного обладнання, експлуатаційні схеми систем життєзабезпечення (вентиляції, водопостачання і каналізації, електропостачання), схема оповіщення та інформування зі списками телефонів, порядок перевірки сховища на герметичність, довідка про перевірку сховища на герметичність, правила поведінки у захисній споруді, список особового складу формування обслуговування захисної споруди тощо (додаток 18 до Вимог);
зауваження щодо експлуатації ДЕС - відсутня необхідна документація, аварійні світильники, світильники у входах, розетки для переносних ламп тощо (глава 5 розділу III Вимог).
На підставі розпорядження начальника Слов`янської МВА №1530 від 22.09.2023 виділено кошти у сумі 260212,00 грн. на проведення капітального ремонту захисної споруди - сховища №19417.
Згідно актів обстеження сховища №19417, що проведені комісією у складі представників КП СМР «Керуюча компанія №4» від 16.10.2023, від 20.11.2023, від 14.12.2023 встановлено, що у приміщенні сховища №19417, що розміщене у технічному підвалі житлового будинку по вул. Університетська, 38, м. Слов`янська, спостерігається стояння ґрунтової води, інженерні мережі в робочому технічному стані. Тобто, за даними балансоутримувача - КП СМР «Керуюча компанія №4» наявні ознаки підтоплення приміщення захисної споруди грунтовими водами.
У зв`язку з тим, що приміщення підтоплені грунтовими водами, невикористані кошти повернуті до бюджету Слов`янської міської територіальної громади.
11.01.2024 комісією у складі: головного спеціаліста з питань цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи Слов`янської міської військової адміністрації ОСОБА_2 , провідного фахівця відділу цивільного захисту Краматорського РУ ГУ ДСНС України у Донецькій області Непомнящих К.Є., дільничного офіцера поліції СП ВП №4 Краматорського РУП ГУНП у Донецькій області ОСОБА_3 повторно проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №19417, про що складено відповідний акт. За результатами перевірки 11.01.2024 комісія дійшла висновку, що станом на 11.01.2024 зазначене сховище також є обмежено готовим до використання за призначенням.
Під час оцінки стану готовності 11.01.2024 встановлено наявність порушень, зазначених раніше в акті обстеження від 07.08.2023.
Крім того, комісією надано рекомендації балансоутримувачу щодо приведення захисної споруди у готовий до використання за призначенням стан:
забезпечити вільний доступ до приміщень для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
забезпечити споруду резервним штучним освітленням (електричними ліхтарями);
біля входів дверей вивісити таблички розміром 50х60 см з написом «місце для УКРИТТЯ», на якій зазначити адресу місця розташування споруди, її балансоутримувача, адресу і місце зберігання ключів;
очищувати від бруду і сміття, а в зимовий час - від снігу і льоду. Захаращення входів не допускати.
У подальшому Слов`янською міською постійною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій проведено засідання, на якому 12.03.2024 розглянуто питання «Стан готовності об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням» за результатами проведених комісійних обстежень об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту.
Відповідно до протоколу №5 від 12.03.2024 засідання Комісією вирішено власникам (балансоутримувачам) об`єктів фонду захисних споруд незалежно від форми власності з метою приведення їх у готовність до використання за призначенням, в найкоротші строки виконати заходи, зазначені у вимогах щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за №879/23331.
Згідно з інформацією ГУ ДСНС у Донецькій області (лист №5001-4069/5010 від 22.05.2024) заходи державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відносно сховища №19417 не здійснювались. На виконання план-графіку проведення комісійних обстежень об`єктів фонду захисних споруд Слов`янської міської територіальної громади на І - IV квартали 2024 року 11.04.2024 за участі Краматорського районного управління ГУ ДСНС у Донецькій області проведено комісійне обстеження захисної споруди цивільного захисту №19417, за результатами якого складено акт від 11.04.2024, згідно з яким повторно встановлено порушення Вимог щодо стану систем вентиляції, водопостачання, каналізаційної системи, систем зв`язку та оповіщення, гідроізоляції; відсутня документація на сховище, у тому числі: функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди; правила користування вимірювальними приладами; план приведення захисної споруди у готовність тощо.
Також встановлено, що питання забезпечення герметичності та запобігання утворенню конденсату Балансоутримувачем з моменту проведення комісійних перевірок 07.08.2023, 11.01.2024 так і не вирішено.
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо виконання обов`язків з належного утримання захисної споруди цивільного захисту - сховища №19417 у готовому до використання за призначенням стані протиправною, прокурор звернувся до суду з цим позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень у спосіб, що передбачений, як Конституцією, так і Законами України.
Статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року №1697-VII (далі - Закон №1697-VII) та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Згідно з положеннями статті 23 Закону №1697-VII представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
У частині 4 статті 53 КАС України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У даних спірних правовідносинах обраний прокурором спосіб захисту права спрямований на захист інтересів держави, зокрема на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, на спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров`я, життя і здоров`я інших людей від протиправних посягань.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Відповідно до приписів статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 №1932-XII (далі - Закон №1932-XII) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно зі статтею 3 Закону №1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Цивільний захист - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки (стаття 4 КЦЗ України).
Тобто, цивільним захистом є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Пунктом 11 частини 1 статті 18 КЦЗ України встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.
Частиною 1 статті 20 КЦЗ України визначено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання та інших юридичних осіб, інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі суб`єкти господарювання) у сфері цивільного захисту, серед іншого, належить: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; виконання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, експлуатації, використання та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні), проведення їх технічної інвентаризації як об`єктів нерухомого майна; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 21 КЦЗ України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Пунктом 2 частини 1 статті 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належить протирадіаційне укриття - негерметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, які можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, та іонізуючого опромінення у разі радіаційної аварії і радіоактивного забруднення місцевості та непрямої дії звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів.
Відповідно до частини 4 статті 32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання та інші юридичні особи завчасно створюють фонд захисних споруд цивільного захисту.
Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, включення об`єктів до складу та виключення таких об`єктів з фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України (частина 5 статті 32 КЦЗ України).
Утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел (частина 8 статті 32 КЦЗ України).
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), виключення таких споруд із фонду, ведення обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, що є об`єктами відповідного фонду, а також статус таких об`єктів для забезпечення захисту населення визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок №138).
Пунктом 3 Порядку №138 визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням. Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. При цьому, п. 3 Порядку визначено, що балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).
Відповідно до абзацу 1 пункту 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно з пунктом 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Згідно пункту 3 розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 (далі - Вимоги №579), фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.
Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог №579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 7 розділу ІІ Вимог №579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 розділу VIII Вимог №579).
Главою 2 розділу VI Вимог №579 визначено, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд (пункт 1 глави 2 розділу VI Вимог №579).
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.
Оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до Вимог №579.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (п. 4 гл. 2 розд. VI Вимог №579).
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до Вимог №579.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
Отже, власник протирадіаційного укриття або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимог №579.
При цьому, відповідно до п. 8 розділу I Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд споруди фонду захисних споруд мають захищатися від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами.
Згідно з п. 6 гл. 3 розділу II Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд гідроізоляція, дренаж і вимощення по периметру захисної споруди, а також водостічні труби мають утримуватися у справному стані і надійно захищати захисну споруду від негативного впливу атмосферних опадів, поверхневих і ґрунтових вод. Обов`язкове влаштування лотків для відведення води від водостічних труб. У разі виявлення замокання будівельних конструкцій, підтоплення або затоплення окремих частин захисної споруди необхідно вживати заходів щодо відновлення гідроізоляційних властивостей захисної споруди. Недоліки, виявлені під час перевірки стану гідроізоляції, підлягають терміновому усуненню.
У разі виявлення підтоплення (затоплення) забезпечується термінове відкачування води. У разі можливості здійснюється поточний ремонт зовнішнього гідроізоляційного шару (п. 7 гл. 3 розділу II Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд).
Натомість, відповідно до абз. 4 п. 4 Вимог щодо неможливості утримання та експлуатації захисних споруд за неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд рішення щодо виключення за погодженням із ДСНС захисних споруд із фонду таких споруд уповноваженими на це органами може бути прийнято в разі постійного затоплення (підтоплення) захисних споруд ґрунтовими чи паводковими водами і технічної неможливості або економічної недоцільності проведення заходів із водозниження (водовідведення) та/або відновлення гідроізоляції захисних споруд.
Критерієм технічної неможливості або економічної недоцільності збереження (відновлення) захисної споруди є умова, що вартість робіт з її капітального ремонту, реконструкції, реставрації перевищує вартість нового будівництва захисної споруди з відповідними технічними характеристиками або вартість робіт, необхідних для пристосування (реконструкції) під захисну споруду того самого класу (групи) існуючих об`єктів будівництва (п. 5 Вимог щодо неможливості утримання та експлуатації захисних споруд).
У випадках, передбачених абз. 4 п. 4 зазначених Вимог, балансоутримувач захисної споруди замовляє проведення обстеження технічного стану захисної споруди в Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 №257 (п. 6 Вимог щодо неможливості утримання та експлуатації захисних споруд).
У разі встановлення уповноваженими на це органами потреби в захисних спорудах, виключення захисних споруд із фонду таких споруд здійснюється з одночасним поповненням фонду захисних споруд (абз. 2 п. 11 Вимог щодо неможливості утримання та експлуатації захисних споруд).
Таким чином, обов`язок утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок їх власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 КЦЗ України та пунктом 9 Порядку №138. В даному випадку такий обов`язок виник у Комунального підприємства «Керуюча компанія №4» Слов`янської міської ради, оскільки захисна споруда цивільного захисту - сховище №19417, що розташоване за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Університетська, 38, приміщення 1, перебуває на його балансі, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №19417 від 11 січня 2024 року, станом на 11.01.2024 укриття визнано не готовим до використання за цільовим призначенням.
Зазначеним актом встановлено порушення Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, ідентичні тим, що викладені в акті оцінки готовності захисної споруди від 07.08.2023 та які залишилися не усунутими.
Доказів вжиття необхідних заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища №19417 у готовність до використання за призначенням відповідач суду не надав.
Крім того, балансоутримувачем сховища №19417 робота з погодження із ДСНС неможливості подальшого утримання та експлуатації захисної споруди не проводилася. Так само, проведення обстеження технічного стану захисної споруди, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 № 257, не здійснювалося.
Систематичне невжиття Комунальним підприємством «Керуюча компанія №4» Слов`янської міської ради визначених законодавством заходів з метою утримання у належному стані укриття №19417 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Слід зауважити, що після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.
Однак і на даний час захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття сховище №19417, розташоване за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Університетська, 38, приміщення 1, перебуває у стані неготовності до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про допущення відповідачем бездіяльності щодо вжиття заходів з приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища №19417, що, зважаючи на цільове призначення вказаної захисної споруди цивільного захисту, може не захистити належним чином від загрози життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення - призвести до незворотних наслідків.
Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).
Завданням адміністративного судочинства відповідно до положень статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з нормами частини 2 другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Зважаючи на відсутність документально підтверджених судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судовий збір, сплачений Слов`янською окружною прокуратурою Донецької області, відшкодуванню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 2, 5, 6, 90, 132, 139, 193, 242-246, 250, 255, 258 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов керівника Слов`янської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави до Комунального підприємства «Керуюча компанія №4» Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 32233355), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38652962) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства «Керуюча компанія №4» Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 32233355) щодо приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища №19417, що розташоване за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Університетська, 38, приміщення 1, у готовність до використання за призначенням.
Зобов`язати Комунальне підприємство «Керуюча компанія №4» Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 32233355) вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища №19417, що розташоване за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Університетська, 28, приміщення 1, відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Ушенко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122388032 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Ушенко С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні