ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17 жовтня 2024 року Справа № 280/7229/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарськоїкомісії при Військовій чистині НОМЕР_1 , Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Військово-лікарськоїкомісії при Військовій чистині НОМЕР_1 (далі відповідач 1), Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України (далі відповідач 2), в якому позивач просить суд:
визнати незаконним та скасувати висновок військово-лікарської комісії при військовій частині НОМЕР_1 відносно колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 , оформлене свідоцтвом про хвробу №686 від 19.12.2022, затверджене ЦВЛК 09.01.2023 в частині встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 в частині формулювання: «… захворювання, ТАК пов`язані з проходженням військової служби»;
визнати незаконним та скасувати витяг з протоколу засідання штатної Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 в частині встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв, у колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 в частині формулювання: «… , ТАК пов`язані з проходженням військової служби»;
зобов`язати Центральну військову-лікарську комісію Збройних сил України повторно розглянути питання щодо причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 , оформлене свідоцтвом про хвробу №686 від 19.12.2022, затверджене ЦВЛК 09.01.2023 в частині встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 в частині переформулювання: «… захворювання, ТАК пов`язані із захистом Батьківщини».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач приймав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії рф в Донецькій та Луганській областях, забезпечененя їх здійснення в складі військової частини НОМЕР_2 , в подальшому перебуваючи у розпорядженні командира військової частини НОМЕР_3 . Згідно наказу командира військової частини НОМЕР_3 від 22.01.2023 №21 позивач звільнений у відставку за станом здоров`я. Позивач є особою з інвалідністю ІІ групи, надбання інвалідності пов`язано з військовою службою. Позивач пройшов медичний огляд військово-лікарською комісією при військовій частині НОМЕР_1 та складено свідоцтво про хворобу №686 від 12.12.2022 затверджене ЦВЛК 09.01.2023. Постановою ВЛК на підставі ст.39-а графи ІІІ Розкладу хвороб позивача було визнано непридатним до військової служби, з виключенням з військового обліку. У п.12 зазначений діагноз та постанова ВЛК про причиний зв`язок захворювання поранення контузії каліцтва захворювання так пов`язані з проходженням військової служби. Позивач частково не погодився з вищевказаним рішенням військово-лікарської комісії в частині визначення причинного зв`язку захворювання та оскаржив у передбачений законом порядок. Позивач вважає, що за наявного діагнозу, причинний зв`язок захворювання має бути визнаним таким, що пов`язане із захистом Батьківщини. ЦВЛК ЗСУ у відповідь на заяву позивача надано витяг з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії ЦВЛК ЗСУ від 07.01.2024 №4611 про відсутність підстав для задоволення заяви та прийняття постанови про причинний зв`зок наявних захворювань у формулюванні: «Захворювання, Так, пов`язані із захистом Батьківщини». Просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 06 серпня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення та виклику сторін.
Відповідач 1 у поданому до суду письмовому відзиві проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що відповідно до п.21.5 абз. ґ., розділу 21 Порядку встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та осіб, звільнених з військової служби, зі службою у Збройних Силах України, Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністерства оборони України № 402 від 14.08.2008 для встановлення оспорюваного зв`язку військовослужбовець ОСОБА_1 мав надати документи, що підтверджували б факт безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України (зазначена довідка видається командиром військової частини в якій проходив службу військовослужбовець на підставі наказів по цій же частині про вхід та вихід із зони ведення бойових дій). Крім того підставою для пов`язання захворювання із захистом Батьківщини ще є довідка про обставини захворювання (за формою, визначеною додатком 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в ЗСУ затвердженого Наказом Міністерства оборони України № 402 від 14.08.2008), або ж первинна медична картка - форми 100 (це документ, який заповнює медик після надання першої домедичної (екстреної медичної) допомоги, і який повинен бути з хворим на усіх етапах лікування.) Відсутність зазначених вище документів, при прийнятті постанови про причинний зв`язок захворюваннь, дає змогу гарнізонній військово-лікарській комісії військової частини НОМЕР_1 на встановлення зв`язку у формулюванні: «Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби.» та свідчить про відсутність підстав для встановлення формулювання «Захворювання, ТАК, пов`язані із захистом Батьківщини». Вибір формулювань в яких приймаються постанови ВЛК, визначені пунктами 21.5 та 21.6 глави 21 розділу II Положення, відноситься до дискреційних повноважень відповідної ВЛК. З огляду на викладене, вказує на відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
У відповіді на відзив зазначено, що вважає позицію відповідача 1 такою, яка не відповідає чинному закнодавству України, позиція відповідача 1 сформована на припущеннях та висвітлена у вигідному форматі на свою користь, що на думку позивача є позицією уникнення від відповідальності за предметом позовних вимог.
У запереченнях на відповідь на відзив зазначено, що відповідно до п.21.5 абз. ґ., розділу 21 Положення № 402 від 14.08.2008 (далі Наказ №402), для встановлення оспорюваного зв`язку позивач мав надати документи, що підтверджували б факт безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів. Така довідка видається командиром військової частини, в якій проходив службу військовослужбовець, на підставі наказів по цій же частині про вхід та вихід із зони ведення бойових дій. Вищезазначений Наказ №402 чітко передбачає вимоги до встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у військовослужбовців. Зокрема, він визначає перелік необхідних документів та обставин, які мають бути враховані при прийнятті рішення військово-лікарською комісією. Ці вимоги є обов`язковими для виконання і забезпечують об`єктивність та законність прийнятих рішень. Наказ №402 також встановлює чіткі критерії для визначення формулювання зв`язку захворювання з військовою службою, зокрема розмежовує поняття "пов`язані з проходженням військової служби" та "пов`язані із захистом Батьківщини". Це розмежування є принциповим і базується на конкретних фактах та документах, які мають бути надані військовослужбовцем або отримані військово-лікарською комісією в установленому порядку. Крім того, підставою для пов`язання захворювання із захистом Батьківщини є довідка про обставини захворювання (за формою, визначеною додатком 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в ЗСУ) або первинна медична картка - форми 100 (документ, який заповнює медик після надання першої домедичної (екстреної медичної) допомоги, і який повинен бути з хворим на усіх етапах лікування). Жодного із зазначених вище документів, позивачем, підчас проходження ВЛК не надавалося.
Відповідач 2 у поданому до суду письмовому відзиві проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що на виконання вимог Положення, ЦВЛК ЗС України затверджено постанову про ступінь придатності до військової служби, якою позивача визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, та постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, оформлені свідоцтвом про хворобу № 686 (є у матеріалах справи) госпітальною військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_1 . Не погоджуючись з висновком свідоцтва про хворобу №686, позивач звернувся до ЦВЛК ЗС України. Листом ЦВЛК ЗС України від 12.02.2024 №598/6/794 на виконання вимог абзацу шостого пункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення, в позивача було запитано копії військово-облікових документів. Запитуваних документів позивачем надано не було. Протоколом засідання ЦВЛК ЗС України від 07.06.2024 № 4611 розглянуто надані медичні та військово-облікові документи, прийнято колегіальне рішення більшістю голосів та встановлено відсутність підстав для задоволення вимог позивача, викладених у листі від 24.11.2023. Позивачем не надано доказів та обґрунтованих тверджень з посиланнями на нормативно-правові акти стосовно порушення процесу проведення військово-лікарської експертизи в частині прийняття постанови про причинний зв`язок військово-лікарською комісією ЦВЛК ЗС України. ВЛК надано виключне право встановлення причинного зв`язку захворювань, травм, поранень, контузій, травм, каліцтв, у тому числі тих, що призвели до смерті, у військовослужбовців та вибір формулювань в яких приймаються постанови ВЛК. Жоден інший орган влади не може брати на себе відповідні повноваження. З огляду на викладене, вказує на відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З матеріалів адміністративної справи судом установлено, що відповідно до направлення командира військової частини НОМЕР_4 від 03.12.2022 №2922, капітану ОСОБА_1 (мобілізованого ІНФОРМАЦІЯ_1 ) було проведено медичний огляд військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_1 , з метою визначення ступеню придатності до служби у Збройних Силах України.
За результатами проведених обстежень та на підставі наданих військовослужбовцем ОСОБА_1 медичних документів, було винесено постанову Госпітальної ВЛК військової частини НОМЕР_1 №686 від 19.12.2022, якою встановлено: «…п.12. Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, контузії, каліцтва. Ішемічна хвороба серця. Дифузний та післяінфарктний (20.07.2022) кардіосклероз. Стенозуючий атеросклероз коронарних артерій (КВГ 29.07.2022, ПМШГ ЛКА у середній третині 95%, ОГ ЛКА у середній третині оклюзія, 1 ДГ 60%, ПКА 60%). Стан після балонної ангіопластики середньої третини ПМШГ ЛКА (29.07.2022), стентування ПМШГ 1 DES 3,0х16 мм у середній третині (02.08.2022). Вроджена вада серця: двостулковий аортальний клапан з регургітацією І ступеня. Атріовентрикулярна блокада І ступеня, минуча атріовентрикулярна блокада ІІ ступеня, І типу. Гіпертонічна хвороба ІІІ стадії. СН І стадії. Зміцнілий післяопераційний рубець передньої черевної стінки без порушення функцій. Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби. … п. 13. Постанова ВЛК про придатність до військової служби, служби за військовою спеціальністю тощо. На підставі статті 39-а графи ІІІ Розкладу хвороб непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку. …».
Не погоджуючись з висновком свідоцтва про хворобу № 686, позивач звернувся до ЦВЛК ЗС України.
Листом ЦВЛК ЗС України від 12.02.2024 № 598/6/794 на виконання вимог абзацу шостого пункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення, у позивача було запитано копії військово-облікових документів.
Запитуваних документів позивачем надано не було.
Протоколом засідання ЦВЛК ЗС України від 07.06.2024 № 4611 розглянуто надані медичні та військово-облікові документи, прийнято колегіальне рішення більшістю голосів та встановлено відсутність підстав для задоволення вимог позивача, викладених у листі від 24.11.2023.
Позивач вважає, що за наявного діагнозу, причинний зв`язок захворювання має бути визнаним таким, що пов`язане із захистом Батьківщини.
Вважаючи протиправним висновок військово-лікарської комісії при військовій частині НОМЕР_1 , оформлене свідоцтвом про хвробу №686 від 19.12.2022, затверджене ЦВЛК 09.01.2023 в частині встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв в частині формулювання: «… захворювання, ТАК пов`язані з проходженням військової служби» та витяг з протоколу засдіання штатної Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв в частині встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв в частині формулювання: «… , ТАК пов`язані з проходженням військової служби», позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
За змістомстатті 17 Конституції Українизахист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Розділом ІІ Конституції Українипередбачені основоположні права, свободи та обов`язки людини і громадянина, серед яких відповідно до статті 65 встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби визначаєЗакон України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 №2232-XII(надалі, також -Закон №2232-XII).
Відповідно до частини 1статті 2 Закону №2232-XIIвійськова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній з обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Частинами 2, 3статті 1 Закону №2232-XIIпередбачено, що військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Відповідно до частини 7статті 1 Закону №2232-XIIвиконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).
Згідно з частиною 9статті 1 Закону №2232-XIIщодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
Статтею 70 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" передбачено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення № 402).
Відповідно до п. 1.2 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це:
медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби;
визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ;
встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.
Згідно з п. 2.1 Розділу І Положення №402, для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Вказаним пунктом також визначено, що штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
Пункт 2.2 Положення № 402 визначає, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.
Відповідно до п. 2.4.10. Положення №402 постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку.
Відповідно до пп. 2.3.4 Положення № 402, ЦВЛК має право, зокрема,:
оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених упункті 1.2розділу I цього Положення;
перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи;
запитувати документи в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок;
запитувати від закладів охорони здоров`я (установ), військових частин, ТЦК та СП і ВВНЗ додаткові дані для аналізу, узагальнення та оцінки результатів військово-лікарської експертизи;
розглядати, переглядати, скасовувати, відміняти, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України;
надавати роз`яснення щодо формулювання постанов ВЛК (ЛЛК).
Рішення, постанови ЦВЛК можуть бутиоскаржені в судовому порядку (пп. 2.3.5 Положення № 402).
Разом з тим, порядок встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та колишніх військовослужбовців зі службою у Збройних Силах України визначено положеннями розділу 21 Положення № 402, п.п. 21.1-21.5 якого передбачено, що у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.
Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних ТЦК та СП на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.
Причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у осіб, звільнених з військової служби визначають штатні ВЛК; у осіб, звільнених з військової служби інших військових формувань та військових формувань колишнього СРСР, правонаступниками яких вони стали, - штатні ВЛК цих військових формувань та оформлюють протоколом за формою, наведеною вдодатку 19.
У випадку прийняття штатними ВЛК рішення про відсутність підстав для прийняття постанови про причинний зв`язок захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв) у формулюваннях, передбаченихпунктами 21.5,21.6цієї глави, у розділ Х протоколу, оформленого за формою, наведеною вдодатку 19до цього Положення, заноситься відповідне рішення.
При медичному огляді військовослужбовців, призваних на збори військовозобов`язаних, резервістів під час навчальних зборів, кандидатів на навчання у ВВНЗ, направлених ТЦК та СП, коли їм встановлено діагноз і постанова оформлюється свідоцтвом про хворобу або довідкою, ВЛК встановлюється причинний зв`язок захворювання (поранення, контузії, каліцтва, травми).
Постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймаються в таких формулюваннях, зокрема:
а) «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України»;
д) «Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо воно виникло під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України»;
є) "Захворювання (поранення, контузія, каліцтво, травма), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, крім захворювань (поранень, контузій, каліцтв, травм), які виникли (одержані) в періоди служби, передбачені підпунктами «а», «ґ» цього пункту, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності.
У такому самому формулюванні приймаються постанови при медичному огляді військовослужбовців за результатами поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні або якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане за обставин, не пов`язаних з виконанням обов`язків, крім випадків, визначених у підпункті «в» цього пункту.
Постанова ВЛК у формулюванні «Захворювання ТАК, пов`язане з проходженням військової служби» приймається, якщо захворювання, у тому числі, що призвело до смерті військовослужбовця, виникло, (розвинулося) в період проходження військової служби та є наслідком:
вчинення ним кримінального або адміністративного правопорушення;
вживання або отруєння алкоголем, наркотичними засобами, токсичними чи отруйними речовинами, а також їх дії (асфіксія, інсульт, інфаркт, зупинка серця тощо), що підтверджено відповідним медичним висновком, за умов, що отруєння не пов`язано із впливом цих речовин на потерпілого військовослужбовця внаслідок їх застосування в технологічному процесі або незадовільного зберігання чи транспортування, а потерпілий до настання нещасного випадку був відсторонений від виконання обов`язків командиром (начальником);
навмисного спричинення шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, встановленого судом).
Пункт 21.7 Положення № 402 визначає, що постанова ВЛК про причинний зв`язок травми (поранення, контузії, каліцтва) та її наслідків приймається відповідно до висновку, зазначеного в довідці про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), або висновку, зазначеного в Акті проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (зникнення, смерті, аварії), за формою, наведеною у додатку 4 до Інструкції 332, Акті про нещасний випадок (зникнення, смерть), за формою, наведеною у додатку 5 до Інструкції 332, у разі проведення розслідування обставин отримання військовослужбовцем травми (поранення, контузії, каліцтва). Також до ВЛК надається медична документація про первинне звернення за медичною допомогою військовослужбовця безпосередньо після одержання травми (поранення, контузії, каліцтва).
Пункт 21.12 Положення № 402 визначає, що причинний зв`язок захворювань (поранень) у осіб, звільнених з військової служби, які пройшли медичний огляд раніше, у ВЛК розформованих військових або прикордонних округів, груп військ, родів військ (сил), визначають (переглядають) штатні ВЛК за територіальним принципом, де проживають особи, звільнені з військової служби, у межах територіальної відповідальності штатних ВЛК.
Згідно з п. 21.13 Положення № 402, у разі відсутності у свідоцтві про хворобу або інших військово-медичних документах постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань (поранень), неналежного їх оформлення або незгоди з постановою, а також у разі наявності в документах записів про звільнення із Збройних Сил України "через хворобу чи за станом здоров`я" ТЦК та СП направляє документи осіб, звільнених з військової служби, на розгляд до штатної ВЛК за територіальним принципом.
За наявності підстав для зміни (перегляду) постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, зазначених у свідоцтві про хворобу (довідці ВЛК), постанова ВЛК при прийнятті нової постанови підлягає скасуванню (відміні). Постанова ВЛК оформляєтьсяпротоколом засідання штатної ВЛК щодо встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень).
Постанова про причинний зв`язок захворювань оформлюється:
на військовослужбовців - свідоцтвом про хворобу (довідкою), яке підлягає затвердженню штатною ВЛК;
на колишніх військовослужбовців - витягом зпротоколу засідань штатної ВЛК щодо встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, травм, контузій, каліцтв).
З наведеного вбачається, що у разі наявності сумніву щодо правильності висновку ВЛК регіону щодо причинного зв`язку, позивач мав право звернутись до Центральної ВЛК для перегляду відповідного висновку, чим і скористався.
Як установлено судом з позовної заяви, позивач фактично не згоден з висновком військово-лікарської комісії при військовій частині НОМЕР_1 , оформлене свідоцтвом про хвробу №686 від 19.12.2022 та з витягом з протоколу засідання штатної Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв, оскільки захворювання позивача пов`язані з проходженням військової служби, а не із захистом Батьківщини
Суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що листом ЦВЛК ЗС України від 12.02.2024 № 598/6/794 на виконання вимог абзацу шостого пункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення, у позивача було запитано копії військово-облікових документів.
А саме позивачу було запропоновано надати на адресу ЦВЛК ЗС України засвідчені належним чином копії: довідки про терміни безпосередньої участі у бойових діях за червень серпень 2022 року, виписки із медичної карти стаціонарного хворого військової частини НОМЕР_5 та довідки військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_5 .
Отже, позивач не був позбавлений права надати лікарям ЦВЛК свої медичні документи, однак, матеріали справи не містять доказів на підтвердження реалізації позивачем вищезазначеного права.
Судом не установлено обставин, що ЦВЛК, розглядаючи скаргу позивача, відмовила у прийнятті від позивача медичної документації, яка залучена позивачем до матеріалів справи, чи такі документи ЦВЛК не були розглянуті чи їм не надана оцінка. У даному випадку суд не має підстав для висновку про необ`єктивне визначення лікарями-спеціалістами причинного зв`язку захворювання позивача.
Суд звертає увагу на правові висновки Верховного Суду у цій категорії справ.
Так, Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зазначив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.
Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на пункт 3.13 глави 3 розділу II Положення №402. Відповідно до цієї норми у спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК. Для цього військовий комісаріат направляє в регіональну штатну ВЛК, на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом із цивільних (військових) лікувальних закладів, військовий квиток.
Суд зазначає, що позивач не був позбавлений права надати лікарям ЦВЛК свої медичні документи, які б підтвердили причини виникнення його захворювання.
При цьому суд зауважує, що у своєму позові позивач не ставить під сумнів законність проведеної процедури, що передувало прийняттю відповідачем цього рішення.
Разом з тим, суд зазначає, що питання визначення причинного зв`язку захворювань за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку щодо причинного зв`язку захворювань позивача, оскільки це виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Подібна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 12 червня 2020 року справа №810/5009/18, від 09 грудня 2020 року справа № 814/2722/16, від 12 лютого 2021 року справа № 820/5570/16.
Верховний Суд у постанові від 10 лютого 2022 року у справі № 160/7153/20 зазначив, що дискреційні повноваження це повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким.
Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № К (80)2, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Отже, дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними) (рішення Верховного Суду у справі № 826/10085/16).
Здійснюючи судочинство Європейський суд неодноразово аналізував наявність, межі, спосіб та законність застосування дискреційних повноважень національними органами, їх посадовими особами. Зокрема, в рішенні Європейського суду з прав людини від 17 грудня 2004 року у справі «Педерсен і Бодзгор проти Данії» зазначено, що здійснюючи наглядову юрисдикцію, суд, не ставлячи своїм завданням підміняти компетентні національні органи, перевіряє, чи відповідають рішення національних державних органів, які їх винесли з використанням свого дискреційного права, положенням Конвенції та Протоколів до неї.
Суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належали б до компетенції такого суб`єкта владних повноважень. ВЛК надано виключне право встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та осіб, звільнених з військової служби, зі службою у Збройних Силах України. Жоден інший орган влади не може брати на себе відповідні повноваження.
Згідно з ч. 2ст. 2 КАС Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно дост. 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до ч. 1ст. 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, перевіривши доводи сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
У зв`язку відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст.2,5,72,77,139,241,243-246,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_6 ) до Військово-лікарської комісії при Військовій чистині НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ), Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України (01133, м.Київ, вул.Госпітальна, 16, код ЄДРПОУ 08356179) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122389086 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні