Рішення
від 10.10.2024 по справі 300/3914/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" жовтня 2024 р. справа № 300/3914/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Шумея М.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до Дочірнього підприємства «Івано-Франківськ-Пропан» про надання дозволу на реалізацію майна

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області до суду з позовом до Дочірнього підприємства «Івано-Франківськ-Пропан» про надання дозволу на реалізацію майна.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач має податковий борг перед бюджетом, що складає 1 093512,21 грн. Вжиті контролюючим органом заходи щодо погашення заборгованості відповідача перед бюджетом не мали позитивних наслідків. Відповідачем не було вчинено дій спрямованих на повне погашення податкового боргу.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.05.2023 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Копію ухвали про відкриття провадження від 23.05.2023 направлялася відповідачу, яку отримано 24.05.2024 року.

Однак, відповідач не скористався своїм правом подання відзиву на позовну заяву.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Дочірнє підприємство «Івано-Франківськ-Пропан» внесене до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій і присвоєний ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 25697456.

Згідно з довідкою про борг за платежами за відповідачем рахується заборгованість з податку на додану вартість в розмірі 1 093512,21 грн., яка виникла у результаті несплати грошових зобов`язань з несплати податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачуваний юридичними особами, які є власниками нежитлової нерухомості, податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачуваний юридичними особами, які є власниками житлової нерухомості, земельного податку з юридичних осіб, орендної плати з юридичних осіб, адміністративних штрафів та інших санкцій.

Згідно ст.59 Податкового кодексу України платнику вручено податкову вимогу від 03.04.2023 року № 0000112-1302-0919.

У відповідності до рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 року за справою № 300/8369/23, яка набрала законної сили 25.03.2024 року, задоволено позовну заяву ГУ ДІС в Івано-Франківській області до ДП «Івано-Франківськ-пропан» про стягнення податкового боргу на суму 1 093 512,21 грн. безготівкові.

На виконання вказаного рішення та у відповідності до вимог «Інструкції про розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг», затвердженої постановою Правління НБУ №163 від 29.07.2022 року з метою стягнення суми податкового боргу контролюючим органом виставлено платіжні інструкції на відкриті розрахункові рахунки у банках, що обслуговують платника (довідка про відкриті рахунки та направлені платіжні інструкції додається ).

Відповідні заходи не дали результатів щодо стягнення податкового боргу, оскільки платіжні інструкції були повернуті без виконання установами банків, які обслуговують Відповідача, в зв`язку з відсутністю коштів на рахунках, необхідних для забезпечення виконання платіжних інструкцій.

Щодо готівкових коштів відповідача, то відповідно до інформації наявних баз даних ДПС України ДП «Івано-Франківськ-Пропан» має зареєстрований РРО з фіскальним номером 3000379539, однак відповідно до відомостей Системи обліку даних РРО ДПС України інформація про обсяги проведених відповідачем розрахункових операцій через використаний РРО протягом 2024 року відсутня».

Також, за даними ІКС «Податковий блок» ДП «Івано-Франківськ-Пропан» не включено до реєстру відшкодування ПДВ.

На підставі ст. 89 розділу ІІ Кодексу, Рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області про опис майна у податкову заставу від 03.04.2023 № 81/09-19-13-15/13-02-25 здійснено опис майна та зареєстровано податкову заставу, про що складено Акт опису майна № 4/09-19-13-02-16 від 28.04.2023 року та Акт опису майна № 20/09-19-1 02-16 від 10.10.2023 року,що підтверджується витягом з Державного реєстру речові прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження.

У зв`язку з зазначеним вище заборгованість відповідача, яка підлягає стягненню за рахунок коштів від реалізації майна відповідача, становить 1 093512,21 грн., яка виникла у результаті несплати грошових зобов`язань з несплати податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачуваний юридичними особами, які є власниками нежитлової нерухомості, податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачуваний юридичними особами, які є власниками житлової нерухомості, земельного податку з юридичних осіб, орендної плати з юридичних осіб, адміністративних штрафів та інших санкцій.

Враховуючи викладене, з метою недопущення втрат дохідної частини державного бюджету України та керуючись ст.ст.20,95 ПК України, Головне управління ДПС у Івано-Франківській областізвернулось з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи суд керується наступним.

Відповідно достатті 67 Конституції Україникожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюєПодатковий кодекс України, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Підпунктом16.1.4пункту16.1 статті 16 Податкового кодексу Українивстановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (пункт36.1 статті 36 ПК України).

Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом (підпунктПК України).

Відповідно до пунктів87.1,87.2 статті 87 Податкового кодексу Україниджерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів. Сплата грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів.

Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Відповідно до пункту88.1 статті 88 Податкового кодексу України, яка регулює питання змісту податкової застави, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.

Отже, податковий борг може бути погашений як за рахунок грошових коштів так і за рахунок майна платника податків.

Згідно зістаттею 89 ПК Україниправо податкової застави виникає у разі:

- несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;

- несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

З урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.

Згідно з підпунктом89.3 статті 89 Податкового кодексу Українимайно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Пунктом89.5 статті 89 ПК Українипередбачено, що у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.

Відповідно до пунктів95.1,95.2,95.3,95.10 статті 95 Податкового кодексу Україниконтролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.

З метою реалізації майна, яке перебуває у податковій заставі, проводиться експертна оцінка вартості такого майна для визначення початкової ціни його продажу. Така оцінка проводиться у порядку, визначеномуЗаконом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

Відповідно до пункту93.4 статті 93 Податкового кодексу Україниу разі продажу майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно достатті 95 цього Кодексутаке майно звільняється з податкової застави (із внесенням змін до відповідних державних реєстрів) з дня отримання контролюючим органом підтвердження про надходження коштів до бюджету від такого продажу.

Абзацом 2 пункту95.3 статті 95цього жКодексупередбачено право контролюючого органу звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику.

Звертаючись до суду з позовом про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі контролюючий орган має надати суду докази вчинення дій щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, які обслуговують даного платника.

Зі змістустатті 95 Податкового кодексу Українивбачається, що достатньою умовою для звернення контролюючого органу до суду, за якої можливе надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, - є відсутність на розрахункових рахунках такого платника грошових коштів.

Долученими до матеріалів справи копіями платіжних інструкцій підтверджено, що кошти на розрахункових рахунках відповідача для погашення податкового боргу відсутні.

Таким чином, згідно з вимогамистатті 95 Податкового кодексу України, в разі недостатності коштів на рахунках платника податків, контролюючий орган здійснює погашення податкового боргу шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває в податковій заставі.

При цьому, процедура стягнення з платника податків податкового боргу за рахунок грошових коштів передує виникненню права контролюючого органу на звернення до суду щодо надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.

Суд звертає увагу, що обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.

Сукупність вказаних обставин наділяє контролюючий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.

Із системного аналізу викладених вище норм вбачається, що податковий борг платника податків може бути погашений за рахунок будь-якого майна такого платника, переданого у податкову заставу, при цьому рішення про погашення усієї суми податкового боргу шляхом продажу майна, яке перебуває у податковій заставі приймається на підставі рішення суду.

Суд вказує, щоПодатковим кодексом Українивстановлена послідовність звернення до суду з вимогами щодо погашення податкового боргу платника. При зверненні до суду з вимогою про надання дозволу на погашення заборгованості за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, контролюючий орган повинен обґрунтувати, в першу чергу, недостатність у такого платника грошових коштів, достатніх для повного погашення його боргу перед бюджетом, а також зазначити, які заходи вжив такий контролюючий орган для того, щоб погасити борг платника за рахунок належних йому коштів та чим це підтверджується.

Головним управлінням ДПС у Івано-Франківській області неодноразово вживались заходи, зокрема оформлювались платіжні інструкції, з метою примусового списання коштів з розрахункових рахунків платника податків, що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними інструкціями.

В свою чергу, з аналізу матеріалів справи встановлено та як вже було зазначено судом вище, контролюючий орган для доведення обставини відсутності коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника, надав платіжні інструкції про примусове списання (стягнення) коштів.

Судом встановлено, що внаслідок виставлення контролюючим органом платіжних інструкцій банківськими установами, в яких відповідачем відкриті рахунки, податковий борг не погашено.

Крім цього, на платіжних інструкціях містяться відмітки про їх повернення у зв`язку з тим, що на рахунках облікуються постанови про арешт коштів боржника, внесені раніше при примусовому виконанні інших виконавчих документів, і на даних рахунках немає інших (крім арештованих) коштів.

Таким чином, враховуючі надані представником позивача докази, а саме платіжні інструкції, суд приходить до висновку, що податковим органом відповідно до приписів податкового законодавства підтверджено відсутність грошових коштів на всіх рахунках, відкритих відповідачем у фінансових установах та про які відомо контролюючому органу, або неможливість стягнення коштів через наявність постанов про арешт коштів боржника, що надійшли до банку раніше.

Також, відповідно до наявних в матеріалах справи документів вбачається, що майно платника податків передано у податкову заставу згідно з актом опису майна № 4/09-19-13-02-16 від 28.04.2023 року та актом опису майна №20/09-19-13-02-16 від 10.10.2023. Передача майна в податкову заставу сторонами не оскаржувалась, рішення про опис майна в податкову заставу та акт опису на час розгляду справи чинні та не скасовані в судовому або адміністративному порядку.

Таким чином, виходячи з викладеного вище в сукупності, з урахуванням встановлених судом обставинами наявності несплаченого підприємством податкового боргу, вжиття податковим органом заходів з погашення податкового боргу, у тому числі шляхом направлення податкової вимоги, звернення до суду про стягнення коштів, звернення до банку, що не призвело до погашення податкового боргу відповідача за рахунок його грошових коштів, відсутності на рахунках останнього таких грошових коштів суд приходить до висновку про відсутність законних підстав для відмови позивачу щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, а тому позов підлягає задоволенню.

Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до частини 2статті 9 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

На підставі встановлених судом обставин та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги доведеними, а отже адміністративний позов Головного управління ДПС у Івано-Франківській області до Дочірнього підприємства «Івано-Франківськ-Пропан» про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі з метою погашення усієї суми податкового боргу боржника підлягає задоволенню.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Надати дозвіл на погашення суми податкового боргу Дочірнього підприємства "Івано-Франківськ-Пропан" (ЄРДПОУ: 25697456) за рахунок реалізації майна боржника, яке перебуває у податковій заставі.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Шумей М.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122389126
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —300/3914/24

Рішення від 10.10.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні