Рішення
від 15.10.2024 по справі 420/24914/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/24914/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 жовтня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Радчука А.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» (територіальна громада Татарбунарська, комплекс будівель та споруд №13, Білгород-Дністровський р-н, Одеська обл., 68120, код ЄДРПОУ 44395867) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, у якому позивач просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07 травня 2024 року №11018896/44395867;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ТРАНСШИП-ТРАКС» № 156 від 12 травня 2023 року датою її фактичного подання 29 травня 2023 року.

Адміністративний позов поданий за допомогою системи «Електронний суд».

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач здійснює свою основну господарську діяльність як вантажний перевізник. Серед іншого позивач на систематичній основі здійснює перевезення вантажів автомобільним транспортом.

Виконуючи свої зобов`язання за договором на перевезення вантажу № 01/04-01 від 01.04.2022 р. та згідно Заявці № 11/05-1, ТОВ «Трансшип-Тракс» здійснило перевезення вантажу (оз. пшениця врожаю 2022 року) Одеської обл., Кілійський р-н., м. Кілія, СВК «Маяк» Ток №4 (місце завантаження) до зерносховища в Одеській обл., Татарбунарський р-н, с/рада Струмківська, комплекс № 13 (місце розвантаження), зі складанням відповідних Товарно-транспортних накладних: від 11.05.2023 р. - №№ 1, 2, 3; від 12.05.2023 р. - №№ 1, 2, 3. За Актом надання послуг № 159 від 12.05.2023 р., складеним між ТОВ «Торгівельна компанія «Восток» та ТОВ «Трансшип-Тракс» підтверджено надання ТОВ «ТрансшипТракс» транспортних послуг з перевезення вантажу на підставі договору на перевезення вантажу № 01/04-01 від 01.04.2022 р. на загальну вартість 60 774,00 гривень в тому числі ПДВ 10 129,00 гривень. До цього акту Сторонами договору 12.05.2023 р. складено Реєстр ТТН.

Як зазначено у позові, позивач склав на дату виникнення податкових зобов`язань з ПДВ (12.05.2023 р.) податкову накладну в електронній формі № 156 від 12.05.2023 р. на загальну суму з ПДВ 60 774,00 гривень та засобами телекомунікаційного зв`язку надіслав її 29 травня 2023 року на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно Квитанції від 29.05.2023 р. про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних Спірну накладну в ЄРПН зареєстровано за № 9124656777 та за результатом обробки: Документ доставлено до ДПС України. ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 12.05.2023 №156 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

01 травня 2024 року позивач засобами телекомунікаційного зв`язку надіслав контролюючому органу пакет електронних документів.

Однак, незважаючи на це, Рішенням регіональної комісії відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі податкових накладних № 11018896/44395867 від 07.05.2024 року позивачу відмовлено в реєстрації Спірної накладної в ЄРПН у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

14 травня 2024 року позивач засобами телекомунікаційного зв`язку подав відповідачу 2 скаргу на рішення від 07 травня 2024 року № 11018896/44395867, якою просив скасувати таке рішення та зареєструвати Спірну накладну з мотивів, зазначених у скарзі.

За результатами розгляду скарги відповідач 2 прийняв Рішення № 31939/44395867/2 від 21.05.2024 р., яким скаргу позивача залишив без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня № 11018899/44395867 від 07.05.2024 року без змін.

Не погоджуючись із рішенням Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладниої, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 12.08.2024 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

29.08.2024 року до суду за допомогою системи «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву з додатками.

Відповідно до спільного відзиву, відповідачі Державна податкова служба України та Головне управління ДПС в Одеській області позов не визнають, з позовними вимогами не погоджуються, з огляду на наступне.

Так, у відзиві, з посиланням на п.201.10 ст. 201 ПК України, відповідачі зазначають, що якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У свою чергу, відповідно до п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до фактичних обставин справи, відповідачами зазначено, що позивачем направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 156 від 12.05.2023.

Згідно з квитанцією № 1 за результатами обробки «ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/№156 від 12.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».

У відзиві зауважено, що ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» взагалі не подано таблиці даних платника податку на додану вартість а отже, відомості щодо Коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 є непідтвердженими.

Водночас, платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідач підтвердив, що на виконання п. 11 Порядків №1165 платник податку направив засобами електронного зв`язку Повідомлення від 01.05.2024 року №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК.

Однак, за рішенням Комісії №11018896/44395867 від 07.05.2024 Позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №156 від 12.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідачі у відзиві зазначають, що на розгляд комісії регіонально рівня не було надано наступних документів: Розрахункові документи або банківські виписки з особових рахунків, складські документи. Поряд з цим, хоча такі документи й не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку № 520, однак позивачем в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно- сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо Плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети)).

Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.

Отже, прийняті рішення, на переконання відповідача, є законними та обґрунтованими.

30.08.2024 року до суду від представника позивача за допомогою системи «Електронний суд» надійшла відповідь на відзив на позовну заяву.

Відповідно до відповіді на відзив, наведені відповідачами обставини зупинення реєстрації спірної накладної, а саме зміст квитанції від 29.05.2023, не відповідають дійсності. В цій квитанції був відсутній такий критерій ризиковості як: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються). Також відповідачі неправдиво передають той зміст пропозиції до платника податку, яка містилась у квитанції від 29.05.2023, зазначаючи, що позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Натомість квитанція від 29.05.2023 пропонувала надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо твердження відповідача, що неподання таблиці даних платника податку на додану вартість свідчить про непідтвердженість відомостей щодо Коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 позивач вказує, що після внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Постановою КМ України від 23 грудня 2022 р. № 1428, а саме до пункту 1 додатку 3 до Порядку № 1165, починаючи з 11.01.2023 р. подання або неподання платником податків таблиці даних, про яку зазначає відповідач у Відзиві не має жодного значення при виявленні критерію ризиковості за пунктом 1 додатку 3 до Порядку № 1165 та не може обґрунтовувати як зупинення реєстрації Спірної накладної, так й прийняття Спірного рішення. Крім цього подання платником податків таблиці даних в контексті правил реєстрації податкових накладних завжди було правом платника податку, а не його обов`язком. Податковий кодекс України взагалі не унормовує таку категорію як «таблиця даних платника податку» та відповідно не встановлює за нею такої функції, від якої залежить зупинення/не зупинення реєстрації податкової накладної платника податку.

Крім того, з огляду на те, що позивач є виробником, а не покупцем робіт (послуг) "перевезення вантажу", у позивача об`єктивно відсутній такий показник визначення ризиковості господарської операції, як залишок (різниця) обсягу придбання такої послуги та обсягу її постачання. Водночас відповідачі не взяли до уваги виробничий статус позивача та не обґрунтували, в чому тоді існує ризиковість операції.

Щодо аргументів відповідача, наведених у відзиві, стосовно того, що на розгляд комісії регіонально рівня не було надано розрахункові документи або банківські виписки з особових рахунків, складські документи, бухгалтерського документа, які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача, позивач стверджує, що у змісті квитанції позивачеві не пропонувалося подати ті документи, про неподання яких зазначає відповідач, до того ж незрозумілим залишається, про які саме документи йдеться у Відзиві. Також, першою подією, що сталася раніше і викликала у позивача зобов`язання скласти Спірну накладну, було оформлення акту з замовником послуг з перевезення вантажів, а не сплата таким замовником коштів за цю послугу, про що йшлося у письмових поясненнях позивача, наданих на розгляд комісії регіонального рівня. Тому дослідження факту сплати за послугу і документів, що це підтверджують, не має жодного значення, для підтвердження інформації у Спірній накладній.

Інші заяви по суті справи та додаткові докази до суду не надходили.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» (надалі - ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС») код ЄДРПОУ 44395867, зареєстроване юридичною особою 22.04.2021, номер запису: 2115534500407.

Видами діяльності ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» за КВЕД є: Основний: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт. Інші: 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 01.64 Оброблення насіння для відтворення; 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання.

01.04.2022 року між ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» (Перевізник) та ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ВОСТОК» (Замовник) укладено Договір на перевезення вантажу № 01/04-01, відповідно до умов якого ТОВ «Трансшип-Тракс» (перевізник) в порядку та на умовах, визначених цим договором, бере на себе зобов`язання доставити довірений йому Замовником вантаж з пункту навантаження (відправлення) до пункту призначення і видати вантаж уповноваженому представнику Замовника (Вантажоодержувачу), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити вартість перевезення вантажу. (п. 1.1).

Згідно умов Договору:

Найменування, кількість, оголошена вартість вантажу, пункт навантаження (відправлення) та пункт призначення, час відправлення, строк доставки вантажу, необхідна кількість транспортних засобів для здійснення перевезення погоджуються Сторонами в заявці, що надається Замовником в порядку, визначеному даним Договором (п. 1.2).

Розрахунки між Перевізником та Замовником здійснюються шляхом переказу грошових коштів на поточний рахунок Перевізника. Ціна перевезення вантажу розраховується окремо для кожного перевезення згідно заявці Замовника та визначається у рахунку на оплату, що виставляється Перевізником Замовнику. Вартість перевезення залежить від кілометражу, що проходить автотранспорт Перевізника, характеру та кількості вантажу (п.п. 4.1, 4.2).

Замовник оплачує вартість перевезення вантажу в строк, що не перевищує 5 календарних днів з дня виставлення рахунку Перевізником Замовнику. Виконавець має право виставити Замовнику рахунок на оплату перевезення з дня, наступного за днем обов`язкового підписання Сторонами Акту, що посвідчує приймання-передання виконаних робіт/ наданих послуг. Такий Акт має бути підписано Сторонами протягом 5 календарних днів з моменту виконання перевезення та надання Замовнику відповідних транспортних документів. (п.п. 4.4, 4.5).

Додаток №1 до Договору перевезення вантажів № 01/04-01 від 01 квітня 2022 року ЗАЯВКА на виконання перевезення вантажів автомобільним транспортом Перевізник - ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС`і від 06.05.2023 року.

Додаток №2 до Договору перевезення вантажів № 01/04-01 від 01 квітня 2022 року Реєстр ТТН до акту.

01.04.2022 року сторони Договору № 01/04-01 від 01.04.2022 року про перевезення вантажів автомобільним транспортом підписали Додаткову угоду №1, відповідно до якої сторони дійшли згоди про внесення змін до Договору шляхом його доповнення пунктом 8.9. такого змісту: «Керуючись ст. 6, ч. З ст. 207 та ст. 627 Цивільного кодексу України Сторони домовились, що Перевізник і Замовник можуть використовувати (за їх наявності) аналоги власноручних підписів їх уповноважених осіб (факсиміле), з їх нанесенням за допомогою засобів механічного копіювання за зразками відповідних аналогів…».

Згідно Заявки № 11/05-1 від 11.05.2023 року ТОВ «Трансшип-Тракс» здійснило перевезення вантажу (пшениця) Одеської обл., Кілійський р-н., м. Кілія, СВК «Маяк» Ток №4 (місце завантаження) до зерносховища в Одеській обл., Татарбунарський р-н, с/рада Струмківська, комплекс № 13 (місце розвантаження). На підставі вказаного було складено відповідні Товарно-транспортних накладних: від 11.05.2023 р. - №№ 1, 2, 3; від 12.05.2023 р. - №№ 1, 2, 3.

12.05.2023 року сторони Договору № 01/04-01 підписали Акт надання послуг №159, яким підтверджено надання ТОВ «ТрансшипТракс» транспортних послуг з перевезення вантажу на підставі договору на перевезення вантажу № 01/04-01 від 01.04.2022 р. на загальну вартість 60 774,00 гривень в тому числі ПДВ 10 129,00 гривень.

У відповідності до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» за датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, як постачальником, на виконання вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, складено на користь покупця ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ВОСТОК» податкову накладну № 156 від 12.05.2023 року на загальну суму з ПДВ 60 774,00 гривень.

Вказана податкова накладна ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Сторонами не заперечується, що ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» отримана Квитанція з єдиного вікна приймання звітності ДПС України, згідно якої податкова накладна прийнята, проте їх реєстрація зупинена.

Згідно Квитанції від 29.05.2023 року, реєстрація податкової накладної від 12.05.2023 № 156 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуги 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою подальшої реєстрації податкової накладної № 156 від 12.05.2023 року ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення №3 від 01.05.2024 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями. Разом із Повідомленням № 3 від 01.05.2024 року позивачем подано:

Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

Протокол Установчих зборів Засновників ТОВ «Трансшип-Тракс»№ 1 від 21.04.2021 р.;

Форма 20-ОПП для підтверження наявних приміщень б/н від 28.11.2022

Форма 20-ОПП для підтверження наявних приміщень 6/н від 08.04.2024

Договір на перевезення вантажу № 01/04-01 від 01.04.2022;

Акт надання послуг, 3аявка, Реєстр №156 від 12.05.2023;

Договір оренди № 01/04/22 від 02.05.2023;

Договір оренди №01-04-2022/3 від 01.04.2022;

Договір поставки №15461-16/2022 від 01.04.2022;

Договір поставки № 290322/1 від 29.03.2022;

Договір поставки № 1183 від 29.06.2022.

Договір обслуговування та ремонту ТЗ № 01/04-2022 від 01.04.2022;

Договір обслуговування та ремонту ТЗ № 01/04-22 від 01.04.2022;

Договір поставки нафтопродуктів № 17 від 23.06.2022.

За результатами розгляду наданих пояснень і документів, доданих до них, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 07.05.2024 № 11018896/44395867 про відмову у реєстрації податкової накладної №156 від 12.05.2023. Підставою винесення даного рішення зазначено: надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства.

Позивачем подано Скаргу з додатками на рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.05.2023 № 11018896/44395867 про відмову у реєстрації податкової накладної №156 від 12.05.2023 року.

Однак, рішенням Комісії центрального рівня скарга ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

Позивач, вважаючи, що відповідач безпідставно відмовив у реєстрації податкової накладної № 156 від 12.05.2023 року звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 11.01.2023, чинній на момент ухвалення оскаржуваного рішення).

Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування

Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

У свою чергу, пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно з п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як встановлено судом, реєстрація податкової накладної №156 від 12.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуг 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Суд зазначає, що Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165 (у редакції від 11.01.2023, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (у редакції від 11.01.2023) передбачено такий критерій:

Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

У квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкової накладної №156 від 12.05.2023 року ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями.

На переконання позивача, обсяг інформації, що містився у вказаних документах, був достатнім для встановлення факту відсутності критеріїв ризиковості, передбачених п.1. «Критеріїв ризиковості здійснення операцій Додаток №3 до Порядку №1165.

Суд погоджується з наведеними доводами позивача.

Відповідач у відзиві підтвердив, що, на виконання Порядку №1165, позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення з додатками.

Проте, надані платником податків пояснення та документи контролюючий орган не врахував.

Вирішуючи цей спір, суд виходить із того, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.

Так, судом встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, у цій квитанції контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.

Вказані обставини є свідченням невідповідності рішень контролюючого органу про зупинення реєстрації ПН вимозі правової визначеності.

У свою чергу, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо надання необхідного обсягу документів.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН/РК.

Зупинення реєстрації ПН/РК не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача.

Аналогічні висновки висловлені у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 03 червня 2021 року по справі №2040/7098/18.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520 у редакції від 30.09.2023, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Згідно з п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який (перелік) може включати:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Суд зауважує, що вжите у цій нормі словосполучення може включати передбачає, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.

Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку № 520 чітко встановлює, що документи, які не надано необхідно підкреслити. А отже контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пункт 9 Порядку № 520, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до п. 10 Порядку № 520, у редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено судом з матеріалів справи, Комісією прийнято рішення 07.05.2024 № 11018896/44395867 про відмову у реєстрації податкової накладної №156 від 12.05.2023 року саме з підстави надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» вказано: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.

З наведеного слідує, що відповідачем прийнято рішення про відмову в реєстрації поданих ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» податкової накладної №156 від 12.05.2023 року з підстав надання копій документів, складених із порушенням законодавства.

Водночас, відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» разом з Повідомленням №3 про подання пояснень та копій документів, складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому полягають ці порушення.

Відповідач зазначив загальну фразу: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій».

Суд звертає увагу на те, що разом із Повідомленням № 3 від 01.05.2024 року позивачем подано:

Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб,фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

Протокол Установчих зборів Засновників ТОВ «Трансшип-Тракс»№ 1 від 21.04.2021 р.;

Форма 20-ОПП для підтверження наявних приміщень б/н від 28.11.2022

Форма 20-ОПП для підтверження наявних приміщень 6/н від 08.04.2024

Договір на перевезення вантажу № 01/04-01 від 01.04.2022;

Акт надання послуг, 3аявка, Реєстр ТТН до Акту від 12.05.2023;

Договір оренди № 01/04/22 від 02.05.2023;

Договір оренди №01-04-2022/3 від 01.04.2022;

Договір поставки №15461-16/2022 від 01.04.2022;

Договір поставки № 290322/1 від 29.03.2022;

Договір поставки № 1183 від 29.06.2022.

Договір обслуговування та ремонту ТЗ № 01/04-2022 від 01.04.2022;

Договір обслуговування та ремонту ТЗ № 01/04-22 від 01.04.2022;

Договір поставки нафтопродуктів № 17 від 23.06.2022.

Відповідно до письмових пояснень, позивач пояснював контролюючому органу підстави складання ПН №156 від 12.05.2023 року, зокрема про специфіку діяльності ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» - Для здійснення господарської діяльності та надання зазанчених послуг, виконання робіт Товариство має всі необхідні ресурси. Виконання технологічних процесів, зокрема, забезпечено:

1) Матеріально-технічними ресурсами і, зокрема, власними автотранспортними засобами в кількості 68 одиниць. Автотранспортні засоби були внесені до статутного капіталу Товариств, що підтвержується копією Протоколу №1 від 21.04.2021 року Установчих зборів Засновників ТОВ «ТРАНСШИПТРАКС». Про набуття автотранспортних засобів Товариство повідомило контролюючий орган 28.11.2022 р. за формою 20-ОПП;

2) Нежитловими приміщеннями. Товариство орендує нежитлові приміщення для технічного обслуговування свого автопарку, зберігання інвентарю, зберігання запасних частин, стоянки автомобілів на території у ТОВ «ЕЛІТВИНПРОМ» (код ЄДРПОУ 36362114) за Договором оренди №01/04/22 від 01.04.2022 р. Загальна площа нежитлових приміщень, які передаються в оренду складає 164,8 м/кв. і прилегла територія для організації стоянки для автотранспорту загальною площею 1500 м/кв., за адресою: Одеська обл., Овідіопольский р-н, смт.Таїрове, вул. 40-річчя Перемоги, 16. Також Товариство орендує нежитлові приміщення (офіс) у ТОВ «Друга Інвестиційна Компанія» (код ЄДРПОУ 39322729) за Договором оренди № 01-04-2022/3 від 01.04.2022 р. загальна площа 4,0 м/кв., та офісне майно згідно Додатку №2 до Договору оренди № 01-04-2022/3 від 01.04.2022 р. за адресою: 65014 м. Одеса, вул. Маразліївська, буд. 6. Про набуття права оренди Товариство надавало повідомлення за формою 20-ОПП, яке прийнято контролюючим органом;

3) Запасними частинами та витратними матеріалами для автотранспорту. Основними постачальниками запчастин для ремонту та технічного обслуговування автотранспортної техніки Товариства є: ТОВ «АВТОДИСТРИБ`ЮШЕН КАРГО ПАРТС» (код ЄДРПОУ 37141112) згідно Договору поставки №1546 - 16/2022 від 01.04.2022 р.; ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) згідно Договору поставки № 290322/1 від 29.03.2022 р.; ТОВ «ДРАЙВ ШИНА» (код ЄДРПОУ 43382291) згідно Договору поставки № 1183 від 29.06.2022 р. є постачальником шин і виконувачем послуг з шино сервісу;

4) Ремонт автотранспорту, технічне обслуговування та ремонт ТЗ які здійснюють ТОВ «АВТОМОДЕРН СЦ» (код ЄДРПОУ 38479949) згідно Договору №01/04-2022 від 01.04.2022 р. та ТОВ «РІЛАЙБЛТРАНС» (код ЄДРПОУ 34421717) згідно Договору №01/04-22 від 01.04.2022 р.;

5) Енергоресурсами. Використання Товариством у діяльності автотранспортних засобів потребує споживання чималих обсягів пального, а саме, дизельного пального. На сьогоднішній час таке пальне купується Товариством у: ТОВ «ТЕХНО-ТРЕЙД 2019» (код ЄДРПОУ 42816777) згідно Договору на поставку нафтопродуктів №17 від 23.06.22 р.

6) Трудовими ресурсами. Товариство повністю забезпечує свої виробничі потреби в трудових ресурсах (зокрема, водіях) за рахунок власних штатних працівників у кількості 48 штатні одиниці, які своєчасно отримують заробітну плату, з якої до бюджету сплачуються податки.

11 травня 2023 року сторони Договору на перевезення узгодили між собою письмову Заявку: №11/05-1 Виходячи з умов цієї Заявки, виконуючи свої зобов`язання за Договором на перевезення Товариством здійснило перевезення вантажів.

11.05.2023 року за Актом падання послуг № 159 від 12.05.2023 р.,складеним між Товариством та TOB «ТК «ВОСТОК» підтверджено надання ТОВ «Трансшип-Тракс» транспортних послуг з перевезення вантажу на підставі договору на перевезення вантажу № 01/04-01 від 01.04.2022 р. на загальну суму 60 774,00 у т.ч. ПДВ - 10 129,00 грн.

Наведена операція належним чином відображена в обліку Товариства.

Відповідно до п. 187.1 ст.187 Податковий Кодекс України датою виникнення податкових зобов`язань з постачальником товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше.

На підставі п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Отже, враховуючи вищезазначене, подія з оформленням за Актом надання послуг № 159 відбулась 12.05.2023р на загальну суму 60 774,00 у т.ч. ПДВ - 10 129,00 грн., сталася раніше події: зарахуванням коштів від замовника (TOB «ТК «ВОСТОК») за наданні йому послуги з перевезення вантажів, а тому саме 12.05.2023р., Товариство виконало своє законне зобов`язання зі складанням податкової накладної № 156 в електронній формі та надіслало її для реєстрації в Єдиному реєстр і податкових накладних.

Що стосується зауважень відповідача до наданих позивачем документів, які викладені у відзиві.

Відповідач звертає увагу, що на розгляд комісії регіонально рівня не було надано розрахункові документи або банківські виписки з особових рахунків, складські документи.

Надаючи оцінку наведеному суд зауважує, що платник податку на стадії реєстрації ПН не повинен доводити реальність господарської операції, а висловлені відповідачем зауваження стосується договірних відносин сторін.

Суд також враховує, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі № 360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Окрім того суд зазначає, що доводи відповідача щодо ненадання позивачем певних документів наведені лише у відзиві на позовну заяву та не були відомі платнику податків під час зупинення реєстрації ПН та прийняття відповідачем рішень про відмову реєстрації ПН.

Далі у відзиві на позовну заяву відповідачі зазначають про те, що хоча такі документи й не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку № 520, однак позивачем в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у податкових накладних Позивача (наявність ділової мети)).

Проте, суд відхиляє доводи відповідача щодо не надання позивачем контролюючому органу бухгалтерського документа (оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до спрощеного плану рахунків), оскільки як квитанція про зупинення реєстрації, так і спірне рішення, не містять посилання та вимоги про необхідність надання та ненадання позивачем зазначених документів.

При цьому, суд зазначає, що згідно абз.11 ст.1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні первинний документ, який містить відомості про господарську операцію.

Відповідно до ч.1 ст.9 вказаного Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.

Схоже визначення первинних документів міститься також і в Положенні про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88.

У п.2.1 Положення вказано, що первинні документи це документи, створені в письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження й дозволи адміністрації (власника) на їх проведення

Оборотно-сальдова відомість один із стандартних (загальних) звітів, який містить для кожного рахунку залишки на початок та на кінець періоду та обороти за дебетом і кредитом за обраний період та формується на підставі первинних документів. Не є первинними документами й аналізи або картки по субрахунках рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93, плани рахунків бухгалтерського обліку тощо, про ненадання яких зазначає відповідач.

Отже, відхиляючи доводи відповідача щодо неповноти поданих документів, суд звертає увагу, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної у даному випадку відповідач визначив: надання документів складених/оформлених із порушенням законодавства.

Однак, з огляду на вищевикладене, суд вважає, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не відповідають дійсним обставинам справи.

При цьому, спірне рішення не обґрунтовано фактом ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

З матеріалів справи не вбачається, що відповідачем було направлено ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку №520, з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Таким чином неможливо встановити, що саме порушив позивач, а саме: товариством надано копії документів, що складені з порушенням законодавства, чи документи є недостатніми, або документи надано у недостатній кількості та складені з порушенням законодавства.

Надаючи правову оцінку прийнятим відповідачем рішенням про відмову у реєстрації ПН, суд вкотре зазначає про те, що контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття такого рішення, не зазначивши конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття.

На вирішення питання щодо правомірності оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації ПН впливає й той факти, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації ПН, теж не є законним.

Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у постановах від22.07.2019 у справі №815/2985/18, від10.04.2020 у справі №819/330/18, висновки якого, в силу вимог частини 5 статті 242 КАС України, суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Також у відзиві відповідач звернув увагу на те, що станом на момент зупинення податкових накладних у позивача відсутня прийнята таблиця даних платника податку із зазначеним кодом УКТЗЕД/ДКПП 49.41 як таким, що на постійній основі постачається/виготовляється.

Водночас, суд зазначає, що згідно пункту 12 Порядку №1165, подання до ДПС таблиці даних платника податку за встановленою формою (додаток 5) є правом платника податку (а не обов`язком) для безумовної реєстрації ПН. Тобто законодавець надав право платнику податків подати Таблицю даних платника податку на додану вартість та якщо вона буде врахована, це є підставою для безумовної реєстрації податкової накладної. В іншому випадку діють загальні правила щодо реєстрації податкової накладної. Відсутність не врахованої Таблиці не є безумовною підставою для зупинення податкової накладної.

Суд також звертає увагу на специфіку господарської операції, за результатами здійснення якої було складено спірну податкову накладну.

Так, позивач є суб`єктом, який самостійно здійснює перевезення вантажів автомобільним транспортом, тобто самостійно продукує відповідну діяльність (роботу, послугу) з перевезення. У той же час будь-які відомості щодо придбання позивачем такої діяльності (роботи, послуги) в інших суб`єктів господарювання в матеріалах справи відсутні. З огляду на те, що позивач є виробником, а не покупцем робіт (послуг) "перевезення вантажу", у позивача об`єктивно відсутній такий показник визначення ризиковості господарської операції, як залишок (різниця) обсягу придбання такої послуги та обсягу її постачання. Водночас відповідачі не взяли до уваги виробничий статус позивача та не обґрунтували, в чому тоді існує ризиковість операції.

Отже, контролюючий орган не довів обґрунтованості відмови позивачу у реєстрації поданої податкової накладної.

З огляду на вказане вище, суд доходить висновку, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 07.05.2024 №11018896/44395867 про відмову у реєстрації податкової накладної №156 від 12.05.2023 належить визнати протиправним та скасувати.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

За приписами пункту 20 Порядку № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних реєстр відомостей щодо ПН та РК, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.

Таким чином, у даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» податкову накладну №156 від 12.05.2023 року датою її подання на реєстрацію.

Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

За змістом частини 1 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Згідно із пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, оскільки адміністративний позов задоволено, суд, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, здійснює розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області, у складі якого утворено Комісію, що прийняла оскаржувані рішення, які судом визнано протиправними та скасовано, у розмірі 2422,40 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 242-246, 255, 262, 293, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» (територіальна громада Татарбунарська, комплекс будівель та споруд №13, Білгород-Дністровський р-н, Одеська обл., 68120, код ЄДРПОУ 44395867) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07 травня 2024 року №11018896/44395867.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» № 156 від 12 травня 2023 року датою її фактичного подання 29 травня 2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» (територіальна громада Татарбунарська, комплекс будівель та споруд №13, Білгород-Дністровський р-н, Одеська обл., 68120, код ЄДРПОУ 44395867) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2422,40 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 коп.).

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

СуддяА.А. Радчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122393316
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/24914/24

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 29.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 15.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні