Рішення
від 14.10.2024 по справі 440/9135/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 жовтня 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/9135/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті та Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

До Полтавського окружного адміністративного суду подана позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" /надалі позивач, ТОВ "АГРОМОЛТРАНС"/ до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті /надалі відповідач-1/ про визнання протиправною та скасування постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 23 січня 2024 року №022986 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн /а.с. 1-9/.

Позов обґрунтований тим, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №022986 від 23 січня 2024 року підлягає скасуванню як протиправна, оскільки режим контролю праці і відпочинку водія здійснювався за допомогою тахографа, який був діючим, повіреним та в подальшому не був перевірений старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) у Чернігівській області Державної служби України з безпеки на транспорті належним чином. Крім того, транспортний засіб позивача здійснював внутрішнє перевезення вантажів територією України без перетину державного кордону України, а тому притягнення позивача до відповідальності за відсутність у водія протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, що обладнаний цифровим тахографом, є протиправним. Автомобілем (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ) здійснювалося перевезення молочної сировини на підприємство від сільськогосподарських виробників, тобто здійснювалося перевезення власної сировини для власних потреб, а відтак вимоги Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24 червня 2010 року №385, на підприємство не поширюються.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Державну службу України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) /надалі відповідач-2/, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.

Відповідач-1 правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

Відповідач-2 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 50-60/ зазначив, що 18 грудня 2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Чернігівській області проведено перевірку додержання перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення вантажних перевезень, за результатами якої встановлено порушення перевізником ТОВ «АГРОМОЛТРАНС» вимог законодавства про автомобільний транспорт, про що складено відповідний Акт проведення перевірки №034432 від 18 грудня 2023 року. За змістом Акту проведення перевірки №034432 від 18 грудня 2023 року виявлено порушення ТОВ «АГРОМОЛТРАНС» вимог законодавства про автомобільний транспорт, а саме: «Перевезення вантажу згідно ТТН №018 від 18 грудня 2023 року, при цьому у водія на момент проведення перевірки відсутні документи, що визначені статтею 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» та пункту 3.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (наказ МТЗУ №385 від 24 червня 2010 року): протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу», відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ. Водій транспортного засобу ( ОСОБА_1 ) зі змістом вказаного акту та виявленого порушення ознайомлений, проте від підпису акту та надання письмових пояснень та/або заперечень з приводу виявленого порушення чи обставин проведення перевірки відмовився, про що посадовими особами відповідно до вимог пункту 22 Порядку №1567 зроблено відповідну відмітку в акті перевірки. 23 січня 2024 року Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області винесено постанову №022986 про застосування до ТОВ «АГРОМОЛТРАНС» адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 грн за відсутність на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону №2344-ІІІ. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, яке затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 червня 2010 року №340, поширюється на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами. Під час проведення перевірки 18 грудня 2023 року водієм позивача було надано посадовим особам Укртрансбезпеки протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, термін дії якого на момент проведення перевірки сплив. Таким чином, постанова від 23 січня 2024 року №022986 винесена Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області відповідно до чинного законодавства та щодо належного суб`єкта за наявності встановленого факту порушення.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 6 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" (ідентифікаційний код 40319447) зареєстроване як юридична особа та зареєстрованими видами його діяльності за КВЕД є: 10.51 Перероблення молока, виробництво масла та сиру (основний); 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами /а.с. 75-зворот/.

На підставі щотижневого графіка проведення рейдових перевірок від 15 грудня 2023 року /а.с. 67-зворот/ та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №НР001230 від 15 грудня 2023 року /а.с. 67/ 18 грудня 2023 року посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті у місці: а/д М-01 Київ Чернігів Н. Яриловичі км 130 проведено перевірку транспортного засобу марки MАN TGХ 18.360, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KRONE SDС- 22, державний номерний знак НОМЕР_2 /а.с. 68/.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 /а.с. 69, 69-зворот/ транспортний засіб марки MАN TGХ 18.360, державний номерний знак НОМЕР_1 , рік випуску 2013, прізвище або організація ТОВ "АГРОМОЛТРАНС", власність - є власником.

Згідно із Свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 /а.с. 69, 69-зворот/ напівпричеп KRONE SDС - 22, державний номерний знак НОМЕР_2 , рік випуску 2006, прізвище або організація ТОВ "АГРОМОЛТРАНС", власність - є власником.

Відповідно до товарно-транспортної накладної №018 від 18 грудня 2023 року /а.с. 69/ здійснювалося перевезення вантажу автомобілем MАN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KRONE, державний номерний знак НОМЕР_2 ; автомобільний перевізник - ТОВ "АГРОМОЛТРАНС"; замовник та вантажоодержувач ТОВ «Темна вода» (ідентифікаційний код 45238897).

За результатами перевірки посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №034432 від 18 грудня 2023 року /а.с. 68/, в якому зафіксовано, що 18 грудня 2023 року о 12:00 а/д М-01 Київ Чернігів Н. Яриловичі км 130 проведено перевірку транспортного засобу марки MАN TGХ 18.360, державний номерний знак НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_3 , з напівпричепом KRONE SDС- 22, державний номерний знак НОМЕР_2 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_4 , водій ОСОБА_1 (посвідчення водія НОМЕР_5 ), що належить ТОВ "АГРОМОЛТРАНС"; під час перевірки виявлено порушення: перевезення вантажу згідно ТТН №018 від 18.12.2023, при цьому у водія на момент проведення перевірки відсутні документи, визначені статтею 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» та пунктом 3.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (наказ МТЗУ №385 від 24.06.2010), а саме: протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено вимогу статі 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

В графі Пояснення водія про причини порушень акту перевірки зазначено: водій з актом ознайомлений, від пояснень відмовився /а.с. 68/.

Повідомлення вих. №102186/34/24-23 від 28 грудня 2023 року /а.с. 70/, яким запрошено на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області 16 січня 2024 року з 10 до 12 годин, надіслано Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області на адресу ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" рекомендованим поштовим відправленням 0600073822332 /а.с. 70-зворот - 72/.

Листом вих. 628 від 11 січня 2024 року (вх. №1300/0/22-24 від 11 січня 2024 року) /а.с. 72-зворот/ ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" просило Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про відкладення розгляду справи на іншу дату.

Повідомлення вих. №3474/34/24-24 від 12 січня 2024 року /а.с. 73/, яким запрошено на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області 23 січня 2024 року з 10 до 12 годин, вручено представнику ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" 15 січня 2024 року, про що свідчить його особистий підпис /а.с. 73/.

23 січня 2024 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті Ткаченком Дмитром винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №022986 /а.с. 66/, якою до ТОВ "АГРОМОЛТРАНС", місцезнаходження: 38023, Полтавська область, Шишацький район, с. Переводчикове, вул. Лугова, буд. 4, ідентифікаційний код 40319447, на підставі абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано (стягнуто) адміністративно-господарський штраф в сумі 17000,00 грн за допущення 18 грудня 2023 року о 12:00 а/д М-01 км 130 транспортним засобом MАN, державний номерний знак НОМЕР_1 , порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" (згідно акту проведення перевірки від 18 грудня 2023 року №034432).

Супровідним листом Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті №6917/34/24-24 від 24 січня 2024 року /а.с. 73-зворот/ копію постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №022986 від 23 січня 2024 року надіслано ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" рекомендованим поштовим відправленням 0600081626402 /а.с. 74/ та вручено адресату 02 лютого 2024 року /а.с. 75/.

Не погодившись із прийняттям постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №022986 від 23 січня 2024 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Оскільки копію оскаржуваної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №022986 від 23 січня 2024 року вручено ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" 02 лютого 2024 року /а.с. 75/, а з цим позовом товариство звернулось до суду засобами поштового зв`язку 29 липня 2024 року /а.с. 33/, то суд доходить висновку про дотримання позивачем строку звернення до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з наступного.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту в Україні визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" №2344-III від 05 квітня 2001 року /надалі Закон №2344-III (у відповідній редакції)/.

Законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень /стаття 2 Закону №2344-III /.

Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Відповідно до положень статті 6 Закону №2344-III загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.

Реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті.

Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08 листопада 2006 року затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) /надалі - Порядок №1567 (у відповідній редакції)/, який відповідно до пункту 1 Порядку №1567 визначає процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку № 1567).

Відповідно до пунктів 14, 15, 21 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Згідно з пунктами 25-27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Як свідчать матеріали справи, за результатами розгляду справи про порушення на підставі акту перевірки та наданих водієм документів винесено постанову про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу №022986 від 23 січня 2024 року.

Надаючи правову оцінку цій постанові, суд виходить з наступного.

Згідно зі статтею 18 Закону № 2344-ІІІ з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням. Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю. Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.

Відповідно до частини першої статті 34 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен, зокрема: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства.

Тож відповідно до вказаних норм контроль за роботою водіїв повинен здійснюватися автомобільним перевізником та такий контроль не залежить ані від протяжності маршрутів, ані від виду перевезення: внутрішнього чи міжнародного.

Статтею 48 Закону № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: дата і місце складання; вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; пункти завантаження і розвантаження.

Зміст статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте вказано на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Відповідний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 11 лютого 2020 року у справі № 820/4624/17.

Отже, положеннями статті 48 Закону № 2344-ІІІ покладено на автомобільного перевізника обов`язок з забезпечення, а на водія пред`явлення для перевірки документів, безпосередньо зазначених у статті 48 Закону № 2344-ІІІ, в тому числі товарно-транспортної накладної, а також інших документів, передбачених законодавством.

Абзацом 3 частини першої статі 60 Закону № 2344-ІІІ встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

При цьому за визначенням, наведеним у статті 1 Закону №2344-III, автомобільним перевізником є фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Таким чином, статтею 60 Закону № 2344-III встановлена відповідальність автомобільного перевізника за відсутність на момент проведення перевірки документів, що перелічені у статті 48 Закону № 2344-ІІІ, а також інших документів, передбачених законодавством, які водій повинен мати при собі та надати особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, під час здійснення самої перевірки ( а не після її закінчення).

Такий висновок суду узгоджується із висновком Верховного Суду, сформованим у постанові від 19 жовтня 2023 року у справі № 640/27759/21

Судовим розглядом встановлено, що ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" є автомобільним перевізником, оскільки в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільним перевізником є фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Довід позивача, що ним під час рейдової перевірки здійснювалось перевезення вантажу для власних потреб суд відхиляє як безпідставний, оскільки відповідно до товарно-транспортної накладної №018 від 18 грудня 2023 року: автомобіль MАN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KRONE, державний номерний знак НОМЕР_2 ; автомобільний перевізник - ТОВ "АГРОМОЛТРАНС"; замовник та вантажоодержувач ТОВ «Темна вода» (ідентифікаційний код 45238897), що свідчить про здійснення позивачем перевезення вантажу згідно ТТН №018 від 18 грудня 2023 року за замовленням іншої юридичної особи - ТОВ «Темна вода».

Відтак, саме ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" як автомобільний перевізник згідно ТТН №018 від 18 грудня 2023 року є суб`єктом відповідальності, передбаченої статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів визначено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24 червня 2010 року № 385, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 року за № 946/18241 /надалі - Інструкція № 385/.

За визначеннями, наведеними у пункті 1.4 Інструкції № 385, адаптація тахографа до транспортного засобу - оновлення або підтвердження параметрів автомобільного транспортного засобу, що зберігаються у пам`яті тахографа, до яких залежно від типу тахографа належать: ідентифікаційний номер (VIN-код) та номерний знак (цифри та літери, нанесені на номерному знаку, - VRN) автомобільного транспортного засобу, розмір застосованих пневматичних шин, результати визначення константи тахографа "k", характеристичного коефіцієнта автомобільного транспортного засобу "w", ефективного кола шини "l", а також показники часу, пробігу, граничного значення швидкості, на яке налаштований обмежувач швидкості транспортного засобу (за наявності). Термін "адаптація тахографа до транспортного засобу", за визначенням ЄУТР, - "калібрування"; контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Положеннями пунктів 2.6 та 2.7 Інструкції № 385 ПСТ виконують перевірку та адаптацію тахографів до транспортних засобів відповідно до вимог ЄУТР періодично кожні два роки, а також у разі: установлення або заміни тахографа; ремонту тахографа; зміни типу розмірів пневматичних шин автомобільного транспортного засобу; якщо під час технічного обслуговування або ремонту автомобільного транспортного засобу відбулося пошкодження таблички тахографа або пломб, накладених на його складові, під час установлення або адаптації або у разі зміни конструкції автотранспортного засобу, що може вплинути на роботу тахографа.

За результатами перевірки та адаптування тахографа до транспортного засобу ПСТ оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу за формою, наведеною в додатку 1. ПСТ надає один примірник зазначеного протоколу перевізнику, а другий залишає собі і зберігає разом з тахокартою або у разі цифрового тахографа - з роздруківкою та електронними файлами, що підтверджують достовірність наведених у протоколі даних.

Згідно з положеннями пункту 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Пунктом 3.5 Інструкції № 385 встановлено, що перевізники забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії; аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.

Відповідно до пункту 6.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 червня 2010 року № 340, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 року за N 811/18106 /надалі - Положення № 340/, водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв.

З наведеного правового регулювання слідує, що водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, зокрема протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, а у разі не обладнання транспортного засобу тахографом - індивідуальну контрольну книжку водія або копію графіка змінності водіїв. При цьому вказаний обов`язок не ставиться в залежність від виду перевезення вантажу внутрішнього чи зовнішнього, у зв`язку з чим відповідний довід позивача є безпідставним.

Згідно акту перевірки водієм транспортного засобу MАN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KRONE, державний номерний знак НОМЕР_2 , ОСОБА_1 не надано особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено статтю 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Оскільки в акті перевірки відсутній запис водія ОСОБА_1 про наявність у нього протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та про їх неврахування посадовими особами Укртрансбезпеки під час перевірки, у суду відсутні підстави вважати, що позивач не вчиняв порушення, яке зафіксовано у цьому акті перевірки.

Доказів, які б спростовували обставини, що мали місце під час проведення рейдової перевірки та зазначені в акті перевірки від 18 грудня 2024 року, матеріали справи не містять.

За таких обставин суд доходить висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №022986 від 23 січня 2023 року, якою до Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" застосовано адміністративно-господарський штраф в сумі 17000,00 грн, прийнята на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, у зв`язку з чим підстави для визнання її протиправною та скасування відсутні.

Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат, в тому числі витрат на професійну правничу допомогу, відповідно до статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" (вул. Лугова, буд. 4, с. Переводчикове, Шишацький район, Полтавська область, 38023, ідентифікаційний код 40319447) до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, буд. 155, м. Полтава, Полтавська область, 36008) та до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150, ідентифікаційний код 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122393621
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —440/9135/24

Рішення від 14.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні