Рішення
від 16.10.2024 по справі 520/18183/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 жовтня 2024 р. справа №520/18183/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марини Лук`яненко, розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг, Відділу перерахунків пенсії №3) та Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом (з урахуванням уточненої позовної заяви) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг, Відділу перерахунків пенсії №3) та Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просить суд:

1. визнати незаконним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг, Відділу перерахунків пенсії №3 - від 09 квітня 2024р. за №963320151171;

2. зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг, Відділу перерахунків пенсії №3, зробити перерахунок та нарахувати ОСОБА_1 (код РНОКПП НОМЕР_1 ), пенсію по інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня поточного року (П = 80% х Зп(мін)х5, де П - розмір пенсії, Зп(мін) - розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня поточного року), без обмеження її граничним (максимальним) розміром, та без застосування постанов Кабінету Міністрів України;

3. зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, проводити виплати ОСОБА_1 (код РНОКПП НОМЕР_1 ), пенсію по інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня поточного року (П = 80% х Зп(мін)х5, де П - розмір пенсії, Зп(мін) - розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня поточного року), без обмеження її граничним (максимальним) розміром, та здійснювати перерахунок щороку з врахуванням індексу вартості життя і зміною мінімальної заробітної плати з 01 січня відповідного року, та без застосування постанов Кабінету Міністрів України, згідно перерахунку та нарахувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг, Відділу перерахунків пенсії №3;

4. встановити судовий контроль за виконанням даного рішення;

5. допустити судове рішення до негайного виконання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуване рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки відповідач не має право розраховувати пенсію згідно п.9-1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210. Позивач вважає, що пенсія по інвалідності повинна бути обчислена з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня поточного року (П = 80% х Зп(мін)х5, де П - розмір пенсії, Зп(мін) - розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня поточного року), без обмеження її граничним (максимальним) розміром, та без застосування постанов Кабінету Міністрів України.

Ухвалою суду від 08.07.2024 відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Відповідачем 1 - Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, надано до суду відзив на позов, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначив, що в спірних правовідносинах діяв в межах чинного законодавства України. Вважає, що пенсія по інвалідності позивачу обчислюється за формулою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210, застосування якої узгоджується зі змістом ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Відповідачем 2 - Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, надано до суду відзив на позов, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначив, що застосування норм постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210 не суперечить змісту ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" як норми прямої дії. Таким чином, відсутні правові підстави проведення перерахунку пенсії позивачу шляхом множення мінімальної заробітної плати, встановленої Законом на 01.01.2024, та в подальшому на майбутнє в наступних роках на кратність 5 без застосування встановленого діючим законодавством порядку розрахунку пенсії відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

У відповіді на відзив позивач підтримав правову позицію, викладену у позовній заяві, та просив суд задовольнити позовні вимоги.

Суд зазначає, що відповідно до положень ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно із положеннями п. 2 ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи та особою з інвалідністю 2 групи внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, відсоток втрати працездатності - 80%, що підтверджується посвідченнями серії НОМЕР_2 та серії НОМЕР_3 та не заперечується сторонами по справі.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та з 11.06.1991 отримує пенсію по інвалідності у розмірі відшкодування фактичних збитків відповідно до ст. 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №796-ХІІ від 28.02.1991 (далі - Закон №796-ХІІ).

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 18.09.2018 по справі №2040/6007/18, яке набрало законної сили 19.11.2018, зобов`язано Індустріальне об`єднане управління Пенсійного фонду України міста Харкова (код ЄДРПОУ 41248021) здійснити перерахунок та виплату основної державної пенсії ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на підставі ч. 3 ст.59 прямої дії Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №796 -XII від 28.01.1991 року, з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року згідно відсотку втрати працездатності 80%, починаючи з 01.10.2017 року.

З наданих відповідачами пояснень у відзивах на позов вбачається, що з 01.10.2017 позивачу проведено перерахунок пенсії за рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 18.09.2018 по справі № 2040/6007/18 з п`ятикратною розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Середньомісячний коефіцієнт заробітної плати, який враховується під час обчислення пенсії з 01.10.2017 складає 3200,00грн. * 5= 16000 грн., де 3200,00 грн. розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня 2017 року.

Розмір пенсії позивача з 01.10.2017 складав: 12800.0 грн. - розмір пенсії по інвалідності (16000,00грн. * 80 %); 380,80 грн. підвищення особам з інвалідністю внаслідок війни 2 групи і 1452,00 грн. * 40%); 50,00 грн. цільова грошова допомога особам з інвалідністю внаслідок війни 2 групи; 379,60 грн. - додаткова пенсія особам з інвалідністю 2 групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; 13810,40 грн. - загальний розмір пенсії; з урахуванням максимального розміру пенсії - 10740,00 грн.

У період з 01.10.2017 по 30.04.2020 пенсія виплачувалась позивачу згідно рішення Харківською окружного адміністративного суду від 18.09.2018 по справі № 2040/6007/18.

У період з 01.05.2020 по 30.11.2022 пенсія позивача обчислювалась згідно з Порядком №1210, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати (як більш вігідний варіант). Середньомісячний коефіцієнт заробітної плати, який враховувався для обчислення пенсії з 01.05.2020 - 3.56956.

Розмір пенси по інвалідності з 01.05.2020 становив 13960,78 грн. (4888,83 грн. * 3.56956* 80% / 100%).

Розмір пенсії по інвалідності з 01.01.2021 становив 13960,78 грн. (4888,83 грн. * 3.56956 * 80 % / 100%).

Розмір пенсії по інвалідності з 01.03.2021 становив 15496,46 грн. (5426,60 грн. * 3.56956 * 80 % / 100%).

Розмір пенсії по інвалідності з 01.01.2022 становив 15496,46 грн. (5426,60 грн. * 3.56956 * 80 % / 100%).

В подальшому розмір пенсії змінювався відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118, від 24.02.2023 №168, від 23.02.2024 №185 та у зв`язку зі зміною прожиткового мінімуму відповідно до Закону.

Так, з 01.03.2022 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" позивачу проведено перерахунок пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії в розмірі 1,14 (3764,40 грн. * 1,17* 1,11 * 1,11 * 1,14 = 6186,32 грн.). Розмір пенсії з 01.03.2022 склав: середньомісячний заробіток (6186,32 грн. * 3.56956) - 22082,44 грн.; розмір пенсії по інвалідності (22082,44 грн. * 80%) - 17665,95 грн.; додаткова пенсія особам з інвалідністю 2 групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - 379,60 грн.; підвищення особам з інвалідністю внаслідок війни 2 гр. (1034,00 грн * 40%) - 773,60 грн.; цільова грошова допомога особам з інвалідністю внаслідок війни 2 групи - 50,00 грн.; загальний розмір пенсії - 18869,15 грн.

В подальшому розмір пенсії змінювався у зв`язку прожитковою мінімуму відповідно до Закону України "Про державний бюджет на 2022 рік" та складав з 01.07.2022 - 18006,35 грн., з 01.12.2022 - 18932,75 грн.

З 01.03.2023 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткові заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" позивачу проведено перерахунок пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії в розмірі 1,197 (3764,40*1,17*1,11*1,11*1,14*1,197=7405,03 грн.). Розмір пенсії з 01.03.2023 склав: середньомісячний заробіток (7405,03 грн. * 3.56956) - 26432,70 грн.; розмір пенсії по інвалідності (26432,70 грн. * 80%) - 21146,16 грн.; додаткова пенсія особам з інвалідністю 2 групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - 379,60 грн.; підвищення особам з інвалідністю внаслідок війни 2 гр. (2093,00 грн * 40%) - 837,20 грн.; цільова грошова допомога особам з інвалідністю внаслідок війни 2 групи - 50,00 грн.; обмеження в індексації з 01.03.2023 - 1980,21 грн.; загальний розмір пенсії - 20432,75 грн.

Водночас, встановлено обмеження підвищення та з 01.03.2023 розмір пенсії склав - 20432,75 грн. (18932,75 грн. (попередній розмір пенсії з 01.12.2022) + 1500,00 грн. (відповідно до п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №168).

З 01.03.2024 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2024 №185 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році" позивачу проведено перерахунок пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,0706 (3764,40 грн. * 1,17*1,11*1,11*1,14 *1,107* 1,0706 = 7004,47 грн.). Розмір пенсії з 01.03.2024 склав: середньомісячний заробіток (7994,47 грн. * 3.56956) - 28536,74 грн.; розмір пенсії по інвалідності (28536,74 грн. * 80%) - 22829,39 грн.; додаткова пенсія особам з інвалідністю 2 групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - 379,60 грн.; підвищення особам з інвалідністю внаслідок війни 2 гр. (2093,00 грн * 40%) - 837,20 грн.; цільова грошова допомога особам з інвалідністю внаслідок війни 2 групи - 50,00 грн.; обмеження в індексації з 01.03.2023 - 1980,21 грн.; обмеження в індексації з 01.03.2024 - 183,23 грн.; загальний розмір пенсії - 21932,75 грн.

Водночас, встановлено обмеження підвищення та з 01.03.2024 розмір пенсії склав - 21932,75 грн. (20432,75 грн. (попередній розмір пенсії з 01.03.2023) + 1500,00 грн. (відповідно до п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2024 №185).

При цьому, з урахуванням максимального розміру пенсії з 01.03.2024 розмір пенсії склав - 20930,00 грн.

В подальшому розмір пенсії змінювався у зв`язку зі зміною прожиткового мінімуму відповідно до Закону України "Про державний бюджет на 2024 рік" та склав з 01.03.2024 - 22039,95 грн. (з урахуванням максимального розміру пенсії).

Вказані обставини сторонами по справі не заперечуються.

04.04.2024 позивач звернувся до пенсійного органу із заявою, в якій просив перерахувати пенсію по інвалідності згідно прямої дії ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а саме з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня поточного року ((П = 80% х Зп(мін)х5, де П - розмір пенсії, Зп(мін) - розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня поточного року (з 01.01.2024 - 7100,00 грн.)), без обмеження її граничним (максимальним) розміром, та без застосування постанов Кабінету Міністрів України.

За принципом екстериторіальності вказану заяву розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Рішенням від 09.04.2024 №963320151171 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області відмовлено позивачу у перерахунку пенсії з розрахунку заробітної плати за роботу у зоні відчуження відповідно до положень ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" як норми прямої дії. оскільки застосування норм Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210, не суперечить змісту ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" як норми прямої дії.

Вважаючи вказане рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.

Відповідно до приписів ч.2 ст. 19 Конституції Україні органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами пункту 6 частини 1статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Основні положення щодо соціального захисту та пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи врегульовані Законом України від 28.02.1991 № 796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закон № 796-XII).

Так, Закон № 796-ХІІ спрямований на захист трьох категорій осіб, які постраждали внаслідок: 1)Чорнобильської катастрофи; 2)інших ядерних аварій та випробувань; 3) військових навчань із застосуванням ядерної зброї.

Позивач відноситься до першої категорії осіб учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується наявними матеріалами справи.

Порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначено розділом VIII Закону № 796-ХІІ.

Згідно з частиною першою статті 49 Закону № 796-ХІІ пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Позивачу пенсія призначена на підставі норм Закону № 796-ХІІ, як ліквідатору наслідків аварії на Чорнобильській АЕС І категорії, інваліду 2 групи.

Водночас, статтею 59 вказаного Закону урегульовано порядок призначення пенсії військовослужбовцям, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Частиною третьою статті 59 Закону № 796-ХІІ у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 05.10.2006 р. № 231-V визначено, що особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок чого стали інвалідами, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням цих осіб з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, що був встановлений на час їхнього перебування в зоні відчуження.

Таким чином, частиною третьою статті 59 Закону №796-ХІІ у редакції, чинній до 01.10.2017, було визначено лише одну категорію осіб, які мали право на обчислення пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, а саме: особи, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок чого стали інвалідами.

Указаною нормою у редакції, чинній з 01.10.2017 року, передбачено, що особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

З аналізу редакцій частини третьої статті 59 Закону № 796-ХІІ вбачається, що Законом України від 03.10.2017 № 2148-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" розширено перелік категорій осіб, на які вказана норма розповсюджується, а саме: осіб, які брали участь у інших ядерних аваріях та випробуваннях, а також осіб, які брали участь у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї.

Водночас незмінною залишилась умова щодо проходження такими особами дійсної строкової служби у відповідний період.

При цьому, відповідно до наявної в матеріалах справи довідки від 16.08.2012 №268, позивач приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС під час проходження дійсної строкової служби.

Отже, на позивача поширюються положення ч.3 ст.59 Закону № 796-ХІІІ.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 23 листопада 2011 року №1210 затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Порядок № 1210).

Пунктом 1 вказаного Порядку (у редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2017 року № 851) передбачалось, що цей Порядок визначає механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54 і 57 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, для осіб з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і пенсії у зв`язку з втратою годувальника з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС визначаються за формулою П = Зс х Кзс х Кв/100% (пункт 9 Порядку).

15 листопада 2017 року (після внесення змін до статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи") постановою Кабінету Міністрів України за № 851 "Про внесення змін до Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" внесено зміни до Порядку, а саме: у першому реченні пункту 1 слова і цифри "статей 54 і 57 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" замінено словами і цифрами "статей 54, 57 і 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", та доповнено Порядок пунктом 9-1 такого змісту: "За бажанням осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби та внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року".

Згідно з пунктом 9-1 вказаного Порядку (в редакції, чинній на момент проведення перерахунку пенсії позивача) за бажанням військовослужбовців, зокрема військовозобов`язаних, призваних на військові збори, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження військової служби (військових зборів) і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за формулою: П=Зс х Кзс х Кв/100 %, де П - розмір пенсії; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, визначається як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки; Кзс - середньомісячний коефіцієнт заробітної плати, який враховується під час обчислення пенсії; Кв - розмір відшкодування фактичних збитків (у відсотках). Середньомісячний коефіцієнт заробітної плати, який враховується під час обчислення пенсії (Кзс), визначається за формулою: Кзс = Зп (мін) х 5) / Зс1, де Зп(мін) - розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року; Зс1 - середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за рік, що передує відповідному року. Розмір відшкодування фактичних збитків (Кв) визначається як відсоток втрати працездатності, визначений органами медико-соціальної експертизи. У разі зміни розміру мінімальної заробітної плати проводиться перерахунок зазначених пенсій виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Отже, постанова Кабінету Міністрів України 23.11.2011 №1210, яка визначає механізм обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, прийнята з метою практичної реалізації норми закону, а саме: частини 3 статті 59 Закону №796-XII, а відтак в частині встановлення формули їй не суперечить.

Відповідно до статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Таким чином, в силу наведеної норми Конституції України відповідач зобов`язаний при обчисленні пенсії відповідно до пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 23.11.2011 року №1210, застосовувати формулу, зазначену у цьому пункті Порядку.

При цьому, суд зауважує, що за змістом пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, п`ятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, це лише вихідний показник для обчислення пенсії, який сам по собі не враховує індивідуальних особливостей кожного окремого пенсіонера (зокрема, розміру відшкодування фактичних збитків (у відсотках)), а тому застосування формули, наведеної у пункті 9-1 Порядку №1210, дозволяє визначити розмір пенсії індивідуально для кожного пенсіонера із врахуванням його особливостей. Незастосування ж вказаної формули при обчисленні пенсії призведе до встановлення єдиного розміру пенсії для всіх пенсіонерів безвідносно до особливостей кожного, що в свою чергу не сприятимете належному та справедливому пенсійному забезпеченню окремо взятого пенсіонера.

Наведене також узгоджується з висновками Великої палати Верховного Суду України, викладеними в постанові від 21 квітня 2021 року по справі № 520/12609/19. Так, Верховним Судом України підтверджено, що застосування формули, передбаченої Порядком № 1210, при обчисленні розміру пенсії узгоджується зі змістом частини третьої статті 59 Закону № 796-ХІІ, що передбачає право особи на обчислення пенсії по інвалідності відповідно до цього Закону або за бажанням - із п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Відповідно до приписів ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Отже, застосування формули, передбаченої Порядком № 1210, при обчисленні розміру пенсії узгоджується зі змістом частини третьої статті 59 Закону №796-XII, що передбачає право особи на обчислення пенсії по інвалідності відповідно до цього Закону або за бажанням - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Таким чином, відсутні підстави для перерахунку пенсії позивача, виходячи із п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, згідно ч. 3 ст. 59 Закону № 796-XII з 25.04.2019 без застосування формули, зазначеної в Постанові № 1210.

У спірних правовідносинах, з 01.10.2017 позивачу проведено перерахунок пенсії за рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 18.09.2018 по справі № 2040/6007/18 з п`ятикратною розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Середньомісячний коефіцієнт заробітної плати, який враховується під час обчислення пенсії з 01.10.2017 складає 3200,00грн. * 5= 16000 грн., де 3200,00 грн. розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня 2017 року.

Розмір пенсії позивача з 01.10.2017 складав: 12800.0 грн. - розмір пенсії по інвалідності (16000,00грн. * 80 %); 380,80 грн. підвищення особам з інвалідністю внаслідок війни 2 групи і 1452,00 грн. * 40%); 50,00 грн. цільова грошова допомога особам з інвалідністю внаслідок війни 2 групи; 379,60 грн. - додаткова пенсія особам з інвалідністю 2 групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; 13810,40 грн. - загальний розмір пенсії; з урахуванням максимального розміру пенсії - 10740,00 грн.

У період з 01.10.2017 по 30.04.2020 пенсія виплачувалась позивачу згідно рішення Харківською окружного адміністративного суду від 18.09.2018 по справі № 2040/6007/18.

У період з 01.05.2020 по 30.11.2022 пенсія позивача обчислювалась згідно з Порядком №1210, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати (як більш вігідний варіант). Середньомісячний коефіцієнт заробітної плати, який враховувався для обчислення пенсії з 01.05.2020 - 3.56956.

Відповідач при обчисленні пенсії виходив з того, що для розрахунку середнього коефіцієнта заробітної плати враховується п`ятикратний розмір мінімальної заробітної плати станом на 1 січня відповідного року та розмір середньої заробітної плати (доходу) за попередній рік.

При обчисленні пенсії позивача враховано розмір мінімальної заробітної плати на відповідний календарний рік.

Таким чином, відповідачем правомірно здійснено перерахунок та виплату пенсії відповідно до норм ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за формулою визначеною положеннями пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 23.11.2011 №1210.

Отже, доводи позивача, що відповідачем незаконно не проведено перерахунок та виплату пенсії на підставі прямої дії приписів ч.3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є необґрунтованими.

З огляду на викладене, суд не знаходить підстав для визнання рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 09.04.2024 №963320151171 протиправними, а також підстав для його скасування, а тому, позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання відповідача здійснити виплату пенсії без обмеження граничного (максимального) її розміру, суд зазначає наступне.

Обмеження максимального розміру пенсії вперше були введені в дію Законом України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи від 08.07.2011 № 3668-VІ.

За положеннями статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", який набрав чинності 01.10.2011 максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Митного кодексу України, законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про статус народного депутата України", "Про Національний банк України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про дипломатичну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про судову експертизу", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", "Про пенсійне забезпечення", "Про судоустрій і статус суддів", "Постанови Верховної Ради України" від 13 жовтня 1995 року "Про затвердження Положення про помічника-консультанта народного депутата України", не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Також, відповідно до частини третьої статті 67 Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Відтак, на осіб, яким пенсія перерахована відповідно до нормативно-правових актів, вказаних у статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", зокрема, Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", та розмір якої перевищує максимальний розмір, встановлений цим Законом, поширюються приписи законодавства, чинні на час здійснення такого перерахунку.

Така правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 02.05.2018 у справі №704/87/17, від 03.04.2018 у справі №361/4922/17, від 15.05.2019 у справі №554/4191/17, від 21.11.2019 у справі №161/14321/16-а, від 10.12.2020 у справі №580/492/19.

Верховний Суд у постанові від 15.11.2023 у справі № 120/6735/23 зазначив, що згідно абзацами 1, 2 пункту 2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положення Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Пенсіонерам, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом і в яких розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) перевищує максимальний розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановлений цим Законом, виплата пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) здійснюється без індексації, без застосування положень частин другої та третьої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та проведення інших перерахунків, передбачених законодавством, до того часу, коли розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) відповідатиме максимальному розміру пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановленому цим Законом.

Наведені в пункті 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" норми є спеціальними, оскільки дія їх розповсюджується на окрему групу суб`єктів, яка обумовлена певними особливостями (зокрема, осіб, пенсія яким призначена до набрання чинності цим Законом, в яких розмір пенсії перевищує максимальний розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановлений цим Законом тощо).

Верховний Суд зазначив, що положення цього пункту спрямовані на врегулювання питань, які виникають у зв`язку із застосуванням Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи щодо осіб, права яких внаслідок такого застосування могли бути звужені. У зв`язку з цим положення пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", застосовуються у системному зв`язку між собою.

Таким чином, пункт 2 розділу ІІ Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" в контексті перехідних положень не регулює питання обмеження максимальним розміром пенсії осіб, у яких станом на 01.10.2011 вона не досягала максимального розміру (десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність).

Верховний Суд зазначив, що з часу набрання чинності вказаним Законом він поширює свою дію на всю територію України і розповсюджується на всіх осіб, які отримують пенсії за законодавством України (зокрема, призначені (перераховані) відповідно до нормативно-правових актів, вказаних у статті 2 Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи).

Норми статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" також кореспондуються з положеннями частини третьої статті 67 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Таким чином, на осіб, яким пенсія перерахована відповідно до нормативно-правових актів, вказаних у статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", та розмір якої перевищує максимальний розмір, встановлений даним Законом, поширюються приписи законодавства, чинні на час здійснення такого перерахунку.

Разом з тим, 20.03.2024 Конституційний Суд України прийняв рішення № 2-р(II)/2024, яким визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), припис статті 2 Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи від 8 липня 2011 року № 3668-VI зі змінами, що поширює свою дію на Закон України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами, припис першого речення частини третьої статті 67 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 20.03.2024 № 2-р(II)/2024 припис статті 2 Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи від 8 липня 2011 року № 3668-VI зі змінами, що поширює свою дію на Закон України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами, припис першого речення частини третьої статті 67 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами, визнані неконституційними, утрачають чинність із дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Згідно з частиною другою статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Відповідно до частини першої статті 91 Закону України Про Конституційний Суд України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Отже, з 20.03.2024 з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення від 20.03.2024 № 2-р(II)/2024, стаття 67 Закону № 796 не містить норм про обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, також припис статті 2 Закону № 3668-VI зі змінами, що поширює свою дію на Закон № 796-XII, зі змінами, визнано неконституційними.

Водночас, як встановлено судом, у спірних правовідносинах, внаслідок перерахунку з 01.03.2024 пенсії позивача її розмір не перевищив максимальний та становив 22039,95 грн., а тому пенсія позивача не обмежена максимальним розміром.

Враховуючи викладене, підстави для зобов`язання відповідача здійснити виплату пенсії позивачу без обмеження її граничного (максимального) розміру, відсутні.

А тому, в цій частині позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Інші позовні вимоги, у тому числі, щодо зобов`язання відповідача здійснити виплату пенсії без застосування постанов Кабінету Міністрів України, є похідними, а тому не підлягають задоволенню.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовної заяви.

Розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України не здійснюється.

На підставі викладеного та керуючись статтями 2, 9, 243-246, 291, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Повний текст рішення виготовлено та підписано - 16.10.2024, з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Суддя Марина Лук`яненко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122395691
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —520/18183/24

Рішення від 16.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні