Справа № 560/9368/24
РІШЕННЯ
іменем України
16 жовтня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 про визнання протиправною, скасування довідки та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Позивач звернувся до суду з позовом до Військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 , в якому просить:
1. Визнати протиправною та скасувати Довідку військово-лікарської комісії від 08.02.2024 за №293 виданої ВЛК військової частини НОМЕР_1 .
2. Зобов`язати військову частину НОМЕР_2 виключити записи з військово-облікових документів ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , інформацію внесену відповідно до Довідки військово-лікарської комісії від 08.02.2024 за №293 виданої ВЛК військової частини НОМЕР_1 .
3. Зобов`язати військову частину НОМЕР_2 провести перерахунок додаткової винагороди, з розрахунку 100 тис.грн. на місяць з дня отримання поранення, проведення хірургічних втручань, реабілітації та період відпустки для лікуванням строком 30 календарних днів, з 29.11.2023 по 21.02.2024 та виплатити таку винагороду в повному розмірі.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що після отриманого тяжкого поранення, тривалий час проходив лікування та реабілітацію. Позивач вважає, що при проходженні ВЛК в військовій частині НОМЕР_1 відбувся поверхневий огляд, без врахування його скарг та за результатом якого поверхневого комісією зроблено висновок - придатний до військової служби. Позивач вважає такий висновок протиправним, оскільки постановою №837 гарнізонної ВЛК військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_1 від 21.02.2024 встановлено, що за наказом МОЗ України від 04.07.2007 №370 травма тяжка, Поранення, травма, ТАК, пов`язані із захистом Батьківщини. Комісією встановлено захворювання пов`язане з проходженням військової служби і на підставі статтей 106, 79в графи II Розладу хвороб, графи-10 ТДВ-Б визнаний - обмежено придатний до військової служби. Непридатним до служби у Десантно-штурмових військах, плавскладі, морській піхоті, спец спорудах (за винятком підрозділів забезпечення), придатним до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах.
Разом з тим, позивач не погоджується із розміром додаткової винагороди за період з 29.11.2023 по 07.12.2023 у сумі 29247,31 грн., оскільки строк, який був взятий до розрахунку, є зменшеним строком від фактичного строку який мав би бути взятий до розрахунку, розрахунок має включати весь період: з 29.11.2023 по 21.02.2024. Просить позовні вимоги задовольнити.
На адресу суду від Військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 надійшов відзив на позов, в якому відповідач зазначає, що проти позовних вимог заперечує, вважає їх безпідставними та необґрунтованими. Вказує, що не погоджуючись з рішенням позаштатної ВЛК військової частини НОМЕР_1 , позивач мав би оскаржити його до ВЛК регіону. Звернення до суду позивача, в частині визнання протиправною та скасування Довідки позаштатної ВЛК не ґрунтується на вимогах Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, а саме позивачем невірно обрано спосіб захисту його прав та інтересів, адже оскарженню підлягають постанови штатних ВЛК регіонів та ЦВЛК, а тому, як наслідок, відсутні підстави для задоволення позовних вимог щодо визнання протиправною та скасування Довідки позаштатної ВЛК військової частини НОМЕР_1 №293 від 08.02.2024. просить відмовити у задоволенні позову.
Військова частина НОМЕР_2 надала відзив по справі, згідно якого вважає, що позов є необґрунтованим, безпідставним та не підлягає задоволенню. Зазначає, що відповідачем визначено порядок, підстави та документи на підставі яких, відбувається призначення та виплата додаткової винагороди. Мінімальний пакет документів повинен містити: рапорт/заява від військовослужбовця або представника; довідка про обставини поранення (травми); документ від медичного лікарняного закладу, який підтверджує період стаціонарного лікування та лікарський діагноз; довідка (постанова) військово-лікарської комісії; документ, який підтверджує перебування у відпустці за станом здоров`я, після тяжкого поранення. Натомість позивач не використав вказану процедуру та не застосував досудовий порядок врегулювання спору. Просить у задоволенні позову відмовити.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 08.07.2024 суд відкрив провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд встановив, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , військовослужбовець, призваний у Збройні Сили України в січні 2023 та проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 , брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України.
При проходженні військово-лікарської комісії в військовій частині НОМЕР_1 в лютому 2024 року на предмет встановлення ступеня придатності до військової служби, військово-лікарською комісією, після проведеного огляду видано Довідку військово-лікарської комісії від 08.02.2024 №293, згідно якої: за ступенем тяжкості - поранення відноситься до легких; поранення - ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини; висновок - придатний до військової служби.
Не погоджуючись з висновком комісії, позивач повторно пройшов медичний огляд у Військовій частині НОМЕР_3 на предмет встановлення ступеня придатності до військової служби.
За результатом проведеного медичного огляду ВЛК військової частини НОМЕР_3 видано
Довідку військово-лікарської комісії від 21.02.2024 №873, згідно якої встановлено: за ступенем тяжкості - травма тяжка; Захворювання, ТАК, пов`язані із проходженням військової служби; висновок - обмежено придатний до військової служби. Непридатний до служби у Десантно-штурмових військах, плавскладі, морській піхоті, спец спорудах (за винятком підрозділів забезпечення), придатний до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах.
Позивач вважає Довідку військово-лікарської комісії від 08.02.2024 №293 протиправною, просить її скасувати, а записи, внесені до військово-облікових документів на основі спірної довідки виключити, у зв`язку з чим, звернувся до суду з цим позовом.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України "Про військову службу і військовий обов`язок" від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон №2232-XII).
Відповідно до частини 10 статті 2 Закону №2232-XII та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення №402).
Згідно із пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення №402, військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів (пунктом 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402.
Відповідно до пункту 1.3 глави 2 розділу І Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Пунктом 2.2 глави 2 розділу І Положення №402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.
ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України підпункт 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402.
Відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, зокрема, контроль за лікувально-оздоровчою роботою серед допризовників, організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних та резервістів (кандидатів у резервісти); розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України; проведення спільно з МОЗ України аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, медичного огляду призовників та розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи.
ЦВЛК має право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК) Збройних Сил України (підпункт 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402).
До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК високомобільних десантних військ; ВЛК військових комісаріатів; ВЛК територіального центру комплектування (далі - ВЛК ТЦК); ВЛК цивільного лікувального закладу з правами госпітальної ВЛК.
Згідно з пунктами 1.1, 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, військовослужбовців до військової служби.
Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Відповідно до пункту 6.1. глави 6 розділу II Положення №402, направлення на медичний огляд проводиться: а) військовослужбовців строкової служби: командирами військових частин, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комісарами, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, а осіб, які перебувають на обстеженні та лікуванні у цивільному лікувально-профілактичному закладі психіатричного профілю, крім того, - головними лікарями цих закладів; б) військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби): прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комендантами гарнізонів та військовими комісарами.
З матеріалів справи встановлено, що при проходженні військово-лікарської комісії в військовій частині НОМЕР_1 в лютому 2024 на предмет встановлення ступеня придатності до військової служби, військово-лікарською комісією, після проведеного огляду видано Довідку військово-лікарської комісії від 08.02.2024 №293, згідно якої: за ступенем тяжкості - поранення відноситься до легких; поранення - ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини; висновок - придатний до військової служби.
Не погоджуючись з висновком комісії, позивач повторно пройшов медичний огляд у Військовій частині НОМЕР_3 на предмет встановлення ступеня придатності до військової служби, за результатом якого ВЛК військової частини НОМЕР_3 видано Довідку військово-лікарської комісії від 21.02.2024 №873, згідно якої встановлено: за ступенем тяжкості - травма тяжка; Захворювання, ТАК, пов`язані із проходженням військової служби; висновок - обмежено придатний до військової служби. Непридатний до служби у Десантно-штурмових військах, плавскладі, морській піхоті, спец спорудах (за винятком підрозділів забезпечення), придатний до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах.
Поряд з цим, обґрунтовуючи протиправність Довідки військово-лікарської комісії від 08.02.2024 №293, позивач вказує, що огляд проведений без врахування його скарг на предмет поверхневого медичного огляду лікарями комісії, без врахування його скарг на стан здоров`я.
Не погоджуючись з рішенням позаштатної ВЛК військової частини НОМЕР_1 , позивач мав би оскаржити його до ВЛК регіону, оскільки відповідно до пункту 2.4.5. розділу І Положення №402 ВЛК регіону має право: приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати, відміняти або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК.
ВЛК регіону за результатом розгляду заяви/скарги щодо не погодження з висновком позаштатної ВЛК, переглядає оскаржувану постанову або може направити на повторний (контрольний) медичний огляд (п.2.4.6 розділу І Положення №402). В подальшому особі надається новий висновок про стан здоров`я.
Разом з тим, як встановив суд, з наявних у матеріалах справи доказів не вбачається того, що позивач звертався до Військово-лікарської комісії регіону (11 Регіональної військово-лікарської комісії) для перегляду, відміни чи скасування Довідки ВЛК військової частини НОМЕР_1 від 08.02.2024 №293.
При цьому позивачем не надані докази, що свідчили б про порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення ВЛК, факту порушення відповідачем цієї процедури в межах даної справи не встановлено.
Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зазначив: "…що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі".
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Разом з тим, суд зазначає, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Враховуючи сукупність викладених вище обставин, суд приходить до висновку, що позовна вимога в частині визнання протиправною та скасування Довідки військово-лікарської комісії від 08.02.2024 за №293 виданої ВЛК військової частини НОМЕР_1 та зобов`язання Військову частину НОМЕР_2 виключити записи з військово-облікових документів ОСОБА_1 інформацію внесену відповідно до Довідки військово-лікарської комісії від 08.02.2024 за №293 виданої ВЛК військової частини НОМЕР_1 задоволенню не підлягають.
Щодо вимоги позивача зобов`язати військову частину НОМЕР_2 провести перерахунок додаткової винагороди, з розрахунку 100000 грн. на місяць з дня отримання поранення, проведення хірургічних втручань, реабілітації та період відпустки для лікуванням строком 30 календарних днів, з 29.11.2023 по 21.02.2024 та виплатити таку винагороду в повному розмірі, суд зазначає наступне.
Згідно абзаців 5, 6 пункту 1 Постанови КМУ "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28.02.2022 за №168 відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди, збільшеної до 100000 гривень, включати осіб, зазначених у цьому пункті, у тому числі тих, які: у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, а для поліцейських та осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту - із участю у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії.
Суд встановив, що згідно матеріалів справи не можливо встановити періоди перебування позивача на стаціонарному лікуванні та у відпустці для лікуванні, а саме: позивач не долучив документів, що підтверджують періоди перебування на лікуванні, зокрема, виписні епікризи, амбулаторні картки стаціонарного хворого.
Окрім того, Військовою частиною НОМЕР_2 визначено порядок, підстави та документи на підставі яких, відбувається призначення та виплата додаткової винагороди.
Відповідно до пункту 3 наказу командира Військової частини НОМЕР_2 від 17.06.2023 №919 визначено, що Комісії при розгляді наданих військовослужбовцями документів надавати їм всебічну правову оцінку та відповідно до норм чинного законодавства визначати період військової служби за який військовослужбовець має право отримати додаткову грошову винагороду.
Мінімальний пакет документів повинен містити: рапорт/заява від військовослужбовця або представника; довідка про обставини поранення (травми); документ від медичного лікарняного закладу, який підтверджує період стаціонарного лікування та лікарський діагноз; довідка (постанова) військово-лікарської комісії; документ, який підтверджує перебування у відпустці за станом здоров`я, після тяжкого поранення.
Як встановив суд, та не заперечується сторонами, позивач не використав вказану процедуру та не застосував досудовий порядок врегулювання спору.
Позивач не надав доказів, що Військова частина НОМЕР_2 при нарахуванні та виплаті додаткової грошової допомоги допустила порушення чи діяла протиправно.
Аналізуючи все в сукупності, суд вважає, що позов необґрунтований та не доведений дослідженими доказами, тому у його задоволенні необхідно відмовити.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, то відсутні підстави для вирішення питання розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 про визнання протиправною, скасування довідки та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 15 жовтня 2024 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_4 ) Відповідач:Військово-лікарська комісія військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ - НОМЕР_5 ) Військова частина НОМЕР_2 ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ - НОМЕР_6 )
Головуючий суддя В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122396543 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні