ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
16 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 280/1635/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Шальєвої В.А.
суддів: Чередниченка В.Є., Іванова С.М.,
секретар Корсун Ю.В.
за участі представника позивача Логачова В.В. (в режимі відеоконференцзв`язку)
представника відповідача Школової Ю.В. (в режимі відеоконференцзв`язку),
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 червня 2024 року (суддя Семененко М.О., повне судове рішення складено 25 червня 2024 року) в справі № 280/1635/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фаворит Логістік» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фаворит Логістік» звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі ГУ ДПС) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 19 січня 2022 року № 00010850902 про застосування штрафних санкцій в розмірі 1 000 000,00 грн та № 00010940902 про застосування штрафних санкцій в розмірі 100 000,00 грн.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 25 червня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення №00010850902 від 19 січня 2022 року, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення №00010940902 від 19 січня 2022 року, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апелянт вказує, що судом першої інстанції не враховано, що відповідно до інформації з акцизних накладних обсяг отриманого протягом календарного року пального перевищує 1000 куб.м. допустимий обсяг отриманого пального для невизнання акцизним складом території або приміщення, де відбувається навантаження-розвантаження та зберігання пального.
Факт зберігання пального частково в резервуарі та частково в паливних баках автотранспорту не впливає на обов`язок позивача протягом календарного року саме при отриманні пального, а не зберіганні, в обсягах більших за 1000 куб.м., яке він використовує для потреб власного споживання і не здійснює операцій реалізації та зберігання пального іншим особам, зареєструвати акцизний склад.
Звертає увагу, що позивачем не спростовується факту отримання пального на території за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж.
Крім того, позивачем не виконано обов`язок з обладнання акцизного складу витратомірами-лічильниками та рівномірами-лічильниками.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін.
В судовому засіданні представник відповідача апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити.
Представник позивача в судовому засіданні просив в задоволенні апеляційної скарги відмовити.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача та представника позивача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що основним видом господарської діяльності ТОВ «Фаворит Логістік» за КВЕД є: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.
На підставі пп. 19-1.1.14, пп. 19-1.1.16 п.19-1.1 ст. 19-1, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України заступником начальника ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято наказ від 08 листопада 2021 року №3231-п «Про проведення фактичної перевірки», яким наказано провести фактичну перевірку ТОВ «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» (код ЄДРПОУ 40463896) за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, буд. 1Ж, з 08 листопада 2021 року тривалістю 10 діб, за період діяльності з 01 липня 2019 року по день закінчення перевірки з метою здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства, які є обов`язковими при виробництві, обліку, обігу, зберіганні та транспортуванні пального; виявлення порушень у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів.
До початку проведення перевірки уповноважені особі позивача вручено копію даного наказу, а також пред`явлено направлення № 5237, № 5239 від 08 листопада 2021 року та службові посвідчення відповідних фахівців контролюючого органу.
За наслідками фактичної перевірки контролюючим органом складено акт про результати фактичної перевірки з питання здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства, які є обов`язковими при виробництві, обліку, обігу, зберіганні та транспортуванні пального, виявлення порушень у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів від 12 листопада 2021 року №11301/08/01/09/40463896, згідно з висновками якого встановлено порушення ТОВ «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» податкової дисципліни, крім іншого, п. б) абз. 6 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України; пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230, пункту 12 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України.
Позиція контролюючого органу в цій частині виявлених порушень обґрунтована тим, що згідно з наданими документами та базою даних ЄРАН підприємством ТОВ «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» в періоді, що перевіряється, придбано важких дистиляторів (газойлів) код УКТ ЗЕД 2710194300 без урахування обсягу пального, отриманого через паливнороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії, в значних обсягах, а саме:
за період з 01.07.2019 по 31.12.2019 обсяг пального склад 335096,68 л;
за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 обсяг пального склав 788952,67 л, в т.ч. за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1Ж - 528303,43 л;
за період з 01.01.2021 по 17.11.2021 обсяг пального, з урахуванням коригування склав 1129646,9 л, в. т.ч. за адресою м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1Ж - 1076386,78 л, що перевищує допустимий обсяг придбання пального щодо невизнання території або приміщення, де відбувається навантаження-розвантаження та зберігання пального, акцизним складом.
Відповідно до даних Системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового ТОВ «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» не зареєстровано платником акцизного податку та не зареєстрований акцизний склад за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1Ж.
Враховуючи викладене, перевіркою встановлено, що підприємство ТОВ «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1Ж порушено вимоги п. б) абз. 6 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України в частині не реєстрації акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, а також вимоги пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230, пункту 12 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України в частині не обладнання та не реєстрації витратомірів в кількості 2 одиниці та рівнеміри на резервуари в кількості 3 одиниці, в яких зберігається підакцизна група товарів.
На підстави висновків акту фактичної перевірки контролюючим органом прийнято, крім іншого:
- податкове повідомлення-рішення форми «ПС» від 19.01.2022 №00010850902, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в сумі 1 000 000,00 грн на підставі пп. 54.3.3 п. 54.3 статті 54 та п. 128-1.2 статті 128-1 ПК України за не реєстрацію акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;
- податкове повідомлення-рішення форми «ПС» від 19.01.2022 №00010940902, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 100 000,00 грн на підставі пп. 54.3.3 п. 54.3 статті 54 та п. 128-1.1 статті 128-1 ПК України за не обладнання та не реєстрацію 2 витратомірів та 3 рівнемірів на 3-х резервуарах, в яких зберігається пальне.
Рішенням ДПС від 08.02.2023 №3201/6/99-00-06-03-02-06 скаргу залишено без задоволення, а податкові повідомлення-рішення - без змін.
Також судом першої інстанції встановлено, що позивач має в користуванні на підставі договору оренди від 04.01.2021 №18-6020, укладеному з АТ «Облагропромкомплект» майданчик 50 м.кв з асфальто-бетонним покриттям біля будівлі інв.№001 та земельну ділянку під ним пропорційно площі майданчика, мета оренди: встановлення некапітальної споруди автозаправочної станції в кількості 2 двох пунктів і вагончика битовки для заправки пальним власного технологічного транспорту орендаря (п. 1.3 договору).
Позивач зареєстрував наступні об`єкти оподаткування за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1Ж: паливний склад контейнер заправочний (38400001); паливний склад - контейнер заправочний (38400002); паливний склад резервуар R-25 (38400003).
При проведені фактичної перевірки за адресою м. Запоріжжя, вул. Стартова, буд. 1Ж, контролюючим органом встановлено наявність таких об`єктів: 1 металева мала архітектурна форма нежитлового призначення; 1 контейнер заправний у вигляді блок-пункту з паливно-роздавальною колонкою та резервуаром, що знаходиться в металевому приміщенні; 1 контейнер заправний у вигляді блок-пункту з автономною паливно-роздавальною колонкою та резервуаром, що знаходиться в металевому приміщенні; 1 стаціонарний металевий резервуар об`ємом 25 м.куб, який підключено до двох блок-пунктів з паливно-роздавальними колонками, про використання яких в господарській діяльності позивач повідомив листом від 15.11.2021 №144.
Таке обладнання використовується позивачем на підставі договору оренди обладнання від 12.06.2017 №12/06/17, укладеного з ОСОБА_1 , зокрема, контейнера заправного в кількості 2 шт., заправної колонки 1 шт., резервуара R-25.
У період з 01.01.2021 по 17.11.2021 позивачем придбано пальне загальним обсягом 1129646,9 л, в. т.ч. відповідно до акцизних накладних, в яких зазначена адреса місця розвантаження: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1Ж, - 1076386,78 л, що встановлено актом фактичної перевірки та не заперечується позивачем.
Відвантаження пального, придбаного у ПП «УКРПАЛЕТСИСТЕМ» (код ЄДРПОУ 32285225) відповідно до договорів купівлі - продажу нафтопродуктів № 433/04/19 від 11.04.2019 та № 649/05/21 від 14.05.2021, у загальному обсязі 245845 л, на підставі видаткових накладних на отримання паливно-мастильних матеріалів №Н06-386 від 01.03.2021, № 053-3531 від 17.03.2021, № Н06-562 від 24.03.2021, №Н06-630 від 02.04.2021, № Н06-707 від 13.04.2021, № Н06-744 від 19.04.2021, №Н06-744 від 24.04.2021, № 1106-815 від 28.04.2021, № Н06-855 від 05.05.2021, № Н06-871 від 11.05.2021, №Н06-886 від 14.05.2021, №Н06-944 від 24.05.2021, №Н06- 1055 від 04.06.2021, №Н06-1078 від 10.06.2021, №Н06-1133 від 22.06.2021, №Н06-1279 під 10.07.2021, здійснювалось безпосередньо у паливні баки транспортних засобів, які позивач використовує у своїй господарській діяльності.
На підтвердження вказаних обставин позивач надав договір купівлі-продажу нафтопродуктів №433/04/19 від 11.04.2019 та договір купівлі-продажу нафтопродуктів №649/05/21 від 14.05.2021, накладні на відпуск паливно-мастильних матеріалів, кореспондуючі товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти), паспорти та сертифікати відповідності пального, декларації про відповідність.
Наявність транспортних засобів, у тому числі 7 власних, 37 орендованих та 5 на праві фінансового лізингу, підтверджується наданими до матеріалів справи свідоцтвами про реєстрацію транспортного засобу, договорами оренди транспортного засобу, актами приймання-передачі, повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність.
Паливо відвантажено з використанням автономних паливно-роздавальних колонок, які технологічно забезпечують переміщення палива від транспортного засобу постачальника до паливних баків транспортних засобів.
На підтвердження відвантаження палива безпосередньо у паливні баки транспортних засобів надано копії журналу обліку надходження нафти і нафтопродуктів за 2021 рік, відомості обліку видачі паливно-мастильних матеріалів в загальній кількості 245845 л , а саме: 01.03.2021 в загальній кількості 16990 л, 17.03.2021 в загальній кількості 16478 л, 24.03.2021 в загальній кількості 16384 л, 02.04.2021 в загальній кількості 16 417 л, 13.04.2021 в загальній кількості 16534 л, 19.04.2021 в загальній кількості 16238 л, 24.02.2021 в загальній кількості 15979 л, 28.04.2021 в загальній кількості 9037 л, 05.05.2021 в загальній кількості 14813 л, 11.05.2021 в загальній кількості 17069 л, 14.05.2021 в загальній кількості 14866 л, 24.05.2021 в загальній кількості 20370 л, 14.06.2021 в загальній кількості 12687 л, 10.06.2021 в загальній кількості 17081 л, 22.06.2021 в загальній кількості 9665 л, 10.07.2021 в загальній кількості 15237 л.
Встановивши, що загальна місткість розташованих на території позивача за адресою АДРЕСА_1 , ємностей не перевищує 200 кубічних метрів, позивач використовує пальне для власних потреб, не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, а зі змісту акта фактичної перевірки та додатків до нього неможливо поза розумним сумнівом встановити, що позивач у 2021 році отримав пальне в обсязі більше ніж 1000 кубічних метрів безпосередньо в ємності за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж, не здійснюючи отримання пального безпосередньо в бак транспортних засобів, що йому належать, та про що платник стверджував як під час процедури адміністративного оскарження, так і в суді, суд першої інстанції дійшов висновку, що твердження відповідача, що позивач після отримання обсягів пального, що перевищують 1000 кубічних метрів (1000000 літрів) в межах календарного року, вважається розпорядником акцизного складу, має характер припущення, без жодного документального підтвердження.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача штрафні (фінансові) санкції відповідно до пункту 128-1.2 статті 128-1 ПК України, оскільки висновки відповідача про наявність у позивача обов`язку зареєструвати акцизний склад за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1Ж, є необґрунтованими.
Оскільки обов`язок обладнання та реєстрації витратомірів/рівнемірів є похідним від обов`язку зареєструвати акцизний склад, суд першої інстанції вважав, що контролюючий орган також безпідставно застосував до позивача штраф на підставі п.128-1.1 статті 128-1 ПК України.
Здійснюючи апеляційний перегляд справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд визнає приведені висновки обґрунтованими, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ГУ ДПС в Запорізькій області проведена фактична перевірка ТОВ «Фаворит Логістік» (код ЄДРПОУ 40463896) за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж, з питання здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства, які є обов`язковими при виробництві, обліку, обігу, зберіганні та транспортуванні пального; виявлення порушень у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів, за результатами якої складено акт від 12 листопада 2021 року №11301/08/01/09/40463896, у висновках вказано про порушення ТОВ «Фаворит Логістік» п. б) абз. 6 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України; пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230, пункту 12 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України.
На підставі приведеного акту фактичної перевірки контролюючим органом 19 січня 2022 року прийняті податкові повідомлення-рішення:
№00010850902 про застосування до ТОВ «Фаворит Логістік» штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в розмірі 1 000 000,00 грн на підставі пп. 54.3.3 п. 54.3 статті 54 та п. 128-1.2 статті 128-1 ПК України за не реєстрацію акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;
№00010940902 про застосування до ТОВ «Фаворит Логістік» штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в розмірі 100 000,00 грн на підставі пп. 54.3.3 п. 54.3 статті 54 та п. 128-1.1 статті 128-1 ПК України за не обладнання та не реєстрацію 2 витратомірів та 3 рівнемірів на 3-х резервуарах, в яких зберігається пальне.
Рішенням ДПС України від 08 лютого 2023 року №3201/6/99-00-06-03-02-06 скаргу платника податків залишено без задоволення, а податкові повідомлення-рішення - без змін.
Підставою для висновку про порушення позивачем вимог податкового законодавства, за які до позивача застосовані штрафні санкції, стало встановлення в ході перевірки наступного.
Згідно з наданими документами та базою даних ЄРАН ТОВ «Фаворит Логістік» в періоді, що перевіряється, придбано важких дистиляторів (газойлів) код УКТ ЗЕД 2710194300 без урахування обсягу пального, отриманого через паливнороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії, в значних обсягах, а саме:
за період з 01 липня 2019 року по 31 грудня 2019 року обсяг пального склав 335096,68 л;
за період з 01 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року обсяг пального склав 788952,67 л, в тому числі за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж - 528303,43 л;
за період з 01 січня 2021 року по 17 листопада 2021 року обсяг пального, з урахуванням коригування, склав 1129646,9 л, в тому числі за адресою м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж - 1076386,78 л, що перевищує допустимий обсяг придбання пального щодо невизнання території або приміщення, де відбувається навантаження-розвантаження та зберігання пального, акцизним складом.
Відповідно до даних Системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового ТОВ «Фаворит Логістік» не зареєстровано платником акцизного податку та не зареєстрований акцизний склад за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж.
Враховуючи викладене, перевіркою встановлено, що ТОВ «Фаворит Логістік» за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж, порушено вимоги п. б) абз. 6 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України в частині не реєстрації акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, а також вимоги пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230, пункту 12 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України в частині не обладнання та не реєстрації витратомірів в кількості 2 одиниці та рівнеміри на резервуари в кількості 3 одиниці, в яких зберігається підакцизна група товарів.
Також судом встановлено, що ТОВ «Фаворит Логістік» на підставі договору оренди від 04 січня 2021 року №18-6020, укладеному з АТ «Облагропромкомплект», користується майданчиком, площею 50 м.кв, з асфальто-бетонним покриттям біля будівлі інв.№001 та земельною ділянкою під ним пропорційно площі майданчика, мета оренди: встановлення некапітальної споруди автозаправочної станції в кількості 2 двох пунктів і вагончика битовки для заправки пальним власного технологічного транспорту орендаря (п. 1.3 договору).
Позивачем зареєстровано наступні об`єкти оподаткування за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж: паливний склад контейнер заправочний (38400001); паливний склад - контейнер заправочний (38400002); паливний склад резервуар R-25 (38400003).
Актом фактичної перевірки встановлено, що за адресою м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж, наявні об`єкти: 1 металева мала архітектурна форма нежитлового призначення; 1 контейнер заправний у вигляді блок-пункту з паливно-роздавальною колонкою та резервуаром, що знаходиться в металевому приміщенні; 1 контейнер заправний у вигляді блок-пункту з автономною паливно-роздавальною колонкою та резервуаром, що знаходиться в металевому приміщенні; 1 стаціонарний металевий резервуар об`ємом 25 м.куб, який підключено до двох блок-пунктів з паливно-роздавальними колонками, про використання яких в господарській діяльності позивач повідомив листом від 15 листопада 2021 року №144.
Зазначене обладнання використовується ТОВ «Фаворит Логістік» на підставі договору оренди обладнання від 12 червня 2017 року №12/06/17, укладеному з ОСОБА_1 , зокрема, контейнера заправного в кількості 2 шт., заправної колонки 1 шт., резервуара R-25.
Спірним під час апеляційного перегляду справи є питання доведеності порушень позивачем податкового законодавства, які стали підставою для застосування штрафних санкцій.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі ПК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) акцизний склад - це:
а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;
б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Не є акцизним складом:
а) приміщення відокремлених підрозділів розпорядника акцизного складу, які використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі маркованих марками акцизного податку горілки та лікеро-горілчаних виробів, відвантажених з акцизного складу, а також для здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідно до отриманої розпорядником акцизного складу ліцензії;
б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.
Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу;
в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;
г) паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої;
ґ) приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила його розлив у таку тару.
Підпунктом 14.1.6-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що акцизний склад пересувний - транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.
Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:
а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України);
б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;
в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.
Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на які належить декільком розпорядникам акцизного складу пересувного, є декількома акцизними складами пересувними, кількість яких дорівнює кількості власників пального або спирту етилового, що переміщується та/або зберігається в такому транспортному засобі.
Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на які переходить від одного суб`єкта господарювання до іншого, вважається іншим акцизним складом пересувним.
Не є акцизним складом пересувним:
транспортний засіб, що використовується суб`єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки;
паливний бак транспортного засобу.
Таким чином, обсяг пального, заправлений у паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або технічному обладнанні, пристрої, не враховується до обсягу отриманого пального в ємності для навантаження-розвантаження та зберігання пального у розумінні приписів підпункту 14.1.6. пункту 14.1 статті 14 ПК України.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд в постанові від 12 березня 2024 року у справі №160/8390/22.
За положеннями підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 ПК України реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.
Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:
у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками;
при використанні пального суб`єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу/акцизного складу пересувного, що передано (відпущено, відвантажено) платником акцизного податку таким суб`єктам господарювання виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.
До власного споживання також відносяться операції із заправлення пальним за договорами підряду при одночасному виконанні таких умов:
а) замовники за договорами підряду не здійснюють реалізацію пального іншим особам, крім реалізації бензолу поза межами митної території України в митному режимі експорту;
б) заправлення здійснюється в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, які:
призначені для виконання робіт на землях сільськогосподарського або лісового призначення, на землях, наданих гірничим підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також для виконання робіт з будівництва доріг;
належать іншим особам;
виконують роботи протягом строку дії договору підряду виключно на зазначених у цьому пункті землях, що перебувають у власності або користуванні замовника;
в) транспортні засоби, що здійснюють заправлення в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, у паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або в паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, зазначені в підпункті "б" цього підпункту, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з такого транспортного засобу.
Реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів - продаж пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших об`єктах громадського харчування;
Згідно з підпунктом 14.1.224 пункту 14.1 статті 14 ПК України розпорядник акцизного складу - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.
Пунктом 230.1 статті 230 ПК України встановлено, що акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.
Приписами підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України передбачено, що акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Акцизні склади, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), повинні бути обладнані лише витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску готової підакцизної продукції (пального) наливом з такого акцизного складу.
Акцизні склади, на яких здійснюються виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у споживчій тарі без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки, встановлені на акцизних складах, на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності, проведені відповідно до законодавства, виконують функції витратомірів-лічильників.
Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:
а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;
б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.
Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.
Пункт 12 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України передбачає, що розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки: акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, - не пізніше 1 січня 2020 року.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що у суб`єкта господарювання відсутній обов`язок реєструвати акцизний склад, якщо у приміщенні чи на території розташовані ємності для навантаження-розвантаження та зберігання пального, загальна ємність яких не перевищує 200 кубічних метрів; суб`єкт господарювання (власник або користувач такого приміщення чи території) протягом календарного року отримує пальне у розмірах, що не перевищує 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливо-роздавальні колонки у місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії); суб`єкт господарювання використовує пальне виключно для власних потреб або промислової переробки та не здійснює операції по реалізації та зберіганню пального іншим особам.
При цьому під поняттям «приміщення» у контексті наведених норми у п. «а» абз. 1 п. 14.1.6. п. 14.1. ст. 14 ПК України розуміється «спеціально обладнані приміщення на обмеженій території».
Наведений пункт містить критерії, що стосуються окремо характеристики приміщення чи території, на якій розташовано ємності для навантаження-розвантаження та зберігання пального, а також самого суб`єкта господарювання в частині обсягів отриманого пального за календарний рік та мети використання такого пального.
Таким чином, при визначенні приміщення або території акцизним складом, необхідно враховувати, зокрема, загальну місткість розташованих у певному приміщенні або на певній території ємностей, які використовуються для навантаження-розвантаження і зберігання пального, та обсяг пального, отриманого суб`єктом господарювання протягом календарного року.
Якщо у суб`єкта господарювання пальне зберігається у декількох приміщеннях та/або територіях, то загальна місткість ємностей для зберігання пального визначається окремо по кожному приміщенню або території.
Разом з тим, обсяг отриманого пального визначається сумарно по всіх приміщеннях та/або територіях, на яких розміщені ємності для навантаження-розвантаження та зберігання пального.
Крім того, обов`язок з обладнання кожного місця відпуску пального витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками виникає у платника податку у разі зберігання пального у ємності для зберігання пального більшою ніж 200 куб.м. та у разі, якщо такий платник отримує протягом календарного року пальне в обсягах, які перевищують 1000 куб.м.
Судом встановлено, що у період з 01 січня 2021 року по 17 листопада 2021 року позивачем придбано пальне загальним обсягом 1129646,9 л, в тому числі відповідно до акцизних накладних, в яких зазначена адреса місця розвантаження: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж, - 1076386,78 л.
Відвантаження пального, придбаного у ПП «Укрпалетсистем» (код ЄДРПОУ 32285225) відповідно до договорів купівлі-продажу нафтопродуктів № 433/04/19 від 11 квітня 2019 року та № 649/05/21 від 14 травня 2021 року, у загальному обсязі 245845 л, на підставі видаткових накладних на отримання паливно-мастильних матеріалів №Н06-386 від 01.03.2021, № 053-3531 від 17.03.2021, № Н06-562 від 24.03.2021, №Н06-630 від 02.04.2021, № Н06-707 від 13.04.2021, № Н06-744 від 19.04.2021, №Н06-744 від 24.04.2021, № 1106-815 від 28.04.2021, № Н06-855 від 05.05.2021, № Н06-871 від 11.05.2021, №Н06-886 від 14.05.2021, №Н06-944 від 24.05.2021, №Н06- 1055 від 04.06.2021, №Н06-1078 від 10.06.2021, №Н06-1133 від 22.06.2021, №Н06-1279 під 10.07.2021, здійснювалось безпосередньо у паливні баки транспортних засобів, які позивач використовує у своїй господарській діяльності.
Позивач має у власності 7 транспортних засобів, а також користується на підставі договорів оренди 37 транспортними засобами та 5 - на праві фінансового лізингу.
Паливо відвантажено з використанням автономних паливо-роздавальних колонок, які технологічно забезпечують переміщення палива від транспортного засобу постачальника до паливних баків транспортних засобів.
На підтвердження відвантаження палива безпосередньо у паливні баки транспортних засобів надано копії журналу обліку надходження нафти і нафтопродуктів за 2021 рік, відомості обліку видачі паливно-мастильних матеріалів в загальній кількості 245845 л , а саме: 01.03.2021 в загальній кількості 16990 л, 17.03.2021 в загальній кількості 16478 л, 24.03.2021 в загальній кількості 16384 л, 02.04.2021 в загальній кількості 16 417 л, 13.04.2021 в загальній кількості 16534 л, 19.04.2021 в загальній кількості 16238 л, 24.02.2021 в загальній кількості 15979 л, 28.04.2021 в загальній кількості 9037 л, 05.05.2021 в загальній кількості 14813 л, 11.05.2021 в загальній кількості 17069 л, 14.05.2021 в загальній кількості 14866 л, 24.05.2021 в загальній кількості 20370 л, 14.06.2021 в загальній кількості 12687 л, 10.06.2021 в загальній кількості 17081 л, 22.06.2021 в загальній кількості 9665 л, 10.07.2021 в загальній кількості 15237 л.
Судом першої інстанції правильно встановлено, що загальна місткість розташованих на території позивача за адресою м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж, ємностей не перевищує 200 кубічних метрів; позивач використовує пальне для власних потреб, не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.
Акт фактичної перевірки та відповідні додатки до акту не містять інформації, що позивачем у 2021 році отримано пальне в обсязі більше ніж 1000 кубічних метрів безпосередньо в ємності за адресою: м. Запоріжжя, вул. Стартова, 1-ж, не здійснюючи отримання пального безпосередньо в бак транспортних засобів, що йому належать.
Відтак, суд погоджує висновок суду першої інстанції про недоведеність контролюючим органом про отримання позивач обсягів пального, що перевищують 1000 кубічних метрів (1000000 літрів) в межах календарного року, безпосередньо в ємності, а не безпосередньо в бак транспортних засобів, та відповідно, про відсутність підстав вважати позивача розпорядником акцизного складу.
Доводи апелянта про неврахування судом першої інстанції, що факт зберігання пального частково в резервуарі та частково в паливних баках автотранспорту не впливає на обов`язок позивача протягом календарного року саме при отриманні пального, а не зберіганні, в обсягах більших за 1000 куб.м., яке він використовує для потреб власного споживання і не здійснює операцій реалізації та зберігання пального іншим особам, зареєструвати акцизний склад, спростовані приведеними висновками суду.
Аргумент апелянта про те, що саме інформацією Єдиного реєстру акцизних накладних підтверджується факт зберігання позивачем пального в обсязі, що перевищує 1000 куб.м, суд відхиляє, адже інформація ЄРАН жодним чином не свідчить про факт зберігання позивачем пального у 2021 році за адресою АДРЕСА_1 , з перевищенням встановленого ліміту 1000 куб.м.
Посилання апелянта про те, що позивачем не заперечується факт отримання пального на території за адресою: АДРЕСА_1 , також не спростовують висновків суду першої інстанції, адже позивач підтверджує факт отримання пального на цій території безпосередньо в баки транспортних засобів.
Також судом відхиляються посилання апелянта на висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 11 жовтня 2023 року в справі №420/4383/23 через відмінність правовідносин, що були спірними в межах справи №420/4383/23, та в цій справі.
Так, в справі №420/4383/23 судами визнано доведеним факт знаходження у ємностях 1-7 дизельного палива у матеріалами фактичної перевірки у кількості, що перевищує 1000 куб.м. При цьому не було предметом дослідження в справі №420/4383/23 питання отримання пального безпосередньо в бак транспортних засобів, що є основною підставою позову в справі, що переглядається зараз.
За таких обставин контролюючим органом не доведено та не підтверджено належними доказами зберігання позивачем пального за вказаний в акті перевірки період з перевищенням встановленого ліміту.
Відповідно до пункту 128-1.1 статті 128-1 ПК України необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового.
Пунктом 128-1.2 статті 128-1 ПК України передбачена відповідальність за відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку - розпорядником акцизного складу у вигляді накладення штрафу в розмірі 1000000 гривень.
Враховуючи встановлені судом обставини, зокрема, не доведення обов`язку позивача зареєструвати акцизний склад та, відповідно, необхідності обладнання резервуарів витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками, суд погоджує висновок суду першої інстанції про протиправність податкового повідомлення-рішення від 19 січня 2022 року № 00010850902 про застосування штрафних санкцій в розмірі 1 000 000,00 грн та № 00010940902 про застосування штрафних санкцій в розмірі 100 000,00 грн.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 червня 2024 року в справі № 280/1635/23 залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 червня 2024 року в справі № 280/1635/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фаворит Логістік» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття 16 жовтня 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 17 жовтня 2024 року.
Суддя-доповідачВ.А. Шальєва
суддяВ.Є. Чередниченко
суддяС.М. Іванов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122398913 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шальєва В.А.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні