П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/20053/23
Час і місце ухвалення рішення суду 1 інстанції:
12:29 год., м. Одеса;
Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:
12.02.2024 року;
Головуючий в 1 інстанції: Аракелян М.М.
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
Головуючого судді Єщенка О.В.
суддів Крусяна А.В.
Яковлєва О.В.
За участю: секретаря Недашковської Я.О.
представника апелянта Кисельова О.М.
представника позивача Яловенко К.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАЇНА ІГРАШОК» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «КРАЇНА ІГРАШОК» звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:
визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 травня 2023 року №8794736/36436242; від 11 травня 2023 року №8794738/36436442; від 11 травня 2023 року №8794737/36436442; від 11 травня 2023 року №8794730/36436442; від 11 травня 2023 року 8794731/36436442; від 11 травня 2023 року №8794732/36436442; від 11 травня 2023 року №8794735/36436442; від 11 травня 2023 року №8794727/36436442; від 11 травня 2023 року №8794719/36436442; від 11 травня 2023 року №8794721/36436442; від 11 травня 2023 року №8794715/36436442; від 11 травня 2023 року №8794725/36436442; від 11 травня 2023 року №8794716/36436442; від 11 травня 2023 року №8794734/36436442; від 11 травня 2023 року №8794726/36436442; 11 травня 2023 року №8794729/36436442; від 11 травня 2023 року №8794720/36436442; від 11 травня 2023 року №8794717/36436442; від 11 травня 2023 року №8794714/36436442; від 11 травня 2023 року №8794733/36436442; від 11 травня 2023 року № 8794728/36436442; від 11 травня 2023 року №8794722/36436442; від 11 травня 2023 року №8794718/36436442; від 11 травня 2023 року №8794724/36436442; 11 травня 2023 року №8794723/36436442; від 11 травня 2023 року №8794713/36436442; від 11 травня 2023 року №8794711/36436442; від 11 травня 2023 року №8794709/36436442; від 11 травня 2023 року № 8794710/36436442; від 11 травня 2023 року №8794712/36436442; від 11 травня 2023 року №8794707/36436442; від 11 травня 2023 року №8794708/36436442; від 11 травня 2023 року №8794782/36436442; від 11 травня 2023 року №8794781/36436442; від 11 травня 2023 року №8794784/36436442; від 11 травня 2023 року №8794785/36436442; від 11 травня 2023 року №8794779/36436442; від 11 травня 2023 року №8794783/36436442; від 11 травня 2023 року №8794780/36436442; від 11 травня 2023 року №8794774/36436442; від 11 травня 2023 року №8794777/36436442; від 11 травня 2023 року №8794778/36436442; від 11 травня 2023 року №8794775/36436442; від 11 травня 2023 року №8794765/36436442; від 11 травня 2023 року №8794772/36436442; від 11 травня 2023 року №8794773/36436442; від 11 травня 2023 року №8794770/36436442; від 11 травня 2023 року №8794776/36436442; від 11 травня 2023 року №8794766/36436442; від 11 травня 2023 року №8794767/36436442; від 11 травня 2023 року №8794761/36436442; від 11 травня 2023 року №8794763/36436442; від 11 травня 2023 року №8794764/36436442; від 11 травня 2023 року №8794768/36436442 від 11 травня 2023 року №8794760/36436442; від 11 травня 2023 року №8794769/36436442; від 11 травня 2023 року №8794762/36436442; від 11 травня 2023 року №8794757/36436442; від 11 травня 2023 року №8794759/36436442; від 11 травня 2023 року №8794758/36436442; від 11 травня 2023 року №8794756/36436442; від 11 травня 2023 року №8794754/36436442; від 11травня 2023 року №8794751/36436442; від 11 травня 2023 року №8794748/36436442; від 11 травня 2023 року №8794740/36436442; від 11 травня 2023 року №8794750/36436442; від 11 травня 2023 року №8794739/36436442; від 11 травня 2023 року №8794753/36436442; від 11 травня 2023 року №8794755/36436442; від 11 травня 2023 року №8794749/36436442 від 11 травня 2023 року №8794742/36436442; від 11 травня 2023 року №8794752/36436442; від 11 травня 2023 року №8794745/36436442; від 11 травня 2023 року №8794747/36436442; від 11 травня 2023 року №8794741/36436442; від 11 травня 2023 року №8794746/36436442; від 11 травня 2023 року №8794743/36436442; від 11 травня 2023 року №8794744/36436442 від 11 травня 2023 року №8794771/36436442;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Країна Іграшок» №240 від 06 березня 2023 року; №244 від 06 березня 2023 року; №245 від 06 березня 2023 року; №252 від 07 березня 2023 року; №254 від 07 березня 2023 року; №259 від 07 березня 2023 року; №263 від 07 березня 2023 року; №265 від 07 березня 2023 року; №267 від 07 березня 2023 року; №268 від 07 березня 2023 року; №269 від 07 березня 2023 року; №271; від 07 березня 2023 року; №276 від 07 березня 2023 року; №277 від 07 березня 2023 року; №278 від 07 березня 2023 року; №280 від 07 березня 2023 року; №281 від 07 березня 2023 року; №282 від 07 березня 2023 року; №283 від 07 березня 2023 року; № 284 від 07 березня 2023 року; №287 від 07 березня 2023 року; №288 від 07 березня 2023 року; №289 від 07 березня 2023 року; №292 від 07 березня 2023 року; №295 від 07 березня 2023 року; №300 від 07 березня 2023 року; №310 від 14 березня 2023 року; №311 від 14 березня 2023 року; №312 від 14 березня 2023 року; №316 від 14 березня 2023 року; №318 від 15 березня 2023 року; №320 від 15 березня 2023 року; №497 від 17 березня 2023 року; №498 від 16 березня 2023 року; №500 від 16 березня 2023 року; №502 від 16 березня 2023 року; №506 від 17 березня 2023 року; №518 від 16 березня 2023 року; № 526 від 16 березня 2023 року; №594 від 22 березня 2023 року; №598 від 22 березня 2023 року; №600 від 22 березня 2023 року; №602 від 22 березня 2023 року; №617 від 27 березня 2023 року; №613 від 23 березня 2023 року; №616 від 24 березня 2023 року; №618 від 24 березня 2023 року; №620 від 24 березня 2023 року; №721 від 27 березня 2023 року; №726 від 27 березня 2023 року; №728 від 27 березня 2023 року; №729 від 27 березня 2023 року; №732 від 27 березня 2023 року; №733 від 27 березня 2023 року; №737 від 27 березня 2023 року; №738 від 27 березня 2023 року; №739 від 27 березня 2023 року; №744 від 27 березня 2023 року; №745 від 27 березня 2023 року; №754 від 27 березня 2023 року; №755 від 27 березня 2023 року; №817 від 29 березня 2023 року; №818 від 29 березня 2023 року; №820 від 29 березня 2023 року; №823 від 30 березня 2023 року; №825 від 29 березня 2023 року; №826 від 30 березня 2023 року; №827 від 29 березня 2023 року; №829 від 29 березня 2023 року; №830 від 30 березня 2023 року; №831 від 30 березня 2023 року; №842 від 29 березня 2023 року; №847 від 30 березня 2023 року; №848 від 30 березня 2023 року; 851 від 30 березня 2023 року; №853 від 30 березня 2023 року; №856 від 30 березня 2023 року; № 862 від 30 березня 2023 року; №894 від 24 березня 2023 року датами їх фактичного подання до ЄРПН.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідно до положень п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем за результатом здійснення господарської діяльності складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні. На виконання вимог п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку №1165, Порядку №520 в підтвердження показників податкових накладних підприємством направлено відповідні пояснення щодо господарських операцій та матеріали.
Вказані документи у повній мірі підтверджують реальність господарських операцій, розкривають їх зміст та характер і відповідно до положень Порядку від 11.12.2019 року №1165 та Порядку від 12.12.2019 року №520 є достатніми для реєстрації податкових накладних. В свою чергу контролюючим органом не обґрунтовано недостатність документів первинного і бухгалтерського обліку, неможливість їх прийняти до уваги під час вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних.
Позивач зазначає, що є діючим підприємством та зареєстроване платником податку на додану вартість, забезпечує свою господарську діяльність необхідними ресурсами, ведення якої відбувається суворо з дотриманням правил податкового законодавства та належного оформлення податкового і бухгалтерського обліку, а отже не відповідає жодному з Критеріїв ризиковості.
Наведені обставини у сукупності підтверджують правомірність дій платника та не доведеність законності і обґрунтованості дій та рішень суб`єкта владних повноважень, що є безумовною підставою для задоволення адміністративного позову та вжиття заходів захисту порушених прав та інтересів платника шляхом скасування неправомірних рішень органу податкового контролю із його зобов`язанням зареєструвати податкові накладні в судовому порядку.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року адміністративний позов задоволено.
Суд визнав протиправними та скасував рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 травня 2023 року №8794736/36436242; від 11 травня 2023 року №8794738/36436442; від 11 травня 2023 року №8794737/36436442; від 11 травня 2023 року №8794730/36436442; від 11 травня 2023 року 8794731/36436442; від 11 травня 2023 року №8794732/36436442; від 11 травня 2023 року №8794735/36436442; від 11 травня 2023 року №8794727/36436442; від 11 травня 2023 року №8794719/36436442; від 11 травня 2023 року №8794721/36436442; від 11 травня 2023 року №8794715/36436442; від 11 травня 2023 року №8794725/36436442; від 11 травня 2023 року №8794716/36436442; від 11 травня 2023 року №8794734/36436442; від 11 травня 2023 року №8794726/36436442; 11 травня 2023 року №8794729/36436442; від 11 травня 2023 року №8794720/36436442; від 11 травня 2023 року №8794717/36436442; від 11 травня 2023 року №8794714/36436442; від 11 травня 2023 року №8794733/36436442; від 11 травня 2023 року № 8794728/36436442; від 11 травня 2023 року №8794722/36436442; від 11 травня 2023 року №8794718/36436442; від 11 травня 2023 року №8794724/36436442; 11 травня 2023 року №8794723/36436442; від 11 травня 2023 року №8794713/36436442; від 11 травня 2023 року №8794711/36436442; від 11 травня 2023 року №8794709/36436442; від 11 травня 2023 року № 8794710/36436442; від 11 травня 2023 року №8794712/36436442; від 11 травня 2023 року №8794707/36436442; від 11 травня 2023 року №8794708/36436442; від 11 травня 2023 року №8794782/36436442; від 11 травня 2023 року №8794781/36436442; від 11 травня 2023 року №8794784/36436442; від 11 травня 2023 року №8794785/36436442; від 11 травня 2023 року №8794779/36436442; від 11 травня 2023 року №8794783/36436442; від 11 травня 2023 року №8794780/36436442; від 11 травня 2023 року №8794774/36436442; від 11 травня 2023 року №8794777/36436442; від 11 травня 2023 року №8794778/36436442; від 11 травня 2023 року №8794775/36436442; від 11 травня 2023 року №8794765/36436442; від 11 травня 2023 року №8794772/36436442; від 11 травня 2023 року №8794773/36436442; від 11 травня 2023 року №8794770/36436442; від 11 травня 2023 року №8794776/36436442; від 11 травня 2023 року №8794766/36436442; від 11 травня 2023 року №8794767/36436442; від 11 травня 2023 року №8794761/36436442; від 11 травня 2023 року №8794763/36436442; від 11 травня 2023 року №8794764/36436442; від 11 травня 2023 року №8794768/36436442 від 11 травня 2023 року №8794760/36436442; від 11 травня 2023 року №8794769/36436442; від 11 травня 2023 року №8794762/36436442; від 11 травня 2023 року №8794757/36436442; від 11 травня 2023 року №8794759/36436442; від 11 травня 2023 року №8794758/36436442; від 11 травня 2023 року №8794756/36436442; від 11 травня 2023 року №8794754/36436442; від 11травня 2023 року №8794751/36436442; від 11 травня 2023 року №8794748/36436442; від 11 травня 2023 року №8794740/36436442; від 11 травня 2023 року №8794750/36436442; від 11 травня 2023 року №8794739/36436442; від 11 травня 2023 року №8794753/36436442; від 11 травня 2023 року №8794755/36436442; від 11 травня 2023 року №8794749/36436442 від 11 травня 2023 року №8794742/36436442; від 11 травня 2023 року №8794752/36436442; від 11 травня 2023 року №8794745/36436442; від 11 травня 2023 року №8794747/36436442; від 11 травня 2023 року №8794741/36436442; від 11 травня 2023 року №8794746/36436442; від 11 травня 2023 року №8794743/36436442; від 11 травня 2023 року №8794744/36436442 від 11 травня 2023 року №8794771/36436442.
Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Країна Іграшок» №240 від 06 березня 2023 року; №244 від 06 березня 2023 року; №245 від 06 березня 2023 року; №252 від 07 березня 2023 року; №254 від 07 березня 2023 року; №259 від 07 березня 2023 року; №263 від 07 березня 2023 року; №265 від 07 березня 2023 року; №267 від 07 березня 2023 року; №268 від 07 березня 2023 року; №269 від 07 березня 2023 року; №271; від 07 березня 2023 року; №276 від 07 березня 2023 року; №277 від 07 березня 2023 року; №278 від 07 березня 2023 року; №280 від 07 березня 2023 року; №281 від 07 березня 2023 року; №282 від 07 березня 2023 року; №283 від 07 березня 2023 року; № 284 від 07 березня 2023 року; №287 від 07 березня 2023 року; №288 від 07 березня 2023 року; №289 від 07 березня 2023 року; №292 від 07 березня 2023 року; №295 від 07 березня 2023 року; №300 від 07 березня 2023 року; №310 від 14 березня 2023 року; №311 від 14 березня 2023 року; №312 від 14 березня 2023 року; №316 від 14 березня 2023 року; №318 від 15 березня 2023 року; №320 від 15 березня 2023 року; №497 від 17 березня 2023 року; №498 від 16 березня 2023 року; №500 від 16 березня 2023 року; №502 від 16 березня 2023 року; №506 від 17 березня 2023 року; №518 від 16 березня 2023 року; № 526 від 16 березня 2023 року; №594 від 22 березня 2023 року; №598 від 22 березня 2023 року; №600 від 22 березня 2023 року; №602 від 22 березня 2023 року; №617 від 27 березня 2023 року; №613 від 23 березня 2023 року; №616 від 24 березня 2023 року; №618 від 24 березня 2023 року; №620 від 24 березня 2023 року; №721 від 27 березня 2023 року; №726 від 27 березня 2023 року; №728 від 27 березня 2023 року; №729 від 27 березня 2023 року; №732 від 27 березня 2023 року; №733 від 27 березня 2023 року; №737 від 27 березня 2023 року; №738 від 27 березня 2023 року; №739 від 27 березня 2023 року; №744 від 27 березня 2023 року; №745 від 27 березня 2023 року; №754 від 27 березня 2023 року; №755 від 27 березня 2023 року; №817 від 29 березня 2023 року; №818 від 29 березня 2023 року; №820 від 29 березня 2023 року; №823 від 30 березня 2023 року; №825 від 29 березня 2023 року; №826 від 30 березня 2023 року; №827 від 29 березня 2023 року; №829 від 29 березня 2023 року; №830 від 30 березня 2023 року; №831 від 30 березня 2023 року; №842 від 29 березня 2023 року; №847 від 30 березня 2023 року; №848 від 30 березня 2023 року; 851 від 30 березня 2023 року; №853 від 30 березня 2023 року; №856 від 30 березня 2023 року; № 862 від 30 березня 2023 року; №894 від 24 березня 2023 року датами їх фактичного подання до ЄРПН.
Проаналізувавши положення ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 року №1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.12.2019 року №520, суд першої інстанції виходив з того, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної. Так само, за формою рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути конкретно вказані (підкреслені). Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до висновку про його протиправність.
З огляду на те, що позивачем на підтвердження показників податкових накладних представлено контролюючому органу матеріали, оформлені в рамках господарських відносин із контрагентом, надано пояснення щодо спірних операцій, а під час зупинення реєстрації податкових накладних податковим органом не було вказано конкретного переліку документів, необхідних для реєстрації податкової накладної, недостатність поданих матеріалів не доведена відповідачами і під час вирішення справи, суд першої інстанції дійшов висновку про необґрунтованість та неправомірність рішень суб`єкта владних повноважень і наявність підстав для зобов`язання відповідача провести реєстрацію податкових накладних в судовому порядку.
В апеляційній скарзі Головне управління ДПС в Одеській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просить рішення суду скасувати та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки положенням Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 року №1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.12.2019 року №520 і помилково не враховано, що на законодавчому рівні визначений вичерпний перелік матеріалів, які є підставою для прийняття рішення комісією про реєстрацію податкової накладної. При цьому, зазначена у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних інформація щодо відповідності платника Критеріям ризиковості надавала платнику можливість подати контролюючому органу всі наявні у своєму розпорядженні документи та які підтверджують зафіксовані у податкових накладних показники.
Наполягаючи на правомірності своїх висновків, апелянт вказує, що обов`язок доведення реальності господарської операції та підтвердження її належним чином оформленими документами, які б відповідали вимогам бухгалтерського обліку, покладається на платника. В підтвердження відображених у податкових накладних господарських операцій платником не було надано повний перелік та належним чином оформлені матеріали, які враховуються при реєстрації податкової накладної та передбачені п. 5 Порядку від 12.12.2019 року №520, у тому числі не надано документи про наявні потужності підприємства (офісні та складські приміщення, техніку, автомобільний транспорт), догорів з перевізником товару, а у представлених товарно-транспортних накладних відсутні ініціали та підпис особи, а саме водія/експедитора, яка отримала товар, відсутні дані автомобіля, яким здійснювалось перевезення, відомості про водія, який здійснював перевезення товару.
У відзиві на апеляційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю «КРАЇНА ІГРАШОК» посилається на необґрунтованість доводів апелянта, правильність висновків суду першої інстанції та відсутність підстав для скасування судового рішення.
Судом першої інстанції з`ясовано та як встановлено під час апеляційного розгляду, Товариство з обмеженою відповідальністю «КРАЇНА ІГРАШОК» зареєстровано юридичною особою, є платником податку на додану вартість, основним видом діяльності підприємства за КВЕД є: оптова торгівля іншими товарами господарського призначення (КВЕД 46.49) - основний; виробництво ігор та іграшок (КВЕД 32.40); оптова торгівля одягом і взуттям (КВЕД 46.42); неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90); роздрібна торгівля спортивним інвентарем у спеціалізованих магазинах (КВЕД 47.64); роздрібна торгівля іграми та іграшками в спеціалізованих магазинах (КВЕД 47.65); роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах (КВЕД 47.78); надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД 68.20).
В межах господарських операцій за Договором поставки від 20.05.2023 року №95310, укладеного з ТОВ «ЕПІЦЕНТР К», позивачем складено та направлено засобами телекомунікаційного на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №240 від 06 березня 2023 року; №244 від 06 березня 2023 року; №245 від 06 березня 2023 року; №252 від 07 березня 2023 року; №254 від 07 березня 2023 року; №259 від 07 березня 2023 року; №263 від 07 березня 2023 року; №265 від 07 березня 2023 року; №267 від 07 березня 2023 року; №268 від 07 березня 2023 року; №269 від 07 березня 2023 року; №271; від 07 березня 2023 року; №276 від 07 березня 2023 року; №277 від 07 березня 2023 року; №278 від 07 березня 2023 року; №280 від 07 березня 2023 року; №281 від 07 березня 2023 року; №282 від 07 березня 2023 року; №283 від 07 березня 2023 року; № 284 від 07 березня 2023 року; №287 від 07 березня 2023 року; №288 від 07 березня 2023 року; №289 від 07 березня 2023 року; №292 від 07 березня 2023 року; №295 від 07 березня 2023 року; №300 від 07 березня 2023 року; №310 від 14 березня 2023 року; №311 від 14 березня 2023 року; №312 від 14 березня 2023 року; №316 від 14 березня 2023 року; №318 від 15 березня 2023 року; №320 від 15 березня 2023 року; №497 від 17 березня 2023 року; №498 від 16 березня 2023 року; №500 від 16 березня 2023 року; №502 від 16 березня 2023 року; №506 від 17 березня 2023 року; №518 від 16 березня 2023 року; № 526 від 16 березня 2023 року; №594 від 22 березня 2023 року; №598 від 22 березня 2023 року; №600 від 22 березня 2023 року; №602 від 22 березня 2023 року; №617 від 27 березня 2023 року; №613 від 23 березня 2023 року; №616 від 24 березня 2023 року; №618 від 24 березня 2023 року; №620 від 24 березня 2023 року; №721 від 27 березня 2023 року; №726 від 27 березня 2023 року; №728 від 27 березня 2023 року; №729 від 27 березня 2023 року; №732 від 27 березня 2023 року; №733 від 27 березня 2023 року; №737 від 27 березня 2023 року; №738 від 27 березня 2023 року; №739 від 27 березня 2023 року; №744 від 27 березня 2023 року; №745 від 27 березня 2023 року; №754 від 27 березня 2023 року; №755 від 27 березня 2023 року; №817 від 29 березня 2023 року; №818 від 29 березня 2023 року; №820 від 29 березня 2023 року; №823 від 30 березня 2023 року; №825 від 29 березня 2023 року; №826 від 30 березня 2023 року; №827 від 29 березня 2023 року; №829 від 29 березня 2023 року; №830 від 30 березня 2023 року; №831 від 30 березня 2023 року; №842 від 29 березня 2023 року; №847 від 30 березня 2023 року; №848 від 30 березня 2023 року; 851 від 30 березня 2023 року; №853 від 30 березня 2023 року; №856 від 30 березня 2023 року; № 862 від 30 березня 2023 року; №894 від 24 березня 2023 року.
Згідно квитанцій від 29.03.2023 року та від 13.04.2023 року податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію в ЄРПН зупинено.
У квитанціях визначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8414, 4202, 9615, 6506, 3926, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У квитанціях запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В травні 2023 року позивачем направлено контролюючому органу пояснення щодо показників податкових накладних та специфіки господарської діяльності платника і господарських операцій; подано документи, що стосуються господарських операцій із контрагентом та підтверджують наявність у платника необхідних ресурсів для здійснення відповідного виду господарських операцій, у тому числі договір поставки, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, виписки з банківського рахунку, оборотно-сальдові відомості, договори оренди складських і офісних приміщень, договори транспортно-експедиторського обслуговування, зовнішньоекономічні контракти, митні декларації, міжнародні транспортні накладні, інвойси.
Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі від 11 травня 2023 року №8794736/36436242; від 11 травня 2023 року №8794738/36436442; від 11 травня 2023 року №8794737/36436442; від 11 травня 2023 року №8794730/36436442; від 11 травня 2023 року 8794731/36436442; від 11 травня 2023 року №8794732/36436442; від 11 травня 2023 року №8794735/36436442; від 11 травня 2023 року №8794727/36436442; від 11 травня 2023 року №8794719/36436442; від 11 травня 2023 року №8794721/36436442; від 11 травня 2023 року №8794715/36436442; від 11 травня 2023 року №8794725/36436442; від 11 травня 2023 року №8794716/36436442; від 11 травня 2023 року №8794734/36436442; від 11 травня 2023 року №8794726/36436442; 11 травня 2023 року №8794729/36436442; від 11 травня 2023 року №8794720/36436442; від 11 травня 2023 року №8794717/36436442; від 11 травня 2023 року №8794714/36436442; від 11 травня 2023 року №8794733/36436442; від 11 травня 2023 року № 8794728/36436442; від 11 травня 2023 року №8794722/36436442; від 11 травня 2023 року №8794718/36436442; від 11 травня 2023 року №8794724/36436442; 11 травня 2023 року №8794723/36436442; від 11 травня 2023 року №8794713/36436442; від 11 травня 2023 року №8794711/36436442; від 11 травня 2023 року №8794709/36436442; від 11 травня 2023 року № 8794710/36436442; від 11 травня 2023 року №8794712/36436442; від 11 травня 2023 року №8794707/36436442; від 11 травня 2023 року №8794708/36436442; від 11 травня 2023 року №8794782/36436442; від 11 травня 2023 року №8794781/36436442; від 11 травня 2023 року №8794784/36436442; від 11 травня 2023 року №8794785/36436442; від 11 травня 2023 року №8794779/36436442; від 11 травня 2023 року №8794783/36436442; від 11 травня 2023 року №8794780/36436442; від 11 травня 2023 року №8794774/36436442; від 11 травня 2023 року №8794777/36436442; від 11 травня 2023 року №8794778/36436442; від 11 травня 2023 року №8794775/36436442; від 11 травня 2023 року №8794765/36436442; від 11 травня 2023 року №8794772/36436442; від 11 травня 2023 року №8794773/36436442; від 11 травня 2023 року №8794770/36436442; від 11 травня 2023 року №8794776/36436442; від 11 травня 2023 року №8794766/36436442; від 11 травня 2023 року №8794767/36436442; від 11 травня 2023 року №8794761/36436442; від 11 травня 2023 року №8794763/36436442; від 11 травня 2023 року №8794764/36436442; від 11 травня 2023 року №8794768/36436442 від 11 травня 2023 року №8794760/36436442; від 11 травня 2023 року №8794769/36436442; від 11 травня 2023 року №8794762/36436442; від 11 травня 2023 року №8794757/36436442; від 11 травня 2023 року №8794759/36436442; від 11 травня 2023 року №8794758/36436442; від 11 травня 2023 року №8794756/36436442; від 11 травня 2023 року №8794754/36436442; від 11травня 2023 року №8794751/36436442; від 11 травня 2023 року №8794748/36436442; від 11 травня 2023 року №8794740/36436442; від 11 травня 2023 року №8794750/36436442; від 11 травня 2023 року №8794739/36436442; від 11 травня 2023 року №8794753/36436442; від 11 травня 2023 року №8794755/36436442; від 11 травня 2023 року №8794749/36436442 від 11 травня 2023 року №8794742/36436442; від 11 травня 2023 року №8794752/36436442; від 11 травня 2023 року №8794745/36436442; від 11 травня 2023 року №8794747/36436442; від 11 травня 2023 року №8794741/36436442; від 11 травня 2023 року №8794746/36436442; від 11 травня 2023 року №8794743/36436442; від 11 травня 2023 року №8794744/36436442 від 11 травня 2023 року №8794771/36436442 за результатом розгляду наданих пояснення та документів відмовлено у реєстрації податкових накладних.
Згідно вказаних рішень, підставою для їх прийняття стало надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У розділі «Додаткова інформація» рішень міститься посилання на первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг; зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Позивач скористався своїм правом на адміністративне оскарження рішень Комісії. Подавши скарги, однак його вимоги були залишені без задоволення, а рішення Комісії без змін.
Не погоджуючись із висновками органу податкового контролю, посилаючись на їх необґрунтованість і безпідставність, позивач звернувся до суду із цим позовом, в якому ставиться питання про скасування рішень суб`єкта владних повноважень із зобов`язанням відповідача вчинити певні дії в судовому порядку.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів виходить з наступного.
Пунктами 201.1, 201.7 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
За правилами п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, за приписами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п.п. 4, 5 Порядку від 11.12.2019 року №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.п. 10, 11 Порядку від 11.12.2019 року №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. №520.
Додатком 3 до Порядку від 11.12.2019 року №1165 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема: 1. Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Вказані положення Порядку від 11.12.2019 року №1165 кореспондуються із приписами Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520.
Разом з цим, відповідно п.п. 5, 6, 10, 12 Порядку від 12.12.2019 року №520 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Одночасно слід враховувати, що за визначенням, наведеним у п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно із п. 61.2 ст. 61, п. 62.1 ст. 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.
Податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статі 39 цього Кодексу.
Аналіз наведених норм показав, що контролюючий орган під час прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної має перевірити її дані, у тому числі, відповідно до критеріїв оцінки ступеня ризиків платника податку, ризиковості здійснення операцій із обґрунтуванням показника за кожним критерієм.
За результатом перевірки уповноважений орган приймає рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову у проведенні такої реєстрації.
Водночас, відмова у реєстрації надісланої платником податкової накладної може мати місце лише у тому разі, якщо встановлені під час перевірки податкової накладної ризики не спростовані платником документальним підтвердженням її вартісних та кількісних показників.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Натомість, здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Колегія суддів враховує, що згідно даних податкових накладних у графі опис (номенклатура) товарів/послуг позивачем визначено вид товару, його кількість, вартість тощо.
Вказані показники позивач через особистий електронний кабінет на вимогу контролюючого органу підтвердив первинними матеріалами, надав пояснення з приводу операцій та специфіки своєї господарської діяльності.
Водночас, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не визначено перелік документів, який є недостатнім для проведення реєстрації податкових накладних, не конкретизовано, які саме, за висновком контролюючого органу, матеріали складено чи оформлено із порушенням законодавства, не наведено конкретні обставини, які стали підставою для віднесення операцій до ризикових.
Також, згідно наявних у матеріалах справи повідомлень платника, у розпорядженні контролюючого органу були відомості про об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані із оподаткуванням, через які провадиться діяльність платника, у тому числі про наявність транспортних засобів, складських та офісних (нежитлових) приміщень.
Доводи відповідача, надані під час судового розгляду справи, про оформлення товарно-транспортних накладних з порушенням, а також не підтвердження відповідними матеріалами перевезення товарів, не можуть бути визнані обґрунтованими, адже такі не були підставою для відмови у реєстрації податкових накладних. Зміст оспорюваних рішень не підтверджує тієї обставини, що платнику було запропоновано надати такі матеріали, а також зауважень Комісії щодо їх оформлення з порушенням законодавства.
Наведене свідчить про те, що вимоги відповідача не були вичерпними, не були направлені на одержання від платника конкретних матеріалів та на встановлення дійсних показників накладних.
Враховуючи, що контролюючий орган належним чином не дослідив подані позивачем матеріали для підтвердження кількісних і вартісних показників податкових накладних, а висновки в оскаржуваних рішеннях не містять належних обґрунтувань неможливості провести реєстрацію накладних, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції з урахуванням правильної оцінки обставин справи та застосуванням норм матеріального права дійшов вірного висновку про наявність підстав для скасування рішень суб`єкта владних повноважень.
При цьому, слід враховувати, що відповідно до положень п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (в редакції, яка діє на момент ухвалення судом першої інстанції рішення), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, встановлення судом першої інстанції способу усунення порушень прав та інтересів позивача шляхом зобов`язання податкового органу провести реєстрацію податкових накладних датою їх подання на реєстрацію відбулось з дотриманням вказаних положень Порядку від 29.12.2010 року №1246.
З огляду на те, що судом першої інстанції правильно застосовані норми матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції відповідають дійсним обставинам справи, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до статті 316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 17.10.2024 року.
Головуючий-суддя: О.В. Єщенко
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122399243 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Єщенко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні